Předseda Národního shromáždění
Fierlinger a místopředsedové Valo,
Fiala, dr. Kyselý, Pospíšil, Beran.
Členové předsednictva ÚV KSČ
předseda vlády Široký, první
tajemník ÚV KS S Bacílek, místopředseda
vlády dr. Dolanský, Hendrych; kandidáti
předsednictva ÚV KSČ Dubček,
místopředsedkyně vlády inž. Jankovcová;
místopředsedové vlády Krajčír,
Piller; ministři dr. h. c. Plojhar, dr. Neuman,
Indra, Ďuriš, Korčák, Krutina, Machačová-Dostálová,
Poláček, dr. Štrougal, inž.
Takáč, Hamouz, Pešl, inž. Púčik.
267 poslanců podle prezenční listiny.
Z Kanceláře NS: Vedoucí Kanceláře
NS Kováčik.
Předseda NS Fierlinger (zvoní): Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi! Zahajuji 17. schůzi Národního
shromáždění.
Sděluji, že došlo rozhodnutí presidenta
republiky ze dne 9. ledna 1963, kterým podle článku
50 odst. 1 ústavy Československé socialistické
republiky svolává zasedání Národního
shromáždění.
Soudružky a soudruzi,
dovolte mi, abych dále oznámil, že předsednictvu
Národního shromáždění
došel dopis presidenta republiky ze dne 5. ledna 1963, v
němž sděluje, že podle článku
62 ústavy Československé socialistické
republiky ministra Františka Krajčíra zprostil
řízení ministerstva zahraničního
obchodu a
jmenoval jej místopředsedou vlády,
ministra Oldřicha Černíka pověřil
řízením ministerstva paliv,
ministra Josefa Korčáka zprostil řízení
ministerstva výstavby a
pověřil jej vedením Ústřední
správy energetiky,
Josefa Pešla jmenoval ministrem a pověřil
jej řízením ministerstva těžkého
strojírenství,
ing. Samuela Takáče jmenoval ministrem a
pověřil jej řízením
ministerstva výstavby,
Františka Vokáče jmenoval ministrem
a pověřil jej řízením
ministerstva dopravy,
Františka Hamouze jmenoval ministrem a pověřil
jej řízením ministerstva zahraničního
obchodu,
Vasila Biľaka,
Josefa Reitmajera
a dr. Františka Vlasáka odvolal z funkce ministra.
Dále president republiky jmenoval
Richarda Dvořáka vedoucím Ústřední
správy pro místní hospodářství
a
ing. Miloslava Laiperta vedoucím Ústřední
správy spojů.
Nyní mi dovolte, abych vás seznámil s pořadem
dnešní schůze, na jehož návrhu
se předsednictvo Národního shromáždění
usneslo a který byl již poslancům Národního
shromáždění rozeslán:
1. Zpráva ministra-předsedy Státní
plánovací komise o piánu rozvoje národního
hospodářství ČSSR na rok 1963.
2. Společná zpráva výborů pro
plán a rozpočet, průmyslového a zemědělského
o vládním návrhu rozpočtového
zákona na rok 1963.
3. Zpráva předsedy Národního shromáždění
podle článku 60 odst. 2 ústavy o vydaných
zákonných opatřeních předsednictva
Národního shromáždění.
Má někdo k tomuto návrhu denního pořadu
nějaké připomínky? (Nikdo.)
Nemá.
Můžeme tedy přistoupit k hlasování.
Zjišťuji, že Národní shromáždění
je způsobilé se usnášet
Kdo souhlasí s návrhem denního pořadu,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
schválilo svůj denní pořad.
Soudružky a soudruzi,
plénum Národního shromáždění
se dnes schází k mimořádně
důležitému zasedání, aby projednalo
jednak plán rozvoje národního hospodářství
na tento rok, jednak návrh státního rozpočtu.
Oba dokumenty byly podrobně projednány příslušnými
ekonomickými výbory a jsme přesvědčeni,
že naše výborová diskuse přispěla
k vyjasnění složité problematiky našeho
národního hospodářství, které
v důsledku svého předchozího bouřlivého
vývoje i v důsledku mnohých vnějších
příčin stojí před mimořádnými
úkoly. Již naše předchozí diskuse
ve výborech se vyznačovala plnou důvěrou
ve správnost a moudrost usnesení XII. sjezdu KSČ,
jakož i v pracovní nadšení našeho
lidu i v naše organizační schopnosti, které
nám umožní zdolat nejnaléhavější
naše problémy, na jejichž řešení
je nyní třeba soustředit veškerou naši
pozornost a veškeré naše síly.
Nepříznivé povětrnostní podmínky
poslední doby značně ztížily
úkoly našich pracujících na mnohých
úsecích našeho hospodářství,
a to zejména v železniční dopravě,
v hutích a na většině závodů,
jejichž výroba je značně ztížena
nedostatkem elektrického proudu. Ale právě
v těchto ztížených podmínkách
naši pracující dávají skvělý
příklad vědomí své velké
odpovědnosti a příklad skutečné
obětavosti. My všichni připojujeme se k výzvě
Ústředního výboru KSČ a vlády
republiky, abychom podle svých sil a možností
pomohli k vytvoření podmínek pro plnění
plánovaných úkolů. Uvědomujeme
si naši odpovědnost a jsme odhodláni přispět
k plné mobilizaci našeho pracujícího
lidu, abychom obtíže, s nimiž se setkáváme,
co nejdříve překonali.
Přistoupíme nyní k projednání
prvního bodu pořadu, kterým je
1. Zpráva ministra-předsedy Státní
plánovací komise o plánu rozvoje národního
hospodářství ČSSR na rok 1963.
Žádám soudruha ministra Indru, aby se
ujal slova.
Ministr-předseda Státní plánovací
komise Indra: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi,
připadl mi úkol podat Vám zprávu o
státním plánu rozvoje národního
hospodářství v roce 1963, který vláda
schválila 11. ledna. Je to úkol tím snazší,
že podrobně charakterizoval letošní plán
na zasedání ÚV KSČ soudruh V. Široký
a že jeho výklad byl zveřejněn.
Soudruzi poslanci,
letošní plán se zpracovával v době
příprav XII. sjezdu podle direktiv červencového
pléna ÚV a s využitím mnoha podnětných
návrhů pracujících z předsjezdové
diskuse. Závěrečné fáze plánovacích
prací pak byly velmi významně ovlivněny
výsledky XII. sjezdu, který svým usnesením
vytýčil cestu pro další rozvoj naší
socialistické společnosti, tedy v prvé řadě
pro budování takové materiální
a technické základny, jež by vytvořila
podmínky pro postupný přechod k výstavbě
komunismu.
Celým svým průběhem potvrdil sjezd,
že naše strana pokračuje v osvědčené
praxi, že považuje za samozřejmé soustřeďovat
každodenní pozornost především
na ekonomické problémy. A budiž konstatováno,
že tento soustředěný zájem o
ekonomiku není přechodný, že není
vynucen současnými obtížemi. Vzpomínáme,
že už na tribuně XI. sjezdu bylo národní
hospodářství nazváno hlavním
bitevním polem v boji za úplné vítězství
socialismu. A na prahu letošního roku prohlásil
soudruh Novotný opět, že "...starost o
rozvoj ekonomiky je tím hlavním a základním
v činnosti celé naší komunistické
strany.
XII. sjezd se však nezabýval jen vzdálenou
budoucností, ale určil i místo, jež
v boji za tuto budoucnost připadá roku 1963. Letos
máme - cituji ze sjezdové zprávy - "překonat
nedostatky a velké nešvary v materiálně-technickém
zásobování a v odběratelskododavatelských
vztazích", provést "řadu opatření,
která půjdou na kořen nedostatků předcházejících
let". Doslova se v usnesení sjezdu říká:
"Musíme odstranit všechno špatné,
co se objevilo v životě naší země,
v národním hospodářství a vytvořit
si tak základnu pro nástup do sedmiletého
plánu." Šlo tedy o to, aby plán pro letošní
rok zastavil nebo aspoň výrazně přibrzdil
nezdravé vývojové tendence a tím vytvořil
podmínky pro obnovení harmonického proporcionálního
rozvoje československé ekonomiky. Takto vláda
chápala přípravu plánu a v tomto duchu
bude rozvíjet i úsilí za jeho úspěšné
splnění.
Soudružky a soudruzi,
plán pro rok 1963 se začal zpracovávat v
době, kdy byl stav národního hospodářství
v dokumentu ÚV pro předsjezdovou diskusi souhrnně
charakterizován jako "porušení proporcionality
a nedostatečná efektivnost, vyplývající
především z nízké úrovně
řízení a plánování a
z neplnění plánovaných úkolů".
Z této charakteristiky stavu i příčin
je na první pohled zřejmé, že překonávání
nedostatků ukládá takové kvalitativní
i kvantitativní úkoly, jež nelze zvládnout
v jediném ročním plánu. Vždyť
obnovení proporcionality a zvýšení efektivnosti
je spojeno s vážnými zásahy do struktury
národního hospodářství, se
zásahy, jež se neobejdou bez změny záměrů
v investiční výstavbě, bez zásadního
obratu v péči o rozvoj vědy a techniky apod.
A všechny tyto zásahy přinesou kýžený
výsledek jen tehdy, půjde-li s nimi ruku v ruce
neustále se zlepšující řízení
a tedy i plánování.
I takto stručně a všeobecně zdůrazněné
problémy napovídají, že máme
co činit s úkoly, jež nás budou zaměstnávat
delší dobu a nezbytně se stanou i obsahem sedmiletého
plánu.
Všichni víte, že komplikace s přípravou
letošního plánu narůstaly, když
se ani ve druhém pololetí minulého roku nepodařilo
zastavit nepříznivý vývoj. Ani upravený
výrobní plán se neplnil a základna
pro sestavení plánu na roku 1963 byla v neustálém
pohybu, a to k horšímu. To je i jeden z důvodů
zpoždění při zpracování
plánu.
Upravený plán průmyslové výroby
byl v roce 1962 splněn na 98,9%. Průmyslová
výroba tedy vzrostla proti roku 1961 o 6,2% - V hmotných
vztazích zůstává nejvážnější
disproporce mezi surovinovou základnou, včetně
zemědělských výrobků a zpracovatelskými
odvětvími. Národní hospodářství
nedostalo plánované množství energie
a kvalitních paliv, hutních materiálů,
chemických výrobků a výrobků
zemědělských. Plán hrubé výroby
ministerstva hutního průmyslu a rudných dolů
byl splněn jen na 97,1%; zejména nebyl splněn
upravený plán výroby surového železa
o 154 tisíc tun a válcovaného materiálu
o 292 tisíc tun.
Nesplnění plánu výroby zboží
ve zpracovatelském průmyslu, zejména ve strojírenských
ministerstvech a v potravinářském průmyslu,
má bezprostřední vliv na uspokojování
konečných potřeb národního
hospodářství, a to i pro letošní
rok.
Plán zemědělské výroby byl
splněn v r. 1962 zhruba na 88%. Rostlinná výroba
v roce 1962 byla asi o 10% nižší než v roce
1961.
Nesplnění výrobních úkolů
v roce 1962 bylo doprovázeno i poklesem efektivnosti. Podstatně
se zpomalil růst produktivity práce a nebyly splněny
úkoly ve snižování vlastních
nákladů. V investiční výstavbě
jsme nedosáhli předpokládaného snížení
rozestavěnosti, pokračoval i rychlý růst
zásob, zejména v průmyslu a v oblasti materiálně
technického zásobování.
Příčiny tohoto stavu byly na XII. sjezdu
vysvětleny a netřeba k nim nic dodávat. Faktem
je, že se naše výrobní plány už
po dva roky nesplnily a že to mělo velmi nepříznivý
vliv i proto, že se na mnoha úsecích pracovalo
bez potřebných rezerv. V mnoha závodech se
v těchto podmínkách příliš
jednostranně upřeli na honbu za kvantitativním
plněním plánu, volili jen tzv. "pro
závod výhodnější úkoly
často bez ohledu na potřeby společnosti.
To je i jeden z důvodů dost rozšířeného
svévolného narušování odběratelsko
dodavatelských vztahů, které se ovšem
řetězovitě šíří
z oboru na obor, z odvětví na odvětví
a vrcholí nejednou ve výrobě, jež nemá
finálního ekonomického užití,
tedy, ve výrobě samoúčelné.
Jednostranné úsilí o splnění
kvantitativních úkolů vede i k podcenění
kvalitativních ukazatelů. Důsledek se nejvýrazněji
projevil v tom, že ve výsledcích minulého
roku je příliš velký rozdíl mezi
růstem společenského produktu a národního
důchodu. Tak dále narůstalo napětí
mezi zdroji a potřebami, napětí, jež
se nejzřetelněji projevovalo rostoucími nároky
na dovozy.
