Místopředseda NS Fiala: Další
přihlášky do rozpravy nemáme. Hlásí
se ještě někdo o slovo? (Nikdo se nehlásil.)
Nehlásí. Rozprava je tudíž skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji k druhému
bodu pořadu místopředsedovi Národního
shromáždění dr. Škodovi.
Místopředseda NS dr. Škoda: Soudružky
a soudruzi poslanci!
Předně bych chtěl odpovědět
na dotaz soudružky posl. Hodinové, kdy může
v praxi přicházet v úvahu nezaviněná
opilost. Podle návrhu trestního zákona, aby
mohl být někdo stíhán pro jakýkoli
trestný čin, je nezbytné, aby v každém
konkrétním případě bylo prokázáno
jeho zavinění. Návrh zákona velmi
přesně rozlišuje formy zavinění:
jednak úmysl, jednak nedbalost. A zase, pokud jde o úmysl,
návrh zákona stanoví dvě formy: předně
jde o zavinění úmyslné tehdy, jestliže
pachatel chtěl způsobem uvedeným v trestním
zákoně porušit nebo ohrozit zájem chráněný
trestným zákonem - to je tzv. úmysl přímý;
nebo věděl, že svým jednáním
může takové porušení nebo ohrožení
způsobit a pro případ, že je způsobí,
byl s tím srozuměn.
Pokud jde o nedbalost, zase návrh zákona rozlišuje
dvě formy nedbalosti: Předně jestliže
pachatel věděl, že může způsobem
uvedeným v trestním zákoně porušit
nebo ohrozit zájem chráněný tímto
zákonem, ale bez přiměřených
důvodů, spoléhal, že takové porušení
nebo ohrožení nezpůsobí; nebo za druhé
nevěděl, že svým jednáním
může takové porušení nebo ohrožení
způsobit, ač o tom vzhledem k okolnostem a k svým
osobním poměrům vědět měl
a mohl.
Jak vidíte, soudružky a soudruzi, pojem zavinění
je skutečně široký pojem. Pachatel se
nezprošťuje trestní odpovědnosti za trestný
čin - stanoví návrh zákona - přivede-li
se požitím alkoholického nápoje nebo
omamného prostředku do stavu nepříčetnosti,
a to jak úmyslně, tak i z nedbalosti. Aby mohl být
tedy pachatel stíhán pro spáchaný
trestný čin, postačí i zavinění
z nedbalosti, tudíž i opilství, zaviněné
z nedbalosti.
Nezaviněné jednání v důsledku
toho nelze podle trestního zákona trestně
ani jinak stíhat. Nelze tedy stíhat ani nezaviněné
opilství. Ovšem k nezaviněnému opilství
může dojít jen ve zcela výjimečných
případech. Mohlo by tak být např.
v tom případě, kdyby se prokázalo,
že někdo chtěl vypít mléko, ale
vypil rum. (Veselost.) To v praxi nepřichází
v úvahu. Nebo druhý příklad: někdo
naleje do grapefruitu slivovici, nebo v případech
mládeže od 15 - 18 let. Ale v každém konkrétním
případě by se to muselo prokázat.
Čili k takovým případům by
mohlo dojít jen zcela výjimečně, protože
škodlivé účinky alkoholických
nápojů a jiných omamných prostředků
jsou všeobecně známé.
Rozdíl je v důsledcích. Jestliže někdo
dříve se dopustil trestného činu spáchaného
v úplném opilství, pak byl trestán
pro opilství a mohl být trestán trestem nanejvýše
5 let. Tomu lidé nerozuměli, když někdo
zabil člověka a my jsme ho soudili pro opilství
a dali mu 5 let. Podle nového zákona bude odpovědný
za to, co skutečně v opilství spáchal,
tj. v konkrétním případě
za vraždění.
Vedle toho nový zákon ustanovuje v § 201, že
kdo požije alkoholického nápoje a pak vykonává
zaměstnání, při kterém by mohl
ohrozit život nebo zdraví lidí, nebo způsobit
značnou škodu na majetku, bude trestán za opilství.
To přichází v praxi velmi často v
úvahu např. u průvodčích, kteří
před jízdou požijí alkoholické
nápoje, u řidičů, kteří
požijí alkoholické nápoje atd. Tolik,
pokud jde o nezaviněné opilství.
Soudružky a soudruzi poslanci, v závěru bych
chtěl zdůraznit jenom několik zásad,
poněvadž myslím, že diskuse potvrdila,
že smysl nové úpravy trestního zákona
je správně chápán. Chtěl bych
zdůraznit jenom to, že prohloubení zásad
socialistické demokracie na úseku trestního
práva musí vést k dalšímu upevňování
socialistické zákonnosti jakožto stěžejním
principu socialistické společnosti. Zúžení
trestní odpovědnosti tedy neznamená, že
budeme přecházet jakékoli trestné
činy, ať jde o trestné činy nepatrné,
nebo ostatní. Jde-li o nepatrné trestné činy
musí nastoupit prostředky společenského
působení, které jsou pro pracující
účinnější a výchovnější
nežli tresty ukládané soudy. Jde-li o trestné
činy, které jsou pro společnost nebezpečné,
je třeba aby zvýšené úlohy společnosti
bylo využito jednak preventivně, aby tyto trestné
činy nevznikaly a neměly škodlivé následky,
jednak k tomu, aby byly podle zákona spravedlivě,
ale důsledně trestány a stíhány.
Posilování úlohy veřejnosti v boji
s trestnou činností rozhodně neznamená
- a tady bych chtěl říci několik slov
na adresu státních orgánů - že
soudy a ostatní orgány socialistického státu
by mohly nějak ochabovat v boji s trestnou činností.
Ba naopak bylo by chybou spatřovat úlohu veřejnosti
při uplatňování socialistické
zákonnosti jen ve sféře drobných poklesků
proti právním předpisům, při
řešení provinění a jiných
společensky méně závažných
činů. Úloha veřejnosti je nesmírně
důležitá i při zkoumání
a odstraňování nebezpečných
trestných činů a musí vzrůstat,
mají-li se státní orgány skutečně
účinně s těmito činy vypořádat.
To neznamená, že by snad společenské
orgány a organizace samy tyto případy řešily.
Ale je nutno, aby pracovníci státních orgánů
projednávali s pracujícími stav zákonnosti.
K tomu povedou i současné volby soudců, poněvadž
soudci budou odpovědni dávat pravidelné zprávy
voličům o stavu socialistické zákonnosti
nebo orgánům, které je zvolily - pokud jde
o Nejvyšší soud Národnímu shromáždění.
Generální prokurátor pravidelně každý
rok bude podávat zprávy o stavu socialistické
zákonnosti - jak už se děje - Národnímu
shromáždění. Čili jedná
se nám, soudružky a soudruzi, o další
upevnění socialistické zákonnosti.
Jinak setrvávám na návrhu ústavně
právního výboru.
Místopředseda NS Fiala:
Můžeme přistoupit ke hlasování
o vládním návrhu trestního zákona.
Protože nebyly podány žádné pozměňovací
návrhy, dám hlasovat o celém vládním
návrhu zákona najednou podle zprávy výboru
ústavně právního.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem trestního zákona ve znění
písemné zprávy ústavně právního
výboru, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh trestního zákona.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji k třetímu
bodu pořadu poslanci dr. Kučerovi.
Zpravodaj posl. dr. Kučera: Soudružky a soudruzi!
Vzhledem k tomu, že diskuse plně potvrdila souhlas
se zásadami vyjádřenými v návrhu
o trestním řízení soudním a
že se nevyskytly žádné dotazy ani připomínky,
doporučuji, aby zákon byl schválen ve zněm,
jak byl navržen.
Místopředseda NS Fiala:
Můžeme přistoupit ke hlasování
o vládním návrhu zákona o trestním
řízení soudním.
Protože nebyly podány žádné pozměňovací
návrhy, dám hlasovat o celém vládním
návrhu zákona najednou podle zprávy výboru
ústavně právního.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona o trestním řízení
soudním ve znění písemné zprávy
ústavně právního výboru, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o trestním řízení
soudním.
Tím jsme projednali druhý a třetí
bod pořadu.
Přistoupíme k projednání čtvrtého
bodu pořadu, kterým je
4. Zpráva výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 63)
o kárné odpovědnosti soudců z povolání.
Zpravodajem je poslanec Fogel, dávám mu slovo.
Posl. Fogel: Súdružky a súdruhovia poslanci!
Vládny návrh zákona o disciplinárnej
odpovednosti sudcov z povolania, ktorý dnes prejednávame,
je jedným z mnohých opatrení, ktorými
postupne uvádzame do života uznesenia ÚV KSČ
z decembrového zasadania roku 1960. Toto zasadanie, ktoré
prejednávalo otázky upevňovania socialistickej
zákonnosti vtedy poukázalo na to, že je potrebné
sústavne zvyšovať úroveň súdneho
rozhodovania, zdokonaľovať metódy súdnej
činnosti a požadovať, aby sa v činnosti
súdov stále viacej uplatňovala ich výchovná
stránka.
Naše socialistické súdnictvo plní významné
úlohy pri ochrane našej spoločnosti pred zločinnými
útokmi nepriateľských a parazitných
živlov, pri upevňovaní obranyschopnosti našej
republiky, pri ochrane práv a slobôd pracujúceho
ľudu a pri výchove pracujúcich k dodržiavaniu
právneho poriadku a zásad socialistického
spoluužívania.
Tieto úlohy môžu plniť len sudcovia, ktorým
občania plne dôverujú, o ktorých sú
presvedčení, že sú oddaní socialistickému
zriadeniu a že majú i morálne právo
rozhodovať o záležitostiach svojich spoluobčanov.
Preto napríklad volebný poriadok pre voľby
sudcov okresných súdov stanovuje, že za sudcov
nášho socialistického štátu môžu
byť zvolení len občania, ktorí svojimi
skúsenosťami i morálnymi vlastnosťami
splňujú predpoklady pre výkon zodpovednej
sudcovskej funkcie.
Do funkcií sudcov sú v súčasnom období
za kandidátov pre voľby navrhovaní občania,
ktorí si svojím osobným životom, svojou
oddanosťou socialistickému zriadeniu, svojím
socialistickým vzťahom k plneniu pracovných
úloh i svojou verejnou činnosťou plne zasluhujú
dôvery pracujúceho ľudu.
Vysoké požiadavky, ktoré kladie naša socialistická
spoločnosť na sudcov, je treba u sudcov, vykonávajúcich
túto funkciu ako svoje povolanie, uplatňovať
vo zvýšenej miere. Sudca z povolania v dennej svojej
práci vystupuje ako predstaviteľ ľudového
súdnictva, ako sudca socialistického štátu.
Nedostatky, vyskytujúce sa v jeho práci, alebo závady
vyskytujúce sa v jeho konaní by mohli vážne
narušiť dôveru občanov v naše ľudové
súdnictvo a znižovať tým vážnosť
socialistického štátu.
Z celého obsahu navrhovaného zákona, ako
to neskoršie uvediem, je vidno, akú dôležitosť
pripisuje naša socialistická spoločnosť
postaveniu sudcu, jeho konaniu, vystupovaniu a rozhodovaniu.
Za kapitalistickej ČSR, alebo za tzv. slovenského
štátu, sa kládol hlavný požiadavok
na sudcu v tom, aby hájil politické záujmy
vládnucej triedy a nezáležalo natoľko
na morálnom profile sudcu. V jednaní s ľuďmi,
vo svojom, dalo by sa povedať sudcovskom živote, mali
sudcovia širokú voľnosť, "demokraciu".
Výrazom toho bola aj skutočnosť, že na
nich sa nevzťahovala tzv. služobná pragmatika,
ktorá platila len na správnych pracovníkov.
Preto neboli braní sudcovia nikým na zodpovednosť
za rôzne priestupky proti spoločenským mravom,
pre porušenie disciplíny a pod. Pre nich neplatila
pracovná doba, ktorú si upravovali podľa svojich
osobných záujmov. Pre názornosť si dovolím
uviesť niekoľko drobných, ale typických
príkladov:
Kedysi pracoval na Krajskom súde v Košiciach pán
tabulárny radca Altmann Jaroslav, ktorý pravidelne
trávil noci pri voľných zábavách.
Úrad, do ktorého chodil neskoro, mu slúžil
na odpočinok. Spal i pri pojednávaniach. Zneje to
síce ako vtip, ale žiaľ, bola to skutočnosť,
keď pri jednom z pojednávaní pán Altmann
tak silno zaspal, že ho jeho sused, keď bolo treba vyhlásiť
rozsudok, musel násilím budiť. Pán Altmann
v domnení, že je v hostinci a že je záverečná,
vyskočil so slovami: "Pán vrchný, platiť!"
(Smích.)
Bývalý senátný predseda súdnej
tabule Harkabus prijímal úplatky a dary nielen od
stránok, ale aj od obhajcov. Ak chcel obhajca dobre obstáť,
alebo mu vôbec bolo udelené slovo pri pojednávaní,
musel pri rôznych príležitostiach pánu
predsedovi odovzdať osobný dar. Kým na tento
spôsob prišiel bývalý advokát
Singer, mnoho klientov nedokázal obhájiť a
mal slabé obchody.
A ešte jeden príklad. Za tzv. slovenského štátu
sa prevádzala na pracoviskách propagačná
akcia "radosť zo života". Bývalý
predseda Krajského súdu v Prešove dr. Prusák
pod touto firmou zorganizoval spoločný výlet
zamestnancov súdu do prírody. Ako veriaci človek,
dobrý katolík, prinútil svojich podriadených
k spoločnej modlitbe. Zamestnanci si museli pod holým
nebom na zem pokľakať a spoločne sa pomodliť.
V tomto znamení pokračoval výlet do přírody
a zábava, po ktorej mal radosť zo života hlavne
on sám.
Podobných príkladov je všade nekonečné
množstvo. Akí sú nám dnes smešní,
ale aj odporní títo niektorí sudcovia, ktorí
dokázali zodrať poslednú kožu z chudobného
človeka, ktorí však vedeli na druhej strane
zakryť všetku špinu príslušníkov
kapitalistických tried. A na takýchto sudcov vtedy
neplatil žiaden disciplinárny poriadok.
A my pritom, že máme na miestách sudcov z povolanie
ľudí oddaných robotníckej triede, nášmu
socialistickému zriadeniu, u ktorých sú malé
predpoklady, že dajú svojím jednaním
príčinu k zavedeniu disciplinárného
riadenia, prijímame zákon o disciplinárnej
odpovednosti sudcov. Je to preto, že sudca z povolania, v
ktorého práci alebo konaní sa vyskytnú
nedostatky, má byť na tieto nedostatky vážnym
spôsobom upozornený a má byť na neho
výchovne pôsobené, aby nedostatky, ktoré
sú mu vytýkané, odstránil. Zákon
o organizácii súdov preto stanovuje, že sudca
z povolania, ktorý porušuje svoje sudcovské
povinnosti alebo ktorý sa chová spôsobom nedôstojným
sudcu a narušuje tým autoritu jeho sudcovskej funkcie,
má byť disciplinárne stihaný. Ustanovuje
tiež, že disciplinárnu odpovednosť sudcov
upraví zvláštny zákon.
Až do vydania nového zákona o organizácii
súdov bola disciplinárna odpovednosť sudcov
z povolania upravená dvoma základnými predpismi
a to:
a) zákonom čís. 67/1950 Zb., ktorý
upravoval disciplinárnu odpovednosť sudcov z povolania
Najvyššieho súdu,
b) zákonom čís. 37/1957 Zb., ktorý
upravuje disciplinárnu odpovednosť sudcov z povolania
okresných a krajských súdov.
Zákon čís. 67/1950 Zb. bol novým zákonom
o organizácii súdov zrušený, pokiaľ
sa vzťahoval na sudcov, lebo jeho ustanovenia sa ocitli v
rozpore so zásadami, podľa ktorých je upravené
právne postavenie sudcov z povolania v novom zákone
o organizácii súdov. Nový zákon o
organizácii súdov napr. ustanovuje, že sudcovia
Najvyššieho súdu sú volení a odvolávam
Národným zhromaždením, zákon
čís. 67/1950 Zb. však poznal disciplinárny
trest prepustenie.
Novú úpravu vyžaduje i disciplinárne
riadenie upravené zákonom z roku 1957 pre sudcov
okresných a krajských súdov. Disciplinárne
riadenie je treba zjednodušiť, viacej zdôrazniť
jeho výchovnú úlohu a novým spôsobom
upraviť aj sústavu disciplinárnych opatrení,
aby boli v zhode so zásadami vládneho nariadenia
čís. 12/1961 Zb., ktoré upravuje disciplinárne
riadenie proti štátnym zamestnancom. Zákon
o organizácii súdov totiž zdôrazňuje,
že právne pomery sudcov z povolania majú byť
podľa možností upravované v zhode s predpismi
o právach a povinnostiach štátnych zamestnancov.