Z uvedených údajů
je patrno, že trestná činnost mládeže
není u nás zvlášť rozšířena
a že v poměru ke kapitalistickým státům
je nepoměrně nízká. Problém
tedy není v tom, že by naše společnost
nestačila zachytit a odhalit škodlivé projevy
mládeže, ale v tom, že se opakují ve stejné
míře a nemají v poslední době
klesající tendenci. Úroveň preventivně
výchovné práce nestoupá u nás
tak rychle, jak jsou oslabovány represivní zásahy.
Při posuzování vývoje trestnosti mládeže
nelze vycházet pouze ze statistik ministerstva spravedlnosti,
které jsou jen obrazem trestní politiky, ale především
ze statistik ministerstva vnitra, kde je evidována zjištěná
trestná činnost, která je důležitým
ukazatelem vývoje stavu trestnosti ve státě.
V boji proti trestné činnosti
mládeže je u nás používáno
dvou hlavních forem, a to: represe a prevence.
Přitom prevence, tj. preventivně
výchovná práce mezi mládeží,
předcházení a zabraňování
trestné činnosti mládeže, by měla
kvalitativně narůstat a neustále zlepšovat
formy a metody této práce. Na jejím provádění
se však musí podílet všechny orgány,
složky a společenské organizace, které
jsou za výchovu mládeže jakýmkoliv způsobem
spoluzodpovědny.
Jedině zvyšováním
úrovně preventivně výchovné
práce v rodinách a mezi mládeží
dojde k dalšímu podstatnému snížení
nápadu trestné činnosti mládeže.
Potom mohou být úměrně oslabovány
i formy represe.
K tomuto cíli však také
musí být zajištěna koordinace spolupráce
všech orgánů, složek a společenských
organizací, ujasněny úkoly a metody individuální
prevence, která je sice nejobtížnější
formou, ale ukazuje se jako nejlepší a přináší
také největší výsledky.
V poslední době došlo
u nás k značnému oslabení represivních
forem a mladistvým jsou ukládány převážně
podmíněné tresty nebo je soudem vysloveno
rozhodnutí o ochranné výchově. Vývoj
ústavů, tj. dětských domovů
a domovů výchovy mládeže pro mravně
narušenou mládež je však stále velmi
neuspokojivý. Stále je pro tuto mládež
malý počet ústavů a proto nemůže
být také prováděna diferenciace chovanců
podle stupně narušení. To způsobuje,
že mravně narušení nezletilci, u nichž
byla soudem vyslovena ochranná výchova, nemohou
být umístěni. Jsou ponecháni vlivu
špatného prostředí, v němž
dosud žili a do ústavu jsou umístěni
až tehdy, kdy se znovu dopustí trestní činnosti.
K 31. květnu 1961 bylo potřeba umístit do
výchovných domovů 577 nedospělých
a 253 mladistvých. Uvedené zjevné porušování
socialistické zákonnosti je všeobecně
známé. Pracovníci soudu řeší
tento problém tím způsobem, že odmítají
vyslovovat ochrannou výchovu.
Dalším nedostatkem je
nevhodné umístění domovů. Tak
dětský domov v Jáchymově je domovem
se zvýšenou výchovnou péčí,
ve kterém jsou umísťováni vážněji
narušení provinilci ve stáří
od 11-15 let. Domov však je umístěn v budově
bývalé střední školy, která
od r. 1954 sloužila za kanceláře a stravovnu
Jáchymovským dolům. Budova stojí na
svahu mezi starou šachtou a silnicí a nemá
ani zahradu, ani hřiště, ani jiný pozemek.
Je samozřejmé, že takovéto prostředí
neumožňuje plné využití mladým
lidem a že je příčinou toho, že
chovanci z dětského domova utíkají
a dopouštějí se další trestné
činnosti.
Tak jenom za I. čtvrtletí
1961 bylo zaznamenáno 52 útěků, přičemž
někteří jedinci utekli za tuto dobu i 5krát.
Stejně neuspokojivý
je i kádrový stav. Nábor schopných
výchovných pracovníků je velmi obtížný.
Odloučenost domovů
od kulturních center, značné pracovní
i časové zatížení - to všechno
jsou důvody, které způsobují, ze kvalifikovaní
pracovníci zůstávají raději
na školách. Tím vzniká mnohdy situace,
že nejnáročnější výchovnou
práci s mravně narušenou mládeží
vykonávají pracovníci, kteří
se na jiných pracovištích neosvědčili
nebo byli dokonce ze závažných důvodů
propuštěni anebo i pracovníci bez jakékoliv
kvalifikace.
Tak např. při zřizování
dětského domova pro mravně narušenou
mládež v Jáchymově, byly jako vychovatelky
přijaty ženy z domácnosti. Ředitelem
v domově byl jmenován soudruh, který byl
již jednou ze služeb MŠK propuštěn
pro opilství a zanedbávání povinností
(spal jako učitel při vyučování).
Po nastoupení do funkce vybral si z nejsilnějších
chovanců jedince, kteří udržovali v
Domově pořádek pěstmi, za což
jako ředitel jim poskytoval určité úlevy.
Podobné případy
lze najít i v jiných výchovných ústavech.
Nedostatky se vyskytují také v diferenciaci mravně
narušené mládeže. Do ústavů
pro mravně narušenou mládež jsou zařazováni
i debilové, psychopati, neurotici, případy
endokrinologické, které patří do zvláštních
ústavů. Důsledkem nesprávného
převýchovného systému v ústavech
a i současným závažným problémem
jsou útěky mravně narušených
z výchovných zařízení.
Ministerstvo školství
a kultury provedlo již mnoho rozborů a prověrek
těchto zařízení a slíbilo již
mnohokrát nápravu. K podstatnému zlepšení
stavu však nedochází.
Mají-li v budoucnu Dětské
domovy a Domovy výchovy mládeže plnit svoje
poslání, bude třeba, aby ministerstvo školství
a kultury a národní výbory jim věnovaly
daleko větší péči, a to po všech
stránkách, než dosud, neboť jinak by jejich
význam se omezil pouze na vytržení mladého
pachatele z nevhodného prostředí, ale nesplnil
by svůj převýchovný účel
a mladý člověk by po návratu z Dětského
domova se dopouštěl opět trestné činnosti,
jako je tomu dosud.
Na uvedené závady se
poukazuje již několik let, což dokazuje mnoho
přípisů Veřejné bezpečnosti
a složek ministerstva školství a kultury a mnoho
porad o této otázce. Uvedený problém
byl již dokonce dvakrát projednáván
v kulturním výboru NS, po prvé dne 26. června
1956 a po druhé 27. února 1958. Téhož
dne bylo o této otázce jednáno ve výboru
ústavně právním. Přesto však
k nápravě dosud nedošlo. Nebyly vybudovány
nové domovy ani nebyly odstraněny kádrové
závady v personálním obsazení domovů.
Současný stav ve výchovných ústavech
je velmi vážný.
Při řešení
těchto otázek si musíme uvědomit,
že i když se jedná jen o malou část
naší mládeže, je součástí
nové generace, která se bude podílet na budování
komunismu. Zvyšování úrovně domovů
povede nutně k snižování recidivy a
k reálnému snižování trestné
činnosti vůbec.
Jiným velmi podceňovaným
ale přesto závažným problémem,
který souvisí s delikvencí mládeže,
je alkoholismus. Boj proti němu je velmi pasivní
a neúčinný.
V zásadě není
dodržován zákaz nalévání
alkoholických nápojů mládeži.
Veřejná bezpečnost provedla nárazovou
prověrku v červenci t. r., tedy v době, kdy
většina naší mládeže je na
prázdninách, nebo dovolených mimo města.
Přesto bylo za jediný večer zjištěno
téměř 2000 mladistvých, kteří
požívali alkohol. Z toho bylo 52 chlapců, kteří
ještě chodí do školy, to znamená,
že jim ještě nebylo 15. let. V současné
době je v ČSSR evidováno přes 60 000
mladistvých v protialkoholních poradnách.
Některé případy ukazují na
značné nedostatky, které jsou ještě
v tomto směru zjišťovány na našich
závodech. Např. v závodě Buzuluk v
Chodově u Karlových Varů byla pořádána
taneční zábava na ukončení
školního roku 1961. Mistři a přední
dělníci tohoto závodu, kteří
byli na tuto zábavu pozváni, se podnapili a nabízeli
učňům alkoholické nápoje, takže
se většina učňů přivedla
do podnapilého stavu.
V OPS Brandýs nad Labem vypije
17 letý pokrývač ve společnosti starších
spoludělníků denně až 10 vícestupňových
piv.
Není též řídkým
zjevem, že svačinářky v závodech
nosí pivo jak dospělým tak i mladistvým.
Jako například v Železárnách
Bílá Cerkev u Rokycan, kde jsou chovanci zaměstnáváni
v horkých provozech, kde zaměstnanci požívají
pivo, pijí pivo i tito chovanci, takže toto nevhodné
prostředí vede je k obdobnému návyku.
Volné podávání
alkoholických nápojů mládeži
má velký vliv na samotnou kriminální
trestnou činnost. Pod vlivem alkoholu se mládež
dopouští nejen výtržností, rvaček,
napadání občanů, ale i závažných
majetkových a násilných trestných
činů. Postih osob podávajících
alkohol mládeži je prováděn velmi nedostatečně.
Důkazem toho je, že při kontrole hostinců,
kterou provedla veřejná bezpečnost, bylo
zjištěno za jediný večer více
hostinských, než za celý rok 1960. Při
prověrce byly zjištěny i vážné
poruchy zdraví mladistvých a sklony k notorickému
alkoholismu. (Z 1913 mladistvých uvedlo 503, že pijí
alkoholické nápoje ze zvyku a pravidelně.
Po prvé pilo alkohol jen 269 mladistvých - ovšem
podle vlastní výpovědi.)
Přes všechny uvedené
nedostatky nelze říci, že se tomuto problému
nevěnuje pozornost. Všechny orgány, které
se s tímto problémem setkávají, zaujaly
k němu stanovisko. Bylo vydáno mnoho usnesení
a zřízeny různé komise. O tomto problému
bylo natočeno mnoho filmů, napsány články
i knihy, kterým nelze upřít dobrý
výchovný vliv. Přesto se kriminalita mládeže
nijak nesnížila. Je to tím, že každá
složka a společenská organizace pracuje odděleně,
některé problémy jsou řešeny
z několika stran a některé nejsou řešeny
vůbec. Činnost mnoha komisí se kříží
a není ustaven žádný orgán, který
by ji koordinoval. Represe, to znamená likvidace delikventních
projevů mládeže, není pro VB problémem.
Objasňuje většinu trestné činnosti
mládeže, vyslýchá pachatele a dává
návrhy na další preventivně výchovná
opatření. VB vyvíjí též
značné úsilí o převýchovu
pachatelů. Pro spolupráci s VB bylo získáno
k této práci k 30. červnu 1961 3628 svazáků,
v 510 jednotkách pomocných stráží
VB, z řad členů a funkcionářů
ČSM, které jsou již dnes na každém
okrese ČSSR a jejichž hlavním úkolem
je právě zabraňovat trestné činnosti
mládeže.
Z iniciativy VB jsou zřizovány
pedagogické poradny pro rodiče. Mimoto je věnována
mimořádná pozornost recidivistům a
propouštěným chovancům výchovných
ústavů. VB nestačí a nemůže
stačit vlastními silami na převýchovu
všech delikventů. K tomu je nutná účinná
spolupráce všech složek, které se na výchově
mají podílet. V poslední době se stále
více ukazuje, že preventivně výchovná
práce je prováděna dosti povrchně
jen formou besed, přednášek a nabádání
k nápravě. Mnohem lepších výsledků
by se dosáhlo konkrétní, každodenní
individuálně výchovnou prací mezi
mládeží, která sice není tak
efektní, ale zato mnohem účinnější.
