Místopředseda Pospíšil: Dávám
slovo posl. Paškovi.
Posl. Pašek: Soudružky a soudruzi poslanci, dovolte,
abych zde na zasedání našeho Národního
shromáždění se obrátil na přítomného
ministra všeobecného strojírenství s.
Poláčka s následujícím dotazem.
Při své návštěvě na ONV
Ostrava Hrušov obrátili se na mně vedoucí
funkcionáři se stížností a žádali
mně o pomoc. Jedná se o problém veřejného
osvětlení. Na území svého obvodu
mají zářivkové osvětlení
pořízené s dosti značným nákladem,
ale dnes jim chybí 150 zářivek a 300 náhradních
trubic, které si nemohou nikde opatřit. Proto se
obrátili na svého poslance o pomoc. Technomat v
Praze na dotaz sdělil, že má zářivky
na skladě, ale je prý zákaz vydávat
je na veřejné osvětlení, neboť
se přednostně musí zásobovat výroba
nebo nové výrobní kapacity uváděné
do provozu. Žádám proto s. ministra, aby nám
vysvětlil, jak se bude řešit tento nedostatek
zářivek pro veřejné osvětlení,
neboť to není jenom problém Hrušova, ale
mnoha dalších měst i obcí, ve kterých
bylo zářivkové osvětlení zařízeno.
Proto se táži, proč vznikl tento nedostatek
a jak zjedná ministerstvo všeobecného strojírenství
nápravu. Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda NS Pospíšil: Dávám
slovo poslanci Krejšímu.
Posl. Krejčí: Soudružky a soudruzi poslanci,
mám dotaz na ministra zemědělství
k otázce zabezpečení výroby brojlerů
a jiných technických zařízení
do velkokapacitních drůbežáren. Zúčastnil
jsem se kontroly výroby zemědělských
strojů v lednu t. r. v hlavním výrobním
závodě Agrostroj Prostějov, který
má být dodavatelem těchto zařízení.
Avšak tam soudruzi teprve pracují, nebo lépe
řečeno mají zařazen do plánu
vývoj těchto zařízení. Se zavedením
do výroby snad ani letos vůbec nepočítají.
A přitom s. Hendrych znovu na zasedání ÚV
KSC hovořil o nutnosti rychlého zabezpečení
výroby drůbežího masa a vajec novou
technologií. Proč tedy zaostává výroba
těchto nových zařízení, když
jsou v zemědělské velkovýrobě
tak potřebná a kdy je počítáno
na ministerstvu zemědělství s její
výrobou a dodáváním družstvům
a státním statkům.
Další dotaz mám na s. min. zemědělství,
jak postupuje výstavba velkých státních
podniků na výrobu drůbežího masa
a vajec? (Potlesk.)
Místopředseda NS Pospíšil: Dávám
slovo posl. Karlovské.
Posl. Karlovská: Soudružky a soudruzi, zahraniční
výbor při projednávání rozpočtu
mimo jiné vyslechl i expozé s. ministra Davida.
Od té doby na mezinárodním politickém
poli nastala řada závažných událostí.
Obracím se na s. min. zahraničních věcí
Davida s prosbou, aby vysvětlil průběh a
perspektivy boje kubánského lidu proti hrubým
útokům amerického imperialismu, zejména
nyní, po konferenci v Punta del Este. (Potlesk.)
Místopředseda NS Pospíšil: Dávám
slovo posl. Pechovi.
Posl. Pecha: Soudružky a soudruzi poslanci V Ve zprávě k návrhu rozpočtu Československé socialistické republiky na rok 1962 je kapitola Obrana a bezpečnost ČSSR. V této kopitole je zvláštní důraz kladen na řešení německé otázky, která nás jako bezprostřední sousedy Německa obzvláště zajímá. V této souvislosti chtěl bych vznést dotaz na soudruha ministra zahraničních věcí: Jaký je současný stav v likvidaci pozůstatků druhé světové války uzavřením mírové smlouvy s Německem a přeměnou západního Berlína ve svobodné město?
(Potlesk.)
Místopředseda NS Pospíšil: O
slovo se hlásí posl. Ircing.
Posl. Ircing: Soudružky a soudruzi!
Úkoly plánu na rok 1962, jak jste jistě všichni
zpozorovali, jsou zaměřeny na mírové
budování v naší vlasti. Také
finanční prostředky, které jsou plánovány
na jednotlivé rozpočtové kapitoly, dokazují,
že náš plán na letošní rok
je skutečně mírový, protože na
obranu a bezpečnost je plánováno pouze 8,7
% z celého objemu našeho rozpočtu. Naši
pracující při projednávání
plánu na rok 1962 velmi bedlivě a pozorně
sledují veškeré mezinárodní dění
a při besedách a schůzích vznáší
četné dotazy na mezinárodní situaci.
V současné době v popředí zájmu
našich pracujících stojí zejména
otázky všeobecného a úplného
odzbrojení.
V souvislosti s tím měl bych dotaz a přání
na ministra zahraničních věcí s. Davida,
zda by nám mohl vysvětlit, jaké jsou předpoklady
pro úspěch v nastávajícím zasedání
Výboru osmnácti zemí pro odzbrojení
v Ženevě, zejména v souvislosti s návrhem
předsedy Rady ministrů SSSR s. Chruščova,
aby jednání bylo zahájeno za přítomnosti
šéfů vlád nebo hlav států
těchto osmnácti zemí. Jistě nám
to pomůže v nastávajícím období,
kdy četné dotazy našich pracujících
budou vznášeny právě k této otázce,
jakmile Výbor osmnácti zemí zahájí
své zasedání. (Potlesk.)
Místopředseda NS Pospíšil: Hlásí
se ještě někdo o slovo? Hlásí
se posl. Lyčka.
Posl. Lyčka: Soudruzi poslanci! Ve zpravodajské
zprávě i ve zprávě ministra financí
s. Ďuriše bylo poukazováno na závažnost
neplnění úkolů hutního průmyslu
pro národní hospodářství. Byla
údobí, že hutě plnily úkoly uložené
plánem, které byly potřebné pro národní
hospodářství. Položil jsem si sám
pro sebe otázku, že se snad zhoršili pracovníci
nebo organizace práce. Když jsem si provedl rozbor
ve Vítkovických železárnách Klementa
Gottwalda, které splnily druhou pětiletku beze zbytků
ve všech ukazatelích, řekl jsem si, že
to nemůže být jenom v lidech, že to nemůže
být jenom v organizaci, neboť přechodem do
třetí pětiletky se přestaly úkoly
plnit. Ukázalo se, že hlavní příčinou
neplnění je neplnění úkolů
investiční výstavby. Agregáty nenajíždějí
podle termínů a tím není také
plněn plán výroby. Ty závody, jako
Válcovny trub, Mostárna Lískovec, Stará
ocelárna, nemají investiční výstavbu
a plán plní i ve třetí pětiletce.
Nechci hovořit o tom proto, aby pro hutě byly nějaké
alibistické důkazy. Chci o tom hovořit proto,
aby i ostatní ministerstva se nad tím zamyslela,
nejenom hutě, ale i těžké strojírenství,
všeobecné strojírenství i stavebnictví,
která mají svůj podíl na této
těžké situaci v hutích. Není
lehké skloubit a kontrolovat všechny položky
pro investiční výstavbu. Vždyť
např. vysoká pec č. 6 má 80 dodavatelů
z několika ministerstev. Sdružené závazky
jsou velmi pracně uzavírány s hlavními
dodavateli, ale za 14 dní nejsou už nic platné,
neboť termíny se nedodržují. Je třeba,
aby se vyžadovala pravdymluvnost jak od jednotlivých
ministerstev, tak i od ředitelů jednotlivých
podniků i ostatních hospodářských
pracovníků. Zpočátku výstavby
se porad o investiční výstavbě zúčastňovali
ředitelé závodů. Víme, že
ředitel je v závodě pouze jeden, že
nemůže být všude, ale je třeba,
aby byli zodpovědní pracovníci posíláni
na tyto porady, aby byli informovaní, aby také byli
vybaveni pravomocí něco rozhodnout. Co se ale stává?
Stává se to, že přicházejí
referenti poslední garnitury z jednotlivých mamutích
podniků, že na posledních pěti poradách
je po každé někdo jiný, ten se potom
vymlouvá, že neví, co předtím
někdo slíbil a taktéž ani neví,
jak vypadá situace.
V roce 1961 byl skluz na investicích ostravských
hutních závodů přes 600 mil. Kčs
a z toho za 400 mil. Kčs technologického zařízení,
které mělo dnes již vyrábět.
Bude-li mít plán investiční výstavby
velkou autoritu, bude-li se pevně držet, pak nemusíme
mít obavy o termíny, jakost i parametry nových
agregátů. Vždyť pro rok 1962 jen na Ostravsku
vzrůstá centralizovaná investiční
výstavba v hutích o 200 mil. Kčs pouze ve
stavební potřebě proti roku 1961. Dnes není
na Ostravsku na jeden hutní podnik, který by neměl
skluz v investiční výstavbě.
Dalším nedostatkem je stálé oddalování
schválení koncepce rekonstrukce VŽKG, umožňující
celou řadu zásadních změn, které
narušují celý technologický tok hutní
části podniku. V důsledku častých
změn docházelo v roce 1960 a 1961 k opožďování
projektové dokumentace stavebních prací i
montážní technologie. Tyto skluzy se soustřeďují
nyní do roku 1962 a termíny nových agregátů
jsou vážně ohroženy.
Věřím, že poctivějším
postojem jednotlivých ministerstev ve výkonu investiční
výstavby, pomůže se hutnímu průmyslu,
aby nebyl dlužníkem národnímu hospodářství.
Vždyť naprostá většina hutníků
tyto neúspěchy velmi těžce nesou a jsou
odhodláni splnit své úkoly beze zbytku v
patřičné jakosti i sortimentu. Děláme
opatření, aby i vlastní provozy zlepšily
poměr k investiční výstavbě,
abychom mohli pokračovat v tradici Vítkováků,
že jsou hodni důvěry strany a vlády,
že jsou hodni i jména ve svém štítě.
(Potlesk.)
Místopředseda NS Pospíšil: O
slovo se přihlásil posl. inž. Havlíček.
Posl. inž. Havlíček: Vážené
soudružky a soudruzi! Mám dotaz na s. ministra těžkého
strojírenství, jaká opatření
podnikne ministerstvo těžkého strojírenství
k tomu, aby v roce 1962 došlo k podstatnému zvýšení
využití základních fondů. Vznáším
tento dotaz proto, že směnnost ve strojírenství
je stále nízká, např. v porovnání
se skutečností, jaká je ve spotřebním
průmyslu, kde se jede téměř v celém
rozsahu na dvě směny, přestože zde ve
výrobě pracuje téměř 50 % žen.
Počátkem roku 1961 byl proveden rozbor skutečností
za rok 1960 podle metodických pokynů zpracovaných
Státní plánovací komisí jako
první etapa šetření využití
základních fondů. Výsledky, které
tento rozbor přinesl, nebyly úměrné
vynaloženému času a úsilí zúčastněných
pracovníků. Ukazuje se jedna věc, že
přes řadu rozborů a to mnohdy velmi složitých,
přes nespočet porad a konferencí apod. ke
zvýšení směnnosti stále nedošlo.
(Potlesk.)
Místopředseda NS Pospíšil: Hlásí
se ještě někdo o slovo?. (Nikdo) Není
tomu tak, pořad řečníků je
vyčerpán. Soudruzi ministři odpoví
na dotazy zítra. Dnes se ještě přihlásil
k odpovědi ministr všeobecného strojírenství
s. Poláček. Dávám mu slovo.
Ministr všeobecného strojírenství
Poláček:
Soudružky a soudruzi poslanci!
Chtěl bych využít této příležitosti
k odpovědi na dotaz soudruha poslance Paška a říci
několik slov i k diskusnímu příspěvku
s. poslance Fryčka a s. poslance Šubrta.
Poslanec Fryček tu mluvil kriticky na adresu našeho
ministerstva, když mluvil o potřebě většího
počtu vlečných vozů a o možnosti
použití pneumatik z mlátiček pro zvýšení
výroby. Vyšší potřeba vlečných
vozů v zemědělství je jistě
oprávněná, protože poměr traktorů
a vlečných vozů je zatím nedobrý.
Právě na základě tohoto stavu jsme
v minulém roce společně se Státní
plánovací komisí, ministerstvem zemědělství,
lesního a vodního hospodářství
i ministerstvem hutního průmyslu a rudných
dolů provedli hluboký rozbor o možnosti zvýšení
výroby vlečných traktorových vozů.
Toto zvýšení není pouze limitováno
pneumatikami, ale ukázalo se, že to je válený
materiál, který limitoval výši. Byly
to některé druhy výkovků i odlitků
z ocelolitiny, které byly limitovány podle požadavků
ministerstva zemědělství. Ke zvýšení
došlo tak, jak umožňuje celé národní
hospodářství. Tyto počty byly prostě
přijaty ve vládním usnesení č.
641. Dodávky vlečných vozů do zemědělství
byly dávány ve dvou druzích, třítunové
a pětitunové a v roce 1961 dostalo zemědělství
25.385 vlečných vozů. V plánu na rok
1962 je 27 200 kusů. Znamená to, že od roku
1961 - a takový je předpoklad až do roku 1965
- bude zemědělství dostávat více
vlečných vozů než traktorů. V
letech 1961 a 1962 to bylo asi o 10 000 kusů více
vlečných vozů nežli traktorů.
Tím i nepříznivý poměr vlečných
vozů a traktorů se bude postupně rok od roku
zlepšovat.
K potřebě nových vlečných vozů.
V plánu technického rozvoje na letošní
rok je pět dalších druhů závěsů
a přívěsů, z nichž některé
již jsou v prvním čtvrtletí vyrobeny
v ověřovací sérii a budou připraveny
pro výrobu. Jedná se o návěs sklápěcí
s hnanou nápravou, o traktorový přívěs
sklápěcí velkoprostorový, o návěs
sklápěcí, o návěs sklápěcí
vysokozdvižný s hnanou nápravou a o krmný
vůz s řetězovým dopravníkem.
V roce 1961 bylo vcelku zavedeno do sériové výroby
34 nových strojů pro zemědělství,
v plánu na rok 1962 se předpokládá
42 nových strojů, tak jak je nám to uloženo
usnesením vlády. Provádíme pravidelně
měsíčně kontrolu a děláme
všechna opatření k tomu, aby úkoly,
stanovené nám pětiletým plánem,
byly i v jednotlivých letech splněny.
Pokud se týče diskusního příspěvku
posl. Šubrta, naprosto s ním souhlasím. Věnujeme
pozornost celé světelné technice. Je vybudováno
Středisko světelné techniky Tesla Holešovice.
Jeho úkolem je stanovit správné způsoby
osvětlení. Chceme středisko vybudovat pro
celou republiku a jeho úkolem bude, zkoumat prodlužování
životnosti, vliv nekvalitního elektrického
proudu na životnost. O tom, jaká opatření
děláme, dáme podrobnou zprávu, jakož
i o opatřeních, která jsou rozpracována
podle jednání na zmíněné konferenci.
Dále chtěl bych odpovědět na dotaz
poslance Paška. Zásobování zářivkami
v letošním roce a zvláště v prvé
polovině bude skutečně obtížné.
V roce 1961 ve druhém pololetí se předpokládalo
přemístění strojního zařízení
na výrobu zářivek Tesla Vrchlabí do
nově budovaného závodu Tesla Holešovice.
Počítalo se, ze výroba v tomto závodě
pojede naplno od počátku roku 1962.
Neplněním decentralizace výstavby v Holešovicích
v roce 1961 dochází i k opoždění
náběhu výroby zářivek v tomto
podniku. My jsme však výrobu ve Vrchlabí museli
loni zastavit, poněvadž tam dochází
k rozšíření výroby elektronek,
které jsou nezbytné ke kompletaci důležitých
zařízení i plnění našich
závazků, které vyplývají z
obchodních dohod.
Na základě této skutečnosti bylo v
závěru loňského roku se stavební
výrobou projednáno urychlené dokončení
alespoň těch nezbytných ploch v Tesle Holešovice,
které jsou pro výrobu zářivek nezbytné,
a to tak, aby výroba zářivek na prvé
lince mohla být zahájena k 1. dubnu 1962 a na druhé
lince k 1. červnu 1962. Výroba na první lince
by mohla být zahájena již 15. března
za, předpokladu, že bude zajištěno potřebné
množství skleněných trubic.
Provedením mimořádných opatření
soudruhů v Tesle Holešovice a za pomoci zásobovacího
odboru MVS se zabezpečuje výroba zářivek
v Tesle Holešovice ve výši 1 mil. 50 tis. kusů
zářivek v letošním roce. Dovozem je
nyní zajištěno 850 tis. kusů a hledáme
další možnosti na našem ministerstvu, abychom
mohli zvýšit dovoz o dalších 200 tis.
kusů.
Tím by v roce 1962 bylo zajištěno 2 mil. 100
tis. kusů zářivek, což by bylo cca o
18 % více proti skutečnosti v roce 1961, ale i přesto
se zdá, že to vznesené požadavky v letošním
roce plně nekryje. (Posl. Harus: Vy jste řekl, že
se vám to zdá. Co se zdá, to je sen. Veselost.)
Dva milióny jedno sto tisíc kusů zářivek
budou zajištěny, ale přesto požadavky
jak naběhnou kryty nebudou.
Krytí potřeby pro r. 1963 a další je
řešeno již letos tím, že ve IV. čtvrtletí
1962 bude dovezena výkonná zářivková
linka, která spolu se dvěma instalovanými
letošního roku v Holešovicích dá
roční kapacitu 4 mil. kusů zářivek
a tím potřeba kryta bude.
Vzhledem k této situaci chceme pak zvláště
v I. polovině roku zajistit zářivky především
pro osvětlení vnitřní, a to i nově
budovaným podnikům, aby se neomezovalo jejich uvedení
do provozu.
K používání zářivek pro
účely veřejného osvětlení
bych chtěl však říci ještě
několik slov. Veřejné osvětlení
v naší republice zahrnuje svítidla o celkovém
výkonu cca 35 000 kw s roční spotřebou
kolem 140 mil. kWh. Tato úroveň osvětlení
bude s rostoucím provozem dopravy stále stoupat.
Ekonomického zvyšování hladin osvětlení
lze dosáhnout pouze při použití výbojkových
zdrojů světla, tj. zářivkami nebo
rtuťovými výbojkami. Přes značný
rozvoj osvětlení výbojkového je v
současné době síť našeho
veřejného osvětlení stále ještě
převážně žárovková
a má tedy dvakrát až třikrát
nižší účinnost než síť
se zdroji výbojkovými. Podrobné rozbory a
současný prudký rozvoj veřejného
osvětlení v zahraničí ukazují,
že budoucnost veřejného osvětlení
patří především rtuťovým
výbojkám s luminoforem. Rtuťové výbojky
mají oproti zářivkám několik
podstatných výhod, především
je k dispozici výkonová řada výbojek
od 40 až do 1000 W, kdežto při použití
zářivek je únosné pouze použití
výkonů do 80 W. Dále je to podstatně
zvýšená spolehlivost provozu, zejména
při nižších teplotách, která
mluví jasně pro použití rtuťových
výbojek, např. za mrazu. Rovněž nutnost
podstatného zvýšení hladin osvětlení
si vynucuje použití zdrojů s vyššími
výkony v průměru 250-400 W a při použití
výbojek k tomuto účelu je možno provést
instalaci a rekonstrukci sítí s podstatně
nižšími náklady, protože se použije
menšího počtu svítidel, která
jsou konstrukčně jednodušší a obsahují
menší množství doplňkových
přístrojů pro provoz výbojek. Rovněž
náklady na údržbu jsou podstatně nižší
v osvětlení s výbojkami oproti osvětlení
se zářivkami. Tyto výhody rtuťových
výbojek převažují i nad tím,
že rtuťové výbojky mají o něco
horší barevné podání a o něco
nižší měrný výkon než
zářivky.