Pokud se týká zeleniny a ovoce, chtěl bych
říci s. Mátlovi, že smlouvami uzavřenými
s výrobními závody na nákup zeleniny
pro trh máme zajištěnu potřebu na 105,2
%, tj. celkově 539 592 tun. To je jistě obrovské
množství zeleniny. Ve dvaceti sledovaných druzích
je nákup smluvně zajištěn vysoko přes
100 % u 13 druhů. Některé druhy nejsou ještě
plně dokontrahovány, je to především
česnek a petržel, o některých jsem mluvil
na posledním zasedání NS. U česneku
je to otázka vhodné sadby, která v poslední
době je nedostatková a byla napadena plísněmi.
Je třeba říci, že i v letošním
roce je to úzký profil. Bude třeba zajistit,
aby závody pečlivě vybíraly vhodné
sadby, které mají a bude také třeba
zajistit dostatek sadby u těch druhů, které
jsou úzkým profilem.
Nyní několik slov k té čočce.
Situace je taková, že my v současné
době na trhu dnes máme např. hrách
a jsou také předpoklady vyprodukovat dostatek hrachu
zejména novými sortami, na které jsme se
orientovali a které dávají v příhodných
podmínkách 30 - 50 q po ha. Jde o sorty, které
se dají dobře mechanizovat. Ovšem takováto
situace není v čočce. Nám schází
dosud velkozrnná čočka, naše čočky
dávají v průměru 6 - 8 q po ha. Uděláme
všechno pro to, abychom potřebná semena čočky,
vhodná pro pěstování u nás
zajistili. Ovšem v současné době takováto
semena v dostatečném množství nemáme
a myslím, že je také třeba zajistit
dostatečnou hmotnou zainteresovanost pro pěstování
čočky.
Nyní k otázkám distribuce. Já samozřejmě
nechci na tyto věci zvlášť odpovídat.
Skutečnost je taková, že budeme muset rozšířit
usnesení naší strany, která žádá
v daleko větší míře dodávku
zeleniny přímo do obchodu od výrobců.
Takové usnesení skutečně existuje
a v celé řadě případů,
kde bylo uplatněno velmi pomáhá řešit
celý problém distribuce zeleniny. Je pravda, že
jakmile distribuce jde přes řadu distribučních
podniků, zhoršuje se kvalita dodávané
zeleniny. Druhou věc, kterou budeme muset v dostatečné
míře prosazovat je ta, aby distribuce zeleniny z
výrobních závodů byla zajišťována
večer nebo brzy ráno. Jakmile je zelenina distribuována
přes den, potom není možno ji v nákupních
skladech udržet. Je pravda, že zajišťujeme
zkrácení přes pracovní dobu, ale jsou
věci, které nemůžeme jiným způsobem
nahradit než rychlostí. Platí to zejména
o rané a rychle se kazící zelenině
a ovoci. To jsou zhruba odpovědi na otázky. (Potlesk.)
Podpredseda NZ Valo: Súdruh minister vnútorného
obchodu nie je prítomný. Dotazy, vznesené
posl. Mátlom, budú postúpené s. ministrovi
a zodpovedané písomne. My potom písomnú
zprávu, ktorá bude predložená predsedníctvu,
rozdáme medzi jednotlivých členov NZ.
Hlási sa ešte niekto do rozpravy alebo k dotazu? (Nikto.)
Do rozpravy sa nikto nehlási, je teda skončená.
Navrhujem, aby Národné zhromaždenie vzalo zprávu
ministra poľnohospodárstva, lesného a vodného
hospodárstva Vratislava Krutinu o vykonávaní
uznesení ÚV KSČ o poľnohospodárskej
výrobe a o zaistení jarných prác na
vedomie.
Má niekto iný návrh alebo sú k tomu
návrhu nejaké pripomienky? (Neboli.)
Nie sú.
Kto teda súhlasí s tým, aby zpráva
ministra poľnohospodárstva, lesného a vodného
hospodárstva Vratislava Krutinu o vykonávaní
uznesení ÚV KSČ o poľnohospodárskej
výrobe a o zaistení jarných prác bola
vzatá na vedomie, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. Tým Národné zhromaždenie
vzalo jednomyseľne na vedomie túto zprávu.
Súdružky a súdrohovia poslanci,
ako ukázala zpráva ministra poľnohospodárstva
i rozprava, je urýchlené a kvalitné vykonanie
jarných prác jednou z hlavných úloh
týchto i budúcich dní.
Aj keď ťažisko zvládnutia jarných
prác je na samotných poľnohospodároch,
predsa nie je záležitosťou len samých
poľnohospodárov, ale stáva sa v dobe tak prokročilej,
spôsobenej nepriaznivými povetrnostnými podmienkami,
vecou celej verejnosti. Rýchle vykonanie jarných
prác závisí predovšetkým na dobrej
organizácii práce, na pružnosti a operatívnosti
vedenia družstiev a práve tu je potrebná veľká
pomoc. A musí sa stať vecou cti každého
ONV a jeho členov, všetkých MNV a ich členov
a samozrejme každého poslanca Národného
zhromaždenia, aby vo svojom obvode pomáhal organizovať
jarné práce, aby radou, pomocou a aktívnym
pôsobením sa podielal na ich úspešnom
zvládnutí. Aby sme, až za niekoľko mesiacov
budeme hodnotiť výsledky, mohli povedať, že
i my poslanci Národného zhromaždenia sme prispeli
podstatným spôsobom k dobrým výsledkom
tejto veľkej úlohy.
Tým sme prejednali prvý bod programu.
Prerušujem schôdzu na 1 hodinu do 14 hod.
Místopředseda NS Fiala (zvoní):
Zahajuji přerušenou schůzi.
Přistoupíme k projednání druhého
bodu pořadu, kterým je
2. Společná zpráva výboru zemědělského,
zdravotního a ústavně právního
(tisk 87) k vládnímu návrhu zákona
(tisk 86) o sociálním zabezpečení
družstevních rolníků.
Zpravodajem je posl. Borůvka, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Borůvka: Vážené
Národní shromáždění, soudruzi
a soudružky poslanci!
Naše sociální a zdravotní zabezpečení
dělníků a ostatních zaměstnanců
je bezesporu nejlepší a svým způsobem
nejdokonalejší na světě. Každým
rokem při projednávání stát.
rozpočtu se dovídáme na rozborech kapitoly
min. zdravotnictví, jaké ohromné částky
se věnují na zabezpečení zdraví
celé naší společnosti.
Rekreace místní i zahraniční se rozrůstá
přímo geometrickou řadou a břehy Černého
i Baltického moře hlaholí naší
mateřštinou po celou dobu lázeňské
sezóny. Avšak to jsou jen vnější
stránky sociálního zabezpečení.
Daleko důležitější je skutečnost,
že člověk má bezpečnou jistotu
a klidné vědomí, že v případě
nemoci, úrazu, nezůstane se svým údělem
sám. Má jistotu, že celá společnost
pomáhá mu při starostech o děti -
matku a že nakonec jemu i jeho rodině zajistí
bezpečné a klidné stáří.
Nemůže být a není tato vymoženost
zadarmo. Je spjata s výrobou a s růstem produktivity
práce celé společnosti. Je však také
ovocem našeho snažení, jemuž základ
položil náš nový společenský
socialistický řád. Není proto divu,
že i naše JZD se všemožně snažila
právě v této oblasti lidských starostí
po vzoru platných sociálních zákonů
přizpůsobit ustanovení svých vzorových
stanov a přiblížit členskou masu JZD
všem dobrodiním sociálního zabezpečení
dělníků. I pracující člověk
v zemědělské výrobě dávno
si přál mít také jistotu a bezpečné
vědomí opory o celý kolektiv v případě
svých nesnází, jak je život přináší,
a zejména pak jistotu a záruku klidného stáří.
Celé generace zemědělců o této
otázce doslova snily. Přály si místo
výměnků sociální důchod,
podporu při početné rodině, zabezpečení
v případě úrazu, nemoci i pracovní
neschopnosti. Proto také s takovou pozorností, zájmem
a uspokojením byla na V. sjezdu JZD v březnu 1961
vyslechnuta slova s. Novotného, když k této
závažné problematice řekl: "Ve
svém celku bude nové sociální zabezpečení
znamenat podstatné zvýšení životní
úrovně všech družstevníků,
zvláště matek v těhotenství a
po porodu a dále dětí a nepochybně
významně přispěje ke stabilizaci pracovníků
v zemědělství a usnadní i získání
mládeže.
Nová opatření budou jednou z důležitých
cest dalšího upevnění svazku dělníků
a družstevních rolníků." A pokračoval:
"Očekáváme, že zároveň
přispěje k upevnění ekonomiky zemědělských
družstev a podnítí družstevníky
k úspěšnému řešení
jejich základního úkolu - podstatně
zvýšit jejich zemědělskou výrobu."
Tolik s. Novotný. A nyní přišel čas,
kdy navrhovaným zákonem tyto tužby a přání
postupně uskutečníme. Takový zákon
a takové zajištění může
ovšem dát jenom socialistická společnost.
S tímto úvodem vsak bezesporu a nedělitelně
souvisí situace, která je ve většině
našich družstev, že totiž pomoc dělnické
třídy, vyjádřená v obrovských
částkách přímé pomoci
státu umožnila družstvům za dvanáctileté
existence velkovýroby vytvořit sociální
fondy, ze kterých začala družstva vyplácet
po vzoru ostatních pracujících peníze
na sociální zabezpečení, ať jsou
to přídavky na děti a není málo
družstev, která vyplácí plnou hodnotu
jako v průmyslu. Není ani málo družstev,
která vyplácí nemocenské pojištění
a to hned od třetího dne onemocnění,
dále i podporu v mateřství, porodné,
pohřebné a dokonce i příplatky k nižším
důchodům, zejména sociálním,
svých přestárlých členů.
Máme jim to vyčítat anebo se proto na ně
zlobit? Myslím, že naopak máme být na
tuto skutečnost hrdi. Zejména proto, že svědčí
o pokrokovém myšlení družstevních
rolníků, kteří takto za velké
pomoci naší strany a vlády vytvářejí
z výsledku svého hospodaření první
základy sbližování zemědělství
s průmyslem, a vesnice s městem. Ne živelně
a podvědomě. Ne tak ne. Vytvářejí
je za vedení strany a jejich moudrých rad, vyplývajících
z poznání nutnosti svazku dělnické
třídy a všech pracujících s družstevním
rolnictvem - svazku, který je základem a úhelným
kamenem výstavby vyspělé social. společnosti.
Ale, soudružky a soudruzi, právě z této
skutečnosti vyplývají současné
úvahy a otázky členů družstev,
pokud se předběžně se zákonem
seznámili. Co vlastně tedy nám sociální
zabezpečení vyjádřené v zákoně
přináší nového, když u nás
tyto vymoženosti nejen máme, ale 4 % nyní požadovaný
příspěvek do státní pokladny
bude třeba vyšší než všechny
součty současných sociálních
výplat, a třeba jej ani nevyčerpaly. A navíc.
Já jako družstevník jsem si dosud platil 88,-
Kčs měsíčně na nejvyšší
pásmo důchodu, který se ani nemění
a nyní mám ze svého příjmu
platit daleko víc? Taková je dnes v mnohých
družstvech situace a bylo by podle mého názoru
krátkozraké ji tady, a právě tady
z parlamentní tribuny neříci, nechtět
ji vidět a spoléhat jen na čas a autoritu
státního zřízení a čekat,
že se sama nějak vyřeší. Proč?
Protože podstata námi projednávaného
zákona je úplně jiná a při
správném, klidném, rozvážném
vysvětlení ukáže, že se každý
družstevník takto okamžitě uvažující
hluboce mýlí. Chci proto ukázat na faktech
pravdivost naší argumentace: Že se jedná
o zákon nesmírného významu a dosahu.
Že se jedná o zákon, který ze základu
přispěje ke změně života na vesnici
s perspektivou velkého přínosu pro další
upevnění ekonomické, politické a sociální
základny - všech - JZD - opakuji znovu a důrazně
všech, i těch dnes nejbohatších družstev,
která předem v současné době
se staví mnohde velmi zdrželivě a někdy
i předběžně hudrují na příspěvky
s otázkou co tedy lepšího a nového zákon
přináší.
Je třeba trpělivě a hlavně s porozuměním
vysvětlovat, že je to historicky důležitý
a základní zákon, který vyrovná
a postupně upraví sociální zabezpečení
mládeže a všech družstevníků,
spoluvytváří podmínky pro její
nutný příliv do zemědělské
velkovýroby, jak to naše společnost bude ve
svém rozvoji nezbytně potřebovat.
A nyní k samotnému zdůvodnění
tohoto tvrzení.
Na začátku uvedu kratičký rozbor,
který jsem měl asi před 14 dny v neděli
před projednáváním zákona v
našem zemědělském výboru se starým
rolníkem Kejzlarem u nás v Dolanech. Jeho stručný
obsah je asi následující: "Víš,"
řekl mně ten starý výměnkář,
dnes už důchodce: "čeho si nejvíc
já cením a vážím? Že každého
18tého v měsíci si počkám na
listonoše a určitě dostanu peníze. Leda
by byla neděle jako dnes 'dodal s úsměvem.'
Tak přijdou o den později, ale přijdou určitě."
Co vyplývá z této zdánlivě
samozřejmé, ale ve své podstatě hluboce
pravdivé a politicky i ekonomicky nesmírně
důležité skutečnosti? Vyplývá
z ní to, co je hlavním obsahem zákona.
Zákon ze základu mění nárok
členů družstva na veškeré jejich
sociální zabezpečení!
Z dobrovolného sociálního pojištění
plynoucího z výsledku hospodaření
družstev se stává - sociální
zabezpečení podložené a zajištěné
vahou celé společnosti, uzákoněné
tak, že z nároků dobrovolných sociálních
fondů družstev se stává právní
nárok na zabezpečení každého
pracovníka v zemědělství, postaveného
po odhlasování zákona na úroveň
dělníků v průmyslu. Výše
družstevních nároků je sice a může
být věcí diskuse. To podtrhuji a zdůrazňuji.
Tak je to obrazně i se zákonem o sociálním
zabezpečení. Bude postupně upravována
tak, až rozdíly mezi JZD a ostatními pracujícími
cele vyrovná. My přece víme, že nejdříve
je třeba připravit půdu, pohnojit, zasít,
ošetřovat a teprve potom můžeme sklízet.
Nejdůležitější na této skutečnosti
je právě to, že jsme vykročili, že
jsme položili správné základy. Rozhodující
a hlavní je na této věci rozvoj zemědělské
výroby, aby ona byla a nutně musí být
rozhodujícím činitelem tak, aby ono vyrovnání
bylo uskutečněno v co možno nejkratší
době. To za prvé. Za druhé. Ekonomický
a sociální vývoj družstev je rozdílný.
Ne všechna využívala poskytnutou pomoc a možnosti
tak, aby dosáhla nejlepších výsledků,
byla bohatá, finančně silná a podle
toho poskytovala sociální zajištění
svým členům. Dohadovat se o tom dnes, třeba
si to i vyčítat, no proč ne, když by
to prospělo výrobě a jejímu zvýšení
v mnohém družstvu. Tomu nikdo na veřejných
schůzích rozhodně bránit nebude. A
dost možná, že to bude základem zdravého
zápolení a soutěže jednoho družstva
s druhým ve stejných půdních a klimatických
podmínkách. Nesmíme však zapomínat,
že máme i družstva, která i bez vlastní
viny jsou hospodářsky slabší, zejména
v horských a podhorských oblastech. Tady musí
nastoupit zásada naší správné
družstevní solidarity a musí jít v tu
chvíli stranou výčitky a rozmrzelé
řeči. Vždyť je, soudruzi, velmi zajímavá
a svým způsobem i příznačná
skutečnost, která se objevila v diskusi k zákonu
v zemědělském výboru. Totiž zástupci
horských a podhorských oblastí dokazovali
a jistě že bez hněvu a závisti, tedy
v dobrém úmyslu, že zákon přináší
nejvyšší výhody zase jen těm zazobaným
a bohatým družstvům. A naproti tomu zase ti
z produkčních oblastí dokonce na faktech
dokazovali opak. To samo o sobě svědčí,
že obsah zákona správně vystihuje situaci.
Nebude zvýhodněných ani poškozených,
ale postupně budou jeho působením dobře
zajištěna všechna družstva bez rozdílů,
jen s tím závěrem, jak se také sama
výsledky hospodaření o to všechno zaslouží.
To tedy za druhé.
Za třetí pak si cením na zákonu tu
skutečnost, že vyžaduje, aby si i členové
družstva sami přímo a vědomě
na sociální zabezpečení platili tak
jako ostatní zaměstnanci. Je tedy jeho ustanovení
o příspěvcích, že z celkového
objemu 4 % z hrubých příjmů družstva
budou 3 % platit členové a 1 % družstvo, naprosto
správné. V této souvislosti ovšem upozorňuji
z diskuse v zemědělském výboru na
možné případy, kdy objem tržeb
k objemu peněžních odměn může
stát v takovém poměru, že by přímé
příspěvky členů byly procenticky
z odměny dosti vysoké. Budou to pravda jen výjimky,
protože celostátně tvoří 3 %
příspěvek zhruba 8 %. Přesto doporučujeme,
aby v těchto případech byla zvážena
možnost vyššího příspěvku
družstva. Jinak podtrhuji, že zásada 1 : 3 musí
být všude zhruba zachována.
Za čtvrté: zákon samozřejmě
neřeší a není to také jeho posláním,
diferenční rentu ve výrobě, která
dosud trvá a jejíž odstranění
je jinou kapitolou našeho snažení o rozvoj JZD
a zemědělské velkovýroby vůbec.
Tady bude na místě směleji přistoupit
už konečně, a uvážlivě,
ale presto směle a rozhodně k rajonizaci a specializaci
výroby podle výrobních oblastí, klimatických,
půdních a jiných podmínek. Dosavadní
a řekl bych dokonce už neodpovědné přešlapování
na místě, plané a nic neřešící
řeči zejména se strany MZLVH a KNV, protože
okresy samy na této věci nic nezmohou, jen situaci
zhoršuje a výrobě nejen neprospívá,
ale co horšího stále více škodí.
Co však zákon přináší, je
požadavek daleko důsledněji a s větší
ještě odpovědností se věnovat
výrobě a plnění státního
plánu. Tato podmínka, že zejména přídavky
na děti budou poskytovány v plné výši
všem družstvům, která plní plán
je správná, i když, přiznejme si, pro
nás v družstvech v současné době
ne právě moc příjemná. Ale,
aby nebyla zbytečně poškozena ta JZD, která
ne z vlastní viny plán neplní, je dána
široká pravomoc orgánům ONV posoudit,
kdy se tak skutečně stalo. V této souvislosti
upozorňuji na některé připomínky
diskuse zeměd. výboru, aby byla uvážena
možnost stanovení středně progresivních
výrobních výsledků na posouzení
zavinění na neplnění plánu
družstvy či nikoliv. Poslanci připomínali,
že jde zejména o taková JZD, která převzala
od ONV vysoké úkoly státního plánu
s vědomím nutnosti jeho splnění v
rámci celého okresu a jejich výroba i objem
prodávaných produktů je opravdu velmi vysoká
a možné výkyvy bez jejich viny by je pak nejen
poškodily, ale vedly by k nemístné a málo
společnosti prospěšné opatrnosti při
přejímání výrobních
a výkupních úkolů v roce 1963. Dále
pak, a to hovořím ze zkušenosti minulých
dnů našeho družstva: Aby pro všechny výkupní
organizace a orgány byl bezpodmínečně
závazný a platný schválený
CVFP družstva ve kvotách a podle měsíců
a nebylo jim dovoleno bez dojednání s družstvem
cokoliv na něm měnit. To se stalo tento týden
v našem družstvu. Máme splnit celkem půl
miliónů kusů vajec. Je pravda, že je
to úkol vysoký - u nás žádné
malé úkoly předepisovány nejsou. Na
druhé straně je to zase otázka peněz
a to je také dobré. Ale protože si zootechnik
spolu s vedením družstva naplánoval jednotlivé
snůšky a kvóty podle měsíců
a protože ovšem ONV a výkupní organizace
si řekly, že plán výkupu vajec splní
do konce srpna, aniž družstvo co vědělo,
změnily se kvóty měsíčních
počtů vajec tak, že by naše slepice musely
snášet víc než jedno vejce denně.
A ony nechtějí. (Smích.)