Celostátní konference KSČ, která se
konala v červnu 1956 a navazovala na XX. sjezd Komunistické
strany Sovětského svazu, zabývala se otázkami
socialistické zákonnosti, a to zejména na
úseku trestního soudnictví. K upevnění
socialistické zákonnosti na tomto úseku navrhla
přepracovat zákonné předpisy upravující
trestní řízení tak, aby orgány,
které trestní řízení vedou,
měly v nových předpisech pro svoji činnost
přesné a jasné směrnice. Ve smyslu
zásad konference byl pak vypracován dosud platný
trestní řád, uvedený v život
zákonem č. 64/1956 Sb.
Při jeho zpracování se kladl především
důraz na záruky, že v průběhu
trestního stíhání bude zjištěna
objektivní pravda a že stíhání
vyústí v rozhodnutí, které z objektivní
pravdy bude vycházet. Nemenší důraz
byl v něm kladen na to, aby nedocházelo k trestnímu
stíhání, pro něž by nebyl dostatečný
podklad, tím méně pak k odsuzování
osob, které ze spáchání trestného
činu nebyly plně usvědčeny nebo které
by dokonce byly nevinné.
Trestní řád dosud platný upravil proto
velmi zevrubně práva a povinnosti orgánů,
které trestní řízení provádění,
totiž orgánů vyšetřovacích,
prokuratury i soudů. Stanovil zákonné lhůty,
ve kterých je třeba vyšetřování
ukončit a přes něž nesmí být
obviněný držen ve vazbě. Důsledně
promítl do trestního řízení
domněnku neviny, z níž je třeba vycházet,
dokud obviněný jako pachatel trestného činu
nebyl plně usvědčen a pravomocným
rozsudkem soudu uznán vinným. Podstatně rozšířil
možnosti a práva obhajoby. Zavedl předběžné
projednání obžaloby u soudu, aby bylo zaručeno,
že do vrcholného stádia trestního řízení,
k hlavnímu líčení před soudem,
se nedostanou případy, které nejsou náležitě
objasněny nebo ve kterých pro postavení občana
před soud není vůbec dostatek podkladů.
Důsledně uplatnil dvojinstančnost v trestním
řízení a uvolnil tak cestu k tomu, aby u
každého soudního rozsudku bylo možno se
dožadovat jeho přezkoumání u soudu vyššího
stupně. Je přirozené, že tyto významné
zásady úpravy z roku 1956 nejsou v novém
trestním řádě nijak oslabovány.
Vládní návrh nejenže je podržuje,
ale naopak, mnohé z nich ještě dále
prohlubuje a rozvíjí. S případy porušování
socialistické zákonnosti na úseku trestního
soudnictví bylo u nás již před léty
definitivně skoncováno. Proto, aby se chyby tohoto
druhu neopakovaly, poskytuje nový trestní řád
svým obsahem záruky stejně účinné,
ba ještě účinnější,
než jaké jsou obsaženy v trestním řádu
z roku 1956.
Změny, které zavádí v našem trestním
řízení návrh, který vláda
Národnímu shromáždění
k projednání předložila, mají
ve smyslu usnesení ústředního výboru
Kumunistické strany Československa z 8. prosince
1960 na zřeteli především další
demokratizaci našeho trestního soudnictví a
další rozvinutí výchovné stránky
celého trestního řízení.
Nový trestní zákon, který současně
projednáváme, umožní, že mnohá
z těch porušení socialistického právního
pořádku, která byla dosud považována
za trestný čin, budou napříště
vyřizována jinými orgány, než
orgány trestního řízení, a
jinými prostředky, než které zná
trestní zákon v systému trestů. Bude
se to týkat zejména pracujících, kteří
přestoupili nepříliš závažným
způsobem zákon poprvé. Důležitá
úloha v tomto směru připadne zejména
místním lidovým soudům, které
byly zřízeny zákonem č. 38/1961 Sb.
a které spojují v sobě znaky státního
orgánu a zároveň i společenské
organizace.
Zvláštní složení místních
lidových soudů a charakter prostředků,
jichž místní lidové soudy k prosazování
a upevňování socialistické zákonnosti
používají, ať už jde o způsob
řízení nebo o ukládání
"opatření" podle § 31 zákona
o místních lidových soudech podstatně
odlišují řízení podle zákona
o místních lidových soudech od řízení
podle trestního řádu. Nový trestní
řád dává tomu výraz tím,
že trestní postih v těch formách, které
jsou v trestním řádu upraveny, vyhrazuje
jenom pro taková porušení právního
pořádku, která stupněm své
nebezpečnosti dosahují intenzity trestného
činu. Pro pochybení drobná, která
trestným činem podle nového trestního
zákona nejsou, nebude možno stíhání
podle trestního řádu zavádět.
To se stanoví výslovně v základních
zásadách trestního řízení
(§ 2 odst. 1 vlád. návrhu). Ukáže-li
se v průběhu trestního řízení,
že skutek, pro který trestní stíhání
ve smyslu trestního řádu bylo zavedeno, není
trestným činem, nýbrž toliko proviněním,
bude věc v každém stádiu řízení
postoupena příslušnému místnímu
lidovému soudu, popřípadě tam, kde
místní lidový soud není zatím
zřízen, příslušnému národnímu
výboru.
Nový trestní řád ovšem také
umožní, aby prokurátor a při předběžném
projednávání obžaloby i soud, mohli
postoupit z vlastní iniciativy nebo na žádost
místního lidového soudu místnímu
lidovému soudu k projednání i věc,
ve které jde sice o trestný čin, avšak
méně závažný. Budou moci tak
učinit, jestliže vzhledem k osobě pachatele
a k výchovné síle kolektivu na pracovišti
vyřízení věci místním
lidovým soudem postačí. Prokurátor
a soud mohou k tomuto opatření sáhnout zejména
tehdy, když společenská organizace činná
na pracovišti se zaručí za nápravu pachatele.
Rozhodnutí místního lidového soudu,
který určitou věc projednal a vyřídil,
staví vládní návrh plně na
roveň rozhodnutí kteréhokoliv jiného
soudu. Nové trestní stíhání
pro týž skutek je nepřípustné,
leda že by rozhodnutí místního lidového
soudu bylo zrušeno na podkladě opravného prostředku
podle zákona o místních lidových soudech.
Soudružky a soudruzi,
to je způsob, jímž vládní návrh
řeší vztah orgánů činných
v trestním řízení k místním
lidovým soudům. Myslím, že je to řešení
správné.
Těžisko změn, které vládní
návrh ve srovnání s dosud platným
trestním řádem přináší,
je však v ustanoveních, která upravují
vztah orgánů činných v trestním
řízení k veřejnosti, ke společenským
organizacím pracujících.
V naší společnosti při dosažené
morální a politické jednotě lidu a
při vysokém stupni společenského uvědomění
u veliké většiny pracujících
péče o dodržování a upevňování
socialistické zákonnosti, zejména pak boj
proti kriminalitě, která je nejhorší
formou jejího porušování, přestaly
být jen záležitostí státních
orgánů, zvláště orgánů
činných v trestním řízení,
čímž rozumíme vyšetřovací
orgány, prokuraturu i soudy. Do tohoto boje se stále
intenzívněji zapojuje celá naše veřejnost,
zejména však společenské organizace
sdružující naše pracující.
Úspěšnost boje za další snižování
a postupnou likvidaci kriminality vyžaduje, aby spolupráce
státních orgánů s organizacemi pracujících
na úseku trestního řízení se
stala vůdčím principem. Tomu dává
plný výraz vládní návrh, když
mezi základní zásady našeho trestního
řízení zařazuje zásadu úzké
spolupráce všech orgánů činných
v trestním řízení se společenskými
organizacemi pracujících. Konkrétní
úpravou norem, v nichž tato součinnost probíhá,
vytváří pak vládní návrh
potřebné předpoklady pro to, aby se tato
spolupráce zdárně rozvíjela a co nejlépe
plnila svůj účel.
Spolupráce může a má se projevovat již
při odhalování trestných činů.
Společenské organizace jsou proto podle vládního
návrhu oprávněny upozorňovat na případy
porušení socialistické zákonnosti a
dávat tak podnět k zahájení trestního
stíhání.
Hlavní však je, že společenským
organizacím se poskytuje možnost široké
aktivní účasti na provádění
trestního řízení a to zejména
v tom stádiu, ve kterém dochází k
řešení nejvýznamnější
otázky trestního procesu, otázky viny a otázky
trestu.
Společenská organizace bude mít právo
vyslat k hlavnímu líčení u okresního
soudu svého zástupce, který podle stanoviska,
jež společenská organizace zaujala k projednávané
věci a k osobě pachatele, vystoupí při
hlavním líčení buď ve funkci
společenského žalobce nebo společenského
obhájce. Takový zástupce společenské
organizace, jehož soud k projednávání
věci přibral, bude mít v řízení
postavení strany. Bude v důsledku toho vybaven všemi
procesními oprávněními potřebnými
k řádnému pnění společenské
funkce. Bude tlumočit stanovisko společenské
organizace ke spáchanému trestnému činu
a k osobě pachatele, pomůže soudu k všestrannému,
úplnému a objektivnímu zjištění
všech okolností případu, k odpovědnému
posouzení osoby obviněného, ke správnému
rozhodnutí otázky viny a trestu a v neposlední
řadě i k odhalení příčin,
které vedly k trestné činnosti a k jejichž
odstranění by soud měl dát podnět.
Společenská organizace, která má na
pracovišti obviněného s ním každodenní
úzký styk, bude moci velmi výrazně
působit na řešení otázky, zda
a jaké trestní opatření je nutno obviněnému
uložit v případě, že bude vyslovena
jeho vina, jestliže nabídne převzetí
záruky za nápravu obviněného.
Uvedl jsem už v souvislosti s úpravou vztahů
k místnímu lidovému soudu, že přijetí
záruky společenské organizace může
v některých drobných případech
vést k tomu, že v trestním stíhání
se nebude pokračovat a věc se postoupí k
projednání místnímu lidovému
soudu. Tam, kde tento postup nebude namístě, mohou
z převzetí záruky společenské
organizace být vyvozeny u soudu důsledky při
rozhodování o trestu. Soud po uvážení
závažnosti spáchaného trestného
činu, osoby obviněného i výchovné
síly kolektivu může se rozhodnout pro upuštění
od potrestání, uložení podmíněného
trestu nebo pro potrestání takovým druhem
trestu, který nemá vzápětí
odnětí svobody a který umožňuje,
aby se společenská organizace přímo
zapojila do převýchovy pachatele. Společenská
organizace přebírá tím na sebe morální
závazek, že se výchovné úsilí
a morální působení pracovního
koletivu zaměří na odsouzeného, pomůže
mu k poznání chyb a k jejich překonání.
Se širokou spoluprací společenských
organizací při uskutečňování
převýchovy pachatele trestného činu
počítá nový trestní řád
ovšem i v případech, kde společenská
organizace záruku za nápravu pachatele sama přímo
nepřevezme.
Ani tam, kde soud shledá potřebným sáhnout
k nepodmíněnému trestu odnětí
svobody a kde tedy starost o převýchovu pachatele
trestného činu bude především
v rukou nápravných zařízení,
ve kterých se vykonává trest odnětí
svobody, nemá zájem společenské organizace
o odsouzeného ochabnout. Nový trestní řád
poskytne společenské organizaci právo informovat
se o stavu převýchovy odsouzeného. Po uplynutí
příslušné části uloženého
trestu odnětí svobody bude moci požádat
o jeho podmíněné propuštění,
když současně převezme záruku
za dovršení nápravy.
Péče společenské organizace o odsouzeného
nemá však skončit ještě ani výkonem
trestu. Jde o to, aby společenská organizace pomáhala
vytvářet podmínky pro to, aby odsouzený
po výkonu trestu žil řádným životem
pracujícího člověka. Nový trestní
řád nemá tu na mysli jen pomoc při
zařazení do pracovního procesu, ale také
i další výchovné a politické
působení, starost o upevnění a růst
společenského uvědomění takového
provinilce. Při péči společenské
organizace lze s plnou převýchovou odsouzeného
počítat velmi reálně. Nový
trestní řád důsledně umožní,
aby společenská organizace mohla za odsouzeného
podat pak žádost o zahlazení odsouzení
a tím pochybivšímu členu kolektivu pomohla
k tomu, aby se zbavil i té poslední skvrny, která
po výkonu trestu ještě na něm zůstává.
V každém případě, projednávaném
u soudu možno při vhodném vedení procesu
učinit účinnou školu výchovy,
a to nejen pro toho, kdo se spácháním trestného
činu na zájmech společnosti provinil, ale
i pro širší veřejnost. Právě
v tom směru je však třeba úzké
spolupráce mezi soudem a společenskými organizacemi
pracujících. S touto spoluprací nový
trestní řád počítá a
zevrubně ji na příslušných místech
upravuje.
Soudružky a soudruzi, to je způsob, jak vládní
návrh rozvíjí základní zásadu
o spolupráci mezi orgány činnými v
trestním řízení a společenskými
organizacemi. Demokratizace trestního soudnictví,
která v těchto jeho ustanoveních dochází
svého výrazu, jde tu ruku v ruce s posilováním
a zvýrazňováním výchovného
působení trestního řízení,
a to jak na pachatele trestního činu, tak i na široký
okruh pracujících. Jde o to vytvořit ovzduší,
v němž by každý pociťoval odpovědnost
nejenom za chování vlastní, ale i za chování
svých spolupracovníků, za chování
lidí ze svého okolí. Tato zásada má
nesmírný význam pro překonání
záporných společenských jevů,
především tedy v boji proti kriminalitě.
Kapitalistická společnost s vytvořením
takového ovzduší počítat nemůže,
my však ano. Vždyť v socialistické společnosti,
kde zájem jednotlivce je v souladu se zájmem společnosti
a kde společenský pořádek zaručuje
každému členu společnosti život
v důstojných podmínkách a plný
rozvoj jeho individuálních schopností a nadání.
Je dodržování zákonů a právního
pořádku v zájmu drtivé většiny
členů společnosti. Aktivní jejich
účast a pomoc při upevňování
socialistické zákonnosti a při potírání
protispolečenských jevů je tedy zjevem přirozeným
a zákonitým. Vládní návrh nového
trestního řádu v široké míře
s touto aktivní účastí a pomocí
počítá a její formy upravuje. V tom
je hlavní jeho přednost a tím se nejpodstatněji
liší od trestního řádu dosud
platného.
Soudružky a soudruzi, dovolte, abych se zmínil ještě
aspoň o některých dalších změnách,
které vládní návrh pro úsek
trestního řízení přináší.
Ústřední místo mezi základními
zásadami socialistického trestního řízení
má zásada objektivní pravdy. Vládní
návrh nového trestního řádu
nejenom, že tuto zásadu podržuje, ale významným
způsobem ji upevňuje a dále rozvíjí.
Ukládá všem orgánům činným
v trestním řízení postupovat tak,
aby byl zjištěn skutečný stav věci.
Ukládá jim dále, aby při svém
rozhodování ze skutečného stavu věci
vycházely. Žádá, aby se stejnou pečlivostí
byly objasňovány okolnosti svědčící
proti obviněnému jako okolnosti, které svědčí
v jeho prospěch, a aby v obou směrech byly provedeny
všechny důkazy, aniž by se vyčkávalo
návrhu stran. Výslovně zdůrazňuje,
že doznání obviněného nezbavuje
povinnosti přezkoumat a všemi dosažitelnými
prostředky ověřit všechny okolnosti
případu.
V zájmu zjištění objektivní pravdy
rozšiřuje možnosti obhajoby, zejména už
ve stadiu vyšetřování. Všude tam,
kde závažnost případu nebo osoba obviněného
vyvolávají toho potřebu, zaručuje
obviněné osobě pomoc obhájce. Obhájci
ukládá, aby k hájení zájmů
obviněného účelně využíval
prostředků a způsobů obhajoby uvedených
v zákoně, zejména pečoval o to, aby
v řízení náležitě a včas
byly objasněny skutečnosti, které obviněného
zbavily viny nebo jeho vinu zmírňují.
Ustanovení § 168, které umožní
obhájci účastnit se v určitém
rozsahu i provádění vyšetřovacích
úkonů, zejména těch, které
se provádějí na návrh obhajoby k doplnění
vyšetřování, poskytne podle očekávání
další záruku toho, že už v počátečním
stadiu trestního stíhání bude věc
všestranně prošetřena a objasněna
tak, aby k bezdůvodnému postavení občana
před soud nemohlo dojít.
K všestrannému a plnému objasnění
věci je ovšem na druhé straně zaměřena
i nová úprava procesních práv občana,
proti němuž trestný čin byl namířen,
do jehož práv a zájmů - byť i nemajetkových
- bylo trestným činem zasaženo.
Nový trestní řád zaručuje tomuto
občanu, že se bude moci trestního řízení
zúčastnit a před rozhodnutím se k
věci vyjádřit. S tím je třeba
souhlasit. Je namístě, aby soud nebo jiný
orgán, který rozhoduje o výsledku trestního
řízení, znal také stanovisko poškozeného
a před svým rozhodnutím věci je zvážil.
K záruce toho, že věc bude před rozhodnutím
důkladně a z obou stran probrána, poslouží
i to, že se hlavního líčení u
soudu vždy povinně bude zúčastňovat
prokurátor.
To všechno, v souvislosti s širokou možností
nápravy vadných rozhodnutí pomocí
opravných prostředků řádných
a mimořádných, poskytuje v maximální
míře záruku, že trestní stíhání
plně objeví objektivní pravdu, že vyústí
v rozhodnutí spravedlivé a že učiněné
rozhodnutí bude také širokou veřejností
pracujících jako spravedlivé chápáno
a přijímáno. Pro výchovný účinek
trestního řízení je to věc
nesmírně důležitá.
Soudružky a soudruzi, návrh nového trestního
řádu, jehož nejdůležitější
zásady jsem uvedl, znamená v duchu naší
socialistické ústavy významný krok
v další demokratizaci důležitého
úseku státní činnosti, jakým
je výkon trestního soudnictví. Novými
ustanoveními výrazně posiluje výchovnou
stránku trestního procesu a vyzdvihuje v tomto směru
úlohu společenských organizací. To
plně odpovídá současnému stupni
vývoje naší socialistické společnosti
a směrnicím ÚV KSČ z prosince minulého
roku.
Nesmíme však nová ustanovení zákona
chápat jednostranně. Na XXII. sjezdu Komunistické
strany Sovětského svazu výstižně
řekl s. Chruščov: "Přesun mnohých
významných státních funkcí
na společenské organizace a postupné dosažení
toho, že přesvědčovací a výchovná
práce bude základní metodou v řízení
společnosti, neznamená a nemůže znamenat
oslabení kontroly nad přísným zachováváním
pracovní a životní disciplíny. Musíme
vychovávat k úctě k sovětským
zákonům. K tomu je třeba v plné míře
využívat jak síly zákona, tak i působení
a vlivu společnosti."
Soudružky a soudruzi, tato slova jistě v plné
míře platí právě pro obor trestního
práva a trestního řízení. Jsem
přesvědčen, a je to také názor
ústavně právního výboru, že
nový trestní zákon a nový trestní
řád svými ustanoveními plně
umožňují v boji o snížení
kriminality a o její konečnou likvidaci obojí
tyto prostředky vhodně spojovat.
Návrh zákona byl projednán velmi zevrubně
ústavně právním výborem Národního
shromáždění. Změny, které
byly přijaty, text zákona jen zpřesňují.
Jeho jménem navrhuji Národnímu shromáždění
vládní návrh zákona o trestním
řízení soudním schválit ve
znění schváleném ústavně
právním výborem. (Potlesk.)