Technickým rozvojem je možno dát obrovské
rezervy do služeb národního hospodářství.
Tak například víme, že manipulací
s materiálem je u nás zaměstnáno 1
400 000 pracovníků. Do roku 1965 má se na
tomto úseku ušetřit 80 000 pracovníků.
To nejde pomocí právnické činnosti,
ale rozvojem plynulé, pásové, pneumatické
a hydraulické dopravy.
Jiný příklad. Budeme-li rozvíjet hydraulickou
těžbu a dopravu uhlí tak, že v roce 1980
dosáhneme tímto způsobem 10 mil. tun těžby,
pak můžeme ušetřit na investicích
přes 1 miliardu korun, na provozních nákladech
asi 7 miliard korun a v jediném roce 1980 asi 10 tisíc
horníků. Na svých průzkumech zjistil
průmyslový výbor však mnohé závody,
které si důležitost technického rozvoje
již uvědomují. V celém světě
jsou známé naše motocykly Jawa a není
náhodou, že v ČZM Strakonice mají 154
pracovníků v technickém rozvoji, z toho 45
konstruktérů. Stejně tak je tomu i v našem
progresivním závodě ZPS Gottwaldov, kde na
úseku technického rozvoje pracuje 153 konstruktérů
a technologů.
V letošním roce studuje při zaměstnání
na vysokých školách asi 26 000 posluchačů,
tj. zhruba 1/3 Všech studentů vysokých škol.
Ve spojení s tím slyšíme často
na našich závodech i v družstvech: "Vždyť
to nejde, udělá nám to ve výrobě
díru, kdo potom bude pracovat na poli"?
Je pravdou, že odcházejí-li lidé do
školy nemá je kdo zastoupit a vznikají potíže.
Příkladné řešení tohoto
problému našly kolektivy na sovětských
závodech. Odchází-li pracovník z kolektivu
do školy, zavazují se zbývající
členové kolektivu, že udělají
práci za něho bez náhrady. Ale není
to tak zcela zadarmo. Žádají na něm,
by se za to dobře učil, aby jim chodil ukazovat
své vysvědčení a jestliže se
řádně neučí, odvolají
ho. Tak se zvyšování vzdělání
stává záležitostí celého
kolektivu, řeší úbytek pracovníků
a vede zároveň k morální odpovědnosti
posluchače. Jsme toho názoru, že bychom měli
tuto dobrou sovětskou praxi zavádět na našich
závodech a v družstvech.
Třetí pětiletka byla naší stranou
charakterizována jako pětiletka obratu v nové
technice. V roce 1961 jsme udělali v tomto směru
jen první kroky, ačkoliv například
na vědu a výzkum se dalo loni více než
4 miliardy korun a letos se podle rozpočtu dává
celkem přes 5 miliard korun. Cítíme však
všichni, že technický rozvoj musí se neodvratně
stát hlavním činitelem dalšího
vývoje našeho hospodářství, má-li
být zajištěna vysoká životní
úroveň našeho lidu.
V řízení technického rozvoje však
je dosud celá řada nedostatků. Jedním
z nich je zajišťování komplexnosti technického
rozvoje. Co nám pomůže, že někdo
má dobrou myšlenku, nebo že se dokonce zhotoví
prototyp, když pak od návrhu do sériové
výroby dokonalejší techniky je často
velmi dlouhá doba. Viděli jsme často zklamání
na Brněnském veletrhu, když návštěvník
pochválil stroj a pak se zeptal, kdy ho dostane koupit.
Problematikou zajišťování komplexnosti
technického rozvoje zabývali jsme se v Kyjevě
v Institutu automatiky. Jak to tam dělají? Institut
automatiky patří Státní plánovací
komisi. Tato určí výzkumnou a vývojovou
tématiku, kterou řeší institut svými
vědci a inženýry. Navržené prototypy
vyrobí ve svých rozsáhlých dílnách
a vyzkouší je v praxi na některém ze
závodů. Jestliže se prototyp osvědčí,
pak Státní plánovací komise zamontuje
výrobu vyzkoumaného a vyzkoušeného zařízení
do operativního plánu toho kterého resortu.
A tak od tématiky přes výzkum, výrobu
prototypu až po sériovou výrobu nového
zařízení je odpovědnost v jedněch
rukou, technický rozvoj je řízen centrálně.
Náš průmyslový výbor velmi rád
schválil návrh na zřízení státní
komise pro koordinaci vědy a techniky, jíž
se komplexnost zajišťování technického
rozvoje do značné míry řeší
i v naší republice.
V řízení technického rozvoje nejde
však jen o komplexnost. Na našich závodech i
ministerstvech často vidíme, že za technický
rozvoj je považován pouze plán výzkumu
a vývoje, normalizace a poloprovozy. Já si, soudruzi,
myslím, že tady jde o velké zúžení
rozsahu technického rozvoje. Každý pracovník
v průmyslu i v zemědělství ví,
že největší podíl technického
rozvoje se rodí v investicích, ať už jsou
tyto prováděny z jakýchkoliv zdrojů,
dále při generálních, středních
i malých opravách, ve výzkumu a osvojování,
při změně technologie, ze zlepšovacích
návrhů a podobně. Chápeme-li technický
rozvoj jen jako výzkum a osvojení, pak zjišťujeme
často jen velmi slabou souvislost s úkoly státního
plánu, které má podnik zajišťovat.
Bylo však již zdůrazněno několikrát,
že státní plán musí znovu dostat
patřičnou autoritu. Proto je nutno vytvářet
techniku především pro zajištění
ukazatelů státního plánu a ne mít
nějaký tajemný plán technického
rozvoje, který má s úkoly, před nimiž
závod stojí, jen velmi málo společného.
Úkolem nás pracovníků průmyslu
je zajišťovat zvýšení dopravy,úsporu
živé práce, snížení nákladů
technickým rozvojem, ať již tento vzniká
kdekoliv. Je nutno rozhodně potírat takový
názor, že plán technického rozvoje je
jedna věc a státní plán podniků
ve výrobě, ve zvyšování produktivity,
ve snižování nákladů je věc
druhá. V průmyslu technický rozvoj pro technický
rozvoj je asi totéž jako v umění l'art
pour l'artismus. Technický rozvoj nesmí být
ani nikdy svým zaměřením tak dlouhodobý,
že výsledku nikdy nedosáhneme. Má zajišťovat
plnění ukazatelů státního plánu
letos, za rok, za tři, za pět let a ne království
nebeské až po smrti.
Průmyslový výbor našeho Národního
shromáždění zjišťoval v říjnu
minulého roku, zda jsme schopni svými vlastními
silami řešit všechny technické problémy,
které se v jednotlivých odvětvích
průmyslu vyskytují. Odpověď jsme hledali
na SPK, v ČSAV, ve SVTR, v ZPS Gottwaldov, ČZM Strakonice,
TOS Kuřim, ve Spolku pro chemickou a hutní výrobu
v Ústí, v Severočeských chemických
závodech, v Železárnách v Podbrezové
a v Třinci. Odpověď vyzněla jednoznačně
- nejsme. Situace je totiž, soudruzi, taková. Chci-li
například vyřešit komplexní automatizaci
vysoké pece, musím přidělit na řešení
problému poměrně velký počet
hutních výzkumníků. Chci-li vyřešit
přímou redukci železa z rud, to opět
vyžaduje velký počet výzkumníků.
A tak, kdybychom si vybrali pět, možná deset
takových velkých problémů, zjistili
bychom, že jsme vyčerpali prakticky již všechny
své odborníky. A přitom důležitých
problémů, které před hutnictvím
stojí, jsou desítky a desítky.
Jak tedy věc řešit? Přišli jsme
k názoru, že je nutno podstatně zúžit
škálu zkoumaných problémů, aby
na jeden problém nepřipadal zlomek výzkumníka,
ale několik, řekněme 5, 10 výzkumníků
a že ostatní problémy je nutno řešit
ve spolupráci se státy naší socialistické
soustavy. Že je nutno v daleko větší míře
přejímat to, co již bylo vyzkoumáno
a co se osvědčilo. K tomu máme velmi příznivé
podmínky, protože na světě není
tak progresívního hutnictví, jako je hutnictví
SSSR. Sovětský svaz má dnes k dispozici 350
000 vědeckých pracovníků, sovětské
školy připravují více než 20 mil.
duševních pracovníků, v SSSR je více
než 4 tisíce vědeckých institucí.
