Kromě těchto komplexních úkolů
zabezpečuje plán velkou řadu výzkumných
a vývojových prací se záměry
pomocí realizací vyřešených úkolů
při zprůmyslnění zemědělství,
technické rekonstrukci a modernizaci zpracovatelského
průmyslu, rozvoji chemického průmyslu, a
to zejména rozvoji výroby plastických hmot
a minerálních hnojiv, při přeměně
struktury strojírenství směřující
k vyššímu zhodnocení kovů při
sníženém sortimentu výrobků vysoké
technické úrovně, k optimálnímu
využití a rozšíření vlastní
surovinové základny a při řešení
proporcionálního rozvoje energetické a hutní
základny se zaměřením na vyšší
kvalitu.
Současně s tím jsou zabezpečovány
plánem rozvoje vědy a techniky i úkoly technické
normalizace, typizace ve výstavbě, experimentálních
projektů a staveb, úkoly ve výchově
vědeckých pracovníků a tématického
usměrnění uzavírání
licenčních smluv.
Měřeno velmi přísným měřítkem
by se tomuto plánu dalo jistě leccos vytknout, ale
ani tu nelze přehlédnout omezující
hranice jediného roku, který nikdy nemůže
stačit na radikálnější technické
změny. Letošní plán technického
rozvoje tedy představuje jen první kroky, ale jsou
to dobré kroky, je to už významný výsledek
práce sotva rok existující Státní
komise pro rozvoj a koordinaci vědy a techniky. Letos,
navzdory všem obtížím, se na rozvoj vědy
a techniky proti očekávané skutečnosti
v loňském roce poskytuje o 14% více prostředků.
Tak se myslím, správně prosazuje do života
usnesení ÚV KSČ o rozvoji vědy a techniky
- tak směřujeme k tomu, aby plán rozvoje
vědy a techniky byl vždy opravdu páteří
každého národohospodářského
plánu.
Dalším kladem plánu je jasně projevená
snaha - samozřejmě opět jen v mezích
možností jednoročního plánu -
odstranit alespoň nejvýraznější
mezioborové disproporce, zejména v odvětví
těžkého strojírenství, kde při
tempu výroby zboží 101,7% se plánuje
vysoký růst výroby v některých
úzkoprofilových oborech, např. u turbokompresorů
128%, u převodových zařízení
124%, u měřících přístrojů
114% a u regulačních přístrojů
144%. Pro takové vyrovnávání disproporcí
jsou vytvářeny příznivější
podmínky tím, že se jednostranně chápané
vysoké tempo nestává samoúčelem
a nenutí jen k plnění kvantitativních
úkolů. Při tempech minulých let by
zaostávající strojírenské obory
jen stěží mohly vyrovnávat krok s celým
odvětvím, sotva by mohly uspokojit rostoucí
potřeby národního hospodářství.
Právem lze předpokládat, že vyrovnávání
mezioborových disproporcí vytváří
příznivější podmínky i
pro nástup k cílevědomé specializaci
strojírenské výroby.
V souladu s usnesením sjezdu je plán investiční
činnosti orientován - i při omezených
zdrojích - na výstavbu rozhodujících.
kapacit v základních odvětvích a na
dokončování vysoce rozestavěných
staveb.
Výsledkem této koncentrace má být
snížení rozsahu nedokončované
výstavby o 4 mld Kčs, tj. zhruba o 10% proti roku
1962. I při značném poklesu investic zvyšují
se generální opravy základních fondů
o 9% a ve větší míře se počítá
i s údržbou budov. Tuto orientaci plánu by
měli svými dodávkami plně podpořit
zejména výrobci strojních zařízení,
ale také stavební závody.
V plánu je bezesporu vyjádřena i tendence
- v souladu s nejvážnějším úkolem
XII. sjezdu - lépe zabezpečit potřeby zemědělství
a vytvořit tak podmínky pro plánovaný
růst výroby a nákupu. Vzhledem k celkovým
zdrojům i v důsledku koncepční neujasněnosti
v zemědělské výstavbě se, pravda,
nepodařilo zlepšit podíl zemědělství
na investicích. Na druhé straně však
se pro zemědělství mnoho prostředků
dováží. Dávky průmyslových
hnojiv na 1 ha zemědělské půdy rostou
ze 76,4 kg na 84,1 kg čistých živin a chemické
prostředky proti škůdcům a plevelům
umožní ošetřit o 650 tis. ha polí
více než v roce 1962. Mimořádnými
dovozy zajišťujeme živočišné
moučky a pokrutiny. Bude-li se letos a v příštích
letech i samo zemědělství významněji
podílet na celkovém rozvoji národního
hospodářství, pak budou i materiální
potřeby zemědělských závodů
lépe uspokojovány.
Jakkoliv se v letošním roce projevují nejrůznější
omezující vlivy, přece jen je lícem
této mince, že plán v souladu s požadavky
efektivnosti mobilizuje k maximální úspornosti
na všech úsecích a zejména ve výrobní
spotřebě. Rozvoj mnoha odvětví je
přímo závislý na odhalování
dalších rezerv, na zjištění a využití
nových zdrojů surovin a materiálů.
Každé plýtvání vyvolá
komplikace v plnění plánovaných úkolů
a mohlo by podvázat rozvoj příslušného
závodu či celého oboru. Šetrnost na
každém úseku, šetrnost všude a ve
všem, to už není jen hezky znějící
heslo, ale zásada přímo vtělená
do plánu.
Jestliže vláda alespoň stručně
charakterizuje i některé kladné tendence
letošního plánu, je správné zdůraznit,
že plán je v zásadním souladu s onou
částí předsjezdového dokumentu
ÚV KSČ, v níž se požadovalo reálně
prozkoumat naše možnosti, uváženě
a účelně jich využít, rozložit
naše síly a prostředky pro nejbližší
léta, tak zabezpečit plynulejší chod
hospodářství a vytvořit potřebný
prostor pro iniciativu pracujících.
Vláda je přesvědčena, že takto
měřeno, splňuje letošní plán
alespoň některými svými rysy poslání,
jež bylo roku 1963 v usnesení XII. sjezdu přiřčeno.
Soudružky a soudruzi,
máme všichni dost mnoholetých zkušeností,
jež nás opravňují tvrdit, že ani
kladné stránky plánu nebudou působit
samočinně a že slabá místa by
vystoupila mnohem ostřeji, kdybychom byť jen náznakem,
podcenili úsilí o realizaci plánu. Zpracování
plánu je teprve prvním předpokladem (i když
velmi důležitým) pro jeho splnění,
ale osud plánu, zdar či neúspěch našeho
díla je zcela závislý na tom, jak budou stanovené
úkoly splněny.
Počátek letošního roku je však,
žel, provázen značnými komplikacemi.
Úsilí pracujících o pravidelné
plnění plánu naráží na
vážné překážky v podobě
silných a nezvykle dlouhotrvajících mrazů.
Stejně jako v ostatních evropských zemích
ovlivnila krutá zima i u nás velmi nepříznivě
chod hospodářství a všechen život.
Zvlášť ztěžují mrazy plnění
úkolů pracujících v dopravě,
ale i v energetice, v těžbě paliv zejména
v lomech, v hutích, ale i na dalších úsecích.
Vážné ztráty ve výrobě
lze pro názornost dokumentovat tím, že proti
plánu nebylo do 21. ledna vytěženo 98 tis.
tun černého a 243 tis. tun hnědého
uhlí. Nebylo vyrobeno 73 tis. tun surového železa,
oceli 90 tis. tun a 87 tis. tun válcovaného materiálu.
Jen s největším vypětím sil všech
zúčastněných pracovníků
se daří zásobovat obyvatelstvo, elektrárny,
teplárny a hutě alespoň minimálními
dodávkami paliv a rudných surovin. Vedle toho však
způsobuje mráz a sníh i nemalé škody
na domech, na průmyslových a zemědělských
provozovnách, na vodovodních instalacích,
na energetické i telekomunikační rozvodné
síti a na silničních stavbách.
Není dost výstižných slov, jimiž
by se podařilo po zásluze ocenit uvědomění
pracujících, jež se v těchto těžkých
dnech opět tak výrazně projevilo. Statisíce
lidí na nejrůznějších pracovištích,
železničáři, horníci, zaměstnanci
hutí, energetici, ale právě tak pracovníci
městské dopravy, instalatéři, údržbáři
spojů, pracovníci silničních správ
- ti všichni prokázali nejvyšší pochopení
pro zájmy naší společnosti, pro potřeby
svých spoluobčanů. Lidé se rvou s
nepohodou doslova hrdinsky, nešetří sil, pracují
bez ohledu na čas, ve dne i v noci, o svátcích
jako ve všední den, v třeskutých mrazech
a ve sněhových vánicích. A na všech
rozhodujících úsecích všude,
kde je situace nejhorší, přikládají
vydatně ruce k dílu naši spoluobčané
ve vojenských stejnokrojích, příslušníci
Československé lidové armády. Vláda
republiky jménem všeho obyvatelstva děkuje
všem, kdož se v těchto těžkých
týdnech osvědčili, kdož činy
prokázali příkladnou občanskou statečnost.
(Potlesk) Vláda je přesvědčena, že
pracující ve svém odhodlání
vytrvají, že všude spojí své síly
a nedopustí, aby přírodní živel
zvítězil, aby příliš poškodil
nás hospodářský život a znemožnil
uskutečnění našich plánů.
Zcela prvořadým úkolem je zajistit maximální
těžbu a dodávky paliva, aby nebyl ohrožen
provoz železnic, elektráren, tepláren a plynáren,
aby bylo dost tepla pro domovy pracujících, ale
i pro nemocnice, pro mateřské školy, jesle
a školní družiny. Všechno organizátorské
úsilí politických a hospodářských
orgánů je nutno soustředit k těžbě
uhlí, k jeho nakládce, dopravě i vykládce,
ale i k jeho spravedlivému rozdělení podle
nejnaléhavějších potřeb. V elektrárnách
a teplárnách je nanejvýš naléhavým
úkolem zorganizovat mimořádnými formami,
i za pomoci brigádníků, hladký chod
celého provozního příslušenství,
zejména zauhlovacích zařízení.
Ani v této době se nesmíme vzdát úsilí
dodat a vyložit pro hutě potřebnou rudu, šrot,
dolomitické písky a ostatní suroviny. Vláda
naléhavě žádá hospodářské
organizátory i národní výbory, aby
v duchu předvčerejší výzvy ÚV
KSČ a vlády vynaložili všechny síly
na zvládnutí důsledků nezvykle těžké
zimy. I s tím je třeba počítat a včas
se na to připravit, že by případné
náhlé jarní tání mohlo hrozit
povodněmi. Nepodceňovat toto nebezpečí
znamená předejít dalším vážným
škodám a snad i ztrátám lidských
životů.
Boj s těžkou zimou a jejími důsledky
chápeme jako součást našeho úsilí
o splnění plánu. Proto i v těchto
dnech musíme myslet na budoucí týdny a měsíce,
na to, jak práci co nejlépe zorganizovat, abychom
škody rychle překonali a plnili výrobní
úkoly.
Na čem tedy především záleží
splnění, případně i překročení
letošních úkolů? Kde jsou uzly, jež
musíme přetnout, abychom našli co nejúčinnější
řešení pro celé hospodářství,
abychom vytvořili i nezbytné podmínky pro
splnění sjezdových směrnic?
