A nyní ještě k některým závažným
otázkám obsahu zákona.
Všechny výhody soc. zabezpečení přiznává
zákon družstvům s vyšší úrovní
hospodaření. To je na prvém místě
plnění státního plánu, pevná
peněžní odměna a hospodaření
bez záhumenků. Někteří soudruzi
předsedové, účetní a ekonomové
družstev mně dokazovali, že toto ustanovení
by naopak mohlo vést ku stabilizaci záhumenkového
hospodářství, zejména když výše
starobních důchodů zůstává
nezměněna.
Když jsem se sám zamýšlel nad touto argumentací
a vzal na pomoc i situaci vlastního družstva, došel
jsem k závěru, že nemají pravdu. Nedělám
ze sebe žádného rozumbradu a kazatele - přiznám
se, že tyto pochybnosti se v mojí hlavě také
nějaký den převalovaly. Co uvést jako
argument, když třeba momentní současná
situace ve výši příspěvků
a jejich návratnosti hovoří proti? Jednu
základní pravdu, která se vždycky osvědčila
- a co hlavního - vyplatila za celou dobu 12leté
existence JZD. Vždycky bylo ve výhodě každé
JZD a tím i každý jeho člen v těch
družstvech, která poslechla moudrých pokynů
a rad strany a vlády a šla progresivně vpřed.
Nikdo žádným vyčkáváním
nikdy nic nezískal. Naopak příští
čas ho usvědčil a dokonce vedl k známým
slovům: ach, ach, kdybychom tak byli poslechli, kde jsme
už dnes mohli být! A jen si vzpomeňte, kolik
družstev ke své škodě potom takhle pozdě
bycha honilo. Je přece tvrdou, železnou a neměnnou
skutečností, přímo zákonem
vývoje naší sociál. společnosti
a jinak býti přece nemůže a ani nesmí,
že výhody poskytuje tam a tomu, kdo směle,
progresivně, třebaže uvážlivě
prošlapává cestu vpřed. A tak tomu bude
i se zásadami, které jsou měřítkem
pro další poskytování výhod plynoucích
a ještě dále se rozvíjejících
zásad zákona o soc. zabezpečení družstevních
rolníků. Proto ne s tužkou v ruce počítat
okamžité výhody a efekt, ale právě
s touto tužkou počítat a zapsat zásady
a pak je uskutečňovat všude, aby těch
družstev s vyšší kvalifikací bylo
už i v letošním roce co nejvíce.
Základem, ze kterého zákon vychází,
je poskytování některých soc. výhod
všem družstvům bez rozdílu. Je to především
preventivní a léčebná péče
všeho druhu zdarma.
Přídavky na děti podmíněné
plněním plánu výroby a nákupu.
Pomoc v mateřství a podpora při narození
dítěte všem bez podmínek.
Stačí uvést, že co my u nás považujeme
za samozřejmé, nemá a nezná žádné
kapitalistické zákonodárství ani pro
dělníky např. v USA, natož pro rolníky.
Poskytuje se všem pohřebné. Vím, že
tady vždycky tohle vzbudí úsměv, protože
nač myslet na pohřeb, když máme před
sebou ještě tolik práce. Ale víme, že
život je nesmlouvavý a příspěvek
je velmi důležitou součástí výdaje
rodiny postižené odchodem jejího člena.
A nyní ještě několik slov k dokreslení
a konečnému důkazu, že zákon
i v této nástupní formě přináší
finanční zlepšení JZD z přímých
příspěvků ze státní
pokladny. V našich JZD je zhruba asi 340 000 dětí.
Přesný počet bude znám v nejkratší
době, protože příslušné
orgány sociálního zabezpečení
provádějí podrobná zjištění
ještě jiných dalších údajů
o situaci v družstvech. Potřeba finanční
úhrady na soc. zabezpečení bude činiti
v r. 1962 celkem 1 miliardu 58 mil. Kčs. Z toho zaplatí
JZD na příspěvcích 717 miliónů
Kčs a státní pokladna 341 mil. Kčs.
V roce 1963 bude činit celá potřeba sociálního
zabezpečení 1 miliardu 390 mil. Kčs z toho
JZD zaplatí 854 mil. Kčs a stát. pokladna
536 mil. Kčs. Celkem podle zatímních odhadů
při zachování dnešního stavu
do roku 1965 zaplatí se ze státní pokladny
na příspěvcích 2 miliardy 300 miliónů
Kčs, při čemž se rozhodně počítá
s perspektivním zvýšením sociálních
dávek záležejících, jak znovu
zdůrazňuji, na rozvoji a zvyšování
zemědělské výroby. Zejména
je třeba uvážit vysoký věk členů
JZD a tak příspěvky ze stát. pokladny
budou zejména na růst starobních důchodů
v nejbližších letech dále stoupat. Učňům,
kteří vstoupí do učebního poměru
v zemědělství, se přiznávají
veškeré dávky jako u ostatních pracujících.
Pokud jde o důchodové zabezpečení
zůstávají dosavadní pásma nezměněna.
Počítá se však s průměrným
okamžitým zvýšením důchodů
asi o Kčs 100,- měsíčně.
Někteří soudruzi poslanci v rozpravě
zeměd. výboru doporučovali uvážit
tyto připomínky. Zvýšit i případně
družstvům podle jejich podmínek příspěvek
o 1/2 nebo 1 % z hrubých tržeb
a současně zvýšit pásmo důchodů
na 650 - 680 Kčs. Všechny tyto podnětné
návrhy byly zodpověděny přítomným
předsedou Státního úřadu soc.
zabezpečení s. Erbanem s tím, že zákon
po určité době působnosti v praxi
sám ukáže různé možnosti
dalšího zlepšení. Byla podtržena
zásada vyslovená ÚV KSČ. Jsme prvou
zemí na světě, která tak široce
ze samých základů se rozhodla řešit
soc. zabezpečení družstevních rolníků.
Není zatím zkušeností. Je však
rozhodující a hlavní, že půjdeme
v jeho vývoji dále vpřed s tím, že
je rozhodně lepší spíše přidávat,
než se pro obtíže vracet zpět. A to je
jeden ze základních argumentů, který
chci v závěru své zpravodajské zprávy
zdůraznit.
Uvádění zákona do života a praxe
v družstvech si vyžádá nemalého
úsilí. Jeho provádění se bude
tvořit na nejširší demokratické
základně.
Všem družstvům připomínáme
naléhavě povinnost v jejich vlastním zájmu
ustavení sociální komise. Bude potřeba
ještě zvážit pracovní úvazek
administrativy v JZD, když odbory soc. zabezpečení
na ONV jsou posilovány nejméně dvěma
pracovníky. A já vznáším z tohoto
místa naléhavou žádost právě
k ONV i ústředním úřadům.
Úřadujte věcně, uvážlivě,
prakticky a pružně. Přemýšlejte,
jak celou velkou agendu co možná přiblížit
srozumitelně a úsporně k lidem, o něž
při sociálním zabezpečení ve
výrobě běží. Rozhodně
zamítněte dosavadní mnohde zahnízděnou
škodlivou praxi, že úřad se ohlašuje
a za hlavní svou práci pokládá spoustu
dotazníků, papírových oběžníků,
pokynů, směrnic a neplodných aktivů
a porad. Budujte svoji práci sice na přísné
kontrole, ale současně a především
na přímém styku s námi v družstvech,
ve vzájemné důvěře a plodné
spolupráci.
Je samozřejmé a lidské, že zákon
bude středem velké pozornosti celé miliónové
masy pracujících družstevních rolníků.
Tím bude také dobrá příležitost
k rozhovoru s nimi nejen o jeho obsahu, ale zejména o základní
otázce, kterou jsem několikrát zdůraznil,
o celé široké problematice zemědělské
výroby tak, abychom všichni, celá společnost
se nejen zamýšlela nad problémy, které
ji brzdí, ale zejména a hlavně jak je společně
řešit a odstraňovat. Jsem přesvědčen,
že když takto s rozvahou a hlavně dobrým
poměrem k lidem na vesnici budeme zákon vysvětlovat
přinese dobré ovoce. Přinese v míře
vrchovaté všechno co měl na mysli náš
Ústřední výbor KSČ při
schvalování jeho hlavních zásad. To
už však je věcí všeho lidu a celé
naší socialistické společnosti.
Z pověření všech tří výborů,
zemědělského, zdravotního, ústavně
právního, doporučuji plénu Národního
shromáždění se změnami, jak byly
poslancům tiskem rozdány, zákon ku schválení.
(Potlesk.)
Místopředseda NS Fiala:
Do rozpravy k druhému bodu pořadu se přihlásili
posl.: Šmehlíková, Muroň,
Kruntorád.
Dávám slovo prvému přihlášenému
řečníkovi poslankyni Šmehlíkové
Posl. Šmehlíková: Soudružky a soudruzi
poslanci,
schválením předloženého návrhu
zákona o sociálním zabezpečení
družstevních rolníků dáváme
družstevnímu rolnictvu do vlastních rukou velké
sociální vymoženosti, které si můžeme
dovolit jen ve státě dělníků
a rolníků. Zákon řeší
sociální otázky jako celé třídy
družstevního rolnictva, které dosáhlo
vítězné cesty socialismu ve svazku s dělnickou
třídou. Nepovyšuje jednotlivce ani nezvýhodňuje
majetné osoby, ale respektuje družstevní a
tím i osobní podíl každého družstevníka
na rozvoji zemědělské výroby. Sleduje
cíle zvýšit úsilí družstevníků
o trvalý rozvoj zemědělské výroby
vytvořit podmínky pro mladé členy
jednotných zemědělských družstev
a odstranit rozdíly mezi sociálním zabezpečením
dělníků a družstevníků.
Navrhovaný zákon je současně nástrojem
řešení řady otázek, jejichž
vyřešení přispěje k přechodu
jednotných zemědělských družstev
na vyšší stupeň hospodaření.
Vyřešení otázek dává záruky,
že JZD na základě dosažené vysoké
ekonomické úrovně budou trvale plnit povinnosti
vůči státu. Navrhovaný zákon
není jen rámcový jako některé
jiné naše zákony, ale je jasně formulován
v zásadách, které podmiňují
dosažení sociálních vymožeností.
Zákon dává možnost tvůrčího
myšlení družstevníků a družstevních
orgánů, ale také řídícím
orgánům všech stupňů národních
výborů. Žádá si, aby byl na celém
území naší republiky vysvětlován
jednotně. Nejširší aktiv nejzodpovědnějších
pracovníků se bude muset podílet na seznámení
s novým zákonem nejširší veřejnosti,
aby byl pochopen správně, komplexně a v celé
šíři. Práce to nebude lehká,
vždyť půjde o zavedení dokonalé
evidence v jednotných zemědělských
družstvech o vnesení pořádku do hospodaření
jednotných zemědělských družstev
vůbec. Půjde o prohloubení nových
vztahů mezi lidmi, neboť při projednávání
nového zákona se neobejdeme, aby v družstvu
nebylo jednáno o každém jeho členu zvlášť
a nebyly váženy všechny sociální
otázky s ním spojené. Půjde přece
o nové, lepší vztahy, mezi tzv. bohatými
a chudými družstvy i družstevníky, aby
všichni dobře pochopili význam podílu,
který různě přinášejí
pro společnost. A není pochyb, že dojde ke
kolektivní starosti družstevníků o plnění
státního plánu. Že státní
plán se stane denní starostí každého
družstevníka. Naše jedno přísloví
praví, "že nejvíce si vážíš
toho, na čem máš sám svůj podíl
největší" a tady to přísloví
platí dvojnásobně. Neboť opravdu nejde
jen o dávky v sociálním zabezpečení,
které budeme rozdělovat jednotlivým družstevníkům,
ale o celý komplex otázek, o nové vztahy
člověka k člověku, o nový socialistický
poměr k státnímu plánu, o podíl
každého družstevníka. Měli bychom
být hrdi na to, že dnes budeme moci schválit
tak významný zákon. Zdůrazňuji
to proto, abychom viděli zákon nejen ze současné
situace, ale jaké perspektivy zaručuje všem
družstevníkům a zvláště
mladým, kterým tak vytváříme
nové podmínky. A také proto, že s. Novotný
na zasedání ústředního výboru
jasně řekl, že jsme neměli kde a od
koho čerpat zkušenosti pro nový zákon
a že bude třeba začít a na vlastních
zkušenostech stále je zdokonalovat.
Soudružky a soudruzi, ne poprvé se na půdě
parlamentu jedná o sociálním zabezpečení
rolníků a při této příležitosti
je nutné a žádoucí vzpomenout některá
fakta. Jistěže nemusím zdůrazňovat,
že v kapitalistické předmnichovské republice
neexistovalo jakékoliv zajištění rolníků.
Pokud jde o nemoc, invaliditu nebo stáří.
V poslanecké sněmovně v r. 1925 byl sice
schválen zákon o pojištění osob
samostatně hospodařících pro případ
invalidity a stáří, který byl dokonce
vyhlášen ve sbírce zákonů a nařízení
pod č. 148. Tento zákon nebyl však vůbec
uveden v život i když důchodové zabezpečení
rolníků mělo být jen docela minimální.
Tak invalidní důchod nebo starobní důchod
v 61. roce věku rolníka měl činit
např. za 20 let pojištění včetně
státního příspěvku 147 Kčs
33 hal. měsíčně. Příplatky
na děti v důchodu 1/10 důchodu
tj. v tomto případě 14,7 na jedno dítě.
Vdovský důchod po takovém zemědělci
měl činit polovinu tj. 73.60 hal. Sirotčí
důchod jednostranně osiřelého děcka
1/5 tj. 29,40 hal. měs. a oboustranně
osiřelého děcka 2/5
tj. 58,9 Kčs měs. Tehdy tento zákon uváděl
v parlamentu zpravodaj posl. agrární strany Dubický,
který se rozplýval chválou jaké to
dobrodiní stát zemědělcům poskytuje.
Vždyť považte, řekl, ze státní
pokladny bude vypláceno na státních příspěvcích
v prvém roce 2 000 000 Kčs ročně.
Jen vědomí, že zákon stane se v budoucnosti
dobrodiním pro statisíce zemědělců
vedlo nás k práci, která nechť přinese
dobro nejen vrstvám lidovým, nýbrž i
zájmům státu. Co by tomu asi říkal
pan poslanec dnes, kdy v letošním roce hlavní
prostředky na důchody, dětské přídavky
a ostatní dávky uvolňuje stát v hodnotě
300 000 000 Kčs a dokonce r. 1965 budou ze sociálního
zabezpečení družstevníků vyplaceny
2 mld. 144 mil. Kčs.
Ano, takové mělo být důchodové
zabezpečení zemědělců pro případ
invalidity, stáří nebo ztráty živitele
rodiny, které však i když bylo v poslanecké
sněmovně buržoazní republiky schváleno,
nebylo nikdy uskutečněno. Komunističtí
poslanci tehdy právem kritizovali ustanovení zákona,
podle něhož na invalidní důchod měl
zemědělec nárok teprve tehdy, nesl-li výnos
z jeho činnosti pod polovinu průměrného
výdělku. Komunističtí poslanci správně
poukazovali na to, že je prakticky nemožné, aby
malý rolník i když je invalidní a práce
neschopný mohl připustit, aby výnos v jeho
hospodářství klesl pod polovinu. Vždyť
to znamenalo tehdy hospodářskou zkázu celé
rodiny. Byl-li malý rolník invalidní, pak
musila za něj práci vykonávat manželka
a děti, aby hospodářství a s tím
celá rodina, nepřišly na mizinu. Předseda
komunistického svazu poslanců s. Haken charakterizoval
tento návrh zákona jako švindl sociálních
reforem, jako dílo klamání, neboť nešlo
o skutečné zabezpečení pracujících
osob samostatně hospodařících, nýbrž
o sociálně politické sinekury. Tato charakteristika
poslance Hakena se splnila do puntíku. Shora uvedený,
byť i skrovný zákon, přijatý
a odhlasovaný s tak velikou slávou, za celou éru
předmnichovské republiky nevešel v platnost.
Pánové tehdy byli velmi mazaní, neboť
do závěrečných ustanovení vsunuli
ustanovení, že zákon nabude účinnosti
až o tom rozhodne vláda. Marné však čekání,
vláda za celé období první republiky
nařízení o jeho platnosti nevydala. Zakrátko
však vyšel najevo záměr těchto
pánů. Zákon byl vyhlášen v červnu
1925 a za několik měsíců poté
15. listopadu se konaly parlamentní volby. A tak se potvrdilo
slovo komunistického poslance s. Hakena, že pánům
opravdu nešlo o blaho rolníků, ale o volební
trik. Šlo o velké dílo zklamání.
A my, starší generace si vzpomínáme,
jaká to byla doba, kdy se vytvářela nevraživost
v rodinách zemědělců, zejména
v období krizí a často docházelo k
sebevraždám výměnkářů,
kteří nemohli dále snášet ústrky
svých vlastních dětí. Výměnkáři
často volili smrt za vysvobození, ale i děti
někdy čekaly na smrt svých rodičů,
která je jedině mohla zbavit nepříjemného
břemene. Lepší situace nebyla ani v rodinách
zemědělců, pokud šlo o léčení.
Každá návštěva u lékaře
se musela platit. Každý lék se musel zaplatit.
A musel-li být povolán lékař a dokonce
ten určil převoz do nemocnice, znamenalo to zatížení
zemědělského podniku dluhem za léčení
na dlouhá léta. Onemocnění v zemědělské
rodině bylo proto katastrofou a často se stávalo,
že na vesnicích v rodinách zemědělců
při onemocnění rodinného příslušníka
nebyl volán ani lékař. Zatím však
při onemocnění prasete nebo jiného
dobytčete zvěrolékař musel být
povolán, poněvadž šlo o prostředek
výživy. Cena dobytčete byla mnohdy větší
než cena člověka. Setkala jsem se v posledních
dnech s ženou bývalého zemědělského
poslance soudružkou Lupáčovou, která
mně potvrdila tento stav znovu. Jako soukromí hospodáři
řekla, jsme měli v buržoazní republice
různé pojištění. Ať již
se jednalo o požární pojistku, proti července
prasat, proti živelným pohromám, pojistku na
koně, proti slintavce a kulhavce, ale pro nás, pro
lidi jsme pojištění neměli.
Teprve zavedením zákona o národním
pojištění v roce 1948 po vítězství
dělníků a rolníků nad reakcí,
docházelo postupně k soustavnému zlepšování
situace zemědělců i po stránce sociálního
zabezpečení. Především rázem
bylo zmírněno výměnkářské
dědictví z kapitalistické minulosti zavedením
sociálních důchodů, kterých
se jen v Severomoravském kraji vyplácí ještě
asi 16 000, a na jejichž výplatu se každý
měsíc vynakládá 3 milióny Kčs.
Co by tomu asi řekl pan agrární poslanec,
když pěl slávu nad 2 milióny, které
mělo stát pojištění rolníků,
když jen v jediném kraji na sociální
pojištění vynakládáme 3 milióny
Kčs. Zemědělci byli pojati do důchodového
pojištění a později pak členové
JZD i do nemocenského pojištění. V současné
době v našem Severomoravském kraji z 88 181
družstevních rolníků je povinně
důchodově pojištěno 65 886 a z toho
52 838 platí nejnižší pojistné
Kčs 14,- měsíčně na měsíční
důchod 230 Kčs. Je to zdrcující většina
80,19 %. 7482 je přihlášeno k pojištění
na důchod v částce 270 Kčs měsíčně,
3255 na důchod 310 Kčs, 1130 na důchod 350
Kčs, 303 na důchod 390 Kčs a 878 na důchod
440 Kčs měsíčně. Nepojištění
jsou jen ti družstevníci, kteří buď
pobírají již vlastní důchod,
nebo mají jiné, zejména zaměstnanecké
důchodové zabezpečení. Tento stav
již naprosto nevyhovuje. Není v něm uplatněn
princip zásluhy a když, tak jen potud, že družstevník
musí plnit určité minimum pracovních
jednotek, aby mohl být vůbec pojištěn
a že se základní důchody zvyšují
o 1 % za každý rok práce v družstvu. Je
proto pochopitelné, že nedostatky v důchodovém
pojištění a nevyhovující dobrovolné
nemocenské pojištění s nedostatečným
rozsahem dávek peněžních, to je bez
pohřebného, bez přídavku na děti
atd., nemohlo být přitažlivé pro mladou
generaci, která proto raději hledala své
uplatnění v průmyslu místo v zemědělství.
Nová úprava sociálního zabezpečení
družstevních rolníků, kterou dnes projednáváme
a schválíme, přinese zásadní
obrat v dosavadním systému důchodového
a nemocenského pojištění družstevních
rolníků a jejich rodinných příslušníků.
Značně se zlepší i důchodové
zabezpečení. V Severomoravském kraji 65 886
pojištěných družstevních rolníků
platí na důchodové pojištění
pojistné 1 214 958 Kčs měsíčně.
V současné době se však v našem
kraji jen na 8200 družstevních důchodech vyplácí
2 242 251 Kčs měsíčně. Včetně
důchodu ze skupiny soukromě hospodařících
se vyplácí na 20 130 důchodech měsíčně
5 279 374 Kčs měsíčně.