Objem decentralizované výstavby je navržen
na 30,57 mld. Kčs, což je asi o 400 mil. Kčs
pod úrovní splnění z roku 1961. Proti
třetímu pětiletému plánu je
navrhovaný objem decentralizované výstavby
ve srovnatelném obsahu vyšší o 290 mil.
Kčs, to jest asi o 1 % a investice mimo státní
plán jsou nižší asi o 400 mil. Kčs.
Aby mohly být některé nedostatky v investiční
výstavbě postupně odstraňovány,
bude nezbytně třeba vysoké kázně
a pochopení nejen u závodů a podniků,
ale i u národních výborů, aby byly
dodrženy všechny pokyny v omezení nadměrné
rozestavěnosti a usměrňování
proporcí decentralizované výstavby vydané
vládou, jakož i opatření ke zlepšení
řízení investiční výstavby
zajišťované národními výbory,
bude třeba ve větší míře
přistoupit k typizaci a unifikaci ve výstavbě
a samozřejmě i ke zvyšování technického
rozvoje v investiční výstavbě.
Pokud jde o bytovou výstavbu, dosáhnou výdaje
celkové částky 7,34 mld. Kčs. Jestliže
jsme dokončili v roce 1956 63 677 bytů a v roce
1961 asi 86 200, je jich plánováno v roce 1962 více,
a sice 87 480. Půjde především o to,
aby bylo dosaženo nejen snížení nákladu
na bytovou jednotku, ale i náležité kvality
bytů.
Soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi nyní ještě,
abych krátce pohovořil o situaci v investiční
výstavbě u chemického průmyslu.
Pod dojmem usnesení ÚV KSČ ze 7. prosince
1960 o dalším rychlém rozvoji chemického
průmyslu stanovili si pracovníci chemického
průmyslu na úseku investiční výstavby
pro rok 1961 úkoly velmi progresívní, ač
si přitom byli vědomi toho, že ve stanoveném
plánu určitá část dodávek
strojů není plně kryta plánem příslušných
strojírenských podniků.
V průběhu roku se ukázalo, že přes
veškerou jejich snahu i pomoc Státní plánovací
komise nebude možno strojní dodávky zajistit
a že naopak bude třeba počítat s tím,
že podniky ministerstva těžkého strojírenství
nebudou s to dodat zařízení v ceně
104 mil. Kčs. I po tomto snížení schváleném
počátkem července 1961 vládou, zůstal
plán ministerstva chemického průmyslu na
úseku investic nejodvážnějším
plánem v celém národním hospodářství,
neboť představoval zvýšení o celých
40 % oproti skutečnosti. z roku 1960. Bylo by chybou hledat
příčiny nesplnění plánu
investic u MCHP v takto prudce stanoveném trendu. Jsou
známy příklady z SSSR, z NDR a v letošním
roce i z PLR, že v jednotlivých odvětvích
je možno naplánovat takovýto prudký
trend a také jej pak realizovat.
Na nesplnění plánu investic u MCHP měly
hlavní vliv známé situace ve strojírenských
podnicích, v hutích a koncem roku i situace v zahraničním
obchodě. Materiálové potíže se
projevovaly i ve stavebnictví a zde k tornu přistoupily
v některých oblastech i potíže vzniklé
z nedostatku pracovních sil (zvláště
ve Stalinových závodech, v Přerově
a ve Val. Meziříčí).
Přestože celkový výsledek plnění
plánu investic u MCHP není úspěšný,
je možno uvést i řadu dobrých výsledků
dílčích. Je to v prvé řadě
ta skutečnost, že v r. 1961 byla u MCHP proinvestována
v centralizované výstavbě částka
vyšší než 2 mld. Kčs a spolu s výstavbou
decentralizovanou dokonce 3 mld. Kčs. Je to nejvyšší
dosažená cifra u chemického průmyslu
vůbec a zároveň čtyřnásobně
vyšší růst, než byl průměr
dosažený v centralizované výstavbě
v celém našem národním hospodářství.
Největším úspěchem, kterého
bylo v uplynulém roce dosaženo u MCHP v centralizované
investiční výstavbě, je včasné
dokončení I. etapy našeho ropovodu. Je to výsledek
soustředěné pozornosti stranických
i odborářských organizací a zlepšení
práce dodavatelů i pomoci Hydrostavu, který
začal budovat trasu od Bratislavy. Budovatelé našeho
ropovodu přijali také výzvu sovětských
soudruhů na zkrácení doby výstavby
ropovodu o jeden měsíc a tento termín ještě
zkrátili.
Obětavou prací dodavatelských organizací
byla naše trasa odzkoušena již ve 4. čtvrtletí
1961 a v současné době, jak je vám,
soudruzi a soudružky, jistě známo, dorazila
sovětská ropa úspěšně
do bratislavského Slovnaftu a právě dnes
se oslavuje toto velké vítězství.
Po zásluze je zde možno ocenit i dobrou a obětavou
práci soudruhů Nepovíma a inž. Holčíka
z MCHP, kteří zajistili provizorním propojením
včasné odzkoušení naší přečerpávací
stanice v Budkovicích. I když oba soudruzi museli
vykonat to, co bylo vlastně povinností investora,
projevila se zde správně organizátorská
a řídící funkce ministerstva.
Dalších úspěchů při uvádění
nových kapacit do provozu bylo dosaženo i na stavbě
G 1000 v Rudém říjnu. I to je příklad
houževnaté práce investora a jeho snahy pomoci
dodavatelským organizacím při včasném
uvádění stavby do provozu. Podobně
tomu bylo i u stavby koženky v Chropyni. Jinak však
těchto radostných skutečností bylo
méně.
Z plánovaných 39 kapacit bylo uvedeno do chodu pouze
13 a z nich pouze 4 v plánovaných termínech.
Zkušenosti ukazují, že mimo opatření
u dodavatelů bude třeba
1. zvýšit náročnost na kvalitu prováděných
prací ze strany stavebních a montážních
dozorů, zejména v období dokončovacích
prací a
- v dostatečném časovém předstihu zajistit přípravu kádrů a zapojit zejména vedoucí kádry provozu do výkonu montážních dozorů v období dokončovacích prací tak, aby tyto přistupovaly ke zkušebnímu provozu s dokonalou znalostí zařízení, jejichž jsou budoucími provozovateli.
Jedině tak bude možno přivést nově
vybudované kapacity po krátkém zkušebním
provozu na plné projektované výkony.
Soudruzi a soudružky poslanci, hovořil jsem zde v
souvislosti s investiční výstavbou o některých
nedostatcích i o dobrých výsledcích.
My všichni víme, že úspěchy, kterých
náš lid již dosáhl a denně dosahuje,
daleko převyšují nedostatky. Povinností
nás poslanců je pomáhat tyto nedostatky nejen
odhalovat, ale také je odstraňovat a mobilizovat
naše pracující k dalšímu rozvoji
národního hospodářství. Příprava
XII. sjezdu KSČ je k tomu dobrou základnou.
Státní rozpočet ČSSR na rok 1962,
který právě projednáváme, je
rozpočtem budovatelů vyspělé socialistické
společnosti, která již brzy vykročí
na cestu budování komunismu. Proto budu s velkou
radostí hlasovat pro jeho schválení a věřím,
že jej jednomyslně schválí celé
naše Národní shromáždění.
(Potlesk.)
Místopředseda NS Fiala: Dávám
slovo posl. Gabriškovi.
Posl. Gabriška: Vážené súdružky
a súdruhovia poslanci!
Predložená zpráva k návrhu štátneho
rozpočtu ČSSR na rok 1962 kriticky hodnotí
dosiahnuté výsledky za rok 1961, za prvý
rok našej tretej päťročnice. Keď sme
schvaľovali rozpočet na rok 1961, boli sme všetci
presvedčení o tom, že plánované
rasty výroby, produktivity práce, zníženie
nákladov budú nielen dosiahnuté, ale i prekročené.
Výsledky však ukazujú, že opatrenia rezortov
a podnikov na zabezpečenie splnenia plánu roku 1961
vo všetkých ukazovateľoch neboli dostatočne
účinné. Spomalil sa rast produktivity práce
a je nejhorší od roku 1954, nedosiahol sa plánovaný
prírastok objemu priemyselnej výroby a stavebných
prác a povážlivo zaostala oproti plánu
poľnohospodárska výroba.
Zpráva kriticky hodnotí úroveň organizácie
práce, zneužívanie zvýšenej právomoci
na podnikoch a národných výboroch. Nebol
plnený sortiment a došlo i k porušovaniu finančnej
disciplíny.
Priemyselný výbor NZ v rámci svojej činnosti
previedol v priebehu minulého roku niekoľko prieskumov
na veľkých centralizovaných stavbách
i na dôležitých výrobných podnikoch
MCHP, MTS. Na záverečných besedách
poslancov s pracujúcemi pracujúci poukazovali na
ťažkosti v zásobovaní materiálom,
na nedostatky v organizácii práce, na prebujnelú
administratívu a podobne. Či to bol robotník,
technik, alebo administratívny pracovník, každý
žiadal urýchlené prevedenie nápravy,
urýchlené odstránenie nedostatkov vo vzťahoch
medzi rezortmi i medzi VHJ. Získané poznatky a skúsenosti
z prieskumov boli priemyslovým výborom spracované
a vo forme návrhov na odstránenie nedostatkov boli
zaslané predsedníctvu vlády a Štátnej
plánovacej komisii. Niektoré z nich boli už
použité v organizačných opatreniach
vlády pre zabezpečenie úloh štátneho
plánu na rok 1962.
Ako som už uviedol, zpráva k rozpočtu kriticky
hodnotí úroveň organizácie práce
vo všetkých odvetviach národného hospodárstva.
Dovoľte mi niekoľko stručných poznámok
k úseku stavebníctva a dopravy, predovšetkým
z hľadiska, ako rovnomerná a efektívna práca
týchto úsekov nášho národného
hospodárstva podmieňuje plnenie plánu vo
výrobných odvetviach.
Stavebníctvo bezpochyby dosiahlo v posledných rokoch
veľa kladných dielčich úspechov. Popri
dosiahnutých kladoch je však nutné podľa
mojho názoru otvorene hovoriť o vážnych
nedostatkoch v stavebníctve a hlavne o chybách,
ktoré sa rok čo rok opakujú. V zpráve
k návrhu rozpočtu sa uvádza, že plán
v stavebníctve za rok 1961 bol splnený na 96,7 %,
nebola splnená produktivita práce a plán
nákladov bol prekročený. Nedostatky majú
jedného menovateľa, a to je nízka úroveň
organizácie práce na stavbách. O problémoch
sa už veľa nadiskutovalo. Boli prijaté významné
uznesenia ÚV KSČ i opatrenia vlády, ale tieto
sa len veľmi ťažko prebojovávajú
do praxe. O tom, že sa nedostatky z roka na rok opakujú,
uvediem konkrétny príklad zo svojho volebného
obvodu.
V Hencovciach na východnom Slovensku sa buduje závod
na výrobu ľahkých stavebných hmôt.
Ide o centralizovanú akciu, pri ktorej sa v plnej miere
uplatňuje opakovanie projektu, možno povedať,
že ide o typový projekt. Kapacita tohto závodu
je asi 60 mil. tehlových jednotiek ročne. Teda závod,
ktorý podstatnou mierou prispej e k zmierneniu napätosti
v pláne stavebných hmôt na východnom
Slovensku. Skúšobná prevádzka mala byť
zahájená k 1. aprílu tohto roku. Termín
dodržaný nebude. Pri výstavbe nastali vážne
rozpory medzi odborníkmi rezortu stavebníctva v
otázkach pilotovania objektov mlynice. Rozpory sa riešili
takmer 6 mesiacov a dôsledok? Najzložitejšie a
najťažšie betonárske práce sa musia
prevádzať v zimných mesiacoch To si samozrejme
vyžaduje zvýšené náklady na prípravu
a vykurovanie, s čím v projekte nemohlo byť
počítané.
Ďalší nepriaznivý dopad odsunu zahájenia
výroby sa prejaví vo využití pracovných
síl. Kádre pre prevádzku boli pripravované
správne k 1. aprílu. Odsun zahájenia výroby
si vynúti, že pre zaškolených pracovníkov
sa musí hľadať náhradná práca,
pri ktorej pochopiteľne nemožno dosiahnuť plánovanú
produktivitu práce.
Je to malý praktický príklad, ku ktorému
podľa mojho názoru nemuselo dôjsť. Ide
o problém vnútrorezortný, ktorý mohol
byť ďaleko pružnejšie a iniciatívnejšie
vyriešený. Keď si však premietneme dopad
oneskoreného zahájenia výroby na veľké
stavby ako napríklad Dusikáreň Šaľa,
alebo Kaučuk Kralupy, tu už národohospodárske
straty idú do miliónov. O politických škodách
ani nehovorím.
Tempo rastu stavebnej výroby sa v roku 1962 proti päťročnici
spomaľuje. Myslím, že bude správne, keď
pracovníci v stavebníctve využijú toto
obdobie k zlepšeniu organizácie práce na stavbách
i v riadiacich orgánoch.
Teraz niekoľko poznámok k úseku dopravy:
V priemyselných závodoch i v ďalších
odvetviach nášho hospodárstva sme v predchádzajúcich
rokoch prevádzali mimoriadne opatrenia na úseku
vykládky a nakládky ako i predzásobenia surovinami
vždy na obdobie takzvanej zemiakovej a repnej kampane.
V minulom roku bola však situácia v pristavovaní
vagónov podstatne ťažšia ako v rokoch predchádzajúcich.
Zvlášť ťažká situácia
bola v obvode Košickej dráhy, ktorá zabezpečovala
v priebehu roka mimoriadne veľké úlohy v prekladovej
stanici Čierna nad Tisou.
Hospodárske vzťahy prepravcov tovaru, t. j. národných
podnikov a ČSD sú upravené železničným
prepravným poriadkom, vydaným 1. apríla 1955
v zmysle vládneho uznesenia zo dňa 12. februára
1954.
Železničný prepravný poriadok s menšími
úpravami platí i dnes. Ukladá prepravcom
tovaru vykladať vagónové zásielky vo
dne i v noci i v dňoch pracovného pokoja. Sú
stanovené presné lehoty na vyloženie a naloženie
tovaru, ktoré sú povinní prepravcovia dodržiavať.
Za predržovanie vozňov platia prepravcovi a železnici
vysoké pokuty a penále. Za rok 1961 zaplatili prepravcovia
- národné podniky - železnici na zdržnom
takmer 200 miliónov korún. To samozrejme národnému
hospodárstvu neprinieslo žiadny efekt. Prostriedky
sa preložili z jedného vrecka do druhého.
I napriek tvrdým sankčným opatreniam železnice
proti prepravcom dochádzalo a dochádza ešte
i dnes k značnému predržovaniu vagónov,
čo len sťažuje už i tak napätú
situáciu. Príčiny tohto neuspokojivého
stavu treba podľa mojho názoru hľadať ako
u prepravcov, tak i v organizáciách ČSD.
V niektorých národných podnikoch neboli vytvorené
dostatočné podmienky pre plné uplatnenie
zásad nepretržitej nakládky a vykládky
v zmysle prepravného poriadku. Tu dochádza k sústavnému
porušovaniu plynulého obehu železničných
vozňov, prakticky k porušovaniu štátnej
disciplíny.
Máme však mnoho národných podnikov,
kde je nepretržitá nakládka a vykládka
organizačne dobre zabezpečená. V chémii
máme celý rad podnikov, kde nedeľná
nakládka a vykládka bola sústavne plnená
na 115 až 120 %. A predsa i v takýchto podnikoch dochádzalo
v minulom roku k predržiavaniu vagónov. Príčiny
v takomto prípade sú v orgánoch ČSD.
Sú v nerovnomernom, nárazovom pristavovaní
vagónov. Mnohokrát v minulom roku bola situácia
taká, že v prvej polovici týždňa
pracovné čaty u vykládky a nakládky
nemali čo robiť. Bolo treba hľadať náhradnú
prácu. Prísun surovín i nakládka tovarov
sa sústreďoval obyčajne na sobotu a nedeľu,
kedy sa úlohy dali zvládnuť len organizovaním
brigád a inými mimoriadnymi opatreniami.
Nedostatok vagónov na nakládku spôsoboval
ďalej veľké národohospodárske straty
vytváraním náhradných skladových
priestorov pre hotové výrobky. Manipulácia
si vyžiadala veľa ľudskej práce a finančných
nákladov. Zvýšenou manipuláciou dochádzalo
ďalej i k znehodnocovaniu výrobkov poškodením
a pod. Len v jednom malom podniku na východnom Slovensku,
v ktorom je pomerne dobre organizovaná nakládka
a vykládka, došlo k priamym stratám z titulu
zvýšenej manipulácie na provizórnych
skladkách hotových polotovarov vo výške
250 000 Kčs, o ktorú čiastku za normálnych
podmienok mohol byť hospodársky výsledok tohto
podniku lepší.
Naproti tomu ďalší spracovatelia polotovarov
stáli často pred problémom udržania
prevádzky z titulu nedostatku suroviny. Na jednej strane
teda nadmerné zásoby polotovarov a na druhej strane
ohrozenie prevádzky z titulu ich nedostatku. V takomto
prípade sa museli urýchlene organizovať ucelené
vlaky a ich rýchle vypravenie. Niekoľko takýchto
prípadov bolo v minulom roku napríklad medzi národným
podnikom Vranovský drevopriemysel a Spolana Neratovice
pri preprave viskózovej buničiny.
Boli i také prípady, že z titulu nedostatkov
vagónov podniky nesplnili plán. Napríklad
Východoslovenské kameňolomy plnili rovnomerne
plán po dobu troch štvrťrokov. V poslednom štvrťroku
im železnica ostala dlžná 20 000 vozových
jednotiek. Podnik plán nešpinil, dostal sa do veľmi
zlej finančnej situácie, keď nemal prostriedky
ani na výplatu miezd.
Pri prejednávaní rozpočtovej kapitoly ministerstva
dopravy v priemyslovom výbore v decembri m. r. informoval
s. minister Vlasák výbor veľmi podrobne o opatreniach
ministerstva na odstránenie nedostatkov. Značne
sa rozšíril park veľkoplošných nákladných
vagónov i park dizelelektrických a elektrických
lokomotív. Toto technické zlepšenie stavu našej
dopravy spolu s ďalšími organizačnými
opatreniami ministerstva a s podstatným upevnením
disciplíny u prepravcov dáva záruku, že
nedostatky budú rýchle odstránené
a že sa zlá situácia z roku 1961 v doprave
viac opakovať nebude.
Súdružky a súdruhovia!
V zpráve k návrhu rozpočtu sa hovorí,
že rok 1962 musí znamenať základnú
zmenu v hospodárení so zdrojmi spoločnosti,
v uvolňovaní každej koruny, každého
kg materiálu. V súčasnej dobe sa na všetkých
našich pracoviskách rozvíja veľká
iniciatíva pracujúcich, vyjadrovaná v socialistických
záväzkoch pracujúcich na počesť
XII. zjazdu KSČ. Úlohou dňa u hospodárskych
pracovníkov, straníckych a odborárskych funkcionárov
musí byť organizovanie socialistického súťaženia
pracujúcich, jeho zameranie na kvalitatívne ukazovatele
plánu, na úspory materiálu, zvyšovanie
produktivity práce a podobne.
Prevádzané opatrenia vlády zabezpečujú
podstatné upevnenie štátnej a pracovnej disciplíny.
Máme preto všetky predpoklady, aby predložený
návrh rozpočtu bol nielen splnený, ale v
jeho kvalitatívnych častiach i prekročený.
(Potlesk.)