Úterý 19. září 1961

Její další upevňování závisí především na rozhodném odstraňování příčin, které způsobují jeho porušování. Předcházet porušování zákonů a zabránit jim - na to je třeba zaměřit činnost všech státních a hospodářských orgánů, společenských organizací a všeho lidu. V podnicích a jednotných zemědělských družstvech, ve městech i na vesnicích, všude musí být vytvořena situace, která by znemožnila zlodějům rozkrádat národní majetek a protispolečenským živlům rušit společenský právní pořádek. Cestou k tomu je prohloubení výchovné práce k upevnění kázně a odpovědnosti u každého pracujícího a důslednost v postihu těch, u nichž prostředky výchovy zůstaly neúčinné.

Už Lenin v začátku budování sovětské moci zdůrazňoval, že každé porušení právního řádu vytváří mezeru, kterou zneužívají nepřátelé sovětské moci. To platí v plné šíři i v našich podmínkách. Jakékoliv porušení zákona, třebas i v dobré vůli motivováno účelností, nejen zeslabuje u lidí důvěru ve stát a jeho socialistické právo, ale je často zneužíváno třídními nepřáteli. Když je zákon schválen, nikdo nemá právo jej porušovat. Jestliže někdo nesouhlasí s tím nebo oním ustanovením, může vznést připomínky vládě nebo Národnímu shromáždění. Avšak pokud zákon není změněn, musí se jím každý řídit a musí jej přísně zachovávat.

Upevňování zákonnosti dále předpokládá existenci dobrých zákonů a ostatních právních předpisů. S tím souvisí požadavek včas rušit nevyhovující předpisy a dbát, aby zákony byly vždy v souladu s potřebami a aktuálními zájmy života pracujících. Dobrý zákon je nutnou, ale sám nedostačující podmínkou pro dosažení cílů, které zajišťuje. K tomu je zapotřebí cílevědomé činnosti lidí. Důsledné dodržování zákonů a všech ostatních právních předpisů, právě s cílem organizovat a usměrňovat občany k jejich ukázněnému a dobrovolnému plnění, musí se stát nedílnou součástí každodenní činnosti státního aparátu, funkcionářů, hospodářských pracovníků, společenských organizací. Je nám málo platné, dojdeme-li ke zjištění hospodářské škody, nedovedli-li jsme zamezit porušení zákona a usměrnit iniciativu lidí k bdělosti při ochraně socialistické zákonnosti.

Konečně stálé rozšiřování účasti pracujících na upevňování socialistické zákonnosti vyžaduje, abychom neustále zvyšovali právní znalosti našich pracujících. Naše společnost se vyvíjí tak, že klade čím dále tím větší nároky na znalosti právního řádu, nejen právníků, ale všech funkcionářů odborů, dalších společenských organizacích, soudců z lidu, soudců místních lidových soudů a funkcionářů národních výborů. Musíme proto co nejvíce zpřístupnit pracujícím všechny zákony a závažné právní předpisy. Je třeba říci, že máme ještě co dělat, aby právní předpisy byly vždy srozumitelné a jednoduché a tak usnadňovaly pracujícím rozhodovat podle práva. To dále vyžaduje, abychom včas a plynule seznamovali občany i funkcionáře s právními předpisy a ukazovali jim jejich politický smysl na řešení konkrétních problémů naší výstavby a společenského života.

Velký význam pro upevňování socialistické zákonnosti má i správné vyřizování stížností, podnětů a oznámení pracujících všemi orgány, na něž se pracující obracejí, zejména národními výbory. Nikdy nezapomínejme na to, že stížnosti, podněty a návrhy pracujících jsou jednou z konkrétních forem jejich účasti na správě státu, na řešení všech záležitostí naší země. Ve srovnání se stavem v minulých létech došlo k určitému zlepšení a to jak ve věcném vyřizování stížností, tak v postupu a způsobu jejich přešetřování. Stále však je věnována malá péče kontrole a realizaci opatření k nápravě závad a nedostatků, na něž stížnosti důvodně poukazovaly. Další zkvalitnění stavu zákonnosti v této oblasti souvisí proto s tím, aby rady a pléna národních výborů pravidelně a kvalitněji projednávaly rozbory stížností pracujících a nadřízené orgány vedly k řádnému vyřizování stížností orgány jim podřízené.

Úkoly upevňování socialistické zákonnosti plní a musí plnit se vší odpovědností a rozhodností všechny státní a hospodářské orgány, především národní výbory. Jde však o to, aby socialistická zákonnost byla uplatňována jako jeden za základních principů činnosti všech státních a hospodářských orgánů, aby ji všechny orgány a organizace považovaly za nedílnou součást svých úkolů hospodářské a kulturní výstavby, za nedílnou součást vlastní řídící a kontrolní činnosti, a aby důsledně i operativně zajišťovaly zachovávání zákonnosti v podřízených organizacích, institucích a podnicích. Především národní výbory musí vést své orgány, občanské výbory i ostatní aktivy k tomu, aby rozvíjely k zajištění socialistického pořádku především organizátorskou, výchovnou a preventivní činnost a aby v jejich činnosti byly stále účinněji uplatňovány prostředky společenského působení a výchovy.

V současné době byly vytvořeny všechny podmínky pro to, aby požadavek upevňování socialistické zákonnosti se stal věcí všeho lidu a společenských organizací, aby i zde bylo využíváno všech předností socialistické demokracie. Zákonem o místních lidových soudech a zákonem o úkolech národních výborů při zajišťování socialistického pořádku byly vytvořeny široké možnosti pro zvýšení úlohy lidu a jeho organizací. Půjde nyní o to, aby tyto zákony a další připravovaná opatření byly správně a důsledně uvedeny v život. Národní výbory, společenské organizace a jiné státní orgány musí poskytovat místním lidovým soudům a komisím pro ochranu veřejného pořádku soustavnou a všestrannou pomoc a podporu. Na druhé straně - a na to je třeba důrazně upozornit - nové orgány musí projednávat případy porušení socialistického právního řádu jen tehdy, jestliže vzhledem k závažnosti případu nestačí k nápravě provinilého občana výchovné působení Revolučního odborového hnutí, Československého svazu mládeže, vedení podniků a závodů. Bez stále širší aktivní účasti lidu a jeho organizací nebylo by možno splnit všechny úkoly upevňování socialistické zákonnosti v období vyspělé socialistické společnosti. Zvýšení role společnosti v upevňování socialistické zákonnosti a společenského pořádku tají v sobě obrovské reservy a možnosti, které určitě umožní vydobýt nové úspěchy na cestě k postupnému snižování a konečnému vykořenění kriminality a jiného porušování zákonů.

V neposlední řadě je třeba důsledně provádět dozor nad zachováváním socialistické zákonnosti prokuraturou. Musíme včas odhalovat nedostatky v naší práci a nekompromisně je odstraňovat. Cílem naší práce musí vždy být, aby výkonem dozoru pomáhala účinně při budování materiálně technické základny a rozvíjení ekonomiky vyspělé socialistické společnosti a při výchově nového socialistického člověka. Přitom musíme ještě pohotověji než dosud reagovat na konkrétní vývoj socialistické zákonnosti na jednotlivých úsecích a v jednotlivých krajích a okresech, účinněji pomáhat k posílení autority státního plánu a rozpočtu, k upevňování státní disciplíny, k prosazování celostátních zájmů před zájmy místními a k rozšíření a prohloubení úlohy lidu a jeho organizací v procesu upevňování socialistické zákonnosti.

V kterých směrech jsou v naší práci především nedostatky a kde je ji třeba především zkvalitnit?

V práci všech orgánů je třeba dbát na to, aby byla zaměřena na důsledné uplatňování jejich úlohy jak preventivní tak represívní, aby vytyčená opatření strany a vlády, rozpracovaná krajskými a okresními výbory strany byla plněna rovnoměrně ve všech krajích a okresech a aby byla věnována zvýšená péče a diferencovaná pomoc těm krajům a okresům, které právě zaostávají.

Vyhledávací orgány musí pohotověji a správně reagovat na nové formy trestné činnosti, mnohem rychleji zpracovávat signály a rychleji odhalovat pachatele. Ještě důsledněji musíme zabezpečovat, aby ve vyšetřování byla vždy zjištěna objektivní pravda, aby nedocházelo k neodůvodněnému - byť i nepatrnému - stíhání našich občanů nebo k zbytečnému vracení věcí soudem k došetření. Nesmíme se také spokojovat s tím, že vyšetřování skončíme v zákonné lhůtě, ale musíme se snažit tuto lhůtu zvláště ve vazebních věcech zkracovat všude, kde to charakter trestných činů vůbec dovolí.

