Čtvrtek 22. února 1962

Místopředseda NS Pospíšil: Pořad přihlášených řečníků je vyčerpán. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? (Hlásí se 7 poslanců). Hlásí se ještě poslanci Šubrt, Pašek, Krejčí, Karlovská, Pecha, Čekanová, Ircing. Dávám slovo posl. Šubrtovi.

Posl. Šubrt: Vážené Národní shromáždění, sudružky a soudruzi poslanci!

V době obrovského rozvoje výrobních sil socialistické společnosti hraje významnou úlohu umělé osvětlení. Na kvalitě osvětlení závisí výsledky boje za vyšší produktivitu práce, bezpečnost a ochranu zdraví při práci.

My často zjišťujeme a pečlivě kontrolujeme na našich závodech docházku pracujících. Avšak nikdo se na našich závodech nestará o to, jak by se mohl zvýšit jejich pracovní výkon zkvalitněním osvětlení. Černoši v pralese mají tmu zadarmo. My však za ni v našich závodech platíme obrovskou částkou.

Jaké jsou, soudružky a soudruzi, hlavní příčiny nehospodárnosti našeho osvětlení? Příčin je několik. Je to předně jakost světelných zdrojů a svítidel. Výrobě by mělo především jít ne o prodej tisíců a tisíců žárovek, výbojek, zářivek a svítidel, ale v první řadě o prodej dobrého světla. Účinnost výrobků je nízká, střední životnost je malá. Je proto nutno zvyšovat často počet světelných bodů, a to samozřejmě zase zvyšuje spotřebu elektrické energie i světelných zdrojů vůbec. Ceny zářivek a výbojek jsou v poměru k ceně žárovek, k malé ceně elektrické energie, vysoké a při jejich krátké střední životnosti se odběratelé spíše uchylují k návratu k žárovkám, bez ohledu na úroveň osvětlení a bez ohledu na energetickou bilanci.

Mnohostranné ztráty jsou také nedokonalými, oslňujícími svítidly. Oslnění má totiž za následek takové snížení základních zrakových funkcí, kontrastu, ostrosti i rychlosti reakce, že je ohrožen nejen pracovní výkon, bezpečnost, ale také zdraví pracujících. Zde se znovu hledají cesty jak zkvalitnit prostředí tím způsobem, že se zvyšuje osvětlení, a z toho vznikají opět nové a nové energetické ztráty.

Dalším vážným nedostatkem, který lze odstranit ihned, je údržba a čistění elektrických světelných zařízení. Ztráty na energii, nečistí-li se zařízení, závisí na prašnosti pracovního prostředí. A činí, soudružky a soudruzi, 40-60 %, ve velmi prašných provozech dokonce více během jednoho roku. Na kolejištích např. za 6 týdnů činí tyto ztráty až 80 %. Kolik to znamená ztrát elektrické energie, si můžete snadno sami vypočítat, když asi 15 % elektrické energie z celkové naší produkce připadá pro osvětlení a tato hodnota činí tedy 3,5 miliardy kWh ročně. To, co podnik uspoří na čištění a na údržbě, několikanásobně ztratí snížením výkonu pracujících, jejich úrazy a podobně.

Dalším nedostatkem jsou nedostatky napěťové. V různých místech státu totiž nejsou stejné napěťové podmínky. Někde je přepětí, někde jsou podpětí, to znamená napětí nižší. Oba tyto případy přinášejí nedozírné ztráty na elektrické energii. U přepětí je to zkrácená životnost světelných zdrojů a zde prakticky dochází až k dvojnásobně zvýšené spotřebě žárovek, zářivek a výbojek. Jen v průmyslovém a venkovním osvětlení činí roční ztráty elektrické energie podpětím asi 15 mil. kWh. A to soudružky a soudruzi, představuje asi 400 vagónů uhlí. Sledování napětí, zda není jmenovité napětí světelných zdrojů a skutečnost jiná, by mělo být v první řadě povinností všech velkoodběratelů, ale současně také výrobců žárovek, světelných zdrojů a také distribuce. Je to nedbalost, která nás stojí velmi mnoho peněz. A přece řešení je velmi jednoduché - to, co bylo dříve běžné a známé, katalog napětí v různých místech.

Jiná ztráta: nekompenzované venkovní výbojkové osvětlení. Proč? Nedostatek kondenzátorů. Při 50 000 kusech ročně činí ztráta 28 mil. kWh, a to je, soudružky a soudruzi, téměř 600 vagónů uhlí na výrobě elektrické energie.

Další a ne podřadný nedostatek je kvalita a výchova osvětlovacích techniků. Osvětlovací technici jsou v projekci, ve výrobě, v investičních oborech a u dodavatelů. Avšak všude, soudružky a soudruzi, je osvětlení popelkou. Je to přídavek projektování elektroinstalací a na takovýto široký obor nemůže jeden odborník stačit. Pak se nemůžeme divit, že honíme metry kabelů, honíme počet vypínačů a svítidel, avšak osvětlovací technice se pozornost nevěnuje. Jsme jedním z mála států, kde se tento vědní obor nejen na školách, ale i v praxi soustavně, snad z pohodlnosti, zanedbává. Je třeba v tomto úseku, soudružky a soudruzi, mobilizovat všechny síly. Odstranit mezery ve školách, na pracovištích, pořádat pro osvětlovací techniky kursy, přednášky, filmová představení, vydávat literaturu, zajišťovat světelné poradny, kam by mohli přicházet architekti, osvětlovací technici a v praxi poznat přímo jak které osvětlení působí. V projekci by bylo nutné, zvlášť ve velkých projekčních ústavech mít zvláštní světelné technické skupiny jako oborovou složku. A tyto světelné technické skupiny by měly mít za úkol nejen projekční úkol, ale i spolupráci na normách, na typizaci a na vývoji.

Těchto několik poznámek ukazuje, že máme ještě velké rezervy. Doporučuji, aby jednotlivá ministerstva věnovala pozornost výsledkům celostátní programové konference světelné techniky, konané v březnu 1961. Na 60 doporučení jednotlivým resortům bylo výsledkem této konference. Avšak není dosud známo, jak jich bylo využito.

Zvyšovat životní úroveň pracujícího člověka, to také znamená vytvořit mu zdravé radostné prostředí a světlo v tom hraje nemalou úlohu. (Potlesk.)

Místopředseda NS Pospíšil: Dávám slovo posl. Čekanové.

Posl. Čekanová: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci!

Plnenie úloh plánu rozvoja hospodárstva a rozpočtu, trvalý rast životnej a kultúrnej úrovne pracujúcich za rok 1961 ukazujú, že aj v našom prešovskom okrese sa uplatňuje zásada čo najširšej účasti pracujúcich na riadení a správe štátu. Výsledky nášho radostného života ukazujú správnosť našich plánov, že národné výbory sa stavajú rozhodujúcim činiteľom pri rozvoji hospodárstva okresu.

Preto aj rok 1961 znamenal v porovnaní s rokom 1960 ďalší rozvoj výrobných síl, aj keď úlohy národohospodárskeho plánu neboli splnené na 100 % na všetkých úsekoch.

Prevážna väčšina podnikov a organizácií riadených národnými výbormi sa aj v našom okrese dobre vyporiadala s úlohami za rok 1961, pričom niektoré podniky úlohy splnili predčsne. Veľmi neuspokojivé sú výsledky na úseku poľnohospodárskej výroby a ešte slabšie v nákupe.

Na úseku poľnohospodárstva celkový rast objemu výroby mal sa zvýšiť v porovnaní so skutočnosťou roku 1960 o 51 %, z toho v živočíšnej výrobe o 33 %. V skutočnosti sa však výroba zvýšila o 16,6 % a v živočíšnej výrobe len o 9-8 % oproti roku 1960. Nedosiahli sme plánované výnosy v obilninách, plánovaná užitkovosť hospodárskych zvierat, ani stavy hospodárskych zvierat.

Nákupné úlohy v rastlinnej výrobe náš okres plnil takto:

obilie na101,63 %,
konzumné zemiaky na100,9 %,
repky olejnatej na70,8 %,
nákup slamy na168,3 %,
nákup sena na126,4 %.

Nákupné úlohy v živočíšnej výrobe nesplnil náš okres ani v jednom ukazovateli v hlavných druhoch a zostali sme dlžníkmi hlavne v mäse. V dôsledku nesplnenia výrobných a nákupných úloh v poľnohospodárstve neboli dosiahnuté ani plánované príjmy a časť našich jednotných roľníckych družstiev skončila s určitou preplatkovosťou.

Poučení z nedostatkov v minulom roku národné výbory v našom okrese zhodnotili stav a urobili hneď na začiatku toho roku celý rad opatrení na zlepšenie výroby a výkupu. To sa už odrazilo v zlepšených výsledkoch v plnení nákupných úloh v mesiaci januári, kde až na nákup vajíčok boli vcelku nákupné úlohy splnené na 100 %. Takto chceme a budeme pokračovať po celý rok s cieľom trvale zlepšiť situáciu na úseku poľnohospodárstva.

Miestne stavebníctvo úlohy v roku 1961 v základných ukazovateľoch splnilo dobre. Dobré sú predpoklady aj pre r. 1962. No na druhej strane ani v priebehu minulého roku stavebné podniky nedokázali sa vyporiadať s nedostatkami, ktoré sú najmä v kvalite prevádzaných prác. Preto aj počas roku 1961 bolo dosť oprávnených reklamácií zo strany obyvateľstva na nekvalitné prevádzanie drobných opráv.

Aj na úseku komunálnych služieb sme dosiahli v roku 1961 ďalšie rozšírenie a skvalitnenie základných služieb pre obyvateľstvo, menovite na úseku pračovní a čistiarni, keď v r. 1961 bolo vypraných o 42 ton prádla viac ako v r. 1960. Aj napriek tomu, že sme vybudovali kapacity, ktoré vedia uspokojiť, nemožno byť spokojní so súčasným stavom, pretože sú dlhé dodacie lehoty, ktoré činia u práčovní 14-16 dní a v čistiarňach 13 dní. S týmto problémom sa chceme vyporiadať už toho roku a prijali sme príslušné opatrenia.

Aj na úseku miestneho priemyslu vývoj plnenia plánu miestneho priemyslu bol vo všetkých ukazovateľoch v minulom roku priaznivý. Tak napr. podnik miestneho hospodárstva Kovodrevo vyprodukoval v nadpláne výrobky v hodnote 557 000 Kčs a tržby od obyvateľstva 126 000 Kčs.

Podniky miestneho priemyslu opravili pre obyvateľstvo v roku 1961 201 669 párov obuvi, čo je o 19 733 párov viac, ako r. 1960. Bolo vyrobených 8581 párov obuvi, z ktorých bolo 5043 párov na zákazku.

Maloobchodný obrat za hospodárstvo riadené ONV v Prešove vzrástol v r. 1961 oproti minulému roku o 2 067 000 Kčs, čo charakterizuje aj rast životnej a kultúrnej úrovne obyvateľstva.

Napríklad v reštauráciach maloobchodný obrat oproti r. 1960 vzrástol o 2 270 000 Kčs a vlastná výroba o 1 440 000 Kčs, čím jej podiel na obrate bez služieb sa zvýšil o 31,9 % v roku 1960, na 32,9 % v roku 1961, čo predstavuje najvyšší podiel v našom Východoslovenskom kraji.

Hlavné rozpočtové príjmy, ktoré prichádzajú do rozpočtu národných výborov boli v roku 1961 splnené takto:

- odvody zo zisku hospodárskych organizácií na 108 %,

- dane a poplatky na 97,9 %,

- príjmy z funkčnej a správnej činnosti na 110,2 %.

Rozpočet výdavkov na rok 1962 sa kryje vlastnými príjmami nášho okresu na 24,9 %, zvyšok sa pokrýva prídelom z vyššieho rozpočtu, ktorý predstavuje 75,1 %-ný podiel.

Z celkových výdavkov rozpočtu okresu 422 738 000 Kčs sa určuje na rozvoj hospodárstva 145 052 000 Kčs, na kultúrne a soc. opatrenia 254 988 mil. Kčs a na správu 22 698 000 Kčs.

Finančné plány podnikov miestneho priemyslu a podnikov komunálnych služieb zabezpečujú nielen rast výkonov, ale aj ďalší rozvoj služieb pre obyvateľstvo vrátane služieb menej rentabilných. Vedomí si veľkej zodpovednosti za rozpočet, ktorý veľmi pomáha nášmu okresu, budeme sledovať jeho hospodárne využitie na úlohy, kde je určený. Pravda je aj tá, že rozpočet je určený na najpotrebnejšie úlohy. O tom svedčí skutočnosť, že na úseku dopravy sa plánuje v našom okrese v r. 1962 značný rast najmä kvalitatívnych ukazovateľov.

Na úlohy v poľnohospodárstve sa zabezpečuj e v rozpočte nášho okresu 71 370 000 Kčs.

Náš okres má k dispozícii v roku 1962 na investičnú výstavbu čiastku 178 923 000 Kčs. Zvládnutie veľkých úloh v investičnej výstavbe bude vyžadovať ďalšie zlepšenie stavu v projektovej a rozpočtovej dokumentácie, znížovanie rozostavenosti a v celkovej efektívnosti výstavby. Zvýšená starostlivosť sa bude venovať znižovaniu nákladov na bytovú jednotku, na čo orientujeme hlavnú pozornosť.

V akcii zveľaďovania miest a obcí má dosiahnuť hodnota diela 8 600 000 Kčs. Sme presvedčení, že tak ako po iné roky, hodnota bude dosiahnutá, v čom j e najkonkrétnejší výraz účasti pracujúcich na výstavbe okresu.

Výdavky na kultúrne a sociálne opatrenia predstavujú v rozpočte okresu stále absolútne najvyššiu časť rozpočtových prostriedkov. V roku 1962 budú tieto výdavky činiť 254 988 000 Kčs a sú o 16 773 000 Kčs vyššie ako v roku 1961. To bude znamenať ďalšiu výstavbu škôl, detských jasiel a kultúrnych zariadení, za čo sú pracujúci našej strane a vláde vďační. Veď len na školstvo a kultúru sa dáva 102 352 000 Kčs, na zdravotníctvo 59 076 000 Kčs a na bytovú a občiansku výstavbu 81 389 000 Kčs.

Výdavky na sociálne zabezpečenie budú v roku 1962 činiť 11 814 000 Kčs a sú oproti roku 1961 vyššie o 2 208 000 Kčs.

V odvetví bytovej a občianskej výstavby sa v okrese postaví formou štátnej výstavby 365 bytov a formou podnikovej a družstevnej výstavby 285 bytových jednotiek, čo ďalej pomôže zlepšiť bytový fond, ktorý sa na východe našej vlasti najmä posledné roky búrlivo rozvíja. Náš okres bude musieť ďalej zlepšiť pomoc vytváraniu sa bytových družstiev, ktoré majú vybudovať v roku 1962 270 bytov a v družstevnej bytovej výstavbe na 220 bytov.

Výdavky na vnútornú správu sa rozpočtujú sumou 19 923 tisíc korún, čo j e o 205 000 Kčs menej ako v r. 1961.

Perspektívy ďalšieho zvyšovania životnej úrovne a skracovania pracovnej doby budú umožňovať pracujúcim čím ďalej tým viac sa podielať na rozvoji kultúry. Preto v oblasti kultúry pôjde o najtesnejšie spojenie kultúrnych a osvetových zariadení so závodmi, JRD a školami, ako rozhodujúcimi miestami socialistickej výstavby.

Dôležitú úlohu na úseku spoločenskej spotreby majú národné výbory v otázke zhospodárňovania tejto oblasti. Z rozpočtov národných výborov sa hradí väčšia časť výdavkov štátu na verejnú spotrebu. Preto zhospodárňovanie týchto výdavkov má veľký význam a musí stať nielen vecou všetkých pracovníkov zariadení, poskytujúcich služby obyvateľstvu, ale i vecou všetkých občanov a dôležitou súčasťou rozpočtovej kampane národných výborov.

My poslanci sme rozhodnutí urobiť všetko, aby pri zabezpečovaní náročných úloh plánu a rozpočtu sme boli čo najlepšie nápomocní, najmä vo svojich volebných obvodoch. tým, že povedieme svojich voličov k splneniu svojich občianskych povinností a trvalej hospodárnosti. S návrhom štátneho rozpočtu súhlasím a prihováram sa, aby bol schválený tak, ako je predložený. (Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP