Čtvrtek 22. února 1962

Pokud jde, soudruzi, o specializované velkozávody na výrobu drůbežího masa a vajec: Na základě usnesení PB a vlády naší republiky zajišťuje se následující výstavba specializovaných závodů: Závod Xaverov, který byl z původní koncepce přepracován s produkcí 2 mil. ks brojlerů ročně. Do konce března 1963 má být v provozu 5 čtyřetážových hal na brojlery a rozmnožovací chov s kapacitou 20 000 ks nosnic. Zbývajících 5 hal na brojlery včetně ostatních částí provozu má být uvedeno do provozu v další etapě. Přípravné práce na staveništi byly za pomoci CSM zahájeny.

Další - Ivánka pri Dunaji. Ve výstavbě je zde výkrmna s jednorázovým zástavem 50 000 ks brojlerů, která má být uvedena do provozu v 1. čtvrtletí 1963, dále hala pro 50 000 ks nosnic na produkci konzumních vajec, která má být uvedena do provozu v 1. pololetí 1963 spolu s odchovnou na 150 000 ks kuřat ročně. Dokončuje se rozmnožovací chov s kapacitou 20 000 ks nosnic, pro produkci brojlerů, která bude dodána do provozu v 1. pololetí letošního roku. Mimoto jsou zde už vybudovány adaptací ve stávajících objektech kapacity na produkci v množství 189 600 ks ročně v Triblavě a v Novém Dvoře. Vedle těchto dvou základních velkokapacitních závodů - Xaverov a Ivánka pri Dunaji, dokončuje se výstavba v Chrustenicích v okrese Beroun. Ve výstavbě je výkrmna s jednorázovým zástavem se 66 000 brojlerů, s celkovou roční produkcí 250 000 brojlerů, která má být v provozu koncem 1. pololetí 1962. Dále Albrechtice - výkrmna s roční produkcí 320 000 ks brojlerů s jednorázovou kapacitou 81 000 brojlerů. Akce byla už částečně předána do provozu a bude dokončena v 1. čtvrtletí letošního roku. Počítá se na základě zkušeností z dosavadní výstavby a po ověřování provozu s výstavbou dalších 7 velkozávodů s jednorázovou kapacitou 250 000 brojlerů, tj. 1 mil. ks brojlerů ročně na každém závodu. Ovšem na těchto závodech chceme získat především zkušenosti z dosavadní výstavby velkovýkrmen. Z uvedených závodů na výrobu masa by mělo být tímto způsobem do r. 1966 dodáno ročně na trh 10 mil. brojlerů, to je asi 15 000 tun drůbežího masa.

Dále se počítá s dobudováním šlechtitelské základny a rozmnožovacích chovů pro potřeby všech intenzívních velkochovů na výrobu drůbežího masa a vajec. Zajišťuje se v současné době příprava a vyškolení kádrů pro tyto velkochovy, a dostatek kvalitních krmních směsí, zejména z hlediska jejich skladby.

Základní problém v současné době je, zajistit všechny velkochovy technologickým zařízením a kvalitním krmením. Jsou provedena opatření, aby zařízení pro velkochovy, krmítka, napáječky, jak jsem ukázal, byla zajištěna také všeobecným strojírenstvím; na poradě před dvěma dny bylo s ním o této otázce jednáno a soudruzi přislíbili urychlení. Stejně tak ostatní zařízení, jako je klimatizace, trafostanice, topná tělesa a některá jiná, která zajišťuje těžké strojírenství, jsou příslibem s. ministra zajištěna. Zajištění výstavby velkochovů včetně řešení současných problémů je rozpracováno a v nejbližší době jej má projednat vláda. Současně se rozpracovává koncepce celkového rozvoje drůbežnictví z hlediska produkce vajec od každé nosnice. (Potlesk.)

Místopředseda NS dr. Škoda: K odpovědi na dotaz s. poslance Havlíčka o využití kapacity těžkého průmyslu se přihlásil ministr těžkého strojírenství s. Reitmajer.

Ministr těžkého strojírenství Reitmajer: Soudružky a soudruzi poslanci!

Soudruh poslanec Havlíček vznesl dotaz, jaká opatření dělá ministerstvo těžkého strojírenství pro to, aby stouplo využití základních fondů v r. 1962.

Ve čtvrtém čtvrtletí 1961 byla směnnost v resortu celkem 1,322. Přitom směnnost výrobních dělníků byla 1,625, směnnost ručních pracovišť 1,203. To byla směnnost celkem. Z toho ale směnnost u hlavní výroby resortu byla celkem 1,398, u výrobních dělníků 1,677, u ručních dělníků 1,266.

Tuto otázku jsme řešili tím, že jsme stanovili v r. 1961 3 vzorové závody, kde za pomoci ministerstva byl vzorově zpracován plán opatření pro zvýšení využití základních fondů a zhodnoceny dosažené výsledky těchto opatření. Byly to závody ČKD Stalingrad, Žďárské strojírny a Mostáreň Brezno. Na základě tohoto zhodnocení, které bylo provedeno na kolegiu ministra, byla opatření posouzena a vydán příkaz ministra na základě získaných zkušeností pro všechny výrobní hospodářské jednotky resortu. Příkazem je uloženo všem výrobním hospodářským jednotkám zpracovat plány opatření ve všech oblastech do konce března tak, abychom v r. 1962 i nadále pokračovali ve zvyšování směnnosti. Přitom zkušenosti se mají čerpat právě ze vzorových závodů, o kterých jsem výše hovořil.

Současně jsme prohloubili metodu statistického vykazování využití základních fondů zavedením sledování úzkoprůřezových pracovišť ministerstva. Statistika o využití úžinových strojů je používána k umisťování potřebných kooperací. Řada těchto pracovišť pracuje v našem resortu toho času nepřetržitě.

Obdobně jsou řešena úzkoprůřezová místa při výrobě strojírenské metalurgie. V r. 1962 jsou plánovány nepřetržité provozy v metalurgické výrobě v Leninových závodech v Plzni, v ČKD Praha, v ČKD Blansko, ve Žďárských strojírnách, ve Šmeralových závodech Brno, ve Sdružení čs. armaturek aj. Řada těchto provozů pracovala nepřetržitě i v r. 1961.

Jenom pro informaci s. poslanců, jak jsou využity úzkoprofilové stroje, kterých máme v našem resortu zhruba asi 764 a které jsou zvlášť sledovány právě pro využívání kooperace. Ve čtvrtém čtvrtletí 1961 např. hrotové soustruhy do průměru 2 tis./mm měly směnnost 2,1, hrotové soustruhy nad 2 tis./mm 3,1, karusely do 4 tis./mm 2,8, karusely nad 4 tis./mm 3,0, horizontky do 160 mm 2,5, nad 160 mm 3,0, hoblovky 2,9, frézky portálové nad 1250 mm 2,5, vybrané ozubárenské stroje 2,6. To znamená, že v průměru úzkoprofilové stroje resortu v minulém čtvrtém kvartálu byly využity na 2,7 směn. Přitom podotýkám, jedná se o čisté využití po odečtení absence, nemocnosti apod. Prakticky směny jsou tam 3, ale skutečné využití je 2,7.

Děláme ještě další opatření, neboť jsme zjistili, že množství efektivních hodin je dáno také kvalifikací příslušných pracovníků, kteří tyto stroje obsluhují. Rozhodně nám nepomůže pro zvýšení směnnosti, jestli tam máme učně třetího ročníku a počet odevzdávaných normohodin je absolutně minimální. Jde nám o to, aby především na těchto úzkoprofilových pracovištích byli nejkvalifikovanější lidé, abychom z těchto strojů dostávali maximální přínos v r. 1962. V mnohých podnicích udělali soudruzi směnnost, obsadili stroje, ale když jsme se podívali na počet normohodin odevzdávaných z těchto strojů, byl minimální, protože se normy neplní. Jde nám o to získat k těmto úzkoprofilovým strojům kvalifikované pracovníky z resortu. (Potlesk.)

Místopředseda NS dr. Škoda: Děkuji min. těžkého strojírenství s. Reitmajerovi Tím je vyčerpán pořad přihlášených řečníků k rozpravě, i těch, kteří se dodatečně přihlásili. Byly zodpověděny všechny dotazy poslanců.

Hlásí se ještě někdo do rozpravy nebo k dotazu? (Nikdo.)

Do rozpravy se nikdo nehlásí, je tudíž skončena.

Dávám zpravodaji místopředsedovi Národního shromáždění a předsedovi výboru pro plán a rozpočet Jozefu Valo slovo k doslovu

Zpravodaj podpredseda NZ Valo: Súdružky a súdruhovia!

Súdruhovia poslanci v diskusii nehovorili proti číslam rozpočtu ani proti úlohám, ktoré vyplývajú z plánu na r. 1962. Naopak, všetky diskusné príspevky ešte rozšírili pohľadom na problematiku, ktorá pred nami stojí. Preto nepovažujem záver za potrebný.

Doporučujem, aby Národné zhromaždenie schválilo zákon o štátnom rozpočte na r. 1962, a to príjmy 123 miliárd 321 miliónov 712 tisíc Kčs, výdaje 123 miliárd 201 miliónov 090 tisíc Kčs a prebytok 120 miliónov 622 tisíc Kčs.

Místopředseda NS dr. Škoda: Děkuji zpravodaji posl. Valo.

Můžeme přistoupit k hlasování, a to tak, že budeme hlasovat o celém vládním návrhu rozpočtového zákona a o státním rozpočtu na rok 1962, který je obsažen v přílohách 1 a 2 k tomuto zákonu, najednou podle předložené písemné zprávy výboru pro plán a rozpočet.

Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? (Nebyly.)

Nejsou.

Ve státním rozpočtu na letošní rok jsou obsaženy

příjmy:
od socialistického sektoru107 miliard 066 miliónů 153 tis. Kčs
daně, dávky a poplatky od obyvatelstva 12 miliard 498 miliónů 168 tis. Kčs
ostatní příjmy3 miliardy 757 miliónů 391 tis. Kčs
takže úhrn příjmů činí 123 miliard 321 miliónů 712 tis. Kčs

výdaje:
na hospodářství64 miliard 747 miliónů 337 tis. Kčs
na kulturní a sociální opatření 44 miliard 831 miliónů 372 tis. Kčs
na obranu a bezpečnost10 miliard 853 miliónů 575 tis. Kčs
a na správu3 miliardy 768 miliónů 806 tis. Kč
takže úhrn výdajů činí 123 miliard 201 miliónů 090 tis. Kč

Z rozdílu příjmů a výdajů vyplývá přebytek 120 miliónů 622 tisíc Kč

V příloze 1 rozpočtového zákona na letošní rok je dále obsažen úhrn rozpočtu národních výborů obsažených ve státním rozpočtu, a to v tomto sestavení:

příjmy:
přímé příjmy 16 miliard 955 miliónů 961 tis. Kčs
příděl ze stát. rozpočtu 19 miliard 626 miliónů 547 tis. Kč
takže úhrn příjmů činí 36 miliard 582 miliónů 508 tis. Kčs

výdaje:
na hospodářství14 miliard 278 miliónů 971 tis. Kčs
na kulturní a sociální opatření 20 miliard 763 miliónů 597 tis. Kčs
na správu1 miliarda 539 miliónů 940 tis. Kčs
takže úhrn výdajů národních výborů činí 36 miliard 582 miliónů 508 tis. Kčs

a výdaje národních výborů se tedy rovnají jejich příjmům.

V příloze 2 rozpočtového zákona na letošní rok jsou obsaženy rozpočty národních výborů v přehledu příjmů a výdajů jednotlivých krajů.

Příjmy a ve stejné výši i výdaje jednotlivých krajů činí:

Národní výbor hlavního města

Prahy2 miliardy 418 miliónů 951 tisíc Kčs
Kraj Středočeský3 miliardy 031 miliónů 149 tisíc Kčs
Kraj Jihočeský1 miliarda 980 miliónů 271 tisíc Kčs
Kraj Západočeský3 miliardy 046 miliónů 190 tisíc Kčs
Kraj Severočeský3 miliardy 393 miliónů 041 tisíc Kčs
Kraj Východočeský 3 miliardy 115 miliónů 085 tisíc Kčs
Kraj Jihomoravský4 miliardy 133 miliónů 931 tisíc Kčs
Kraj Severomoravský4 miliardy 677 miliónů 496 tisíc Kčs
Kraj Západoslovenský4 miliardy 072 miliónů 618 tisíc Kčs
Kraj Středoslovenský3 miliardy 268 miliónů 149 tisíc Kčs
Kraj Východoslovenský3 miliardy 445 miliónů 626 tisíc Kčs

Celkové příjmy a současné výdaje národních výborů, jak jsou rozvedeny v příloze 2 rozpočtového zákona tedy činí

36 miliard 582 miliónů 508 tisíc Kčs

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP