Čtvrtek 22. února 1962

Posl. Kubánek:

Soudružky a soudruzi poslanci!

Návrh plánu a rozpočtu na rok 1962 byl v našem Východočeském kraji zpracován na základě ukazatelů a úkolů vyplývajících z 3. pětiletého plánu. Je vyjádřen celkovými výdaji kraje částkou 3 miliardy 603 milionů 78 tisíc Kčs. Tato částka bude hrazena celkovými příjmy kraje částkou 2 miliardy 237 milionů 213 tisíc a přídělem z ústředního rozpočtu částkou 1 miliarda 365 milionů 856 tisíc. Tato rozpočtová čísla byla rozpracována na vlastní rozpočet Východočeského KNV, rozpočty ONV a MNV. Návrhy rozpočtu 1465 národních výborů byly projednány na veřejných schůzích a besedách za účasti více jak 75 tisíc občanů. Rozpracování plánu na hospodářském úseku předcházelo projednání ročních komplexních rozborů a prověrky efektivnosti a ukázala se možnost zvýšení příjmů podniků nebo národních výborů o 8 milionů 689 tisíc Kčs a snížení nákladů či výdajů národních výborů o 6 milionů 956 tisíc Kčs. V letošním roce rada KNV více jak v letech předešlých dbala na správné provedení rozpisu plánu rozvoje, rozpočtu na celém úseku hospodářství na rok 1962.

Některé požadavky okresů nemohly být uspokojeny a bude nutné najít cestu k jejich řešení. Je to kupříkladu výstavba škol a jejich vybavení, zajištění provozu některých předškolních zařízení, jak např. v mateřských školách a jeslích, kde se v našem okrese nedostává 125 pracovníků pro zajištění provozu a téměř půl druhého milionu Kčs. Péče o děti a mládež je vyjádřena v mnoha dokumentech vlády a dělá okresním národním výborům starosti, jak tato usnesení realizovat. ONV vyjadřovaly přání zvýšených požadavků také na úseku zemědělství, zdravotnictví a v dopravě.

V současné době provádí se přehodnocení stavebních investic proto, že letošního roku dojde ke snížení kapacity ve stavebních podnicích a omezení nebo i zastavení některé občanské výstavby a účelových staveb. Příděl z ústředního rozpočtu na správu národních výborů je snížen a nutí k přemýšlení o nutných úsporách. Bude třeba šetřit například na nadměrném čerpání úhrady na cestovné, bude nutné snížit režii ve vnitřní správě, na kancelářských potřebách, odběru časopisů, omezit zbytečné cesty auty a plýtvání benzinem. Také musí být vážena každá účelnost porady nebo aktivu svolané do okresního města. Místní národní výbory mohou ušetřit na otopu, světle, cestovném a odstranit dílčí nehospodárné nakládání finančními prostředky. Prověrky národních výborů ukazují, že s rozpočtovými prostředky není dobře nakládáno, například - Místní národní výbor v Hostovicích pořídil čekárnu, tj. investici, aniž by byla zařazena do řádného plánu. Materiál na stavbách není řádně evidován a odepisován. Na místním národním výboru v Býšti u investiční výstavby není veden stavební deník a tomu bývá často zvláště u staveb prováděných v akci "Z". Drobné provozovny místních národních výborů někde špatně hospodaří. Z jejich práce není prospěch, ale škoda. Tak například služby při místním národním výboru v Ohrazenicích vykazují v příjmech 65 tisíc Kčs a ve vydání jenom na mzdách 70.400 Kčs. Majetek jednot požární ochrany není pečlivě evidován, veden ve zvláštní knize a rovněž spotřeba pohonných hmot, odpisy materiálu nejsou hlášeny na národních výborech. Některá zařízení, která byla v majetku MNV, jsou někdy užívána soukromými osobami. Ve veřejných budovách nebývá vždycky přesně stanoveno nájemné. Někdy světlo a otop jde na veřejný účet místo na účet samotných nájemníků. Jsou závady i v inventování movitého i nemovitého majetku místních národních výborů. MNV mohou rozšířit příjmy při větší péči hospodaření JZD na zemědělské dani i na důsledném vybírání daní z příjmů obyvatel i jiných místních poplatků. O tomto všem bude třeba uvažovat a důsledněji získávat nápravu v průběhu kontroly plnění plánu a čerpání rozpočtových částek u příležitosti čtvrtletních hodnocení. Značná část místních národních výborů podceňuje význam dopisů pracujících, kde občané často kritizují a ukazují na závady v našem hospodářství nebo špatné metody práce funkcionářů. Tyto kritické připomínky v místních národních výborech nejsou pečlivě prošetřovány a ani evidovány. V rámci našeho pardubického okresu v minulém roce bylo šetřeno téměř 200 dopisů. Z tohoto počtu byla polovina dopisů postoupena z ústředních orgánů a z těchto největší počet 70 byl z Kanceláře presidenta republiky. Při šetření byla vyřízena kladně, tj. oprávněně téměř polovina došlého počtu stížností. Nejčastěji si pracující stěžují v bytových záležitostech. V mnoha případech mohlo být občanům vyhověno tím, že bylo zajištěno zlepšení údržby bytové jednotky anebo zlepšení vnitřního zařízení bytu. Jindy jednání přineslo dobrý prospěch tím, že početná rodina získala byt větší - směnou a nebo přidělením místnosti důchodců, kteří vlastnili nadměrný byt. Druhou nejpočetnější skupinou došlých stížností jsou stížnosti zemědělské. Členové jednotných zemědělských družstev nemohou se někdy domoci oprávněných nároků u funkcionářů JZD - např. s. Johanová, členka JZD přes několikeré urgence nedostávala mateřské dávky, ač uplatňovala tento nárok téměř půl roku. Juraj Školník, který pracoval s rodinou v JZD Bezděkov se domáhal spravedlivého vyúčtování odpracovaných jednotek, po vyřízení stížnosti bylo mu doplaceno 1520 Kčs. JZD Zdechovice po 2 roky odmítalo přijmout za členy dva přestárlé drobné zemědělce s. Hlaváčka a Morávka, údajně pro nedostatek stájových prostor, ale hlavně proto, že jejich pozemky ležely ve svahovitém terénu, u lesa, a JZD se k obhospodařování příliš nehodily. JZD slíbilo jim přijetí v roce 1960, členská schůze přijetí odložila s tím, že budou přijati od 1. 1. 1961, avšak ke skutečnému přijetí došlo teprve na základě jejich stížnosti zaslané Kanceláři presidenta republiky. Stali se skutečnými členy teprve 1. 1. 1962. Některé stížnosti týkají se pracovního zařazení členů na lehčí práci na základě lékařského vysvědčení. Představenstva JZD ne. věří často, že dotyčný družstevník není schopen těžké práce, lehčí práci pro něho nerezervují a nechávají často družstevníka bez pracovního zařazení bez ohledu na sociální poměry v rodině.

Závažné stížnosti docházejí též na úseku pracovních sil v záležitosti rozvázání prac. poměru se závody. Bylo tomu tak v případě Boh. Capouška, řidiče Dopravního podniku města Pardubic, který se přestěhoval do Vysoké u Mělníka. Několikrát žádal o rozvázání prac. poměru z důvodů rodinných, avšak marně. Nebo Emil Trbola, zaměstnán v Energetických závodech v Pardubicích. Jmenovaný bydlel s rodinou v Klášteře u Vilémova. Chtěl přejít do ČSSS v Chotěboři, nebylo mu toto umožněno. Podobných případů mohl bych uvést více. Posl. Harus: President republiky jich dostal za minulý rok 40 000. Posl. Kubánek: Protože se soudruzi nemohli vracet pravidelně domů - k rodině, vznikaly mezi manželi časté mrzutosti. Ve většině těchto stížností bylo jmenovaným soudruhům vyhověno. Kritické připomínky občanů na předražování nebo špatné služby jsou časté. Tak například - Okresní stavební podnik v Holicích přefakturoval zasklení oken v rodinném domku p. Aplovi v Dražkovicích o 110 Kčs. Trvalo téměř půl roku než došlo k nápravě a vrácení částky. Tento podnik přefakturoval JZD v Rokytně investiční výstavbu dvou silážních jam o částku 9518 Kčs, kterou musel vrátit na základě šetřené stížnosti.

Spolupráce poslanců ONV při vyřizování stížností je dosud malá. Poslanci vždy nešetří připomínky nanášené občany, málo pomáhají předcházet těmto stížnostem odstraňováním nedobrých zjevů některých zařízení a tím přispívat ke spokojenosti občanů.

Složitost budování vyspělé socialistické společnosti vyžaduje, aby národní výbory důkladněji než dosud uskutečňovaly usnesení strany a vlády i národních výborů vyšších stupňů.

Zvlášť je třeba dbát, aby finanční prostředky přidělené národním výborům byly užity účelně, tj. s dodržováním směrnic, které použití prostředků podmiňují. Například - poskytování přímé pomoci jednotným zemědělským družstvům má na většině okresů našeho kraje závady. Na okresech nebyl vypracován rozvrh použitých částek v přímé pomoci, který by sledoval zlepšení výrobních podmínek v JZD. Finanční pomoc nebyla zapracována do CVFP. Nedošlo k vypracování úmluv, které by zavazovaly JZD k zlepšení hospodaření na všech úsecích a podnítily zvýšení efektivnosti hospodaření a nebo včasnost dokončení investic. Přímá pomoc byla poskytována některým jednotným zemědělským družstvům hospodařícím v příznivých podmínkách, která nutně pomoc nepotřebují, v jiných případech dostala přímou pomoc jednotná zemědělská družstva, která neplnila výrobní a dodávkové úkoly stanovené plánem a někdy tyto peníze byly využity na posílení nedělitelného fondu, na úhradu dlužných částek nebo na rozvoj základních prostředků, což je v rozporu s danými směrnicemi. ÚV KSC správně kritizoval používání přímé pomoci na posílení JZD odbornými kádry. Rady okresních národních výborů projednávají čtvrtletně přehled o čerpání přímé pomoci, ale nedostatečně zkoumají jak přímá pomoc účinně zlepšuje hospodaření v rámci okresu a pomáhá na nejdůležitějších úsecích potřebným jednotným zemědělských družstvům.

Usnesení ÚV KSČ o úkolech při rozvoji zemědělství v roce 1962 ze 6. a 7. února dává účinnou směrnici pro práci národních výborů i komisí. Účastnil jsem se jednání ve sloučeném JZD Družba se sídlem ve Svítkově. Předseda místního výboru strany s. Stehlík spolu s předsedou místního národního výboru s. Pulpánem a předsedou s. inž. Seďou dobře připravili schůzi, kriticky ukázali na zaostávání jednotlivých úseků, hlavně v rostlinné výrobě, vyjádřili nespokojenost s metodami práce některých funkcionářů. Schůze uložila technikům konkrétní úkoly i technicko-organizační opatření s provedením do stanovených termínů pod osobní zodpovědností. Bylo to jednání radostné, dobře připravené, s vysokou úrovní.

Proč nám v celém okrese nepracují národní výbory tak dobře jako ve Svitkově a proč úroveň organizátorské práce v některých obcích zaostává. Je to tím, že těžiště odpovědnosti za většinu úkolů na zemědělském úseku postaru přejímají rady národních výborů. Zemědělské komise okresních národních výborů i odbory ještě málo změnily svůj dřívější systém v práci a jdou starou cestou. Zemědělské komise okresních národních výborů zpravidla nechávají si předkládat zprávy zpracované zemědělským odborem a rozhodují často bez znalosti věci v zemědělských závodech nebo na pracovištích. Zprávy jsou zpracovávány většinou z podkladu získaných v kanceláři družstva nebo místního národního výboru a jsou v nich převzaty názory vedoucích funkcionářů v místech. Taková hodinová návštěva a pohovor často stačí, aby byly získány potřebné podklady. Jednání zpravidla bývá zaměřeno jen na určitý dílčí výrobní úsek. Proto nemůže být posouzeno jak je v souladu výroba v celém závodě jako celek. Nemůže být posouzeno, jak na výrobu působí stávající organizace práce, odměňování apod. a proto z takovýchto zpráv a z povrchních informací je těžko vyhmátnout hlavní článek, za který by bylo třeba vzít. Zprávy proto přináší často argumenty o objektivních potížích, ke kterým v rámci okresu je obtížné najít správné řešení. Provádíme pravidelně měsíční nebo čtvrtletní hodnocení plnění plánu v jednotlivých komisích s přizvanými soudruhy vedoucími jednotlivých závodů. V diskusi hodnotí se čísla, která jsou srovnána do tabulek, ovšem zkušenosti z pracovišť a závodů získaných přímo poslanci nebo členy komise je zase málo.

Kupříkladu naše Státní traktorová stanice splnila v loňském roce plán vysoko přes 100 %. Zaměstnanci brali vysoké prémie. Víc než 30 % základního platu. Za celý rok bylo ale málo těch, kteří by se důkladně podívali, jestli kupř. účty oprav nejsou zbytečně vysoké, jestli by se nemohlo opravovat levněji, jak poradenská služba pomáhá mechanizaci a zavádění nových metod v zemědělských závodech, jaké má výsledky ve své práci, jak pracuje laboratoř STS, která by měla v letošním roce vyzkoušet klíčivost mnoha vzorků osiv ozim i jařin, protože loňské žně byly vlhké a možná že došlo k poškození některých druhů osiv. U nás máme porosty ozimů řídké a možná, že jednou z příčin je také nízká klíčivost osiv. Tak bych mohl pokračovat. Jistě mnoho zajímavých poznatků by bylo získáno při prověrce na úseku ochrany rostlin nebo ve využití těžkých mechanizačních prostředků. Ředitel STS s. Šípek sám říká, že je příliš velká důvěra vůči STS a málo se do hloubky prověřuje její hospodaření a provádí důsledná kontrola některého z vyšších orgánů. S. Šípek by měl sám dbát, aby měl dobrou vnitropodnikovou kontrolu, která by odhalovala podstatné nedostatky, ovšem je to ještě stále v některých závodech tak, že říznout do vlastního těla není tak snadné a spíš soudruzi volají po kontrole zvenčí.

Zemědělské komise měly by v programu jednání řešit důležité. otázky, raději méně, ale na základě hlubokých znalostí hospodaření a i námětů pracovníků z pracovišť od kolektivů soutěžících o titul brigáda socialistické práce, novátorů apod. Okresní zemědělské komise by měly také hledat formy styků k aktivizaci zemědělských komisi místních národních výborů, které místy málo pracují. Je to často proto, že předseda nebo tajemník MNV místo aby učil předsedu a členy práci zemědělské komise a staral se o dobrou přípravu jednání, zařizuje věci sám. Ve Svitkově zemědělská komise pracuje. Úkoly, které má v plánu nikdo jiný za ni zajišťovat nebude. Kdyby se schůze nekonala a zemědělská komise kupř. neschválila povolení domácích porážek, tak místní družstevníci porážet nebudou a jednáním komise budou pobouřeni. A tak podobně je tomu i s jinými, pro zemědělský úsek důležitými úkoly.

Okresní zemědělská komise zlepšila svou práci. Byla např. v JZD Řečany a Moravany, kde se přesvědčovala o průběhu zimní kampaně tak, že poslanci se ráno rozdělili do skupin a každá skupina navštívila určitý úsek výroby. Někteří navštívili výrobu živočišnou, jiní rostlinnou, jiní hospodaření JZD a odpoledne o těchto zkušenostech udělali rozpravu.

Nám bylo rozdáno vládní usnesení č. 52 z 24. ledna 1. r. Myslím, že má takový obsah, že při jeho realizaci bude práce rad ONV i KNV i komisí podstatně zlepšena, až bude uvedeno do praxe

Uvedl jsem kritiku některých nedostatků v práci národních výborů a jejich komisí. Tím nechci říci, že výsledky jejich práce jsou malé. Dosáhli jsme významných úspěchů a práce nás všech byla úspěšná. S dalším posilováním pravomoci směrem k národním výborům nižších stupňů budeme muset utužovat disciplínu v zásadních otázkách centrálního řízení.

Na posledních členských schůzích, kterých jsem se zúčastnil v diskusi, vyjadřovali členové družstev radost nad usnesením ÚV KSČ o sociálním zabezpečení družstevníků. S. Horáčkové v JZD Bezděkov utkvěla v paměti slova presidenta republiky soudruha Novotného, pronesená na V. družstevním sjezdu, kde říkal: "V JZD, ve kterých bude postavení družstevníků ve výrobě i v odměňování za práci obdobné jako u ostatních pracovníků v národním hospodářství, je na místě plné vyrovnání jejich sociálního zabezpečení se sociálním zabezpečením zaměstnanců." Myslela jsem, že si ještě nějaký rok počkám, než tato zásada bude moci být realizována." Usnesení ÚV KSČ z 6. a 7. února dává směrnici k realizaci sociálního zabezpečení družstevníků již od 1. dubna t. r. Sociální zabezpečení přestává být dobrovolným, ale stává se povinným zajištěním členů jednotných zemědělských družstev na úrovni ostatních pracujících na jiných úsecích našeho hospodářství. Největší radost vyjadřuje mládež, která vychází ze zemědělských škol, protože je prakticky vyrovnán rozdíl sociálního zabezpečení s mládeží učilišť průmyslových nebo i jiných závodů. Tím jsou dány nejlepší možnosti, aby nábor mládeže do zemědělství v letošním roce byl splněn a mládež stala se v našich zemědělských závodech nositelem nejpokrokovějších metod v řízení i v jejich hospodaření. Je to další významný úspěch, kterého dosáhl náš lid v rámci péče o člověka. Je to další stupeň uskutečňování zásad komunismu. Naše veliké úspěchy, kterých jsme dosáhli, nezvratně prokazují velké přednosti socialistického společenského řádu. Další úspěchy na naší cestě jsou závislé na tom, jak každý podnik, závod, JZD, státní statek, beze zbytku splní své úkoly. Aby plnění plánu a rozpočtu v letošním roce bylo co nejlepší, to je podmíněno také dobrou prací národních výborů všech stupňů, jejich komisí i poslanců, kteří v úzké spolupráci se všemi občany k dosavadním hospodářským i politickým úspěchům budou dále rozmnožovat úspěchy další pro šťastný a spokojený život všech našich lidí. (Potlesk.)

Podpreseda NS dr. Kyselý: Prerušujem schôdzu na 20 minut.

Místopředseda NS Pospíšil (zvoní):

Zahajuji přerušenou schůzi. Budeme pokračovat v přerušené rozpravě k 1. bodu denního pořadu. Dalším přihlášeným řečníkem je posl. Koráň, dávám mu slovo.

Posl. Koráň: Vážené Národné zhromaždenie! - súdružky, súdruhovia, poslanci!

Vládny návrh rozpočtového zákona, ktorý prejednávame, predpokladá výdaje na ďalší rozvoj a zvýšenie úrovne školstva, kultúry, zdravotníctva, telovýchovy, a to až 36,4 % z celkových výdajov štátneho rozpočtu na r. 1962. V porovnávaní s očakávaným plnením zvyšujú sa tieto výdaje oproti r. 1961 o 6,8 %.

Na úseku školstva ťažisko výdajov spočíva v realizovaní úloh vytýčených XI. sjazdom KSČ, najmä úlohy, vyplývajúce z prestavby školstva v zmysle usnesení našej strany o úzkom spojení školy so životom a o ďalšom rozvoji výchovy a vzdelanie v ČSSR.

Hlavnou úlohou prestavby školstva je organicky spojiť vyučovanie so spoločensky užitočnou prácou, a od určitého veku priamo s výrobnou prácou žiakov a študentov. Toto má na mysli aj zákon o sústave výchovy a vzdelania (školský zákon, ktorý sme v Národnom zhromaždení schválili v jeseni 1960 roku.) Na základe prijatého zákona bolo vypracované nové poňatie všetkých škôl, nové učebné plány a osnovy a vypracovali sa postupne nové učebnice. Nové poňatie škôl a učebné osnovy boli medzi učiteľmi kladne prijaté.

Pri realizovaní zásady spojenia školy so životom vyskytli sa na školách i niektoré problémy, ktorých riešenie podmieňuje úspešné výsledky práce škôl.

Doterajšie skúsenosti ukázali, že otázka spojenia školy so životom sa prevážne zúžuje iba na oblasť spojenia s výrobou a na veľkej časti škôl sa nepristupuje tvorivo k tomu, aby princíp spojenia školy so životom prelínal celý vyučovací proces. Toto sa prejavuje najmä pri vyučovaní všeobecnovzdelávacích predmetov, v ktorých učitelia nevyužívajú možnosti zblíženia učiva konkrétnym požiadavkam života.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP