Čtvrtek 5. července 1962

Přistoupíme k projednání sedmého bodu pořadu, kterým je

7. Společná zpráva výborů zahraničního a ústavně právního k vládnímu návrhu (tisk 90), kterým se předkládá Národnímu shromáždění Československé socialistické republiky k projevu souhlasu Smlouva mezi Československou socialistickou republikou a Rakouskou republikou o vzájemném právním styku ve věcech občansko-právních, o listinách a o právních informacích, podepsaná v Praze dne 10. listopadu 1961, spolu se Závěrečným protokolem.

Zpravodajem je poslanec Zima; dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Zima: Vážení soudruzi a soudružky poslanci, vláda ČSSR předložila Národnímu shromáždění ČSSR k projevu souhlasu Smlouvu mezi ČSSR a Rakouskou republikou o vzájemném právním styku ve věcech občanskoprávních, o listinách a právních informacích, podepsanou v Praze dne 10. listopadu 1961, spolu se Závěrečným protokolem. Smlouva vyžaduje podle čl. 42 a čl. 62 odst. 1, bod 1 Ústavy před ratifikací presidentem republiky souhlasu Národního shromáždění.

Dovolte mi, abych při této příležitosti řekl několik slov k tomu, jak se zejména v posledních létech rozvíjely celkové československo-rakouské vzájemné vztahy.

Po uzavření Státní smlouvy s Rakouskem v r. 1955, kdy tento stát dosáhl opět suverenity, se ve vývoji čs.-rakouských vztahů projevovala řada negativních rysů. To přirozeně nepřispívalo k dobrým vzájemným sousedským vztahům.

* * *

K určitému zlepšení došlo v posledních 2 letech, zejména po jednání vládních delegací obou zemí ve Vídni v r. 1960. Realizace závěrů, které obě vládní delegace přijaly, se projevila především v oblasti hospodářské, smluvně právní a kulturní, méně v oblasti politické. Čs. snahy o rozvíjení osobních styků čelných politických představitelů a o případnou výměnu návštěv parlamentních delegací nenacházely vždy na rakouské straně odezvy.

V současné době má na vývoj čs. rakouských politických vztahů rovněž vliv snaha rakouské vlády o přidružení Rakouska k Evropskému hospodářskému společenství, v němž hraje stáje významnější roli NSR. ČSSR předala v březnu tohoto roku Rakousku nótu, v níž bylo zdůrazněno, že jakékoliv připojení Rakouska k EHS by bylo neslučitelné nejen s rakouskou neutralitou, ale především s článkem 4 Státní smlouvy, který zakazuje jakékoliv spojení Rakouska s Německem.

V oblasti hospodářských vztahů československo-rakouských byla v letošním roce podepsána pětiletá obchodní dohoda na léta 1962-1966. Tato dohoda stanoví zvýšení objemu vzájemné výměny zboží v roce 1966 o 56% ve srovnání s rokem 1961. Také v oblasti kultury a sportu dochází z čs. iniciativy k rozšiřování styků s Rakouskem.

Po jednání vládních delegací v roce 1960 byla postupně uzavřena řada vzájemných dohod z různých oblastí, např. dohoda letecká, dohoda o filmovém styku a dohoda o geologické spolupráci v pohraniční oblasti a dohoda o těžbě společných ložisek zemního plynu a nafty. Rozpracovány jsou dohody železniční, veterinární, o vodním hospodářství na hraničních tocích a úmluva o sociálním zabezpečení. Ve srovnání s ostatními kapitalistickými státy uzavřela ČSSR nejvíce smluv právě s Rakouskem.

Je tedy možno říci, že zatímco se hospodářské a kulturní styky mezi našemi zeměmi rozvíjejí vcelku uspokojivě, pokud jde o rozvíjení politických styků, chová se rakouská strana zatím zdrženlivě.

ČSSR s porozuměním sleduje činnost těch rakouských kruhů, které jsou pro uchování plné neutrality Rakouska a pro rozšiřování hospodářské spolupráce se zeměmi socialistického tábora na základě mírového soužití států s rozdílným společensko-hospodářským zřízením. V tom vidí zdravý základ i pro dobré sousedské vztahy obou našich zemí, na jejichž neustálém rozvíjení má upřímný zájem. Výrazem posilování těchto oboustranně prospěšných tendencí je i smlouva, která se dnes předkládá Národnímu shromáždění.

Styk mezi čs. a rakouskými soudy, případně notářstvími, byl již v roce 1947 velmi značný, jak to ostatně vyplývá z polohy obou států; zvyšoval se ještě tím, že po skončení války v roce 1945 zůstala mezi občany jednoho i druhého státu celá řada otevřených právních otázek. Proto uzavřela ministerstva spravedlnosti dohodu, kterou si vzájemně zaručila poskytování právní pomoci. Tato dohoda plnila dobře své poslání a celkem kladně lze hodnotit i vzájemné styky mezi justičními orgány obou států.

Po uzavření Státní smlouvy s Rakouskem se vynořila otázka, zda by nemělo dojít k uzavření mezistátní smlouvy, jež by upravila poskytování právní pomoci mezi justičními orgány. Tato smlouva byla projednána na podzim roku 1960 ve Vídni, jednání pak bylo zakončeno v červnu roku 1961 v Praze. Konečný text smlouvy spolu se závěrečným protokolem byl podepsán dne 10. listopadu 1961 v Praze.

Při projednávání návrhu této smlouvy mohly obě strany vycházet ze zkušeností získaných při provádění již zmíněné meziresortní dohody z roku 1947 a dále ze zkušeností, které získaly z mezinárodních jednání o obdobných smlouvách.

ČSSR uzavřela od ukončení války celou řadu smluv o právní pomoci; byly však uzavřeny pouze se zeměmi socialistické soustavy. Smlouva s Rakouskem je první toho druhu, kterou uzavíráme s kapitalistickým státem. Nedávno projednávalo Národní shromáždění smlouvy o právní pomoci s Polskem a Maďarskem. Ve srovnání s nimi je dnes projednávaná smlouva svým rozsahem značně užší. Vyplývá to z obtíží, které vznikají při uzavírání smluv, vycházejících ze dvou různých právních řádů, tím spíše, je-li nutno smlouvou překlenout rozdíl mezi právními řády dvou států s různým společensko-hospodářským zřízením. Jednání bylo proto zaměřeno k tomu, aby smlouva obsahovala ta ustanovení o právní pomoci, při nichž nepůsobí potíže různé znění právních řádů obou států. Proto se smlouva s Rakouskem na rozdíl od zmíněných smluv omezuje pouze na úpravu právní ochrany, doručování a právní pomoci v občanskoprávních věcech. K této části jsou pak připojena ještě ustanovení o listinách a o poskytování informací o právním řádu. K vysvětlení některých pojmů smlouvy bylo třeba připojit ještě závěrečný protokol, který vlastně nejlépe ukazuje některé rozdíly mezi právními řády obou států.

S Rakouskou republikou bylo dohodnuto, že v příhodné době se bude pokračovat v jednání o další smlouvě, která by upravila ostatní otázky. Jednání nebylo možno spojit, poněvadž by svou složitostí způsobila nepřiměřený odklad k uzavření této smlouvy.

A nyní stručně k některým důležitým ustanovením smlouvy.

Jak je patrno již z článku 1, mají naši občané před rakouskými soudy totéž postavení jako občané rakouští. Znamená to, že rakouský soud nesmí ukládat našim občanům nějaké omezení jen proto, že jsou cizinci. Smlouva takový konkrétní případ sama podrobně upravuje v čl. 2, který obsahuje ustanovení o složení žalobní jistoty. Smlouva v podstatě zakazuje soudům, aby ukládaly složení žalobní jistoty žalobcům.

Dále poskytuje smlouva občanům sociálně slabým výhodu, že mohou být podle předpisů toho kterého státu osvobozeny od placení různých poplatků a záloh (čl. 4-7).

Články 8-19 upravují doručování a jinou právní pomoc, kterou si poskytují soudy. Zde bych se chtěl zmínit o tom, že tato ustanovení se týkají pouze styků ve věcech práva občanského a rodinného, a to nejen styků mezi soudy, ale též mezi soudy a správními úřady, pokud jsou příslušné projednávat věci z uvedených oborů práva. Styk soudů se děje prostřednictvím ministerstev spravedlnosti a soudy při něm mohou a také užívají svého vlastního jazyka.

Také ustanovení o listinách zavádějí některá zjednodušení, jako je například ustanovení o tom, že veřejné listiny nemusí být dále ověřovány. Praktický význam má i ustanovení článku 23 o zasílání výpisů z matrik, které pro úřední potřebu se děje bezplatně. Konečně je třeba upozornit i na článek 27, který umožňuje seznámit se důkladně s právním řádem druhého státu. Je to nutné zejména tam, kde pří řešení některé právní otázky je třeba se dovolávat předpisů platných v druhém státě. Smlouva se závěrečným protokolem vstoupí v platnost po výměně ratifikačních listin, která bude provedena ve Vídni.

Soudruzi a soudružky poslanci,

v závěru své zprávy bych chtěl podtrhnout, že projednávaná smlouva přináší prospěch našim občanům, poněvadž jim usnadňuje styk s rakouskými soudními orgány a umožňuje jim tedy snáze se domáhat svých nároků na území rakouském. Z tohoto hlediska je tedy nutno pohlížet na smlouvu s Rakouskem jako na smlouvu prospěšnou.

Tato smlouva má však také značný politický význam. Dokazuje v praxi, že náš socialistický stát vyvíjí neustálou snahu o upevnění mírové spolupráce mezi státy s různým hospodářským a politickým zřízením.

Zahraniční výbor a ústavně právní výbor Národního shromáždění se zabývaly předloženým vládním návrhem smlouvy na svých schůzích ve dnech 28. a 29. června t. r. a jednomyslně jej doporučily Národnímu shromáždění k vyjádření souhlasu.

Jsem přesvědčen, že Smlouva mezi ČSSR a Rakouskou republikou o vzájemném právním styku ve věcech občanskoprávních, o listinách a právních informacích přispěje k dalšímu zlepšení vztahů mezi našimi sousedícími státy. Jménem obou výborů proto doporučuji, aby Národní shromáždění dalo ve smyslu čl. 42 naší ústavy svůj souhlas k předložené smlouvě a závěrečnému protokolu. (Potlesk.)

Předseda NS Fierlinger: Hlásí se někdo do rozpravy? (Nikdo)

Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme přistoupit k hlasování.

Nebudou-li námitky, dám hlasovat podle přednesené zpravodajské zprávy.

Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? (Nebyly)

Nejsou.

Kdo tedy souhlasí, aby Národní shromáždění Československé socialistické republiky vyslovilo podle článku 42 ústavy souhlas se Smlouvou mezi Československou socialistickou republikou a Rakouskou republikou o vzájemném právním styku ve věcech občansko-právních, o listinách a o právních informacích, podepsanou v Praze dne 10. listopadu 1961, spolu se Závěrečným protokolem, nechť zvedne ruku! (Děje se)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Tím Národní shromáždění vyslovilo jednomyslně souhlas s touto smlouvou.

Tím jsme projednali sedmý bod pořadu.

Přistoupíme k projednání posledního bodu dnešního pořadu, kterým je

8. Doplňovací volba člena předsednictva a členů výborů Národního shromáždění.

Předsednictvo Národního shromáždění se ve své schůzi dne 13. června 1962 usneslo na návrhu, aby podle § 8 zákona č. 107/ 1960 Sb., o jednacím a pracovním řádu Národního shromáždění byly provedeny doplňovací volby člena předsednictva a členů výboru průmyslového a výboru zemědělského.

Žádám místopředsedu NS Valo, aby jménem předsednictva Národního shromáždění přednesl návrh.

Podpredseda NZ Valo:

Súdružky a súdruhovia poslanci,

na poslednej schôdzi predsedníctva Národného zhromaždenia, konanej dňa 1. júna 1962 požiadal člen predsedníctva poslanec s. František Šalgovič, aby bol z naliehavých pracovných dôvodov uvoľnený z funkcie člena predsedníctva NZ. Predsedníctvo navrhuje, aby sa vyhovelo žiadosti posl. Šalgoviča. Predsedníctvo NZ zároveň navrhuje, aby na takto uvoľnené miesto bol za člena predsedníctva zvolený poslanec Oldřich Beran.

Predsedníctvo Národného zhromaždenia sa na svojej schôdzi zaoberalo tiež neustále sa prehlbujúcou a rozširujúcou náplňou práce predsedníctva, najmä na ekonomickom úseku a potrebou čo najlepšieho využitia pracovných a odborných skúseností a uznieslo sa preto navrhnúť Národnému zhromaždeniu, aby sa rozšíril počet podpredsedov Národného zhromaždenia a aby novým podpredsedom bol zvolený poslanec Oldřich Beran. To za prvé.

Za druhé. V doplňovacích voľbách do Národného zhromaždenia, konaných dňa 20. mája 1962, boli zvolení noví poslanci, akademik František Šorm za volebný obvod č. 1 a poslanec Pavel Petrik za volebný obvod č. 294. Pretože podľa článku 57, odst. 2 ústavy Československej socialistickej republiky je každý poslanec Národného zhromaždenia zásadne povinný pracovať v niektorom výbore Národného zhromaždenia, predsedníctvo Národného zhromaždenia navrhuje, aby poslanec akademik Šorm bol zvolený za člena výboru priemyslového a poslanec Petrik za člena poľnohospodárskeho výboru.

Doporučujem, aby, predložený návrh predsedníctva Národného zhromaždenia na doplňovaciu voľbu podpredsedu Národného zhromaždenia a členov výborov bol Národným zhromaždením v duchu ústavy schválený.

Předseda NS Fierlinger:

Slyšeli jste návrh předsednictva Národního shromáždění.

Má někdo nějaké připomínky k předneseným návrhům nebo jiný návrh? (Nikdo.)

Nemá.

Můžeme proto přistoupit k hlasování.

Protože nebyly podány žádné pozměňovací návrhy, dám hlasovat o celém návrhu předsednictva Národního shromáždění najednou podle přednesené zprávy.

Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? (Nebyly.)

Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s tím, aby dosavadní člen předsednictva poslanec Šalgovič byl zproštěn funkce člena předsednictva Národního shromáždění,

aby místopředsedou Národního shromáždění a členem předsednictva byl zvolen poslanec Oldřich Beran a aby podle předloženého návrhu byli zvoleni do výboru průmyslového poslanec akademik Šorma do výboru zemědělského poslanec Petrik, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji.

Zjišťuji, že doplňovací volba místopředsedy Národního shromáždění a členů výborů Národního shromáždění byla provedena jednomyslně.

Tím je pořad schůze projednán.

Sděluji, že schůze Čs. skupiny Meziparlamentní unie se bude konat dnes o půl 15. hodině.

Končím schůzi.

(Konec schůze ve 13 hodin 8 minut.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP