Uvedu příklad: Vedoucí polesí v rozporu
s předpisy, ale pro nedostatek pracovních sil ve
snaze zajistit nutné práce vydá svým
pracovníkům menší množství
dřeva. Za část přijme peníze,
které použije na výplatu brigádníků,
část dřeva poskytne jako odměnu za
práci, aniž tím získal sám prospěch.
Podle nového trestního zákona nebude souzen
jako zloděj národního majetku, nýbrž
jako neodpovědný hospodářský
pracovník, který porušil povinnost nakládání
s finančními a hmotnými prostředky.
V uvedeném případě jde jistě
o hrubé porušení hospodářské
odpovědnosti, avšak takový pachatel nemůže
být "házen do jednoho pytle" se zloději
a parazity a nebude také trestán podle přísných
sazeb stanovených na rozkrádání, ale
podle mírnější sazby stanovené
na trestné činy neodpovědných hospodářských
pracovníků.
Podobně lze ovšem podle stupně společenské
nebezpečnosti posuzovat případy falešných
prefakturací stavebních prací, fingování
úkolových listů a vyplácení
černých mezd, neoprávněných
prémií, neoprávněných odlučných,
drobná rozkrádání stavebního
materiálu trpěná mistry, která podle
stupně nebezpečnosti pro společnost budou
projednána jako trestný čin nebo provinění
na pracovišti. Stejně bude trestní zákon
postihovat i špatnou, úmyslnou kalkulaci cen v závodech,
která vede k předražování zboží
a k velkému šizení spotřebitelů,
aniž se z ní třeba hospodářští
a vedoucí pracovníci obohacují, ale nadlepšují
zaměstnancům.
Velmi přísně však postihne trestní
zákon vyslovené parazity - jak o tom soudruzi předřečníci
hovořili - kteří v úmyslu se na úkor
společnosti obohatit, získávají majetkový
prospěch a svými společensky nebezpečnými
trestnými činy poškozují socialistickou
společnost. Takový příklad poskytují
případy některých prodejen "Masny",
kde nezodpovědní vedoucí zneužívali
svého povolání, nedodržovali předepsanou
recepturu, míchali kvalitní maso s méně
kvalitním a získané rozdíly si ponechávali.
Procenta ztratného využívali sami pro sebe,
váhové rozdíly si přisvojovali a výrobky
si sami prodávali. To mohli činit tak dlouho jen
proto, že byl nedostatečný dozor a kontrola.
Jejich činy měly výsoký společensky
nebezpečný dosah a zobrazovaly takový parazitismus,
který zasluhuje nejpřísnější
odsouzení společností.
Stejně tak trestní zákon musel postihnout
velmi přísně případ účetního
Rolečka v Semtíně, který způsobil
škodu malverzacemi přes 1 milión korun, fingoval
výplatní listiny, do kterých zapisoval neexistující
brigádníky po celá léta a peníze
utrácel se svými sobě rovnými kumpány.
Velmi často v těchto trestních případech
figurují bývalí příslušníci
buržoasních vrstev, majitelé hotelů
a bohatí živnostníci. Každý takový
se v zákoně najde, každému bude nutno
nastavit společenské zrcadlo a právě
proto každý pořádný občan
má povinnost bdít a ochraňovat socialistický
majetek.
Soudružky a soudruzi, nový trestní zákon
vyjadřuje velkou pokrokovost v účelu a funkci
trestu. Poslání trestu má za účel
spravedlivě ohodnotit činy pachatele a nejenom ho
izolovat od společnosti, ale zbavit ho škodlivých
přežitků, převychovat a znovu mu pomoci
zapojit se do užitečné práce. Nový
trestní zákon dává širokou možnost
diferenciace trestních sazeb podle stupně nebezpečnosti
pro společnost a rozhodovat se vždy pro takový
trest, který nejvíce výchovně působí.
Je to velmi obtížný a odpovědný
společenský úkol a může být
řešitelný jenom na zásadách socialistického
humanismu a vysokých morálních principů
naší společnosti. Z těchto zásad
vyplývá, že se přesunuje působení
trestního řízení stále víc
a více do sféry prevence a výchovy, ale že
žádné porušování socialistické
zákonnosti nezůstane bez povšimnutí
společnosti, ani to sebemenší. Zákon
musí podporovat účinnou ochranu společnosti
před všemi protispolečenskými jevy,
před všemi pachateli trestných činů
a zabránit jim v další trestné činnosti
a vést je k řádnému životu pracujících.
Zákon musí předcházet trestným
činům širokou masovou prevencí a výchovou.
Z těchto zásad vyplývá nutnost přísného
postihu vůči nepřátelům socialismu
a parazitům společnosti. Z těchto zásad
vyplývá nutnost výchovy pracujících,
kteří jednou v životě klopýtnou.
Podle ustanovení zákona bude mít soud možnost
vyslovit podmíněné propuštění
z výkonu trestu, jestliže společenská
organizace dá záruku i za převýchovu
odsouzeného. Bylo by však chybné předčasně
propouštět nebezpečné parazity, žijící
léta na úkor společnosti. Společnost
přece chápe, že mírné posuzování
případů velké nebezpečnosti
na takovéto parazity vůbec výchovně
nepůsobí.
V žádném případě nemůže
naše společnost mírně posuzovat ani
takové pachatele, kteří z nedbalosti zaviní
velké neštěstí na pracovištích,
jako se stalo ve Stéblové a v posledním důlním
neštěstí. V takových případech
zákon zvyšuje trestnou odpovědnost.
Stejně tak může zákon přísněji
postihnout i nenapravitelné opilce, zaviňující
neštěstí nevinným občanům.
Jejich opilost je v žádném případě
nezbavuje plné trestní odpovědnosti. To je
názor všech členů ústavně
právního výboru. Velmi přísně
musí naše pokroková společnost posuzovat
recidivisty.
Zcela výjimečný trest - trest smrti, navrhovaný
v zákoně, je jen spravedlivým výrazem
odhodlanosti postupovat proti nejhorším nepřátelům
naší vlasti a naší společnosti
s nutnou tvrdostí tam, kde výchovné prostředky
nepomohou v žádném případě.
Velmi pokrokovým ustanovením trestního zákona
je uložení trestu odnětí svobody nejvýše
na 15 let, který sleduje hlavně účel
ochrany společnosti dlouhodobou izolací nepřátel
společnosti, ale který podle humanistické
zásady dává každému jedinci možnost
nápravy a naději na zařazení zpět
do společnosti.
Posouzení výše trestu a způsob nápravy
pachatele bude vždy odpovídat základní
zásadě zákona, spojovat výchovu s
formou donucení v boji proti narušovatelům
socialistického soužití. Trest sám není
tedy jediným prostředkem ochrany společnosti.
Donucení není možno používat bez
použití jiných prostředků výchovy.
Kultura, vzdělání, pedagogika, estetika,
zvýšená úloha pracujících
a společenských organizací budou nedílnou
součástí našeho práva. To všechno
bude záviset na vývoji naší společnosti
a na vztazích uvnitř.
Nový trestní zákon tedy znovu upevňuje
socialistickou zákonnost a stejně jako zákon
o místních lidových soudech prohlubuje proces
demokratizace soudnictví. Trestní zákon dává
rovněž velikou možnost řešit společensky
méně závažné činy převážně
prostředky výchovného působení.
Toto je také poslání nového trestního
zákona, pro který budeme jistě hlasovat,
protože v něm ostří socialistického
práva je namířeno výhradně
proti nepřátelům naší vlasti.
Zákon má na mysli jen nejvlastnější
zájmy lidu a skutečně lidovou spravedlnost.
(Potlesk.)
Podpredseda NZ Valo: Dávam slovo poslanci Šubrtovi.
Posl. Šubrt: Soudružky a soudruzi poslanci!
Vládní návrh zákona o trestním
řízení soudním, k jehož projednávání
dnes přistupujeme, je dalším článkem
řetězu soustavného prohlubování
socialistické demokracie. Tato zákonitá nutnost
je přímo vyvolána rozvojem naší
socialistické společnosti, vítězstvím
socialismu v naší zemi a hlubokým upevněním
morálně politické jednoty všeho pracujícího
lidu.
Nový trestní řád vychází
z velmi pokrokových a osvědčených
ustanovení trestního řádu z 19. prosince
1956, který byl realizací politických směrnic,
vytyčených celostátní konferencí
Komunistické strany Československa v červnu
1956.
Dosavadní trestní řád již zakotvil
nové, socialistické instituty, které prohloubily
právo obviněného na obhajobu včetně
domněnky o nevině a které do trestního
řízení, vyhledáváním
počínaje a vynesením rozsudku konče,
důsledně promítly zásadu zjišťování
objektivní pravdy. Nový návrh zákona
přejímá tyto osvědčené
zásady a zakotvuje další, socialistickou demokracii
dále prohlubující, zásady.
Je to předně nová, základní
zásada aktivní spolupráce mezi orgány,
činnými v trestním řízení
a mezi společenskými organizacemi. Tento proces
probíhá po dvou základních liniích.
Společenské organizace přebírají
některé funkce, jež dosud výlučně
plnily orgány trestního řízení
a přitom se zároveň rozšiřuje
účast pracujících na činnosti
těchto orgánů.
Tak například do pravomoci místních
lidových soudů, které jsou přímým
orgánem pracujících, patří
rozhodování o porušení právních
předpisů, jež jsou pro společnost méně
nebezpečné, a dokonce též o méně
nebezpečných trestných činech, jestliže
soud nebo prokurátor uzná, že lze daný
případ odevzdat k projednání místnímu
lidovému soudu. Dříve o těchto věcech
rozhodovaly okresní soudy nebo i administrativní
orgány národních výborů. Znamená
to tedy, že soudy budou projednávat jen závažnější
porušení socialistické zákonnosti. Avšak
i jejich řešení je zcela nemyslitelné
bez přímé účasti pracujících
na trestním řízení.
Žádná sebelepší forma administrativního
opatření státního orgánu by
však nebyla nic platná tam, kde by se boj proti trestné
činnosti a porušování pravidel socialistického
života nestal přímo zájmem pracujících.
Další, důležitou zásadou osnovy
zákona o trestním řízení soudním
je povinnost soudu zaměřit se na objasnění
příčin, které vedly k trestné
činnosti nebo umožnily její spáchání.
Společenské organizace pracujících
mohou na tomto úseku velmi účinně
pomoci. Často mohou být různé nedostatky
na pracovišti a ty nakonec vedou k trestné činnosti
nebo ji usnadňují, dávají k ní
příležitost. Jsou to různé nedostatky
v evidenci materiálu, nedostatky účetní
i jiné kontroly, nevyhovující nebo nevhodná
zařízení, zajišťující
bezpečnost a ochranu zdraví při práci
apod. Někdy to mohou být i nedostatky ve vlastní
činnosti společenské organizace, jako například
v politickovýchovné práci, v nedostatečné
péči o kádry, v nesprávném
poměru k otázkám spoluúčasti
na řízení výroby apod.
Tak tomu bylo i v trestním případu jednoho
velkého hotelu v Praze, kde na lavici obžalovaných
zasedl ředitel hotelu a dalších sedm vedoucích
pracovníků. Společenské organizace
takřka nepracovaly, ředitel rozhodoval o všem
sám, ředitelské porady se konaly zřídka
a bez diskusí o nedostatcích na pracovištích.
Přesto, že na závodě každý
věděl, že se krade a že ředitel
je v tomto směru ostatním zaměstnancům
příkladem, musela teprve účetní
revize odhalit celkovou škodu, způsobenou rozkrádáním
majetku v socialistickém vlastnictví a machinacemi
v účetnictví v rozsahu přes Kčs
170 000,-. Na závodě se prostě vžilo
heslo "co tě nepálí, nehas" a názor
" mne se to netýká, tak proč bych si
dělal zle".
Takové názory jsou ještě u některých
občanů vžité. Často se s nimi
setkáváme i na naší vesnici. S tímto
způsobem myšlení je však třeba
skoncovat. Je to názor starý, který je vlastní
odumírající buržoazní společnosti.
Té společnosti, kde platí heslo "z cizího
krev neteče". V období výstavby socialismu
a komunismu však takové názory platit nemohou
a nesmí. Dnes není přece, soudružky
a soudruzi, věci, záležitosti, problému
i radostného výsledku práce společnosti,
která by se některého jejího člena
netýkala. Dnes nám jde přece o to, aby každý
člen naší socialistické společnosti
cítil plnou odpovědnost nejen za sebe, ale i za
své okolí. Aby každý byl bdělým
strážcem socialistické zákonnosti a
aby pečoval o její soustavné upevňování.
Uplatňovat správně tyto nové prvky
morálky socialistického člověka vyžaduje,
aby byla věnována zvýšená pozornost
osobě pachatele a okolnostem, které měly
záporný vliv na formování jeho charakteru.
Poznání osoby pachatele, jeho vlastností,
sociálních poměrů, příčin
a motivů jeho protispolečenského jednání
klade pochopitelně zvýšené nároky
na práci všech účastníků
trestního řízení, v neposlední
řadě společenských organizací.
Znamená to znát dobře i rodinný život
provinilce, jeho osobní problémy a potíže,
pomáhat mu je řešit.
Takovou pozornost je třeba věnovat zvláště
pachateli, odsouzenému k podmíněnému
trestu. Je rozhodně nesprávné ponechat takového
člověka sama sobě a jeho myšlení.
Soudy se sice o jejich osvědčení v podmíněné
lhůtě prostřednictvím posudků
veřejné bezpečnosti zajímaly, později
i soudci z lidu si brali patronát nad jednotlivými
případy, avšak závody a společenské
organizace na závodech se těmto lidem v dostatečné
míře nevěnovaly. Výkon trestu nápravného
opatření se mnohdy nestal trestem výchovného
působení, ale obvykle jen formálním
peněžitým trestem, jehož určené
částky strhávala mzdová účtárna
a o provinilce se již nikdo nijak nestaral. Takoví
lidé, kteří ve svém životě
klopýtli a porušili normy života socialistické
společnosti, se musejí stát středem
zdravého zájmu kolektivu, který je dokáže
prostřednictvím tvůrčí, činorodé
práce přivést opět k poctivému
a pořádnému životu.
Soudružská péče nemá končit
ani výkonem trestu, ale má být nepřerušeným
pokračováním správného výchovného
působení. Společenská organizace má
právo informovat se v ústavu o stavu převýchovy
odsouzeného. Především půjde
o to nenechat navrátivšího se odsouzeného
bez pomoci, ale zajistit mu okamžité zařazení
do pracovního procesu. To by měla být běžná
zásada našich závodů. Často to
znamená předejít i opakování
trestné činnosti.
Takový mohl být i výsledek u třicetiletého
svařeče ZVIL, který se vrátil po odsouzení
k podmíněnému trestu z vazby do svého
závodu v Praze. Ti ho mezitím ale předali
přímo mateřskému podniku v Plzni a
odkázali ho tedy k cestě do Plzně. Jeho žádosti
o poskytnutí zálohy na cestu, protože byl bez
peněz, soudruzi nevyhověli a tak nemohl do Plzně
odjet. Za několik dnů byl v Praze zadržen v
restauraci, když se snažil odejít bez zaplacení
za stravu. Přitom šlo podle posudku ZVIL před
spácháním trestného činu o
dobrého pracovníka bez absencí. Když
mu předseda senátu Obvodního soudu pro Prahu
3 po hlavním líčení řekl, aby
po odpykání trestu přišel, že mu
soud pracovní zařazení zajistí, odpověděl:
"Kdyby mi byli pomohli na závodě hned, nemusel
jsem tu teď stát a být znovu souzen."
Péče o každého člena naší
socialistické společnosti, tedy i o člena,
který pochybil a dopustil se trestné činnosti,
je projevem socialistického humanismu. Je to nový
prvek, který je myslitelný jen v socialistickém
právu a pouze na určitém stupni vývoje.
Tento nový socialistický prvek spočívá
v tom, že za jediný důsledek spáchání
trestného činu se již nepovažuje pouze
konání trestního řízení,
zakončeného uložením trestu, ale že
připouští též uplatnění
společenské odpovědnosti a uložení
opatření společenského působení.
Stejně významná je zásada, která
stanoví, aby byly již v trestním řízení
v nejširší míře vyřízeny
i občanskoprávní nároky poškozených,
nedošlo-li k zastavení řízení
nebo zproštění obžalovaného. Jestliže
to vyžaduje ochrana zájmů společnosti,
socialistických organizací nebo pracujících,
zajistí tento nárok prokurátor i bez návrhu
poškozeného.
V soudní praxi často docházelo z různých
důvodů k protahování uspokojování
nároků poškozeného. Poškozený
byl nezřídka odkazován na řízení
občanskoprávní, soudní řízení
se tak nejen prodlužovalo, avšak nemělo ani dostatečný
moment morálního působení na pachatele
a veřejnost. Otázka uplatnění náhrady
škody na majetku v socialistickém vlastnictví
by se měla stát záležitostí celé
naší společnosti. Pracující a
jejich společenské organizace na závodě
by měly tuto povinnost vedoucího hospodářského
pracovníka vyžadovat. Jsou totiž případy,
kdy z různých osobních důvodů
vedoucí hospodářští pracovníci
se splněním této povinnosti otálejí.
Soudružky a soudruzi poslanci!
V úvodu jsem řekl, že jednou ze základních
zásad socialistické zákonnosti je právo
obviněného na obhajobu a zásada zjišťování
objektivní pravdy. Tyto zásady, zaručené
naší socialistickou ústavou, nový návrh
zákona o trestním řízení soudním
nejen plně zajišťuje, ale umožňuje
i spoluúčast obhájce již v období
vyšetřování. Jde zejména o úseky
vyšetřování, které navrhl obhájce
v zájmu zjištění objektivní pravdy.
Plné využití těchto ustanovení
dodává trestnímu řízení
potom na přesvědčivosti a je daleko lépe
využita výchovná úloha soudu. Spolupráci
s obhajobou a návrhy obhajoby nelze považovat za nutné
zlo. Je třeba prověřovat je důkladně
a odpovědně k nim přihlížet.
Stejně nesprávné je, vidí-li orgány
trestního řízení obviněného
již jako pachatele. To odporuje základním zásadám
socialistické zákonnosti. Hlavním cílem
všech orgánů v trestním řízem
musí být objektivnost, zkoumání a
hledání materiální pravdy a spravedlivé
potrestání pachatele trestného činu
podle zákona, které by výchovně na
pachatele působilo.
Významným mezníkem ve vývoji lidské
společnosti je XXII. sjezd KSSS, jehož závěry
ukazují celému světu reálnou skutečnost
budování beztřídní, šťastné
komunistické společnosti. Z velkolepého programu
KSSS je zřejmé, že jde o vytvoření
harmonicky dokonalého člověka, zcela spoluúčastného
na vytváření podmínek výstavby
komunistické společnosti, člověka
zoceleného v boji za komunismus - člověka
s komunistickou morálkou. Slova s. Nikity Sergejeviče
Chruščova, která na tomto slavném sjezdu
přednesl, platí i pro nás:
"Každý sovětský člověk
se musí stát aktivním účastníkem
při řízení záležitostí
společnosti! - To je naše heslo, náš úkol.
Ze všech hodnot, jež socialistické zřízení
vytvořilo, je největší hodnotou nový
člověk, aktivní budovatel komunismu."
Předložený návrh
zákona o trestním řízení soudním
je v naprostém souladu s usnesením ÚV KSČ
o dalším upevňování socialistické
zákonnosti a zlidovění soudnictví.
Stejně tak odpovídá výsledkům
XXII. sjezdu KSSS. Doporučuji proto předkládaný
návrh zákona Národnímu shromáždění
ke schválení. (Potlesk.