Tento obrovský technický potenciál dnes uznávají
i v USA. Američané sami např. říkají,
že po vzoru sovětských hutí musí
rychle zvýšit procento aglomerátu ve vsázce,
vyrábět aglomerát samohutný, zvýšit
tlak na sazebnách vysokých pecí a realizovat
všechna opatření, jimiž sovětské
hutnictví poskočilo kupředu.
Přeceňování vlastních sil v
technickém rozvoji vede ke tříštění
sil. Déle je nutno uznat zcela objektivně, že
vzhledem k většímu podílu techniků
a inženýrů v sovětských hutích,
vzhledem k velkému počtu metalurgických závodů,
vzhledem k daleko větší absolutní výrobě
nežli je tomu u nás, bude SSSR vždy v hutní
technice před námi a ze tedy převážnou
částí našich technických zdrojů
budou sovětské zkušenosti a že o jejich
aplikaci u nás půjde především.
Přitom však i nadále bude u nás existovat
celá řada československých specifických
hutnických problémů, jako např. využití
komplexních rud, obohacování chudých
rud, v hornictví např. mechanizace těžby
v nízkých uhelných slojích ostravsko-karvinského
revíru a další, které musíme
řešit nutně vlastními silami, protože
jsou pro nás specifickými. Ve spojení s přejímáním
sovětských zkušeností chtěl bych
zvláště vyzvednout nutnost spolupráce
v oboru automatizace. Jde o to vypracovat konkrétní
solidní program automatizace v naší republice,
z něhož by bylo zřejmé, co se kde, kdy
a jakými prostředky v automatizaci udělá.
V tomto směru budou pro nás sovětské
zkušenosti neocenitelným přínosem.
Ve spojení s řízením techniky chci
se zmínit ještě o jedné věci.
Myslím, že nemůže být diskuse o
tom, že účelem techniky je sloužit rozvoji
výroby. Aby toto spojení techniky s výrobou
bylo největší, je odpovědnost jak za
výrobu, tak i za techniku vložena na hutních
závodech Sovětského svazu do rukou jedné
osoby, hlavního inženýra. Tak se stalo i u
nás po vyjití prvého dokumentu strany a vlády
o hutích v roce 1951. Na sovětských závodech
je tomu tak stále, ale u nás už ne. Zmizel
hlavní inženýr, pracovník nesoucí
odpovědnost za výrobu i techniku v jedné
osobě. A místo toho byl zaveden jednak technický
náměstek a jednak výrobní náměstek.
Uváděly se důvody, že odpovědnost
i za techniku i za výrobu je na jednoho mnoho. Jistě,
že to není maličkost, ale roztržením
odpovědnosti byla všude více či méně
porušena jednota výroby a techniky.
Sovětské hutní závody jsou ve své
většině větší nežli
závody naše a starostí je tedy na nich jistě
více. Tak např. Magnitogorský hutní
kombinát vyrábí více oceli nežli
celá naše republika, ale přesto odpovědnost
za výrobu i za techniku byla a je i nadále v jedněch
rukou, v rukou hlavního inženýra.
Ke zkušenosti, že oddělení techniky od
výroby hutím neprospívá, přišli
nedávno i pracovníci našeho největšího
hutního závodu NHKG. Vrátili se proto znovu
k osvědčenému sovětskému systému,
který spojuje odpovědnost za výrobu i za
techniku v jedné osobě.
Soudruzi!
Naše země vynakládá na rozvoj hospodářství
v letošním roce 52,6 % svého velkého
státního rozpočtu. Avšak i těchto
téměř 65 miliard korun by bylo málo,
kdybychom je nevyužívali efektivně s rozmyslem,
kdybychom nešetřili každou korunou. Bohužel
nutno říci, že tomu tak vždy není.
To ukázala např. revize projektu Jihomoravských
tažíren a trubkáren ve Veselí nad Moravou.
Pro tento závod bylo podle původního projektu
uvažováno s 36 mostovými jeřáby
o nosnosti 5 až 12 tun. Revize projektu však ukázala,
že je možno nahradit 28 jeřábů
řetězovými dopravníky, čímž
se značně sníží investiční
náklady a zvýší produktivita práce
o 300 %. Kromě toho nový způsob řešení
dovoluje zautomatizovat kontrolu tyčového materiálu.
Za promyšlení stojí i další skutečnost.
Do strojírenství má být do r. 1980
dodáno asi 60 000 jeřábů. Kdyby se
to uskutečnilo, připadlo by u nás na 100
dělníků 10 jeřábů, ačkoliv
v současné době máme poměrem
1,25 jeřábů na 100 dělníků
nejlépe vybavenou strojírenskou výrobu na
světě a výrazně předstihujeme
i USA, kde na 100 dělníků připadá
v průměru 0,98 jeřábu.
Tyto příklady ukazují na zastaralé
koncepční metody řešení, vedoucí
k plýtvání prostředky. Na sovětských
závodech můžeme vidět naopak na každém
kroku důkazy o tom, jak s poměrně malými
prostředky zavádí se vysoce účinná
technika, která skutečně řeší
úzká místa ve výrobě a hospodaření.
My chceme často mít techniku i se zlatou ořízkou,
ale její efektivnost nedáváme vždy na
prvé místo. Československá koruna
je drahá věc a zaslouží si, abychom
ji vždy čtyřikrát obrátili než
ji někam dáme.
To jsou některé problémy, jimiž jsme
se zabývali u nás v průmyslovém výboru.
Zjišťujeme, že některé z nich již
našly svá řešení, některé
jsou již rozpracovány. My se budeme problematikou
technického rozvoje zabývat soustavně dále.
Víme však, že jakékoliv dobré usnesení,
jakýkoliv dobrý záměr je přínosem
jen tehdy, uplatní-li se v národním hospodářství,
přinese-li ovoce v dalších výrobcích,
ve zvýšení produktivity, ve snížení
nákladů. Aby se tak stalo, k tomu je třeba
houževnaté práce tisíců rukou
a hlav. Hlavním podílem účasti pracujících
musí být proto nutně účast
na realizaci. Usnesení, návrhy, připomínky,
to jsou jen jiskry, z nichž je nutno oheň teprve udělat.
Účast na technickém rozvoji musí být
nutně především účastí
na realizaci techniky, na jejím osvojování
a využívání.
Naši lidé jsou bystří a přemýšliví.
Máme 50 000 výzkumných a vývojových
pracovníků Máme k dispozici osvědčené
a velmi účinné zkušenosti Sovětského
svazu. Máme k dispozici rozsáhlý park ve
všech průmyslových odvětvích.
Podřídíme-li všechny tyto zdroje potřebám
národního hospodářství, bude
rok 1962 dalším velkým vítězstvím
našich národů. (Potlesk.)
Místopředseda NS Fiala: Dávám
slovo posl. Kaplanovi.
Posl. inž. Kaplan: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi!
Jednou z otázek mimořádné důležitosti,
s níž se setkáváme neustále na
našich pracovištích, při výkonu
poslaneckého mandátu ve volebních obvodech
i při našich jednáních na půdě
Národního shromáždění,
je otázka zabezpečení investiční
výstavby.
K této otázce hovořil ve své zpravodajské
zprávě také místopředseda našeho
Národního shromáždění
soudruh Valo a náležitou pozornost jí věnoval
ve svém exposé i ministr financí soudruh
Ďuriš. Také já bych chtěl svůj
diskusní příspěvek zaměřit
k některým problémům plnění
úkolů investiční výstavby v
roce 1962 a v dalších letech naší třetí
pětiletky a dotknout se krátce celého problému
i situace v investiční výstavbě našeho
chemického průmyslu, který plní vedle
průmyslu strojírenského největší
úkoly ve třetí pětiletce.
Objem investic do národního hospodářství
se v roce 1960 zvýšil o 12,5 %, v roce 1961 o 8,0
% a na rok 1962 se plánuje zvýšení o
5,9 %. Tempo zvyšování se tedy zpomaluje. Dochází
k vážným strukturálním odchylkám
od třetí pětiletky. Centralizovaná
investiční výstavba zaostává
za třetím pětiletým plánem,
zatímco decentralizovaná investiční
výstavba se oproti třetímu pětiletému
plánu zvyšuje.
Situace je dále zhoršována neplněním
kvalitativních ukazatelů a zanedbáváním
efektivnosti výstavby. Neplní se ani úkol
snižování nákladů na výstavbu,
ani zkracování lhůt, u mnohých staveb
nejsou dodržovány technologické ani ekonomické
parametry.
Situaci v investiční výstavbě, za
které byl řešen plán na rok 1962, je
tedy možno charakterizovat asi takto:
Na jedné straně vlivem soustavného neplnění
programu výstavby na centralizovaných stavbách
a vlivem značného zvyšování rozpočtových
nákladů na jednotlivé stavby, došlo
ke značnému zvýšení potřeby
dodávek, zejména strojů a zařízení
pro centralizované stavby proti dodávkám
plánovaným a hmotně zabezpečeným
ve třetím pětiletém plánu.
Na druhé straně, vzhledem k celkové situaci
v národním hospodářství, zejména
v metalurgické výrobě, strojírenské
výrobě a jejím zajištění
kovy, nutností řešit propady v bilanci zahraničního
obchodu především dodávkami strojů
a zařízení, nepodařilo se udržet
zdroje dodávek pro investiční výstavbu
ani na úrovni předpokládané třetím
pětiletým plánem.
Proti původnímu plánu nebylo v roce 1961
na centralizovaných stavbách splněno za 1,8
mld Kčs investic. To znamená, že proti třetímu
pětiletému plánu došlo v průběhu
let 1960 a 1961 ke zpoždění ve výstavbě
centralizovaných staveb v rozsahu 3,4 mld Kčs, z
toho téměř 2,0 mld Kčs v dodávkách
strojů a zařízení.
Kromě toho dochází k pomalejšímu
snižování rozestavěnosti, než předpokládá
3. pětiletý plán a k pozdnímu uvádění
kapacit do provozu.
Vzhledem k narůstající disproporci zejména
v potřebách dodávek strojů z ministerstva
těžkého strojírenství a kapacitními
i materiálovými možnostmi, a to nejen pro rok
1962, ale i další léta, bylo třeba radikálně
omezit zahajování nových staveb průmyslových
ministerstev. I přes tento zásah konečná
úprava plánu znamená ve svých důsledcích
zpomalení postupu výstavby na rozestavěných
centralizovaných stavbách proti předpokladům
třetí pětiletky.
Ze 101 centralizovaných staveb, které měly
být dokončeny v r. 1961, bylo ke dni 31. 12. 1961
zcela dokončeno pouze 31 staveb, tj. 32 %.
Plán na rok 1962 v investiční výstavbě
je schválen v rozsahu 57, 6 mld. Kčs, z toho stavební
práce 34,3 mld. Kčs, dodávky strojů
a zařízení, nářadí a
inventáře v rozsahu 19,6 mld. Kčs a generální
opravy strojů 3,68 mld. Kčs. Uvedený rozsah
investiční výstavby je proti třetí
pětiletce nižší, vcelku téměř
o 1 mild. Kčs. V centralizované výstavbě
asi o 900 mil.
Nejvážnějším problémem schváleného
plánu i po jeho snížení je zabezpečení
vysokého přírůstku dodávek
strojů a zařízení pro centralizovanou
výstavbu.
Největší přírůstek dodávek
strojů pro centralizované stavby je plánován
u podniků ministerstva těžkého strojírenství
a představuje zhruba 1,7 mil. Kčs.
Ve třetí pětiletce bylo uvažováno,
že se v roce 1962 zahájí 220 centralizovaných
staveb o celkové rozpočtové ceně 21,9
mld. Kčs. Předložený návrh počítá,
že se v roce 1962 zahájí 134 staveb o rozpočtové
ceně 11,7 mld. Kčs, z toho v průmyslových
odvětvích 48 staveb o rozpočtové ceně
8,3 mld. Kčs.
Za těchto okolností není možno dále
zvyšovat seznam staveb zahajovaných v roce 1962 o
bude nutno podstatně omezit i zahajování
staveb v roce 1963, kdy prakticky nebude možno zahájit
v průmyslu ani všechny stavby odsunuté z roku
1962.