Osvědčuje se praktické
provádění kolektivních a individuálních
patronátů nad jednotlivci. Patronáty však
musí být prováděny zodpovědně,
taktně a cílevědomě. Každý
případ se musí řešit individuálně,
avšak nejen z hlediska trestné činnosti, ale
také z hlediska průvodních znaků,
jako jsou absence, fluktuace, záškoláctví,
nemocnost, svévolné úrazy apod.
Mnohem větší pozornost
musí být věnována pracovní
morálce mládeže, chování a školnímu
prospěchu, aby se včas odstranily všechny příčiny,
způsobující mravní ohrožení
nebo mravní narušení mládeže. K
odstranění nedostatků zpomalujících
pokles trestné činnosti mládeže se ukazuje
nutně rozšířit a zlepšit preventivní
formy práce orgánu bezpečnosti, prokuratur
a soudů. Dále již s konečnou platností
vyřešit otázku výchovných ústavů,
zlepšit a zintenzívnit péči o ohroženou
a mravně narušenou mládež ze strany ČSM,
ROH a ostatních společenských organizací.
Zvýšenou pozornost bude třeba věnovat
opatřením k zamezení požívání
alkoholu mládeží, provádění
opatření v narušených rodinách,
kde je výchova mládeže zanedbávána
a to jak národními výbory, občanskými
výbory, tak i společenskými organizacemi
v místech bydliště.
Od vedení závodů,
podniků apod. organizací na závodech bude
třeba požadovat zvýšenou péči
a pomoc především mládeži propuštěné
z výchovných trestů, z ochranné výchovy
a odsouzené k podmíněným trestům.
Cílem by měla být snaha, aby se tito mladí
lidé dostali do dobrých kolektivů, vyučili
se povolání nebo získali odbornou kvalifikaci,
upraveny jejich rodinné a společenské vztahy
a stali se opět řádnými a pracovitými
členy naší socialistické společnosti.
K plnění těchto
složitých a obtížných úkolů
by bylo účelné vytvořit ústřední
koordinující orgán, který by se těmito
vážnými otázkami zabýval, sledoval,
jak jednotlivé orgány a složky plní
úkoly na úseku výchovy a péče
o mládež, kde by také byl prováděn
potřebný vědecký výzkum těchto
otázek a zpracovávána metodika přístupu
k řešení těchto společensky závažných
problémů.
Zkušenosti ukazují, že
až dosud řešení těchto otázek
nebylo jednotné, že roztříštěnost
názorů byla škodlivá, ač máme
všechny předpoklady trestnost mládeže
postupně omezovat a snižovat jako málokterý
stát na světě.
Je velmi důležité,
aby se tento boj stal i záležitostí pracujících,
aby dále vzrostla úloha veřejnosti při
upevňování socialistické zákonnosti,
aby bylo stále intenzívnější
působení všech pracujících na
pracovištích i v místech bydliště.
Bez stálé širší aktivní
účasti všeho pracujícího lidu
a jeho organizací by nebylo možno splnit všechny
úkoly v období dovršení socialistické
výstavby a v dalším postupu ke komunismu ani
úkoly v oblasti výchovy socialistického člověka.
I když naše mládež je ve své drtivé
většině zdravá a pracovitá, chtěl
jsem přesto upozornit na to, že nelze spoléhat
na to, že by samo nové prostředí v socialistickém
státě již automaticky působilo na jejich
výchovu a že snad proto by nebylo třeba se
problémy výchovy mládeže nyní
již zabývat.
Právě naopak v období
budování socialistické společnosti
je třeba věnovat výchově člověka
čestného, pracovitého a oddaného myšlence
socialismu a komunismu ještě více péče,
než tomu bylo dosud, a to myslím, je úkolem
a zájmem nás všech (Potlesk.)
Podpredseda NZ dr. Kyselý:
Počet prihlásených rečníkov
je vyčerpaný. Hlásí sa ešte niekto
do rozpravy?
Do rozpravy sa hlásí
poslanec Bartoš. Dávám mu slovo.
Posl. Bartoš: Soudružky
a soudruzi poslanci. Chtěl bych krátce hovořit
o jednom vážném nedostatku. Jde o včasné
zapojování lidí, kteří opouštějí
nápravná pracovní zařízení,
do pracovního poměru. Jsme často svědky,
že je velká péče věnována
lidem po dobu výkonu trestu, ale jakmile se zavřou
dveře nápravného pracovního zařízení,
pozornost jim věnována není. To považuji
za vážný nedostatek. Směřuje
to k tomu, že nám tyto osoby znovu opakují
trestnou činnost.
Doporučuji, aby před
opuštěním byl nápravným pracovním
zařízením sjednán pro opouštějící
osobu pracovní poměr, aby ta osoba přesně
věděla, na kterém závodě bude
pracovat. Byl jsem svědkem, že mladý chlapec
bez rodičů 14 dní běhal ze závodu
do závodu přes ONV a žádný závod
mu nechtěl poskytnout zaměstnání.
Byl bez prostředků a teprve na můj zákrok
byl přijat do práce. To je případ,
na který jsem přišel, ale je mnoho případů,
na které nepřijdeme a ženeme tak lidi zpět
do nápravného zařízení.
Doporučuji, aby to bylo bráno
v úvahu a zaměstnání lidem, kteří
opouštějí nápravné zařízení,
bylo předem zajištěno (Potlesk.)
Podpredseda NZ dr. Kyselý:
Hlási sa ešte niekto do rozpravy? (Nikto.)
Do rozpravy sa nikto nehlási,
je teda skončená.
K doslovu sa prihlásil ešte
generálny prokurátor posl. dr. Bartuška.
Generální prokurátor
posl. dr. Bartuška: Soudružky a soudruzi, diskuse,
která proběhla ke zprávě o stavu socialistické
zákonnosti, velmi výrazně a všestranně
ukázala na základní problémy, které
musíme řešit v naší práci.
Vítám zejména podněty, které
se týkají nových legislativních úprav.
Připomínky a podněty poslanců Národního
shromáždění budou na prokuratuře
rozpracovány. Tak přispějí ke zkvalitnění
řídící a kontrolní práce,
jakož i k výchově našeho aparátu.
Také vítám příspěvek
posl. Bartoše k otázce zapojování osob,
které opouštějí nápravná
zařízení, do produktivní práce.
Je třeba skutečně této otázce,
která je řešena v usnesení vlády
naší socialistické republiky, věnovat
zvýšenou pozornost ze strany správ nápravních
zařízení, národních výborů
a všech hospodářských a společenských
organizací na pracovištích.
V závěru mně
dovolte, soudružky poslankyně a soudruzi poslanci,
abych jménem všech pracovníků prokuratury
Vám poděkoval za vaši pomoc a vaším
prostřednictvím také všem poslancům
národních výborů. Děkuji vám.
(Potlesk.)
Podpredseda NZ dr. Kyselý:
Oznamujem, že návrhová komisia vypracovala
návrh uznesenia ku zpráve generálneho prokurátora
o stave socialistickej zákonnosti a že poverila svojho
predsedu posl. Šebíka, aby predniesol výsledky
rokovania komisie.
Dávam slovo posl. Šebíkovi.
Posl. Šebík: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci!
Návrh ústavně
právního výboru NS návrhová
komise znovu projednala podle připomínek poslanců
a podle diskuse a celý návrh usnesení ve
znění vám předloženém
- až na malé stylistické změny, doporučuje
plénu NS ke schválení.