Navržená organizace zajišťování
správnosti měřidel vychází
z této koncepce:
1. Státní měrová služba bude
zajišťovat správnost státních etalonů
I. a II. třídy všech fyzikálních
a technických jednotek.
2. Státní měrová služba bude
pomocí soustavy státních etalonů zajišťovat
správnost vzorových kontrolních měřidel
organizací (tzv. hlavních podnikových etalonů).
3. Organizace budou povinny předkládat své
podnikové etalony ve stanovených lhůtách
orgánům státní měrové
služby k přezkoušení a ověření
správnosti.
4. Správnost provozních měřidel budou
organizace zajišťovat jejich pravidelným a systematickým
porovnáváním s ověřenými
podnikovými etalony.
K zajištění tohoto úkolu bude nutno
vybudovat nové ústřední laboratoře
úřadu a laboratoře krajských oddělení
úřadu. Dále bude nutno vybavit laboratoře
úřadu technickým zařízením,
etalony a zvýšením počtu a kvalifikace
pracovníků. Zajištění jednotnosti
a správnosti všech měřidel si vyžádá
období asi 10 let. Počítá se s tím,
že první soubor nejdůležitějších
oborů měření bude možno zajistit
již koncem t. r. nebo začátkem roku příštího.
Navržená organizace umožňuje nejefektivnější
organizaci měrové služby nejen v současných
podmínkách, ale v důsledku zmocnění
k operativním opatřením i v dalších
etapách rozvoje našeho národního hospodářství.
Státní měrová služba bude ovlivňovat
i rozvoj měřicí techniky. V ústředních
laboratořích úřadu bude provádět
výzkum v oblasti etalonáže. Mimo to bude provádět
celostátně koordinaci rozvoje měřicí
techniky.
Rozsah dosavadní výkonné měrové
služby bude dále snižován pověřováním
organizací k provádění podnikových
zkoušek, nahrazujících úřední
ověření. Podnikové ověřování
již bylo zavedeno a státní ověřování
některých druhů měřidel bylo
již převedeno na organizace. Prováděcí
vyhláška Úřadu pro normalizaci o zajišťování
správnosti vybraných měřidel byla
již projednána v připomínkovém
řízení a je připravena k vydání
současně s tímto zákonem. Státní
technická norma o druhotných jednotkách se
projednává a bude vydána během krátké
doby.
V závěru bych chtěl podotknout, že progresivní
koncepce zákona, a to zejména v oblasti pověřování
podniků úkoly státních orgánů,
se opírá o dobré zkušenosti získané
při spolupráci s hlavními kontrolními
středisky a organizacemi pověřenými
k provádění podnikových zkoušek
a o výsledky soustavné kontroly jejich činnosti.
Nová úprava zákonných měr a
progresivní organizace zajišťování
správnosti měření vytvoří
předpoklady k tomu, aby československá měrová
služba mohla aktivněji a účinněji
přispívat k dosažení vysokých
cílů našeho národního hospodářství.
Průmyslový výbor po podrobném projednání
zákona na své schůzi dne 22. března
1962 navrhuje Národnímu shromáždění,
aby předložený zákon o měrové
službě byl schválen v navrženém
znění. (Potlesk.)
Místopředseda NS Fiala: Hlásí
se někdo do rozpravy?
Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme
přistoupit k hlasování.
Protože nebyly podány žádné pozměňovací
návrhy, dám hlasovati o celém vládním
návrhu zákona najednou podle předložené
zprávy výboru průmyslového.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.) Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona o měrové službě,
a to ve znění zprávy výboru průmyslového,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o měrové službě.
Tím jsme projednali třetí bod pořadu.
Přistoupíme k projednání posledního
bodu pořadu, kterým je
4. Zpráva výboru zahraničního k
vládnímu návrhu (tisk 60), kterým
se předkládá Národnímu shromáždění
Československé socialistické republiky k
projevu souhlasu Smlouva o Antarktidě, sjednaná
ve Washingtonu dne 1. prosince 1959.
Zpravodajkyní je poslankyně Prokopová,
dávám jí slovo.
Zpravodajka posl. Prokopová: Soudružky a soudruzi
poslanci!
Vládní návrh č. 80, kterým
se předkládá Národnímu shromáždění
Československé socialistické republiky k
projevu souhlasu Smlouva o Antarktidě, sjednaná
ve Washingtonu dne 1. prosince 1959, má nesmírnou
závažnost pro potřebné, všestranně
užitečné zkoumání v oblasti meteorologie,
kosmického a polárního záření
a dalších důležitých vědních
oborů.
Konference se zúčastnily a Smlouvu podepsaly státy:
Argentina, Austrálie, Belgie, Chile, Francie, Japonsko,
Jihoafrická Unie, Norsko, Nový Zéland, SSSR,
USA a Velká Británie. Těchto 12 států
jsou původními signatáři smlouvy.
Článkem IV. smlouvy dávají se záruky,
že po dobu trvání smlouvy nedojde k rozporům.
Smlouva přispívá k zmírnění
mezinárodního napětí, postupnému
obnovování důvěry mezi státy
a naznačuje směr pro mezinárodní jednání
o důležitých problémech. Antarktida,
typovaná jako šestý kontinent světa,
je obrovský prostor, zaujímající 14
miliónů km2. Antarktida představuje
rozsáhlý světadíl se značným
nerostným bohatstvím a strategickým postavením.
Velká vzdálenost od nejbližších
kontinentů světa umožňuje zabezpečit,
aby žádný stát jednoznačně
neprokazoval užší materiální vztahy
k antarktické oblasti. V posledním období
činily některé státy totiž, například
Argentina, Chile a Velká Britanie, nároky na svrchovanost
nad jednotlivými částmi Antarktidy.
Na washingtonské konferenci jednalo se hlavně o
odstranění rozporů, o politických
a územních otázkách v Antarktidě.
Z hlediska zabezpečení míru současně
je nutno, aby nebylo zneužito této rozsáhlé
pevniny k pukusům s termonukleárními zbraněmi,
nebo k jakékoliv jiné vojenské činnosti.
Zvláště pak aby bylo využito Antarktidy
ku prospěchu celého mezinárodního
společenství, plynoucí zvláště
z podstatné vědecké činnosti. Výsledkem
těchto porad byla podepsaná smlouva, která
myšlenky mírového soužití a spolupráce
států s rozličným společenským
zřízením uplatňuje ve vztazích
k zákonitostem současného mezinárodního
vývoje. Smlouva je uzavřena na 30 let.
Sovětský svaz vždy usiloval o uspořádání
všech otevřených mezinárodních
otázek pokojnými prostředky a cestou jednání.
Mírumilovná politika zemí socialistického
tábora, především Sovětského
svazu na základě programu XXII. sjezdu KSSS, dává
plnou jistotu mírového budování a
využívání všech prostředků
k zabezpečení všehojnosti pro skutečně
novou epochu lidstva. Význam smlouvy upravuje právní
režim rozsáhlého území. Na široké
platformě a za účasti všech atomových
mocností bylo docíleno dohody o absolutním
zákazu všech zkoušek s jadernými zbraněmi.
Je vyloučeno použíti síly v jakékoli
formě, čítajíc v to ozbrojenou sílu
a vojenskou výzbroj.
V zájmu lidstva má Antarktida i nadále a
trvale sloužit výhradně mírovým
účelům. Nesmí se stát dějištěm
ani předmětem mezinárodních rozporů.
Mezinárodní spolupráce ve vědeckém
výzkumu Antarktidy představuje podstatný
přínos vědeckému bádání.
Dává základ spolupráce pro rozvoj
svobodného vědeckého bádání,
jak tomu bylo v průběhu mezinárodního
geofyzikálního roku v letech 1957 - 58. Tyto zásady
odpovídají zájmům vědy a pokroku
všeho lidstva. Dohoda o využití Antarktidy pro
mírové účely přispěje
k realizaci cílů a zásad Charty Organizace
spojených národů. Článek I.
smlouvy stanoví, že Antarktidy může být
používáno pro mírové účely
a zakazují se jakákoliv opatření vojenské
povahy. Zakazuje se zřizování válečných
základen a opevnění, zakazují se vojenské
manévry a pokusy s jakýmikoli druhy zbraní.
Výslovně pak v článku V. zakazuje
se provádět v oblasti Antarktidy jaderné
výbuchy a skladovat radioaktivní odpady. Zakázány
jsou tudíž jakékoli jaderné zkoušky,
i ty, které jsou dosud předmětem sporů
při ženevských jednáních mezi
SSSR, USA a Velkou Británii. Jsou tudíž zakázány
i menší podzemní jaderné výbuchy.
V článku je však připuštěna
možnost podle dohodou stanovených pravidel využití
atomové energie, tj. v případě využití
atomové energie pro užitek.
Přijetí ustanovení o absolutním zákazu
jaderných výbuchů je velkým vítězstvím
sovětské delegace na washingtonské konferenci.
I když kapitalistické státy se snažily
prosadit možnost provádění jaderných
zkoušek podle dohody, zvítězila důsledná
sovětská politika o absolutním zákazu
všech jaderných pokusů.
Článek II. zajišťuje širokou svobodu
vědeckého výzkumu v Antarktidě a zdůrazňuje
nutnost pokračovat v mezinárodní spolupráci
na tomto poli tak, jak byla prováděna během
mezinárodního geofyzikálního roku.
Mezi vědeckými pracovníky dochází
již k úzké součinnosti, zvláště
ve studiu počasí a vzdušných proudů
vzájemnou výměnou zkušeností
a informací. Svoboda vědeckého bádání,
spojená s mezinárodní spoluprací,
demilitarizace a deatomizace Antarktidy pojatá do režimu,
zahrnuje nejen části zemského povrchu, ale
i volné moře. V tom tkví zvláštní
význam washingtonské smlouvy o Antarktidě.
Smlouva je dokladem, že v mírové mezinárodní
spolupráci otevírají se dobré perspektivy.
V sedmé antarktické výpravě byli vědečtí
pracovníci z NDR, Československa. Na stanici v Mirném
zavlály ve větru a slunečním svitu
vlajky SSSR, NDR, ČSSR a USA. Nelze zde uplatnit válečné
hrozby z pozice síly. Je nastolena důvěra
ve vztazích mezi státy. Smlouva výslovně
však netvoří společné vlastnictví.
Je nadále možnost získávat co největší
počet států, které mají zájem
pracovat v antarktické oblasti. V určité
době rozdělily si Velká Británie,
Francie, Norsko, Austrálie, Nový Zéland,
Argentina a Chile Antarktidu na územní sektory a
nad nimi vyhlásily svou svrchovanost. Sovětský
svaz a USA neuplatnily konkrétní nároky na
určitá území a prohlásily,
že neuznávají nároky výše
uvedených zemí.
Otázka politické a územní příslušnosti
Antarktidy nemůže tedy být řešena
jednostrannými akty, nýbrž na široké
mezinárodní základně. Sovětský
svaz připomněl, že antarktická pevnina
byla poprvé objevena v roce 1820 ruskými mořeplavci
Bellinghausenem a Lazarevem a Sovětský svaz má
tudíž ve vztahu k Antarktidě historická
práva, neboť Rusko bylo prvním objevitelem
Antarktidy.
Dalekosáhlé smluvní úpravy o využití
Antarktidy vyplývají tudíž z toho, že
smlouva ukládá v článku III. právní
povinnost k podstatné mezinárodní spolupráci
při vědeckém výzkumu Antarktidy. Stanoví
proto určité podmínky: výměnu
informací o plánech, vědeckých pracích,
výměny vědeckého personálu
mezi výpravami a stanicemi, výměny údajů
a výsledků vědeckých pozorování
v Antarktidě a zajištění volného
přístupu k nim. Při vzájemné
výměně vědeckých pracovníků
pracovali již američtí badatelé v Mirném
a sovětští vědci na americké
stanici. Povinnost spolupracovat při mírovém
využití Antarktidy je dalším významným
rysem se současným systémem kontroly a inspekce
v dodržování smlouvy.
V článku VII. jsou stanoveny hlavní metody
kontroly, metody inspekce a podávání zpráv
států o činnosti v Antarktidě. Podle
článku VII. má každá z plnoprávných
smluvních stran právo jmenovat pozorovatele pro
inspekci, jejichž jména oznámí ostatním
smluvním stranám, které mají rovněž
právo jmenovat své pozorovatele. Pro každého
pozorovatele je zabezpečen volný přístup
do všech oblastí Antarktidy, a to v každé
době. Do volného přístupu je zahrnuto
právo provádět inspekci ve všech stanicích
a ve všech zařízeních, jakož i
na všech námořních lodích a letadlech,
na základnách, kde se vykládá nebo
nakládá náklad nebo personál. Inspekční
metody zahrnují i pozorování ve vzduchu i
letecké snímkování bez jakéhokoliv
omezení.
Zároveň je stanovena povinnost všech smluvních
stran informovat ostatní smluvní strany včas
o všech výpravách do oblasti Antarktidy. Týká
se to lodí, občanů určitých
stanic v Antarktidě obydlených, vojenského
personálu a jeho vybavení, vysílaných
do Antarktidy pro vědecké nebo jiné mírové
účely.
Smlouvou není však stanoven zvláštní
kolektivní kontrolní orgán, a pozorovatelé,
jmenovaní jednou stranou, mohou provádět
příslušná inspekční opatření
sami nebo na základě dohody společně
s pozorovateli i jiné smluvní strany, a to ve všech
oblastech Antarktidy.
Článek VIII. zajišťuje všem pozorovatelům
v oblasti Antarktidy vynětí z jurisdikce všech
zemí s výjimkou té země, jejímiž
jsou občany. Tyto zásady platí i pro vědecký
personál v rámci mezinárodní spolupráce.
Případné rozpory řeší
se společnou konzultací a přijatelným
řešením. Režim Antarktidy ve skutečnosti
zabezpečuje svrchovanost každého státu
na každé části Antartidy. Systém
kontroly a inspekce lze hodnotit jako úspěšný
výsledek jednání washingtonské konference,
který daleko přesahuje rámec smlouvy.
Článek IX. stanoví kromě způsobu
řešení sporů podle návrhů
Sovětského svazu i možnost uzavírání
jiných mezinárodních smluv. Toto usnesení
bude mít pozitivní vliv na vývoj mezinárodního
smluvního práva. Právní režim,
zavedený smlouvou, platí podle článku
VI. na oblast na jih od 60. rovnoběžky jižní
šířky včetně plovoucích
ledovců. Toto rozšíření polární
oblasti ve smlouvě o Antarktidě má důležitý
politicko-strategický význam. Do demilitarizovaného
antarktického pásma jižní části
jsou zahrnuty jižní části tří
světových oceánů, Tichého,
Indického a Atlantického. Tím bude znemožněno
v uvedených částech tvoření
námořních základen u uvedených
částí oceánů, z nichž
by mohla být ovládána téměř
celá jižní polokoule.