Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem
rozpočtového zákona na rok 1962 a s návrhem
státního rozpočtu na rok 1962, jak je obsažen
v přílohách 1 a 2 tohoto zákona, a
to podle předložené zprávy výboru
pro plán a rozpočet, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
Československé socialistické republiky jednomyslně
schválilo vládní návrh rozpočtového
zákona na rok 1962 a státní rozpočet
na rok 1962. (Potlesk.)
Tím jsme projednali první bod denního pořadu.
Přerušuji schůzi na 20 minut.
Podpredseda NZ Valo (zvoní): Zahajujem prerušenú
schôdzu. Pristúpime k prejednaniu druhého
bodu programu, ktorým je
2. Spoločná zpráva výboru ústavne
právneho a výboru poľnohospodárskeho
(tisk 84) k vládnemu návrhu zákona o poľovníctve
(tisk 76).
Zpravodajom je posl. Nepomucký, dávam mu
slovo.
Posl. Nepomucký: Soudružky a soudruzi poslanci,
předložený návrh zákona o myslivosti
navrhuje zavedení nové úpravy myslivosti
proti úpravě provedené zákonem č.
255/1947 Sb. Tento zákon spolu s předpisy o revizi
prvé pozemkové reformy a o nové pozemkové
reformě přinesl v oblasti myslivosti podstatnou
změnu proti minulosti a přispěl k zlidovění
myslivosti, která bývala kdysi výsadou statkářů,
fabrikantů a jiných boháčů.
Například v mé rodné obci v dnešním
okrese Praha-východ i v sedmi obcích okolních
vlastnil majitel panství, cukrobaron a milionář
Blochbauer převážnou část půdy
a v důsledku svého vlivu i celou honitbu, včetně
půdy malých a středních rolníků,
a to jak za starého Rakouska-Uherska, tak i po celá
léta za prvé republiky. Zvláště
na podzimní hony sjíždělo se zde panstvo
z široka daleka i ze zahraničí. Drobní
rolníci a zemědělští dělníci
museli jen se dívat anebo panstvu sloužit za pár
"šestáků" jako honci a nosiči.
Tak tomu bylo kdysi a možno říci v převážné
části naší republiky.
Teprve zmíněný zákon a pozemkové
reformy přinesly radikální změny v
podpoře malých a středních rolníků,
v možnosti vytváření jejich honiteb.
Stalo se tak zejména tím, že pro ně
stanovil možnost menší výměry honebních
pozemků, zatímco pro honitby vlastní stanovil
výměru větší.
Společenstevní honitba byla zvýhodněna
při stanovení hranic honiteb, sloučení
honiteb a při přičlenění cizích
pozemků. Zákon a jeho prováděcí
předpisy podporovaly i vytváření svazků
dělníků a rolníků. Nájem
honiteb byly vyhražen vedle státních organizací
jen mysliveckým společnostem, jejichž složení
bylo upraveno tak, aby v nich byli poměrně zastoupeni
jak dělníci, tak i rolníci.
S pokračující socializací vesnice
stával se již zákon v některých
směrech brzdou a po vítězství socialistických
výrobních vztahů a po vydání
socialistické ústavy je nutno jej nahradit zákonem
novým.
Soudružky a soudruzi!
Při projednávání tohoto nového
zákona chtěl bych zdůraznit, že myslivost
jako taková je důležitým odvětvím
zemědělské a lesní výroby.
Sleduje řádný chov, ochranu a lov zvěře,
jakož i hospodářské zužitkování
ulovené zvěře.
Myslivost má svůj hospodářský
význam, protože na jedné straně pomáhá
zásobovat pracující masem, hodnotným
zejména z hlediska zdravotního, i některými
surovinami, jako kůže, tuky, parohy, srst apod. na
druhé straně chovaná zvěř.
pomáhá ničit škůdce všech
zemědělských porostů. Pokud jde o
produkci zvěřiny, pohybuje se roční
produkce od 6 do 7 tisíc tun. Z tohoto množství
je dodáváno na státní dodávku
průměrně v posledních letech 2500
tun. Ostatní zvěřina je spotřebována
v místě honitby. Současný stav zvěře
je ve srovnání s předválečnými
léty nižší. Oproti roku 1933 jsou přibližně
asi v tomto poměru: koroptve 15 %, bažanti 60 % a
zajíci -50 %. Příčiny těchto
nižších stavů je nutno spatřovat
ve válečných letech, ve zvýšení
používání mechanizačních
prostředků v zemědělství, v
používání chemických prostředků
na ochranu rostlinných kultur, jejichž používání
je z hlediska zvýšení výroby i produktivity
práce v zemědělství naprostou nutností.
Konečně je třeba říci, že
i vysoký počet myslivců a mnohdy i jejich
neukázněnost, pokud jde o respektování
a dodržování mysliveckých předpisů
a zásad chovu zvěře a konečně
i nedostatečně řízená kontrola
a dozor nad hospodařením v honitbách ze strany
národních výborů způsobuje
tento nežádoucí pokles stavu zvěře.
A toho je možno docílit. Vždyť v naší
vlasti jsou přímo ideální podmínky
pro racionální chov zvěře. Měl
jsem možnost od roku 1945 navštívit celou řadu
evropských i západních zemí a mezi
nimi například též Švýcarsko
a Francii. Celé desítky km je tam možno projet
vlakem, aniž by bylo k spatření srnčí,
zajíc, bažant nebo koroptev. Je smutná taková
krajina, na niž se hodí staré myslivecké
rčení, že příroda bez zvěře
je jako činžák bez lidí.
Je ovšem třeba na druhé straně zdůraznit,
že produkci a stavy zvěře nelze nadměrně
zvyšovat a že její stav musí být
v souladu se zemědělským a lesním
hospodařením tak, aby zvěř nečinila
neúnosné škody. Podle odhadu počítá
se do budoucna s maximem produkce zvěřiny 8 až
10 tisíc tun ročně. Zatím co se zvěřina
od nás nevyváží, dochází
v posledních letech k zvyšující se tendenci
vývozu živé zvěře. Jestliže
vezmeme za základ rok 1951, došlo v roce 1961 ke zvýšení
vývozu u koroptví na 591 %, bažantů
na 593 % a zajíců na 1019 %. Plán vývozu
na rok 1962 činí 65 000 kusů koroptví,
30 000 kusů bažantů, 32 000 kusů zajíců
a 100 kusů zvěře spárkaté.
Hodnota vyvezené zvěře v plánované
ceně činí 9 420 000 Kčs. Abychom si
učinili představu, jak finačně výhodný
je odchyt a vývoz živé zvěře,
je třeba říci, že za 2 koroptve můžeme
dovézt 80 kg citrónů nebo pomerančů
nebo 20 kg sádla, 24 kg masa, 12 kg kávy neb 8 kg
kakaa. Za 50 koroptví můžeme dovézt
jednu chovnou krávu atd.
Bylo by jen účelné hledat možnosti dalšího
zvýšení vývozu a zajistit pak i zvýšený
odchyt zvěře. V nejednom místě jsem
slyšel ochotu myslivců vyhovět této
potřebě, neboť i samotný odchyt je pro
ně cenově výhodný a sportovně
zajímavý.
Není bez zajímavosti i ta skutečnost, že
naše myslivost podporuje cizinecký a cestovní
ruch a ze například myslivci ze zahraničí
zaplatili za právo odstřelu jen v roce 1960 1 200
000 Kčs v devizách.
Velký význam má myslivost i pokud jde o suroviny.
Jde jednak o kůži, z nichž jelení, dančí
a srnčí se používají na výrobu
semiše; ze zpracovaných tuků je nejznámější
jelení lůj; parohů se používá
na výrobu knoflíků a různých
ozdob; srsti zvěře k výrobě plsti
a klobouků. Vysokou hodnotu představují kožešiny
kun, bizamů, hranostajů, lasic, tchořů,
veverek, lišek, divokých králíků,
které zpracovává náš kožešnický
průmysl.
Konečně pak, jak jsem již zdůraznil,
velký a dosud málo doceněný význam
má zvěř i pro samotnou zemědělskou
výrobu. Bažanti, koroptve a jiná pernatá
zvěř pohubí mnoho škodlivých
hlemýžďů, slimáků a obratlovců,
jako jsou hraboši a myši. Kromě toho sebere zvěř
značné množství plevelů a buření.
Koroptve a bažanti ničí plevel u řepky
olejné, v bramborách, v zelenině i vinné
révě a jinde. Výzkumný ústav
lesního hospodářství a myslivosti
ve Zbraslavi vypočítal, že za nynějšího
stavu zvěř pohubí asi 3 tisíce vagónů
hmyzu, larev, kukel a plevele ročně.
Soudružky a soudruzi!
Návrh nového zákona se nejpodstatněji
liší od dosavadního v tom, že odpoutává
právo myslivosti od vlastnictví k půdě.
Dále je postaven na těchto hlavních zásadách:
- přiznává právo myslivosti jen socialistickým organizacím, které mají ve správě neb v užívání největší výměru honebních pozemků v honitbě, uznané okresním národním výborem;
- zesiluje vliv státních orgánů, zejména národních výborů, na řízení myslivosti a dodržování socialistické zákonitosti;
- na výkonu práva myslivosti se mohou podílet pracující, kteří za účelem společného výkonu tohoto práva vytvářejí myslivecká sdružení;
- zvyšuje účast pracujících a zejména i společenské organizace Československého mysliveckého svazu na řízení myslivosti;
- sleduje posílení svazku dělníků a rolníků uplatňováním zásady, aby právo myslivosti na pozemcích sdružených v jednom zemědělském družstvu bylo vykonáváno mysliveckými sdruženími, složenými z pracujících měst a venkova;
- sleduje zvýšením nejnižší přípustné výměry honiteb vytváření co nejvhodnějších podmínek pro chov zvěře.
Zákon je rozdělen do devíti částí.
Z nejdůležitějších ustanovení
je třeba uvést:
Právo myslivosti je odpoutáno od vlastnictví
pozemků a je definováno nejen jako souhrn různých
oprávnění k myslivosti, nýbrž
také jako povinnost zvěř plánovitě
chovat, zušlechťovat, ošetřovat a chránit.
Toto právo obsahuje i oprávnění užívat
k jeho výkonu v nezbytné míře honebních
pozemků. V důsledku toho právo myslivosti
nepřísluší, na rozdíl od dosavadního
stavu, každému vlastníku nebo uživateli
honebního pozemku, nýbrž výhradně
těm socialistickým organizacím, jimž
okresní národní výbor podle ustanovení
tohoto zákona uznal honitbu.
Zákon dále zakotvuje účast pracujících,
zejména Československého mysliveckého
svazu jako společenské organizace ve smyslu článku
šestého naší ústavy. Tato účast
je vyjádřena podílením se na řízení
myslivosti, při schvalování honitby, při
ustanovení mysliveckého hospodáře,
při měnění v zákonu uvedeného
výpočtu zvěře. Dále je jeho
povinností dbát, aby v přírodě
zůstaly zachovány veškeré druhy zvěře,
dbát o účast na plánování
a při povolování mimořádného
lovu poraněné zvěře v době
hájení. Československému mysliveckému
svazu jakožto společenské organizaci, která
je součástí Národní fronty,
přísluší i nadmíru důležitý
úkol ve výchově desetitisíců
myslivců v řádné socialistické
hospodáře a v upevňování socialistické
zákonnosti.
Bylo by možno uvést desítky dobrých
příkladů o činnosti dosavadních
mysliveckých společností, které toto
poslání společenské organizace v rámci
Národní fronty velmi dobře po všech
stránkách plní.
Podtrhuji, že Československý myslivecký
svaz na bezplatných brigádách odpracoval
7 438 431 hodin, a to v zemědělství, lesnictví,
při výsadbě, v akci Z, při pomoci
ve stavebnictví, na brigádách organizovaných
na pomoc dolům a hutím a na úpravu sídlišť.
Změnily se i tzv. poslední leče, jimiž
končí podzimní hony, ve společenské
kulturní zábavy nejen myslivců, ale celých
obcí a okolí.
Skutečnost, že i nadále podmínkou k
vydaní a k dalšímu držení loveckého
lístku bude průkaz o členství v Československém
mysliveckém svazu zajišťuje, že všichni
držitelé loveckých lístků musí
být členy Československého mysliveckého
svazu, což je také v pořádku
Zákon ovšem umožňuje, aby ústřední
výbor Československého mysliveckého
svazu mohl přijímat za členy i osoby, které
nemají lovecké lístky. Půjde zejména
o chovatele loveckých psů, o zasloužilé
staré myslivce, kteří pro pokročilý
věk nebo nedostatek zdraví nesplňují
podmínky pro vydání neb ponechání
loveckého lístku. Právo myslivosti mohou
vykonávat toliko pracující, kteří
se za tím účelem sdružují v mysliveckém
sdružení a státních organizacích,
pokud je to ze zvláštních důvodů
potřebné.
Zákon dále sleduje, aby právo myslivosti
na pozemcích sdružených v JZD bylo vykonáváno
mysliveckými sdruženími, složenými
z pracujících měst a venkova. Zvýšením
nejnižší přípustné výměry
honitby sleduje zákon vytváření co
nejvhodnějších podmínek pro rentabilní
chov zvěře. Pro obory a bažantnice jsou rozhodující
zvláštní výhodné podmínky
přírodní a nikoliv jejich výměra,
a proto se v návrhu zákona pro ně nejnižší
výměra nestanoví.
Každému uživateli honitby se ukládá
povinnost zajistit řádnou ochranu myslivosti a ustanovit
pro každých 500 ha honitby mysliveckou stráž.
Zvlášť důležité v navrhovaném
zákoně je to, že na rozdíl od dosavadních
předpisů, podle nichž je plánován
pouze odstřel neb odchyt zvěře, ukládá
každému uživateli honitby i povinnost vypracovat
plán mysliveckého hospodaření. Tento
nový způsob v plánování bude
zahrnovat i úkoly v krmení zvěře,
její ochranu, zazvěřování,
budování různých mysliveckých
zařízení a dále i odstřel a
odchyt zvěře. K zajištění přehledu
o osobách, vykonávajících v honitbách
právo myslivosti, slouží ustanovení
o tom, že tyto osoby musí mít lovecký
lístek a povolenku k lovu.
Návrh zákona upravuje i otázku náhrady
škod, způsobených výkonem práva
myslivosti a užitkovou zvěří. Na rozdíl
od dosavadních předpisů obsahuje zákon
i základ pro úpravu náhrad škod způsobených
medvědem. Pokud jde o rozhodování sporů
o náhrady škody, způsobené výkonem
práva myslivosti a zvěří, přijímá
zákon v podstatě dosavadní úpravu.
Zdůrazňuje na prvém místě dohodu
stran o náhradě škody. Teprve v případě,
že by nebylo dohody docíleno, dochází
k rozhodování těchto sporů tříčlennou
rozhodčí komisí. Složení rozhodčí
komise je oproti dosavadnímu stavu nově upraveno.
Stálými členy rozhodčí komise
je zástupce okresního národního výboru,
místního národního výboru a
Československého mysliveckého svazu. Osobám,
které vykonávají právo myslivosti,
ukládá zákon povinnost pojistit se proti
následkům zákonité odpovědnosti.
Ústřední řízení myslivosti
přísluší podle zákona ministerstvu
zemědělství, lesního a vodního
hospodářství. V krajích a okresích
řídí myslivost krajské a okresní
národní výbory. Úkoly v myslivosti
zajišťují uvedené státní
orgány za účinné spolupráce
Československého mysliveckého svazu.
Přechodné ustanovení zákona zajišťuje
plynulý přechod na nový stav v úpravě
honiteb a ve výkonu práva myslivosti tím,
že umožní národním výborům
provést zákon prakticky v deseti měsících
a využít přitom plně pomoci Československého
mysliveckého svazu a jeho nižších organizačních
složek.
Soudružky a soudruzi, závěrem bych chtěl
říci, že předkládaný návrh
zákona je i výsledkem široké diskuse
mezi myslivci, pracovníky národních výborů
a organizací lesního hospodářství.
Sám jsem se přesvědčil v diskusi a
rozhovorech s myslivci, že zákon schvalují
a že jej pokládají za dobrý a nemají
k němu žádných zásadních
připomínek. To potvrdila rovněž diskuse
ostatních poslanců při projednávání
zákona v ústavně právním výboru,
kteří si předem projednali návrh zákona
na aktivu svých voličů.
Poslancům - členům ústavně
právního výboru - byly zároveň
rozdány prováděcí předpisy
k zákonu o myslivosti. Tyto předpisy, jak všichni
vidíme, jsou dosti - až mnoho - obsáhlé.
Doufejme však, že jejich počet nebude dále
rozmnožován. V této souvislosti je třeba
zdůraznit zásadu, že vše, co je podstatné,
má být obsaženo v zákoně a prováděcí
předpisy že mají mít rozsah co nejmenší.
Navrhuji Národnímu shromáždění,
aby vládní návrh zákona o myslivosti
schválilo ve znění společné
zprávy výboru zemědělského
a ústavně právního s navrženými
změnami. (Potlesk.)
Podpredseda NZ Valo: Ďakujem s. zpravodajcovi za prednesený
referát.