Posl. Kubánek:
Soudružky a soudruzi poslanci!
Návrh plánu a rozpočtu na rok 1962 byl v
našem Východočeském kraji zpracován
na základě ukazatelů a úkolů
vyplývajících z 3. pětiletého
plánu. Je vyjádřen celkovými výdaji
kraje částkou 3 miliardy 603 milionů 78 tisíc
Kčs. Tato částka bude hrazena celkovými
příjmy kraje částkou 2 miliardy 237
milionů 213 tisíc a přídělem
z ústředního rozpočtu částkou
1 miliarda 365 milionů 856 tisíc. Tato rozpočtová
čísla byla rozpracována na vlastní
rozpočet Východočeského KNV, rozpočty
ONV a MNV. Návrhy rozpočtu 1465 národních
výborů byly projednány na veřejných
schůzích a besedách za účasti
více jak 75 tisíc občanů. Rozpracování
plánu na hospodářském úseku
předcházelo projednání ročních
komplexních rozborů a prověrky efektivnosti
a ukázala se možnost zvýšení příjmů
podniků nebo národních výborů
o 8 milionů 689 tisíc Kčs a snížení
nákladů či výdajů národních
výborů o 6 milionů 956 tisíc Kčs.
V letošním roce rada KNV více jak v letech
předešlých dbala na správné provedení
rozpisu plánu rozvoje, rozpočtu na celém
úseku hospodářství na rok 1962.
Některé požadavky okresů nemohly být
uspokojeny a bude nutné najít cestu k jejich řešení.
Je to kupříkladu výstavba škol a jejich
vybavení, zajištění provozu některých
předškolních zařízení,
jak např. v mateřských školách
a jeslích, kde se v našem okrese nedostává
125 pracovníků pro zajištění
provozu a téměř půl druhého
milionu Kčs. Péče o děti a mládež
je vyjádřena v mnoha dokumentech vlády a
dělá okresním národním výborům
starosti, jak tato usnesení realizovat. ONV vyjadřovaly
přání zvýšených požadavků
také na úseku zemědělství,
zdravotnictví a v dopravě.
V současné době provádí se
přehodnocení stavebních investic proto, že
letošního roku dojde ke snížení
kapacity ve stavebních podnicích a omezení
nebo i zastavení některé občanské
výstavby a účelových staveb. Příděl
z ústředního rozpočtu na správu
národních výborů je snížen
a nutí k přemýšlení o nutných
úsporách. Bude třeba šetřit například
na nadměrném čerpání úhrady
na cestovné, bude nutné snížit režii
ve vnitřní správě, na kancelářských
potřebách, odběru časopisů,
omezit zbytečné cesty auty a plýtvání
benzinem. Také musí být vážena
každá účelnost porady nebo aktivu svolané
do okresního města. Místní národní
výbory mohou ušetřit na otopu, světle,
cestovném a odstranit dílčí nehospodárné
nakládání finančními prostředky.
Prověrky národních výborů ukazují,
že s rozpočtovými prostředky není
dobře nakládáno, například
- Místní národní výbor v Hostovicích
pořídil čekárnu, tj. investici, aniž
by byla zařazena do řádného plánu.
Materiál na stavbách není řádně
evidován a odepisován. Na místním
národním výboru v Býšti u investiční
výstavby není veden stavební deník
a tomu bývá často zvláště
u staveb prováděných v akci "Z".
Drobné provozovny místních národních
výborů někde špatně hospodaří.
Z jejich práce není prospěch, ale škoda.
Tak například služby při místním
národním výboru v Ohrazenicích vykazují
v příjmech 65 tisíc Kčs a ve vydání
jenom na mzdách 70.400 Kčs. Majetek jednot požární
ochrany není pečlivě evidován, veden
ve zvláštní knize a rovněž spotřeba
pohonných hmot, odpisy materiálu nejsou hlášeny
na národních výborech. Některá
zařízení, která byla v majetku MNV,
jsou někdy užívána soukromými
osobami. Ve veřejných budovách nebývá
vždycky přesně stanoveno nájemné.
Někdy světlo a otop jde na veřejný
účet místo na účet samotných
nájemníků. Jsou závady i v inventování
movitého i nemovitého majetku místních
národních výborů. MNV mohou rozšířit
příjmy při větší péči
hospodaření JZD na zemědělské
dani i na důsledném vybírání
daní z příjmů obyvatel i jiných
místních poplatků. O tomto všem bude
třeba uvažovat a důsledněji získávat
nápravu v průběhu kontroly plnění
plánu a čerpání rozpočtových
částek u příležitosti čtvrtletních
hodnocení. Značná část místních
národních výborů podceňuje
význam dopisů pracujících, kde občané
často kritizují a ukazují na závady
v našem hospodářství nebo špatné
metody práce funkcionářů. Tyto kritické
připomínky v místních národních
výborech nejsou pečlivě prošetřovány
a ani evidovány. V rámci našeho pardubického
okresu v minulém roce bylo šetřeno téměř
200 dopisů. Z tohoto počtu byla polovina dopisů
postoupena z ústředních orgánů
a z těchto největší počet 70
byl z Kanceláře presidenta republiky. Při
šetření byla vyřízena kladně,
tj. oprávněně téměř
polovina došlého počtu stížností.
Nejčastěji si pracující stěžují
v bytových záležitostech. V mnoha případech
mohlo být občanům vyhověno tím,
že bylo zajištěno zlepšení údržby
bytové jednotky anebo zlepšení vnitřního
zařízení bytu. Jindy jednání
přineslo dobrý prospěch tím, že
početná rodina získala byt větší
- směnou a nebo přidělením místnosti
důchodců, kteří vlastnili nadměrný
byt. Druhou nejpočetnější skupinou došlých
stížností jsou stížnosti zemědělské.
Členové jednotných zemědělských
družstev nemohou se někdy domoci oprávněných
nároků u funkcionářů JZD -
např. s. Johanová, členka JZD přes
několikeré urgence nedostávala mateřské
dávky, ač uplatňovala tento nárok
téměř půl roku. Juraj Školník,
který pracoval s rodinou v JZD Bezděkov se domáhal
spravedlivého vyúčtování odpracovaných
jednotek, po vyřízení stížnosti
bylo mu doplaceno 1520 Kčs. JZD Zdechovice po 2 roky odmítalo
přijmout za členy dva přestárlé
drobné zemědělce s. Hlaváčka
a Morávka, údajně pro nedostatek stájových
prostor, ale hlavně proto, že jejich pozemky ležely
ve svahovitém terénu, u lesa, a JZD se k obhospodařování
příliš nehodily. JZD slíbilo jim přijetí
v roce 1960, členská schůze přijetí
odložila s tím, že budou přijati od 1.
1. 1961, avšak ke skutečnému přijetí
došlo teprve na základě jejich stížnosti
zaslané Kanceláři presidenta republiky. Stali
se skutečnými členy teprve 1. 1. 1962. Některé
stížnosti týkají se pracovního
zařazení členů na lehčí
práci na základě lékařského
vysvědčení. Představenstva JZD ne.
věří často, že dotyčný
družstevník není schopen těžké
práce, lehčí práci pro něho
nerezervují a nechávají často družstevníka
bez pracovního zařazení bez ohledu na sociální
poměry v rodině.
Závažné stížnosti docházejí
též na úseku pracovních sil v záležitosti
rozvázání prac. poměru se závody.
Bylo tomu tak v případě Boh. Capouška,
řidiče Dopravního podniku města Pardubic,
který se přestěhoval do Vysoké u Mělníka.
Několikrát žádal o rozvázání
prac. poměru z důvodů rodinných, avšak
marně. Nebo Emil Trbola, zaměstnán v Energetických
závodech v Pardubicích. Jmenovaný bydlel
s rodinou v Klášteře u Vilémova. Chtěl
přejít do ČSSS v Chotěboři,
nebylo mu toto umožněno. Podobných případů
mohl bych uvést více. Posl. Harus: President
republiky jich dostal za minulý rok 40 000. Posl. Kubánek:
Protože se soudruzi nemohli vracet pravidelně domů
- k rodině, vznikaly mezi manželi časté
mrzutosti. Ve většině těchto stížností
bylo jmenovaným soudruhům vyhověno. Kritické
připomínky občanů na předražování
nebo špatné služby jsou časté.
Tak například - Okresní stavební podnik
v Holicích přefakturoval zasklení oken v
rodinném domku p. Aplovi v Dražkovicích o 110
Kčs. Trvalo téměř půl roku
než došlo k nápravě a vrácení
částky. Tento podnik přefakturoval JZD v
Rokytně investiční výstavbu dvou silážních
jam o částku 9518 Kčs, kterou musel vrátit
na základě šetřené stížnosti.
Spolupráce poslanců ONV při vyřizování
stížností je dosud malá. Poslanci vždy
nešetří připomínky nanášené
občany, málo pomáhají předcházet
těmto stížnostem odstraňováním
nedobrých zjevů některých zařízení
a tím přispívat ke spokojenosti občanů.
Složitost budování vyspělé socialistické
společnosti vyžaduje, aby národní výbory
důkladněji než dosud uskutečňovaly
usnesení strany a vlády i národních
výborů vyšších stupňů.
Zvlášť je třeba dbát, aby finanční
prostředky přidělené národním
výborům byly užity účelně,
tj. s dodržováním směrnic, které
použití prostředků podmiňují.
Například - poskytování přímé
pomoci jednotným zemědělským družstvům
má na většině okresů našeho
kraje závady. Na okresech nebyl vypracován rozvrh
použitých částek v přímé
pomoci, který by sledoval zlepšení výrobních
podmínek v JZD. Finanční pomoc nebyla zapracována
do CVFP. Nedošlo k vypracování úmluv,
které by zavazovaly JZD k zlepšení hospodaření
na všech úsecích a podnítily zvýšení
efektivnosti hospodaření a nebo včasnost
dokončení investic. Přímá pomoc
byla poskytována některým jednotným
zemědělským družstvům hospodařícím
v příznivých podmínkách, která
nutně pomoc nepotřebují, v jiných
případech dostala přímou pomoc jednotná
zemědělská družstva, která neplnila
výrobní a dodávkové úkoly stanovené
plánem a někdy tyto peníze byly využity
na posílení nedělitelného fondu, na
úhradu dlužných částek nebo na
rozvoj základních prostředků, což
je v rozporu s danými směrnicemi. ÚV KSC
správně kritizoval používání
přímé pomoci na posílení JZD
odbornými kádry. Rady okresních národních
výborů projednávají čtvrtletně
přehled o čerpání přímé
pomoci, ale nedostatečně zkoumají jak přímá
pomoc účinně zlepšuje hospodaření
v rámci okresu a pomáhá na nejdůležitějších
úsecích potřebným jednotným
zemědělských družstvům.
Usnesení ÚV KSČ o úkolech při
rozvoji zemědělství v roce 1962 ze 6. a 7.
února dává účinnou směrnici
pro práci národních výborů
i komisí. Účastnil jsem se jednání
ve sloučeném JZD Družba se sídlem ve
Svítkově. Předseda místního
výboru strany s. Stehlík spolu s předsedou
místního národního výboru s.
Pulpánem a předsedou s. inž. Seďou dobře
připravili schůzi, kriticky ukázali na zaostávání
jednotlivých úseků, hlavně v rostlinné
výrobě, vyjádřili nespokojenost s
metodami práce některých funkcionářů.
Schůze uložila technikům konkrétní
úkoly i technicko-organizační opatření
s provedením do stanovených termínů
pod osobní zodpovědností. Bylo to jednání
radostné, dobře připravené, s vysokou
úrovní.
Proč nám v celém okrese nepracují
národní výbory tak dobře jako ve Svitkově
a proč úroveň organizátorské
práce v některých obcích zaostává.
Je to tím, že těžiště odpovědnosti
za většinu úkolů na zemědělském
úseku postaru přejímají rady národních
výborů. Zemědělské komise okresních
národních výborů i odbory ještě
málo změnily svůj dřívější
systém v práci a jdou starou cestou. Zemědělské
komise okresních národních výborů
zpravidla nechávají si předkládat
zprávy zpracované zemědělským
odborem a rozhodují často bez znalosti věci
v zemědělských závodech nebo na pracovištích.
Zprávy jsou zpracovávány většinou
z podkladu získaných v kanceláři družstva
nebo místního národního výboru
a jsou v nich převzaty názory vedoucích funkcionářů
v místech. Taková hodinová návštěva
a pohovor často stačí, aby byly získány
potřebné podklady. Jednání zpravidla
bývá zaměřeno jen na určitý
dílčí výrobní úsek.
Proto nemůže být posouzeno jak je v souladu
výroba v celém závodě jako celek.
Nemůže být posouzeno, jak na výrobu
působí stávající organizace
práce, odměňování apod. a proto
z takovýchto zpráv a z povrchních informací
je těžko vyhmátnout hlavní článek,
za který by bylo třeba vzít. Zprávy
proto přináší často argumenty
o objektivních potížích, ke kterým
v rámci okresu je obtížné najít
správné řešení. Provádíme
pravidelně měsíční nebo čtvrtletní
hodnocení plnění plánu v jednotlivých
komisích s přizvanými soudruhy vedoucími
jednotlivých závodů. V diskusi hodnotí
se čísla, která jsou srovnána do tabulek,
ovšem zkušenosti z pracovišť a závodů
získaných přímo poslanci nebo členy
komise je zase málo.
Kupříkladu naše Státní traktorová
stanice splnila v loňském roce plán vysoko
přes 100 %. Zaměstnanci brali vysoké prémie.
Víc než 30 % základního platu. Za celý
rok bylo ale málo těch, kteří by se
důkladně podívali, jestli kupř. účty
oprav nejsou zbytečně vysoké, jestli by se
nemohlo opravovat levněji, jak poradenská služba
pomáhá mechanizaci a zavádění
nových metod v zemědělských závodech,
jaké má výsledky ve své práci,
jak pracuje laboratoř STS, která by měla
v letošním roce vyzkoušet klíčivost
mnoha vzorků osiv ozim i jařin, protože loňské
žně byly vlhké a možná že
došlo k poškození některých druhů
osiv. U nás máme porosty ozimů řídké
a možná, že jednou z příčin
je také nízká klíčivost osiv.
Tak bych mohl pokračovat. Jistě mnoho zajímavých
poznatků by bylo získáno při prověrce
na úseku ochrany rostlin nebo ve využití těžkých
mechanizačních prostředků. Ředitel
STS s. Šípek sám říká,
že je příliš velká důvěra
vůči STS a málo se do hloubky prověřuje
její hospodaření a provádí
důsledná kontrola některého z vyšších
orgánů. S. Šípek by měl sám
dbát, aby měl dobrou vnitropodnikovou kontrolu,
která by odhalovala podstatné nedostatky, ovšem
je to ještě stále v některých
závodech tak, že říznout do vlastního
těla není tak snadné a spíš soudruzi
volají po kontrole zvenčí.
Zemědělské komise měly by v programu
jednání řešit důležité.
otázky, raději méně, ale na základě
hlubokých znalostí hospodaření a i
námětů pracovníků z pracovišť
od kolektivů soutěžících o titul
brigáda socialistické práce, novátorů
apod. Okresní zemědělské komise by
měly také hledat formy styků k aktivizaci
zemědělských komisi místních
národních výborů, které místy
málo pracují. Je to často proto, že
předseda nebo tajemník MNV místo aby učil
předsedu a členy práci zemědělské
komise a staral se o dobrou přípravu jednání,
zařizuje věci sám. Ve Svitkově zemědělská
komise pracuje. Úkoly, které má v plánu
nikdo jiný za ni zajišťovat nebude. Kdyby se
schůze nekonala a zemědělská komise
kupř. neschválila povolení domácích
porážek, tak místní družstevníci
porážet nebudou a jednáním komise budou
pobouřeni. A tak podobně je tomu i s jinými,
pro zemědělský úsek důležitými
úkoly.
Okresní zemědělská komise zlepšila
svou práci. Byla např. v JZD Řečany
a Moravany, kde se přesvědčovala o průběhu
zimní kampaně tak, že poslanci se ráno
rozdělili do skupin a každá skupina navštívila
určitý úsek výroby. Někteří
navštívili výrobu živočišnou,
jiní rostlinnou, jiní hospodaření
JZD a odpoledne o těchto zkušenostech udělali
rozpravu.
Nám bylo rozdáno vládní usnesení
č. 52 z 24. ledna 1. r. Myslím, že má
takový obsah, že při jeho realizaci bude práce
rad ONV i KNV i komisí podstatně zlepšena,
až bude uvedeno do praxe
Uvedl jsem kritiku některých nedostatků v
práci národních výborů a jejich
komisí. Tím nechci říci, že výsledky
jejich práce jsou malé. Dosáhli jsme významných
úspěchů a práce nás všech
byla úspěšná. S dalším posilováním
pravomoci směrem k národním výborům
nižších stupňů budeme muset utužovat
disciplínu v zásadních otázkách
centrálního řízení.
Na posledních členských schůzích,
kterých jsem se zúčastnil v diskusi, vyjadřovali
členové družstev radost nad usnesením
ÚV KSČ o sociálním zabezpečení
družstevníků. S. Horáčkové
v JZD Bezděkov utkvěla v paměti slova presidenta
republiky soudruha Novotného, pronesená na V. družstevním
sjezdu, kde říkal: "V JZD, ve kterých
bude postavení družstevníků ve výrobě
i v odměňování za práci obdobné
jako u ostatních pracovníků v národním
hospodářství, je na místě plné
vyrovnání jejich sociálního zabezpečení
se sociálním zabezpečením zaměstnanců."
Myslela jsem, že si ještě nějaký
rok počkám, než tato zásada bude moci
být realizována." Usnesení ÚV
KSČ z 6. a 7. února dává směrnici
k realizaci sociálního zabezpečení
družstevníků již od 1. dubna t. r. Sociální
zabezpečení přestává být
dobrovolným, ale stává se povinným
zajištěním členů jednotných
zemědělských družstev na úrovni
ostatních pracujících na jiných úsecích
našeho hospodářství. Největší
radost vyjadřuje mládež, která vychází
ze zemědělských škol, protože je
prakticky vyrovnán rozdíl sociálního
zabezpečení s mládeží učilišť
průmyslových nebo i jiných závodů.
Tím jsou dány nejlepší možnosti,
aby nábor mládeže do zemědělství
v letošním roce byl splněn a mládež
stala se v našich zemědělských závodech
nositelem nejpokrokovějších metod v řízení
i v jejich hospodaření. Je to další
významný úspěch, kterého dosáhl
náš lid v rámci péče o člověka.
Je to další stupeň uskutečňování
zásad komunismu. Naše veliké úspěchy,
kterých jsme dosáhli, nezvratně prokazují
velké přednosti socialistického společenského
řádu. Další úspěchy na
naší cestě jsou závislé na tom,
jak každý podnik, závod, JZD, státní
statek, beze zbytku splní své úkoly. Aby
plnění plánu a rozpočtu v letošním
roce bylo co nejlepší, to je podmíněno
také dobrou prací národních výborů
všech stupňů, jejich komisí i poslanců,
kteří v úzké spolupráci se
všemi občany k dosavadním hospodářským
i politickým úspěchům budou dále
rozmnožovat úspěchy další pro šťastný
a spokojený život všech našich lidí.
(Potlesk.)
Podpreseda NS dr. Kyselý: Prerušujem schôdzu
na 20 minut.
Místopředseda NS Pospíšil (zvoní):
Zahajuji přerušenou schůzi. Budeme pokračovat
v přerušené rozpravě k 1. bodu denního
pořadu. Dalším přihlášeným
řečníkem je posl. Koráň,
dávám mu slovo.
Posl. Koráň: Vážené Národné
zhromaždenie! - súdružky, súdruhovia,
poslanci!
Vládny návrh rozpočtového zákona,
ktorý prejednávame, predpokladá výdaje
na ďalší rozvoj a zvýšenie úrovne
školstva, kultúry, zdravotníctva, telovýchovy,
a to až 36,4 % z celkových výdajov štátneho
rozpočtu na r. 1962. V porovnávaní s očakávaným
plnením zvyšujú sa tieto výdaje oproti
r. 1961 o 6,8 %.
Na úseku školstva ťažisko výdajov
spočíva v realizovaní úloh vytýčených
XI. sjazdom KSČ, najmä úlohy, vyplývajúce
z prestavby školstva v zmysle usnesení našej
strany o úzkom spojení školy so životom
a o ďalšom rozvoji výchovy a vzdelanie v ČSSR.
Hlavnou úlohou prestavby školstva je organicky spojiť
vyučovanie so spoločensky užitočnou
prácou, a od určitého veku priamo s výrobnou
prácou žiakov a študentov. Toto má na
mysli aj zákon o sústave výchovy a vzdelania
(školský zákon, ktorý sme v Národnom
zhromaždení schválili v jeseni 1960 roku.)
Na základe prijatého zákona bolo vypracované
nové poňatie všetkých škôl,
nové učebné plány a osnovy a vypracovali
sa postupne nové učebnice. Nové poňatie
škôl a učebné osnovy boli medzi učiteľmi
kladne prijaté.
Pri realizovaní zásady spojenia školy so životom
vyskytli sa na školách i niektoré problémy,
ktorých riešenie podmieňuje úspešné
výsledky práce škôl.
Doterajšie skúsenosti ukázali, že otázka
spojenia školy so životom sa prevážne zúžuje
iba na oblasť spojenia s výrobou a na veľkej
časti škôl sa nepristupuje tvorivo k tomu, aby
princíp spojenia školy so životom prelínal
celý vyučovací proces. Toto sa prejavuje
najmä pri vyučovaní všeobecnovzdelávacích
predmetov, v ktorých učitelia nevyužívajú
možnosti zblíženia učiva konkrétnym
požiadavkam života.