V zájmu maximálního využití každého
dne k urychlení prací nelze čekat na to,
až se nám všude počasí trvale zlepší.
Je mnoho prací, které lze udělat ještě
dříve, než se dostaneme naplno do setí.
Především je to příprava půdy,
pro kterou jsou mnohde předpoklady.
Rozhodujícím faktorem pro úspěšné
splnění úkolů jsou lidé. Iniciativu
pracujících je třeba správně
podchytit rozvíjením socialistické soutěže
a tuto orientovat na nejdůležitější
výrobní úseky. Naši družstevníci,
pracovníci státních statků, strojních
a traktorových stanic se již nejednou dokázali
vypořádat s obtížemi a těžkostmi,
kterých v zemědělské výrobě
není málo. Zapojují se stále ve větší
míře do soutěže o získání
nejvyšších vyznamenání, o Rudé
prapory a v rámci této soutěže vyhlašují
hodnotné závazky k XII. sjezdu naší
KSČ, zaměřené zejména na překročení
hektarových výnosů, široké uplatnění
velkovýrobních technologií, socialistických
forem organizace práce i celkové překročení
plánu výroby a tržní produkce v jednotlivých
zemědělských závodech. (Potlesk.)
Charakteristickým rysem letošních jarních
polních prací je zcela nový přístup
k zabezpečování úkolů cestou
komplexně mechanizovaných čet. Tyto čety
přejímají zodpovědnost za značnou
část výroby hlavních zemědělských
produktů a pomohou bezesporu významným způsobem
rychle překonat existující obtíže
a zvládnout mimořádně velkou pracovní
špičku, která se vytvořila.
V jednotných zemědělských družstvech
bylo ustaveno 882 a na státních statcích
446 komplexních mechanizovaných čet. Nejde
nám zatím ani tak o jejich počet, jako o
kvalitu jejich práce, o získání zkušeností
a jejich rozšíření na další
zemědělské závody.
Těmto novým socialistickým formám
organizace práce musí zemědělské
závody za aktivní pomoci národních
výborů dát veškerou možnost plného
uplatnění a příslušníkům
komplexně mechanizovaných čet i ostatním
pracujícím, zapojením do soutěžení,
soustavně zlepšovat jejich pracovní podmínky.
Při rozvíjení soutěživosti v
zemědělství neměly by národní
výbory, odborové organizace a vedení zemědělských
závodů zapomínat ani na tak důležité
věci, jako je zabezpečení dokonalé
ochrany při práci, abychom předcházeli
zbytečné úrazovosti, a neustálé
zlepšování sociálních, hygienických
i kulturních podmínek na vesnici.
Na základě dobrých zkušeností
získaných při rozvíjení socialistického
soutěžení v roce 1961, vyhlašuje i letos
ministerstvo zemědělství, lesního
a vodního hospodářství a ústřední
výbor Odborového svazu zaměstnanců
zemědělství a lesního hospodářství
celostátní soutěž o získání
Rudých praporů, soutěž zemědělských
závodů a komplexně mechanizovaných
čet a brigád. Jsou zaměřeny na dosažení
nejvyšších hektarových výnosů
kukuřice na siláž a na zrno, cukrovky, obilovin,
brambor a kvalitní bramborové sadby ze smluvních
a množitelských ploch. Národní výbory
musí průběh soutěže pravidelně
sledovat a vyhodnocovat. Nejlepší výsledky
zemědělských závodů, komplexně
mechanizovaných čet a předních pracovníků
musí v průběhu celého období
jarních polních prací soustavně popularizovat,
aby se tak s jejich zkušenostmi a pracovními metodami
seznámila co nejširší veřejnost.
Předpokladem rozvoje soutěžení o Rudé
prapory a dosažení nejlepších výsledků
v celostátním nebo krajském měřítku
jsou výsledky, dosažené v družstvech a
široké, masové soutěžení
uvnitř zemědělských závodů
a mezi nimi. Jejich úsilí budeme vždy orientovat
na současné hlavní úseky, jako je
výroba krmiv, masa, mléka, brambor a obilí.
Musíme všestranně podporovat všechna JZD,
která například soutěží
za dosažení výnosu 50 q kukuřice na
zrno nebo 500 q silážní kukuřice z hektaru.
Velmi osvědčenou metodou k zvýšení
hmotného zájmu pracujících, je vhodným
směrem zaměřené prémiování.
Ve všech družstvech a na státních statcích
třeba přezkoušet co je možno na tomto
úseku ještě zlepšit. Prémie, pravidelně
vyplácené na hotovosti, mohou rozhodujícím
způsobem pomoci urychlit přípravu půdy,
osev jařin i sázení brambor a zvýšit
bezprostředně kvalitu vykonávaných
prací.
Mimořádný význam letošních
jarních polních prací a podmínky,
za kterých k nim nastupujeme, vyžadují, aby
národní výbory a jejich zemědělské
komise organizovaly zemědělským závodům
konkrétní a účinnou pomoc. Bude správné,
aby prostřednictvím všech poslanců národních
výborů průběh a výsledky prací
soustavně sledovaly a pravidelně hodnotily v radách
a zemědělských komisích a operativně
prováděly opatření k odstraňování
případných nedostatků. Současně
je nutné, aby kontrolovaly a hodnotily závazky ke
zvýšení zemědělské výroby
a nákupu uzavřené na počest XII. sjezdu
naší strany a aby k péči o plnění
závazků vedly všechna JZD a státní
statky.
Soudruzi a soudružky poslanci, souběžně
se zabezpečováním jarních prací
je nutno zintenzívnit nákup živočišných
výrobků, neboť současný stav
v plnění, zejména masa, je letos krajně
neuspokojivý.
K 20. březnu byl časový plán nákupu
jatečných zvířat splněn jen
na 92,4 % a schodek od začátku roku dosáhl
12 481 tun. Časový plán plní pouze
kraj Severomoravský. Nejhorší situace je ve
slovenských krajích, které dluží
6458 tun masa celkem.
Krajně neuspokojivá situace je ve výrobě
a nákupu jatečných prasat, kde k 20. březnu
činí dluh téměř 12 000 tun
a plán neplní ani jediný kraj. Nejvíce
dluží Jihomoravský kraj - 2537 tun a Středočeský
- 1822 tun. Podařilo se sice zvýšit početní
stavy prasat, avšak nízké denní váhové
přírůstky znesnadňují plnění
plánu. Nesplnění plánu, zejména
jatečných prasat, působí vážné
potíže při zásobování
masem a masnými výrobky.
Nákup jatečného skotu je sice plněn,
avšak na Slovensku neplní plán ani jeden kraj.
Nejvážnější je situace v kraji
Východoslovenském, který dluží
více než 1100 tun.
Velké rozdíly ve výsledcích nákupu
mezi jednotlivými kraji, okresy a zejména mezi zemědělskými
závody, hospodařícími ve stejných
výrobních podmínkách, ukazují,
že nedostatky jsou způsobeny především
nízkou úrovní řízení
a organizování zemědělské výroby
a nákupu.
Vážné nedostatky se projevují v péči
o zvířata, zvláště o mláďata.
Ztráty hynutím zvířat nepředstavují
jen znehodnocení velkého množství masa,
ale i velké ztráty na krmivech. V přepočtu
na jadrná krmiva se jedná o ztrátu asi 125
000 tun zrnin.
Plán nákupu mléka rovněž neplníme.
K 20. březnu dlužíme již 24 miliónů
litrů. Na tom se podílejí především
kraje Východočeský s dluhem 7 miliónů
litrů a Západoslovenský s 6,5 milióny
litrů.
Státní statky plní plán nákupu
mléka jen na 96,9 %, jednotná zemědělská
družstva na 95,7 % a jednotlivě hospodařící
rolníci na 93,5 %. Přitom u nich a záhumenkářů
je v držbě ještě 28 % krav z celkových
stavů a ukazuje se, že nákup od nich je podceňován.
Ani u vajec není situace příznivá.
Na plán nákupu k 20. březnu dlužíme
více než 108 miliónů kusů vajec.
Úkoly neplní ani jeden kraj. Nejvíce dluží
kraj Jihomoravský - 20 miliónů kusů.
Je řada příčin, které v letošním
roce ovlivňují nákup vajec natolik, že
v březnu, v době, kdy v jiných letech bylo
dosahováno maximální intenzity nákupu,
tak silně zaostáváme v naplňování
státních fondů čerstvými vejci.
U záhumenkářů, drobných chovatelů
a jednotlivě hospodařících rolníků
jsou značně vysoké početní
stavy nosnic; jde o 14 miliónů slepic, tj. více
než polovina celkových početních stavů.
Zatím však tito chovatelé dodali o 33 miliónů
vajec méně než loni. Ukazuje se, že zabezpečování
nákupu u těchto chovatelů nebyla věnována
národními výbory a nákupními
organizacemi náležitá pozornost.
K zlepšení situace ve výrobě a nákupu
hlavních živočišných výrobků
provádíme řadu opatření, vyplývajících
z usnesení vlády o současném stavu
živočišné výroby a nákupu.
V okresech byly ustaveny skupiny pracovníků, kteří
provádějí prověrku ve všech zemědělských
závodech a v dohodě s nimi vytřiďují
pro jatečné účely vhodné kusy
skotu a prasat tak, aby bylo zajištěno rovnoměrné
plnění nákupu v příštích
obdobích. Úkoly v nákupu za součastné
situace jsme projednali s vedoucími všech krajských
veterinárních zařízení a s
řediteli zemědělských nákupních
a zásobovacích podniků i závodů.
Zástupcům jednotlivých krajů byly
současně uloženy konkrétní úkoly
ve vytřiďování skotu a prasat a projednány
možnosti zvýšení výroby a dodávek
jatečných prasat od státních statků.
Projednali jsme také s ostatními resorty možnosti
zvýšení výroby a dodávek jatečných
prasat u socialistických závodů ústředně
řízených. Při využití
všech rezerv zvýší tyto závody
svoji výrobu, avšak hlavní váha vyrovnání
schodku v produkci a nákupu jatečných prasat
zůstává pochopitelně u našich
družstev a státních statků.
Se zástupci nákupních organizací,
které zajišťují nákup mléka
a vajec jsme vedle celkových opatření projednali
zejména organizaci nákupu vajec od drobných
držitelů půdy - záhumenkářů
a jednotlivě hospodařících rolníků.
Tímto směrem bude nutné také zaměřit
úsilí národních výborů.
Do zaostávajících okresů byla z ústředních
orgánů vyslána řada schopných
soudruhů na pomoc národním výborům
při uskutečňování těchto
opatření.
Rozhodně bude třeba ještě dále
zvyšovat úroveň organizátorské
práce při zabezpečování nákupu
a soustavnou kontrolu dlouhodobých opatření
ze strany národních výborů s cílem
vyrovnat v nejkratším časovém období
schodky.
Dosavadní zkušenosti z prověrek ukazují,
že prováděná opatření
spojená s vytřiďováním dobytka
k jatečným účelům upřesní
přehled o pohotovém jatečném dobytku
a vyřadí neproduktivní kusy z dalšího
chovu, čímž dojde i k hospodárnému
využití krmiv.
Z prověrek a vytřiďování dobytka
k jatečným účelům máme
zatím některé dílčí
výsledky. Tak např. v JZD Tehov, okres Praha-východ
byly prověrkovou komisí vytříděny
neproduktivní krávy a ušetřená
krmiva budou využita pro dokrm býků a tím
urychleno jejich dodání ještě v prvním
pololetí letošního roku. V souvislosti s prováděnou
prověrkou nabídlo jmenované družstvo
dodání 10 až 15 kusů jalovic k dalšímu
chovu. Mimoto vytřídila komise i zakrslá
prasata k jatečným účelům a
22 kusů prasat o váze nad 80 kg, která budou
odděleně ustájena a dokrmena tak, aby jejich
dodávka byla uskutečněna do konce dubna.
Tento příklad a řada dalších
ukazuje, že jsou v zemědělských závodech
nevyužité rezervy.
Prověrka a vytřídění dobytka
je pouze jednorázové opatření. Současně
s ním musíme ve všech okresech a zemědělských
závodech přistoupit k důslednému zabezpečování
výroby a plánovaných úkolů
letošního roku. Nemůžeme proto souhlasit
s některými okresními orgány, které
již nyní počítají s letošním
nesplněním nákupu živočišných
výrobků a nezajišťují opatření
k nápravě.
Zabezpečení letošních úkolů
v nákupu živočišných výrobků
vyžaduje, aby všechny národní výbory
zajišťovaly vytřídění a
výběr prasat pro výkrm, aby podstatně
byl snížen úhyn telat a selat a dodržovány
zásady správného využívání
krmiv ve všech zemědělských závodech.
K tomu současně připravit ustájovací
prostory, případně i provizoria a organizovat
nákup a přesuny selat. Národní výbory
musí pravidelně všechna opatření
kontrolovat.
Ústředním výborem naší
strany bylo rovněž uloženo budovat velkokapacitní
teletníky. V každém kraji je nutno již
nyní hledat možnosti pro adaptace budov k odchovu
telat a vybudovat již letos nejméně jeden velkokapacitní
teletník. Organizovaným odchovem telat sledujeme
jednak odchov jalovic k dalšímu chovu pro státní
statky a JZD a dále výkrm telat do váhy 150
- 200 kg i více. Zajistíme tak rychlé ozdravění
stáda a zlepšení zásobování
masem.
Vážení soudruzi a soudružky poslanci,
na dnešním zasedání Národního
shromáždění projednáváme
návrh zákona o sociálním zabezpečení
družstevníků, který má pro další
zvyšování životní úrovně
zemědělského obyvatelstva a rozvoj zemědělské
výroby dalekosáhlý význam. Jeho dosah
je dán již tím, že navrhovaný zákon
se bude dotýkat více než jednoho miliónu
družstevních rolníků.
Předložený návrh vychází
z usnesení celostátní konference naší
strany v roce 1960, která ukládá, aby "upevňováním
a rozvíjením socialistické zemědělské
výroby a zdokonalováním formy odměňování
v zemědělských družstvech bylo dále
zdokonalováno zabezpečení družstevních
rolníků ve stáří a při
pracovní neschopnosti".
V realizaci nového sociálního zabezpečení
družstevníků se projevuje péče
naší strany o další zvyšování
životní úrovně pracujících.
Přináší zvýšení reálných
příjmů družstevníků, především
pak rodin s více dětmi. To proto, že stát
bude značnou část prostředků
na úhradu sociálního pojištění
hradit za svých zdrojů. Například
v letošním roce přispěje na tyto účely
více jak 300 milióny Kčs a do roku 1965 věnuje
těmto účelům přes 2 miliardy
Kčs.
Víme dobře, že v zemědělství
nejsou plánované úkoly plněny. Můžeme-li
však přesto zlepšit sociální zabezpečení
družstevníků, je to zásluhou především
naší dělnické třídy a
celkových úspěchů našeho národního
hospodářství. (Potlesk.) Jen v pevném
svazku s dělníky mohou naši družstevníci
zvyšovat výrobu, zlepšovat neustále své
příjmy a zvyšovat kulturní život
na vesnici. Jen tak, krok za krokem jsou vytvářeny
podmínky pro pozvednutí úrovně zemědělství
na úroveň průmyslovou do r. 1970.
Nové sociální pojištění
družstevníků je důležitou součástí
tohoto historického úkolu. Vede k odstraňování
podstatných rozdílů mezi městem a
vesnicí, k postupnému vyrovnání životních,
sociálních a kulturních podmínek zemědělského
obyvatelstva. Nesleduje však jen to. Jeho význam spočívá
v tom, že napomáhá rozvoji zemědělské
výroby, uplatňování velkovýrobních
forem hospodaření a vede k pokrokovým způsobům
organizace práce a odměňování.
Růst sociálních příjmů
vychází z růstu výroby a společenské
produktivity práce v zemědělství.
K tomu přispěje i řada hmotných podnětů,
které vytváří nové sociální
zabezpečení, zejména zájem na zvyšování
účasti družstevníků ve společné
výrobě družstva, zájem na plnění
základních ukazatelů plánu nákupu
a další. Sociální postavení družstevníků
a zaměstnanců bude postupně sbližováno
tak, jak sama družstva budou zvyšovat svou výrobu
a upevňovat svou ekonomiku. Nový systém sociálního
zabezpečení družstevních rolníků
bude tedy aktivně napomáhat ke zvýšení
iniciativy pracujících v zemědělství
při plnění náročných
úkolů zemědělské výroby.
V předloženém návrhu zákona je
uplatněna zásada, podle které sociální
zabezpečení družstevníků v rozsahu
jako na zaměstnance se bude vztahovat na družstevníky
těch družstev, která dosáhla vyšší
úrovně hospodaření. Vyšší
úroveň hospodaření JZD, jako cesta
ke sblížení dvou forem vlastnictví,
je charakterizována zejména zavedením soustavy
peněžního odměňování
bez pracovních jednotek a hospodaření bez
záhumenků. Ve svém důsledku tato forma
hospodaření znamená, že družstevníci
takovýchto družstev se již přibližují
ve svém postavení v pracovním procesu a procesu
rozdělování pracovníkům ostatních
odvětví národního hospodářství.
Je proto na místě, že tito družstevníci
budou podle návrhu zákona i na úseku sociálního
zabezpečení zhruba stejně zabezpečeni
jako tito pracovníci. Na druhé straně v návrhu
zákona je uplatněna zásada, podle které
družstevníci ostatních jednotných zemědělských
družstev jsou účastni na sociálním
zabezpečení v rozsahu, který odpovídá
současnému vývoji jejich družstev a
potřebám zabezpečení dalšího
rozvoje zemědělské výroby.
Z uvedeného je zřejmé, že sociální
zabezpečení družstevních rolníků
vedle sociálního poslání bude plnit
i významnou funkci ekonomickou. Vytvoří u
každého družstevníka hmotnou zainteresovanost,
která povede k větší pracovní
účasti v družstevní výrobě
a ke splnění plánovaných úkolů
družstva. Ústřední výbor naší
strany ve svém usnesení ze dne 7. II. 1962 zdůraznil,
že plán na rok 1962 přes provedené úpravy
je náročný a vyžaduje dokonalé
využití všech prostředků a houževnatou
práci. Připomněl veliký význam
a nezbytnost rovnoměrného a pravidelného
plnění všech úkolů plánu
a závazků. Tomuto požadavku bude zákon
o sociálním zabezpečení napomáhat.
Cílem nového sociálního zabezpečení
družstevníků je též vyřešit
současný nepříznivý stav v
pracovních silách v některých JZD
a zejména pak ve věkové struktuře
pracovníků družstev. Současná
věková struktura neodpovídá potřebám
zaváděné nové technologie zemědělské
výroby a zemědělské technice. V družstvech
pracuje více než 60 % pracovníků nad
45 let, zatímco v ostatních odvětvích
národního hospodářství pracuje
nad tento věk pouze 32 % celkového počtu
pracovníků. Očekáváme, že
zavedení sociálního zabezpečení
družstevních rolníků bude účinně
napomáhat stabilizaci pracovních sil v zemědělství
a bude vytvořen předpoklad pro příliv
potřebných odborných sil, zejména
pak mladých lidí. V průběhu třetí
pětiletky má být získáno pro
zemědělská družstva ročně
45 - 50 tisíc mladých lidí do učebního
poměru. Všichni známe, že nábor
pro školní rok 1961/1962 byl splněn něco
přes 50 % a také v letošním roce naráží
na vážné potíže. Vycházeje
z těchto nedostatků řeší též
návrh sociálního zabezpečení
družstevníků důsledněji sociální
péči o učně JZD. Jejich sociální
postavení bude stejné jako u učňů
v průmyslu. Právem se domníváme, že
toto opatření pomůže nám řešit
i otázku úspěšného náboru
učňů pro naše družstva.