Řešení konstrukčních a technologických
otázek, spojených s technickým rozvojem,
si vynucuje stále větší spojení
vědy s výrobní praxí, vyžaduje
stále větší nasazení vědeckých
pracovníků přímo do praxe. Zatímco
je v SSSR 8 pracujících ve vědě a
výzkumu na 100 pracovníků v průmyslu,
v ČSSR je to pouze 2,4 pracovníka. Proto i plán
výchovy vědeckých pracovníků
vychází z předpokladu, aby se počet
vědeckých pracovníků, který
v r. 1961 činil 6 270, zvýšil do r. 1970 na
15-20 000. Je nutno i jejich správné rozmístění
z hlediska oborové specializace studujících,
neboť slabě jsou obsazeny důležité
obory jako je automatizace, elektronika, matematika, fyzika, makromolekulární
chemie a stavby kotlů.
Soudružky a soudruzi!
Úspěchy v plnění plánu rozvoje
vědy a techniky jsou zaručeny tam, kde se dané
úkoly stanou záležitostí pracovníků
v řídících orgánech i na pracovištích.
Také průmyslový výbor NS si byl vědom
významu vědy a techniky pro naše nár.
hosp. a proto svým usnesením v roce 1961 podporoval
zřízení ústředního orgánu
pro jednotné řízení a koordinaci technického
rozvoje. Pro soustavnou kontrolu plnění usnesení
o technickém rozvoji byla zřízena při
průmyslovém výboru stálá komise.
Komise si stanovila za svůj první úkol plnění
vládního usnesení č. 1470 o zabezpečení
rozvoje vědy a techniky. Poněvadž toto vládní
usnesení je celým komplexem opatření,
která na sebe vzájemně navazují a
to od technicko-ekonomických informací a mezinárodní
spolupráce až po vlastní realizaci ve výrobě,
nebylo možno tento složitý a náročný
úkol zkoumat v celé šíři a podrobnostech.
Proto komise vybrala ty nejdůležitější
úseky národního hospodářství,
kde tech. rozvoj rozhodujícím způsobem ovlivní
růst produktivity práce a podstatně přispěje
ke snížení pracovních sil, k úspoře
materiálu, dovozu surovin apod.
Šlo o prověření, jak je zajišťován
rozvoj výroby syntetických vláken, jaký
je současný stav kyslíkáren, intenzifikace
v hutích pomocí kyslíku a rozvoj hydromechanizace
v dolech. Závěrečná zpráva,
předložená průmyslovému výboru
NS, ukázala, že jsou skutečně vážné
nedostatky v komplexním řízení, neujasněnost
výhledu, nedostatečné ekonomické propočty
apod. Např. nedocenění významu syntetických
vláken pro náš textilní průmysl
způsobuje nedostatek surovin pro toto odvětví
v důsledku omezení dovozu tradičních
surovin, tj. vlny a bavlny.
Intenzifikace v hutích nelze řešit jen výstavbou
kyslíkáren, tak jak se o tom přesvědčili
poslanci při průzkumu. Jde o komplexní řešení
s cílem zvýšení výroby. Nejde
jen o zavádění kyslíku do pecí,
ale též o nutnou změnu organizace provozu,
o dostatek sázecích zařízení
stejně jako odlévacích jam, trvanlivého
vyzdívkového materiálu. V tomto smyslu nebylo
všechno dobře připraveno.
Podobně je to se zaváděním hydromechanizace
v našich dolech, kde k celému problému je nutno
přistoupit se vzájemně sladěným
vývojem a výzkumem, se zajištěnými
technologickými dodávkami jak pro ověřovací
zkoušky, tak i pro sériovou výrobu.
Ještě mnoho zbývá objasnit a probojovat,
aby byla úloha technického rozvoje správně
chápána a uplatňována v praxi. Daleko
širšímu okruhu pracujících bude
třeba propagandisticky vyložit zákonitost vývoje
naší společnosti. Věda a technika nejsou
dosud chápány jako rozhodující faktor
pro rozvoj národního hospodářství.
Mnoho hospodářských pracovníků
nedoceňuje vědeckotechnický pokrok, v metodách
řídící a organizátorské
práce převládají často podnikové
zájmy nad zájmy společenskými, což
vede k oslabování péče o technický
rozvoj a ke zpomalování tempa rozvoje národního
hospodářství.
Naši lidé jsou dovední i přemýšliví,
máme dostatek znalostí i zkušeností,
abychom současné nedostatky v technickém
rozvoji překonali a zajistili tak další rozmach
našeho národního hospodářství.
(Potlesk.)
Podpredseda NZ dr. Kyselý: Dávam slovo posl.
Miskovi.
Posl. Miska: Soudružky a soudruzi poslanci!
Ostravskokarvinský revír v současné
době hluboko neplní své úkoly. Ke
dni 24. ledna 1963 bylo již vytvořeno manko 157.079
tun v odbytové těžbě. Nedostatky v dopravě
nám způsobily, že například jeden
z nejlepších dolů roku 1962 - důl 1.
máj - je v měsíci lednu největším
neplničem a denně na tomto dole chybí tisíce
tun. Naši havíři jsou nespokojeni. Tážou
se: kdo je zodpovědný za tento stav, kdo zavinil
tyto nedostatky v dopravě, které způsobují
tak hluboké neplnění plánu, které
se přímo dotýká jejich výdělků?
V měsíci lednu dochází vlastně
k vyvrcholení kalamity v dopravě, která se
projevovala již v druhé polovině roku 1962.
Tudíž znamená to, že to nejsou jen mrazy
a sníh, ale že tam je i něco jiného.
Chci podtrhnout, že naši horníci dobrovolně
pomáhají při řešení potíží
v dopravě, hlásí se k vykládce železničních
vagónů, upravování kolejišť
a k jiným potřebným pracem bez ohledu na
svůj volný čas a na nepřízeň
počasí.
Mimoto na dole 1. máj byly vytvořeny podmínky
k tomu, aby lokomotivy ČSD byly vyzbrojovány přímo
na šachtě. Denně je tak odbavováno 10-14
lokomotiv, čímž je ušetřeno asi
10 km jízdy do Bartovic, kde by tyto lokomotivy musely
čerpat vodu a přibírat palivo. Přesto
situace v přísunu železničních
vagónů je nadále vážná
a je příčinou neplnění plánu
v revíru.
I když dnes projednáváme plán roku 1963,
ke kterému budu hovořit, chci vás stručně
seznámit, jak ostravskokarvinský revír využil
pomoci strany a vlády a jak splnil úkoly roku 1962.
V r. 1962 vytěžil ostravskokarvinský revír
21,454.000 tun v odbytové těžbě, tj.
o 738.400 tun více než v roce 1961. Plán byl
splněn na 99,5%.
V přípravných pracích bylo vyraženo
393 km chodeb a děl v kameni, tj. o 49 km více než
v r. 1961. Plán byl splněn na 99,8%. V těžbě
kombajny, pluhy a škrabáky jsme docílili v
r. 1962 celkem 9,954.833 tun a plán byl splněn na
112,9% , proti r. 1961 bylo kombajny dobyto více o 3,434.754
tun.
Proti roku 1961 zaznamenal ostravskokarvinský revír
opět výrazný krok vpřed, stejně
jako minulá léta. Popravdě však třeba
říci, že opětného růstu
těžby v roce 1962 jsme docílili převážně
díky veliké obětavosti základního
poctivého jádra našich havířů.
Vždyť v r. 1962 bylo vytěženo 579.320 tun
o dnech pracovního klidu, z toho 340 800 tun o nedělích,
které jsme měli přímo v plánu.
Ukázalo se, že naši havíři nás
nezklamali a také v budoucnu nezklamou. Horší
už je ale situace v zařízení, na kterém
závisí výše těžby. Nedělní
těžba, stálé přetěžování
kapacit jam těžbou na všechny tři směny
zhoršuje stav v našich jamách. Plně se
to projevuje nyní v r. 1963, kdy stojíme před
úkoly znovu vyššími než v minulém
roce.
