Středa 29. listopadu 1961

)

Podpredseda NS Valo: Poriadok prihlášených rečníkov je vyčerpaný. Hlási sa ešte niekto do rozpravy?

Posl. Hodinová-Spurná: Mám dotaz na zpravodaje soudruha Škodu: jak se bude posuzovat zaviněná a nezaviněná opilost? Soudruh zpravodaj ve své zprávě mluvil o zaviněné opilosti a nezaviněné opilosti. Ptám se proto, poněvadž je to velmi důležité při posuzování trestné činnosti.

Podpredseda NZ Valo: Ti, ktorí sa prihlásili o slovo, budú hovoriť po poludňajšej prestávke. Teraz prerušíme schôdzu do 15 hodín.

(Schůze přerušena ve 12 hodin 58 min. a zahájena v 15 hodin.)

Místopředseda NS Fiala (zvoní): Zahajuji přerušenou schůzi. Do rozpravy se přihlásil ještě před obědem posl. Flieger. Dávám mu slovo.

Posl. inž. Flieger: Soudruzi a soudružky poslanci!

V souvislosti s problematikou projednávaného vládního návrhu trestního zákona chtěl bych se zmínit především o trestných činech hospodářských, neboť návrh zákona v této oblasti doznává oproti stávající úpravě, jak již bylo zdůrazněno ve zpravodajské zprávě, podstatné změny.

Mohutný rozvoj celého národního hospodářství si přímo vyžaduje, aby mimořádná pozornost byla věnována všem negativním jevům, které tento rozvoj brzdí nebo ohrožuje. A jak vyplývá ze zprávy s. Novotného na ÚV strany, máme v současné době celou řadu potíží a nedostatků, jejichž příčina spočívá z velké části v porušování státní a hospodářské disciplíny.

Setkáváme se i s případy, které jsou výrazem snahy jednotlivých vedoucích pracovníků získat pro svůj podnik, závod či VHJ neoprávněný zisk, prémie nebo jiné výhody, které nejsou podloženy skutečnou prací pro společnost a které souvisejí zpravidla s nesprávnými a nepravdivými hlášeními o plnění plánu nebo jinými výkazy nutnými pro řídící činnost, anebo s porušováním předpisů o technologické kázni, o kvalitě výrobků apod.

Vedoucí pracovníci provozu 76, závod Hutě n. p. ZVIL Plzeň dávali příkazy k machinacím při vyhlašování plnění hospodářského plánu, v důsledku čehož docházelo ke značným národohospodářským škodám v kooperaci a také k nesprávnému vyplácení prémií a mimořádných odměn. Celkem byl podnik poškozen jen na prémiích a odměnách o 276 907 Kčs.

Nejsou ojedinělé ani případy neplnění základních úkolů, které vyplývají z pracovní náplně jednotlivých pracovníků na všech stupních řízení, které potom vedou k poruchám v hospodářství nebo činnosti státní, družstevní nebo jiné socialistické organizace, nebo způsobuje značné hospodářské škody na socialistickém majetku.

A to již nemluvě o poškozování našich spotřebitelů na jakosti, množství a ceně zboží a služeb, které jsou neustále naší veřejností kritizovány, nebo zneužívání socialistického podnikání, spekulace, přímé rozkrádání a poškozování socialistického majetku apod. Několik příkladů zde již také uvedl poslanec soudruh Jägerman.

Vycházeje právě z těchto některých zkušeností, návrh trestního zákona nově zařazuje některá ustanovení, která mají umožnit vést účinnější boj proti takovým nešvarům v našem národním hospodářství. Přitom je zapotřebí zdůraznit, že nejde o nějaké rozšíření trestní represe. Jde především o to, aby bylo plně využito preventivního působení trestního zákona, abychom dali výraz značné společenské nebezpečnosti takovým jednáním v současných podmínkách rozvoje našeho hospodářství, abychom na tyto problémy obrátili pozornost nejen justice, ale především všech hospodářských orgánů, společenských organizací a všeho pracujícího lidu. Vždyť trestní zákon není jen nástrojem represe, ale má nám v nejširší míře i napomáhat k upevňování vědomí neslučitelnosti takového jednám se zásadami socialistické společnosti. Vždyť chceme přece s našimi zákony jít mezi naše pracující, chceme, aby jejich obsah správně pochopili a aby nám při jejich provádění také sami pomáhali. A je nepochybné, že přesnější vyjádření jednotlivých skutkových podstat v trestním zákoně bude lépe orientovat zájem našich pracujících v boji proti všem negativním jevům v našem národním hospodářství, povede k zvýšení úlohy kontroly veřejnosti nad činností hospodářských orgánů i odpovědných pracovníků. A to jistě přispěje k vytváření takové situace, aby veškerá nesprávná jednání byla včas odhalována a odstraňována. A o to v současné době v našem národním hospodářství především jde. V této souvislosti je třeba říci něco i na adresu našich kontrolních orgánů, které mají operativně a včas poruchové jevy již v zárodku odhalovat. Že v této oblasti není dosud všechno v pořádku, na to by bylo možno snést celou řadu konkrétních příkladů, kdy namnoze jsou nedostatky všeobecně známy, chodí se okolo nich a věci se neřeší. Nelze čekat, až se ke slovu dostanou soudní orgány, když jde o činnost, která nabyla takové společenské nebezpečnosti, a to zejména i vzhledem k způsobeným škodám, že není jiného vyhnutí než postavit odpovědné osoby před soud. Přitom právě teprve v soudním řízení namnoze konstatujeme, co bylo zanedbáno. Často také naše řídící a kontrolní orgány neuplatňují včas a se vší důsledností opatření, které jim vyplývají z příslušných předpisů a touto nedůsledností samy vytváří atmosféru smířlivosti, podceňování společenské nebezpečnosti jednotlivých jednání.

Jde o to, abychom dokázali předcházet vážným škodám i jiným následkům, přičemž samozřejmě ani v budoucnu nelze nic slevit z přísného postihu v těch případech, kde ke škodám nebo vážným důsledkům došlo.

Současně je nutno zdůraznit, že tedy nový trestní zákon nemůže být jen záležitostí justičních orgánů, ale požadavky a nároky, které z něho vyplývají se musí promítnout i ve zvýšené náročnosti na úroveň práce jak řídících, tak i kontrolních orgánů na všech stupních řízení národního hospodářství při dalším rozšiřování účasti pracujících na řízení tak, aby se za prvé upevnila hospodářská disciplína pracovníků socialistických podniků při plnění úkolů našeho hospodářství a za druhé, aby se ještě účinněji čelilo různým projevům parasitismu, které jsou v rozporu se zásadami rozdělování národního důchodu.

Je třeba říci, že mnohá jednání, která jsou nově zakotvena, jako skutkové podstaty trestního činu v návrhu zákona, byla našimi soudy postihována. Většinou byla však postihována jako trestní činnost ke škodě socialistického majetku. To plně nevystihovalo, v čem je třeba vidět společenskou nebezpečnost konkrétních jednání, která sice v konečné fázi vedla ke škodě socialistického vlastnictví, která však nespočívala v přímém rozkrádání, ale v porušování předpisů o plánování a kontrole při nakládání s finančními a hmotnými prostředky, jakož i jiných povinností v souvislosti s provozem hospodářských organizací.

Návrh zákona svým pojetím i klasifikací jednotlivých skutkových podstat a svým preventivním působením bude platným nástrojem pro zlepšení situace v našem národním hospodářství.

Nyní bych se chtěl ještě zmínit o otázce, která by rovněž doznala v návrhu trestního zákona podstatné změny. Jde o otázku recidivy a zvláště nebezpečných recidivistů.

V boji proti negativním společenským jevům otázka recidivy trestné činnosti a problém zvláště nebezpečných recidivistů zaujímá specifické postavení a nutno ji považovat vzhledem k závažnosti za jednu ze základních otázek úspěšného řešení vývoje kriminality ČSSR. Významné podněty pro další postup orgánů činných v trestních řízeních při uplatňování prevence i represe vůči recidivujícím pachatelům, přinesla I. kriminalistická konference, uspořádaná v březnu m. r. Hlavní správou veřejné bezpečnosti. Tato konference zdůraznila nutnost přezkoumání systému trestní politiky nenapravitelných recidivistů. Také ostatní zkušenosti pracovníků veřejné bezpečnosti, prokuratury a soudů ukázaly, že dosavadní praxe a systém práce v odstraňování tohoto těžkého dědictví kapitalistické éry není účinný a dostačující. Tato skutečnost je patrna v řadě konkrétních případů. Například recidiivsta K. Havlíček, který byl od r. 1928 celkem 54krát soudně trestán, pokračuje i přes možnost poctivě pracovat v trestné činnosti i po r. 1945, neboť v letech 1946 - 1958 byl trestán za krádeže celkem třináctkrát. V roce 1954 dokonce dvakrát. V celé řadě případů byli někteří recidivisté trestáni každý rok a krátkodobé tresty neměly pochopitelně na tyto osoby žádného účinku. Např. recidivista M. Žofka byl od r. 1956 až do r. 1960 trestán za kriminální činy každý rok.

Typické u těchto parazitních deklasovaných a protispolečenských živlů je, že se dopouštějí závažné a početné trestné činnosti i v krátké době po propuštění z výkonu trestu. Účel trestu, jak jej stanovil trestní zákon č. 86 z r. 1950, zdaleka u těchto osob není plněn.

Bylo by možno uvést řadu případů charakterizujících společensky nebezpečnou činnost recidivistů.

Je třeba vidět, že základní úkol orgánů bezpečnosti, prokuratur a soudů v boji proti recidivitě, spočívá v tom, aby zajistily rychlý a účinný postih pachatelů z řad recidivistů a současně již v průběhu trestního stíhání vytvářely předpoklady pro zamezování a postupnou likvidaci trestné činnosti páchané recidivisty.

Proto považuji za správné, že vládní návrh nového trestního zákona řeší problém zvláště nebezpečných recidivistů a upravuje některé právní aspekty ve vztahu k této důležité otázce.

Vládní návrh trestního zákona navrhuje zvýšit horní hranici trestných sazeb u zvláště nebezpečných recidivistů o jednu třetinu a ukládat jim trest v horní polovině takto stanovené trestní sazby odnětí svobody.

Podmíněné propuštění u takovýchto pachatelů bude podle návrhu trestního zákona přicházet v úvahu až po odpykání nejméně dvou třetin trestu.

Takovýto postup plně odpovídá zájmům naší společností. Analýza vývoje kriminality a dosavadní zkušenosti jen správnost tohoto zaměření potvrzují. Proto proti zvláště nebezpečným recidivistům, morálně narušeným protispolečenským a deklasovaným živlům, musí převažovat donucovací účel dlouhodobého trestu, neboť ukládání krátkodobých trestů nemělo potřebné účinnosti. Význam dlouhodobého trestu a zpřísnění podmínek pro podmíněné propuštění z trestu odnětí svobody jistě zde sehraje pro ochranu socialistického společenského zřízení před podobnými parazity a zločineckými živly důležitou roli.

Důležitost uvádění trestně právních úprav plně odpovídá pojetí socialistického humanismu, spočívajícího nejen ve zvýšené ochraně společnosti i jednotlivce, ale současně i zamezení toho, aby zvláště nebezpeční recidivisté neovlivňovali a nestrhávali ostatní, zejména mladistvé osoby na dráhu trestné činnosti. Opatření mají tedy preventivní význam při omezování příčin vzniku nové recidivy a recidivistů, neboť jsou zaměřena k odstraňování přežitků buržoazní společnosti a napomáhají a urychlují zákonitý pokles kriminality v ČSSR. (Potlesk.)

Místopředseda NS Fiala: Dalším řečníkem je posl. Faktorová. Dávám jí slovo.

Poslankyně Faktorová: Soudružky a soudruzi poslanci!

Ve svém diskusním příspěvku chtěla bych se krátce zmínit, jak naše společenské organizace pomáhají nám při výchově naší mládeže a některých našich lidí.

V mém volebním obvodě Praha 3, oblast Jarov-Chmelnice občanský výbor č. 54 a uliční organizace KSČ č. 36 s poslankyní ONV na své společné schůzi si řekly, že je třeba nejenom stále o mládeži mluvit a kritizovat ji, ale něco pro ni udělat a ukázat ji správnou cestu. Dva členové občanského výboru dostali za úkol ustavit místní skupinu ČSM. Významnou úlohu sehrála místní organizace KSČ, která připravila seznam mladých lidí, kteří by přicházeli v úvahu pro řízení práce v ČSM. Občanský výbor zajistil prostřednictvím agitátorů pozvání na první schůzi mladých lidí v rámci obvodu. Dostavilo se 47 mladých lidí, z toho jen jedna třetina členů ČSM. Byla ustavena místní skupina mládeže. Cílem společenské organizace bylo odstranit skupiny postávající na ulici, kde mladí nevědí co s volným časem. Nastala další starost, kde se ti mladí budou scházet. Věděli si rady. Přišli na to, že už dva roky je zavřena bývalá hospoda na Chmelnici "U věžiček". Dalo to trochu starostí a práce obětavých funkcionářů, za spolupráce občanů a samotných mládežníků. Dnes je tam nápis "Klub mládeže".

Chlapci malovali, lakovali okna, děvčata uklízela a bývalou restauraci by nikdo nepoznal. Mají tam společenské hry, budou si promítat filmy.

Skupina mladých bude organizovat programy nejen pro sebe, ale i pro veřejnost hlavně pro důchodce. Zvláště v zimním období jsou nejvhodnější podmínky takto soustředit mladé lidi. Myslím, že je to velmi dobrý příklad pro druhé občanské výbory a společenské organizace u nás na obvodě i jinde.

Podobné příklady, jak pomáhat a starat se o lidi a posilovat výchovnou práci společnosti, vytvářet kolektivy ve velkých závodech, má Praha 9, kde 10 roků pracuji.

Na závodech soudruzi funkcionáři a kolektivy soutěžící o titul brigáda socialistické práce se stále více starají o výchovu lidí, kteří se někdy dostanou na špatnou cestu. Však si přejeme všichni, aby se nám stále méně a méně dostávalo našich pracujících před soud. Společenské organizace svými pohovory a dobrým vlivem působí nám na tyto lidi.

Projednávání přestupku nebo menšího trestního činu před místním lidovým soudem za účasti svých spolupracovníků působí morálně mnohem více, než projednávání tohoto činu před soudem.

V závodě ČKD Praha byl projednáván před místním lidovým soudem případ zaměstnance tohoto závodu, který byl jinak hodnocen jako dobrý pracovník a odborník na dílně. Do rozporu se zákonem se dostával proto, že narušoval plnění hospodářského plánu. Od 1. ledna 1961 do srpna vynechal 56 směn. Příčinou toho bylo nemírné požívání alkoholu. I když tato okolnost byla všem známa a dílenský výbor i ZV ROH měly s ním pohovory, nezapůsobily tyto a bylo nutné tohoto dělníka postavit před místní lidový soud.

Přítomní spolupracovníci jeho nesprávné jednání v diskusi velmi ostře kritizovali a stejně tak jej odsuzoval jeho otec, který byl též přítomen. Po skončení jednání mu bylo ještě vysvětleno, jaké další nepříjemné důsledky by jej mohly postihnout v případě, že by ještě ve svém nesprávném jednání pokračoval. Případ tohto zaměstnance je nadále sledován přímo jeho kolektivem a vedoucí provozu v současné době říká, že tento způsob výchovy má mnohem větší účinek než před soudem. Uvedený pracovník dal slib spolupracovníkům a před těmito nechce jej porušit a do zaměstnání dochází pravidelně již více než 2 měsíce.

Další případ byl projednáván v závodě AZ Klementa Gottwalda. Zde byl projednáván případ pouze společenskou organizací ROH a ČSM. Soudruzi funkcionáři se předem poradili s předsedou obvodního soudu Praha 9, zda takovýto způsob může postačit k nápravě mladého člověka. Mladý člověk se dopouštěl jednak absence a za druhé drobných krádeží.

ZV ROH a ČSM za účasti předsedy obvodního lidového soudu a úzkého kolektivu spolupracovníků projednal tento případ. V závodě pracuje též jeho matka, která byla přizvána k tomuto jednání. Matka, která jej sama vychovává, se přiznala, že je na něho slabá. Mladistvý utratí vydělané peníze za pár dní po výplatě a pak, když se mu nedostávají, se dopouštěl drobných krádeží. Přímo na tomto jednání převzal nad mladým člověkem jeden jeho spolupracovník patronát.

Rovněž tento případ jest sledován předsedou obvodního soudu, místního lidového soudu a ZV ROH. Po dvou měsících bylo možno od dalšího stíhání prokurátorem upustit, protože mladistvý pochopil, že má možnost si řádnou prací vydělat dostatečných prostředků a že při správném rozpočtu svých výdajů nemůže se dostat do nouze. Takovýchto případů bych mohla jmenovat více. Jsem v závodě 10 roků a vidím ty změny, dříve a dnes. Dnes se již mnohem více věnují společenské organizace výchově lidí. Vždyť nám záleží na každém jednotlivci, zvláště když jde o mladého člověka. (Potlesk.)

Místopředseda NS Fiala: Dávám slovo posl. Litvajové.

Posl. Litvajová: Súdružky a súdruhovia poslanci!

Pri prerokúvaní trestného zákona nemožno sa nepozastaviť nad jeho 7 hlavou, v ktorej je zvláštne ustanovenie o stíhaní mladistvých. Toto ustanovenie plne potvrdzuje veľkú humánnosť nášho socialistického spoločenského zriadenia. Potvrdzuje, že naša spoločnosť, rozvíjajúca sa na zásadách marxizmu-leninizmu, verí v človeka, verí v silu a možnosti komunistickej výchovy. Budujeme rozvinutú socialistickú spoločnosť, vychovávame nového socialistického človeka, vytvárame všetky predpoklady, aby sme prevychovali i ľudí, ktorí z buržoaznomeštiackeho systemu pokryteckej výchovy sú ešte zaťažení mnohými charakterovými zlozvykmi a kazmi. A v súvislosti s vyhlásením súdruha Novotného na XXII. sjazde Komunistickej strany Sovietskeho sväzu, že naša generácia bude už žiť v komunizme, konkrétne perspektívy budovania komunizmu kladú zvlášť veľké nároky na výchovu nového človeka a osobitne na výchovu našej mládeže sa podstatne zvyšujú. Význam výchovy mládeže podtrhuje i to, že o tejto otázke rokovalo aj posledné plenárne zasadania ÚV KSČ. V návrhu trestného zákona a osobitne v časti, ktorá hovorí o trestných činoch sa tiež prejavuje predovšetkým jeho výchovný charakter. V tejto časti zákon prihliada k tomu, že mladí ľudia nemajú ešte dostatok životných skúseností, preto podliehajú ľahšie rôznym nesprávnym vplyvom, ale zároveň sú ľahko prístupní výchovným vplyvom dobrého kolektívu, správnym výchovným metódam, v produktívnej práci zbaviť sa špatných vlastností. Trest sa ukladá mladistvým len v prípadoch, ktoré vzhľadom k závažnosti vyžadujú dôraznejšieho opatrenia. Inak sa náprava mladistvých zveruje výchovným zariadeniam, hlavne škole a organizáciam ČSM.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP