Čtvrtek 5. července 1962

Mám-li shrnout bohaté dojmy z těchto našich návštěv Sovětského svazu a NDR, chtěl bych říci, že jsme se přesvědčili o tom, jak úspěšně socialistický tábor upevňuje svou jednotu, jak jednotlivé jeho složky - bratrské socialistické země - čerpají z bohatých zkušeností Sovětského svazu novou sílu k dalšímu růstu, jak postupně přemáhají své dětské nemoci a jak se stále více zapojují do tohoto velkého společenství socialistických národů, prohlubujíce stále více svou vzájemnou spolupráci jak v oblasti hospodářské tak i kulturní. Vždyť, jak praví program KSSS, přijatý na posledním sjezdu, všechny země budující socialismus, mají stejné cíle a proto i stejné cesty, které k nim vedou. Socialistický tábor, silný svou semknutostí, bude i nadále stát neochvějně na stráži míru. Je to velká síla, která nese všem národům poselství plného rovnopráví a přátelství a určuje tak další vývoj celého světa. Socialismus a mír, toť dvě totožné myšlenky vzájemně se doplňující a právě proto získávají si stále nové milióny poctivých lidí v celém světě. Přitom arciť nezapomínáme, že za konečné vítězství těchto myšlenek je třeba dále usilovně a obětavě pracovat a v duchu socialistického internacionalismu naši jednotu stále více upevňovat.

A proto nechť dále roste, sílí a mohutní náš socialistický tábor v čele se Sovětským svazem, nechť sílí naše jednota, která je nejlepší zárukou míru ve světě. (Potlesk.)

Podpredseda NZ Valo:

Ďakujem predsedovi NZ za prednesenú zprávu.

Pristúpime k hlasovaniu o zpráve predsedy Národného zhromaždenia. Kto súhlasí so zprávou o návšteve delegácie Národného zhromaždenia Československej socialistickej republiky vo Sväze sovietskych socialistických republík a v Nemeckej demokratickej republike tak, ako ju predniesol predseda Národného zhromaždenia, nech zdvihne ruku. (Deje sa.)

Je niekto proti? (Nikto.)

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)

Ďakujem. Tým Národné zhromaždenie jednomyseľne schválilo podľa § 8 zákona č. 107/1960 Zb., o jednacom a pracovnom poriadku Národného zhromaždenia, zprávu predsedy Národného zhromaždenia.

Tým jsme prejednali druhý bod poriadku. Prerušujem schôdzu na 15 minút.

(Schůze přerušena v 11 hod. 21 min. a opět zahájena v 11 hod.
37 min.)

Místopředseda NS Fiala:

Zahajuji přerušenou schůzi. Přistoupíme k projednáni třetího bodu pořadu, který je

3. Zpráva výboru pro plán a rozpočet o vládním návrhu usnesení (tisk 91), jímž Národní shromáždění schvaluje podle čl. 41 ústavy státní závěrečný účet Československé socialistické republiky za rok 1961.

Zpravodajem je poslanec Kejda, dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Kejda: Vážené Národní shromáždění, soudružky a soudruzi!

Státní závěrečný účet za rok 1961, předložený vládou Národnímu shromáždění k projednání a schválení, končí opět značným rozdílem mezi příjmy a výdaji. Příjmy jsou o 2077 miliard Kčs vyšší než výdaje, a to je výsledek, jaký nám kapitalisté závidí, neboť u nich schodky ve státních rozpočtech jsou stále větší a v důsledku šíleného zbrojení jim stále rostou státní dluhy.

Přestože naše hospodaření v roce 1961 opět končí přebytkem a také loni pokračoval růst a rozvoj národního hospodářství a dále se výrazně posílila obranyschopnost republiky, nemůžeme být s celkovými výsledky za minulý rok spokojeni.

Poprvé od roku 1953 jsme nesplnili plán hrubé výroby v průmyslu, a to zejména neplněním plánu v rozhodujících odvětvích národního hospodářství. Ani ve stavebnictví, zemědělství a dopravě jsme plánované úkoly nesplnili, což spolu s neplněním plánu centralizované výstavby a velkou investiční rozestavěností působí letos našemu hospodářství značné obtíže.

Kromě zpomalení rozvoje národního hospodářství působí nepříznivě i zhoršení kvalitativní stránky výroby, zejména produktivity práce a snižování vlastních nákladů.

Národní důchod stoupl podle předběžných údajů o 6,7%, což je o 1,5% méně než jsme plánovali a méně než v roce 1960.

ÚV KSČ ukázal na hlavní příčiny těchto nedostatků. Jsou zejména v oslabení centrálního řízení, ve snížení úrovně řízení ve výrobně hospodářských jednotkách a na národních výborech, v poklesu státní disciplíny, smyslu pro hospodárnost a nedostatečné kontrole. Technický rozvoj se nestal rozhodujícím zdrojem růstu produktivity práce. V roce 1962 se tyto nedostatky neodstraňují dost rozhodně přes jasné směrnice strany a vlády a stále se projevují škodlivé snahy vyrábět za každou cenu, bez ohledu na náklady, zmetkovitost a celospolečenské zájmy. Pokleslo úsilí o prohlubování vnitropodnikového chozrasčotu za aktivní účasti pracujících. Hmotná zainteresovanost není stále ještě účinně spojována s prohlubováním socialistického poměru k práci. Tento nepříznivý vývoj na začátku roku působí nám značné potíže v druhém pololetí a zhoršuje i základnu pro plán a rozpočet na rok 1963.

Přes neuspokojivé plnění plánu výroby pokračoval v roce 1961 růst životní úrovně obyvatelstva. Osobní spotřeba se zvýšila o více než 3% a výdaje státního rozpočtu na kulturní a sociální opatření vzrostly o 4,7%. Úsporné vklady obyvatelstva se zvýšily o 2910 miliónů Kčs.

Na růstu peněžních příjmů obyvatelstva mají největší podíl mzdy. Plán průměrné mzdy v průmyslu byl splněn na 100,5% (u dělníků na 101,1%), avšak plán produktivity byl splněn jen na 99,5%. Tím byly mzdové fondy v průmyslu vysoko překročeny.

K zvýšení peněžních příjmů došlo též u členů JZD. Ovšem zde je třeba říci, že klesly naturální příjmy a že vyšší peněžní příjmy zčásti nahrazují naturálie. To mělo za následek, že se zvýšily nákupy potravin, s nimiž obchod neplánoval a tak v mnohých místech vzrostl tlak na tržní fondy, zejména u družstevního obchodu.

Maloobchodní obrat byl v roce 1961 ve srovnání s rokem 1960 vyšší o 3,9% místo plánovaných 3,7%.

Překročení plánu maloobchodního obratu bylo dosaženo v potravinářském zboží, což je způsobeno především snížením naturálií u členů JZD.

V průmyslovém zboží nebyl plán maloobchodního obratu splněn z toho důvodu, že mnohé druhy průmyslového zboží na trhu chyběly a tento stav - jak ukázal průzkum členů našeho výboru - se v I. pololetí t. r. ještě nezlepšil.

Rozvoj placených služeb obyvatelstvu rovněž nebyl uspokojivý, přesto že byro ÚV KSČ, vláda a my v Národním shromáždění jsme se vážně otázkou služeb zabývali. Do splnění plánu chybělo asi 150 miliónů Kčs, tj. více než 1%. Na některých úsecích, i v průmyslových místech není zájem a potřeba obyvatelstva kryta ani na 50%, zejména ve stavební a bytové údržbě. V kvalitě poskytovaných služeb nedošlo přes všechny naše kritické připomínky a návrhy, k podstatnému zlepšení.

Pokud jde o neplacené služby obyvatelstvu, požadavky jsou stále vyšší, národní důchod je však nižší než se plánovalo. Bude třeba i ve společenské spotřebě rozumně hospodařit, aby se zbytečně se státními prostředky neplýtvalo. Je naší hrdostí, že dáváme vysoké částky ze státního rozpočtu na kulturní a sociální opatření a zvyšujeme i tak růst životní úrovně obyvatelstva, ovšem současná situace nás nutí, abychom si i na tomto úseku počínali hospodárněji než dosud.

Celkové výdaje státního rozpočtu na sociální zabezpečení dosáhly v r. 1961 celkem 13.164 miliónů Kčs, tj. o 7,6% více než v roce 1960. Toto zvýšení vzniklo tím, že je o 100.000 důchodů více než v roce 1960, a že průměrný starobní a invalidní důchod se zvýšil ze 645 na 675 Kčs. Po nové úpravě důchodového pojištění členů JZD musíme počítat v tomto roce i v příštích letech s dalším zvýšením nákladů na důchody.

Výdaje na zdravotnictví jsou proti roku 1960 o 4% vyšší. I když na zdravotní péči u nás dáváme vysoké částky (6375 mil. Kčs) a naše zdravotnictví je právem dáváno za vzor, nelze zde nevytknout, že výstavba nemocnic a zdravotnického zařízení se proti plánu opožďuje, někdy i o celá léta a že loni do splnění plánu výstavby chybělo 1232 lůžek.

Také prostředky, které naše socialistická republika dává na školství a kulturu, budí obdiv u učitelů a kulturních pracovníků v kapitalistických zemích. Loni jsme vydali na školství a kulturu 8192 miliónů Kčs, což je o 7,1% více než v roce 1960. Tento růst je především důsledkem prodloužení povinné školní docházky. Provádění přestavby školství podle zásad XI. sjezdu KSČ si vyžádá značné náklady na výstavbu škol, která loni a zejména letos pro neplnění plánu investiční výstavby byla značně zabrzděna.

S prostředky na školství a zdravotnictví hospodaří především národní výbory. Jejich podíl na státním rozpočtu v r. 1961 se opět zvýšil. Z úhrnu výdajů národních výborů připadá na kulturní, zdravotní a sociální opatření téměř 54%, na hospodářství 41%. Národní výbory loni překročily plán decentralizované výstavby o 1180 miliónů Kčs. Na celkových výdajích se podílely KNV 15,4%, ONV 69,4% a MNV pouze 15,6%.

S výsledky práce národních výborů nemůžeme být spokojeni. I když některé národní výbory pracují příkladně, celkové výsledky nejsou dobré. Zejména v řízení a zajišťování zemědělské výroby jsou velké nedostatky. Mnohé národní výbory ani kvantitativně úkoly neplní, i když převládá snaha plnit je bez ohledu na to, co to stojí a jaká je kvalita výroby.

Nedostatky v hospodaření národních výborů velmi oslabují efektivnost celého našeho hospodářství. Nelze ovšem zamlčet, že stejné nedostatky v centrálním řízení a plánování ztěžují práci národních výborů a plnění některých jejich úkolů. Překonání nedostatků je možné jen při důsledném uplatňování zásad demokratického centralismu.

Především je třeba zdokonalit řízení a plánování, prohloubit rozborovou práci a důkladněji rozpracovávat usnesení vlády, která se mnohdy jen přebírají a nekonkretizují podle místních potřeb a podmínek.

Na rok 1962 byly rozpočtové prostředky pro národní výbory stanoveny více účelově a byla učiněna opatření k zlepšení řízení.

Zvláštní péči musí nyní národní výbory věnovat rozvoji zemědělské výroby a lépe k tomu využívat i zemědělské daně. Zemědělská daň má napomáhat k tomu, aby důchody družstev a družstevníků byly v souladu se zásadou odměňování podle práce, tj. aby byly zmírňovány neodůvodněné rozdíly v důchodech, způsobené vlivem odlišných přírodních a ekonomických podmínek.

Národní výbory však nevyužívají zmocnění v zákoně, podle něhož mohou zvyšovat nebo snižovat sazby daně a prohlubovat tak diferenciaci daně podle místních podmínek.

Na rozvoj zemědělství bylo v roce 1961 vynaloženo 22.779 miliónů Kčs, plán zemědělské výroby byl však splněn pouze na 93%. Neplnění plánu v roce 1961 se nepříznivě projevilo i v letošním roce a bude proto nutné využít všech možností, aby plán na letošní rok byl splněn.

Chci při této příležitosti upozornit na jednu důležitou věc. Snažíme se získat do zemědělství mladé lidi, neboť většina pracovníků je přestárlých, ale nemáme pro ně byty. Přitom z plánovaných 2171 bytů v bytové výstavbě JZD bylo dokončeno jen 126, tj. 5,8% plánu. A přece loni jsme ve všech formách bytové výstavby dokončili 86 248 bytů a plán značně překročili. Bytové výstavbě pro mladé zemědělce musíme proto věnovat větší pozornost.

K rychlejšímu překonání nedostatků v průmyslové a zemědělské výrobě připravuje strana v souvislosti s všenárodní diskusí k XII. sjezdu KSČ závažná opatření.

Současně se rozvíjí soutěžení nejlepších kolektivů a pracovníků na závodech na počest XII. sjezdu KSČ. Je proto odůvodněné naše přesvědčení, že nedostatky, které se projevily loni v našem hospodářství a působí nám i letos velké potíže, společným houževnatým úsilím překonáme.

Celá práce výborů Národního shromáždění, průzkumy na závodech, kritické připomínky a návrhy i práce poslanců Národního shromáždění mezi voliči směřují k tomu, abychom se na překonání obtíží a na rozvoji naší socialistické vlasti co nejúčinněji podíleli.

Státní závěrečný účet ČSSR za rok 1961 vykazuje rozdíl rozpočtových příjmů a výdajů ve výši 2077 mil. Kčs. Tento výsledek vyplynul z překročení některých příjmových položek (jako je daň ze mzdy, odvody podniků řízených národními výbory aj.) a současně z úspor ve výdajích. Nežádoucí byly však např. úspory na centralizované výstavbě (které činí 1687 mil. Kčs).

Po ponechání prostředků národním výborům a některým ústředním orgánům se navrhuje z celkového výsledku rozpočtového hospodaření za rok 1961 posílit státní finanční rezervy částkou 126 miliónů Kčs.

Rozpočtové hospodaření národních výborů za rok 1961 skončilo rozdílem příjmů a výdajů ve výši 1756 mil. Kčs. Kromě toho měly národní výbory ještě koncem roku 1961 k dispozici z minulých let 425 mil. Kčs.

Podle výsledků komplexních rozborů odvedou celkem národní výbory podle zásad hmotné zainteresovanosti a jako neoprávněné prostředky 895 mil. Kčs.

Některým národním výborům je naopak nutno poskytnout na naléhavé potřeby 326 mil. Kčs.

Po proplacení nutných úhrad (finančních vypořádání podniků apod.) budou mít národní výbory podle odhadu k dispozici 1,1 mld. Kčs, z čehož 0,5 mld. Kčs připadá na prostředky účelově vázané.

Výbor pro plán a rozpočet projednal státní závěrečný účet za r. 1961 ve své schůzi konané dne 2. července t. r. a doporučuje jej Národnímu shromáždění ke schválení.

Navrhuji, aby vládní návrh usnesení, jímž Národní shromáždění schvaluje podle článku 41 ústavy státní závěrečný účet Československé republiky za rok 1961, bylo přijato v tomto znění:

Národní shromáždění Československé socialistické republiky schvaluje státní závěrečný účet Československé socialistické republiky za rok 1961, který vykazuje rozdíl příjmů a výdajů hospodaření podle státního rozpočtu za rok 1961 v částce 2.077,008 tisíc Kčs. Národní shromáždění souhlasí, aby tohoto rozdílu ve výši 2.077,008 tisíc Kčs bylo použito takto:

a) rozpočtové prostředky na decentralizovanou výstavbu nevyčerpané u rozpočtových organizací do konce roku 1961 se ponechávají ústředním orgánům ve výši

290,383 tisíc Kčs;
b)podle zásad hmotné zainteresovanosti a na účelově vázané prostředky se ponechává národním výborům
926,169 tisíc Kčs;
c) na krytí nutných potřeb se poskytuje ministerstvům 408,994 tisíc Kčs
a národním výborům 325,462 tisíc Kčs;
d)konečným přebytkem 126,000 tisíc Kčs
se doplňují státní finanční rezervy.

Z pověření výboru pro plán a rozpočet doporučuji dnešnímu plenárnímu zasedání tento vládní návrh ke schválení.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP