V novém návrhu zákona dochází
z hlediska trestněprávních záruk k
rozpracování stěžejních ústavních
principů, zejména těch, které jsou
zakotveny v hlavě, pojednávající o
právech a povinnostech občanů. Občané
jsou povinni chránit a upevňovat socialistické
vlastnictví, jsou povinni svědomitě a poctivě
vykonávat veřejné funkce, ke kterým
je pracující lid povolal. A neodlučitelnou
součástí občanských povinností
je úcta k právům spoluobčanů,
jakož i uvědomělé zachovávání
pravidel socialistického soužití.
Práva a povinnosti občanů jsou v našem
socialistickém státě plně zaručeny.
Zákony, které rozpracovávají ustanovení
naší socialistické ústavy, přispívají
k důslednému dodržování všech
ústavních principů. Práva a povinnosti
občanů je nutno spatřovat v nedílné
jednotě. Nejhlubším porušením občanských
práv, zaručených ústavou, jsou trestné
útoky, jichž se na občanech a na celé
společnosti dopouštějí zloději,
vrazi a jiní pachatelé závažných
trestných činů. V našem socialistickém
právním řádě musí být
zabezpečeno, že zároveň se střežením
práv občanů budou vyvozovány důsledky
z porušení povinností, které občané
mají. Nejintenzívnější formou
vyvozování těchto důsledků
je uplatňování trestní odpovědnosti.
To vyžadovalo zdokonalit samotnou definici pojmu trestného
činu.
Čin, jehož stupeň nebezpečnosti pro
společnost je nepatrný, není trestným
činem, i když jinak vykazuje znaky trestného
činu.
Na rozdíl od dosavadní úpravy o trestný
čin půjde teprve tehdy, když jednání
pachatele nejen vykazuje znaky trestného činu, ale
stupeň nebezpečnosti takového činu
pro společnost není nepatrný (§ 3 návrhu).
V důsledku takto pojatého trestního činu
nebyla do nového trestního zákona převzata
celá řada méně závažných
porušování socialistické zákonnosti,
která nedosahují stupně nebezpečnosti
pro společnost, vyjádřeného v nové
definici trestného činu.
Nebyly proto ve zvláštní části
trestního zákona formulovány jako trestné
činy; např. drobné případy
rozkrádání, úmyslného a nedbalostního
poškozování majetku v socialistickém
a osobním vlastnictví, narušování
socialistického soužití, pracovní kázně,
ublížení na zdraví, narušování
zdravého vývoje mládeže a rodinných
vztahů, nepravdivé čestné prohlášení,
nesplnění závazku, záměna rodinné
příslušnosti, pytláctví atd.
Tyto a další drobné případy porušování
socialistické zákonnosti budou vyřizovány
před místními lidovými soudy, národními
výbory, společenskými organizacemi, disciplinárně
nebo kárně.
Také na úseku vojenském dosažený
stupeň vývoje morálního stavu a kázně
v našich ozbrojených silách a sborech dovoluje
vyřizovat drobnější trestné činy
místo cestou stíhání před vojenskými
soudy, kázeňsky, a to v daleko početnějších
případech, než tomu bylo dosud. V podstatě
tu jde o obdobu zúžení trestní odpovědnosti,
provedenou na úseku ostatních soudů.
Ještě ve větším rozsahu dochází
k zúžení trestní odpovědnosti
u mladistvých, u nichž vzhledem k snazší
nápravě prostředky společenského
působení půjde o trestný čin
teprve tehdy, dopustí-li se mladiství od 15 do 18
let závažnějšího porušení
socialistické zákonnosti, než jaké postačuje
ke spáchání trestného činu
u ostatních osob. Stíhání mladistvých
upravuje nový trestní zákon ve zvláštních
ustanoveních o trestní odpovědnosti mladistvých.