V odbytové těžbě máme v r. 1963
vytěžit více o 1,114.200 tun než v roce
1962 v těžbě ve všední dny. Tento
úkol není v OKR zajištěn. Důkazem
toho je situace těchto dnů. Plán těžby
v revíru není zajištěn plánem
přepravy a my nehodláme nést důsledky
z neplnění úkolů jiných odvětví.
Budeme dělat všechno pro to, abychom výpadek
z titulu nedostatku vagónů uhradili. K tomu však
potřebujeme materiálové zajištění,
jak stanoví plán pro letošní rok.
Druhým vážným problémem je stav
kapacit jam, jak jsem se již zmínil.
Na pokyn Obvodního báňského úřadu
v Ostravě byly stanoveny pevné časové
limity v nočních směnách pro údržbu
jam, které nám výrazně ovlivnily propočtené
kapacity jam v době sestavování plánu.
Proti takto nově sestaveným kapacitám máme
plán těžby pro rok 1963 vyšší
o 400.000 tun. Tento problém znovu projednáme s
Ústředním báňským úřadem.
Třetím vážným problémem
je vlastní dopad investiční výstavby.
Nevím, kolikrát již bylo na toto téma
hovořeno. Upozorňovali jsme se vší vážností
na nedostatky a na skluzy v investiční výstavbě,
které ohrožují nejen vlastní těžbu,
ale hlavně další úpravu této
těžby v našich úpravnách.
Nebudu rozvádět jednotlivé těžkosti,
ale na příkladu dolu Fučík vám
ukážu, jak vážné dopady z těchto
nedostatků vznikají. Na dole Fučík
při prověrce důlně-technické
připravenosti je zjištěno, že důl
má dostatek zásob a připravených porubních
front pro rok 1963. Tím i výrobní úkol
pro rok 1963 zdál se být zajištěn, neboť
i propočet kapacit těžních jam z doby
sestavování plánu, vyplývající
z programu investiční výstavby, byl dostatečný.
Dnes, kdy jsme zahájili rok 1963, přichází
vedení dolu na Sdružení a oznamuje, že
z titulu nedostatečné kapacity těžních
jam a dále z titulu vagónové kalamity nemá
zajištěno v r. 1963 celkem 320.000 tun.
Proč není na dole Fučík dostatečná
kapacita?
Důl Fučík je v současné době
v rozsáhlé rekonstrukci. Musíme se vrátit
ještě trochu zpět. Dne 1. ledna 1961 měla
být zahájena rekonstrukce těžního
komplexu na závodě Fučík III. Vzhledem
k vážné situaci v zásobování
palivy však MP odsunulo zahájení rekonstrukce
o 3 měsíce.
Ve stejné době se dokončovalo skipové
těžní zařízení na závodě
Fučík I, při kterém bylo mnoho potíží
a tak musela být nakonec rekonstrukce odsunuta na závodě
Fučík III. o půl roku. A za tohoto stavu
jsme činili všechno pro to, aby byl zajištěn
původní termín uvedení těžního
komplexu na závodě Fučík III. do provozu
v původním termínu, tj. k 1. lednu 1963.
Všude byly uvažovány zkrácené termíny
a my jsme počítali v plánu těžby
s jejich dodržením.
Dnes už víme, že těžní komplex
bude dán do provozu teprve koncem února 1963 a přitom
ještě není plná záruka, že
prototyp uzávěry výdušné jámy,
dodaný nár. podnikem ČKD Slaný, bude
bezporuchově pracovat, protože je to jeho první
uvedení do provozu.
Věříme našim zlepšovatelům,
ale máme i špatné zkušenosti. Například
při uvádění skipového zařízení
na závodě Fučík I do provozu bylo
zjištěno, že nelze povolit plnou rychlost těžení,
ale o 30% nižší, protože podle zlepšovacího
návrhu vystrojená těžní jáma
neskýtala záruku bezpečného provozu.
A výsledek? Snížení kapacity jámy
o 1.200 tun denně.
A proto, aby se vytěžilo všechno uhlí,
našimi havíři vykopané, začalo
se těžit i v noci. To mělo však za následek,
že se v noční směně neprováděla
údržba jámy a tak stav jámy se ještě
více zhoršil. Dále se záporně
projevila i ta skutečnost, že se v r. 1962 podle plánu
těžilo i v neděli, takže nebyl čas
na opravy ani v nedělním volnu.
K tomu přistupuje dále skluz ve výstavbě
další těžební kapacity na Fučíku
I, a to elektrického těžního bubnového
stroje. Těžební kapacity tedy nedosahují
projektované výše jednak v důsledku
opožděné výstavby, jednak nekvalitního
provedení a proto nás důl žádá
o snížení plánu na rok 1963, i když
důlní pole, důlní rozfáravka,
zásoby porubních front, jak již bylo řečeno,
jsou pro rok 1963 dostatečné.
Ze Sdružení jsme plánovací kampaň
zaměřovali s vědomím, že zkrácené
termíny při rekonstrukci dolu Fučík
jsou velmi napjaté. Byla přijata řada opatření.
Část z nich se neuskutečnila. Na příklad
dodání posuvné výstroje a navíc
situaci dále zhoršil požár ve výdušné
jámě.
Dalším problémem je nezajištění
důlní připravenosti na dole Rudý říjen.
Situace, v níž se tento důl nachází,
vznikla nadměrným odrubáním zásob
v letech 1958-60 bez dostatečné investiční
i provozní přípravy. Ani téměř
dvojnásobné zvýšení přípravných
prací nezastavilo další úbytek kapacity
v důlním poli. Zásoby, které se na
tomto dole projektují k dobývání,
jsou často na hranici dobyvatelnosti a při jejich
přípravě dochází také
k odpisům těchto zásob pro nerubatelnost.
To velmi znesnadňuje práce na stanovení pevné
koncepce dalšího vývoje tohoto dolu. Dochází
proto i k takovým zjištěním, jak je
tomu dnes, kdy na tomto dole chybí do plánu 80.000
tun.
Neméně závažné jsou otázky
strojírenské báze, zajištění
strojů a otázky pracovních sil pro náš
revír.
K nejzávažnějším otázkám
našich C-strojů patří nezajištění
důlních lokomotiv pro rok 1963. Aby bylo možno
posoudit celkovou situaci v dodávkách důlních
lokomotiv, je nutno uvést, že pro rok 1962 jsme požadovali
celkem 53 důlní lokomotivy, ale vybilancováno
bylo pouze 30 a dodáno jen 18 lokomotiv. Přechodně
se snad dá požadavek omezit, ale co máme říci
letos? Požadovali jsme celkem 63 důlních lokomotiv,
ale dosud nemáme jedinou vybilancovanou. Kdybychom se podívali
ještě na podrobnosti, pak by bylo možno u důlních
lokomotiv uvést, že z nárokovaných vzduchových
lokomotiv typu BVD, kterých pro léta 1962 a 1963
nárokujeme 25, byl doposud dodán pouze jediný
kus, a to je ještě prototyp.
Pro rok 1963 jsme od ČKD Praha požadovali za 1,600
000 Kčs náhradních dílů pro
důlní lokomotivy, ale ČKD Praha nám
vybilancovalo náhradní díly pouze za 500.000
Kčs.
Pokud jde o náhradní díly, je velmi vážná
situace i v náhradních dílech pro naše
prádla. Jde o neplnění termínů,
o nezajištění požadovaného množství
i o nízkou jakost dodaných náhradních
dílů.
Největší potíže, pokud jde o náhradní
díly pro naše prádla, máme se závody
V. I. Lenina v Plzni, které dodávají náhradní
díly pro korečkové výtahy, se Sigmou
Lutín i se Sigmou Závadka, které nám
dodávají náhradní díly především
ke kalovým čerpadlům, s Vítkovickými
železárnami, které nám dodávají
skříně třídicích a odvodňovacích
sít a s Českými závody gumárenskými
v Hradci Králové, které dodávají
gumové elementy pro třídící
síta. Jsou to vážné potíže,
zvláště když přihlédneme
k tomu, že úprava uhlí je úzkým
profilem v našem revíru.
Nechci tuto situaci dále rozvádět, ale vím,
že mi jistě dáte za pravdu, když prohlásím,
že to nejzákladnější musíme
pro naše doly zajistit, protože jinak stavíme
celou těžbu na vratkou základnu.
Stále máme potíže s pracovními
silami. Konstatuji zde, že loňský organizovaný
nábor byl splněn a že i v prvních dvou
dekádách letošního roku je vývoj
příznivý. Vážnější
je už situace při hodnocení kvality pracovníků,
kteří do revíru přicházejí.
Téměř 30% pracovníků, kteří
v loňském roce do našeho revíru přišli,
bylo již mnohokrát trestáno. To znamená,
že se neplní usnesení vlády o náboru
pracovníků pro ostravsko-karvinský revír.
Dále bych chtěl hovořit o situaci v plánu
počtu pracovníků pro rok 1963.
Dělám to druhý rok a jsem ve velkém
rozporu se Stát. úřadem plánovacím
a s naším ministerstvem v plánu pracovních
sil. Pokusil bych se krátce vysvětlit, že my
prakticky nic nechceme, chceme jen to, co jsme nového postavili
a kde musíme dát lidi. Nic jiného. Někdo
by si mohl myslet, že jsme lidé, kteří
dělají "štráchy atd. Je nám
jasné, jaká je situace v národním
hospodářství a tudíž nežádáme
nic, co není třeba. Mám 17 000 horníků
v revíru, kteří uhlí dobývají.
Celkem jich je v podzemí 55 000, ale 17 000 je horníků,
kteří uhlí dobývají kombajny,
stroji atd. Těchto 17 000 lidí rok od roku zvyšuje
těžbu. Víte, že jsme těžili
12 mil., 14 mil., 15 mil. a dnes 25 miliónů, máme
plán těžit přes 26 miliónů.
Každý rok různou mechanizací a zlepšenou
organizací tito horníci těží
více. Přitom se vytýká, že pořád
žádáme lidi. Je to pravda, rok od roku zvyšujeme
produktivitu, ovšem ne tak, jako ji zvyšuje některá
strojírenská fabrika, která mi řekne:
Misko, tak vrtačka stojí místo 400 teď
800 Kčs. U nás nejde takhle plnit. Cena uhlí
je pořád stejná, proto je u nás těžké
produktivitu zvyšovat. Jde mi také o klid v revíru.
Není správné, aby do toho mluvili někteří
lidé, kteří sedí v kanceláři,
nepřijdou ven, neviděli, jak to u nás vypadá
a mluví do toho. Tak to je.
Mluvil jsem o tom, že jsme vyrazili roku 1962 téměř
400 km chodeb. Na těch 400 km musím dát člověka,
který mi to bude každý den kontrolovat. Trať
musí být překontrolována, není-li
tam něco zavaleno, chodba přepažena, jestli
tam není průtrž vody atd. Každý
uzná, že fakticky na 400 km chodeb potřebují
lidi, a to jsou lidé neproduktivní, poněvadž
nekopou uhlí. To je jedna věc.
Soudruh ministr Ďuriš fáral se mnou na šachtě
"Bezruč a viděl, jak to vypadá. Přesvědčil
se, že nové chodby, které vyrazíme v
roce 1962, musíme znovu zmáhat v roce 1963, poněvadž
to všechno tlačí, počva bubří,
je svrchní tlak, vždyť jsme hluboko 1000 metrů.
Tam znovu potřebují lidi neproduktivní, kteří
zase nekopou, ale musí opravovat chodby.