Úlohy, o ktorých som hovoril, sú náročné
a splniteľné. Rozpočtové prostriedky,
ktoré sa vyčleňujú pre plnenie týchto
úloh, sú takého rozsahu, že nimi môžeme
naše hlavné úlohy plniť a preto za predložaný
vládny návrh zákona o štátnom
rozpočte budeme s radosťou hlasovať. (Potlesk.)
Místopředseda NS Pospíšil: Dávám
slovo posl. Šťastné:
Posl. Štastná: Soudruzi a soudružky poslanci!
Úspěchy, kterých jsme dosáhli v rozvoji
našeho národního hospodářství
mají i svůj odraz na naše zdravotnictví.
Naše strana a vláda při zajišťování
velkých cílů výstavby socialismu má
neustále na zřeteli otázky péče
o člověka a jeho dobro. Socialistický stát
je také jediným státem, který neustále
prohlubuje péči a ochranu zdraví pracujících,
sleduje a soustavně zajišťuje zlepšování
zdravotně nezávadného pracovního a
životního prostředí. Rozsáhlou
sítí zdravotnických zařízení
zabezpečuje naše socialistická republika soustavnou
péči o člověka a jeho zdraví
od chvíle jeho narození až po jeho stáří.
Jsme právem hrdi, že máme v naší
zemi jednu z nejvybavenějších a nejdokonalejších
soustav zdravotnických zařízení, které
poskytují našim občanům jednotnou zdravotní
péči.
Ani jediná, byť i nejvyspělejší
kapitalistická země se nemůže prokázat
tak široce rozvětvenou a dobře organizovanou
sítí léčebně preventivních
a specializovaných zdravotnických zařízení.
Rok od roku jsou na rozvoj zdravotnických zařízení
a poskytování zdravotní péče
vynakládány stále vyšší
prostředky, které dokazují nesmírnou
péči o zdraví pracujících.
I letos zvyšují se výdaje na zdravotnictví.
V roce 1959 představovaly částku 5564 mil.
Kčs a v letošním roce dosahují již
částky 6 miliard 509 miliónů Kčs.
V roce 1962 se počítá i s podstatným
růstem lůžkových zařízení.
Lůžkový fond státní zdravotní
správy bude zvýšen o 2 %, z toho na Slovensku
4,8 % a dosáhne výše 172 381 lůžek.
Tím dosáhneme 12,34 setiny lůžka na
tisíc obyvatel, zatímco v předmnichovské
republice v roce 1937 měli jsme pouze 4,9 desetin lůžek.
Na úseku výstavby zdravotnických zařízení
obdobně jako u jiných odvětví, jeví
se však značné neplnění plánu
investiční výstavby za rok 1961.
Z lékařských fakult každoročně
odchází 1200 až 1300 promovaných lékařů.
V letošním roce bude v našich zdravotnických
zařízeních pracovat 25 399 lékařů.
Je to jistě úctyhodný počet představíme-li
si, že oproti roku 1938 stoupl více než dvakrát.
Ve stejném roce v předmnichovské buržoazní
republice připadalo na jednoho lékaře 1236
obyvatel. V letošním roce bude to již pouze 548
obyvatel. Ani v tomto ukazateli nemohou s námi soutěžit
i ty nejvyspělejší kapitalistické země.
Dovolte mi proto uvést některé příklady:
Ve Švédsku připadá na jednoho lékaře
1267 obyvatel, ve Švýcarsku 702 obyvatel a v USA 795
obyvatel.
Mnohem otřesnější jsou však skutečnosti,
které dokazují tak zvanou péči vykořisťovatelských
kapitalistických vlád v koloniálních
a závislých zemích. V belgickém Kongu
připadá např. na 1 lékaře 20
240 obyvatel.
Tím ovšem nechci říci soudruzi a soudružky,
že u nás nejsou potíže a že nemáme
také starosti. Vážně je narušen
plán plnění lékařských
míst. V roce 1961 chybělo do plánu 387 lékařů,
z toho v českých krajích 179 a na Slovensku
208 lékařů. Jenom v našem Východočeském
kraji představuje roční neplnění
36 lékařských míst. Co říci
té skutečnosti, že rok od roku dle sdělení
s. ministra Plojhara - a hovořil o tom i s. mpř.
Valo - nenastupuje do zdravotnických zařízení
ročně téměř 10 % absolventů
lékařských fakult. Přitom však
třeba říci, že je již značný
úbytek absolventů lékařských
fakult i během 6ti letého studia uvážíme-li,
že na lékařské fakulty přijímáme
ročně 1850 studentů a lékařů
vychází pouze 1200 až 1300. Bude jistě
správné, aby nad touto skutečností
se zamyslely profesorské sbory a svazácké
organizace a vedly posluchače k uvědomělému
postoji k lékařskému povolání
v průběhu celého studia, aby uvědoměle
a ochotně nastupovali i do odlehlých míst
naší vlasti, neboť i tam žijí lidé,
kteří neúnavně a obětavě
plní povinnosti ke své společnosti.
S ohledem na potřebu lékařů a na vážné
výsledky plnění lékařských
míst bude jistě správné, aby ministerstvo
zdravotnictví po dohodě s min. školství
a jinými resorty zvážilo, jaký počet
lékařů bude ponechán pro potřeby
vysokých škol, výzkumných ústavů
a jiných resortů a jak bude pokryta potřeba
státní zdravotní správy. Vždyť
počet nově promovaných lékařů,
kteří přicházejí do krajů
často nepokrývá ani přirozený
úbytek lékařů, není možno
zabezpečit plánovaný rozvoj lékařských
míst a vážné neplnění
se projevuje i na úseku jednotlivých služeb,
kde v důsledku kádrových potíží
zaostává téměř na celý
rok jejich rozvoj. Je tomu například u pediatrické
péče a jiných oborů, kterých
se týkají například připravovaná
vl. usnesení, jako vl. usnesení k psych. a stomatologické
péči.
Neustálý růst hmotného blahobytu a
vzestup kultury pracujících a cílevědomě
zaměřená léčebně preventivní
zdravotní péče přináší
své bohaté výsledky. Radostné jsou
výsledky v boji proti přenosným nemocem,
z nichž některé mají světový
význam. Víme, že loňského roku
probíhala v řadě zemí epidemie dětské
obrny. V NSR bylo zaznamenáno 950 případů
a 50 úmrtí, v Japonsku 1300 případů
a 87 úmrtí. A u nás, soudruzi a soudružky,
nebyl již rok a půl zaznamenán ani jediný
případ. Tato mimořádná skutečnost
je výsledkem rozsáhlé očkovací
akce v letech 1960 a 1961, které se zúčastnilo
3 700 000 dětí od 2 měsíců
do 14ti let. Neméně významné a stejně
radostné jsou i úspěchy v boji proti dávivému
kašli. Před několika léty byl obávanou
chorobou s velmi těžkým a vleklým průběhem.
Od r. 1956, kdy se našim odborníkům podařilo
vyrobit vysoce účinné očkovací
látky a byla zabezpečena rozsáhlá
očkovací akce dětí, je onemocnění
černým kašlem již jen ojedinělým
případem a i průběh nemoci je velmi
lehký. To jsou jistě velmi krásné
a radostné výsledky lékařského
výzkumu, které podtrhují také úroveň
naší lékařské vědy a zdravotnického
výzkumu.
Vážné jsou však problémy boje proti
přenosným nemocem, u kterých není
možnost hromadného očkování a
kde výsledky jejich omezení jsou odvislé
od výše zdravotnického uvědomění
obyvatelstva a úrovně hygieny. Patří
sem především virová onemocnění
a i když v roce 1961 došlo k poklesu oproti roku 1960,
představují tyto nemoci stále vysokou pracovní
neschopnost, jak jsme toho byli svědky u letošní
chřipkové epidemie.
Stejně velkým problémem zůstávají
i některé skupiny chorob, ohrožující
zdraví i život našich lidí, jako je arterioskleróza
a stále se zvyšující počet zhoubných
nádorů, především plicních.
Proto je neustále potřeba věnovat těmto
chorobám rozsáhlou péči a stejně
tak věnovat pozornost duševně a nervově
nemocným. Díky rozsáhlým preventivním
opatřením zaznamenáváme další
radostnou skutečnost, že onemocnění
TBC je jasně na ústupu, což se projevuje v
poklesu nových onemocnění. Zvlášť
výrazná je tato skutečnost u dětské
TBC.
Po zrušení dětské léčebny
ve Cvikově bude i letošního roku v našem
kraji přeměněna tuberkulózní
dětská léčebna na Košumberku
na dětský rehabilitační ústav.
Těšíme se z těchto výsledků
a dovedeme s pocity hrdosti hovořit o péči
našeho socialistického zdravotnictví o ty nejmenší
a děti.
Na území naší republiky pracuje 4815
dětských poraden a dětských oddělení
zdravotnických středisek. V pravidelné péči
dětských poraden je zachyceno 91 % všech kojenců
a 86 % dětí do 3 let. O rozsahu této péče
svědčí skutečnost, že děcko
do jednoho roku je ošetřeno lékařem
osmnáctkrát. O zdraví dětí
pečuje dále 216 dětských lůžkových
zařízení a rada dalších speciálních
ústavů a dětské zotavovny. Velké
úspěchy péče o dítě
v naší socialistické republice právem
vzbuzují pozornost celé světové veřejnosti.
Za prvých deset měsíců v roce 1961
poklesla kojenecká úmrtnost na 22,4 ‰. Nejnižší
kojeneckou úmrtnost již po několik let vykazuje
náš Východočeský kraj 16,6 ‰.
Za těmito přesvědčivými výsledky
odráží se nejen péče našich
zdravotníků, dětských lékařů,
zdravotnických sester, ale jsou výsledkem péče
celé naší socialistické společnosti,
která vytváří všechny předpoklady
pro rozvoj zdraví mladé generace.
V posledních letech však vážně
se opožďuje rozvoj dětských kolektivních
zařízení. Zdravotní výbor našeho
Národního shromáždění
považuje za nutné upozornit, že výstavba
dětských kolektivních zařízení
neroste úměrně s rostoucí zaměstnaností
žen a nedosahuje soustavně plnění státního
plánu. Celoroční úkol 6690 jeselních
míst byl splněn pouze na 56,5 % a nesplněno
zůstalo 2908 míst. Neplnění tohoto
úkolu má vážný dopad na řadu
odvětví nár. hospodářství,
kde je neustálý nedostatek pracovních sil.
Bude proto jistě správné zajišťovat
plnění plánu dětských kolektivních
zařízení za aktivní účasti
všech ministerstev, národních výborů
a ROH a plánovaný rozvoj výroby počítající
se zvýšenou zaměstnaností žen zabezpečovat
i potřebnou kapacitu dětských zařízení.
V minulém roce z iniciativy Ústřední
rady odborů byla těmto otázkám věnována
značná pozornost. Byly získány značné
finanční prostředky. na výstavbu dětských
zařízení, ale jejich realizace je odvislá
od stavební kapacity. V této souvislosti bych chtěla
poukázat na iniciativu pracujících a národních
výborů, které svépomocnými
akcemi zabezpečují výstavbu těchto
zařízení.
Dovolte mi uvést příklady velkého
pochopení rodičů a ostatních pracujících.
Není možno sice uvést všechny příklady,
poněvadž v našem kraji téměř
v každém okrese probíhá řada
svépomocných akcí. S příkladným
elánem vybudovali mateřskou školu občané
města Skutče v hodnotě díla 1,177
tis. Kčs a skutečné náklady dosahují
pouze výše 706 tis. Kčs. Při výstavbě
spolupracovaly i místní národní závody,
které kromě brigádnické pomoci vypomáhaly
v dopravě a podobně. Stejným způsobem
pracující v Hradci Králové za aktivní
spolupráce závodů Vítězného
února během dvou let vybudovali mateřskou
školku o kapacitě 120 míst, přičemž
bezplatně odpracovali 10 000 brigádnických
hodin. I MNV na vesnicích vykazují vysokou pracovní
aktivitu občanů, jako například v
Ostřetíně na okrese Pardubice, kde odpracovali
občané 15 tis. brigádnických hodin
při výstavbě mateřské školy
s 45 místy.
Potěšitelná je u skutečnost, že
téměř všechny tyto akce jsou nesmírně
úspěšné, nedochází k nedostatkům
prodlužováním doby výstavby a překračování
plánovaných nákladů. Zůstanou
proto svépomocné akce velkou nadějí
všech maminek, které čekají na umístění
svých dětí v jeslích a mateřských
školách, aby mohly pracovat na rozvoji naší
socialistické republiky. Bude potřebí organizátorské
práce národních výborů a podniků
a tyto stavby za účasti všech pracujících
zabezpečovat.
Zájem národních výborů, patronátních
závodů i sdružení rodičů
a přátel dětských zařízení
bude potřebí neustále prohlubovat. Průzkumem
v těchto zařízeních jsme loňského
roku zjistili, že vedle dobrých mateřských
škol a jeslí je řada takových, kde není
vše v pořádku a kde je potřebí
soustavnou péčí nedostatky odstraňovat
a vyzvedat je na úroveň nejlepších.
Jde především o úpravy okolí,
dovybavení výchovným nábytkem a hračkami,
zřizování bazénů, pískovišť,
výsadby stromů a podobně.
Jde zkrátka, soudruzi a soudružky, o zlepšení
prostředí, ve kterém děti žijí,
které by skýtalo možnost stálého
pohybu a pobytu na zdravém vzduchu, kde by se soustavně
pěstovala dětská tvořivost, vynalézavost,
smělost, vytrvalost a odolnost, aby z našich dětí
vyrůstalo opravdu pokolení, které svými
duševními i fyzickými schopnostmi zajistí
další netušený rozvoj naší
komunistické budoucnosti.
Zdravotní výbor doporučuje proto ministerstvu
zdravotnictví a školství přepracovat
po vzájemné dohodě denní režim
dětí, dětských kolektivních
zařízení, který by sledoval co největší
pohyb a pobyt na zdravém vzduchu.
Při této příležitosti chci upozornit
také na některé poznatky z průzkumu
zdravotního výboru a poukázat na vážné
neplnění vl. usnesení zajišťující
péči o tělesně, duševně
a smyslově vadné děti. Není plněno
vládní usnesení o předání
budov po územní reorganizaci sociálnímu
zabezpečení, ani vládní usnesení
o uvolnění prostoru Jedličkova ústavu.
Ne všechny úseky našeho socialistického
zdravotnictví nacházejí takové pochopení
jako úsek péče o dítě. Mám
na mysli úsek hygienicko-epidemiologické služby.
Všichni jistě přiznáváme její
důležitost a opodstatněnost v době,
kdy celá naše společnost a celé naše
národní hospodářství zabezpečuje
proces rozsáhlé automatizace, chemizace a prodělává
proces technického pokroku za účelem odstraňovat
z pracovních procesů namáhavé a zdraví
škodlivé úkony a zajišťovat neustálý
růst společenské produktivity práce.
Vláda sice vydala celou řadu významných
vládních opatření, přijali
jsme nový zákon o zdravé a bezpečné
práci, ale v praxi se nesetkáváme vždy
s jejich odpovědným plněním. A to
není již starost zdravotníků a státní
zdravotní správy. Vždyť vládní
usnesení i zákonná opatření
ukládají velmi konkrétní úkoly
a osobní odpovědnost za plnění jednotlivých
úkolů. Co však říci skutečnosti,
že někteří významní hospodářští
činitelé, jako ředitelé závodů,
neznají vládní usnesení, jak jsme
se o tom přesvědčili již nejedenkrát.
Vládní usnesení č. 937/61 ke zprávě
ministra zdravotnictví o nemocech z povolání
a průmyslových otravách neznal ještě
v lednu ředitel závodu Porcelán, n. p. Žacléř.
Stejně tak jsme se setkali s obdobnou skutečností
při plnění vládního usnesení
1073 z listopadu roku 1960, které pravděpodobně,
ze bylo označeno jako tajné, nebylo vůbec
zabezpečováno jednotlivými ministerstvy a
ředitelé jednotlivých podniků se o
existenci tohoto významného vládního
usnesení poprvé dovídali od orgánů
hygienické služby. To je jistě nesprávný
postoj a vládní usnesení měla by se
těšit větší autoritě a pozornosti
jednotlivých soudruhů ministrů. Zvláště
proto, že zdraví pracujících není
pouze odvislé od úrovně a kvality poskytované
zdravotní péče pracujícím,
ale je také zabezpečováno rozsáhlým
systémem sociálních, hospodářských
a kulturních opatření. A sem v prvé
řadě patří otázky kultury a
hygieny práce, životního a pracovního
prostředí, otázky správné výživy
a řada dalších, které skýtají
nejen zdravotníkům, hygienikům, technikům
a pracovníkům výzkumu, ale i všem občanům
bez rozdílu řadu problémů k zamyšlení
a řadu neodkladných opatření.
Přiznáme jistě všichni, a soudruzi tu
o tom hovořili, že prostředky, které
naše společnost vynakládá ze státního
rozpočtu na zdravotnictví, jsou bezesporu vysoké.
Jako na všech úsecích, tak i ve zdravotnictví
je potřebí zamýšlet se nad efektivností
vynakládaných prostředků. O stále
stoupajících nákladech na léky měli
by přemýšlet nejen lékaři, kteří
léky předpisují, ale i také ti, kteří
je konzumují. Vždyť spotřeba uklidňujících
léků roste do závratných počtů.
V roce 1959 spotřebovali pacienti 637 tisíc tabletek
Meprobamatu. Dík jeho nesmírné propagaci
stoupla jeho spotřeba v roce 1960 dvacetpětkrát
a v roce 1961 dosahovala již výše 22 mil. kusů
a v roce 1962 plánuje se spotřeba 49 mil. kusů
tabletek. V korunách představuje tato zvýšená
spotřeba oproti roku 1961 plných 9 mil. Kčs.
Uvážíme-li, že za náklady tohoto
léku v roce 1961 bychom postavili polikliniku pro 40 000
obyvatel a v roce 1962 již nemocnici o 180 lůžkách,
musíme všichni uznat, že se jedná o úsek,
kde odpovědným předepisováním
i konzumem léků lze mnoho ušetřit v
zájmu zdraví pracujících.
K otázkám hospodárnosti:
Ve zdravotnictví bylo věnováno mnoho pozornosti,
tak jako ve všech odvětvích, otázkám
hospodárnosti. Zkušenosti z našeho Východočeského
kraje dokazují přesvědčivě,
že i zdravotníci mohou mnoho ušetřit.
Při prověrce efektivnosti ve zdravotnických
zařízeních byla věnována nesmírná
pozornost nejen otázkám ekonomickoprovozním,
kde se řešily problémy úspor elektrické
energie, paliv, zdravotnického materiálu, zhospodárnění
autoprovozu a podobně. Se stejnou pozorností řešili
zdravotníci i otázky organizace práce, hospodárné
využívání lůžkového
fondu a léčiv. I když tyto výsledky
nelze tak jako v jiných odvětvích vyčíslit
v korunách, přinesla prověrka efektivnosti
novou kvalitu ve zlepšených službách pracujících,
ve výuce, výzkumu apod.
Úsporná opatření z prověrky
efektivnosti byla promítnuta do plánu a rozpočtu
zdravotnických zařízení na rok 1962
a představují například v OÚNZ
Havlíčkův Brod 753 tisíc Kčs
úspor, proti rozpočtu roku 1961, v KÚNZ 100
tisíc Kčs a v OÚNZ ve Svitavách ušetří
letos 406 tisíc Kčs a tyto prostředky využijí
na údržbu.
Dobré výsledky prověrky efektivnosti jsou
nadále prohlubovány dalším rozvojem
socialistické soutěže a iniciativy pracujících.
l ve zdravotnictví brigády socialistické
práce, jejichž počet v roce 1961 se zdvojnásobil,
soutěží o přiznání titulu
kolektivů XII. sjezdu strany. Při výsledcích
socialistické soutěže pracujících
ve zdravotnictví v našem kraji nelze přejít
nesmírně záslužnou práci zdravotníků
na pomoc našemu zemědělství, kde bylo
provedeno v době vegetačního klidu 77 tisíc
preventivních prohlídek a provedeny pasporty hygienické
úrovně našich vesnic. Nelze opravdu vyčíslit
hodnoty těchto soc. závazků a ocenit obětavou
práci zdravotníků, lze však říci,
že všechny závazky byly vysoce překonány
a překročeny.
Proto lze s určitostí říci, že
i náročné úkoly plánu 1962
pro zdravotnictví za účinné pomoci
všech občanů budou i přes veškeré
obtíže v zájmu zdraví pracujících
splněny. (Potlesk.)