O trestný čin tedy nepůjde, jde-li o jednání,
které je v zákoně o místních
lidových soudech kvalifikováno jako provinění
anebo jde-li o takové jednání, které
vykazuje znaky trestného činu, ale nedosahuje stupně
společenské nebezpečnosti. Návrh zákona
umožňuje, aby s dalším upevňováním
socialistické společnosti a po získání
zkušeností místními lidovými
soudy stále větší okruh méně
závažných trestných činů
byl řešen prostředky společenského
působení u místních lidových
soudů. Již při projednávání
zákona o místních lidových soudech
bylo zdůrazněno, že za taková protispolečenská
jednání, která nedosahují stupně
trestného činu, musí vzápětí
nastoupit prostředky společenského působení.
Je třeba, aby socialistická zákonnost byla
upevňována morální silou kolektivu
socialistické společnosti v těch případech,
kdy společenské působení je účinnější
a výchovnější, nežli tresty ukládané
soudy.
Rostoucí úloha veřejnosti v boji za upevňování
socialistické zákonnosti a rozvíjení
výchovné úlohy státu však neznamená,
že by se naše socialistická společnost
mohla obejít v současné době bez ukládání
soudních trestů. Stát a společnost
je třeba chránit před pachateli závažných
trestných činů. Přísně
je třeba stíhat a trestat takové jedince,
kteří se dopouštějí trestných
činů z nepřátelství proti socialistické
společnosti, ty, kteří chtějí
žít na úkor socialistické společnosti
a nebezpečné recidivisty. Proto bylo na posledním
zasedání ÚV KSČ zdůrazněno,
že ostří socialistické zákonnosti
je namířeno proti nepřátelům
socialismu a ostatním protispolečenským živlům.
Návrh nového trestního zákona chrání
naši společnost několikerým způsobem
před podobnými zavrženíhodnými
činy. Úloha veřejnosti je však rozhodující
vždy i pro odstranění příčin
nebezpečných trestných činů.
Všude musí být vytvořena atmosféra
nesmiřitelnosti s porušováním socialistického
právního řádu a neodvratitelnosti
trestu, který postihne pachatele trestných činů.
Zvýšení úlohy veřejnosti vyžaduje,
aby nikdo pasívně nepřecházel případy
jednání, které poškozují celospolečenský
zájem, zejména takové, které vedou
k závažným trestným činům.
V zájmu generální prevence a na ochranu zájmů
socialistické společnosti před takovými
trestnými činy uplatňuje nová úprava
trestnost přípravného jednání
k trestnému činu. Podle dosavadní úpravy
byly trestně postižitelné pouze některé
firmy přípravného jednání k
trestným činům, jako např. spolčení,
srocení apod. Navrhovaná úprava umožňuje
postihnout i ostatní formy příprav k trestnému
činu. Podmínkou stíhání přípravného
jednání je ovšem, že se jedná o
přípravy k trestnému činu a o jednání
spočívající v úmyslném
vytváření podmínek pro jeho spáchání,
které jsou pro společnost nebezpečné.
Jde zejména o přípravné jednání
k zvlášť závažným trestným
činům, které osnova vypočítává
v § 62. K tomu přistupuje, že pachatelé
takových trestných činů mohou být
propuštěni až po výkonu dvou třetin
uloženého trestu odnětí svobody.
Ochrana nejdůležitějších zájmů
naší socialistické společnosti vyžaduje,
aby závažné trestné činy byly
včas odhaleny a znemožněny, a to i za tu cenu,
že pachatel nebude potrestán. Proto návrh trestního
zákona důsledně uplatňuje institut
účinné lítosti pro pachatele, který
dobrovolně zamezí škodlivý následek
trestného činu anebo učiní o něm
oznámení v době, kdy následku trestného
činu mohlo být ještě zabráněno.
To platí obdobně i pro přípravné
jednání k trestnému činu.
Návrh nového trestního zákona ukládá
přísný postih zvlášť nebezpečných
recidivistů, tj. těch, kteří se znovu
dopustí závažného trestného činu,
ač byli pro stejný nebo jiný závažný
trestný čin potrestáni. Za takové
je třeba pokládat i takové osoby, které
se soustavně dopouštějí jakýchkoli
úmyslných trestných činů téže
povahy. Soudní statistiky vykazují, že mezi
odsouzenými tvoří recidivisté velmi
značné procento. Jde o protispolečenské
živly, před nimiž je třeba chránit
socialistickou společnost a umožňovat jim,
aby delším trváním trestu odnětí
svobody, poctivým poměrem k práci a vzorným
chováním osvědčily svůj poměr
ke společnosti.
Na rozdíl od dosavadního práva nový
trestní zákon zajišťuje důsledný
postih trestných činů spáchaných
v opilosti, do které se pachatel zaviněně
(tj. úmyslně nebo z nedbalosti) přivedl.
Dosavadní úprava umožňuje totiž
postihovat trestné činy spáchané v
naprosté opilosti bez ohledu na jejich závažnost
pouze za opilství trestní sazbou do pěti
let. Toto ustanovení bylo v praxi často a oprávněně
kritizováno veřejností, která poukazovala,
že přímo zákon chrání
opilce, kteří se dopouštějí ve
velmi početných případech závažných
trestných činů. Proto návrh nového
trestního zákona stanoví, že opilost,
do které se pachatel třeba z nedbalosti zaviněně
připravil, jej nezbavuje trestní odpovědnosti
za trestný čin, který v opilství spáchal.
Poněvadž kolem této zásady byly v období
přípravy zákona četné diskuse,
pokládám za důležité uvést
názor ústavně právního výboru
při projednání zákona, že totiž
socialistická společnost, která pečuje
o člověka od jeho narození až do jeho
smrti, je plně oprávněna vyslovit zásadu,
aby ten, kdo si zaviněně způsobil stav opilosti,
nesl plně zodpovědnost za trestný čin,
který v tomto stavu spáchal. (Potlesk.) Vedle
toho za opilství budou potrestáni ti, kteří
užijí alkoholu a vykonávají pak zaměstnání
nebo činnost, při které by mohli ohrozit
život nebo zdraví lidí, nebo způsobit
značnou škodu na majetku.
Soudružky a soudruzi, vždyť jen na území
města Prahy v poslední době každý
pátý trestný čin byl spáchán
pod vlivem alkoholu, a to Praha není na nejhorším
místě.
Význam návrhu nového trestního zákona
je dále v tom, že zákon se stává
účinnějším nástrojem organizovaného
boje proti trestné činnosti a umožňuje
účinnější odhalování
příčin a podmínek, které trestnou
činnost umožňují. Bylo provedeno zpřesnění
pojmů jednotlivých trestných činů,
což má zásadní význam především
z hlediska rostoucí úlohy veřejnosti v boji
s trestnou činností, ale zároveň i
z hlediska vymezení rozsahu státního donucení,
uskutečňovaného ukládáním
soudních trestů.
Vystupuje tu do popředí jako stále významnější
úkol všech státních orgánů,
hospodářských i společenských
organizací posilovat prevenci, při níž
sám trestní zákon tím, že určitá
jednání jako trestný čin, definuje,
plní významnou výchovnou úlohu. To
bylo zvlášť nezbytné zejména v
oddílu, který se týká ochrany naší
socialistické ekonomiky, jejíž úspěšný
rozvoj vyžaduje, aby byly vyvozovány i trestněprávní
důsledky vůči těm jednotlivcům,
kteří závažným způsobem
zneužívají socialistické podnikání,
poškozují spotřebitele, narušují
řízení, plánování a
kontrolu národního hospodářství
apod.
Nový trestní zákon podstatně zpřesňuje
ochranu socialistické ekonomiky.
Nebyla převzata z dosavadního zákona ta ustanovení,
která poskytovala ochranu proti trestným činům,
které se v současných podmínkách
již nevyskytují. Na druhé straně byla
kromě dosavadních ustanovení chránících
socialistickou ekonomiku, vytvořena tato nová ustanovení:
nedovolené podnikání, které je v rozporu
s ústavou, poškozování spotřebitele,
narušování řízení, plánování
a kontroly národního hospodářství,
porušování povinnosti při nakládání
s finančními a hmotnými prostředky,
dodávka výrobků a prací zvlášť
vadné jakosti, porušování povinnosti
v provozu socialistické organizace, pletichy proti sociálnímu
zabezpečení a nemocenskému pojištění
a další.
Tato nová ustanovení nerozšiřují
trestní odpovědnost ani trestní represi.
Všechny tyto trestné činy byly dosud postihovány,
avšak většinou pouze podle ustanovení
dosud platného trestního zákona o rozkrádání
nebo poškozování majetku v socialistickém
vlastnictví, o spekulaci a o porušování
povinností veřejných činitelů.
Příliš široké formulace těchto
ustanovení neumožňovaly však přesně
rozlišovat formy trestné činnosti podle jejich
stupně nebezpečnosti a vedly v některých
případech k tomu, že se při trestním
postihu neodlišovali od sebe zloději a paraziti od
nezodpovědných a neukázněných
hospodářských pracovníků. Pro
přílišnou obecnost nepůsobily ani dostatečně
preventivně a tím zeslabovaly výchovný
účinek trestního zákona.
Návrh upravuje dále nově ochranu států
světové socialistické soustavy proti nejzávažnějším
trestným činům. Na rozdíl od dosavadní
úpravy, která poskytovala ochranu jen pokud šlo
o vyzvědačství spáchané proti
spojenci, rozšiřuje nový trestní zákon
tuto ochranu i proti rozvracení a podvracení, proti
záškodnictví, teroru, sabotáži
a ohrožení státního tajemství
a proti přípravám směřujícím
ke spáchání těchto závažných
trestných činů.
Další podstatný rozdíl návrhu
trestního zákona je na úseku ukládání
trestů v úpravě trestních sazeb a
v úpravě podmíněného propuštění,
kde se do všech důsledků promítají
zásady socialistického humanismu.
Nový systém trestů nerozlišuje nadále
tresty na hlavní a vedlejší a neváže
uložení některých trestů na trest
odnětí svobody nebo přeměnou za tento
trest. Tato úprava dává soudům možnost,
aby podle stupně nebezpečnosti trestného
činu a vzhledem k osobě pachatele zvolily vždy
takový trest nebo více trestů současně,
které budou na odsouzeného nejvýchovněji
působit. Při rozpracování tohoto systému
trestů do zvláštní části
trestního zákona bylo u trestných činů
páchaných nepřáteli socialismu, zločineckými
a parazitními živly nebo u jiných závažných
trestných činů vyloučeno ukládání
ryze výchovných trestů, určených
k nápravě pracujících, kteří
se dopustili méně závažných trestných
činů. Z dosavadních trestů nebyl převzat
trest zákazu pobytu, uveřejnění rozsudku
a vyloučení z vojska pro jejich nepraktičnost.
Ztráta čestných práv občanských
se zúžila na ztrátu čestných
titulů a vyznamenání.
Nejvyšší možná výměra
trestu odnětí svobody se navrhuje snížit
z 25 na 15 let. Trestní sazby s horní hranicí
nižší 15 let byly upraveny podle toho, jak vysoký
stupeň nebezpečnosti pro společnost má
v současných podmínkách ten který
trestný čin. Tato úprava nesleduje lineární
snížení trestních sazeb. U pachatelů
zvláště nebezpečných trestných
činů zejména u zvláště
nebezpečných recidivistů a parazitních
živlů tato úprava vylučuje jejich mírné
postižení a brání předčasnému
jejich propuštění z výkonu trestu. U
zvlášť nebezpečných recidivistů
zvyšují se trestní sazby stanovené zákonem
o jednu třetinu.
Trest smrti byl ponechán jako trest výjimečný
u nejvážnějších trestných
činů v případě, že uložení
jiného trestu by nesplnilo účel trestu. Bylo
nově zařazeno ustanovení o podmíněném
upuštění od výkonu zbytku trestu zákazu
činnosti. U mladistvých, na rozdíl od dosavadní
úpravy, která umožňovala jejich podmíněné
propuštění až po odpykání
poloviny uloženého trestu, byla tato lhůta
snížena na jednu třetinu. Také na úseku
ukládání trestů a při jejich
výkonu je v novém trestním zákoně
zabezpečena součinnost se společenskými
organizacemi.
Soudružky a soudruzi poslanci!
Předložený návrh nového trestního
zákona podstatně prohlubuje zásady socialistické
demokracie a socialistického humanismu i na úseku
trestního soudnictví. Odpovídá proto
potřebám vyspělé socialistické
společnosti a jeho uplatňování v praxi
podle těchto zásad povede ke zvýšení
výchovné funkce soudů a k dalšímu
upevnění socialistické zákonnosti.
Návrh zákona byl projednán ústavně
právním výborem tím způsobem,
že ústavně právní výbor
projednal před delší dobou vytčené
zásady nového zákona a určil četné
své členy, aby se zúčastnili přípravných
prací na návrhu zákonné osnovy a ověřili
si stanovisko pracujících svého volebního
obvodu. K vlastnímu projednání přibral
výbor podle čl. 54 ústavy přední
pracovníky právní vědy a praxe.
Doplňky vzešlé v ústavně právním
výboru, které vám byly předloženy
v písemné zprávě, nejsou v rozporu
s vládním návrhem, ale pouze doplňují
a zpřesňují některá jeho ustanovení.
Doporučuji proto jménem ústavně právního
výboru, aby vládní návrh nového
trestního zákona byl s uvedenými doplňky
přijat Národním shromážděním
jako zákon s účinností od 1. ledna
příštího roku. (Potlesk.)
Předseda Fierlinger: Děkuji zpravodaji dr.
Škodovi za přednesení zprávy.
Nyní žádám o přednesení
zpravodajské zprávy k třetímu bodu
pořadu, kterým je
3. Zpráva výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 68)
o trestním řízení soudním.
Zpravodajem je posl. dr. Kučera, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Kučera: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi.
Současně s návrhem nového trestního
zákona předložila vláda Národnímu
shromáždění k projednání
také návrh nového zákona o trestním
řízení soudním. Oba tyto zákony
na sebe úzce navazují. S řešením
otázky, za která protispolečenská
jednání trestáme a jakými tresty porušovatele
právního pořádku postihujeme, úzce
souvisí otázka, jak se postupuje při odhalování
trestného činu a při stíhání
pachatele, kdo a v jakých formách rozhoduje o vině
a způsobu potrestání a jakým způsobem
se uložené tresty vykonávají. Trestní
právo hmotné i trestní právo procesní
podle známých Marxových slov ovládá
vždy jeden a týž duch.
Pokrokové a vpravdě humánní zásady
socialistického trestního práva, které
klade stále větší důraz na prostředky
přesvědčování a výchovy,
aniž však přehlíží potřebu
důsledné ochrany společnosti, prováděné
v případě nezbytí i za použití
tvrdých prostředků donucovacích, odrážejí
se proto nejen v návrhu nového trestního
zákona, ale také v návrhu nového trestního
řádu.
Při úpravě trestního řízení
mohl se vládní návrh nového trestního
řádu opřít o řadu v praxi prověřených
zásad trestního řádu dosavadního,
na těchto zásadách stavět, je rozšiřovat
a dále prohlubovat. Trestní řízení
soudní bylo totiž předmětem důkladné
pozornosti KSČ, vlády i Národního
shromáždění před poměrně
krátkou dobou.