Konečně náš prokurátorský dozor se nesmí spokojovat s tím, že jsou dodržovány předpisy procesního práva, nýbrž se musí zaměřit na obsahovou stránku vyšetřování a tím účinněji působit na kvalitu vyšetřování. V každém případě však musí prokurátoři využívat i v tomto stadiu řízení svých prostředků k odstranění příčin umožňujících páchání trestné činosti a za tím účelem zesílit svou preventivní činnost. Je třeba do šíře rozvinout spolupráci s dobrovolnými společenskými organizacemi, zejména s Revolučním odborovým hnutím, s Československým svazem mládeže, s vedením podniku a závodů, orgány Jednotných zemědělských a jiných lidových družstev a pokud jde o mládež, též s rodiči a školou, zejména pak se Sdružením rodičů a přátel školy v duchu závěrů, které přijal v poslední době náš ústřední výbor KSČ.

V rozhodování soudem musíme dozorem i vlastním vystupováním při soudním jednání důsledněji zabezpečovat zjišťování objektivní pravdy, a dbát na to, aby při ukládání trestů bylo dbáno na jejich individualizaci tak, aby odpovídaly zavinění, motivům, osobě pachatele, jeho třídnímu profilu. A v neposlední řadě v daleko větší míře než dosud musíme zajistit, aby již v trestním řízení bylo rozhodováno o náhradě způsobené škody. Také přípravě trestního projednávání před širší veřejností na závodech, v jednotných zemědělských družstvech a obcích musíme věnovat větší a všestrannou pozornost. Jde o závažnou politickou práci, o které je třeba se radit se stranickými orgány, správně ji zacílit, abychom dosahovali maximální politický účinek.

V souladu s konkrétní politickoekonomickou situací a stavem zákonnosti musíme prohlubovat i formy a metody našeho prokurátorského všeobecného dozoru, zvláště při uplatňování poradního hlasu na zasedáních národních výborů, jejich rad a komisí. Je třeba zdůraznit, že všechna naše opatření musí být více než dosud spojována s výchovným působením na ty orgány, v jejichž činnosti bylo shledáno porušení zákonnosti. Proto prokurátorské prověrky i upozornění musí vycházet z tohoto politického cíle. Měřítkem jejich účinnosti bude, jak správně byl stanoven politický cíl, jak spolehlivě byl zjištěn stav zákonnosti, jak byly odhaleny příčiny nedostatků, jak byla projednána opatření k nápravě nedostatků s vedením podniku, se stranickou a odborovou organizací přímo na pracovišti, jaká byla vytvořena organizační opatření, že náprava se skutečně stala.

A v neposlední řadě v naší prokurátorské práci musíme ještě pozorněji naslouchat kritickým hlasům ve stížnostech a dopisech pracujících, prověřovat je, odhalovat příčiny nedostatků ve vlastní práci a houževnatěji je odstraňovat. Poctivá kritika a sebekritika je jedním z nejúčinnějších prostředků proti jakýmkoliv projevům zbytků byrokratismu, úředního lajdáctví a jiným nešvarům v naší práci.

Soudružky a soudruzi,

i když jsme dosáhli za poslední léta velkých úspěchů v procesu upevňování socialistické zákonnosti, nesmí nás to vést k podceňování dosud se vyskytujících negativních jevů. Vždyť budování vyspělé socialistické společnosti a velké perspektivy komunistických zítřků vyžadují ještě výraznější rozvoj nových morálních a politických rysů člověka a spolu s ním i účinnější boj proti všem dosud se projevujícím přežitkům minulosti, které jej brzdí.

O úspěchu každé práce rozhodují kádry. Je proto nutné soustředit pozornost na živou organizátorskou práci našeho aparátu a na soustavnou jeho výchovu. Včasné odhalení chyb a nedostatků, rozbor příčin jejich vzniku a jejich cílevědomá náprava musí tvořit základ správné výchovy kádrů.

Úspěchy v práci závisí vždy na tom, nakolik se nám podaří využít předností socialistického společenského zřízení, nakolik jsme schopni zmobilizovat nesmírné zdroje, které nám toto zřízení poskytuje. Tyto přednosti naší společnosti se stále projevují na vyšší a vyšší úrovni. Roste a sílí morálně politická jednota lidu, dále se rozvíjí tvůrčí iniciativa pracujících, stále hlouběji pronikají do myšlení a způsobu jednání lidí socialistická a komunistická morálka. Právě zde je klíč k rozhodnému boji proti všem chybám a nedostatkům.

Na všech úsecích upevňování socialistické zákonnosti se dá pracovat ještě lépe, účinněji a koordinovaněji. Proto naše úsilí musí směřovat k tomu, aby tomuto vývoji bylo všestranně napomáháno, zejména včasným odhalováním nezákonností a jejich příčin, zdokonalováním forem a metod prokurátorského dozoru prosazováním účinných opatření k nápravě, upevňováním vedoucí úlohy strany v celé naší činnosti.

Prosím Národní shromáždění Československé socialistické republiky, aby projednalo zprávu o stavu socialistické zákonnosti.

Mohu ujistit Národní shromáždění, že každý pracovník prokuratury je si hluboce vědom své odpovědnosti vůči straně a státu za práci mu svěřenou a že dá všechny své síly do služeb své vlasti a svého lidu v zájmu velkého díla vybudování komunistické společnosti.

Místopředseda NS Pospíšil: Děkuji generálnímu prokurátorovi dr. Bartuškovi. Sděluji, že ústavně právní výbor předložil návrh usnesení ke zprávě generálního prokurátora o stavu socialistické zákonnosti.

Návrh usnesení vám byl rozdán.

Předsednictvo Národního shromáždění navrhuje, aby Národní shromáždění zvolilo návrhovou komisi, která ve smyslu předloženého návrhu, výsledku rozpravy a vašich připomínek předloží v závěru jednání tohoto bodu návrh konečného znění usnesení.

Jsou nějaké námitky proti tomuto postupu? (Nebyly.)

Nejsou.

Předsednictvo navrhuje, aby byla zvolena návrhová komise v tomto složení:

Předseda: posl. Šebík. Členové: posl. Borůvka, posl. Procházková, posl. dr. Kučera, posl. Bartoš, posl. Zedník, posl. Závodská.

Jsou nějaké připomínky nebo doplňky k tomuto návrhu? (Nebyly.)

Nejsou.

Kdo souhlasí s předloženým návrhem, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Tím byla schválena návrhová komise, která připraví návrh konečného znění usnesení. Přerušuji schůzi na 20 minut.

(Schůze přerušena v 10 hod. 43 min. a opět zahájena v 11 hod. 9 min.)

Podpredseda NZ dr. Kyselý: Zahajujem prerušenú schôdzu.

Do rozpravy k prejednávanej zpráve generálneho prokurátora o stave socialistickej zákonnosti sa prihlásili poslanci: Vávra, Brančík, Janulík, Zedník, Klas.

Dávam slovo prvému prihlásenému rečníkovi posl. Vávrovi.

Posl. Vávra: Soudružky a soudruzi poslanci,

ve zprávě generálního prokurátora o stavu socialistické zákonnosti mě zaujaly některé problémy, dotýkající se bezprostředně života a práce národních výborů. Dovolte mi, abych na některé z nich reagoval a doplnil je několika osobními poznatky.

Usnesení ústředního výboru Komunistické strany Československa z ledna minulého roku o přestavbě územní organizace státu a dalším prohloubení socialistické demokracie v činnosti a výstavbě národních výborů, stanovilo hlavní současné úkoly k úspěšnému splnění linie XI. sjezdu KSČ. V souvislosti s tím zaměřilo pozornost i na nové problémy, které je nutno řešit a vytvořit tak cestu k dalšímu vzestupu národního hospodářství a kultury, cestu k dalšímu všestrannému rozvoji vyspělé socialistické společnosti. Zdůraznilo, že v současné době jsou hlavním článkem dalšího prohlubování socialistické demokracie národní výbory, které představují nejmasovější organizaci pracujících. Jejich prostřednictvím se podílejí masy pracujících stále více na řízení hospodářské a kulturní výstavby a tak bezprostředně ovlivňují jejich organizátorskou činnost zaměřenou na plnění úkolů vytyčených stranou a vládou, na rozvoji téměř všech úseků našeho hospodářského a společenského života.

Pro plnění těchto náročných úkolů se dostalo národním výborům významného posílení nejen podstatným rozšířením jejich pravomoci a odpovědnosti, ale především tím, že těžiště řízení i správy přešlo do rukou jejich zastupitelských orgánů. Národní výbory se tak staly účinným mobilizačním činitelem, spjatým prostřednictvím svých volených sborů a aktivistů s nejširší masou pracujících.

Většina národních výborů i v našem Jihomoravském kraji je si plně vědoma své zákonné povinnosti. Svědčí o tom jejich úspěšná činnost na jednotlivých úsecích jejich působnosti. Dobrá organizátorská práce národních výborů, opírající se důsledně o spolupráci širokého okruhu občanů, přinesla kladné výsledky např. na zemědělském úseku, kde byly vcelku úspěšně splněny úkoly prvního roku třetí pětiletky a položeny základy ke zkrácení třetího pětiletého plánu v zemědělství. Pod jejich vedením se plně vyrovnaly se svými úkoly i podniky místního hospodářství.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP