)
Podpredseda NS Valo: Poriadok prihlášených
rečníkov je vyčerpaný. Hlási
sa ešte niekto do rozpravy?
Posl. Hodinová-Spurná: Mám dotaz na
zpravodaje soudruha Škodu: jak se bude posuzovat zaviněná
a nezaviněná opilost? Soudruh zpravodaj ve své
zprávě mluvil o zaviněné opilosti
a nezaviněné opilosti. Ptám se proto, poněvadž
je to velmi důležité při posuzování
trestné činnosti.
Podpredseda NZ Valo: Ti, ktorí sa prihlásili
o slovo, budú hovoriť po poludňajšej prestávke.
Teraz prerušíme schôdzu do 15 hodín.
Místopředseda NS Fiala (zvoní):
Zahajuji přerušenou schůzi. Do rozpravy se
přihlásil ještě před obědem
posl. Flieger. Dávám mu slovo.
Posl. inž. Flieger: Soudruzi a soudružky poslanci!
V souvislosti s problematikou projednávaného vládního
návrhu trestního zákona chtěl bych
se zmínit především o trestných
činech hospodářských, neboť návrh
zákona v této oblasti doznává oproti
stávající úpravě, jak již
bylo zdůrazněno ve zpravodajské zprávě,
podstatné změny.
Mohutný rozvoj celého národního hospodářství
si přímo vyžaduje, aby mimořádná
pozornost byla věnována všem negativním
jevům, které tento rozvoj brzdí nebo ohrožuje.
A jak vyplývá ze zprávy s. Novotného
na ÚV strany, máme v současné době
celou řadu potíží a nedostatků,
jejichž příčina spočívá
z velké části v porušování
státní a hospodářské disciplíny.
Setkáváme se i s případy, které
jsou výrazem snahy jednotlivých vedoucích
pracovníků získat pro svůj podnik,
závod či VHJ neoprávněný zisk,
prémie nebo jiné výhody, které nejsou
podloženy skutečnou prací pro společnost
a které souvisejí zpravidla s nesprávnými
a nepravdivými hlášeními o plnění
plánu nebo jinými výkazy nutnými pro
řídící činnost, anebo s porušováním
předpisů o technologické kázni, o
kvalitě výrobků apod.
Vedoucí pracovníci provozu 76, závod Hutě
n. p. ZVIL Plzeň dávali příkazy k
machinacím při vyhlašování plnění
hospodářského plánu, v důsledku
čehož docházelo ke značným národohospodářským
škodám v kooperaci a také k nesprávnému
vyplácení prémií a mimořádných
odměn. Celkem byl podnik poškozen jen na prémiích
a odměnách o 276 907 Kčs.
Nejsou ojedinělé ani případy neplnění
základních úkolů, které vyplývají
z pracovní náplně jednotlivých pracovníků
na všech stupních řízení, které
potom vedou k poruchám v hospodářství
nebo činnosti státní, družstevní
nebo jiné socialistické organizace, nebo způsobuje
značné hospodářské škody
na socialistickém majetku.
A to již nemluvě o poškozování
našich spotřebitelů na jakosti, množství
a ceně zboží a služeb, které jsou
neustále naší veřejností kritizovány,
nebo zneužívání socialistického
podnikání, spekulace, přímé
rozkrádání a poškozování
socialistického majetku apod. Několik příkladů
zde již také uvedl poslanec soudruh Jägerman.
Vycházeje právě z těchto některých
zkušeností, návrh trestního zákona
nově zařazuje některá ustanovení,
která mají umožnit vést účinnější
boj proti takovým nešvarům v našem národním
hospodářství. Přitom je zapotřebí
zdůraznit, že nejde o nějaké rozšíření
trestní represe. Jde především o to,
aby bylo plně využito preventivního působení
trestního zákona, abychom dali výraz značné
společenské nebezpečnosti takovým
jednáním v současných podmínkách
rozvoje našeho hospodářství, abychom
na tyto problémy obrátili pozornost nejen justice,
ale především všech hospodářských
orgánů, společenských organizací
a všeho pracujícího lidu. Vždyť trestní
zákon není jen nástrojem represe, ale má
nám v nejširší míře i napomáhat
k upevňování vědomí neslučitelnosti
takového jednám se zásadami socialistické
společnosti. Vždyť chceme přece s našimi
zákony jít mezi naše pracující,
chceme, aby jejich obsah správně pochopili a aby
nám při jejich provádění také
sami pomáhali. A je nepochybné, že přesnější
vyjádření jednotlivých skutkových
podstat v trestním zákoně bude lépe
orientovat zájem našich pracujících
v boji proti všem negativním jevům v našem
národním hospodářství, povede
k zvýšení úlohy kontroly veřejnosti
nad činností hospodářských
orgánů i odpovědných pracovníků.
A to jistě přispěje k vytváření
takové situace, aby veškerá nesprávná
jednání byla včas odhalována a odstraňována.
A o to v současné době v našem národním
hospodářství především
jde. V této souvislosti je třeba říci
něco i na adresu našich kontrolních orgánů,
které mají operativně a včas poruchové
jevy již v zárodku odhalovat. Že v této
oblasti není dosud všechno v pořádku,
na to by bylo možno snést celou řadu konkrétních
příkladů, kdy namnoze jsou nedostatky všeobecně
známy, chodí se okolo nich a věci se neřeší.
Nelze čekat, až se ke slovu dostanou soudní
orgány, když jde o činnost, která nabyla
takové společenské nebezpečnosti,
a to zejména i vzhledem k způsobeným škodám,
že není jiného vyhnutí než postavit
odpovědné osoby před soud. Přitom
právě teprve v soudním řízení
namnoze konstatujeme, co bylo zanedbáno. Často také
naše řídící a kontrolní
orgány neuplatňují včas a se vší
důsledností opatření, které
jim vyplývají z příslušných
předpisů a touto nedůsledností samy
vytváří atmosféru smířlivosti,
podceňování společenské nebezpečnosti
jednotlivých jednání.
Jde o to, abychom dokázali předcházet vážným
škodám i jiným následkům, přičemž
samozřejmě ani v budoucnu nelze nic slevit z přísného
postihu v těch případech, kde ke škodám
nebo vážným důsledkům došlo.
Současně je nutno zdůraznit, že tedy
nový trestní zákon nemůže být
jen záležitostí justičních orgánů,
ale požadavky a nároky, které z něho
vyplývají se musí promítnout i ve
zvýšené náročnosti na úroveň
práce jak řídících, tak i kontrolních
orgánů na všech stupních řízení
národního hospodářství při
dalším rozšiřování účasti
pracujících na řízení tak,
aby se za prvé upevnila hospodářská
disciplína pracovníků socialistických
podniků při plnění úkolů
našeho hospodářství a za druhé,
aby se ještě účinněji čelilo
různým projevům parasitismu, které
jsou v rozporu se zásadami rozdělování
národního důchodu.
Je třeba říci, že mnohá jednání,
která jsou nově zakotvena, jako skutkové
podstaty trestního činu v návrhu zákona,
byla našimi soudy postihována. Většinou
byla však postihována jako trestní činnost
ke škodě socialistického majetku. To plně
nevystihovalo, v čem je třeba vidět společenskou
nebezpečnost konkrétních jednání,
která sice v konečné fázi vedla ke
škodě socialistického vlastnictví, která
však nespočívala v přímém
rozkrádání, ale v porušování
předpisů o plánování a kontrole
při nakládání s finančními
a hmotnými prostředky, jakož i jiných
povinností v souvislosti s provozem hospodářských
organizací.
Návrh zákona svým pojetím i klasifikací
jednotlivých skutkových podstat a svým preventivním
působením bude platným nástrojem pro
zlepšení situace v našem národním
hospodářství.
Nyní bych se chtěl ještě zmínit
o otázce, která by rovněž doznala v
návrhu trestního zákona podstatné
změny. Jde o otázku recidivy a zvláště
nebezpečných recidivistů.
V boji proti negativním společenským jevům
otázka recidivy trestné činnosti a problém
zvláště nebezpečných recidivistů
zaujímá specifické postavení a nutno
ji považovat vzhledem k závažnosti za jednu ze
základních otázek úspěšného
řešení vývoje kriminality ČSSR.
Významné podněty pro další postup
orgánů činných v trestních
řízeních při uplatňování
prevence i represe vůči recidivujícím
pachatelům, přinesla I. kriminalistická konference,
uspořádaná v březnu m. r. Hlavní
správou veřejné bezpečnosti. Tato
konference zdůraznila nutnost přezkoumání
systému trestní politiky nenapravitelných
recidivistů. Také ostatní zkušenosti
pracovníků veřejné bezpečnosti,
prokuratury a soudů ukázaly, že dosavadní
praxe a systém práce v odstraňování
tohoto těžkého dědictví kapitalistické
éry není účinný a dostačující.
Tato skutečnost je patrna v řadě konkrétních
případů. Například recidiivsta
K. Havlíček, který byl od r. 1928 celkem
54krát soudně trestán, pokračuje i
přes možnost poctivě pracovat v trestné
činnosti i po r. 1945, neboť v letech 1946 - 1958
byl trestán za krádeže celkem třináctkrát.
V roce 1954 dokonce dvakrát. V celé řadě
případů byli někteří
recidivisté trestáni každý rok a krátkodobé
tresty neměly pochopitelně na tyto osoby žádného
účinku. Např. recidivista M. Žofka byl
od r. 1956 až do r. 1960 trestán za kriminální
činy každý rok.
Typické u těchto parazitních deklasovaných
a protispolečenských živlů je, že
se dopouštějí závažné a
početné trestné činnosti i v krátké
době po propuštění z výkonu trestu.
Účel trestu, jak jej stanovil trestní zákon
č. 86 z r. 1950, zdaleka u těchto osob není
plněn.
Bylo by možno uvést řadu případů
charakterizujících společensky nebezpečnou
činnost recidivistů.
Je třeba vidět, že základní úkol
orgánů bezpečnosti, prokuratur a soudů
v boji proti recidivitě, spočívá v
tom, aby zajistily rychlý a účinný
postih pachatelů z řad recidivistů a současně
již v průběhu trestního stíhání
vytvářely předpoklady pro zamezování
a postupnou likvidaci trestné činnosti páchané
recidivisty.
Proto považuji za správné, že vládní
návrh nového trestního zákona řeší
problém zvláště nebezpečných
recidivistů a upravuje některé právní
aspekty ve vztahu k této důležité otázce.
Vládní návrh trestního zákona
navrhuje zvýšit horní hranici trestných
sazeb u zvláště nebezpečných
recidivistů o jednu třetinu a ukládat jim
trest v horní polovině takto stanovené trestní
sazby odnětí svobody.
Podmíněné propuštění u
takovýchto pachatelů bude podle návrhu trestního
zákona přicházet v úvahu až po
odpykání nejméně dvou třetin
trestu.
Takovýto postup plně odpovídá zájmům
naší společností. Analýza vývoje
kriminality a dosavadní zkušenosti jen správnost
tohoto zaměření potvrzují. Proto proti
zvláště nebezpečným recidivistům,
morálně narušeným protispolečenským
a deklasovaným živlům, musí převažovat
donucovací účel dlouhodobého trestu,
neboť ukládání krátkodobých
trestů nemělo potřebné účinnosti.
Význam dlouhodobého trestu a zpřísnění
podmínek pro podmíněné propuštění
z trestu odnětí svobody jistě zde sehraje
pro ochranu socialistického společenského
zřízení před podobnými parazity
a zločineckými živly důležitou
roli.
Důležitost uvádění trestně
právních úprav plně odpovídá
pojetí socialistického humanismu, spočívajícího
nejen ve zvýšené ochraně společnosti
i jednotlivce, ale současně i zamezení toho,
aby zvláště nebezpeční recidivisté
neovlivňovali a nestrhávali ostatní, zejména
mladistvé osoby na dráhu trestné činnosti.
Opatření mají tedy preventivní význam
při omezování příčin
vzniku nové recidivy a recidivistů, neboť jsou
zaměřena k odstraňování přežitků
buržoazní společnosti a napomáhají
a urychlují zákonitý pokles kriminality v
ČSSR. (Potlesk.)
Místopředseda NS Fiala: Dalším
řečníkem je posl. Faktorová.
Dávám jí slovo.
Poslankyně Faktorová: Soudružky a soudruzi
poslanci!
Ve svém diskusním příspěvku
chtěla bych se krátce zmínit, jak naše
společenské organizace pomáhají nám
při výchově naší mládeže
a některých našich lidí.
V mém volebním obvodě Praha 3, oblast Jarov-Chmelnice
občanský výbor č. 54 a uliční
organizace KSČ č. 36 s poslankyní ONV na
své společné schůzi si řekly,
že je třeba nejenom stále o mládeži
mluvit a kritizovat ji, ale něco pro ni udělat a
ukázat ji správnou cestu. Dva členové
občanského výboru dostali za úkol
ustavit místní skupinu ČSM. Významnou
úlohu sehrála místní organizace KSČ,
která připravila seznam mladých lidí,
kteří by přicházeli v úvahu
pro řízení práce v ČSM. Občanský
výbor zajistil prostřednictvím agitátorů
pozvání na první schůzi mladých
lidí v rámci obvodu. Dostavilo se 47 mladých
lidí, z toho jen jedna třetina členů
ČSM. Byla ustavena místní skupina mládeže.
Cílem společenské organizace bylo odstranit
skupiny postávající na ulici, kde mladí
nevědí co s volným časem. Nastala
další starost, kde se ti mladí budou scházet.
Věděli si rady. Přišli na to, že
už dva roky je zavřena bývalá hospoda
na Chmelnici "U věžiček". Dalo to
trochu starostí a práce obětavých
funkcionářů, za spolupráce občanů
a samotných mládežníků. Dnes
je tam nápis "Klub mládeže".
Chlapci malovali, lakovali okna, děvčata uklízela
a bývalou restauraci by nikdo nepoznal. Mají tam
společenské hry, budou si promítat filmy.
Skupina mladých bude organizovat programy nejen pro sebe,
ale i pro veřejnost hlavně pro důchodce.
Zvláště v zimním období jsou
nejvhodnější podmínky takto soustředit
mladé lidi. Myslím, že je to velmi dobrý
příklad pro druhé občanské
výbory a společenské organizace u nás
na obvodě i jinde.
Podobné příklady, jak pomáhat a starat
se o lidi a posilovat výchovnou práci společnosti,
vytvářet kolektivy ve velkých závodech,
má Praha 9, kde 10 roků pracuji.
Na závodech soudruzi funkcionáři a kolektivy
soutěžící o titul brigáda socialistické
práce se stále více starají o výchovu
lidí, kteří se někdy dostanou na špatnou
cestu. Však si přejeme všichni, aby se nám
stále méně a méně dostávalo
našich pracujících před soud. Společenské
organizace svými pohovory a dobrým vlivem působí
nám na tyto lidi.
Projednávání přestupku nebo menšího
trestního činu před místním
lidovým soudem za účasti svých spolupracovníků
působí morálně mnohem více,
než projednávání tohoto činu
před soudem.
V závodě ČKD Praha byl projednáván
před místním lidovým soudem případ
zaměstnance tohoto závodu, který byl jinak
hodnocen jako dobrý pracovník a odborník
na dílně. Do rozporu se zákonem se dostával
proto, že narušoval plnění hospodářského
plánu. Od 1. ledna 1961 do srpna vynechal 56 směn.
Příčinou toho bylo nemírné
požívání alkoholu. I když tato
okolnost byla všem známa a dílenský
výbor i ZV ROH měly s ním pohovory, nezapůsobily
tyto a bylo nutné tohoto dělníka postavit
před místní lidový soud.
Přítomní spolupracovníci jeho nesprávné
jednání v diskusi velmi ostře kritizovali
a stejně tak jej odsuzoval jeho otec, který byl
též přítomen. Po skončení
jednání mu bylo ještě vysvětleno,
jaké další nepříjemné
důsledky by jej mohly postihnout v případě,
že by ještě ve svém nesprávném
jednání pokračoval. Případ
tohto zaměstnance je nadále sledován přímo
jeho kolektivem a vedoucí provozu v současné
době říká, že tento způsob
výchovy má mnohem větší účinek
než před soudem. Uvedený pracovník dal
slib spolupracovníkům a před těmito
nechce jej porušit a do zaměstnání dochází
pravidelně již více než 2 měsíce.
Další případ byl projednáván
v závodě AZ Klementa Gottwalda. Zde byl projednáván
případ pouze společenskou organizací
ROH a ČSM. Soudruzi funkcionáři se předem
poradili s předsedou obvodního soudu Praha 9, zda
takovýto způsob může postačit
k nápravě mladého člověka.
Mladý člověk se dopouštěl jednak
absence a za druhé drobných krádeží.
ZV ROH a ČSM za účasti předsedy obvodního
lidového soudu a úzkého kolektivu spolupracovníků
projednal tento případ. V závodě pracuje
též jeho matka, která byla přizvána
k tomuto jednání. Matka, která jej sama vychovává,
se přiznala, že je na něho slabá. Mladistvý
utratí vydělané peníze za pár
dní po výplatě a pak, když se mu nedostávají,
se dopouštěl drobných krádeží.
Přímo na tomto jednání převzal
nad mladým člověkem jeden jeho spolupracovník
patronát.
Rovněž tento případ jest sledován
předsedou obvodního soudu, místního
lidového soudu a ZV ROH. Po dvou měsících
bylo možno od dalšího stíhání
prokurátorem upustit, protože mladistvý pochopil,
že má možnost si řádnou prací
vydělat dostatečných prostředků
a že při správném rozpočtu svých
výdajů nemůže se dostat do nouze. Takovýchto
případů bych mohla jmenovat více.
Jsem v závodě 10 roků a vidím ty změny,
dříve a dnes. Dnes se již mnohem více
věnují společenské organizace výchově
lidí. Vždyť nám záleží
na každém jednotlivci, zvláště
když jde o mladého člověka. (Potlesk.)
Místopředseda NS Fiala: Dávám
slovo posl. Litvajové.
Posl. Litvajová: Súdružky a súdruhovia
poslanci!
Pri prerokúvaní trestného zákona nemožno
sa nepozastaviť nad jeho 7 hlavou, v ktorej je zvláštne
ustanovenie o stíhaní mladistvých. Toto ustanovenie
plne potvrdzuje veľkú humánnosť nášho
socialistického spoločenského zriadenia.
Potvrdzuje, že naša spoločnosť, rozvíjajúca
sa na zásadách marxizmu-leninizmu, verí v
človeka, verí v silu a možnosti komunistickej
výchovy. Budujeme rozvinutú socialistickú
spoločnosť, vychovávame nového socialistického
človeka, vytvárame všetky predpoklady, aby
sme prevychovali i ľudí, ktorí z buržoaznomeštiackeho
systemu pokryteckej výchovy sú ešte zaťažení
mnohými charakterovými zlozvykmi a kazmi. A v súvislosti
s vyhlásením súdruha Novotného na
XXII. sjazde Komunistickej strany Sovietskeho sväzu, že
naša generácia bude už žiť v komunizme,
konkrétne perspektívy budovania komunizmu kladú
zvlášť veľké nároky na výchovu
nového človeka a osobitne na výchovu našej
mládeže sa podstatne zvyšujú. Význam
výchovy mládeže podtrhuje i to, že o tejto
otázke rokovalo aj posledné plenárne zasadania
ÚV KSČ. V návrhu trestného zákona
a osobitne v časti, ktorá hovorí o trestných
činoch sa tiež prejavuje predovšetkým
jeho výchovný charakter. V tejto časti zákon
prihliada k tomu, že mladí ľudia nemajú
ešte dostatok životných skúseností,
preto podliehajú ľahšie rôznym nesprávnym
vplyvom, ale zároveň sú ľahko prístupní
výchovným vplyvom dobrého kolektívu,
správnym výchovným metódam, v produktívnej
práci zbaviť sa špatných vlastností.
Trest sa ukladá mladistvým len v prípadoch,
ktoré vzhľadom k závažnosti vyžadujú
dôraznejšieho opatrenia. Inak sa náprava mladistvých
zveruje výchovným zariadeniam, hlavne škole
a organizáciam ČSM.