Pokud jde, soudruzi, o specializované velkozávody
na výrobu drůbežího masa a vajec: Na
základě usnesení PB a vlády naší
republiky zajišťuje se následující
výstavba specializovaných závodů:
Závod Xaverov, který byl z původní
koncepce přepracován s produkcí 2 mil. ks
brojlerů ročně. Do konce března 1963
má být v provozu 5 čtyřetážových
hal na brojlery a rozmnožovací chov s kapacitou 20
000 ks nosnic. Zbývajících 5 hal na brojlery
včetně ostatních částí
provozu má být uvedeno do provozu v další
etapě. Přípravné práce na staveništi
byly za pomoci CSM zahájeny.
Další - Ivánka pri Dunaji. Ve výstavbě
je zde výkrmna s jednorázovým zástavem
50 000 ks brojlerů, která má být uvedena
do provozu v 1. čtvrtletí 1963, dále hala
pro 50 000 ks nosnic na produkci konzumních vajec, která
má být uvedena do provozu v 1. pololetí 1963
spolu s odchovnou na 150 000 ks kuřat ročně.
Dokončuje se rozmnožovací chov s kapacitou
20 000 ks nosnic, pro produkci brojlerů, která bude
dodána do provozu v 1. pololetí letošního
roku. Mimoto jsou zde už vybudovány adaptací
ve stávajících objektech kapacity na produkci
v množství 189 600 ks ročně v Triblavě
a v Novém Dvoře. Vedle těchto dvou základních
velkokapacitních závodů - Xaverov a Ivánka
pri Dunaji, dokončuje se výstavba v Chrustenicích
v okrese Beroun. Ve výstavbě je výkrmna s
jednorázovým zástavem se 66 000 brojlerů,
s celkovou roční produkcí 250 000 brojlerů,
která má být v provozu koncem 1. pololetí
1962. Dále Albrechtice - výkrmna s roční
produkcí 320 000 ks brojlerů s jednorázovou
kapacitou 81 000 brojlerů. Akce byla už částečně
předána do provozu a bude dokončena v 1.
čtvrtletí letošního roku. Počítá
se na základě zkušeností z dosavadní
výstavby a po ověřování provozu
s výstavbou dalších 7 velkozávodů
s jednorázovou kapacitou 250 000 brojlerů, tj. 1
mil. ks brojlerů ročně na každém
závodu. Ovšem na těchto závodech chceme
získat především zkušenosti z dosavadní
výstavby velkovýkrmen. Z uvedených závodů
na výrobu masa by mělo být tímto způsobem
do r. 1966 dodáno ročně na trh 10 mil. brojlerů,
to je asi 15 000 tun drůbežího masa.
Dále se počítá s dobudováním
šlechtitelské základny a rozmnožovacích
chovů pro potřeby všech intenzívních
velkochovů na výrobu drůbežího
masa a vajec. Zajišťuje se v současné
době příprava a vyškolení kádrů
pro tyto velkochovy, a dostatek kvalitních krmních
směsí, zejména z hlediska jejich skladby.
Základní problém v současné
době je, zajistit všechny velkochovy technologickým
zařízením a kvalitním krmením.
Jsou provedena opatření, aby zařízení
pro velkochovy, krmítka, napáječky, jak jsem
ukázal, byla zajištěna také všeobecným
strojírenstvím; na poradě před dvěma
dny bylo s ním o této otázce jednáno
a soudruzi přislíbili urychlení. Stejně
tak ostatní zařízení, jako je klimatizace,
trafostanice, topná tělesa a některá
jiná, která zajišťuje těžké
strojírenství, jsou příslibem s. ministra
zajištěna. Zajištění výstavby
velkochovů včetně řešení
současných problémů je rozpracováno
a v nejbližší době jej má projednat
vláda. Současně se rozpracovává
koncepce celkového rozvoje drůbežnictví
z hlediska produkce vajec od každé nosnice. (Potlesk.)
Místopředseda NS dr. Škoda: K odpovědi
na dotaz s. poslance Havlíčka o využití
kapacity těžkého průmyslu se přihlásil
ministr těžkého strojírenství
s. Reitmajer.
Ministr těžkého strojírenství
Reitmajer: Soudružky a soudruzi poslanci!
Soudruh poslanec Havlíček vznesl dotaz, jaká
opatření dělá ministerstvo těžkého
strojírenství pro to, aby stouplo využití
základních fondů v r. 1962.
Ve čtvrtém čtvrtletí 1961 byla směnnost
v resortu celkem 1,322. Přitom směnnost výrobních
dělníků byla 1,625, směnnost ručních
pracovišť 1,203. To byla směnnost celkem. Z toho
ale směnnost u hlavní výroby resortu byla
celkem 1,398, u výrobních dělníků
1,677, u ručních dělníků 1,266.
Tuto otázku jsme řešili tím, že
jsme stanovili v r. 1961 3 vzorové závody, kde za
pomoci ministerstva byl vzorově zpracován plán
opatření pro zvýšení využití
základních fondů a zhodnoceny dosažené
výsledky těchto opatření. Byly to
závody ČKD Stalingrad, Žďárské
strojírny a Mostáreň Brezno. Na základě
tohoto zhodnocení, které bylo provedeno na kolegiu
ministra, byla opatření posouzena a vydán
příkaz ministra na základě získaných
zkušeností pro všechny výrobní
hospodářské jednotky resortu. Příkazem
je uloženo všem výrobním hospodářským
jednotkám zpracovat plány opatření
ve všech oblastech do konce března tak, abychom v
r. 1962 i nadále pokračovali ve zvyšování
směnnosti. Přitom zkušenosti se mají
čerpat právě ze vzorových závodů,
o kterých jsem výše hovořil.
Současně jsme prohloubili metodu statistického
vykazování využití základních
fondů zavedením sledování úzkoprůřezových
pracovišť ministerstva. Statistika o využití
úžinových strojů je používána
k umisťování potřebných kooperací.
Řada těchto pracovišť pracuje v našem
resortu toho času nepřetržitě.
Obdobně jsou řešena úzkoprůřezová
místa při výrobě strojírenské
metalurgie. V r. 1962 jsou plánovány nepřetržité
provozy v metalurgické výrobě v Leninových
závodech v Plzni, v ČKD Praha, v ČKD Blansko,
ve Žďárských strojírnách,
ve Šmeralových závodech Brno, ve Sdružení
čs. armaturek aj. Řada těchto provozů
pracovala nepřetržitě i v r. 1961.
Jenom pro informaci s. poslanců, jak jsou využity
úzkoprofilové stroje, kterých máme
v našem resortu zhruba asi 764 a které jsou zvlášť
sledovány právě pro využívání
kooperace. Ve čtvrtém čtvrtletí 1961
např. hrotové soustruhy do průměru
2 tis./mm měly směnnost 2,1, hrotové soustruhy
nad 2 tis./mm 3,1, karusely do 4 tis./mm 2,8, karusely nad 4 tis./mm
3,0, horizontky do 160 mm 2,5, nad 160 mm 3,0, hoblovky 2,9, frézky
portálové nad 1250 mm 2,5, vybrané ozubárenské
stroje 2,6. To znamená, že v průměru
úzkoprofilové stroje resortu v minulém čtvrtém
kvartálu byly využity na 2,7 směn. Přitom
podotýkám, jedná se o čisté
využití po odečtení absence, nemocnosti
apod. Prakticky směny jsou tam 3, ale skutečné
využití je 2,7.
Děláme ještě další opatření,
neboť jsme zjistili, že množství efektivních
hodin je dáno také kvalifikací příslušných
pracovníků, kteří tyto stroje obsluhují.
Rozhodně nám nepomůže pro zvýšení
směnnosti, jestli tam máme učně třetího
ročníku a počet odevzdávaných
normohodin je absolutně minimální. Jde nám
o to, aby především na těchto úzkoprofilových
pracovištích byli nejkvalifikovanější
lidé, abychom z těchto strojů dostávali
maximální přínos v r. 1962. V mnohých
podnicích udělali soudruzi směnnost, obsadili
stroje, ale když jsme se podívali na počet
normohodin odevzdávaných z těchto strojů,
byl minimální, protože se normy neplní.
Jde nám o to získat k těmto úzkoprofilovým
strojům kvalifikované pracovníky z resortu.
(Potlesk.)
Místopředseda NS dr. Škoda: Děkuji
min. těžkého strojírenství s.
Reitmajerovi Tím je vyčerpán pořad
přihlášených řečníků
k rozpravě, i těch, kteří se dodatečně
přihlásili. Byly zodpověděny všechny
dotazy poslanců.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy
nebo k dotazu? (Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, je tudíž
skončena.
Dávám zpravodaji místopředsedovi Národního
shromáždění a předsedovi výboru
pro plán a rozpočet Jozefu Valo slovo k doslovu
Zpravodaj podpredseda NZ Valo: Súdružky a súdruhovia!
Súdruhovia poslanci v diskusii nehovorili proti číslam
rozpočtu ani proti úlohám, ktoré vyplývajú
z plánu na r. 1962. Naopak, všetky diskusné
príspevky ešte rozšírili pohľadom
na problematiku, ktorá pred nami stojí. Preto nepovažujem
záver za potrebný.
Doporučujem, aby Národné zhromaždenie
schválilo zákon o štátnom rozpočte
na r. 1962, a to príjmy 123 miliárd 321 miliónov
712 tisíc Kčs, výdaje 123 miliárd
201 miliónov 090 tisíc Kčs a prebytok 120
miliónov 622 tisíc Kčs.
Místopředseda NS dr. Škoda: Děkuji
zpravodaji posl. Valo.
Můžeme přistoupit k hlasování,
a to tak, že budeme hlasovat o celém vládním
návrhu rozpočtového zákona a o státním
rozpočtu na rok 1962, který je obsažen v přílohách
1 a 2 k tomuto zákonu, najednou podle předložené
písemné zprávy výboru pro plán
a rozpočet.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Nejsou.
Ve státním rozpočtu na letošní
rok jsou obsaženy
od socialistického sektoru | 107 miliard 066 miliónů 153 tis. Kčs |
daně, dávky a poplatky od obyvatelstva | 12 miliard 498 miliónů 168 tis. Kčs |
ostatní příjmy | 3 miliardy 757 miliónů 391 tis. Kčs |
takže úhrn příjmů činí | 123 miliard 321 miliónů 712 tis. Kčs |
na hospodářství | 64 miliard 747 miliónů 337 tis. Kčs |
na kulturní a sociální opatření | 44 miliard 831 miliónů 372 tis. Kčs |
na obranu a bezpečnost | 10 miliard 853 miliónů 575 tis. Kčs |
a na správu | 3 miliardy 768 miliónů 806 tis. Kč |
takže úhrn výdajů činí | 123 miliard 201 miliónů 090 tis. Kč |
Z rozdílu příjmů a výdajů
vyplývá přebytek 120 miliónů
622 tisíc Kč
V příloze 1 rozpočtového zákona
na letošní rok je dále obsažen úhrn
rozpočtu národních výborů obsažených
ve státním rozpočtu, a to v tomto sestavení:
přímé příjmy | 16 miliard 955 miliónů 961 tis. Kčs |
příděl ze stát. rozpočtu | 19 miliard 626 miliónů 547 tis. Kč |
takže úhrn příjmů činí | 36 miliard 582 miliónů 508 tis. Kčs |
na hospodářství | 14 miliard 278 miliónů 971 tis. Kčs |
na kulturní a sociální opatření | 20 miliard 763 miliónů 597 tis. Kčs |
na správu | 1 miliarda 539 miliónů 940 tis. Kčs |
takže úhrn výdajů národních výborů činí | 36 miliard 582 miliónů 508 tis. Kčs |
a výdaje národních výborů se
tedy rovnají jejich příjmům.
V příloze 2 rozpočtového zákona
na letošní rok jsou obsaženy rozpočty
národních výborů v přehledu
příjmů a výdajů jednotlivých
krajů.
Příjmy a ve stejné výši i výdaje
jednotlivých krajů činí:
Národní výbor hlavního města
Prahy | 2 miliardy 418 miliónů 951 tisíc Kčs |
Kraj Středočeský | 3 miliardy 031 miliónů 149 tisíc Kčs |
Kraj Jihočeský | 1 miliarda 980 miliónů 271 tisíc Kčs |
Kraj Západočeský | 3 miliardy 046 miliónů 190 tisíc Kčs |
Kraj Severočeský | 3 miliardy 393 miliónů 041 tisíc Kčs |
Kraj Východočeský | 3 miliardy 115 miliónů 085 tisíc Kčs |
Kraj Jihomoravský | 4 miliardy 133 miliónů 931 tisíc Kčs |
Kraj Severomoravský | 4 miliardy 677 miliónů 496 tisíc Kčs |
Kraj Západoslovenský | 4 miliardy 072 miliónů 618 tisíc Kčs |
Kraj Středoslovenský | 3 miliardy 268 miliónů 149 tisíc Kčs |
Kraj Východoslovenský | 3 miliardy 445 miliónů 626 tisíc Kčs |
Celkové příjmy a současné výdaje
národních výborů, jak jsou rozvedeny
v příloze 2 rozpočtového zákona
tedy činí