Úterý 19. září 1961

Ve srovnání s minulými léty došlo k určitému zlepšení poměru družstevních orgánů a členů družstev k družstevnímu majetku a k upevnění družstevní kázně. V podstatě však trvá celkové podceňování významu dodržování zákonnosti pro zvýšení hospodářských výsledků družstev. Družstevní orgány a členové mnohých družstev neuplatňují důsledně všechna zákonná opatření k ochraně družstevního majetku, k posilování družstevní kázně a k zapojování družstevníků do správy a řízení družstva, a trpí porušování ustanovení stanov o organizaci práce a odměňování, o rozdělování produkce družstva, o záhumenkovém hospodářství, o provozování pomocné a přidružené výroby. Orgány družstva také nechávají většinou nepovšimnuty otázky uplatňování hmotné odpovědnosti. Nízká úroveň pomoci a dohledu státních orgánů vede pak k tomu, že některá družstva jednostranně prosazují zájmy svého družstva nad zájmy státu, zvláště při rozdělování produkce a při dotaci příslušných fondů. Nepomáhají také družstvům dostatečně při vysvětlování a používání zákonných ustanovení, nečelí falešným sousedským vztahům a škodlivé solidaritě. V důsledku toho kárné orgány a revizní komise většinou dosud neplní to poslání, které mají při ochraně družstevního majetku a upevnění družstevní kázně. Státní orgány musí účinněji působit k tomu, - a to jsou také problémy socialistické zákonnosti, - aby se plně rozvíjela vnitrodružstevní demokracie, aby se netrpěly případy nahrazování členských schůzí představenstvem a aby členové byli pravidelně seznamováni s plněním celoročních výrobně finančních plánů, jak to ukládají stanovy družstva.

Zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa v únoru 1961 poukázalo na nedostatečnou kontrolu a smiřlivecký postoj národních výborů k rozvoji přidružené výroby. Je třeba zajistit, aby druh a rozsah přidružené výroby byl vždy upraven ve vlastních stanovách družstva a schválen okresním národním výborem, aby přidružená výroba sloužila rozvoji zemědělské výroby, neohrožovala plnění vlastních úkolů družstva a aby nebyla zneužívána k soukromému podnikání.

Poznatky prokuratury konečně ukazují, že je třeba zesílit i pozornost k tomu, jak národní výbory a nákupní organizace dodržují zásady stanovené pro smluvní zabezpečení úkolů státního plánu nákupu v družstvech, jak působí k tomu, aby družstva pravidelně projednávala na svých členských schůzích plnění smluvních závazků a činila včasná opatření k odstranění příčin neplnění. Také plnění výrobních a výkupních úkolů a placení zemědělské daně soukromě hospodařícími rolníky je třeba věnovat větší pozornost a především důslednou kontrolu. Zejména místní národní výbory a jejich zemědělské komise často dosud zanedbávají svou zákonnou povinnost dohlížet na činnost družstev a soukromě hospodařících rolníků při rozdělování produkce. Evidence o nákupu je značně nespolehlivá a neslouží tak národním výborům jako účinný podklad k provádění kontroly.

Další upevnění socialistické zákonnosti na úseku zemědělství po tomto rozboru proto vyžaduje, aby soustavnější pozornost ze strany národních výborů byla zaměřena na kvalitní zpracování nových stanov JZD a především pracovních řádů a na jejich dodržování a na plnění všech úkolů, vyplývajících z usnesení pátého celostátního sjezdu JZD.

Zákon o ochraně zemědělského půdního fondu z července 1959 vyzdvihl nutnost chránit zemědělskou a zejména ornou půdu a vytvářet předpoklady pro její rozšiřování a zlepšování. Je ovšem třeba konstatovat, že celkem jsme nedosáhli dostatečných výsledků. Národní výbory nesmí dopouštět porušování zákona vlastníky a uživateli pozemků, musí vést řádný přehled o zemědělském půdním fondu a náležitě dbát o to, aby půda bylo odnímána zemědělské výrobě při občanské, průmyslové a zemědělské výstavbě, při výstavbě rekreačních chat apod., jen v míře nezbytně nutné.

Je nutno pomáhat mnohem účinněji jednotným zemědělským družstvům také při řešení právních otázek a vést je k soustavnému a správnému uplatňování zákonných ustanovení o ochraně družstevního majetku, upevňování družstevní kázně, o kontrole výrobní, hospodářské i finanční činnosti družstva, jeho orgánů a funkcionářů. K tomu je třeba soustředěného úsilí orgánů zemědělské správy všech stupňů, zejména národních výborů, prokuratury, Státní banky československé, orgánů veterinární, protiepidemické a hygienické péče.

Soudružky a soudruzi!

Socialistický stát považuje za svůj prvořadý úkol péči o pracujícího člověka. Projevuje se to nejen ve stále širším uspokojování hmotných a kulturních potřeb pracujících a vytváření podmínek pro postupné zkracování pracovní doby, ale též v péči o bezpečnost a ochranu zdraví při práci. S dosaženým stavem nemůžeme se však spokojit, protože nedostatky na tomto úseku jsou dosud ještě početné a závažné. Poslední havárie na dolech a železnicích jsou vážným signálem k tomu, aby hospodářské a odborové orgány zmobilizovaly všechny vnitřní zdroje pro upevnění kázně, odpovědnosti ke společnosti a důsledné dodržování bezpečnostních předpisů každým pracujícím.

Pracovní úrazovost vykázala v roce 1960 v celostátním měřítku jen malý pokles. Úrazová četnost (počet úrazů na jeden milión odpracovaných hodin) se snížila jen o 3,8%, a úrazová závažnost (počet zameškaných pracovních dní na jeden tisíc odpracovaných dnů) o 3,2%. Přitom je třeba konstatovat, že pokles byl docílen převážně jen snížením počtu úrazů s krátkodobou absencí. Úrazovost také nepoklesla ve všech hospodářských odvětvích. Zejména v zemědělství úrazovost v posledním období stále stoupá. Největšími zdroji úrazů je pád nebo sesutí materiálu, předmětů a břemen při jejich přemísťování (téměř 40%), pád osob s výše (přes 15%), pracovní stroje (12%), nářadí a nástroje (10%) Základní příčinu je třeba spatřovat především v nepořádku na pracovištích, v nesprávné organizaci práce a v nedodržování bezpečnostních předpisů. Většinou jde o úrazy, a to je třeba si uvědomit, jejichž počet i závažnost lze podstatně snížit bez vynaložení větších finančních a materiálových prostředků důslednou péčí hospodářských a odborových orgánů, zaměřenou na správnou organizaci práce a dodržování pořádku a kázně na pracovištích. Doposud se nepodařilo prosadit řádné plnění povinností ze strany některých vedoucích pracovníků závodů a pracovníků orgánů jim nadřízených - to je třeba také zdůraznit - a zvýšit výrazně jejich iniciativu v péči o ochranu života a zdraví pracujících. Tento nedostatek je v úzké příčinné souvislosti se stále málo důrazným a málo důsledným výkonem dozoru na bezpečnost a ochranu zdraví při práci jak ze strany orgánů inspekce práce ROH, tak ze strany orgánů hygienické a protiepidemické služby, státního technického dozoru i ostatních resortních inspekčních a kontrolních orgánů.

S otázkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci souvisí také odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání. Je třeba dbát na to, aby tohoto zákona bylo v praxi více používáno jako jednoho z významných prostředků působení k tomu, aby se pracovní prostředí v jednotlivých závodech z hlediska bezpečnosti při práci neustále zlepšovalo. Nejde jen o uspokojení subjektivních zájmů, ale i o zvýšení společenské kontroly a odpovědnosti za pracovní prostředí.

Ve všech podnicích, závodech a pracovištích je třeba dovést do konce výsledky diskuse k zákonu o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci. I prokuratura musí dbát na to, aby byly realizovány konkrétní připomínky pracujících a opatření přijatá v kolektivních smlouvách. Při porušování bezpečnostních předpisů je třeba účinněji než dosud používat kárných opatření a hmotných sankcí proti pracovníkům, kteří nedbají nebo trpí porušování zákonných ustanovení. Je třeba prosadit i důsledné plnění usnesení vlády z 15. června 1960 č. 530, o odstranění příčin fyzicky namáhavé práce při manipulaci s materiálem a ve vnitrozávodní dopravě. Samozřejmě nejúčinnějším prostředkem k odstranění nedostatků je rozvíjení výchovy i iniciativy pracujících a vyvozování operativních závěrů z kritiky a podnětů pracujících. Také národní výbory musí více než dosud plně rozvinout plnění úkolů jim uložených novým zákonem o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci. Stanou-li se otázky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na každém pracovišti nedílnou součástí hospodářskoorganizátorské a řídící činnosti odpovědných pracovníků, kteří plánují, organizují a řídí výrobu, - to je jeden požadavek, a budou-li odborové organizace a orgány šířeji rozvíjet výchovnou práci a uplatňovat opatření zaručená zákonem o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, - to je druhý požadavek, dosáhneme takové situace, aby otázky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se staly životně důležitou potřebou každého pracujícího a aby byly pracujícími chápány jako společenská povinnost a nejen osobní záležitost jednotlivců.

Dosahované úspěchy v železniční dopravě jsou často znevažovány značnými škodami na majetku a také na zdraví a životech pracujících, k nimž dochází při nehodách. Tyto nehody souvisí především s nízkou úrovní řídící a kontrolní činnosti a s nedostatkem disciplíny jednotlivých pracovníků. Předpisy provozní a předpisy o bezpečnosti v dopravě nejsou dosud vždy náležitě dodržovány. Řídící a kontrolní orgány se přitom nedostatečně opírají o stranické a odborové organizace. Mnohdy jsou pomíjeny podnětné náměty z řad pracujících k zajištění bezpečné práce. Při vyšetřování zejména menších nehod se někdy projevuje i falešná solidarita s viníky. Cestou k zjednání nápravy na úseku železniční dopravy je především důsledné plnění usnesení ústředního výboru Komunistické strany Československa ze dne 17. ledna 1961 a ze 14. dubna 1961. Všemi prostředky je třeba působit k upevnění a zvýšení státní kázně a pracovní disciplíny - jako základní podmínky pro zvýšení bezpečnosti a plynulosti železniční dopravy. Je třeba prosazovat důsledné dodržování železničního přepravního řádu nejen orgány ČSD, ale též přepravci.

Prudký vzestup osobní i nákladové automobilové dopravy a zvýšení počtu motorových vozidel všeho druhu přináší s sebou zvýšené nebezpečí pro všechny uživatele silnic. Počet silničních nehod a jejich nebezpečnost z hlediska následků je stále vážný. O tom jste informováni pravidelnými zprávami Veřejné bezpečnosti. Hlavní příčinou silničních nehod je nedodržování předpisů o silniční dopravě, především předpisů o rychlosti, vyhýbání, předjíždění, přednosti v jízdě a v menší míře o údržbě a technickém vybavení vozidel. Mnohé nehody jsou rovněž zaviněny nebo spoluzaviněny jinými účastníky silničního provozu, jako jsou motocyklisté, cyklisté, chodci, vozkové, popřípadě děti hrající si na vozovce. Povážlivým zjevem je, že velké množství silničních nehod je způsobováno podnapilými, případně i opilými řidiči. Někteří řidiči dosud nedbají zákazu požívání alkoholických nápojů před a během jízdy. Také personál restaurací a hostinců porušuje zákaz podávání alkoholických nápojů řidičům. Závěr je jeden: zvýšit ze strany všech příslušných orgánů i společenských organizací úsilí za zvýšení dopravní kázně na silnicích vůbec, zejména pak boj proti opilým a podnapilým řidičům, a to jak prostředky výchovy, tak i cestou přísného a důsledného trestního postihu v případech, kde prostředky výchovy jsou neúčinné. Ještě důsledněji je třeba používat předpisů o odnětí řidičských průkazů osobám, které bezpečnost a plynulost v silniční dopravě ohrožují z lehkomyslnosti a bezohlednosti.

Plnění výrobních úkolů vyžaduje žádoucí stabilizaci pracovních sil. Naše socialistická ústava vysoko vyzdvihla sociálně-ekonomická práva občanů. Ze všech těchto důvodů má dodržování zákonnosti v oblasti pracovně právních vztahů důležitý politický a hospodářský význam. I když celkový vývoj je příznivý, přesto se ještě setkáváme s porušováním zákonnosti, které někdy vyplývá ze snahy uspokojit úzké patriotické zájmy jednotlivých závodů, někdy však je i projevem nezájmu a lhostejnosti k právům a zájmům pracujících. Na úseku pracovně právních vztahů je třeba především zlepšit stav zákonnosti v oblasti dodržování předpisů o zákonné pracovní době mladistvých, o práci na pracovištích, kde je zvýšenou měrou ohroženo zdraví zaměstnanců, zejména žen a mladistvých, a o zajištění pracovního umístění osob se změněnou pracovní schopností. Tyto úkoly musí ještě důsledněji plnit a zajišťovat zejména odborové orgány a národní výbory všech stupňů.

Také odstraňování nedostatků v součinnosti odborových orgánů při uzavírání a rozvázání pracovního poměru je třeba dále věnovat pozornost. Ke zkvalitnění projednávání pracovních věcí přispívá zavádění rozhodčího řízení. Je třeba dále pomáhat při školení členů ZV ROH, kteří mají rozhodčí řízení provádět.

V současné době, v níž bytová potřeba není ještě plně kryta, má velký význam spravedlivé rozdělování bytů. I když došlo ve většině krajů k dalšímu zlepšení stavu zákonnosti, trvá dosud řada nedostatků v uplatňování zákona o hospodaření s byty, které ztěžují provádění bytové politiky a jsou častým pramenem nespokojenosti a stížností pracujících. Základní příčina je v tom, že mnozí pracovníci národních výborů dosud podceňují nutnost dodržování socialistické zákonnosti v bytových věcech. Druhá příčina spočívá v tom, že ne na všech místech je dosud dostatečně rozvinuta přímá účast pracujících na provádění bytové politiky.

Je třeba prohloubit proto kontrolní a revizní činnost na úseku bytovém. Plenární zasedání národních výborů mají věnovat otázkám bytové politiky soustavnou pozornost. Také komise národních výborů mají se zabývat více otázkami bytové politiky komplexně a neomezovat se převážně na řešení jednotlivých konkrétních případů.

K zvyšování životní úrovně pracujících patří rovněž péče o zdravé a příznivé životní prostředí. Zatím co dodržování předpisů o údržbě a dalším zvelebování lesního bohatství se v posledním období značně zlepšilo, zůstává náléhavým problémem otázka čistoty vodních toků a čistoty ovzduší. Zlepšení, které se projevilo zejména po vydání usnesení vlády v posledních létech, není však dosti výrazné. Je tomu tak proto, že opatření uvedená v usneseních, jako je zajišťování revizí a dalších opatření orgány národních výborů, používání sankcí za znečišťování apod., nejsou důsledně plněna. Některé národní výbory nemají ani úplný přehled vodohospodářských děl a zařízení a příslušných vodohospodářských povolení. To pak znesnadňuje operativní a účinná opatření k zlepšení stavu zákonnosti v této oblasti.

Soudružky a soudruzi,

v závěru této druhé části zprávy zmíním se ještě o některých problémech, které mají velký význam při vytváření nových, socialistických vztahů, při výchově nového socialistického člověka.

Velká většina pracujících je si vědoma, že plnění povinností vůči státu a společnosti je nejpřednějším morálním závazkem. Hnutí brigád socialistické práce přesvědčivě prokazuje, jak socialistický člověk cítí odpovědnost za chování svých spolupracovníků, za to, co se prostě děje kolem něho. Jeho účastníci spolu s dodržováním společenských povinností aktivně bojují za prosazení společenské kázně a morálky a vedou k odpovědnosti i ostatní. Tento požadavek musíme prosazovat u všech občanů. K tomu cíli musíme podporovat široké zapojení pracujících do různých orgánů a aktivů, jež sledují upevnění společenského pořádku a pravidel socialistického soužití, jako jsou komise na ochranu soc. vlastnictví, komise bezpečnosti práce, kárné orgány, místní lidové soudy, pomocné stráže veřejné bezpečnosti, bezpečnostní hlídky na závodech apod.

V té souvislosti je třeba připomenout, že v socialistickém státě nelze stavět práva a povinnosti vedle sebe nebo dokonce proti sobě. Proto další rozvoj a upevnění socialistické společnosti vyžaduje uvědomělé plnění povinností ke státu a společnosti. Vážným prohřeškem proti společnosti je zneužívání práv ke škodě společnosti, jehož se dopouští zejména zbytky vykořisťovatelských tříd.

Soustavně je třeba vést také boj proti alkoholismu jako jednomu z přežitků minulosti. Tento boj je především otázkou výchovy a převýchovy lidí. Bylo již dosaženo určitých úspěchů. O tom svědčí i pokles spotřeby lihovin i když nevelkého vzestupu spotřeby nealkoholických nápojů. Nestřídmé požívání alkoholu je dosud častou příčinou trestné činnosti. Výchova pracujících k střídmosti v požívání alkoholu je řízena a koordinována protialkoholními sbory. Zkvalitnit je třeba činnost Ústředního protialkoholního sboru zejména z hlediska řízení, kontroly a koordinace činnosti protialkoholních sborů. Úspěšnost protialkoholních opatření je někdy oslabována tím, že se na jejich provádění aktivně nepodílejí všechny složky a že se protialkoholní opatření a výchova nesprávně považují za záležitost výlučně zdravotnickou. Boj proti alkoholismu je třeba proto rozvinout za plného využití práv i povinností všech státních orgánů i společenských organizací, za uplatnění výchovného vlivu všech pracujících. Je proto správné, že se připravuje vydání zákona o boji proti alkoholismu.

Převážná většina porušování zákonů nepramení z nepřátelství k socialistickému zřízení, ale z toho, že v naší společnosti ještě působí přežitky kapitalismu v myslích a jednání lidí. Právě vzhledem k této příčině je třeba zvýšit výchovu pracujících k uvědomělému postoji ke státu a společnosti. Je plně v možnostech našeho společenského zřízení, aby soustavnou politickou, organizátorskou a výchovnou prací všech státních orgánů a společenských organizací ještě účinněji byly překonávány přežitky kapitalismu v jednání lidí, projevující se v poškozování a rozkrádání socialistického vlastnictví, v porušování zásad socialistického soužití, v nekázni a v nesprávném poměru k rodině a výchově dětí. Výchova pracujících v duchu kolektivismu, výchova k dobrovolnému respektování zásad socialistického soužití, soudružské vzájemné pomoci, k ochraně socialistického vlastnictví a vytváření atmosféry nesmiřitelného postoje k lidem, kteří porušují zákony - to je dnes hlavní úkol při upevňování socialistických společenských vztahů a konec konců při upevňování soc. zákonnosti. Je důležité již dnes usilovat o to, aby dodržování pravidel socialistického soužití vycházelo u každého pracujícího z hlubokého osobního přesvědčení. Síla uvědomění musí být silnější než obava před potrestáním a jinými důsledky, vyvozovanými z porušování zákonů. Musíme již dnes vidět perspektivu doby, kdy síla zákona bude nahrazena silou uvědomění.

Soudružky a soudruzi,

naše právo je důležitým nástrojem organizace socialistické společnosti, důležitým prostředkem socialistické výchovy pracujících k dobrovolnému a uvědomělému plnění úkolů vyspělé socialistické společnosti a zároveň velmi významnou zárukou ochrany státu před úklady třídních nepřátel. Proto klademe na přísné dodržování socialistické zákonnosti takový důraz. Tím větší je odpovědnost všech státních orgánů, občanů i společenských organizací, aby byly důsledně rozvíjeny všechny příznivé podmínky, které zrychlují proces upevňování socialistické zákonnosti a zintenzívňují boj proti jejímu narušování. Je třeba dát odpověď na otázku, v čem je třeba především prohloubit a zkvalitnit úsilí za upevňování socialistické zákonnosti.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP