Čtvrtek 5. července 1962

Proto vláda ČSSR uložila všem resortním ministrům a radám krajských národních výborů provést do 31. prosince 1962 na vybraných podnicích a v závodech svých resortů - s rozhodující spotřebou energie - prověrky technického stavu spotřebičů paliv a energie včetně zařízení pro rozvod energie a přitom prověřit u všech podniků plnění plánu technicko organizačních opatření a provést rozbor jejich účinnosti. Především půjde o to, dosáhnout úspor všech druhů energie s cílem rozvinout v souvislosti s přípravou XII. sjezdu Komunistické strany Československa masové hnutí za úspory a zabezpečit v roce 1962 úsporu nejméně 1% paliv a energie z celoroční plánované spotřeby.

Dále vytvořit předpoklady pro zhospodárnění spotřeby paliv a energií v letech 1963 a dalších, a to zejména využíváním získaných zkušeností z dosavadního průběhu, jakož i zaváděním nových progresívních technicko organizačních opatření a metod s cílem dosáhnout nejvyšší efektivnosti ve využívání paliv a energie v celém našem národním hospodářství.

Tyto náročné úkoly však nelze splnit ve stávajících podmínkách. Ministerstvo paliv a energetiky ve spolupráci s ostatními resorty se soustavně zabývá vytvořením vhodnějších podmínek v oblasti celého energetického hospodářství.

Významným opatřením na tomto úseku je vládní návrh zákona, kterým se rozšiřuje pravomoc "Státní energetické inspekce."

Zkušenosti ukázaly, že je nutno kontrolu hospodaření palivy a energií soustředit na jeden orgán, který by byl dobře organizačně řízen, technicky i kádrově vybaven a jeho činnost zajištěna nejen zákonným opatřením, ale hlavně odpovědným přístupem k řešení úkolů.

Tímto orgánem bude "Státní energetická inspekce", která je zřízena při ministerstvu paliv a energetiky. V čele bude hlavní inspektor, kterého jmenuje a odvolává ministr paliv a energetiky. Hlavnímu inspektorovi budou podřízeni krajští inspektoři, které jmenuje a odvolává hlavní inspektor.

Hlavní a krajští inspektoři budou dotováni příslušným odborným aparátem tak, by byli schopni obsáhnout veškeré úkoly na úseku energetického hospodářství. Přitom se sleduje podstatně zlepšit kvalitativní složení tohoto aparátu. Jde především o to získat vysoce odborné pracovníky, kteří budou schopni veškeré úkoly v rozsahu zákona i potřeb energetického hospodářství zabezpečit.

V jednotlivých paragrafech návrhu zákona, kterým se rozšiřuje působnost "Státní energetické inspekce" je uvedeno hlavní poslání tohoto orgánu, úkoly a metody práce. Jsou zde v hrubých rysech uvedeny směrnice pro spolupráci s pracujícími a ve styku s jinými orgány a organizacemi zaměřenými na výrobu, spotřebu a hospodaření s topivem a energií.

Co se zásadně sleduje rozšířením činnosti tohoto státního orgánu? Především to, že bude umožněno pomáhat našim průmyslovým závodům a podnikům komplexní formou, a to jak na úseku hospodaření elektřinou a teplem, tak i na úseku hospodařeni tuhými palivy a plynem, což se dosud provádí odděleně.

Kromě komplexních prověrek, prováděných za současného stavu energetického hospodářství orgánem "Státní energetické inspekce" v přímé spolupráci s resortními ministerstvy, bude zaměřena pozornost na prověřovaném závodě nebo podniku, též na plánovaný rozvoj nebo rekonstrukce. To bude prováděno s cílem zajistit, zda v plánech, případně projektech příslušných závodů se neopakují nebo dokonce nezvětšují zjištěné stávající nedostatky, nebo zda jsou již uspokojivě řešeny. Závěry z takových prověrek mají vždy ukázat cesty, jak dále zvyšovat efektivnost energetického hospodářství našich závodů a podniků. Přitom bude vždy nutné přezkoumat, jaké podmínky má šetřený podnik pro odpovědnou práci na úseku průmyslové energetiky, a to jak organizační a kádrové, tak i materiální.

I když základní metodou práce jednotného kontrolního orgánu bude organizátorsko výchovná činnost, zejména odborná pomoc kontrolovaným organizacím a součinnost s pracujícími, ponechává se jako krajní výchovný prostředek kontrolním orgánům i dosavadní možnost - ukládání sankcí majetkových - a to jak organizacím, tak i jejich vedoucím odpovědným pracovníkům.

Naopak se v návrhu posiluje účinnost těchto sankcí tím, že se zvyšuje horní hranice a umožňuje se ukládat opakované pokuty organizacím ve dvojnásobné výši tam, kde všechny ostatní metody a prostředky k dosažení nápravy nebyly dostatečné.

Počítá se však s tím, že ukládání pokut jak organizacím, tak jejich pracovníkům bude výjimečným zjevem, a to v případech, ve kterých nepochopení popřípadě nedbalý přístup k těmto závažným otázkám nebude možno odstranit výchovnou prací a přesvědčováním. Je možné předpokládat, že tento systematický způsob práce "Státní energetické inspekce" kromě běžných krátkodobých prověrek, které jsou též v určitých obdobích nezbytné, značně přispěje ke zvyšování efektivnosti energetického hospodářství.

Tyto cíle sleduje předkládaný návrh zákona na rozšíření působnosti "Státní energetické inspekce", a to jak při stanovení úkolů tomuto novému, jednotnému kontrolnímu orgánu, tak i pokrokovou koncepcí metod jeho práce. Státní energetická inspekce má jít především cestou organizátorskovýchovného působení na spotřebitele energie cestou odborné rady a pomoci kontrolovaným organizacím, aby společným úsilím a využitím zkušeností bylo docíleno v co nejkratší době a s vynaložením co nejmenších nákladů maximální efektivnosti v energetickém hospodářství.

Zřízení tohoto jednotného kontrolního orgánu je také v souladu s opatřeními k racionálnímu využívání paliv a energie v rámci programu dalšího rozvoje hospodářství - zemí socialistického společenství, který doporučila červnová porada představitelů komunistických a dělnických stran členských zemí "Rady vzájemné hospodářské pomoci" v Moskvě.

Vzhledem k tomu, že se jedná o zákon, který má významně působit, aby se zvyšovala úroveň hospodaření se všemi druhy paliv a energie, doporučuji návrh zákona, kterým se rozšiřuje působnost Státní energetické inspekce a který byl projednán ve výboru pro plán a rozpočet NS ke schválení (Potlesk.)

Místopředseda NS Fiala: Hlásí se někdo do rozpravy?

Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme přistoupit k hlasování.

Protože nebyly podány žádné pozměňovací návrhy, dám hlasovat o celém vládním návrhu najednou podle předložené zprávy výboru pro plán a rozpočet.

Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování?

Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s celým vládním návrhem zákona, kterým se rozšiřuje působnost Státní energetické inspekce, a to ve znění zprávy výboru pro plán a rozpočet, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo)

Děkuji. Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona, kterým se rozšiřuje působnost Státní energetické inspekce.

Tím jsme projednali pátý bod pořadu.

(Předsednictví převzal předseda NS Fierlinger.)

Předseda NS Fierlinger:

Přistoupíme k projednání šestého bodu pořadu, kterým je

6. Společná zpráva výborů ústavně právního a zemědělského k vládnímu návrhu zákona (tisk 94) o nákupu zemědělských výrobků od drobných uživatelů zemědělské půdy a chovatelů krav.

Zpravodajem je poslanec Zelman; dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Zelman: Vážené súdružky a súdruhovia!

Od roku 1960 boli zrušené dodávkové povinnosti poľnohospodárskych výrobkov držiteľov poľnohospodárskej pôdy, s výmerou do 0,50 ha, a chovateľov kráv s uvedenou výmerou pôdy alebo bezzemkov chovajúcich kravu a povinný odpredal masti z domácich porážok.

Tieto opatrenia sa v praxi prejavili ako zvýhodnenie drobných držiteľov pôdy, nielen voči ostatným pracujúcim, ktorí sú odkázaní výhradne na príjem zo zamestnania, ale i voči členom jednotných roľníckych družstiev, ktoré postupne prechádzajú na vyššiu formu hospodárenia. Najmä v poslednej dobe vystupuje táto skutočnosť výrazne do popredia v súvislosti s novozavedeným sociálnym zabezpečením družstevníkov. Tento stav vedie ku stabllizácii v súkromnej držbe pôdy a k jej ďalšiemu drobeniu a nedochádza tak k prevodu tejto pôdy do intenzívneho obrábania socialistickými poľnohospodárskými závodmi. Svedčí o tom skutočnosť, že v posledných dvoch rokoch sa počet držiteľov pôdy do 0,50 ha zvýšil takmer o tretinu a dosiahol počet 540 tisíc. V tomto počte nie sú ovšem zahrnutí členovia jednotných roľníckych družstiev, ktorým bude i naďalej stanovovať úlohy predstavenstvo družstva a ich dodávkové úlohy budú zahrnuté v celkovej dodávkovej úlohe príslušného družstva.

V priloženom návrhu novelizácie zákona č. 51/1959 Zb., o výkupe poľnohospodárskych výrobkov sa preto ukladá miestnym národným výborom zaistiť primeranú účasť drobných držiteľov poľnohospodárskej pôdy od 0,21 ha do 0,50 ha a chovateľov kráv s touto výmerou, alebo bezzemkov chovajúcich kravu na zásobovanie našich pracujúcich potravinami.

Rozsah a podmienky dodávkových úloh uvedených držiteľov pôdy a chovateľov kráv stanoví Ústredná správa nákupu poľnohospodárskych výrobkov dohode so zúčastnenými ústrednými orgánmi v prevádzajúcich predpisoch.

Môžeme očakávať, že navrhovaná úprava dodávok poľnohospodárskych výrobkov postihne v roku 1963 asi 140 000 poľnohospodárskych závodov. Pre štátne fondy to bude znamenať prínos asi 42 mil. kusov vajec, čo činí z celoštátného nákupu 2,7% a asi 19 mil. litrov mlieka, čo činí z celoštátneho plánu 0,7%.

Plnenie týchto úloh, vyplývajúcich z nového zákona, si nevyžiada zvýšenie počtu pracovníkov na národných výboroch a ani zvýšenie finančných nákladov, pretože pôjde prakticky o rozšírenie evidencie v priemere asi o 10 dodávateľov poľnohospodárskych výrobkov na jednu obec.

Poľnohospodárský výbor prejednal príslušný návrh zákona a doporučuje jeho schválenie Národnému zhromaždeniu.

Předseda NS Fierlinger: Hlásí se někdo do rozpravy? Posl. Borůvka.

Posl. Borůvka: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, hlásím se do rozpravy ne k samotnému zákonu, ale proto, že se jedná o výkup jako takový. Považuji za důležité obrátit se na ministra vnitřního obchodu soudruha Uhra, na ministra státní kontroly soudruha Majlinga a předsedu nové výkupní organizace soudruha Mesteka s upozorněním, že v současné době si velmi vážíme a ceníme smluv, které byly uzavřeny na pěstování zeleniny. Také nám zatím vyhovuje výkup za stanovené ceny pokud jde o práci výkupních organizací. Zatím nemáme připomínek k průběhu výkupu. My v našem družstvu začínáme prodávat kedlubny, salát, cibuli, okurky a můžeme říci, že výkupní organizace pracuje dobře. Ale upozorňuji, že se již projevuje a začíná projevovat ten starý nešvar, totiž že zelenina se dostává někdy v nedostatečném měřítku na trh. Myslím, že jde o to zdůraznit, že při poměrně dobré úrodě letošní zeleniny by měli konzumenti mít pocit blahobytu a dostatku a že by měli dostávat ve velké míře zeleninu čerstvou a levnou. A to je moje připomínka, že splnění tohoto požadavku vyžaduje od výkupních organizací větší námahu. To je přirozené. To už musí pracovat na vyšší obrátky. Ovšem neměly by se vyskytovat takové případy, které jsou právě chybami v operativním řízení, totiž že se výkupní organizace začínají bránit množství zeleniny tím, že stanoví tak zvané nestandardy, za které se schová celkem všechno. Mě na tento stav upozorňoval pracovník státní kontroly s. Tajchman, jednalo se o květák, který se stanoví jako nestandardní a vykupuje se za 30-50 hal., což přirozeně má za následek, že se nakonec nechá ležet a tím se reguluje množství zeleniny na trhu. Aby se touto formou, tak zvanými nestandardy neregulovalo množství zeleniny na trhu, prosím s. Majlinga, jako ministra státní kontroly, aby se na tuto záležitost podíval a to nejen na ten květák, ale i na ostatní zeleninu.

Na dnešní schůzi mám ještě jednu připomínku, která se týká tvorby cen zeleniny. Souhlasíme s tím, a také ve smlouvě jsme podepsali, že souhlasíme se stanovením běžných cen tak, jak výroba stoupá a jaké jsou výrobní možnosti, a jak pochopitelně zelenina v množství z hektaru tržby vytváří. Ale přece bychom strašně rádi znali ty lidi, kteří o těch cenách rozhoduji. Alespoň jednoho z nich kdybychom poznali. (Hlas z pléna: abyste mu mohli nadávat?) Ne, ale abychom si s ním rozumně pohovořili, z jakých podkladů se ceny stanoví. (Hlas z pléna: tak mu pošli pytel salátu a on bude vytvářet lepší ceny.) To je moje přání, abychom si s ním případně v zemědělském výboru nebo někde jinde mohli pohovořit o tvorbě cen, abychom si mohli promluvit, jak je přihlédnuto k zákonu hodnoty pokud jde o zeleninu a ostatní produkty. (Potlesk.)

Předseda NS Fierlinger: Jsou někteří z přítomných odpovědných členů vlády ochotni na tento dotaz hned odpovědět?

Ministr-předseda Ústředního úřadu státní kontroly a statistiky Majling: My tuto otázku prověříme a ve stanovené lhůtě o tom podáme zprávu.

Předseda NS Fierlinger: A tak jistě učiní i ostatní soudruzi ministři.

Ministr zemědělství, lesního a vodního hospodářství Krutina: Soudruh Borůvka může pozvat pracovníky ekonomického odboru ministerstva zemědělství, financí, potravinářského průmyslu, obchodu případně dalších ministerstev, například pokud jde o len nebo kytičky i ministerstva zdravotnictví do zemědělského výboru Národního shromáždění.

Předseda NS Fierlinger: Myslím, že s. Borůvka tuto radu velmi rád přijme.

Posl. Borůvka: Děkuji s. ministrovi a co nejdříve to uskutečníme.

Předseda NS Fierlinger: Hlásí se někdo do rozpravy?

Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme přistoupit k hlasování.

Protože nebyly podány žádné pozměňovací návrhy, dám hlasovat o celém vládním návrhu najednou podle předložené společné zprávy výboru ústavně právního a výboru zemědělského.

Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování?

Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s celým vládním návrhem zákona o nákupu zemědělských výrobků od drobných uživatelů zemědělské půdy a chovatelů krav, a to ve znění společné zprávy výboru ústavně právního a výboru zemědělského, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo)

Děkuji. Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona o nákupu zemědělských výrobků od drobných uživatelů zemědělské půdy a chovatelů krav.

Tím jsme projednali šestý bod pořadu.

Dříve než přistoupíme k projednání sedmého bodu pořadu dovolte, abych vás upozornil na to, že je mezi námi přítomna delegace dánského parlamentu, která je u nás na přátelské návštěvě. (Shromáždění povstává a své přátelské pocity vyjadřuje dlouhotrvajícím potleskem.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP