Úterý 19. září 1961

Vezmeme-li za základ 100% počtu nehod a jejich následků v roce 1955, pak v roce 1960 dosáhl počet dopravních nehod 229%, počet usmrcených 202%, zraněných 215% a hmotné škody vzrostly na 239%.

Tato nepříznivá disproporce mezi rozvojem motorizace na straně jedné a zvyšováním počtu nehod a jejich následků na straně druhé se natolik prohloubila, že otázkami silniční dopravy se zabývaly komplexně ústřední orgány v roce 1960 a na základě přesného rozboru byla učiněna řada opatření ke zlepšení podmínek v silničním provozu.

Mimořádná pozornost byla věnována dohledu na silniční provoz a na řízení dopravy. Byla provedena reorganisace motorizovaných družstev silničního dozoru s cílem zajistit maximální intenzitu v dohledu nad dodržováním kázně všech účastníků silničního provozu.

Všeobecně byl zostřen postih neukázněných řidičů. Tak na příklad v roce 1959 bylo za přestupky v dopravě potrestáno 326 000 účastníků silničního provozu, zatímco v roce 1960 se tento počet zvýšil o 124 000.

Pro prevenci v dopravě se podařilo již v minulém roce získat ve značném rozsahu film, televizi, rozhlas a tisk. Občané velmi příznivě přivítali pravidelné pořady o nových pravidlech silničního provozu v televizi a v rozhlase.

V rámci plnění usnesení politického byra ÚV KSČ byla vydána nová vyhláška o silničním provozu, byly zpřísněny zkoušky uchazečů o řidičské průkazy a byl zaveden povinný výcvik řidičů malých motocyklů, mopedů a pionýrů.

Pokud jde o úkoly, dané usnesením jiným resortům, je třeba zejména kladně hodnotit úspěšně se rozvíjející celostátní soutěž řidičů, zorganizovanou Svazarmem, ve spolupráci s Veřejnou bezpečností, Státní pojišťovnou a jinými orgány, v níž je v současné době přihlášeno 200 000 řidičů. Při rozboru soutěžících o jízdu bez nehod je třeba si povšimnout například v našem Jihomoravském kraji, že je více soutěžících amatérů než řidičů z povolání. A mělo by tomu být naopak. Zde je třeba, aby hospodářští vedoucí jednotek věnovali této věci větší pozornost než dosud.

Kladně lze rovněž hodnotit zavádění výchovy k dopravní kázni do školních osnov, aktivizaci a rozšíření počtu pomocníků dopravních inspektorátů veřejné bezpečnosti a také celkové zvýšení výchovného vlivu soutěže o jízdu bez přestupků a nehod, organizovanou a řízenou ROH.

Všechna opatření byla prováděna v duchu organizátorské a kulturně-výchovné funkce socialistického státu, která je uplatňována ve výchovné činnosti orgánů státní moci a správy a ostatních společenských organizací.

I když byl v minulém roce nastoupen ostřejší kurs proti rušitelům pořádku silniční dopravy, neznamená to, že se vše bude řešit vysokými pokutami.

V naší společnosti přece jde daleko více o zachování cti, morálně čistého štítu občana, a pokuta, která sice svoji doplňující úlohu ještě nezbytně má, však již není jediným řešením.

Všechna organizovaná opatření k bezpečnosti silniční dopravy se beze sporu odrazila ve vývoji situace ve II. polovině roku 1960 a v roce 1961. I když počet dopravních nehod, počet raněných a výše hmotných škod stoupl, došlo v roce 1960 poprvé k vyrovnání přírůstku počtu nehod s přírůstkem počtu motorových vozidel.

Podstatné zlepšení vyplývá především ze srovnání s vývojem v roce 1956, když přírůstek nehod činil 40%, zatímco přírůstek počtu motorových vozidel činil pouhých 11%. V roce 1960 činil přírůstek počtu nehod 10,75% a přírůstek počtu vozidel 10,36%.

Ještě příznivější situace se jeví v I. pololetí 1961, kdy poprvé byl přírůstek počtu nehod podstatně nižší (7,61%) než přírůstek počtu motorových vozidel (11,64%).

Za největší úspěch je však možno pokládat to, že počet usmrcených osob do konce v roce 1960 poklesl ve srovnání s rokem 1959 o 81 osob a v I. čtvrtletí letošního roku je ve srovnání se stejným obdobím minulého roku zaznamenán další pokles o 39 osob.

Že jde o určitý úspěch, zvláště vyniká porovnání vývoje v počtu usmrcených v ČSSR s vývojem v některých evropských státech. Tak např. v roce 1959 připadalo na 10 000 motorových vozidel v Rakousku 20 usmrcených osob, v Německé spolkové republice 16 osob, ve Švýcarsku 13 osob a v Itálii 12 osob. U nás naproti tom podle stejného kritéria bylo v roce 1959 usmrceno na 10 000 vozidel 14 osob, v roce 1960 12 osob a v prvním pololetí letošního roku dokonce jen 8 osob.

Úspěchem, kterého bylo v boji proti porušování pravidel silničního provozu a proti nehodovosti dosaženo, je to, že podstatně poklesly nehody, způsobené pod vlivem alkoholu, který jako příčina dopravních nehod se přesunul ze třetího na místo čtvrté.

V prvním pololetí letošního roku klesly nehody, způsobené pod vlivem alkoholu řidiči motorových vozidel, proti stejnému období minulého roku, téměř o 40%.

K tomuto výsledku beze sporu přispěl i komplexní boj, který je proti alkoholismu, jako zhoubnému dědictví minulosti, státními i společenskými organizacemi veden. Svůj význam zde měla jistě v tom směru i velmi zdařilá formulace nových dopravních předpisů, která byla ve vztahu k předpisům jiných zemí velmi kladně hodnocena i na mezinárodním fóru, přesto, že naši řidiči se kriticky vyjadřují např. k otázce pití piva. Vzhledem k tomu, že dopravní nehody, způsobené pod vlivem alkoholu, mají zpravidla nejtěžší následky na životech a zdraví, lze právem spatřovat pokles počtu usmrcených v souvislosti s poklesem počtu dopravních nehod z této příčiny.

Přes dosažené výsledky lze však situaci ve vývoji dopravní bezpečnosti i nadále považovat za velmi vážnou a je jí třeba věnovat nepřetržitě největší pozornost.

Zvláště je třeba se zaměřovat na další hlavní příčiny, které tkví v nedodržování pravidel silničního provozu, v nekázni a v bezohlednosti účastníků silničního provozu. Vždyť v I. pololetí letošního roku bylo 35% nehod způsobeno nepřiměřenou rychlostí, 15% připadá na nesprávné vyhýbání a předjíždění a 12% na nedání přednosti v jízdě.

Mimo další snahy o zvýšení kázně v silničním provozu je třeba se věnovat ještě dalším vážným problémům, které úzce souvisí s dopravně-bezpečnostní situací a mají na její vývoj podstatný vliv.

Jde například o důslednější posuzování tělesné a duševní schopnosti jak uchazečů, o jednotlivé druhy řidičských oprávnění, tak stávajících řidičů.

V tom směru je třeba využít dokonalé organizace naší zdravotní správy, zvláště pokud jde o periodické prohlídky, o zkvalitnění povinných prohlídek uchazečů o řidičské průkazy, o účinnou spolupráci ošetřujících lékařů s dopravními orgány, zvláště pokud jde o vliv určitých druhů onemocnění, které mohou působit na ovládání vozidla.

Dalším úsekem, kde se jeví nutnost většího zlepšení, je účast a chování řidičů - nováčků v provozu, kteří zaviňují vlivem svých nedostatečných zkušeností a znalostí značné procento dopravních nehod. V tomto směru je možno předpokládat, že určité zlepšení přinese nová učební osnova výcviku řidičů motorových vozidel, jejímž cílem je především zvýšit úroveň praktické jízdy. Těmto problémům by měl více než dosud věnovat účinnější pozornost Svazarm, který výcvik řidičů provádí, ovšem namnoze jde více o počty vycvičených řidičů, než o dosažení maximální kvalifikace.

Požadavek zvýšit výuku řidičů je opodstatněn především tím, že držitelé řidičského průkazu do jednoho roku zaviňují zhruba 13% dopravních nehod, ačkoliv roční přírůstek nových řidičů je cca 9%.

Řada úkolů vyplynula pro zlepšení na úseku komunikací k odstranění některých nepřehledných míst zavedením nových dopravních značek, avšak zásadní zlepšení je možno očekávat teprve realizací perspektivních plánů, jimiž bude provedena generální rekonstrukce silniční sítě v ČSSR.

Soudružky a soudruzi poslanci!

Další vývoj dopravně-bezpečnostní situace a dodržování dopravní disciplíny plně závisí na důsledném splnění úkolů, které byly uloženy ústředními orgány k situaci v dopravní bezpečnosti všem resortům, které mají jakýkoliv vztah k silniční dopravě.

Důležitou roli zde musí sehrát především i národní výbory, které musí dbát na koordinaci činnosti jednotlivých orgánů prostřednictvím dopravních komisí a dopravních odborů tak, aby odpovídala konkrétní místní problematice.

V souladu s postupujícím přerůstáním socialistické státnosti v komunistickou společenskou samosprávu se stává přesvědčování a výchova mas ve značném rozsahu hlavní metodou i při zajišťování bezpečnosti v dopravě.

V současné době máme před sebou úkol předcházet trestné činnosti, podstatně omezit její rozsah a později vůbec vymýtit jakoukoliv trestnou činnost v naší zemi.

Rozšíření sféry přesvědčování a zesílení úlohy společenského působení nesmí být v žádném případě na újmu vyšším požadavkům opravdového socialistického humanismu, to je nejpřísnější ochrany socialistických společenských vztahů, práv a zákonných zájmů našich občanů před jakýmikoliv trestnými zásahy.

Je třeba si však uvědomit, že socialistický humanismus nemá nic společného se snahami proslavit se dobrotou na úkor zájmu společnosti. Naopak, vyžaduje, aby společnost byla zcela zbavena všech těch, kteří narušují jakýmkoliv způsobem naši socialistickou zákonnost, ohrožují na kterémkoliv úseku bezpečnost našich pracujících a někdy i jejich životy. Musíme i v boji proti dopravním nehodám využít všech i těch nejúčinnějších prostředků, aby bylo zabráněno zbytečným ztrátám životů a zdraví našich pracujících lidí.

Soudružky a soudruzi poslanci!

Včera jsme se se vší vážností zabývali mezinárodní situací, která vyžaduje i posílení obranyschopnosti naší socialistické vlasti. Chtěl bych při této příležitosti dodat, že porušování socialistické zákonnosti a dopravní kázně, jak na železnicích tak v silničním provozu, by mohlo ve svých důsledcích vážně narušit i obranyschopnost naší země. To ať si uvědomí všichni ti, kteří řídí naši železniční dopravu - od náčelníků drah až po výpravčí vlaků. Ať si to uvědomí i řidiči všech motorových vozidel, kteří mají denně v rukou statisícové hodnoty i životy našich pracujících.

Je zapotřebí si denně připomínat perspektivy, které i nám dává návrh programu SSSR, který má být za měsíc projednáván na XXII. sjezdu KSSS. Sovětský svaz, který jde ke komunismu jako první, usnadňuje a urychluje postup ke komunismu i naší zemi. Otvírá se perspektiva, že všechny socialistické země přejdou ke komunismu víceméně současně, a to během jedné historické epochy.

Pro tyto krásné perspektivy stojí za to svědomitě a poctivě pracovat, stojí za to pro ně bojovat a žít.

Celým programem prolíná heslo "vše ve jménu člověka, pro blaho člověka!" "Komunisté sní s kladivem v rukou" řekl jeden sovětský básník, a náš prostějovský Jiří Wolker jakoby to doplnil... "Rozbíjejí sny tím, že je uskutečňují!"

Nuže staňme se i my všichni, celý náš národ, těmi, kteří uskutečňují všechny ty krásné perspektivy stojící před námi. Pomáhejme těm, kteří chtějí žít poctivě a kteří chtějí zachovávat normy života naší společnosti. Buďme však nesmiřitelní k těm, kteří jsou nepoctiví a kteří porušováním zákonů společnosti poškozují a brzdí rychlejší postup vpřed, ke komunistické společnosti a k dovršení trvalého míru a spokojenosti na celém světě. (Potlesk.)

Podpredseda NZ dr. Kyselý: Dávam slovo posl. Klasovi.

Posl. Klas: Ve zprávě generálního prokurátora dr. Bartušky o stavu socialistické zákonnosti byla zmínka též o trestnosti mladistvých. Dovolte mi, abych se k tomuto problému vrátil svým diskusním příspěvkem.

Při dovršování výstavby socialismu v naší zemi, dosáhl náš lid pod vedením Komunistické strany Československa historických úspěchů. Na těchto úspěších má nemalý podíl mládež, která spolu s dospělými pracujícími plní úkoly hospodářského a kulturního rozvoje naší země. Naprostá většina mládeže dokazuje své budovatelské úsilí každodenní obětavou prací v závodech, na vesnicích i na školách. Stále větší počet mládeže se učí socialisticky pracovat i žít. Mládež se podílí i na správě státu a řízení národního hospodářství, zejména prostřednictvím poslanců - členů ČSM, kterých bylo v posledních volbách zvoleno do národních výborů všech stupňů téměř 12 000. V brigádách socialistické práce je zapojeno přes 150 000 mladých lidí, a z 8246 soutěžících mládežnických kolektivů v průmyslu a zemědělství byl titul brigády socialistické práce udělen již 878 kolektivům. V současné době pracuje v průmyslu a v zemědělství 8246 brigád socialistické práce, 12 505 kontrolních hlídek a na kontě mládežnických účtů úspor v III. pětiletce je 255 415 247 Kčs. Již 1790 organizací ČSM si vypracovalo perspektivní plány zvyšování vzdělání a kvalifikace mládeže a 144 473 mladých lidí si v tomto období zvyšovalo svoji kvalifikaci a vzdělání. Školy mladých novátorů, které byly ještě v minulém roce ojedinělým zjevem, se rozšiřují. Dnes pracuje novátorskými metodami téměř 47 000 mladých lidí. Např. v Leninových závodech v Plzni přes 20% svazáků si osvojilo nové pracovní metody. Mladí lidé prací dokazují svou lásku ke komunistické straně a upřímný vztah ke svým závodům. Splnění závazků na počet 40. výročí založení strany přineslo nejen ekonomické výsledky našemu národnímu hospodářství, ale řadu zkušeností mladým lidem a prohloubilo jejich účast na řízení výroby. Přes tyto radostné výsledky se však u některých mladých lidí ještě vyskytují případy nekázně, porušování socialistického soužití, veřejného pořádku, nebo se dokonce dopouštějí trestné činnosti. Tyto negativní zjevy pramení v podstatě z doznívajících návyků a přežitků kapitalistické minulosti a z nedostatků ve výchově v rodině, kterým dosud škola, učiliště, závody a společenské organizace v plné míře a dost účinně nečelí.

Mám dojem, že činnost v pionýrských a svazáckých organizacích není pro mladého člověka dost přitažlivá, aby v ní plně vyžíval své mladistvé zájmy. Konečně je zde i slabá výchovná práce rodičovských sdružení na školách, a proto vítáme opatření ústředního výboru KSČ, který v minulém měsíci vydal zásady pro činnost sdružení rodičů a přátel školy. Je proto třeba věnovat otázkám výchovy mládeže a rozvíjení socialistických vztahů mezi lidmi mimořádnou pozornost a soustředěným působením všech orgánů a organizací usilovat o nápravu ohrožené a narušené mládeže.

Jsme si dobře vědomi toho, že mladý člověk se nerodí se špatnými vlastnostmi, ale že je získává v prostředí, ve kterém vyrůstá a je vychováván, a že zase jedině společnost, obzvláště společnost socialistická, mu může pomoci se zbavit přežitků minulosti. Trestná činnost mládeže se vyskytuje především ve velkých městech a průmyslových střediscích, kde se soustřeďují lidé z různých míst republiky a mezi nimi i jednotlivci charakterově narušení, jejichž vlivu právě mládež při stíženém dozoru a nedostatečné kontrole veřejnosti podléhá.

Největší podíl mládeže je na majetkových trestných činech, mnohem menší již na mravnostních a násilných trestných činech. Trestných činů proti republice se mládež dopouští jen zřídka a to jsou nejčastěji pokusy o opuštění republiky, založené na romantice a touze po dobrodružství. Zvýšenou pozornost zasluhují případy opakované trestné činnosti, neboť z řad této mládeže vyrůstá nová kriminální recidiva.

Máme však všechny předpoklady, možnosti i prostředky, jak zde již bylo řečeno ve zprávě s. generálního prokurátora, jak trestné činnosti mládeže předcházet a zabraňovat, jen je třeba jich dovést plně využít. To musí míti především na paměti učitelé, vychovatelé, mistři výrobního výcviku, spoluzaměstnanci mladých dělníků, jakož i všichni občané, se kterými se mladý člověk stýká. Vždyť výchova naší mladé generace není jen záležitostí těch, kteří v ní pracují z profese, ale nás všech.

Zcela opačná situace je ve stavu zločinnosti mládeže v západních kapitalistických státech, kde sám společenský řád plodí zločinnost a kde zločinnost se stala již způsobem života. Podle oficiální statistiky vzrostl v USA v posledních letech počet trestných případů mládeže 2,5krát a ročně stoupá počet pachatelů trestných činů z řad mládeže o 16-21%.

Recidiva mládeže činí v USA 41%, v Japonsku přes 30%, v Anglii 22%, v NSR kolem 40% a v Rakousku 48%, kdežto u nás činí recidiva mládeže pouze 10%.

Nejpodstatnější rozdíly jsou však vedle příčin ve formách a rozsahu trestné činnosti mládeže u nás a na západě. U nás převládá drobná trestní činnost mládeže, zaviněná nedostatečnou nebo nesprávnou výchovou, kdežto v západních kapitalistických státech jde o organizované gangy mladých zločinců, provádějících loupeže, přepadávání, organizování vloupání a často i vraždy.

Dále se zde projevuje v široké míře vandalismus, že se mezi zodpovědnými činiteli otevřeně hovoří o vlně vandalismu, jakou historie nezná. Mládež demoluje školy, drancuje a zapaluje zaparkované automobily a podle J. P. Murphyho navíc tlupy terorizují občany, ale také 300 neozbrojených hlídačů, najatých na ochranu majetku některými majiteli domů v New Yorku.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP