V socialistické společnosti slouží právo
k ochraně zájmů dělnické třídy
a její zájmy jsou shodné se zájmy
všech pracujících. Proto je socialistický
právní řád ve stále větší
míře členy socialistické společnosti
dodržován uvědoměle a dobrovolně.
Pracující, zejména jejich společenské
organizace, sami iniciativně a aktivně se zapojují
do boje za upevňování socialistické
zákonnosti a dbají na to, aby nedocházelo
k porušování socialistického právního
řádu a k trestné činnosti.
Účast veřejnosti činí boj s
kriminalitou ještě účinnějším.
Možnost nahradit v některých případech
prostředky státního donucení opatřeními
společenského působení, nesmí
vyvolávat dojem, že se za porušení socialistického
právního řádu neodpovídá.
Namísto odpovědnost před trestním
soudem nastupuje odpovědnost před kolektivem. Okolnost,
že pachatel za každé takové porušení
je brán k odpovědnosti, musí se i nadále
jevit jako nutný a neodvratitelný důsledek
takového počínání.
Socialistická společnost vyslovila, soudružky
a soudruzi, zákonný požadavek, aby každý
spáchaný trestný čin byl rychle odhalen
a jeho pachatel spravedlivě postižen. Nemůže
se však omezovat pouze na to. Socialistické společnosti
záleží na tom, aby se lidé vůbec
nedostali na cestu trestného činu, aby kriminalitě
se předcházelo. Na tento úsek, na úsek
prevence, se postupně přesunuje těžisko
boje proti kriminalitě.
Předcházet úspěšně trestné
činnosti, to znamená především
dobře znát její příčiny,
objasnit všechny okolnosti, které spáchání
trestného činu umožnily. Nové trestní
kodexy ukládají proto všem orgánům
trestního řízení, aby se při
své práci zaměřovaly i na zjištění
těchto příčin. Na základě
rozboru příčin trestné činnosti
budou soudy zjištěné nedostatky signalizovat
příslušným orgánům a organizacím.
Zákon ukládá těmto orgánům
a organizacím, aby se takovým upozorněním
vážně zabývaly a ve lhůtě
stanovené zákonem soudu sdělily, jaká
opatření byla učiněna k odstranění
závad. Společenské organizace pracujících
v důsledku svého zapojení do trestního
řízení budou důležitou silou
při odstraňování zjištěných
závad a nedostatků.
Preventivní práci nelze ovšem omezovat jen
na státní orgány, hospodářské
organizace a dobrovolné společenské organizace.
Rozhodující pro úspěch v zatlačování
a potírání trestné činnosti
je, soudružky a soudruzi, bdělost širokých
mas pracujících a jejich aktivní zapojení
do preventivní činnosti. Nové kodexy ukládají
zaměřit k tomuto cíli každé konkrétní
trestní řízení. Soudní zasedání,
konaná přímo na závodech a na vesnicích
za účasti široké veřejnosti a
popřípadě při aktivním vystoupení
zástupce společenské organizace ve funkci
společenského žalobce nebo společenského
obhájce, mají se podle nových kodexů
stát pravidelnou a běžnou metodou práce
našich soudů. Veřejnost, zejména pracovní
kolektivy, mají k preventivní práci široké
možnosti v každodenním životě. Žádný
člověk se přece nerodí jako zločinec;
nežije také izolovaně. Žije a pracuje
v kolektivu, je ve styku s ostatními členy společnosti.
Odklání-li se od dodržování pravidel
řádného života, nemůže to
ujít pozornosti jeho okolí. Má proto kolektiv
zpravidla možnost zasáhnout a svého člena,
který se dostává na nesprávnou cestu
včas usměrnit. Jde o to, zachytit člověka
nežli sklouzne po šikmé ploše a octne se
na cestě zločinu.
Zde je široké pole pro každodenní, soustavnou
výchovnou práci. Nové trestní kodexy
mají - mimo jiné - také vychovávat
naši veřejnost pro tuto práci.
Soudružky a soudruzi,
Národní shromáždění přistupuje
již po třetí v letošním roce k
projednání důležitých zákonů
týkajících se justice. Po zákonu o
místních lidových soudech a po zákonu
o organizaci soudní přichází na řadu
trestní zákon a trestní řád.
Pracuje se na osnovách dalších justičních
zákonů, zejména na osnově nového
občanského zákoníka, nového
občanského soudního řádu a
zákona o právu rodinném.
K vypracování všech těchto zákonů
dochází na základě výsledků
loňského prosincového zasedání
Ústředního výboru Komunistické
strany Československa, které ukázalo směr
dalšího upevňování socialistické
zákonnosti, stanovilo zásady pro další
zdokonalování našeho právního
řádu a vytyčilo cestu pro další
zlidovění našeho soudnictví.
Nové trestní zákony prohlubují a rozvíjejí
pokrokové zásady platného socialistického
trestního práva, které byly zakotveny v trestních
kodexech v r. 1956. Při kladném hodnocení
těchto kodexů zpravodaj dr. Škoda vhodně
připomněl slova presidenta republiky soudruha Novotného,
jimiž potvrdil plnou správnost zásad opatření
z r. 1956 k upevnění socialistické zákonnosti.
Dovolte mně, abych pro mimořádnou závažnost
projevu pro další činnost našich soudů
v citaci pokračoval.
"Znovu připomínáme", řekl
s. president, "že všechny tyto orgány, soudy,
prokuratura i bezpečnost, jsou orgány lidu, jemu
odpovědné, že nikdo nemá právo
omezovat jejich pravomoc danou lidovými zákony nebo
do ní zasahovat, vyvyšovat jednu složku nad druhou,
trpět jakékoli zneužívání
moci apod."
Nové trestní zákony budou účinně
napomáhat při další výstavbě
vyspělé socialistické společnosti,
budou aktivně působit při rozvíjení
socialistických hospodářských a společenských
vztahů i při výchově nového
socialistického člověka a při upevňování
socialistické morálky. Přitom budou i nadále
přísně chránit stát, společnost
i jednotlivé občany před pachateli závažných
trestných činů. V rukou soudců, kteří
vyjdou z prosincových voleb a budou se ve své činnosti
plně opírat o důvěru pracujícího
lidu, stanou se nové trestní kodexy účinným
nástrojem v boji za rychlejší postup vpřed
na cestě ke komunismu.
I pro nás platí závěry z jednání
XXII. sjezdu Komunistické strany Sovětského
svazu o velikém významu dalšího upevňování
socialistické zákonnosti a rozvíjení
právního řádu. Právo, svoboda,
čest a důstojnost člověka budou u
nás dále přísně střeženy
společností a státem. Spolu se státními
orgány v boji proti asociálním a zločineckým
živlům vyroste dále úloha společenských
organizací pracujících. Boj proti pachatelům
trestných činů bude ještě účinnější,
protože se stane záležitostí všech
pracujících a jejich organizací.
Vzrůstající význam právního
řádu pro rozvoj společenských vztahů
vyžaduje, aby se široké vrstvy pracujících
se základními předpisy našeho státu,
mezi něž nesporně patří i projednávané
kodexy, důkladně seznámily. Při jeho
správné propagaci si pracující uvědomí
škodlivost jednání, která jsou prohlašována
za trestná a budou se stavět nesmiřitelně
k jejich výskytu. Správná propagace právního
řádu pomůže tak při dalším
postupu vpřed.
Socialistické soudy dostávají v nových
trestních kodexech do rukou účinnou ale současně
citlivou zbraň. Její ostří zůstává
zaměřeno proti zahraničním a vnitřním
nepřátelům pracujícího lidu,
proti agentům a pomahačům imperialismu, proti
zločineckým a parazitním živlům,
kteří otravují svou činností
zdravý organismus naší společnosti.
Nové kodexy však umožňují podat
pomocnou ruku všem, kteří jen ojediněle
a nahodile zbloudí a poučeni vlastními chybami
jsou schopni najít správnou cestu, znovu se zapojit
do řádného života a poctivou prací
odčinit své pochybení.
V závěru bych chtěl, vážené
soudružky a soudruzi poslanci, zdůraznit, že
projednávané trestní kodexy dávají
soudům také jasnou linii pro plnění
jejich úkolů v trestním soudnictví.
Předložení těchto kodexů a vypracování
dalších důležitých právních
předpisů sleduje jeden cíl: Dále upevnit
socialistickou zákonnost, jak nás k tomu vede Komunistická
strana Československa.
Jménem československé justice mohu vážené
Národní shromáždění ujistit,
že my všichni učiníme vše, abychom
přispěli ke splnění úkolů,
které nám uložil pracující lid.
Naše cesta kupředu je radostná. Máme
před sebou zářnou budoucnost. Program Komunistické
strany Sovětského svazu, schválený
na XXII. sjezdu a listopadové usnesení ÚV
KSČ naplňuje nás jistotou a odhodláním
udělat vše, aby také v Československu
žilo již dnešní pokolení v komunismu.
(Potlesk.)
Posl. Harus: Soudruhu předsedo, prosím, abych
se směl na něco dotázat soudruha ministra.
(Místopředseda Valo neměl námitek.)
Soudruhu ministře, je pravda, že můj dotaz
nemá vztah k právě projednávanému
tématu, ale může mít svůj význam
k široké publicitě, pokud se týče
jednání o projednávaném problému.
Jde o tuto věc. Iks člověk jako odpovědný
ředitel zdravotnického zařízení
si dával posílat dvě porce jídla jako
strávník v dětské ozdravovně
a neplatil za to. Dělal to na úkor všech dětí.
Byl odsouzen na rok, podmínečně na tři
roky, byl potom amnestií ministra osvobozen a nyní
tvrdí, že je třeba se na něj dívat
jako na člověka, který nebyl souzen a odsouzen.
Může to být?
Ministr dr. Neuman: Podle mého soudu jestliže
někdo pro okrádání dětí
byl souzen a odsouzen, pak odsouzen už byl, ale amnestií
- ne ministra spravedlnosti, ale presidenta republiky - je amnestován.
Myslím, že dotaz posl. Haruse ukazuje na citlivost
veřejného mínění. Musíme
se snažit dosáhnout přesvědčovat
lidi a věc s nimi projednávat na pracovištích
a na veřejných zasedáních. Tam se
musíme snažit v besedách přesvědčovat
veřejnost, že postup byl správný, pokud
vznikne názor, že ten onen výrok není
správný. Nevím, jestli případ
byl projednáván na veřejném zasedání
za účasti veřejnosti. (Posl. Harus:
Ano.) Jakmile byla amnestie presidenta republiky vyhlášena,
následky odsouzení byly zahlazeny. To za prvé.
Máme nyní zájem, aby ten člověk
mohl dále pracovat. Na druhé straně musí
mít možnost, aby dále pracoval, ovšem
aby pracoval za současného výchovného
působení kolektivu, ve kterém bude pracovat.
Podpredseda NZ Valo: Do spoločnej rozpravy k prejednávanému
vládnemu návrhu trestného zákona a
k vládnemu návrhu zákona o trestnom konaní
súdnom sa prihlásili poslanci Jägerman a
Šubrt.
Dávam slovo prvému prihlásenému rečníkovi
posl. Jägermanovi.
Posl. Jägerman: Vážení soudruzi
poslanci!
Úspěšný vývoj naší
socialistické společnosti dovoluje řešit
úkoly v příštích letech. Naše
společnost dosáhne takového stupně
razvoje, že se zásady komunismu prosadí do
života. K tomu bude třeba jednotného úsilí
všech pracujících, všech občanů.
Bude potřebí získat veškerou iniciativu
občanů pro další rozvoj socialistické
společnosti. To bude vyžadovat, aby si každý
člověk uvědomil především
svou osobní odpovědnost ke společnosti.
Ruku v ruce s plněním ekonomických úkolů
a hospodářských úkolů naší
společnosti probíhá složitý proces
prohlubování socialistické demokracie. Stát
se postupně mění ve všelidovou organizaci,
která jako nástroj komunistické výstavby
bude přetvářet nového člověka.
Vůle pracujících a socialistického
státu jsou u nás totožné. Naše
společnost již vytvořila podmínky pro
překonání přežitků staré
kapitalistické společnosti ve vědomí
lidí a vytváří podmínky pro
vznikání nových socialistických vztahů
mezi lidmi. Noví lidé mohou růst jen v procesu
výstavby naší vlasti, která se od základů
změnila. Socialistické zřízení
je pevná základna společenských zájmů
jedince se zájmy společnosti.
Je pravda, že nová společnost klade čím
dále tím více na jedince a na každou
skupinu lidí stále větší požadavky.
Krok za krokem řeší naše Komunistická
strana Československa za stále širší
účasti pracujících všechny základní
otázky rozvoje naší socialistické společnosti
a lid naší země stále více podporuje
každý krok naší strany. Pracující
lidé naší vlasti se plně podílejí
na všech pracovních úspěších
v hospodářství, v kultuře a na správě
státu.
Nový trestní zákon, předložený
dnes Národnímu shromáždění
k projednání, přispěje ke zdokonalení
našeho socialistického právního řádu;
odpovídá zásadám perspektivního
vývoje naší společnosti, která
spěje ke komunismu. Odpovídá také
základnímu požadavku naší ústavy.
Všechna práva, svobody a povinnosti občanů
slouží k plnému uplatnění oprávněných
zájmů jednotlivce a celé společnosti.
Opravdový humanismus socialistického státu
a jeho práva je vyjádřen i v návrhu
nového našeho trestního zákona, který
jinak a nově upravuje některé povinnosti
občanů, odpovídá socialistickému
charakteru vztahů uvnitř naší společnosti.
Povinnosti občana naší socialistické
republiky nejsou v žádném protikladu - podle
mého názoru - k jeho právům, naopak
jsou s nimi v jednotě. Právům občanů
odpovídají jejich povinnosti a k nim patří
uvědomělé plnění povinností
ke společnosti, jak to soudruh ministr spravedlnosti zdůvodnil.
Jeden z požadavků naší ústavy ukládá,
aby všichni občané dbali socialistické
zákonnosti tak, aby každý pořádný
občan předcházel protispolečenským
jevům. Nový trestní zákon bude chránit
zřízení naší vlasti, práva
a oprávněné zájmy občanů
a vychovávat je k plnění občanských
povinností a ke správnému soužití.
Zákon nemůže být v zásadních
případech liberální vůči
protispolečenským úkazům. Účelem
trestního zákona bude tedy upevňování
socialistické zákonnosti, nedovolovat její
narušování a samozřejmě že
musí vést k omezování trestné
činnosti. Jeho účelem bude vychovávat
občany k důslednému podřizování
se našim společenským normám a čestnému
plnění povinností ke státu a ke společnosti.
Velmi podstatnou zásadou nového kodexu je dalekosáhlá
změna - jak o ní hovořil soudruh zpravodaj
- proti starému trestnímu zákonu v tom, že
široká účast společenských
organizací na provádění zákona
umožňuje zúžit trestní odpovědnost.
Každá společenská organizace a každý
pořádný občan má právo
a je povinen pomáhat k tomu, aby byl naplněn duch
zákona, to znamená, abychom museli sahat k prostředkům
státního donucení jenom tam, kde výchovné,
morální působení už nepomáhá.
Již při projednávání zákona
o místních lidových soudech Národní
shromáždění zdůraznilo, proč
neexistují v socialistické společnosti u
nás neodstranitelné příčiny
kriminality a proč se může soud zabývat
jen společensky nebezpečnými činy.
Naše společnost je již socialistická a
odstranila základní příčiny
kriminality, protože je schopna všemi morálními,
výchovnými, kárnymi, disciplinárními
i administrativními a jinými způsoby se vypořádat
s drobnými přestupky porušování
zákonnosti.
Vysoké morální principy společnosti
v oboru trestního práva dovolují rozvíjet
všechny prostředky výchovného působení
i prostředky trestního práva. Nebude - to
jistě náš každý člověk
uzná - nutné chybující hned napoprvé
trestat. V tom tkví význam našeho humanismu.
Z toho vyplývá i odpovědnost každého
občana a každé společenské organizace,
každé skupiny pracujících za svého
spoluobčana, za to, aby mu nepromíjela sebemenší
poklesek a právě proto aby nemusela prohlašovat
každý přestupek za trestný čin
ani tehdy, když v sobě znaky trestného činu
nese.
Tato opravdu vysoce morální humanistická
vymoženost naší demokracie je vyjádřena
v trestním zákoně v § 3, v němž
se výslovně stanoví, že není
trestným činem takový čin, jehož
stupeň nebezpečnosti je pro společnost nepatrný.
Stupeň nebezpečnosti rozhodne o správném
a pružném posouzení konkrétního
trestného činu. Vždy bude záležet
na posouzení, co a koho zákon chrání,
způsob činu, jeho následky a okolnosti, sama
osobnost pachatele, pohnutky jeho činu a míra jeho
zavinění i možnosti jeho nápravy.
Např. řidič motorového vozidla - někteří
z nich i s dobrou pracovní morálkou se mohou dostat
do neštěstí - opomine dopravní předpisy
a způsobí škodu na zdraví a vyřadí
člověka třeba na týden z práce.
Je to vskutku trestný čin, ale vzhledem k pořádnosti
řidiče - to se musí posoudit - by nebylo
správné ho stavět před soud pro trestný
čin a stačilo by ho předat místnímu
lidovému soudu na jeho pracovišti, poněvadž
stupeň nebezpečnosti je pro společnost méně
závažný.
Jiný příklad. Traktorista JZD nedbalou jízdou
převrhne traktor a způsobí družstvu
škodu. Šlo by o trestný čin, ale vzhledem
k osobě a případu - např. často
se to stává v lese v nesjízdném terénu
- by se jevil postih soudu jako příliš přísný
a mohlo by jít pouze o náhradu škody a vyřízení
disciplinární nebo kárné.
Podle stupně nebezpečnosti je možno posuzovat
i drobné rozkrádání majetku v socialistickém
vlastnictví u pracujících, kteří
dosud žili řádným životem a poprvé
jsou přistiženi při klopýtnutí.
V těchto případech vzhledem k výši
škody půjde o provinění; o trestný
čin by šlo teprve tehdy, kdyby se pachatel dopouštěl
majetkových trestných činů opětovně,
anebo kdyby šlo o čin zvlášť zavrženíhodný.
Soudružky a soudruzi, velmi správně je v trestním
zákoně dávána možnost a společenská
povinnost spolupráce orgánů v trestním
řízení se společenskými organizacemi,
které budou předcházet a zamezovat trestné
činnosti, budou upozorňovat na porušování
zákonnosti, mohou dávat podněty k řešení,
žádat projednávání věci
na pracovišti nebo v bydlišti pachatele vzhledem k výchovnému
účinku. Nebudou vyjmuty z řízení
a budou spolupracovat při výkonu trestu i při
převýchově odsouzených nebo podmíněně
propuštěných. To je velká vymoženost
socialistického zákonodárství. Budou
ovšem naší celé společnosti ručit
za převýchovu člověka po odpykání
trestu a za to, aby se z něho stal pořádný
člověk.
Vyskytují se případy mladých lidí,
absentérů, kteří si svévolně
prodlužují dovolenou třeba o celý týden
a potom jsou souzeni před soudem pro ohrožování
jednotného hospodářského plánu
a ROH na pracovišti s nimi žádné závěry
nedělá. V takových případech
v prvé řadě ne soud, ale ROH a ČSM
se musí těmito lidmi zabývat a musí
jejich provinění řešit disciplinárně,
kárně, kázeňsky nebo předávat
případ místnímu lidovému soudu.
I když je trest důležitým prostředkem
k dosažení účelu trestního zákona,
není prostředkem jediným, řekl soudruh
zpravodaj. Kolektivní výchovné působení
je třeba uplatnit zejména při projednávání
případů mladistvých, které
bude možno soudně stíhat jen za závažné
trestné činy. Např. § 75 navrhovaného
zákona stanoví úplně jiné posuzování
trestného činu spáchaného mladistvým,
jehož stupeň nebezpečnosti pro společnost
je malý. Případy menší závažnosti
budou předávány k řešení
výchovným zařízením a společenským
organizacím. Ochrannou výchovou lze lépe
zajistit převýchovu mladistvého než
uloženým trestem. Užití některých
trestů u mladistvých bude úplně vyloučeno
a trest odnětí svobody může být
zásadně ukládán nejvýše
na pět let a jen výjimečně na 5 -
10 roků. Zákon také stanoví, že
mladistvého lze podmíněně propustit
na svobodu již po odpykání jedné třetiny
trestu.
Ochranná výchova, o níž jsme tolik diskutovali
a diskutuje se ve veřejnosti, není trestem, nýbrž
jen jiným prostředkem převýchovy mladistvých.
Zde bude pedagogická výchova a usilovné spolupůsobení
společenských organizací hrát velikou
úlohu. Zvýšená péče socialistického
státu o mládež pramení ze socialistického
humanismu.
Je možno uvést příklad řešení
mladistvého. Dosud netrestaný mladistvý učeň
se proviní v internátě a odcizí drobné
věci spoluučňům. O trestný
čin by šlo teprve tehdy, kdyby se dopouštěl
pachatel trestných činů soustavně
a jeho činy by byly z jiných důvodů
zvlášť zavrženíhodné.
V trestním zákoně bylo nutno zajistit účinnou
ochranu některých vztahů, vyplývajících
ze změněných ekonomických a společenských
poměrů a ze změněných mezinárodních
vztahů, ze vzájemných vztahů mezi
státy světové socialistické soustavy
a ze vzájemných smluv. Tyto změny souvisí
s rozvojem socialismu v naší vlasti a vyžadovaly
některé změny v trestním zákoně.
Na úseku ochrany hospodářských zájmů
společnosti je třeba upevnit ekonomickou a státní
disciplínu v ochraně hmotných prostředků
státních organizací před rozkrádáním
a poškozováním např. při porušování
technologické kázně, v boji proti zmetkům,
při porušování kázně a
cenové politiky, proti pletichám v sociálním
a důchodovém zabezpečení, proti porušování
zásad bezpečnosti práce a ochrany zdraví
pracujících. Proti starému trestnímu
zákonu, který ve velmi širokých formulacích
nediferencoval trestnou činnost neukázněných
narušovatelů hospodářské kázně
a státní disciplíny od vyslovených
zlodějů socialistického majetku, je dnes
umožněno odlišovat nekázeň od parazitů
naší společnosti. I v tom lze spatřovat
výchovný účinek trestního zákona.