Čtvrtek 24. ledna 1963

Kromě těchto komplexních úkolů zabezpečuje plán velkou řadu výzkumných a vývojových prací se záměry pomocí realizací vyřešených úkolů při zprůmyslnění zemědělství, technické rekonstrukci a modernizaci zpracovatelského průmyslu, rozvoji chemického průmyslu, a to zejména rozvoji výroby plastických hmot a minerálních hnojiv, při přeměně struktury strojírenství směřující k vyššímu zhodnocení kovů při sníženém sortimentu výrobků vysoké technické úrovně, k optimálnímu využití a rozšíření vlastní surovinové základny a při řešení proporcionálního rozvoje energetické a hutní základny se zaměřením na vyšší kvalitu.

Současně s tím jsou zabezpečovány plánem rozvoje vědy a techniky i úkoly technické normalizace, typizace ve výstavbě, experimentálních projektů a staveb, úkoly ve výchově vědeckých pracovníků a tématického usměrnění uzavírání licenčních smluv.

Měřeno velmi přísným měřítkem by se tomuto plánu dalo jistě leccos vytknout, ale ani tu nelze přehlédnout omezující hranice jediného roku, který nikdy nemůže stačit na radikálnější technické změny. Letošní plán technického rozvoje tedy představuje jen první kroky, ale jsou to dobré kroky, je to už významný výsledek práce sotva rok existující Státní komise pro rozvoj a koordinaci vědy a techniky. Letos, navzdory všem obtížím, se na rozvoj vědy a techniky proti očekávané skutečnosti v loňském roce poskytuje o 14% více prostředků.

Tak se myslím, správně prosazuje do života usnesení ÚV KSČ o rozvoji vědy a techniky - tak směřujeme k tomu, aby plán rozvoje vědy a techniky byl vždy opravdu páteří každého národohospodářského plánu.

Dalším kladem plánu je jasně projevená snaha - samozřejmě opět jen v mezích možností jednoročního plánu - odstranit alespoň nejvýraznější mezioborové disproporce, zejména v odvětví těžkého strojírenství, kde při tempu výroby zboží 101,7% se plánuje vysoký růst výroby v některých úzkoprofilových oborech, např. u turbokompresorů 128%, u převodových zařízení 124%, u měřících přístrojů 114% a u regulačních přístrojů 144%. Pro takové vyrovnávání disproporcí jsou vytvářeny příznivější podmínky tím, že se jednostranně chápané vysoké tempo nestává samoúčelem a nenutí jen k plnění kvantitativních úkolů. Při tempech minulých let by zaostávající strojírenské obory jen stěží mohly vyrovnávat krok s celým odvětvím, sotva by mohly uspokojit rostoucí potřeby národního hospodářství. Právem lze předpokládat, že vyrovnávání mezioborových disproporcí vytváří příznivější podmínky i pro nástup k cílevědomé specializaci strojírenské výroby.

V souladu s usnesením sjezdu je plán investiční činnosti orientován - i při omezených zdrojích - na výstavbu rozhodujících. kapacit v základních odvětvích a na dokončování vysoce rozestavěných staveb.

Výsledkem této koncentrace má být snížení rozsahu nedokončované výstavby o 4 mld Kčs, tj. zhruba o 10% proti roku 1962. I při značném poklesu investic zvyšují se generální opravy základních fondů o 9% a ve větší míře se počítá i s údržbou budov. Tuto orientaci plánu by měli svými dodávkami plně podpořit zejména výrobci strojních zařízení, ale také stavební závody.

V plánu je bezesporu vyjádřena i tendence - v souladu s nejvážnějším úkolem XII. sjezdu - lépe zabezpečit potřeby zemědělství a vytvořit tak podmínky pro plánovaný růst výroby a nákupu. Vzhledem k celkovým zdrojům i v důsledku koncepční neujasněnosti v zemědělské výstavbě se, pravda, nepodařilo zlepšit podíl zemědělství na investicích. Na druhé straně však se pro zemědělství mnoho prostředků dováží. Dávky průmyslových hnojiv na 1 ha zemědělské půdy rostou ze 76,4 kg na 84,1 kg čistých živin a chemické prostředky proti škůdcům a plevelům umožní ošetřit o 650 tis. ha polí více než v roce 1962. Mimořádnými dovozy zajišťujeme živočišné moučky a pokrutiny. Bude-li se letos a v příštích letech i samo zemědělství významněji podílet na celkovém rozvoji národního hospodářství, pak budou i materiální potřeby zemědělských závodů lépe uspokojovány.

Jakkoliv se v letošním roce projevují nejrůznější omezující vlivy, přece jen je lícem této mince, že plán v souladu s požadavky efektivnosti mobilizuje k maximální úspornosti na všech úsecích a zejména ve výrobní spotřebě. Rozvoj mnoha odvětví je přímo závislý na odhalování dalších rezerv, na zjištění a využití nových zdrojů surovin a materiálů. Každé plýtvání vyvolá komplikace v plnění plánovaných úkolů a mohlo by podvázat rozvoj příslušného závodu či celého oboru. Šetrnost na každém úseku, šetrnost všude a ve všem, to už není jen hezky znějící heslo, ale zásada přímo vtělená do plánu.

Jestliže vláda alespoň stručně charakterizuje i některé kladné tendence letošního plánu, je správné zdůraznit, že plán je v zásadním souladu s onou částí předsjezdového dokumentu ÚV KSČ, v níž se požadovalo reálně prozkoumat naše možnosti, uváženě a účelně jich využít, rozložit naše síly a prostředky pro nejbližší léta, tak zabezpečit plynulejší chod hospodářství a vytvořit potřebný prostor pro iniciativu pracujících.

Vláda je přesvědčena, že takto měřeno, splňuje letošní plán alespoň některými svými rysy poslání, jež bylo roku 1963 v usnesení XII. sjezdu přiřčeno.

Soudružky a soudruzi,

máme všichni dost mnoholetých zkušeností, jež nás opravňují tvrdit, že ani kladné stránky plánu nebudou působit samočinně a že slabá místa by vystoupila mnohem ostřeji, kdybychom byť jen náznakem, podcenili úsilí o realizaci plánu. Zpracování plánu je teprve prvním předpokladem (i když velmi důležitým) pro jeho splnění, ale osud plánu, zdar či neúspěch našeho díla je zcela závislý na tom, jak budou stanovené úkoly splněny.

Počátek letošního roku je však, žel, provázen značnými komplikacemi. Úsilí pracujících o pravidelné plnění plánu naráží na vážné překážky v podobě silných a nezvykle dlouhotrvajících mrazů. Stejně jako v ostatních evropských zemích ovlivnila krutá zima i u nás velmi nepříznivě chod hospodářství a všechen život. Zvlášť ztěžují mrazy plnění úkolů pracujících v dopravě, ale i v energetice, v těžbě paliv zejména v lomech, v hutích, ale i na dalších úsecích. Vážné ztráty ve výrobě lze pro názornost dokumentovat tím, že proti plánu nebylo do 21. ledna vytěženo 98 tis. tun černého a 243 tis. tun hnědého uhlí. Nebylo vyrobeno 73 tis. tun surového železa, oceli 90 tis. tun a 87 tis. tun válcovaného materiálu. Jen s největším vypětím sil všech zúčastněných pracovníků se daří zásobovat obyvatelstvo, elektrárny, teplárny a hutě alespoň minimálními dodávkami paliv a rudných surovin. Vedle toho však způsobuje mráz a sníh i nemalé škody na domech, na průmyslových a zemědělských provozovnách, na vodovodních instalacích, na energetické i telekomunikační rozvodné síti a na silničních stavbách.

Není dost výstižných slov, jimiž by se podařilo po zásluze ocenit uvědomění pracujících, jež se v těchto těžkých dnech opět tak výrazně projevilo. Statisíce lidí na nejrůznějších pracovištích, železničáři, horníci, zaměstnanci hutí, energetici, ale právě tak pracovníci městské dopravy, instalatéři, údržbáři spojů, pracovníci silničních správ - ti všichni prokázali nejvyšší pochopení pro zájmy naší společnosti, pro potřeby svých spoluobčanů. Lidé se rvou s nepohodou doslova hrdinsky, nešetří sil, pracují bez ohledu na čas, ve dne i v noci, o svátcích jako ve všední den, v třeskutých mrazech a ve sněhových vánicích. A na všech rozhodujících úsecích všude, kde je situace nejhorší, přikládají vydatně ruce k dílu naši spoluobčané ve vojenských stejnokrojích, příslušníci Československé lidové armády. Vláda republiky jménem všeho obyvatelstva děkuje všem, kdož se v těchto těžkých týdnech osvědčili, kdož činy prokázali příkladnou občanskou statečnost. (Potlesk) Vláda je přesvědčena, že pracující ve svém odhodlání vytrvají, že všude spojí své síly a nedopustí, aby přírodní živel zvítězil, aby příliš poškodil nás hospodářský život a znemožnil uskutečnění našich plánů.

Zcela prvořadým úkolem je zajistit maximální těžbu a dodávky paliva, aby nebyl ohrožen provoz železnic, elektráren, tepláren a plynáren, aby bylo dost tepla pro domovy pracujících, ale i pro nemocnice, pro mateřské školy, jesle a školní družiny. Všechno organizátorské úsilí politických a hospodářských orgánů je nutno soustředit k těžbě uhlí, k jeho nakládce, dopravě i vykládce, ale i k jeho spravedlivému rozdělení podle nejnaléhavějších potřeb. V elektrárnách a teplárnách je nanejvýš naléhavým úkolem zorganizovat mimořádnými formami, i za pomoci brigádníků, hladký chod celého provozního příslušenství, zejména zauhlovacích zařízení. Ani v této době se nesmíme vzdát úsilí dodat a vyložit pro hutě potřebnou rudu, šrot, dolomitické písky a ostatní suroviny. Vláda naléhavě žádá hospodářské organizátory i národní výbory, aby v duchu předvčerejší výzvy ÚV KSČ a vlády vynaložili všechny síly na zvládnutí důsledků nezvykle těžké zimy. I s tím je třeba počítat a včas se na to připravit, že by případné náhlé jarní tání mohlo hrozit povodněmi. Nepodceňovat toto nebezpečí znamená předejít dalším vážným škodám a snad i ztrátám lidských životů.

Boj s těžkou zimou a jejími důsledky chápeme jako součást našeho úsilí o splnění plánu. Proto i v těchto dnech musíme myslet na budoucí týdny a měsíce, na to, jak práci co nejlépe zorganizovat, abychom škody rychle překonali a plnili výrobní úkoly.

Na čem tedy především záleží splnění, případně i překročení letošních úkolů? Kde jsou uzly, jež musíme přetnout, abychom našli co nejúčinnější řešení pro celé hospodářství, abychom vytvořili i nezbytné podmínky pro splnění sjezdových směrnic?

Všichni se jistě shodujeme v tom, že si soustředěnou pozornost vynucuje zejména železniční doprava, že na zlepšení její funkce je závislá celá naše ekonomika. Při spravedlivém ocenění práce železničářů za objízdných podmínek posledních týdnů nelze zapomenout, že zkušenost posledních měsíců nás přesvědčuje až nepříjemně průkazně, kam může situace dospět, když se při nedocenění materiálně technické základny zanedbává úroveň řízení, když se podceňuje pracovní kázeň. Za takových okolností plní železnice jen stěží funkci "prodlouženého ramene" výroby.

Pravda, dodávky lokomotiv a vagónů pokulhávají za plánem; železničáři nedostávají dost kvalitního uhlí, pravda, opravárenská služba nedostává dost hutních materiálů v žádoucí skladbě. Ale není to, mimo jiné, způsobeno i tím, že doly nemohou plynule těžit, protože železnice nezajišťuje odvoz; a není to i tím, že hutě zaostávají za plánem, protože doprava rudy, magnezitu, písku, šrotu i hotových hutních výrobků pokulhává?

A to se ovšem týká všech odvětví, ze všech stran se vrší stížnosti na práci železnic, na nepřistavování vagónů, na zpožďující se transporty surovin, materiálů a kompletujících subdodávek. Ani to nelze zakrýt, že část nesplněných exportních úkolů jde na účet železnic. Mnoha závodům bylo nepřistavením vagónů znemožněno splnit hospodářské smlouvy s domácími i zahraničními zákazníky v době, kdy se zboží hromadilo na skladech, ačkoliv řepná kampaň i přeprava brambor byly citelně slabší než v letech normální úrody. Pokusy přenést úkoly železnic na automobilovou dopravu nemohly přinést žádoucí výsledek, protože kapacitu železniční dopravy nelze nahradit ani při velké obětavosti pracovníků automobilové dopravy.

Bez ohledu na některé objektivně existující skutečnosti, bez ohledu například na geografickou polohu naší země, na stále rostoucí dovozy sypkých hmot, bez ohledu na velký tranzit, je přímo životní nezbytností obnovit pravidelný chod železniční dopravy. Železničáři, příslušníci tzv. "modré armády se budou jistě řídit příklady svých nejpokrokovějších druhů, budou urychlovat dopravu, zkracovat oběh vozů, budou maximálně vytěžovat vlaky, nepřipustí nehospodárné zahálení lokomotiv - železničáři budou jistě považovat za věc své cti, aby ve službách lidu, v zájmu socialistického hospodářství byli vzorem obětavosti a vysoké pracovní kázně. Dokázali to v posledních týdnech a vláda je přesvědčena, že se těmito rysy bude vyznačovat práce železničářů po celý rok.

I to je pravda, že se práce železnic nezlepší bez aktivní pomoci přepravců. Je správné být vůči železničářům nároční, nic jim neslevovat, žádat, aby vzorně pracovali - ale neméně oprávněné je nelitovat sil, abychom dopravě pomohli. Rychlé nakládání a vykládání vagónů v kterékoliv době a jejich maximální statické vytížení by mělo být samozřejmostí. Bude správné znovu prověřit nároky na přepravu, vyloučit u nás dosud časté případy protisměrné a nehospodárné přepravy a dohodnout s dopravními organizacemi upřesněné požadavky. Je to požadavek tím odůvodněnější, že nároky na železniční přepravu rostou mnohem rychleji než celkový objem výroby. Ale to by ještě nestačilo. Železničáři potřebují další spolupracovníky, je jim nutno poskytnout pomoc dodávkami materiálu a náhradních dílů pro opravy lokomotiv a vagónů a organizovaně zlepšit železniční opravárenskou službu. Pomoc dopravě se tedy musí stát doslova všenárodní záležitostí.

Starost o dopravu nesmí oslabit naší pozornost k problémům, jež vyvolávají nedostatky v zásobování hospodářství palivy a elektrickou energií. Dostali jsme se do kritické situace a její překonávání je provázeno vážnými potížemi. Značné ztrátové časy ve výrobě a přenášení práce na noční směny, stejně jako omezování odběru v komunální spotřebě a v domácnostech - to vše jsou nepříjemné průvodní jevy této situace.

Zase je tu ovšem nutné spravedlivě oddělit situaci v posledních týdnech, ocenit zásluhy pracujících v energetice, ale přitom vidět i celoroční stav. Část příčin dnešních obtíží je v nízkých vodních stavech a velkých mrazech, které znemožňují maximální využití vodních elektráren a snižují i výkony elektráren tepelných. Druhá část příčin spočívá jak ve vysokých správkových stavech, tak zejména v opožďující se výstavbě nových elektrárenských soustrojí a v jejich nekvalitním provedení. I plán musí u nových výrobků počítat s určitou experimentální fází. Domníváme se, že technická i organizační úroveň ZVIL v Plzni opravňovala vládu, aby právě tento podnik byl určen generálním dodavatelem nových energetických soustrojí. Vyspělost "leninovců" vytváří předpoklady, aby převzali záruku i za kvalitu subdodávek. Pracující ZVIL nyní vynakládají velké úsilí, aby nová soustrojí uvedli co nejdříve do provozu, vyslali také do Tisové brigádu socialistické práce a vláda věří, že jejich úsilí bude korunováno úspěchem.

Žádnými čarovnými zásahy nás z dnešních energetických potíží nikdo nevyvede. Pracující všech ostatních odvětví jsou morálně oprávněni žádat, aby výrobci turbosoustrojí, kotlů i ostatního příslušenství energetických děl odváděli práci nejlepší jakosti, aby oni sami promysleli, jak ve svých závodech tomuto požadavku učinit zadost. A bude správné trvat na tom, aby výrobce zajistil nejen montáž a nějaké symbolické "otočení" turbíny, ale její uvedení do bezporuchového provozu. Právem se, myslím, volá i po tom, aby se část ceny výrobcům uznávala až po určité provozní době turbosoustrojí a kotle, aby se tak zvýšila hmotná zainteresovanost výrobců. To všechno ovšem nemůže zbavit provozovatele povinnosti připravit včas kvalifikované kádry pro hladký chod nových elektráren.

Je dále nezbytné vrátit se k osvědčeným zkušenostem z minulosti a trvat na tom, aby se na opravách turbín a kotlů pracovalo nepřetržitě, aby se doba oprav zkrátila na minimum, samozřejmě při respektování požadavku nejvyšší kvality oprav. Bylo by neodpustitelným přepychem nechat celé týdny a měsíce nečinně zahálet správkové kotle a turbíny v době, kdy chod celého národního hospodářství vázne pro nedostatek elektrické energie.

Podobně nelze přehlížet, že na mnoha závodech jsou - a často už i po léta - dodány kotelní teplárenské i energetické jednotky, které jsou nesmontovány vystaveny na pospas zubu času. Zájem společnosti vyžaduje, aby všechny dodané kotle byly co nejrychleji, a to i mimořádnými formami smontovány. Což neleží nevyužité a nesmontované kotle i na závodech, které jsou s to ze svých pracovníků sestavit čety, jež by pod vedením zkušených vedoucích montérů mohly dodané zařízení smontovat? Jak kolem takovýchto jevů mohou denně nevšímavě přecházet dělníci i technici, proč to nevzrušuje politické i odborové funkcionáře?

Vláda věnuje nemálo organizačního úsilí i zásobování palivy a nelituje obrovských společenských prostředků na rozvoj těžby černého i hnědého uhlí, na výstavbu nových šachet a přípravu nových důlních děl. Po pravdě je nutno ocenit, že většina havířů poctivě pracuje. Ale zlepšit je nutno jak dopravu, tak i dodávky strojního zařízení, ale i vlastní organizaci práce na některých šachtách, aby nedocházelo k vážným výpadkům, aby byly dodrženy rytmické dodávky uhlí.

Mnohem rozhodněji bude zapotřebí vypořádati se s vážnými nedostatky v zásobování obyvatelstva palivy. I při vážném napětí mezi zdroji a potřebami lze mnohé z dnešních potíží zmírnit pravidelnou dopravou ve všech ročních obdobích a úměrným rozdělováním mezi spotřebitele. To už nemůže být jen záležitostí horníků, dopravy a samotných uhelných skladů. Jde o tak vážné věci, že tu musí sehrát daleko aktivnější organizátorskou a kontrolní úlohu národní výbory a všechny společenské organizace.

Zcela samostatnou kapitolu v úsilí o obnovení efektivnosti celého hospodářství by měla tvořit kvalita uhlí, určeného jak průmyslu, dopravě, tak i obyvatelstvu. Rychleji proto musí být rozšiřována nedostačující kapacita úpraven a třídíren. Nejsme, soudruzi a soudružky, v takové situaci, abychom mohli zabírat vagóny a vozit po republice hlínu, kamení a vodu. Takové "topení" je příliš drahé, nehledě ani na snížené výkony kotlů a na následky v jejich životnosti.

V této souvislosti pokládám za potřebné otevřeně reagovat na pokusy některých kruhů ze zahraničí, které nešetří sil, aby dokázaly, že příčinou našich obtíží v hospodaření s palivy je neúměrný vývoz uhlí. Jak je tomu ve skutečnosti? Uhlí vyvážíme už po léta a počítáme s jeho vývozem i nadále. Letos počítáme s vývozem pevných a tekutých paliv ve výši 5,5 mil. tun. Těmito vývozy platíme velmi potřebné dovozy některých hutních materiálů, ale i potravin. Proti tomu však dovezeme z SSSR, z Polské lidové republiky a NDR 6,3 mil. tun pevných a tekutých paliv, které vyrobíme z dovážené ropy. Ve světle těchto faktů splaskne tedy každá falešná agitační bublina.

K uspokojování našich potřeb však nedojdeme jen růstem těžby a zlepšováním kvality uhlí - obojí má nepřekročitelné meze. Zcela rovnocenný - a měřeno efektivností, ještě závažnější - zdroj paliv představuje úspornost ve spotřebě. Jde o úspornost, již bude dosahováno postupně cílevědomou obnovou kotelního hospodářství, rozšiřováním elektrické a dieselové trakce v dopravě, rekonstrukcí teplárenské i plynárenské rozvodné sítě atd. Ale nestačí jen čekat až všechny tyto plány budou uskutečněny, protože možnosti úspor jsou na každém kroku. Nelze například trpět, aby se ve stavebnictví rozmáhala výroba a montáž bytových panelů, které nedosahují normované tepelné izolační schopnosti a způsobují až dvojnásobný růst spotřeby uhlí. I zvýšením kvalifikace topičů, lepším skladováním a ošetřováním uhlí, racionální obsluhou kotlů, progresívními technicky zdůvodněnými spotřebními normami, včasnou a dokonale prováděnou opravou kotlů, údržbou a opravou izolace rozvodných zařízení - tím vším lze při náležité vynalézavosti a při účinné organizátorské práci ušetřit velká množství paliv a umožnit tak jejich lepší rozdělení i plnější uspokojení potřeb obyvatelstva.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP