Středa 29. listopadu 1961

V socialistické společnosti slouží právo k ochraně zájmů dělnické třídy a její zájmy jsou shodné se zájmy všech pracujících. Proto je socialistický právní řád ve stále větší míře členy socialistické společnosti dodržován uvědoměle a dobrovolně. Pracující, zejména jejich společenské organizace, sami iniciativně a aktivně se zapojují do boje za upevňování socialistické zákonnosti a dbají na to, aby nedocházelo k porušování socialistického právního řádu a k trestné činnosti.

Účast veřejnosti činí boj s kriminalitou ještě účinnějším. Možnost nahradit v některých případech prostředky státního donucení opatřeními společenského působení, nesmí vyvolávat dojem, že se za porušení socialistického právního řádu neodpovídá. Namísto odpovědnost před trestním soudem nastupuje odpovědnost před kolektivem. Okolnost, že pachatel za každé takové porušení je brán k odpovědnosti, musí se i nadále jevit jako nutný a neodvratitelný důsledek takového počínání.

Socialistická společnost vyslovila, soudružky a soudruzi, zákonný požadavek, aby každý spáchaný trestný čin byl rychle odhalen a jeho pachatel spravedlivě postižen. Nemůže se však omezovat pouze na to. Socialistické společnosti záleží na tom, aby se lidé vůbec nedostali na cestu trestného činu, aby kriminalitě se předcházelo. Na tento úsek, na úsek prevence, se postupně přesunuje těžisko boje proti kriminalitě.

Předcházet úspěšně trestné činnosti, to znamená především dobře znát její příčiny, objasnit všechny okolnosti, které spáchání trestného činu umožnily. Nové trestní kodexy ukládají proto všem orgánům trestního řízení, aby se při své práci zaměřovaly i na zjištění těchto příčin. Na základě rozboru příčin trestné činnosti budou soudy zjištěné nedostatky signalizovat příslušným orgánům a organizacím. Zákon ukládá těmto orgánům a organizacím, aby se takovým upozorněním vážně zabývaly a ve lhůtě stanovené zákonem soudu sdělily, jaká opatření byla učiněna k odstranění závad. Společenské organizace pracujících v důsledku svého zapojení do trestního řízení budou důležitou silou při odstraňování zjištěných závad a nedostatků.

Preventivní práci nelze ovšem omezovat jen na státní orgány, hospodářské organizace a dobrovolné společenské organizace.

Rozhodující pro úspěch v zatlačování a potírání trestné činnosti je, soudružky a soudruzi, bdělost širokých mas pracujících a jejich aktivní zapojení do preventivní činnosti. Nové kodexy ukládají zaměřit k tomuto cíli každé konkrétní trestní řízení. Soudní zasedání, konaná přímo na závodech a na vesnicích za účasti široké veřejnosti a popřípadě při aktivním vystoupení zástupce společenské organizace ve funkci společenského žalobce nebo společenského obhájce, mají se podle nových kodexů stát pravidelnou a běžnou metodou práce našich soudů. Veřejnost, zejména pracovní kolektivy, mají k preventivní práci široké možnosti v každodenním životě. Žádný člověk se přece nerodí jako zločinec; nežije také izolovaně. Žije a pracuje v kolektivu, je ve styku s ostatními členy společnosti. Odklání-li se od dodržování pravidel řádného života, nemůže to ujít pozornosti jeho okolí. Má proto kolektiv zpravidla možnost zasáhnout a svého člena, který se dostává na nesprávnou cestu včas usměrnit. Jde o to, zachytit člověka nežli sklouzne po šikmé ploše a octne se na cestě zločinu.

Zde je široké pole pro každodenní, soustavnou výchovnou práci. Nové trestní kodexy mají - mimo jiné - také vychovávat naši veřejnost pro tuto práci.

Soudružky a soudruzi,

Národní shromáždění přistupuje již po třetí v letošním roce k projednání důležitých zákonů týkajících se justice. Po zákonu o místních lidových soudech a po zákonu o organizaci soudní přichází na řadu trestní zákon a trestní řád. Pracuje se na osnovách dalších justičních zákonů, zejména na osnově nového občanského zákoníka, nového občanského soudního řádu a zákona o právu rodinném.

K vypracování všech těchto zákonů dochází na základě výsledků loňského prosincového zasedání Ústředního výboru Komunistické strany Československa, které ukázalo směr dalšího upevňování socialistické zákonnosti, stanovilo zásady pro další zdokonalování našeho právního řádu a vytyčilo cestu pro další zlidovění našeho soudnictví.

Nové trestní zákony prohlubují a rozvíjejí pokrokové zásady platného socialistického trestního práva, které byly zakotveny v trestních kodexech v r. 1956. Při kladném hodnocení těchto kodexů zpravodaj dr. Škoda vhodně připomněl slova presidenta republiky soudruha Novotného, jimiž potvrdil plnou správnost zásad opatření z r. 1956 k upevnění socialistické zákonnosti.

Dovolte mně, abych pro mimořádnou závažnost projevu pro další činnost našich soudů v citaci pokračoval.

"Znovu připomínáme", řekl s. president, "že všechny tyto orgány, soudy, prokuratura i bezpečnost, jsou orgány lidu, jemu odpovědné, že nikdo nemá právo omezovat jejich pravomoc danou lidovými zákony nebo do ní zasahovat, vyvyšovat jednu složku nad druhou, trpět jakékoli zneužívání moci apod."

Nové trestní zákony budou účinně napomáhat při další výstavbě vyspělé socialistické společnosti, budou aktivně působit při rozvíjení socialistických hospodářských a společenských vztahů i při výchově nového socialistického člověka a při upevňování socialistické morálky. Přitom budou i nadále přísně chránit stát, společnost i jednotlivé občany před pachateli závažných trestných činů. V rukou soudců, kteří vyjdou z prosincových voleb a budou se ve své činnosti plně opírat o důvěru pracujícího lidu, stanou se nové trestní kodexy účinným nástrojem v boji za rychlejší postup vpřed na cestě ke komunismu.

I pro nás platí závěry z jednání XXII. sjezdu Komunistické strany Sovětského svazu o velikém významu dalšího upevňování socialistické zákonnosti a rozvíjení právního řádu. Právo, svoboda, čest a důstojnost člověka budou u nás dále přísně střeženy společností a státem. Spolu se státními orgány v boji proti asociálním a zločineckým živlům vyroste dále úloha společenských organizací pracujících. Boj proti pachatelům trestných činů bude ještě účinnější, protože se stane záležitostí všech pracujících a jejich organizací.

Vzrůstající význam právního řádu pro rozvoj společenských vztahů vyžaduje, aby se široké vrstvy pracujících se základními předpisy našeho státu, mezi něž nesporně patří i projednávané kodexy, důkladně seznámily. Při jeho správné propagaci si pracující uvědomí škodlivost jednání, která jsou prohlašována za trestná a budou se stavět nesmiřitelně k jejich výskytu. Správná propagace právního řádu pomůže tak při dalším postupu vpřed.

Socialistické soudy dostávají v nových trestních kodexech do rukou účinnou ale současně citlivou zbraň. Její ostří zůstává zaměřeno proti zahraničním a vnitřním nepřátelům pracujícího lidu, proti agentům a pomahačům imperialismu, proti zločineckým a parazitním živlům, kteří otravují svou činností zdravý organismus naší společnosti. Nové kodexy však umožňují podat pomocnou ruku všem, kteří jen ojediněle a nahodile zbloudí a poučeni vlastními chybami jsou schopni najít správnou cestu, znovu se zapojit do řádného života a poctivou prací odčinit své pochybení.

V závěru bych chtěl, vážené soudružky a soudruzi poslanci, zdůraznit, že projednávané trestní kodexy dávají soudům také jasnou linii pro plnění jejich úkolů v trestním soudnictví.

Předložení těchto kodexů a vypracování dalších důležitých právních předpisů sleduje jeden cíl: Dále upevnit socialistickou zákonnost, jak nás k tomu vede Komunistická strana Československa.

Jménem československé justice mohu vážené Národní shromáždění ujistit, že my všichni učiníme vše, abychom přispěli ke splnění úkolů, které nám uložil pracující lid.

Naše cesta kupředu je radostná. Máme před sebou zářnou budoucnost. Program Komunistické strany Sovětského svazu, schválený na XXII. sjezdu a listopadové usnesení ÚV KSČ naplňuje nás jistotou a odhodláním udělat vše, aby také v Československu žilo již dnešní pokolení v komunismu. (Potlesk.)

Posl. Harus: Soudruhu předsedo, prosím, abych se směl na něco dotázat soudruha ministra. (Místopředseda Valo neměl námitek.)

Soudruhu ministře, je pravda, že můj dotaz nemá vztah k právě projednávanému tématu, ale může mít svůj význam k široké publicitě, pokud se týče jednání o projednávaném problému. Jde o tuto věc. Iks člověk jako odpovědný ředitel zdravotnického zařízení si dával posílat dvě porce jídla jako strávník v dětské ozdravovně a neplatil za to. Dělal to na úkor všech dětí. Byl odsouzen na rok, podmínečně na tři roky, byl potom amnestií ministra osvobozen a nyní tvrdí, že je třeba se na něj dívat jako na člověka, který nebyl souzen a odsouzen. Může to být?

Ministr dr. Neuman: Podle mého soudu jestliže někdo pro okrádání dětí byl souzen a odsouzen, pak odsouzen už byl, ale amnestií - ne ministra spravedlnosti, ale presidenta republiky - je amnestován. Myslím, že dotaz posl. Haruse ukazuje na citlivost veřejného mínění. Musíme se snažit dosáhnout přesvědčovat lidi a věc s nimi projednávat na pracovištích a na veřejných zasedáních. Tam se musíme snažit v besedách přesvědčovat veřejnost, že postup byl správný, pokud vznikne názor, že ten onen výrok není správný. Nevím, jestli případ byl projednáván na veřejném zasedání za účasti veřejnosti. (Posl. Harus: Ano.) Jakmile byla amnestie presidenta republiky vyhlášena, následky odsouzení byly zahlazeny. To za prvé. Máme nyní zájem, aby ten člověk mohl dále pracovat. Na druhé straně musí mít možnost, aby dále pracoval, ovšem aby pracoval za současného výchovného působení kolektivu, ve kterém bude pracovat.

Podpredseda NZ Valo: Do spoločnej rozpravy k prejednávanému vládnemu návrhu trestného zákona a k vládnemu návrhu zákona o trestnom konaní súdnom sa prihlásili poslanci Jägerman a Šubrt.

Dávam slovo prvému prihlásenému rečníkovi posl. Jägermanovi.

Posl. Jägerman: Vážení soudruzi poslanci!

Úspěšný vývoj naší socialistické společnosti dovoluje řešit úkoly v příštích letech. Naše společnost dosáhne takového stupně razvoje, že se zásady komunismu prosadí do života. K tomu bude třeba jednotného úsilí všech pracujících, všech občanů. Bude potřebí získat veškerou iniciativu občanů pro další rozvoj socialistické společnosti. To bude vyžadovat, aby si každý člověk uvědomil především svou osobní odpovědnost ke společnosti.

Ruku v ruce s plněním ekonomických úkolů a hospodářských úkolů naší společnosti probíhá složitý proces prohlubování socialistické demokracie. Stát se postupně mění ve všelidovou organizaci, která jako nástroj komunistické výstavby bude přetvářet nového člověka. Vůle pracujících a socialistického státu jsou u nás totožné. Naše společnost již vytvořila podmínky pro překonání přežitků staré kapitalistické společnosti ve vědomí lidí a vytváří podmínky pro vznikání nových socialistických vztahů mezi lidmi. Noví lidé mohou růst jen v procesu výstavby naší vlasti, která se od základů změnila. Socialistické zřízení je pevná základna společenských zájmů jedince se zájmy společnosti.

Je pravda, že nová společnost klade čím dále tím více na jedince a na každou skupinu lidí stále větší požadavky. Krok za krokem řeší naše Komunistická strana Československa za stále širší účasti pracujících všechny základní otázky rozvoje naší socialistické společnosti a lid naší země stále více podporuje každý krok naší strany. Pracující lidé naší vlasti se plně podílejí na všech pracovních úspěších v hospodářství, v kultuře a na správě státu.

Nový trestní zákon, předložený dnes Národnímu shromáždění k projednání, přispěje ke zdokonalení našeho socialistického právního řádu; odpovídá zásadám perspektivního vývoje naší společnosti, která spěje ke komunismu. Odpovídá také základnímu požadavku naší ústavy. Všechna práva, svobody a povinnosti občanů slouží k plnému uplatnění oprávněných zájmů jednotlivce a celé společnosti. Opravdový humanismus socialistického státu a jeho práva je vyjádřen i v návrhu nového našeho trestního zákona, který jinak a nově upravuje některé povinnosti občanů, odpovídá socialistickému charakteru vztahů uvnitř naší společnosti. Povinnosti občana naší socialistické republiky nejsou v žádném protikladu - podle mého názoru - k jeho právům, naopak jsou s nimi v jednotě. Právům občanů odpovídají jejich povinnosti a k nim patří uvědomělé plnění povinností ke společnosti, jak to soudruh ministr spravedlnosti zdůvodnil.

Jeden z požadavků naší ústavy ukládá, aby všichni občané dbali socialistické zákonnosti tak, aby každý pořádný občan předcházel protispolečenským jevům. Nový trestní zákon bude chránit zřízení naší vlasti, práva a oprávněné zájmy občanů a vychovávat je k plnění občanských povinností a ke správnému soužití.

Zákon nemůže být v zásadních případech liberální vůči protispolečenským úkazům. Účelem trestního zákona bude tedy upevňování socialistické zákonnosti, nedovolovat její narušování a samozřejmě že musí vést k omezování trestné činnosti. Jeho účelem bude vychovávat občany k důslednému podřizování se našim společenským normám a čestnému plnění povinností ke státu a ke společnosti.

Velmi podstatnou zásadou nového kodexu je dalekosáhlá změna - jak o ní hovořil soudruh zpravodaj - proti starému trestnímu zákonu v tom, že široká účast společenských organizací na provádění zákona umožňuje zúžit trestní odpovědnost. Každá společenská organizace a každý pořádný občan má právo a je povinen pomáhat k tomu, aby byl naplněn duch zákona, to znamená, abychom museli sahat k prostředkům státního donucení jenom tam, kde výchovné, morální působení už nepomáhá.

Již při projednávání zákona o místních lidových soudech Národní shromáždění zdůraznilo, proč neexistují v socialistické společnosti u nás neodstranitelné příčiny kriminality a proč se může soud zabývat jen společensky nebezpečnými činy. Naše společnost je již socialistická a odstranila základní příčiny kriminality, protože je schopna všemi morálními, výchovnými, kárnymi, disciplinárními i administrativními a jinými způsoby se vypořádat s drobnými přestupky porušování zákonnosti.

Vysoké morální principy společnosti v oboru trestního práva dovolují rozvíjet všechny prostředky výchovného působení i prostředky trestního práva. Nebude - to jistě náš každý člověk uzná - nutné chybující hned napoprvé trestat. V tom tkví význam našeho humanismu. Z toho vyplývá i odpovědnost každého občana a každé společenské organizace, každé skupiny pracujících za svého spoluobčana, za to, aby mu nepromíjela sebemenší poklesek a právě proto aby nemusela prohlašovat každý přestupek za trestný čin ani tehdy, když v sobě znaky trestného činu nese.

Tato opravdu vysoce morální humanistická vymoženost naší demokracie je vyjádřena v trestním zákoně v § 3, v němž se výslovně stanoví, že není trestným činem takový čin, jehož stupeň nebezpečnosti je pro společnost nepatrný. Stupeň nebezpečnosti rozhodne o správném a pružném posouzení konkrétního trestného činu. Vždy bude záležet na posouzení, co a koho zákon chrání, způsob činu, jeho následky a okolnosti, sama osobnost pachatele, pohnutky jeho činu a míra jeho zavinění i možnosti jeho nápravy.

Např. řidič motorového vozidla - někteří z nich i s dobrou pracovní morálkou se mohou dostat do neštěstí - opomine dopravní předpisy a způsobí škodu na zdraví a vyřadí člověka třeba na týden z práce. Je to vskutku trestný čin, ale vzhledem k pořádnosti řidiče - to se musí posoudit - by nebylo správné ho stavět před soud pro trestný čin a stačilo by ho předat místnímu lidovému soudu na jeho pracovišti, poněvadž stupeň nebezpečnosti je pro společnost méně závažný.

Jiný příklad. Traktorista JZD nedbalou jízdou převrhne traktor a způsobí družstvu škodu. Šlo by o trestný čin, ale vzhledem k osobě a případu - např. často se to stává v lese v nesjízdném terénu - by se jevil postih soudu jako příliš přísný a mohlo by jít pouze o náhradu škody a vyřízení disciplinární nebo kárné.

Podle stupně nebezpečnosti je možno posuzovat i drobné rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví u pracujících, kteří dosud žili řádným životem a poprvé jsou přistiženi při klopýtnutí. V těchto případech vzhledem k výši škody půjde o provinění; o trestný čin by šlo teprve tehdy, kdyby se pachatel dopouštěl majetkových trestných činů opětovně, anebo kdyby šlo o čin zvlášť zavrženíhodný.

Soudružky a soudruzi, velmi správně je v trestním zákoně dávána možnost a společenská povinnost spolupráce orgánů v trestním řízení se společenskými organizacemi, které budou předcházet a zamezovat trestné činnosti, budou upozorňovat na porušování zákonnosti, mohou dávat podněty k řešení, žádat projednávání věci na pracovišti nebo v bydlišti pachatele vzhledem k výchovnému účinku. Nebudou vyjmuty z řízení a budou spolupracovat při výkonu trestu i při převýchově odsouzených nebo podmíněně propuštěných. To je velká vymoženost socialistického zákonodárství. Budou ovšem naší celé společnosti ručit za převýchovu člověka po odpykání trestu a za to, aby se z něho stal pořádný člověk.

Vyskytují se případy mladých lidí, absentérů, kteří si svévolně prodlužují dovolenou třeba o celý týden a potom jsou souzeni před soudem pro ohrožování jednotného hospodářského plánu a ROH na pracovišti s nimi žádné závěry nedělá. V takových případech v prvé řadě ne soud, ale ROH a ČSM se musí těmito lidmi zabývat a musí jejich provinění řešit disciplinárně, kárně, kázeňsky nebo předávat případ místnímu lidovému soudu.

I když je trest důležitým prostředkem k dosažení účelu trestního zákona, není prostředkem jediným, řekl soudruh zpravodaj. Kolektivní výchovné působení je třeba uplatnit zejména při projednávání případů mladistvých, které bude možno soudně stíhat jen za závažné trestné činy. Např. § 75 navrhovaného zákona stanoví úplně jiné posuzování trestného činu spáchaného mladistvým, jehož stupeň nebezpečnosti pro společnost je malý. Případy menší závažnosti budou předávány k řešení výchovným zařízením a společenským organizacím. Ochrannou výchovou lze lépe zajistit převýchovu mladistvého než uloženým trestem. Užití některých trestů u mladistvých bude úplně vyloučeno a trest odnětí svobody může být zásadně ukládán nejvýše na pět let a jen výjimečně na 5 - 10 roků. Zákon také stanoví, že mladistvého lze podmíněně propustit na svobodu již po odpykání jedné třetiny trestu.

Ochranná výchova, o níž jsme tolik diskutovali a diskutuje se ve veřejnosti, není trestem, nýbrž jen jiným prostředkem převýchovy mladistvých. Zde bude pedagogická výchova a usilovné spolupůsobení společenských organizací hrát velikou úlohu. Zvýšená péče socialistického státu o mládež pramení ze socialistického humanismu.

Je možno uvést příklad řešení mladistvého. Dosud netrestaný mladistvý učeň se proviní v internátě a odcizí drobné věci spoluučňům. O trestný čin by šlo teprve tehdy, kdyby se dopouštěl pachatel trestných činů soustavně a jeho činy by byly z jiných důvodů zvlášť zavrženíhodné.

V trestním zákoně bylo nutno zajistit účinnou ochranu některých vztahů, vyplývajících ze změněných ekonomických a společenských poměrů a ze změněných mezinárodních vztahů, ze vzájemných vztahů mezi státy světové socialistické soustavy a ze vzájemných smluv. Tyto změny souvisí s rozvojem socialismu v naší vlasti a vyžadovaly některé změny v trestním zákoně. Na úseku ochrany hospodářských zájmů společnosti je třeba upevnit ekonomickou a státní disciplínu v ochraně hmotných prostředků státních organizací před rozkrádáním a poškozováním např. při porušování technologické kázně, v boji proti zmetkům, při porušování kázně a cenové politiky, proti pletichám v sociálním a důchodovém zabezpečení, proti porušování zásad bezpečnosti práce a ochrany zdraví pracujících. Proti starému trestnímu zákonu, který ve velmi širokých formulacích nediferencoval trestnou činnost neukázněných narušovatelů hospodářské kázně a státní disciplíny od vyslovených zlodějů socialistického majetku, je dnes umožněno odlišovat nekázeň od parazitů naší společnosti. I v tom lze spatřovat výchovný účinek trestního zákona.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP