Místopředseda NS Pospíšil: Pořad
přihlášených řečníků
je vyčerpán. Hlásí se ještě
někdo do rozpravy? (Hlásí se 7 poslanců).
Hlásí se ještě poslanci Šubrt,
Pašek, Krejčí, Karlovská, Pecha, Čekanová,
Ircing. Dávám slovo posl. Šubrtovi.
Posl. Šubrt: Vážené Národní
shromáždění, sudružky a soudruzi
poslanci!
V době obrovského rozvoje výrobních
sil socialistické společnosti hraje významnou
úlohu umělé osvětlení. Na kvalitě
osvětlení závisí výsledky boje
za vyšší produktivitu práce, bezpečnost
a ochranu zdraví při práci.
My často zjišťujeme a pečlivě kontrolujeme
na našich závodech docházku pracujících.
Avšak nikdo se na našich závodech nestará
o to, jak by se mohl zvýšit jejich pracovní
výkon zkvalitněním osvětlení.
Černoši v pralese mají tmu zadarmo. My však
za ni v našich závodech platíme obrovskou částkou.
Jaké jsou, soudružky a soudruzi, hlavní příčiny
nehospodárnosti našeho osvětlení? Příčin
je několik. Je to předně jakost světelných
zdrojů a svítidel. Výrobě by mělo
především jít ne o prodej tisíců
a tisíců žárovek, výbojek, zářivek
a svítidel, ale v první řadě o prodej
dobrého světla. Účinnost výrobků
je nízká, střední životnost je
malá. Je proto nutno zvyšovat často počet
světelných bodů, a to samozřejmě
zase zvyšuje spotřebu elektrické energie i
světelných zdrojů vůbec. Ceny zářivek
a výbojek jsou v poměru k ceně žárovek,
k malé ceně elektrické energie, vysoké
a při jejich krátké střední
životnosti se odběratelé spíše
uchylují k návratu k žárovkám,
bez ohledu na úroveň osvětlení a bez
ohledu na energetickou bilanci.
Mnohostranné ztráty jsou také nedokonalými,
oslňujícími svítidly. Oslnění
má totiž za následek takové snížení
základních zrakových funkcí, kontrastu,
ostrosti i rychlosti reakce, že je ohrožen nejen pracovní
výkon, bezpečnost, ale také zdraví
pracujících. Zde se znovu hledají cesty jak
zkvalitnit prostředí tím způsobem,
že se zvyšuje osvětlení, a z toho vznikají
opět nové a nové energetické ztráty.
Dalším vážným nedostatkem, který
lze odstranit ihned, je údržba a čistění
elektrických světelných zařízení.
Ztráty na energii, nečistí-li se zařízení,
závisí na prašnosti pracovního prostředí.
A činí, soudružky a soudruzi, 40-60 %, ve velmi
prašných provozech dokonce více během
jednoho roku. Na kolejištích např. za 6 týdnů
činí tyto ztráty až 80 %. Kolik to znamená
ztrát elektrické energie, si můžete
snadno sami vypočítat, když asi 15 % elektrické
energie z celkové naší produkce připadá
pro osvětlení a tato hodnota činí
tedy 3,5 miliardy kWh ročně. To, co podnik uspoří
na čištění a na údržbě,
několikanásobně ztratí snížením
výkonu pracujících, jejich úrazy a
podobně.
Dalším nedostatkem jsou nedostatky napěťové.
V různých místech státu totiž
nejsou stejné napěťové podmínky.
Někde je přepětí, někde jsou
podpětí, to znamená napětí
nižší. Oba tyto případy přinášejí
nedozírné ztráty na elektrické energii.
U přepětí je to zkrácená životnost
světelných zdrojů a zde prakticky dochází
až k dvojnásobně zvýšené
spotřebě žárovek, zářivek
a výbojek. Jen v průmyslovém a venkovním
osvětlení činí roční
ztráty elektrické energie podpětím
asi 15 mil. kWh. A to soudružky a soudruzi, představuje
asi 400 vagónů uhlí. Sledování
napětí, zda není jmenovité napětí
světelných zdrojů a skutečnost jiná,
by mělo být v první řadě povinností
všech velkoodběratelů, ale současně
také výrobců žárovek, světelných
zdrojů a také distribuce. Je to nedbalost, která
nás stojí velmi mnoho peněz. A přece
řešení je velmi jednoduché - to, co
bylo dříve běžné a známé,
katalog napětí v různých místech.
Jiná ztráta: nekompenzované venkovní
výbojkové osvětlení. Proč?
Nedostatek kondenzátorů. Při 50 000 kusech
ročně činí ztráta 28 mil. kWh,
a to je, soudružky a soudruzi, téměř
600 vagónů uhlí na výrobě elektrické
energie.
Další a ne podřadný nedostatek je kvalita
a výchova osvětlovacích techniků.
Osvětlovací technici jsou v projekci, ve výrobě,
v investičních oborech a u dodavatelů. Avšak
všude, soudružky a soudruzi, je osvětlení
popelkou. Je to přídavek projektování
elektroinstalací a na takovýto široký
obor nemůže jeden odborník stačit. Pak
se nemůžeme divit, že honíme metry kabelů,
honíme počet vypínačů a svítidel,
avšak osvětlovací technice se pozornost nevěnuje.
Jsme jedním z mála států, kde se tento
vědní obor nejen na školách, ale i v
praxi soustavně, snad z pohodlnosti, zanedbává.
Je třeba v tomto úseku, soudružky a soudruzi,
mobilizovat všechny síly. Odstranit mezery ve školách,
na pracovištích, pořádat pro osvětlovací
techniky kursy, přednášky, filmová představení,
vydávat literaturu, zajišťovat světelné
poradny, kam by mohli přicházet architekti, osvětlovací
technici a v praxi poznat přímo jak které
osvětlení působí. V projekci by bylo
nutné, zvlášť ve velkých projekčních
ústavech mít zvláštní světelné
technické skupiny jako oborovou složku. A tyto světelné
technické skupiny by měly mít za úkol
nejen projekční úkol, ale i spolupráci
na normách, na typizaci a na vývoji.
Těchto několik poznámek ukazuje, že
máme ještě velké rezervy. Doporučuji,
aby jednotlivá ministerstva věnovala pozornost výsledkům
celostátní programové konference světelné
techniky, konané v březnu 1961. Na 60 doporučení
jednotlivým resortům bylo výsledkem této
konference. Avšak není dosud známo, jak jich
bylo využito.
Zvyšovat životní úroveň pracujícího
člověka, to také znamená vytvořit
mu zdravé radostné prostředí a světlo
v tom hraje nemalou úlohu. (Potlesk.)
Místopředseda NS Pospíšil: Dávám
slovo posl. Čekanové.
Posl. Čekanová: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci!
Plnenie úloh plánu rozvoja hospodárstva a
rozpočtu, trvalý rast životnej a kultúrnej
úrovne pracujúcich za rok 1961 ukazujú, že
aj v našom prešovskom okrese sa uplatňuje zásada
čo najširšej účasti pracujúcich
na riadení a správe štátu. Výsledky
nášho radostného života ukazujú
správnosť našich plánov, že národné
výbory sa stavajú rozhodujúcim činiteľom
pri rozvoji hospodárstva okresu.
Preto aj rok 1961 znamenal v porovnaní s rokom 1960 ďalší
rozvoj výrobných síl, aj keď úlohy
národohospodárskeho plánu neboli splnené
na 100 % na všetkých úsekoch.
Prevážna väčšina podnikov a organizácií
riadených národnými výbormi sa aj
v našom okrese dobre vyporiadala s úlohami za rok
1961, pričom niektoré podniky úlohy splnili
predčsne. Veľmi neuspokojivé sú výsledky
na úseku poľnohospodárskej výroby a
ešte slabšie v nákupe.
Na úseku poľnohospodárstva celkový rast
objemu výroby mal sa zvýšiť v porovnaní
so skutočnosťou roku 1960 o 51 %, z toho v živočíšnej
výrobe o 33 %. V skutočnosti sa však výroba
zvýšila o 16,6 % a v živočíšnej
výrobe len o 9-8 % oproti roku 1960. Nedosiahli sme plánované
výnosy v obilninách, plánovaná užitkovosť
hospodárskych zvierat, ani stavy hospodárskych zvierat.
Nákupné úlohy v rastlinnej výrobe
náš okres plnil takto:
obilie na | 101,63 %, |
konzumné zemiaky na | 100,9 %, |
repky olejnatej na | 70,8 %, |
nákup slamy na | 168,3 %, |
nákup sena na | 126,4 %. |
Nákupné úlohy v živočíšnej
výrobe nesplnil náš okres ani v jednom ukazovateli
v hlavných druhoch a zostali sme dlžníkmi hlavne
v mäse. V dôsledku nesplnenia výrobných
a nákupných úloh v poľnohospodárstve
neboli dosiahnuté ani plánované príjmy
a časť našich jednotných roľníckych
družstiev skončila s určitou preplatkovosťou.
Poučení z nedostatkov v minulom roku národné
výbory v našom okrese zhodnotili stav a urobili hneď
na začiatku toho roku celý rad opatrení na
zlepšenie výroby a výkupu. To sa už odrazilo
v zlepšených výsledkoch v plnení nákupných
úloh v mesiaci januári, kde až na nákup
vajíčok boli vcelku nákupné úlohy
splnené na 100 %. Takto chceme a budeme pokračovať
po celý rok s cieľom trvale zlepšiť situáciu
na úseku poľnohospodárstva.
Miestne stavebníctvo úlohy v roku 1961 v základných
ukazovateľoch splnilo dobre. Dobré sú predpoklady
aj pre r. 1962. No na druhej strane ani v priebehu minulého
roku stavebné podniky nedokázali sa vyporiadať
s nedostatkami, ktoré sú najmä v kvalite prevádzaných
prác. Preto aj počas roku 1961 bolo dosť oprávnených
reklamácií zo strany obyvateľstva na nekvalitné
prevádzanie drobných opráv.
Aj na úseku komunálnych služieb sme dosiahli
v roku 1961 ďalšie rozšírenie a skvalitnenie
základných služieb pre obyvateľstvo, menovite
na úseku pračovní a čistiarni, keď
v r. 1961 bolo vypraných o 42 ton prádla viac ako
v r. 1960. Aj napriek tomu, že sme vybudovali kapacity, ktoré
vedia uspokojiť, nemožno byť spokojní so
súčasným stavom, pretože sú dlhé
dodacie lehoty, ktoré činia u práčovní
14-16 dní a v čistiarňach 13 dní.
S týmto problémom sa chceme vyporiadať už
toho roku a prijali sme príslušné opatrenia.
Aj na úseku miestneho priemyslu vývoj plnenia plánu
miestneho priemyslu bol vo všetkých ukazovateľoch
v minulom roku priaznivý. Tak napr. podnik miestneho hospodárstva
Kovodrevo vyprodukoval v nadpláne výrobky v hodnote
557 000 Kčs a tržby od obyvateľstva 126 000 Kčs.
Podniky miestneho priemyslu opravili pre obyvateľstvo v roku
1961 201 669 párov obuvi, čo je o 19 733 párov
viac, ako r. 1960. Bolo vyrobených 8581 párov obuvi,
z ktorých bolo 5043 párov na zákazku.
Maloobchodný obrat za hospodárstvo riadené
ONV v Prešove vzrástol v r. 1961 oproti minulému
roku o 2 067 000 Kčs, čo charakterizuje aj rast
životnej a kultúrnej úrovne obyvateľstva.
Napríklad v reštauráciach maloobchodný
obrat oproti r. 1960 vzrástol o 2 270 000 Kčs a
vlastná výroba o 1 440 000 Kčs, čím
jej podiel na obrate bez služieb sa zvýšil o
31,9 % v roku 1960, na 32,9 % v roku 1961, čo predstavuje
najvyšší podiel v našom Východoslovenskom
kraji.
Hlavné rozpočtové príjmy, ktoré
prichádzajú do rozpočtu národných
výborov boli v roku 1961 splnené takto:
- odvody zo zisku hospodárskych organizácií na 108 %,
- dane a poplatky na 97,9 %,
- príjmy z funkčnej a správnej činnosti
na 110,2 %.
Rozpočet výdavkov na rok 1962 sa kryje vlastnými
príjmami nášho okresu na 24,9 %, zvyšok
sa pokrýva prídelom z vyššieho rozpočtu,
ktorý predstavuje 75,1 %-ný podiel.
Z celkových výdavkov rozpočtu okresu 422
738 000 Kčs sa určuje na rozvoj hospodárstva
145 052 000 Kčs, na kultúrne a soc. opatrenia 254
988 mil. Kčs a na správu 22 698 000 Kčs.
Finančné plány podnikov miestneho priemyslu
a podnikov komunálnych služieb zabezpečujú
nielen rast výkonov, ale aj ďalší rozvoj
služieb pre obyvateľstvo vrátane služieb
menej rentabilných. Vedomí si veľkej zodpovednosti
za rozpočet, ktorý veľmi pomáha nášmu
okresu, budeme sledovať jeho hospodárne využitie
na úlohy, kde je určený. Pravda je aj tá,
že rozpočet je určený na najpotrebnejšie
úlohy. O tom svedčí skutočnosť,
že na úseku dopravy sa plánuje v našom
okrese v r. 1962 značný rast najmä kvalitatívnych
ukazovateľov.
Na úlohy v poľnohospodárstve sa zabezpečuj
e v rozpočte nášho okresu 71 370 000 Kčs.
Náš okres má k dispozícii v roku 1962
na investičnú výstavbu čiastku 178
923 000 Kčs. Zvládnutie veľkých úloh
v investičnej výstavbe bude vyžadovať
ďalšie zlepšenie stavu v projektovej a rozpočtovej
dokumentácie, znížovanie rozostavenosti a v
celkovej efektívnosti výstavby. Zvýšená
starostlivosť sa bude venovať znižovaniu nákladov
na bytovú jednotku, na čo orientujeme hlavnú
pozornosť.
V akcii zveľaďovania miest a obcí má dosiahnuť
hodnota diela 8 600 000 Kčs. Sme presvedčení,
že tak ako po iné roky, hodnota bude dosiahnutá,
v čom j e najkonkrétnejší výraz
účasti pracujúcich na výstavbe okresu.
Výdavky na kultúrne a sociálne opatrenia
predstavujú v rozpočte okresu stále absolútne
najvyššiu časť rozpočtových
prostriedkov. V roku 1962 budú tieto výdavky činiť
254 988 000 Kčs a sú o 16 773 000 Kčs vyššie
ako v roku 1961. To bude znamenať ďalšiu výstavbu
škôl, detských jasiel a kultúrnych zariadení,
za čo sú pracujúci našej strane a vláde
vďační. Veď len na školstvo a kultúru
sa dáva 102 352 000 Kčs, na zdravotníctvo
59 076 000 Kčs a na bytovú a občiansku výstavbu
81 389 000 Kčs.
Výdavky na sociálne zabezpečenie budú
v roku 1962 činiť 11 814 000 Kčs a sú
oproti roku 1961 vyššie o 2 208 000 Kčs.
V odvetví bytovej a občianskej výstavby sa
v okrese postaví formou štátnej výstavby
365 bytov a formou podnikovej a družstevnej výstavby
285 bytových jednotiek, čo ďalej pomôže
zlepšiť bytový fond, ktorý sa na východe
našej vlasti najmä posledné roky búrlivo
rozvíja. Náš okres bude musieť ďalej
zlepšiť pomoc vytváraniu sa bytových družstiev,
ktoré majú vybudovať v roku 1962 270 bytov
a v družstevnej bytovej výstavbe na 220 bytov.
Výdavky na vnútornú správu sa rozpočtujú
sumou 19 923 tisíc korún, čo j e o 205 000
Kčs menej ako v r. 1961.
Perspektívy ďalšieho zvyšovania životnej
úrovne a skracovania pracovnej doby budú umožňovať
pracujúcim čím ďalej tým viac
sa podielať na rozvoji kultúry. Preto v oblasti kultúry
pôjde o najtesnejšie spojenie kultúrnych a osvetových
zariadení so závodmi, JRD a školami, ako rozhodujúcimi
miestami socialistickej výstavby.
Dôležitú úlohu na úseku spoločenskej
spotreby majú národné výbory v otázke
zhospodárňovania tejto oblasti. Z rozpočtov
národných výborov sa hradí väčšia
časť výdavkov štátu na verejnú
spotrebu. Preto zhospodárňovanie týchto výdavkov
má veľký význam a musí stať
nielen vecou všetkých pracovníkov zariadení,
poskytujúcich služby obyvateľstvu, ale i vecou
všetkých občanov a dôležitou súčasťou
rozpočtovej kampane národných výborov.
My poslanci sme rozhodnutí urobiť všetko, aby
pri zabezpečovaní náročných
úloh plánu a rozpočtu sme boli čo
najlepšie nápomocní, najmä vo svojich
volebných obvodoch. tým, že povedieme svojich
voličov k splneniu svojich občianskych povinností
a trvalej hospodárnosti. S návrhom štátneho
rozpočtu súhlasím a prihováram sa,
aby bol schválený tak, ako je predložený.
(Potlesk.)