Páchání trestní
činnosti bylo umožněno především
tím, že ROLEČEK jako účetní
manipuloval také s finanční hotovostí,
a dále tím, že střediskové výkazy
mezd, na kterých ROLEČEK prováděl
uvedené změny, nebyly kontrolovány se stejnými
doklady, která měla k dispozici střediska.
Vliv na pozdní odhalení
trestné činnosti měl i vzájemný
poměr zaměstnanců mzdové účtárny.
Nikomu ze spoluzaměstnanců, ani představených
ROLEČKA, nebyl nápadný nákladný
způsob jeho života. Nikdo se nepozastavil nad tím,
jak mohl jmenovaný, který měl měsíční
plat okolo 1.500 Kčs a staral se o manželku a 2 děti,
platit z vlastních prostředků zaměstnancům,
kteří mu pomáhali se zpracováním
některých materiálů, 100 Kčs
za 1 hodinu, nebo dávat uklízečce, která
mu z vrátnice do kanceláře nosila noviny,
měsíčně za tuto práci 80 Kčs
apod.
Z rozkradené částky
dal ROLEČEK podle vlastní výpovědi
přes 400 000 Kčs býv. zaměstnanci
Východočeských chemických závodů
VALENTOVI a zbytek utratil v různých zábavních
podnicích, kde při každé návštěvě
hostil několik lidí a dával i 100 Kčs
zpropitné. ROLEČEK páchal trestnou činnost
ještě před rokem 1954 a při měnové
reformě v roce 1953 požádal VALENTU, aby mu
vyměnil 200 000 Kčs staré měny. VALENTA
tušil, že se jedná o peníze získané
trestnou činností a proto ROLEČKA v pozdější
době vydíral.
Dále je rovněž
často odhalována trestná činnost,
která spočívá v zašantročování
úzkoprofilového materiálu nebo zboží
z normálního trhu. Jedná se o fondovaný
materiál, který je nefondodržitelům
a soukromým osobám prodáván za státní
velkoobchodní ceny, k nimž je v některých
případech zejména v podnicích místního
hospodářství připočítávána
přirážka na zpracování nebo zabudování.
Trestná činnost je zakrývána různými
machinacemi.
Na tomto úseku půjde
především o to, aby Veřejná bezpečnost
se opřela o tisíce poctivých pracujících
zapojených v brigádách socialistické
práce a spolu s příslušnými hospodářskými
orgány a za pomoci všech společenských
organizací pomáhala v převýchově
nepoctivců.
Naše zdravotnictví v
péči o zdraví člověka dosáhlo
od roku 1948 velkých úspěchů a dostalo
se tak na jedno z nejpřednějších míst
ve světě. Každoročně jsou na
tyto úseky vynakládány obrovské částky.
Jsou rozšiřována zdravotnická zařízení,
stále stoupá počet lékařů
a zdravotnického personálu, jsou prováděna
preventivní opatření proti nejzákeřnějším
nemocem (TBC, obrna apod.), každým rokem jsou vynakládány
stále větší a větší
prostředky na léky (v roce 1955 - 759 miliónů
Kčs a v roce 1959 již 1 miliarda 99 miliónů
Kčs) apod. Strana a vláda svým rozhodnutím
o bezplatném lékařském ošetření
v ČSSR postavila naši republiku na první místo
ve světě společně s SSSR v péči
o zdraví člověka a ukazuje tak cestu ostatním
národům. Všechny vynaložené prostředky
a úsilí strany a vlády v péči
o člověka se projevují ve zlepšeném
zdravotním stavu všech našich pracujících.
Přesto i na tomto úseku projevují se negativní
jevy a trestná činnost rozkrádání
majetku v socialistickém vlastnictví.
Jedná se o rozkrádání
léků, potravin a dalších předmětů,
nedovolené provozování lékařské
a dentální praxe, braní nebo dokonce vymáhání
úplat, které se stávají druhým
zdrojem příjmů některých nepoctivých
lékařů a ostatního zdravotnického
personálu. Úplaty jsou brány za poskytování
ošetření nebo různého zvýhodnění
pacientů a velmi často se pojí s rozkrádáním
nebo jinou trestnou činností.
Např. primář
dětského oddělení v Lučenci
MUDr. PENlAŽKA léčil jen za peníze,
což vedlo v některých případech
k zastarání chorob dětí.
Primář pohlavní
kliniky KÚNZ Bratislava OSUSKÝ vynucoval na pohlavně
chorých úplatky tím, že je za úplaty
léčil soukromě, aby nebyli zařazeni
do evidence pohlavně chorých, za kterou odpovídal.
Primáři urologického
oddělení nemocnice na Bulovce v Praze MUDr BRAUNOVI,
bylo při vyšetřování spekulace
prokázáno, že za několik let přijal
za "lepší ošetření" úplaty
ve výši cca 60 000 Kčs.
MUDr. OPÁLKA, lékař
diabetické poradny v Brně, za úplaty v lékařských
potvrzeních zhoršoval zdravotní stav pacientů
tak, že jim byl přiznáván invalidní
důchod. Dále rovněž za úplaty
vystavoval lékařská potvrzení, která
měla rozhodující vliv při výměně
nebo při přidělování bytů.
Uvedené úseky národního
hospodářství, formy trestné činnosti
a odhalené případy naprosto nevyčerpávají
celý rozsah a všechny způsoby rozkrádání,
ale dokazují závažnost situace v ochraně
majetku v socialistickém vlastnictví.
Soudruzi poslanci!
Veřejná bezpečnost
pokládá ochranu majetku v socialistickém
vlastnictví před rozkrádáním
a poškozováním za jeden ze svých hlavních
úkolů. Dále bude zdokonalovat metody své
práce, aby ani jeden případ nezůstal
neodhalen. Ve své činnosti se budeme řídit
linií stanovenou XI. sjezdem a Ústředním
výborem naší strany.
Veřejná bezpečnost
bude tvrdě a nekompromisně odhalovat a spolu s prokuraturou
a soudy postihovat organizátory rozkrádání
jako škůdce našeho národního hospodářství.
Veřejná bezpečnost
zaměří dále své úsilí
na pomoc při převýchově té
nepatrné části našich pracujících,
která se ještě nevymanila z vlivu buržoazní
morálky a dopouští se trestné činnosti.
Tuto svoji práci budeme provádět
v těsné součinnosti a za pomoci všech
hospodářských orgánů, národních
výborů, společenských organizací
a všech poctivých pracujících.
Apeluji na všechny poslance
NS, aby v tomto směru vyvinuli úsilí na svých
úsecích, aby v nejkratší době
jsme docílili dalších úspěchů
ve snižování trestné činnosti,
v převýchově všech členů
naší společnosti tak, aby byly vytvořeny
předpoklady pro úplné vymýcení
trestné činnosti v naší společnosti.
(Potlesk.)
Podpredseda NZ dr. Kyselý:
Dávam slovo posl. Zedníkovi.
Posl. Zedník: Soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté! Přihlásil
jsem se ke slovu k předložené zprávě
generálního prokurátora, který hovořil
také o otázce bezpečnosti v dopravě.
Je potřeba vidět, jak
významné a náročné úkoly
plní v naší vlasti železniční
a silniční doprava, která přispěla
svým velkým podílem k socialistické
výstavbě a poskytuje významné služby
pracujícím.
Úměrně s rozvojem
výroby vzrůstají i požadavky na železniční
dopravu, neboť každým rokem se stále zvyšuje
váha přepravovaného materiálu. Jestliže
v roce 1955 bylo přepraveno více jak 140 miliónů
tun, v roce 1960 to bylo již přes 195 miliónů
tun, to znamená zvýšení přepravovaného
nákladu téměř o 40%.
Rovněž se stále
zvyšuje i počet cestujících, což
prokazuje v porovnání k roku 1955, kdy cestovalo
po železnici 583 milióny osob, zatímco v roce
1960 jich bylo již více jak 641 miliónů,
to je zvýšení o 10%.
Jen z těchto několika
čísel je zřejmé, že armáda
železničářů musela zvládnout
rok od roku stále větší úkoly.
Tyto úkoly by nemohly býti splněny, kdyby
nebylo velké obětavosti a pracovního úsilí
desetitisíců železničních zaměstnanců.
Dosahované dobré úspěchy
jsou však dosud často provázeny značnými
škodami v národním hospodářství
a také na zdraví a životech pracujících,
k nimž dochází při nehodách.
Tyto nehody souvisí především
s nízkou úrovní řídící
a kontrolní činnosti a s nedostatkem discipliny,
projevujícím se v neodpovědném výkonu
služby v železniční dopravě a v
porušování předpisů.
S úrovní řídící
a kontrolní činnosti úzce souvisí
kázeň v dopravě. Nedostatky v kázni
a disciplině jsou vůbec jednou z vážných
příčin výkyvů v práci
našich železnic.
Práce dopravních složek,
zejména železničních, je vysoce odpovědná.
Sebemenší zanedbání dopravních
předpisů má za následek nedozírné
škody nejen hmotné, ale i na zdraví a životech
občanů. Více než kde jinde je v železničním
provozu nutná kázeň, která je přímo
osobní záležitostí a věcí
cti každého jednotlivého železničáře.
Porovnáme-li důsledky
porušování kázně a discipliny,
pak vidíme, že mají stálý růst.
Tak jestli bylo v roce 1957 zaznamenáno škod na národním
majetku za 14 519 457 Kčs, pět usmrcených
zaměstnanců a usmrcených cestujících
41, pak v roce 1960 bylo různými železničními
havariemi způsobeno škod za 16 469 249 Kčs,
19 usmrcených zaměstnanců a 127 cestujících.
Přitom byla způsobena mnoha desítkám
zaměstnanců i cestujících zranění,
která vyřadila mnohé na dlouho dobu, nebo
vůbec z pracovního procesu. Ztráty životů
i újma na zdraví se těžko čísly
vyjadřují. Vždyť celé snažení
naší společnosti směřuje k vytváření
toho nejlepšího dobra pro člověka, uchování
jeho zdraví a prodloužení jeho věku
i radostném zabezpečení stáří
každého poctivě pracujícího občana.
Tyto snahy společnosti jsou však zlehčovány
některými jedinci, kteří nedobrým
výkonem služby zapříčiňují
velká neštěstí.
Je samozřejmé, že
každá nehoda má také negativní
vliv na plynulost železničního provozu, zejména
dochází-li k těmto nehodám na hlavním
tahu, jako před týdnem v Přelouči.
Ústřední výbor
KSČ se na svém zasedání politického
byra 17. ledna t. r., a hlavně pak na dubnovém zasedání
letošního roku, hluboce zabýval situací
na železnici, odhalil zásadní příčiny
nedostatků a pracovníkům dopravy byly uloženy
úkoly k jejich odstranění.
Další vývoj situace
v provozu a bezpečnosti dopravy však ukazuje na to,
že přes všechna vydaná a přijatá
opatření je stav v bezpečnosti vlakové
dopravy stále vážný.
V měsíci červenci
t. r. došlo v síti celkem k 33 velkým a 28
hrubým nehodám. V srpnu nebyla situace lepší.
Poslední velká železniční
nehoda v Ostravské dráze dne 27. srpna t. r. - srážka
osobního vlaku se třemi nákladními
vozy, které ujely za posunu vlaku ze stanice Vrbno pod
Pradědem, znovu ukázala na neutěšený
stav v bezpečnosti vlakové dopravy. Následky
této nehody jsou tragické - 19 usmrcených,
4 těžce a 13 lehce zraněných, nepočítaje
značné materiální škody.
Základní příčina
nehodovosti, tj. nekázeň a její důsledky
- porušování ustanovení základních
předpisů a stanovené technologie, stále
trvají. Je to dále nepostačující
účinnost a častá nedůslednost
v dozoru a kontrol v provozu, ale též neuspokojivá
péče o technický stav vozidel, tratí
a ostatních technických prostředků.
Také pravidelnost v dopravě
jak osobní, tak i nákladní, která
je první podmínkou pro zajištění
bezpečnosti železničního provozu, se
dosud nestala běžnou věcí a grafikon
dopravy je velmi vážně nerušován,
ať již objektivními nebo subjektivními
podmínkami.
Sledujeme-li příčiny
vzniklých nehod, zjišťujeme, že k nim v
největší míře došlo pro
zanedbání základních předpisů
v dopravě. K nekázni dochází i v důsledku
oprav a výjimek z předpisů a zejména
vydáváním takových rozkazů,
o nichž se předem ví, že nebudou splněny
a z jejichž neplnění se proto nevyvozují
důsledky. Mnohdy je to formální používání
disciplinárního řádu, o jehož
nutné změně se již dlouho hovoří.
S malou důsledností je veden boj proti projevům
falešné solidarity, která ve svých důsledcích
je jednou z vážných příčin
nekázně.
Nelze přehlédnout,
že ani v bezpečnosti při práci nedochází
v železniční dopravě k podstatnému
zlepšení.
Na upozornění strany
a vlády se otázky kázně, státní
a pracovní disciplíny, dostaly do středu
pozornosti všech železničářů.
Zvyšuje se úsilí o zabránění
nehod. Stále je však u některých druhů
nehod, které bezprostředně souvisejí
s kázní a pozorností provozních zaměstnanců,
situace nepříznivá.
To svědčí o
tom, že zvýšenou denní a systematickou
kontrolu, zaměřenou především
na bezpečnost vlakové dopravy, náčelníci
drah dosud v dostatečné míře nezajišťují.
Je tudíž nutno zdůraznit všem vedoucím
pracovníkům na všech organizačních
stupních: Pokládejte za svůj hlavní
úkol zajišťovat bezpečnost vlakové
dopravy zvýšením kázně a disciplíny.
K odstranění všech
stávajících nedostatků a k rychlému
dosažení trvalého zvýšení
úrovně kázně a bezpečnosti
železniční dopravy je jen jedna cesta: zajistit
se vší důsledností splnění
usnesení plenárního zasedání
ÚV KSČ z letošního dubna.
Do boje proti nehodovosti je třeba
získat všechny železničáře,
rozvíjet, podporovat a popularizovat hnutí Brigád
socialistické práce a práci členů
pomocné stráže veřejné bezpečnosti
na železnici.
Zvláštní důraz
musí být kladen na soustavnou odbornou a politickou
výchovu pracovníků železnic vedoucími
pracovníky, kteří jim musí být
příkladem v práci i v osobním životě.
Hlavní metoda mobilizace pracujících
pro splnění úkolů železnic spočívá
i nadále v rozvoji socialistického soutěžení,
hlavně Brigád socialistické práce,
jež svou odpovědnou prací podstatně
přispívají ke zvýšení
bezpečnosti na železnicích.
V našem Jihomoravském
kraji soutěží o získání
titulů 494 kolektivů, to jest 3.760 zaměstnanců
železnic. Ovšem zdá se mi, že se projevuje
i zde určitá formálnost, neboť některé
kolektivy již soutěží více jak
2 roky a dosud titul Brigády neobdržely.
Mám za to, že by odborové
orgány měly přihlížet více
ke kvalitě soutěžících kolektivů
a ne ke shromažďování velkých čísel
o počtu soutěžících Brigád.
Takový styl práce by mohl lehce zprofanovat tento
náš nejvyšší způsob socialistického
soutěžení. A to by nebylo žádoucí,
zvláště na našich železnicích,
kde je třeba uplatňování socialistické
morálky věnovat mimořádnou péči,
již vzhledem k situaci, o níž jsem mluvil.
Socialistické soutěžení
a činnost Brigád socialistické práce
je třeba zaměřit kromě plnění
ukazatelů plánu zvláště na zvyšování
bezpečnosti a upevňování kázně
v železniční dopravě a na práci
bez nehod, na zvyšování kvalifikace kádrů
a soudružskou spolupráci.
Železniční doprava
prodělala za poslední léta bouřlivý
růst. Postupně se modernizuje a její výkon
je dvojnásobný jak při přepravě
osob, tak i nákladů.
Železničáři
stáli při budování socialistické
společnosti vždy v prvních řadách
a přes všechny problémy a potíže
nakonec plnili své úkoly.
A my jsme v našem Národním
shromáždění přesvědčeni,
že i nadále budou železničáři
přispívat k úspěšnému
zvládnutí úkolů třetího
pětiletého plánu a nebudou stále zaostávat
za vzrůstajícími požadavky naší
socialistické společnosti.
Soudružky a soudruzi poslanci!
Bouřlivý rozvoj výrobních sil, vyplývající
ze zvítězivších socialistických
vztahů, se projevuje ve všech oblastech společenského
života naší země. Bohatost života
lidí a hospodářský rozmach se pochopitelně
odráží i v silniční dopravě,
která je tepnou výstavby a současně
významným činitelem v oblasti kulturního
života pracujících.
Trvalé zvyšování
životní úrovně našeho lidu se mimo
jiné výrazně projevuje na stále rostoucím
počtu motorových vozidel. Vezmeme-li za základ
100% v roce 1955, tak do roku 1960 činí stav osobních
automobilů 183%, motocyklů 172%, autobusů
143% a traktorů 200%. Souhrnně vzrostl stav motorových
vozidel a jejich přívěsů na 173%.
S růstem počtu vozidel
stoupá samozřejmě i počet řidičů.
Vezmeme-li opět za základ 100% z roku 1955, pak
v roce 1960 vzrostl počet řidičů na
170%, mimo řidičů mopedů a pionýrů,
jichž je na 300 000.
To všechno podstatně
ovlivňuje hustotu silničního provozu, která
se v poslední době začíná přibližovat
úrovni států s vysoce rozvinutou silniční
dopravou. Tím se problémy dopravy stávají
stále obtížnější a složitější
a jejich řešení vyžaduje větší
náročnost, což nelze vyřešit bez
aktivní účasti co nejširší
veřejnosti.
V předcházejících
letech se však současně rychle zhoršovala
situace v bezpečnosti silničního provozu.
Hodnotíme-li procentuální
přírůstek počtu dopravních
nehod, usmrcených a zraněných, i hmotných
škod, pak musíme konstatovat, že poměrně
značně začal převyšovat procentuální
přírůstek počtu motorových
vozidel.