Čtvrtek 22. února 1962

Objem decentralizované výstavby je navržen na 30,57 mld. Kčs, což je asi o 400 mil. Kčs pod úrovní splnění z roku 1961. Proti třetímu pětiletému plánu je navrhovaný objem decentralizované výstavby ve srovnatelném obsahu vyšší o 290 mil. Kčs, to jest asi o 1 % a investice mimo státní plán jsou nižší asi o 400 mil. Kčs.

Aby mohly být některé nedostatky v investiční výstavbě postupně odstraňovány, bude nezbytně třeba vysoké kázně a pochopení nejen u závodů a podniků, ale i u národních výborů, aby byly dodrženy všechny pokyny v omezení nadměrné rozestavěnosti a usměrňování proporcí decentralizované výstavby vydané vládou, jakož i opatření ke zlepšení řízení investiční výstavby zajišťované národními výbory, bude třeba ve větší míře přistoupit k typizaci a unifikaci ve výstavbě a samozřejmě i ke zvyšování technického rozvoje v investiční výstavbě.

Pokud jde o bytovou výstavbu, dosáhnou výdaje celkové částky 7,34 mld. Kčs. Jestliže jsme dokončili v roce 1956 63 677 bytů a v roce 1961 asi 86 200, je jich plánováno v roce 1962 více, a sice 87 480. Půjde především o to, aby bylo dosaženo nejen snížení nákladu na bytovou jednotku, ale i náležité kvality bytů.

Soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi nyní ještě, abych krátce pohovořil o situaci v investiční výstavbě u chemického průmyslu.

Pod dojmem usnesení ÚV KSČ ze 7. prosince 1960 o dalším rychlém rozvoji chemického průmyslu stanovili si pracovníci chemického průmyslu na úseku investiční výstavby pro rok 1961 úkoly velmi progresívní, ač si přitom byli vědomi toho, že ve stanoveném plánu určitá část dodávek strojů není plně kryta plánem příslušných strojírenských podniků.

V průběhu roku se ukázalo, že přes veškerou jejich snahu i pomoc Státní plánovací komise nebude možno strojní dodávky zajistit a že naopak bude třeba počítat s tím, že podniky ministerstva těžkého strojírenství nebudou s to dodat zařízení v ceně 104 mil. Kčs. I po tomto snížení schváleném počátkem července 1961 vládou, zůstal plán ministerstva chemického průmyslu na úseku investic nejodvážnějším plánem v celém národním hospodářství, neboť představoval zvýšení o celých 40 % oproti skutečnosti. z roku 1960. Bylo by chybou hledat příčiny nesplnění plánu investic u MCHP v takto prudce stanoveném trendu. Jsou známy příklady z SSSR, z NDR a v letošním roce i z PLR, že v jednotlivých odvětvích je možno naplánovat takovýto prudký trend a také jej pak realizovat.

Na nesplnění plánu investic u MCHP měly hlavní vliv známé situace ve strojírenských podnicích, v hutích a koncem roku i situace v zahraničním obchodě. Materiálové potíže se projevovaly i ve stavebnictví a zde k tornu přistoupily v některých oblastech i potíže vzniklé z nedostatku pracovních sil (zvláště ve Stalinových závodech, v Přerově a ve Val. Meziříčí).

Přestože celkový výsledek plnění plánu investic u MCHP není úspěšný, je možno uvést i řadu dobrých výsledků dílčích. Je to v prvé řadě ta skutečnost, že v r. 1961 byla u MCHP proinvestována v centralizované výstavbě částka vyšší než 2 mld. Kčs a spolu s výstavbou decentralizovanou dokonce 3 mld. Kčs. Je to nejvyšší dosažená cifra u chemického průmyslu vůbec a zároveň čtyřnásobně vyšší růst, než byl průměr dosažený v centralizované výstavbě v celém našem národním hospodářství.

Největším úspěchem, kterého bylo v uplynulém roce dosaženo u MCHP v centralizované investiční výstavbě, je včasné dokončení I. etapy našeho ropovodu. Je to výsledek soustředěné pozornosti stranických i odborářských organizací a zlepšení práce dodavatelů i pomoci Hydrostavu, který začal budovat trasu od Bratislavy. Budovatelé našeho ropovodu přijali také výzvu sovětských soudruhů na zkrácení doby výstavby ropovodu o jeden měsíc a tento termín ještě zkrátili.

Obětavou prací dodavatelských organizací byla naše trasa odzkoušena již ve 4. čtvrtletí 1961 a v současné době, jak je vám, soudruzi a soudružky, jistě známo, dorazila sovětská ropa úspěšně do bratislavského Slovnaftu a právě dnes se oslavuje toto velké vítězství. Po zásluze je zde možno ocenit i dobrou a obětavou práci soudruhů Nepovíma a inž. Holčíka z MCHP, kteří zajistili provizorním propojením včasné odzkoušení naší přečerpávací stanice v Budkovicích. I když oba soudruzi museli vykonat to, co bylo vlastně povinností investora, projevila se zde správně organizátorská a řídící funkce ministerstva.

Dalších úspěchů při uvádění nových kapacit do provozu bylo dosaženo i na stavbě G 1000 v Rudém říjnu. I to je příklad houževnaté práce investora a jeho snahy pomoci dodavatelským organizacím při včasném uvádění stavby do provozu. Podobně tomu bylo i u stavby koženky v Chropyni. Jinak však těchto radostných skutečností bylo méně.

Z plánovaných 39 kapacit bylo uvedeno do chodu pouze 13 a z nich pouze 4 v plánovaných termínech.

Zkušenosti ukazují, že mimo opatření u dodavatelů bude třeba

1. zvýšit náročnost na kvalitu prováděných prací ze strany stavebních a montážních dozorů, zejména v období dokončovacích prací a

  1. v dostatečném časovém předstihu zajistit přípravu kádrů a zapojit zejména vedoucí kádry provozu do výkonu montážních dozorů v období dokončovacích prací tak, aby tyto přistupovaly ke zkušebnímu provozu s dokonalou znalostí zařízení, jejichž jsou budoucími provozovateli.

Jedině tak bude možno přivést nově vybudované kapacity po krátkém zkušebním provozu na plné projektované výkony.

Soudruzi a soudružky poslanci, hovořil jsem zde v souvislosti s investiční výstavbou o některých nedostatcích i o dobrých výsledcích. My všichni víme, že úspěchy, kterých náš lid již dosáhl a denně dosahuje, daleko převyšují nedostatky. Povinností nás poslanců je pomáhat tyto nedostatky nejen odhalovat, ale také je odstraňovat a mobilizovat naše pracující k dalšímu rozvoji národního hospodářství. Příprava XII. sjezdu KSČ je k tomu dobrou základnou.

Státní rozpočet ČSSR na rok 1962, který právě projednáváme, je rozpočtem budovatelů vyspělé socialistické společnosti, která již brzy vykročí na cestu budování komunismu. Proto budu s velkou radostí hlasovat pro jeho schválení a věřím, že jej jednomyslně schválí celé naše Národní shromáždění. (Potlesk.)

Místopředseda NS Fiala: Dávám slovo posl. Gabriškovi.

Posl. Gabriška: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci!

Predložená zpráva k návrhu štátneho rozpočtu ČSSR na rok 1962 kriticky hodnotí dosiahnuté výsledky za rok 1961, za prvý rok našej tretej päťročnice. Keď sme schvaľovali rozpočet na rok 1961, boli sme všetci presvedčení o tom, že plánované rasty výroby, produktivity práce, zníženie nákladov budú nielen dosiahnuté, ale i prekročené. Výsledky však ukazujú, že opatrenia rezortov a podnikov na zabezpečenie splnenia plánu roku 1961 vo všetkých ukazovateľoch neboli dostatočne účinné. Spomalil sa rast produktivity práce a je nejhorší od roku 1954, nedosiahol sa plánovaný prírastok objemu priemyselnej výroby a stavebných prác a povážlivo zaostala oproti plánu poľnohospodárska výroba.

Zpráva kriticky hodnotí úroveň organizácie práce, zneužívanie zvýšenej právomoci na podnikoch a národných výboroch. Nebol plnený sortiment a došlo i k porušovaniu finančnej disciplíny.

Priemyselný výbor NZ v rámci svojej činnosti previedol v priebehu minulého roku niekoľko prieskumov na veľkých centralizovaných stavbách i na dôležitých výrobných podnikoch MCHP, MTS. Na záverečných besedách poslancov s pracujúcemi pracujúci poukazovali na ťažkosti v zásobovaní materiálom, na nedostatky v organizácii práce, na prebujnelú administratívu a podobne. Či to bol robotník, technik, alebo administratívny pracovník, každý žiadal urýchlené prevedenie nápravy, urýchlené odstránenie nedostatkov vo vzťahoch medzi rezortmi i medzi VHJ. Získané poznatky a skúsenosti z prieskumov boli priemyslovým výborom spracované a vo forme návrhov na odstránenie nedostatkov boli zaslané predsedníctvu vlády a Štátnej plánovacej komisii. Niektoré z nich boli už použité v organizačných opatreniach vlády pre zabezpečenie úloh štátneho plánu na rok 1962.

Ako som už uviedol, zpráva k rozpočtu kriticky hodnotí úroveň organizácie práce vo všetkých odvetviach národného hospodárstva. Dovoľte mi niekoľko stručných poznámok k úseku stavebníctva a dopravy, predovšetkým z hľadiska, ako rovnomerná a efektívna práca týchto úsekov nášho národného hospodárstva podmieňuje plnenie plánu vo výrobných odvetviach.

Stavebníctvo bezpochyby dosiahlo v posledných rokoch veľa kladných dielčich úspechov. Popri dosiahnutých kladoch je však nutné podľa mojho názoru otvorene hovoriť o vážnych nedostatkoch v stavebníctve a hlavne o chybách, ktoré sa rok čo rok opakujú. V zpráve k návrhu rozpočtu sa uvádza, že plán v stavebníctve za rok 1961 bol splnený na 96,7 %, nebola splnená produktivita práce a plán nákladov bol prekročený. Nedostatky majú jedného menovateľa, a to je nízka úroveň organizácie práce na stavbách. O problémoch sa už veľa nadiskutovalo. Boli prijaté významné uznesenia ÚV KSČ i opatrenia vlády, ale tieto sa len veľmi ťažko prebojovávajú do praxe. O tom, že sa nedostatky z roka na rok opakujú, uvediem konkrétny príklad zo svojho volebného obvodu.

V Hencovciach na východnom Slovensku sa buduje závod na výrobu ľahkých stavebných hmôt. Ide o centralizovanú akciu, pri ktorej sa v plnej miere uplatňuje opakovanie projektu, možno povedať, že ide o typový projekt. Kapacita tohto závodu je asi 60 mil. tehlových jednotiek ročne. Teda závod, ktorý podstatnou mierou prispej e k zmierneniu napätosti v pláne stavebných hmôt na východnom Slovensku. Skúšobná prevádzka mala byť zahájená k 1. aprílu tohto roku. Termín dodržaný nebude. Pri výstavbe nastali vážne rozpory medzi odborníkmi rezortu stavebníctva v otázkach pilotovania objektov mlynice. Rozpory sa riešili takmer 6 mesiacov a dôsledok? Najzložitejšie a najťažšie betonárske práce sa musia prevádzať v zimných mesiacoch To si samozrejme vyžaduje zvýšené náklady na prípravu a vykurovanie, s čím v projekte nemohlo byť počítané.

Ďalší nepriaznivý dopad odsunu zahájenia výroby sa prejaví vo využití pracovných síl. Kádre pre prevádzku boli pripravované správne k 1. aprílu. Odsun zahájenia výroby si vynúti, že pre zaškolených pracovníkov sa musí hľadať náhradná práca, pri ktorej pochopiteľne nemožno dosiahnuť plánovanú produktivitu práce.

Je to malý praktický príklad, ku ktorému podľa mojho názoru nemuselo dôjsť. Ide o problém vnútrorezortný, ktorý mohol byť ďaleko pružnejšie a iniciatívnejšie vyriešený. Keď si však premietneme dopad oneskoreného zahájenia výroby na veľké stavby ako napríklad Dusikáreň Šaľa, alebo Kaučuk Kralupy, tu už národohospodárske straty idú do miliónov. O politických škodách ani nehovorím.

Tempo rastu stavebnej výroby sa v roku 1962 proti päťročnici spomaľuje. Myslím, že bude správne, keď pracovníci v stavebníctve využijú toto obdobie k zlepšeniu organizácie práce na stavbách i v riadiacich orgánoch.

Teraz niekoľko poznámok k úseku dopravy:

V priemyselných závodoch i v ďalších odvetviach nášho hospodárstva sme v predchádzajúcich rokoch prevádzali mimoriadne opatrenia na úseku vykládky a nakládky ako i predzásobenia surovinami vždy na obdobie takzvanej zemiakovej a repnej kampane.

V minulom roku bola však situácia v pristavovaní vagónov podstatne ťažšia ako v rokoch predchádzajúcich. Zvlášť ťažká situácia bola v obvode Košickej dráhy, ktorá zabezpečovala v priebehu roka mimoriadne veľké úlohy v prekladovej stanici Čierna nad Tisou.

Hospodárske vzťahy prepravcov tovaru, t. j. národných podnikov a ČSD sú upravené železničným prepravným poriadkom, vydaným 1. apríla 1955 v zmysle vládneho uznesenia zo dňa 12. februára 1954.

Železničný prepravný poriadok s menšími úpravami platí i dnes. Ukladá prepravcom tovaru vykladať vagónové zásielky vo dne i v noci i v dňoch pracovného pokoja. Sú stanovené presné lehoty na vyloženie a naloženie tovaru, ktoré sú povinní prepravcovia dodržiavať. Za predržovanie vozňov platia prepravcovi a železnici vysoké pokuty a penále. Za rok 1961 zaplatili prepravcovia - národné podniky - železnici na zdržnom takmer 200 miliónov korún. To samozrejme národnému hospodárstvu neprinieslo žiadny efekt. Prostriedky sa preložili z jedného vrecka do druhého.

I napriek tvrdým sankčným opatreniam železnice proti prepravcom dochádzalo a dochádza ešte i dnes k značnému predržovaniu vagónov, čo len sťažuje už i tak napätú situáciu. Príčiny tohto neuspokojivého stavu treba podľa mojho názoru hľadať ako u prepravcov, tak i v organizáciách ČSD.

V niektorých národných podnikoch neboli vytvorené dostatočné podmienky pre plné uplatnenie zásad nepretržitej nakládky a vykládky v zmysle prepravného poriadku. Tu dochádza k sústavnému porušovaniu plynulého obehu železničných vozňov, prakticky k porušovaniu štátnej disciplíny.

Máme však mnoho národných podnikov, kde je nepretržitá nakládka a vykládka organizačne dobre zabezpečená. V chémii máme celý rad podnikov, kde nedeľná nakládka a vykládka bola sústavne plnená na 115 až 120 %. A predsa i v takýchto podnikoch dochádzalo v minulom roku k predržiavaniu vagónov. Príčiny v takomto prípade sú v orgánoch ČSD. Sú v nerovnomernom, nárazovom pristavovaní vagónov. Mnohokrát v minulom roku bola situácia taká, že v prvej polovici týždňa pracovné čaty u vykládky a nakládky nemali čo robiť. Bolo treba hľadať náhradnú prácu. Prísun surovín i nakládka tovarov sa sústreďoval obyčajne na sobotu a nedeľu, kedy sa úlohy dali zvládnuť len organizovaním brigád a inými mimoriadnymi opatreniami.

Nedostatok vagónov na nakládku spôsoboval ďalej veľké národohospodárske straty vytváraním náhradných skladových priestorov pre hotové výrobky. Manipulácia si vyžiadala veľa ľudskej práce a finančných nákladov. Zvýšenou manipuláciou dochádzalo ďalej i k znehodnocovaniu výrobkov poškodením a pod. Len v jednom malom podniku na východnom Slovensku, v ktorom je pomerne dobre organizovaná nakládka a vykládka, došlo k priamym stratám z titulu zvýšenej manipulácie na provizórnych skladkách hotových polotovarov vo výške 250 000 Kčs, o ktorú čiastku za normálnych podmienok mohol byť hospodársky výsledok tohto podniku lepší.

Naproti tomu ďalší spracovatelia polotovarov stáli často pred problémom udržania prevádzky z titulu nedostatku suroviny. Na jednej strane teda nadmerné zásoby polotovarov a na druhej strane ohrozenie prevádzky z titulu ich nedostatku. V takomto prípade sa museli urýchlene organizovať ucelené vlaky a ich rýchle vypravenie. Niekoľko takýchto prípadov bolo v minulom roku napríklad medzi národným podnikom Vranovský drevopriemysel a Spolana Neratovice pri preprave viskózovej buničiny.

Boli i také prípady, že z titulu nedostatkov vagónov podniky nesplnili plán. Napríklad Východoslovenské kameňolomy plnili rovnomerne plán po dobu troch štvrťrokov. V poslednom štvrťroku im železnica ostala dlžná 20 000 vozových jednotiek. Podnik plán nešpinil, dostal sa do veľmi zlej finančnej situácie, keď nemal prostriedky ani na výplatu miezd.

Pri prejednávaní rozpočtovej kapitoly ministerstva dopravy v priemyslovom výbore v decembri m. r. informoval s. minister Vlasák výbor veľmi podrobne o opatreniach ministerstva na odstránenie nedostatkov. Značne sa rozšíril park veľkoplošných nákladných vagónov i park dizelelektrických a elektrických lokomotív. Toto technické zlepšenie stavu našej dopravy spolu s ďalšími organizačnými opatreniami ministerstva a s podstatným upevnením disciplíny u prepravcov dáva záruku, že nedostatky budú rýchle odstránené a že sa zlá situácia z roku 1961 v doprave viac opakovať nebude.

Súdružky a súdruhovia!

V zpráve k návrhu rozpočtu sa hovorí, že rok 1962 musí znamenať základnú zmenu v hospodárení so zdrojmi spoločnosti, v uvolňovaní každej koruny, každého kg materiálu. V súčasnej dobe sa na všetkých našich pracoviskách rozvíja veľká iniciatíva pracujúcich, vyjadrovaná v socialistických záväzkoch pracujúcich na počesť XII. zjazdu KSČ. Úlohou dňa u hospodárskych pracovníkov, straníckych a odborárskych funkcionárov musí byť organizovanie socialistického súťaženia pracujúcich, jeho zameranie na kvalitatívne ukazovatele plánu, na úspory materiálu, zvyšovanie produktivity práce a podobne.

Prevádzané opatrenia vlády zabezpečujú podstatné upevnenie štátnej a pracovnej disciplíny. Máme preto všetky predpoklady, aby predložený návrh rozpočtu bol nielen splnený, ale v jeho kvalitatívnych častiach i prekročený. (Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP