Avšak vysoké úkoly, které před
naše národní hospodářství
klade dlouhodobá perspektiva jeho rozvoje, vyžadují
soustavně zvyšovat technickou úroveň
ve všech odvětvích našeho národního
hospodářství, modernizací a rekonstrukcí
základních fondů, kompletní mechanizací,
automatizací, elektrifikací a chemizací výroby.
Bude nutno uskutečnit zásadní kvalitativní
změny v technice a technologii, které výrazně
ovlivní naši surovinovou a materiálovou základnu.
Všechna stranická a vládní opatření
se dosud neprojevila očekávanou měrou. Rozvoj
vědy a techniky se dosud nepodílí na zajišťování
rozvoje národního hospodářství
v takové míře, jaká odpovídá
cílům rychlého vybudování materiální
a výrobní základny komunismu.
Základním nedostatkem na úseku rozvoje vědy
a techniky je skutečnost, že nezabezpečuje
plně vysokou technickou úroveň národního
hospodářství. Nedostatky, které se
projevily na úseku řízení technického
rozvoje ve druhé pětiletce, zasahují i do
začátku třetí pětiletky a stávají
se brzdou rychlého rozvoje národního hospodářství.
Zejména výzkum a vývoj neřeší
dostatečně ty problémy, které jsou
nezbytné pro zajištění vysoké
technické úrovně národního
hospodářství. Jde zejména o vytvoření
předpokladů pro rozvoj vysoce progresívních
strojů a zařízení a progresívní
technologie.
Úkoly výzkumu a vývoje nejsou řešeny
s náležitým předstihem a perspektivností
odpovídající výhledovým potřebám
rozvoje jednotlivých odvětví a oborů,
a to jak z hlediska potřeb výroby, tak investiční
výstavby. Úkoly výzkumu a vývoje vznikaly
často živelně zdola, bez centrální
direktivní a cílevědomé orientace,
která by odpovídala objektivním potřebám
a možnostem rozvoje národního hospodářství.
Současný systém koordinace nevytváří
dostatečné předpoklady pro zajišťování
komplexního řešení hlavních vědeckotechnických
úkolů vyžadujících účast
řady oborů vědy a techniky a výroby
tak, aby bylo maximálně využito dosavadních
poznatků, výzkumu a praktických zkušeností.
Dochází tak k malé spolupráci zúčastněných
pracovišť, k rozptylování kapacity výzkumných
a vývojových pracovišť, někdy i
k duplicitě ve výzkumovědecké a vývojové
práci a tím k věcné a časové
nesladěnosti.
Příčiny těchto nedostatků spočívají
v nedostatečné koordinaci vědeckotechnického
rozvoje centrálními řídícími
orgány a v nedostatečném využívání
kolektivních forem práce na úseku výzkumu
a vývoje.
Na vrcholném řízení vědy a
techniky se dnes podílejí tři ústřední
orgány, a to Státní plánovací
komise, Státní výbor pro rozvoj techniky
a Československá akademie věd, z nichž
každý zajišťuje určitou oblast, ale
žádný z nich není odpověden za
centrální řízení celostátní
technické politiky. Státní plánovací
komise jako vrcholný hospodářský a
plánovací orgán se této závažné
otázce dostatečně nevěnovala a zůstala
v podstatě jen na bilancování potřeb
technického rozvoje bez dostatečného rozboru
možností a perspektivy vědy a techniky pro
rozvoj výrobních sil. Státní výbor
pro rozvoj techniky a Československá akademie věd
nemají pak přímou pravomoc pro prosazování
realizace, takže jejich návrhy v oblasti techniky
se přizpůsobovaly bilančním možnostem.
Mezi těmito orgány není pak jednoznačně
vymezena pravomoc a odpovědnost za řízení
technické politiky a tím koordinace úkolů
v této oblasti je založena jen na vzájemné
spolupráci.
Nedostatky v centrálním řízení
technické politiky způsobují, že plány
vědy a techniky jsou odtrženy od plánu výroby
a investic, hlavní koncepce rozvoje národního
hospodářství se netvoří současně
a v organické vazbě s hlavními koncepcemi
technického rozvoje. Tím dochází ke
zpožďování technického rozvoje
za potřebami národního hospodářství.
Z rostoucího významu vědy a techniky pro
další rozvoj našeho národního hospodářství
a rozboru nedostatků v řízení vědy
a techniky vychází návrh na zřízení
Státní komise pro rozvoj a koordinaci vědy
a techniky, který by byl ústředním
orgánem vlády pro řízení, plánování,
koordinaci a financování rozvoje vědy a techniky.
Úkolem tohoto orgánu bude plánovat rozvoj
vědy a techniky, účastnit se na zpracování
dlouhodobých rozvojových koncepcí, koordinovat
činnost Československé akademie věd,
ministerstev a rozhodujících výzkumných
a vývojových pracovišť při řešení
důležitých komplexních vědeckovýzkumných
a vývojových prací pečovat o tématické
zaměření vědeckotechnické spolupráce
v souladu s požadavky plánu technického rozvoje,
zabezpečovat kontinuitu řešení významných
výzkumných a vývojových prací
a urychlené zavádění výsledků
těchto prací do výroby, posuzovat technickoekonomickou
úroveň vybraných investičních
celků, pečovat o kádrové, hmotné
a finanční zabezpečení rozvoje vědy
a techniky. Státní komise bude řídit
normalizaci a typizaci výroby a na tomto základě
vytvářet předpoklady pro specializaci a koncentraci
výroby, dále bude řídit vynálezecké
a zlepšovatelské hnutí, měrovou službu
a technickoekonomické informace a kontrolovat celostátně
důležité výzkumné a vývojové
úkoly.
Zřízení státní komise pro rozvoj
a koordinaci vědy a techniky umožní zrušit
dosavadní Státní výbor pro rozvoj
techniky a sekretariát státního plánu
výzkumu Československé akademie věd,
u níž zůstane pouze vědeckovýzkumné
pracoviště pro sestavování plánů
důležitých teoretických úkolů
základního významu. Úřad pro
normalizaci a měření, Úřad
pro patenty a vynálezy a ostatní orgány řízené
dosud Státním výborem pro rozvoj techniky
budou podřízené nové Státní
komisi.
Státní komise pro rozvoj a koordinaci vědy
a techniky bude v rámci státního plánu
disponovat finančními i materiálovými
prostředky na konkrétní úkoly vědy
a techniky a současně bude pověřena
správou i rozdělováním prostředků
nově vytvořeného fondu vědy a techniky.
Významný úkol vedle Státní
komise pro rozvoj a koordinaci vědy a techniky zůstává
nadále Československá akademie věd,
které přísluší vedle vlastní
vědecké činnosti vědecké a
metodické usměrňování a ovlivňování
práce všech vědeckovýzkumných
pracovišť a vysokých škol v oblasti základního
výzkumu. Při úpravě návrhu
projednávaného zákona se z této úlohy
Akademie vycházelo. Zároveň však se
přihlíželo k tomu, že posláním
návrhu zákona o Státní komisi je vytyčit
hlavní úkoly tohoto nově zřízeného
orgánu. Proto návrh zákona neupravuje úkoly
Československé akademie věd a předpokládá
se, že tyto úkoly budou upraveny připravovaným
zákonem o Československé akademii věd,
jemuž tento zákon v takové úpravě
v žádném směru nebrání,
neboť podle projednávaného návrhu zákona
Státní komise bude činnost Československé
akademie věd pouze koordinovat s činností
ministerstev a rozhodujících výzkumných
a vývojových pracovišť.
Vedle koordinační činnosti ČSAV, ministerstev
a jiných státních orgánů bude
pečovat o tematické zaměření
vědeckotechnické spolupráce, jakož i
o koordinaci vědeckovýzkumných prací
s SSSR a ostatními socialistickými státy
a usměrňovat vědeckotechnické styky
s kapitalistickými státy a vědeckotechnické
spolupráce s méně vyvinutými zeměmi.
V čele Státní komise pro rozvoj a koordinaci
vědy a techniky bude stát předseda, který
bude členem vlády. Složení Státní
komise bude stanoveno tak, aby zajišťovalo nejužší
spojení řízení vědy a techniky
s vypracováním dlouhodobého plánu
rozvoje národního hospodářství,
s výchovou kádrů, i s výrobou. Členy
Státní komise pro rozvoj a koordinaci vědy
a techniky budou náměstkové předsedy
komise a významní představitelé vědy,
techniky, plánování a hospodářské
praxe. Obdobně, jako je tomu u Státní plánovací
komise, počítá návrh zákona
s tím, že pro zabezpečování stanovených
významných úkolů budou zřizovány
stálé a dočasné komise pro rozvoj
a koordinaci vědy a techniky.
Navrhované změny v organizaci a řízení
vědy a techniky je třeba považovat za další
článek široce založeného úsilí
strany a vlády o podporu vědy a techniky. Bude však
třeba, aby otázky řízení vědy
a techniky byly i nadále prohlubovány, aby úroveň
řízení vědy a techniky podpořila
úsilí našich pracujících za splnění
úkolů v technickém rozvoji.
Návrh zákona, předložený vládou,
dává jen zásadní směrnice pro
práci Státní komise pro rozvoj a koordinaci
vědy a techniky. Podrobné vymezení úkolů
jednotlivých orgánů státní
správy v souvislosti se zřízením Státní
komise provede vláda a závazné směrnice
k zajištění zásadních úkolů
rozvoje vědy a techniky stanovené vládou
vydá uvedená komise.
Soudružky a soudruzi, průmyslový výbor
Národního shromáždění
se zabýval řízením technického
rozvoje v průběhu celého druhého pololetí
v minulém roce. Členové průmyslového
výboru na základě průzkumu na ústředních
úřadech i podnicích si ověřili
závažnost nové techniky na rozvoj naší
společnosti a naší ekonomiky a tím vliv
na všechny úseky našeho národního
hospodářství. Průmyslový výbor
uvítal návrh vlády na zřízení
Státní komise pro rozvoj a koordinaci vědy
a techniky a po projednání jej předkládá
plénu Národnímu shromáždění
ke schválení. (Potlesk.)
Podpredseda NZ Valo:
Hlási sa niekto do rozpravy? (Nikto.)
Do rozpravy sa nikto nehlási, môžeme pristúpiť
ku hlasovaniu.
Pretože neboli podané žiadne pozmeňovacie
návrhy, dám hlasovať o celom vládnom
návrhu naraz podľa predloženej zprávy
priemyslového výboru.
Sú nejaké námietky proti tomuto spôsobu
hlasovania? (Neboli.)
Nie sú.
Kto teda súhlasí s celým vládnym návrhom
zákona o zriadení Štátnej komisie pre
rozvoj a koordináciu vedy a techniky, a to podľa znenia
zprávy priemyslového výboru, nech zdvihne
ruku. (Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.) Ďakujem.
Tým Národné zhromaždenie jednomyseľne
schválilo návrh zákona o zriadení
Štátnej komisie pre rozvoj a koordináciu vedy
a techniky.
Pristúpime k prejednaniu štvrtého bodu programu,
ktorým je
- Zpráva výboru zahraničného k vládnemu návrhu (tisk 77), ktorým sa predkladá Národnému zhromaždeniu Československej socialistickej republiky k prejavu súhlasu Zmluva o štátnom občianstve vydaných žien, dojednaná v New Yorku dňa 20. februára 1957 a podpísaná za Československú socialistickú republiku dňa 3. septembra 1957.
Zpravodajkyňou je posl. Danielová, dávam
jej slovo.
Posl. Danielová: Soudružky a soudruzi poslanci!
Dne 20. února 1957 byla v New Yorku sjednána Úmluva
o státním občanství vdaných
žen, která byla podepsaná za ČSSR dne
3. září 1957. Návrh Úmluvy
byl vypracován orgány O SN a Úmluva byla
přijata na XI. Valném shromáždění
OSN a dne 20. února 1957 otevřena k podpisu.
ČSSR zastává, stejně jako ostatní
státy socialistického tábora stanovisko,
že úprava státního občanství
a tím tedy i úprava státního občanství
vdaných žen, spadá do vnitřní
pravomoci jednotlivých států. Každý
stát je i podle mezinárodního práva
výlučně oprávněn rozhodovat
o tom, koho bude pokládat za svého občana
- tj. komu přizná občanská práva
a od koho bude vyžadovat plnění občanských
povinností. Vzhledem k tomu však, že nejvýznamnější
články Úmluvy jsou v souladu s čs.
právními předpisy, a že Úmluva
může účinně napomáhat
při řešení takových případů
státního občanství vdaných
žen, které jsou v mezích suverenity jednotlivých
států, byla Úmluva za ČSSR podepsána.
Z různosti zákonodárství jednotlivých
států v otázkách státního
občanství vznikají v praxi často neblahé
důsledky, např. určitá osoba může
zůstat bez státního občanství,
tj. stane se bezdomovcem (žena sňatkem s cizincem
v určitých státech ztrácí své
dosavadní státní občanství
a přitom třeba nenabude automaticky státní
občanství manžela). Těmito důsledky
jsou v převážné míře postiženy
ženy, jimž většina právních
řádů v západních zemích
nepřiznává rovnoprávné postavení
s muži, zejména v tom smyslu, že platí
právní zásada: žena následuje
státní občanství manžela.
Účast na Úmluvě nám dá
právo očekávat a vyžadovat od druhých
smluvních stran v zásadě stejný právní
režim úpravy státního občanství
vdaných žen, jaký je podle našeho platného
zákonodárství a dále Úmluva
právně zakotvuje zásadu rovnoprávnosti
žen v důležité oblasti problematiky státního
občanství. Je možno říci, že
rovnoprávnost v této oblasti má přímo
klíčový význam v celém komplexu
problémů rovnoprávného postavení
ženy, protože státním občanstvím
se určuje svazek osoby s určitým státem,
z něhož vyplývají základní
občanská práva a povinnosti.
Úmluva rovněž proklamuje ve své preambuli
zásadu Všeobecné deklarace lidských
práv, přijaté Valným shromážděním
OSN, že "každý člověk má
právo na státní občanství"
a že "nikdo nemůže být svévolně
zbaven svého státního občanství,
ani práva na změnu státního občanství",
což má svůj mezinárodně politický
význam.
V preambuli Úmluvy se dále praví, že
se signatáři dohodli na uvedené Úmluvě
ve snaze spolupracovat s OSN v zájmu podpory všeobecného
respektování a zachovávání
lidských práv a základních svobod
pro všechny bez rozdílu pohlaví. I tato myšlenka
vedla náš stát k tomu, aby se na Úmluvě
podílel.
Nejvýznamnějšími jsou články
1 a 2.
V článku 1 a 2 se hovoří o tom, že
každý smluvní stát souhlasí s
tím, že ani uzavření nebo rozvedení
manželství mezi jeho příslušníkem
a cizincem, ani změna státního občanství
manžela, nemohou mít samy o sobě vliv na státní
občanství jeho ženy.
Přijme-li manžel jiné státní
občanství, nebo zřekne-li se státního
občanství, nenásleduje ho podle článku
3 manželka automaticky, nýbrž má plné
právo ponechat si státní občanství
dosavadní.
V článku 3 se hovoří o tom, že
každý smluvní stát souhlasí s
tím, že cizinka provdaná za jeho státního
příslušníka, může na vlastní
žádost získat státní občanství
svého manžela na základě zvláštního
naturalizačního postupu. Udělení tohoto
státního občanství může
být omezeno v zájmu státní bezpečnosti
nebo veřejného pořádku.
Zásady obsažené v článku 1 a
2 jsou v souladu s naším právem a proto můžeme
jenom přivítat, že tyto zásady, které
odpovídají principu rovnoprávnosti žen,
jsou obsaženy v mnohostranné mezinárodní
smlouvě a dostávají tak široké
uplatnění.
Články 4-12 obsahují závěrečná
ustanovení Úmluvy.
Článek 8 jedná o výhradách
k Úmluvě. V odstavci 1 se říká,
že při podpisu, ratifikaci nebo přístupu
může každý stát učinit výhradu
k článkům této Úmluvy s výjimkami
článků 1 a 2.
Jak se praví v důvodové zprávě,
byla do Úmluvy pojata proti hlasům socialistických
států, obvyklá diskriminující
klausule, vylučující z okruhu účastníků
Úmluvy některé socialistické státy
(Německou demokratickou republiku, Čínskou
lidovou republiku, Korejskou demokratickou republiku, Vietnamskou
demokratickou republiku), jakož i ustanovení o obligatorní
jurisdikci Mezinárodního soudního dvora (čl.
10)
Žádný ze socialistických států,
účastníků Úmluvy - Úmluvu
ratifikovaly již Sovětský svaz, Běloruská
SSR, Ukrajinská SSR,Maďarská lidová
republika a přistoupily k ní Polská lidová
republika, Rumunská lidová republika, Bulharská
lidová republika a Albánská lidová
republika - neuplatnil v Úmluvě žádnou
výhradu; navrhuje se proto, aby i ze strany ČSSR
byla Úmluva ratifikována bez výhrad.
Důvodová zpráva k tomu říká:
Otázka, zda uplatnit výhradu k obligatorní
jurisdikci Mezinárodního soudního dvora,
zakotvené v mezinárodní smlouvě, je
posuzována individuálně při projednávání
každé mezinárodní smlouvy; záleží
na politické účelnosti věci. Právo
činit výhrady je projevem státní svrchovanosti;
výrazem. téže svrchovanosti je od výhrad
upustit.
V případě Úmluvy o státním
občanství vdaných žen je účast
ČSSR na Úmluvě politicky účelná
a obligatorní jurisdikce Mezinárodního soudního
dvora v oblasti upravované Úmluvou, nevyvolává
zásadních námitek.