Předseda Národního
shromáždění Fierlinger a místopředsedové
Fiala, dr. Kyselý, Pospíšil.
Členové politického
byra ÚV KSČ první tajemník ÚV
KSS Bacílek, místopředseda vlády Barák,
Pavol David, místopředseda vlády
a předseda Státní plánovací
komise inž. Šimůnek; kandidáti
politického byra ÚV KSČ Hlína,
Kolder, místopředseda vlády Strechaj;
tajemník ÚV KSČ Dubček; ministři
dr. Neuman, Biľak, Václav David, Krajčír,
Krosnář, arm. gen. Lomský, Majling,
Štrougal, dr. Kahuda, dr. Vlasák
a inž. Púčik.
263 poslanců podle prezenční
listiny.
Předseda Fierlinger
(zvoní): Zahajuji přerušenou 9. schůzi
Národního shromáždění.
Přistoupíme k projednávání
druhého bodu pořadu, kterým je
2. Zpráva výboru
zahraničního k návrhu presidenta republiky
(tisk 54), kterým se předkládá Národnímu
shromáždění Československé
socialistické republiky k souhlasu Smlouva o přátelství
a spolupráci mezi Československou socialistickou
republikou a Indonéskou republikou, podepsaná v
Praze dne 29. května 1961.
Zpravodajkyní je poslankyně
Míšková, dávám jí
slovo.
Zpravodajka posl. Míšková:
Soudružky a soudruzi poslanci!
Naše přátelské
vztahy s Indonéskou republikou se rozvíjejí
po mnoho let. Již v době, kdy indonéský
lid bojoval za osvobození své země od koloniální
nadvlády, měl plné sympatie našeho lidu.
Nezůstal osamocen ani tehdy,
kdy bojoval proti kontrarevolučním bandám.
Naše přátelství je stále upevňováno
hospodářskou, obchodní i kulturní
spoluprací. Důkazem dobrých vztahů
obou zemí byla návštěva presidenta Indonéské
republiky dr. Ahmada Sukarna ve dnech 25.-29. května letošního
roku. Za svého pobytu se president Indonéské
republiky seznámil s budovatelskými výsledky
našeho lidu a přesvědčil se o upřímných
vztazích a vřelém přátelství,
které chová československý lid k lidu
Indonésie. Během této návštěvy
došlo k četným rozhovorům mezi představiteli
obou států, které byly vedeny v ovzduší
srdečnosti a vzájemného porozumění.
Plně potvrdily shodu názorů
na základní otázky mezinárodních
vztahů, zejména na politiku mírového
soužití, a v této souvislosti byl vysloven
oboustranný souhlas se závěry Bandungské
konference asijských a afrických států,
dále na zajištění všeobecného
a úplného odzbrojení pod účinnou
mezinárodní kontrolou, i shodné stanovisko
v otázce nutnosti definitivní likvidace kolonialismu
ve všech jeho formách. Shodné stanovisko zaujali
představitelé obou států i k situaci
v Západním Irianu.
Presidentem Československé
socialistické republiky byl potvrzen oprávněný
nárok Indonésie na tuto část jejího
území, jež je stále pod cizí
nadvládou.
Zároveň bylo konstantováno
s oboustranným uspokojením, že vzájemné
vztahy mezi oběma státy, zejména v osobních
stycích politických představitelů,
účinně přispívají k
prohloubení vzájemného porozumění
a přátelských vztahů mezi oběma
zeměmi. Začátkem minulého roku to
byla delegace Národního shromáždění,
vedená předsedou NS s. Fierlingerem, která
navštívila Indonésii, a jistě soudruzi
poslanci vzpomínají na krásné přivítání
a nezapomenutelné krásy v této zemi.
Na úseku hospodářských
a obchodních styků na základě již
uzavřených dohod jsme zajistili rovněž
dobré výsledky ve prospěch obou zemí.
Kulturní spolupráce dosud umožnila a bude jistě
i nadále prohlubovat možnosti poznání
bohaté kultury a života obou zemí. Překážkou
pro tato poznání nemohou být ani dálky,
které jsou mezi oběma zeměmi.
Rozloha této země je
poměrně veliká, zahrnuje malé a velké
ostrovy o celkové ploše asi 1,9 mil. km2.
Indonésie je zemědělským státem
a většina obyvatel, kterých je přes
90 mil., pracuje v zemědělství. Základem
této výroby je rostlinná výroba. Ve
sklizni některých plodin a jejich množství,
jako kaučuku, je prvá na světě. Další
obživou lidu je i lov perel a rybolov. Průmysl je
zde však málo rozvinutý, je převážně
potravinářský. Země má však
nedozírné nerostné bohatství rud,
uhlí a ropy. Jistě jsou tu velké předpoklady
pro další rozvoj průmyslu.
Není to náhodou, že
zůstává stejný odkaz po koloniálním
panství všem zemím, a to hospodářská
zaostalost a chudoba země, s kterou se lid jistě
v krátké době za pomoci svých přátel
vyrovná. Je to i snaha naší republiky, abychom
se podle uzavřených hospodářských
dohod za souhlasu a přání indonéské
vlády podíleli dodávkami investičních
celků a výrobků na plnění Indonéského
osmiletého plánu rozvoje. Naše snaha je prováděna
v naprosto přátelské pomoci na základě
našich možností pomáhat méně
vyvinutým státům budovat jejich samostatnost
a odpoutat se od závislosti na bývalých koloniálních
státech. Je to i v programu Prohlášení
komunistických a dělnických stran moskevských
porad, který naše vláda realizuje.
Jistě to bude posila pro budování
šťastnějšího života indonéského
lidu, který jde cestou nezávislé zahraniční
politiky, politiky pozitivní neutrality, opírající
se o přátelství se všemi zeměmi.
Od r. 1950 je Indonésie členem
OSN, zúčastnila se jednání Bandungské
konference a přijala její zásady, které
uvádí v život. Takováto politika není
však po chuti západním imperialistům,
kteří se snažili již v r. 1958 kontrarevolučním
pučem přivést tuto zemi na cestu své
politiky. Indonésie však těmto pokusům
úspěšně čelí, poněvadž
zná ze svých zkušeností, jaké
dobrodiní je možno od imperialistů očekávat.
Dobře však ví, že se může
spoléhat na přátelskou spolupráci
a pomoc zemí socialistického tábora v čele
se SSSR.
Politika aktivní neutrality
Indonésie se v poslední době projevila i
při řešení dalších mezinárodních
problémů a v nedávných dnech na konferenci
nezávislých zemí v Bělehradě,
kde president Sukarno mimo jiné zdůraznil, "že
dnešní situace ve světě není
výsledkem ideologického konfliktu mezi dvěma
bloky. Řekl, že jde o konflikt mezi novými
silami a starými silami, které chtějí
udržet své pozice. Odsoudil kolonialismus a imperialismus
a vyslovil své stanovisko k nutnosti odzbrojení
a mírového řešení německé
otázky." Zúčastnit se aktivní
práce na upevnění míru je tedy snahou
obou našich národů a bude jistě přispívat
k prohloubení našich přátelských
vztahů, tak jak o tom pojednává významný
dokument, který představitelé obou zemí
dne 29. května 1961 v Praze podepsali. Je to Smlouva o
přátelství a spolupráci mezi Československou
socialistickou republikou a Indonéskou republikou, kterou
president Československé socialistické republiky
soudruh Antonín Novotný předkládá
ve smyslu čl. 42 ústavy Národnímu
shromáždění k projednání
a k souhlasu.
Tato smlouva plně odpovídá
duchu naší socialistické ústavy, je
v ní vytyčena ta zásada, že naše
socialistická republika jako pevný článek
světové socialistické soustavy chce žít
v míru a přátelství se všemi
národy světa a přispívat k mírovému
soužití a k dobrým vztahům mezi státy
s různým společenským zřízením.
Obdobné smlouvy o přátelství
a spolupráci jsou již uzavřeny s Etiopií
a Kambodžou, v nichž vyjadřuje naše vláda
stanovisko žít v míru a přátelství
a pomáhat hospodářsky méně
vyvinutým zemím.
Smlouva obsahuje 7 článků
a má velký význam pro další rozvoj
hospodářské pomoci, hlavně pak v boji
obou států za upevnění světového
míru.
Významným ustanovením
smlovy jsou články 1-2, v nichž se oba státy
zavazují zúčastnit se všech mezinárodních
aktů, jejichž cílem je zajištění
světového míru a bezpečnosti a likvidace
kolonialismu ve všech jeho projevech, vyměnit si názory
na řešení všech mezinárodních
otázek, týkajících se zájmu
obou stran.
V článcích 3-4
smlouva obsahuje závazky obou zemí rozvíjet
vzájemnou spolupráci na základě vzájemného
respektování, svrchovanosti a nevměšování
se do vnitřních záležitostí,
rovnoprávnosti a vzájemných výhod,
a řešit případné spory výlučně
mírovými prostředky.
V čl. 5-6 se klade důraz
na rozvíjení spolupráce mezi Československou
socialistickou republikou a Indonésií v oblasti
hospodářské, kulturní a vědecko-technické.
Článek 7 obsahuje ustanovení
o sjednání této smlouvy na neomezené
časové období, jež zůstává
v platnosti, dokud ji kterákoliv ze smluvních stran
nevypoví písemně 12 měsíců
předem.
Poněvadž se jedná
o mezinárodně politickou smlouvu, je třeba,
aby podle čl. 42 ústavy Národní shromáždění
s ní vyslovilo souhlas.
Smlouva pak bude ratifikována
a nabude platnosti dnem výměny ratifikačních
listin.
Z obsahu návrhů je
zřejmé, že jde o smlouvu, která je uskutečněním
myšlenky mírového soužití mezi
státy s různým společenským
zřízením a která významně
přispěje k dalšímu všestrannému
rozvíjení vztahů mezi Československou
socialistickou republikou a Indonésií.
Soudružky a soudruzi, vítáme
jistě všichni uzavření této smlouvy,
smlouvy, jež zajišťuje věčné
přátelství a spolupráci ku prospěchu
lidu obou zemí. Radujeme se z možnosti hlubšího
poznání kultůry lidu Indonésie, z
poznání jeho krásných tanců
a zpěvů. Při loučení na ruzyňském
letišti prohlásil president dr. Ahmed Sukarno, že
nás sice dělí moře, avšak naše
srdce budou si blízká, jako srdce nejbližších
přátel.
Zahraniční výbor
NS projednal návrh smlouvy ve své schůzi
dne 13. září 1961 a jednomyslně doporučuje,
aby Národní shromáždění
Československé socialistické republiky projevilo
se smlouvou o přátelství a spolupráci
mezi Československou socialistickou republikou a Indonéskou
republikou podepsanou v Praze dne 29. května 1961, svůj
souhlas. (Potlesk.)
Předseda Fierlinger: Děkuji
zpravodajce posl. Míškové.
Do rozpravy se přihlásil
posl. akademik Klečka, dávám mu slovo.
Posl. akademik Klečka:
Pane ministře a předsedo Prozatímního
národního shromáždní, pane Saerul
Saleh, vážené Národní shromáždění,
soudružky a soudruzi!
Jako člen parlamentní
delegace, která navštívila počátkem
loňského roku Indonésii, měl jsem
příležitost poznat bohatou historii této
země, která se často obrazně označuje
jako korále navlečené na šňůře
rovníku. Během několika dnů, na které
v životě nelze zapomenout, nahlédli jsme do
přírodního a kulturního bohatství
Indonésie a především do bohatosti tvůrčích
sil jejího statečného a krásného
lidu, který dne, kdy se vymanil z feudálního
a koloniálního otroctví, vykročil
mohutným tempem k budování své osvobozené
vlasti.
To mne vede k tomu, abych zde zdůraznil,
že návrh na schválení smlouvy o přátelství
a spolupráci s Indonéskou republikou, který
projednáváme, má daleko větší
význam, než by se na první pohled zdálo.
Chceme-li pochopit plný význam této smlouvy,
musíme si uvědomit nejen dnešní, ale
- a to hlavně - budoucí význam Indonésie,
která je druhým partnerem této smlouvy.
Její význam spočívá
nejen ve faktoru ekonomickém, geografickém a vůbec
kvantitativním, ale - a nikoliv na posledním místě
- na faktoru mravně politickém.
O ekonomickém a geografickém
potenciálu Indonésie zde hovořila posl. Míšková.
Je nám jasné, že bude hrát velmi významnou
roli ve světové politice.
Avšak hlavní význam
Indonésie, který je uvedenými faktory podepřen,
spočívá v celkové vývojové
linii a politických tendencích tohoto státu.
Jistěže Indonésie
v nedávné době prodělávala
a do jisté míry i dnes prodělává
veliké obtíže vnitropolitické, které
pramení prvořadě z dravčí povahy
imperialistických choutek kapitalistických států,
které by se rády staly dědicem předchozích
vykořisťovatelů.
A právě proto, že
Indonésie i v této situaci dovedla nasadit kurs
mírové zahraniční politiky, je to
jeden z velkých - přímo dějinných
přínosů Indonésie.
Dějiny osvobození a
budování této země mohou sloužit
jako příklad pro ostatní státy, které
trhají pouto kolonialismu. A není to náhoda,
že právě závěry V. sjezdu Komunistické
strany Indonésie v roce 1954 a usnesení ústředního
výboru KS Indonésie z roku 1957 jsou toho základem.
Stát, který musí současně bojovat
proti domácímu feudalismu i zahraničnímu
imperialismu bývalých kolonizátorů,
i těch imperialistů, kteří by rádi
Indonésii nově strhli do svého područí
neokolonialismu; stát, který musí bojovat
proti domácí reakci i proti reakci zahraniční
a přitom dovede tak bojovně a nesmlouvavě
sledovat nejušlechtilejší cíle lidstva
- mír - to je stát vysokých mravních
hodnot, který má velikou přítomnost
a ještě větší budoucnost, a může
nám být jenom ctí, že s takovým
státem uzavíráme smlouvu tak ušlechtilých
tendencí jako je smlouva, kterou projednáváme.
A tyto vysoké morálně
politické tendence Indonésie - jak ukazuje historie
jejich boje za svobodu i historie samostatného státu,
nejsou zřejmě ani dočasné, ani náhodné.
Naopak je to v krátké
16tileté historii tohoto státu již celá
řada akcí, které jasně ukazují
nesmlouvavou protiimperialistickou a mírovou politiku tohoto
státu.
Již v počátcích
osvobozeneckého boje v letech 1920-1926 z iniciativy KS
Indonésie byla vytvořena antifašistická
fronta, která tak významně zasáhla
do dějin vzniku indonéského státu.
Celá historie zrodu Indonéské
republiky má dva charakteristické rysy, kterými
tato historie je prostoupena: je to boj proti imperialismu a snaha
o lepší sociální uspořádání
uvnitř země. Tuto druhou složku ovlivnila podstatně
politika Komunistické strany Indonésie, a proto
i v období srpnové revoluce v roce 1945 ne náhodou
opět KS Indonésie se stala vůdčí
silou v boji proti druhému bílému teroru
reakční Haltovy vlády, jejíž
odstranění položilo základy ke vstupu
Indonésie do tábora neutrálních států.
Rok 1958 byl v Indonésii analogií
našeho roku 1948. Pravicové síly, soustředěné
ve straně Masjumi a v pravicové sociální
demokracii, byly nejen odhaleny, ale i poraženy a tím
byla dána presidentu Sukarnovi možnost, aby byl v
březnu minulého roku vytvořen nový
parlament zvaný gotong-rojong (parlament spolupráce)
očištěný od otevřených
zrádců země.
Celé toto dlouhé období
úporného boje o svržení kolonialismu
v Indonésii až do jeho vítěžného
konce je protkáno myšlenkami ještě vyššími
než pouhou snahou o svržení kolonialismu.
Všechny zdravé podněty,
které se zrodily při vytváření
světové politiky, našly čilý
ohlas v politice mladé Indonéské republiky.
Proto také nebylo náhodou,
že konference asijských a afrických států,
která se konala v indonéském Bandungu na
Jávě 18.-24. dubna 1955, postavila Indonésii
na jedno z předních míst mezi státy,
které vytvářejí dějiny lidstva.
Bandung neznamená pouze magnu
chartu pro podrobené národy Asie a Afriky. Jeho
význam je daleko širší, neboť mnohé
z těch pout lidstva, které odsuzuje Bandungská
konference, neleží jenom na koloniálních
a polokoloniálních státech Asie a Afriky,
ale také na mnohých státech v Evropě
a Americe, které si sice říkají, že
jsou tak zvaně svobodné, které ale zatím
jsou ve stejném područí dolaru a libry, jako
kterákoliv asijská, či africká kolonie.
Bandung už v roce 1955 vytyčil
pro lidstvo cíle, které i dnes jsou hlavními
požadavky všech mírumilovných států
na světě.
Požadavek sebeurčení
národů a odstranění rasové
diskriminace, boj proti kolonialismu a jeho odsouzení,
snaha o hospodářský rozvoj afroasijské
oblasti, snaha o osvobození západního Iranu,
Alžíru a Maroka a důrazný požadavek,
aby do OSN byly přijaty pokrokové státy jako
např. Čína a Mongolsko - to je heslovitý
obsah Bandungské konference, která vznikla z iniciativy
Indonésie.