Všichni se jistě shodujeme v tom, že si soustředěnou
pozornost vynucuje zejména železniční
doprava, že na zlepšení její funkce je
závislá celá naše ekonomika. Při
spravedlivém ocenění práce železničářů
za objízdných podmínek posledních
týdnů nelze zapomenout, že zkušenost posledních
měsíců nás přesvědčuje
až nepříjemně průkazně,
kam může situace dospět, když se při
nedocenění materiálně technické
základny zanedbává úroveň řízení,
když se podceňuje pracovní kázeň.
Za takových okolností plní železnice
jen stěží funkci "prodlouženého
ramene" výroby.
Pravda, dodávky lokomotiv a vagónů pokulhávají
za plánem; železničáři nedostávají
dost kvalitního uhlí, pravda, opravárenská
služba nedostává dost hutních materiálů
v žádoucí skladbě. Ale není to,
mimo jiné, způsobeno i tím, že doly
nemohou plynule těžit, protože železnice
nezajišťuje odvoz; a není to i tím, že
hutě zaostávají za plánem, protože
doprava rudy, magnezitu, písku, šrotu i hotových
hutních výrobků pokulhává?
A to se ovšem týká všech odvětví,
ze všech stran se vrší stížnosti
na práci železnic, na nepřistavování
vagónů, na zpožďující se
transporty surovin, materiálů a kompletujících
subdodávek. Ani to nelze zakrýt, že část
nesplněných exportních úkolů
jde na účet železnic. Mnoha závodům
bylo nepřistavením vagónů znemožněno
splnit hospodářské smlouvy s domácími
i zahraničními zákazníky v době,
kdy se zboží hromadilo na skladech, ačkoliv
řepná kampaň i přeprava brambor byly
citelně slabší než v letech normální
úrody. Pokusy přenést úkoly železnic
na automobilovou dopravu nemohly přinést žádoucí
výsledek, protože kapacitu železniční
dopravy nelze nahradit ani při velké obětavosti
pracovníků automobilové dopravy.
Bez ohledu na některé objektivně existující
skutečnosti, bez ohledu například na geografickou
polohu naší země, na stále rostoucí
dovozy sypkých hmot, bez ohledu na velký tranzit,
je přímo životní nezbytností
obnovit pravidelný chod železniční dopravy.
Železničáři, příslušníci
tzv. "modré armády se budou jistě řídit
příklady svých nejpokrokovějších
druhů, budou urychlovat dopravu, zkracovat oběh
vozů, budou maximálně vytěžovat
vlaky, nepřipustí nehospodárné zahálení
lokomotiv - železničáři budou jistě
považovat za věc své cti, aby ve službách
lidu, v zájmu socialistického hospodářství
byli vzorem obětavosti a vysoké pracovní
kázně. Dokázali to v posledních týdnech
a vláda je přesvědčena, že se
těmito rysy bude vyznačovat práce železničářů
po celý rok.
I to je pravda, že se práce železnic nezlepší
bez aktivní pomoci přepravců. Je správné
být vůči železničářům
nároční, nic jim neslevovat, žádat,
aby vzorně pracovali - ale neméně oprávněné
je nelitovat sil, abychom dopravě pomohli. Rychlé
nakládání a vykládání
vagónů v kterékoliv době a jejich
maximální statické vytížení
by mělo být samozřejmostí. Bude správné
znovu prověřit nároky na přepravu,
vyloučit u nás dosud časté případy
protisměrné a nehospodárné přepravy
a dohodnout s dopravními organizacemi upřesněné
požadavky. Je to požadavek tím odůvodněnější,
že nároky na železniční přepravu
rostou mnohem rychleji než celkový objem výroby.
Ale to by ještě nestačilo. Železničáři
potřebují další spolupracovníky,
je jim nutno poskytnout pomoc dodávkami materiálu
a náhradních dílů pro opravy lokomotiv
a vagónů a organizovaně zlepšit železniční
opravárenskou službu. Pomoc dopravě se tedy
musí stát doslova všenárodní
záležitostí.
Starost o dopravu nesmí oslabit naší pozornost
k problémům, jež vyvolávají nedostatky
v zásobování hospodářství
palivy a elektrickou energií. Dostali jsme se do kritické
situace a její překonávání
je provázeno vážnými potížemi.
Značné ztrátové časy ve výrobě
a přenášení práce na noční
směny, stejně jako omezování odběru
v komunální spotřebě a v domácnostech
- to vše jsou nepříjemné průvodní
jevy této situace.
Zase je tu ovšem nutné spravedlivě oddělit
situaci v posledních týdnech, ocenit zásluhy
pracujících v energetice, ale přitom vidět
i celoroční stav. Část příčin
dnešních obtíží je v nízkých
vodních stavech a velkých mrazech, které
znemožňují maximální využití
vodních elektráren a snižují i výkony
elektráren tepelných. Druhá část
příčin spočívá jak ve
vysokých správkových stavech, tak zejména
v opožďující se výstavbě
nových elektrárenských soustrojí a
v jejich nekvalitním provedení. I plán musí
u nových výrobků počítat s
určitou experimentální fází.
Domníváme se, že technická i organizační
úroveň ZVIL v Plzni opravňovala vládu,
aby právě tento podnik byl určen generálním
dodavatelem nových energetických soustrojí.
Vyspělost "leninovců" vytváří
předpoklady, aby převzali záruku i za kvalitu
subdodávek. Pracující ZVIL nyní vynakládají
velké úsilí, aby nová soustrojí
uvedli co nejdříve do provozu, vyslali také
do Tisové brigádu socialistické práce
a vláda věří, že jejich úsilí
bude korunováno úspěchem.
Žádnými čarovnými zásahy
nás z dnešních energetických potíží
nikdo nevyvede. Pracující všech ostatních
odvětví jsou morálně oprávněni
žádat, aby výrobci turbosoustrojí, kotlů
i ostatního příslušenství energetických
děl odváděli práci nejlepší
jakosti, aby oni sami promysleli, jak ve svých závodech
tomuto požadavku učinit zadost. A bude správné
trvat na tom, aby výrobce zajistil nejen montáž
a nějaké symbolické "otočení"
turbíny, ale její uvedení do bezporuchového
provozu. Právem se, myslím, volá i po tom,
aby se část ceny výrobcům uznávala
až po určité provozní době turbosoustrojí
a kotle, aby se tak zvýšila hmotná zainteresovanost
výrobců. To všechno ovšem nemůže
zbavit provozovatele povinnosti připravit včas kvalifikované
kádry pro hladký chod nových elektráren.
Je dále nezbytné vrátit se k osvědčeným
zkušenostem z minulosti a trvat na tom, aby se na opravách
turbín a kotlů pracovalo nepřetržitě,
aby se doba oprav zkrátila na minimum, samozřejmě
při respektování požadavku nejvyšší
kvality oprav. Bylo by neodpustitelným přepychem
nechat celé týdny a měsíce nečinně
zahálet správkové kotle a turbíny
v době, kdy chod celého národního
hospodářství vázne pro nedostatek
elektrické energie.
Podobně nelze přehlížet, že na
mnoha závodech jsou - a často už i po léta
- dodány kotelní teplárenské i energetické
jednotky, které jsou nesmontovány vystaveny na pospas
zubu času. Zájem společnosti vyžaduje,
aby všechny dodané kotle byly co nejrychleji, a to
i mimořádnými formami smontovány.
Což neleží nevyužité a nesmontované
kotle i na závodech, které jsou s to ze svých
pracovníků sestavit čety, jež by pod
vedením zkušených vedoucích montérů
mohly dodané zařízení smontovat? Jak
kolem takovýchto jevů mohou denně nevšímavě
přecházet dělníci i technici, proč
to nevzrušuje politické i odborové funkcionáře?
Vláda věnuje nemálo organizačního
úsilí i zásobování palivy a
nelituje obrovských společenských prostředků
na rozvoj těžby černého i hnědého
uhlí, na výstavbu nových šachet a přípravu
nových důlních děl. Po pravdě
je nutno ocenit, že většina havířů
poctivě pracuje. Ale zlepšit je nutno jak dopravu,
tak i dodávky strojního zařízení,
ale i vlastní organizaci práce na některých
šachtách, aby nedocházelo k vážným
výpadkům, aby byly dodrženy rytmické
dodávky uhlí.
Mnohem rozhodněji bude zapotřebí vypořádati
se s vážnými nedostatky v zásobování
obyvatelstva palivy. I při vážném napětí
mezi zdroji a potřebami lze mnohé z dnešních
potíží zmírnit pravidelnou dopravou
ve všech ročních obdobích a úměrným
rozdělováním mezi spotřebitele. To
už nemůže být jen záležitostí
horníků, dopravy a samotných uhelných
skladů. Jde o tak vážné věci,
že tu musí sehrát daleko aktivnější
organizátorskou a kontrolní úlohu národní
výbory a všechny společenské organizace.
Zcela samostatnou kapitolu v úsilí o obnovení
efektivnosti celého hospodářství by
měla tvořit kvalita uhlí, určeného
jak průmyslu, dopravě, tak i obyvatelstvu. Rychleji
proto musí být rozšiřována nedostačující
kapacita úpraven a třídíren. Nejsme,
soudruzi a soudružky, v takové situaci, abychom mohli
zabírat vagóny a vozit po republice hlínu,
kamení a vodu. Takové "topení"
je příliš drahé, nehledě ani
na snížené výkony kotlů a na
následky v jejich životnosti.
V této souvislosti pokládám za potřebné
otevřeně reagovat na pokusy některých
kruhů ze zahraničí, které nešetří
sil, aby dokázaly, že příčinou
našich obtíží v hospodaření
s palivy je neúměrný vývoz uhlí.
Jak je tomu ve skutečnosti? Uhlí vyvážíme
už po léta a počítáme s jeho
vývozem i nadále. Letos počítáme
s vývozem pevných a tekutých paliv ve výši
5,5 mil. tun. Těmito vývozy platíme velmi
potřebné dovozy některých hutních
materiálů, ale i potravin. Proti tomu však
dovezeme z SSSR, z Polské lidové republiky a NDR
6,3 mil. tun pevných a tekutých paliv, které
vyrobíme z dovážené ropy. Ve světle
těchto faktů splaskne tedy každá falešná
agitační bublina.
K uspokojování našich potřeb však
nedojdeme jen růstem těžby a zlepšováním
kvality uhlí - obojí má nepřekročitelné
meze. Zcela rovnocenný - a měřeno efektivností,
ještě závažnější -
zdroj paliv představuje úspornost ve spotřebě.
Jde o úspornost, již bude dosahováno postupně
cílevědomou obnovou kotelního hospodářství,
rozšiřováním elektrické a dieselové
trakce v dopravě, rekonstrukcí teplárenské
i plynárenské rozvodné sítě
atd. Ale nestačí jen čekat až všechny
tyto plány budou uskutečněny, protože
možnosti úspor jsou na každém kroku. Nelze
například trpět, aby se ve stavebnictví
rozmáhala výroba a montáž bytových
panelů, které nedosahují normované
tepelné izolační schopnosti a způsobují
až dvojnásobný růst spotřeby
uhlí. I zvýšením kvalifikace topičů,
lepším skladováním a ošetřováním
uhlí, racionální obsluhou kotlů, progresívními
technicky zdůvodněnými spotřebními
normami, včasnou a dokonale prováděnou opravou
kotlů, údržbou a opravou izolace rozvodných
zařízení - tím vším lze
při náležité vynalézavosti a
při účinné organizátorské
práci ušetřit velká množství
paliv a umožnit tak jejich lepší rozdělení
i plnější uspokojení potřeb obyvatelstva.