Mimořádně vážné následky
mělo neplnění výrobních i nákupních
úkolů v zemědělství. Nevykoupených
383 miliónů litrů mléka znamenalo
i ztrátu 17,6 tis. tun másla. Když k tomu připočteme
více než 11 tis. tun nevykoupeného masa, 2
800 tun drůbeže a 132 miliónů kusů
vajec, je zřejmé, že vláda musela vyvinout
maximální úsilí, aby byly zabezpečeny
rostoucí nároky obyvatelstva. Vzniklá situace
si vynutila další mimořádné dovozy
potravin.
Správně pochopit závěry XII. sjezdu
znamenalo uvědomit si, že ekonomická fakta
nemohou být při sestavování plánu
přehlédnuta, nemá-li se dostat ke slovu voluntarismus.
Zlehčovat skutečný stav nedostatků
v národním hospodářství, podceňovat
výsledky provedených ekonomických analýz
by znamenalo smiřovat se - v rozporu s požadavky efektivnosti
- s rozrůstáním extenzívních
prvků v našem národním hospodářství.
Lapidárně vyjádřeno by šlo o
další hospodářsky neodůvodněné
dovozy, šlo by o další tříštění
investičních prostředků, o pokračující
neodůvodněný růst zaměstnanosti
atd. Netřeba dokazovat, že by taková pasivní
kapitulace před živelným vývojem byla
ke škodě našeho lidu a že by byla v zásadním
rozporu s politikou KSČ.
Výsledkem pozorného zhodnocení situace je
roční plán, který se od plánů
minulých let značně liší zejména
v celkovém tempu rozvoje národního hospodářství,
tedy v předpokládaném růstu společenského
produktu i národního důchodu. Přesto
obsahuje plán náročné výrobní
úkoly. Tak například černého
uhlí má být vytěženo (v odbytové
těžbě) 27,800.000 tun a uhlí hnědého
67,200.000 tun.
Podle plánu má být vyrobeno 31 mld kwh elektřiny,
přes 8 mil. tun oceli, 5,4 mil. tun válcovaného
materiálu, 6 mil. tun cementu, 178 tis. tun dusíkatých
a 195 tis. tun fosforečných hnojiv, 74,6 tis. tun
chemických vláken, 103,6 tis. tun plastických
hmot; dále má být vyrobeno např. téměř
za půldruhé miliardy Kčs chemického
zařízení, přes 29 tisíc traktorů,
téměř 54 tisíc osobních automobilů,
260 tisíc televizorů a 220 tisíc chladniček.
I když zpomalení tempa vyvolává řadu
komplikací, svědčí uvedené
údaje o síle naší ekonomiky, o významném
postavení ČSSR v socialistickém táboře
i ve světovém hospodářství.
Uvedená čísla dokazují, že rychlým
rozvojem v posledních letech jsme dosáhli stádia,
v němž existují všechny podmínky
pro postupný kvalitativní obrat, ba co víc:
tento kvalitativní obrat se stal objektivní nutností.
Při srovnání s úkoly, jež vyplývají
z usnesení XII. sjezdu pro budoucí léta nelze
nevidět, že letošní plán v sobě
tají mnoho slabin, které varují před
podceňováním náročností
uložených úkolů a rozbíjejí
představy, že by letošek mohl být nějakým
tzv. "rokem oddechu". Nic takového nepřichází
v úvahu, protože zpomalené tempo ještě
samo o sobě problémy neřeší.
Všichni přece víme, jak těžce se
od prvních dnů nového roku potýkáme
s nedostatkem paliv a elektrické energie a jaké
to má následky v plnění výrobních
úkolů celého národního hospodářství
i v soukromém životě pracujících.
Stejně tak není jediného odvětví,
jež by nebylo postiženo porušením rytmického
chodu železniční dopravy. Ale ani materiálně
technické zásobování, zejména
pro ministerstvo těžkého strojírenství
není zcela zabezpečeno. Ani v investiční
činnosti jsme, vzdor všemu úsilí, neuspěli
z roku na rok výrazněji omezit na žádoucí
míru značnou roztříštěnost
výstavby a ostatní nešvary s tím spojené.
A po neúspěšném loňském
roce budou i náročné úkoly zemědělské
výroby vyžadovat maximální úsilí.
O všech nedostatcích letošního plánu
jednala vláda "naprosto otevřeně, protože
nám je cizí jakákoliv" pštrosí
politika, jež znemožňuje cílevědomé
zápolení s obtížemi. K čemu by
bylo dobré strkat hlavu do písku právě
v takové době, kdy potřebujeme velmi dobře
vidět a správně hodnotit všechny jevy,
řídit práci s rozvahou, ale odvážně,
když potřebujeme neustále hledat nové
neotřelé metody řídící
a kontrolní činnosti? Mobilizovat do boje lze úspěšně
jen tehdy, když konkrétně víme proč
a proti čemu máme bojovat, když známe
smysl boje a mistrně ovládáme potřebné
bojové nástroje. Strana, opírající
se o své historické zkušenosti nás učí,
že je užitečnější hovořit
o nedostatcích otevřeně, než oslabovat
kritické posuzování a sladkými slovy
vyvolávat pocity sebeuspokojování.
Vláda však oceňuje i klady letošního
plánu, dialekticky vidí, že nedostatky nejsou
izolovány, že jsou naopak provázeny a často
i vyváženy některými jevy, z nichž
je zřejmý nástup správných
tendencí.
Z tohoto hlediska je pro plán charakteristické například
místo, jaké se dostává rozvoji vědy
a techniky. V minulých letech jsme praktickému uskutečňování
hlásaných zásad o rozvoji techniky zůstali
nemálo dlužní, jak lze ilustrovat například
několika charakteristickými údaji o plnění
plánu technického rozvoje v roce 1961, který
byl nedávno vyhodnocen.
V jednotlivých odvětvích se v roce 1961 pohybovalo
plnění plánu vědeckotechnického
rozvoje od 50% (např. v odvětví hutě,
chemie) do 81% a bylo nejhůře plněnou částí
národohospodářského plánu.
V odvětví strojírenství, které
má rozhodující úlohu, bylo v roce
1961 splněno pouze 73% úkolů a přitom
byly ještě provedeny u cca 20% úkolů
změny, převážně prodloužení
původních termínů. Rovněž
tempo nahrazování konstrukčně zastaralých
strojírenských výrobků novými
bylo nedostatečné; zvlášť nízký
podíl nových výrobků v roce 1961 byl
v oborech svařovacích strojů (asi 0,20% z
celkového objemu výroby), u kotlářských
výrobků (0,84%) , u strojů pro výrobu
stavebních materiálů a stavebních
a silničních strojů (1,5%), u zemědělských
strojů a traktorů (1.9%) atd. z celkového
objemu výroby.
Technický rozvoj byl ve všech svých fázích
zatlačen v nejednom případě na samotnou
periférii plánu a často docházelo
k absurdnostem: nebylo prostředků na technický
rozvoj, protože nebylo moderní techniky, která
by potřebné zdroje vyprodukovala. Proto se zvyšování
výroby zajišťovalo neúměrně
rychlým růstem zaměstnanosti až z toho
vzniklo "tvrzení" o tom, že nedostatek pracovních
sil je "limitujícím činitelem"
rozvoje národního hospodářství.
To však platí jen tehdy, když se růstu
produktivity práce dosahuje nesprávnými metodami,
mnohdy na úkor skutečné efektivnosti a nejednou
i fiktivně, třeba neodůvodněným
hromaděním kooperací apod.
Nyní tedy vláda projednávala a schválila
opět roční plán rozvoje vědy
a techniky, od jehož zpracovávání v
ročním členění se v posledních
letech ustoupilo.
V plánu rozvoje vědy a techniky na rok 1963 jsou
poprvé obsaženy komplexní úkoly, zajišťující
časovou a věcnou návaznost jednotlivých
dílčích úkolů od základního
výzkumu až po realizaci. Jejich zaměření
je takové, aby byly komplexně řešeny
některé důležité úkoly
základních technickoekonomických koncepcí
rozvoje vědy a techniky na léta 1964-1970; lze předpokládat,
že tyto úkoly přinesou nejen podstatný
vědeckotechnický pokrok, ale i vysoký ekonomický
efekt. Jde o takové úkoly, jako například
problémy velkovýrobní technologie chovu hospodářských
zvířat, elektrárenský blok 200 MW,
vývojovou jadernou elektrárnu, elektrizaci železnic
střídavým proudem, číslicovou
automatizací bloku kotelturbina apod.