Již znalost nejzákladnějších
principů Bandungské deklarace stačí,
aby každý z nás dal svůj hlas pro schválení
této smlouvy. Avšak Bandungská deklarace není
jediným důvodem, proč budeme hlasovat pro
tuto smlouvu.
Mohl bych doložit velkou řadu
projevů zástupce Indonésie ve Spojených
národech, v nichž Sostroamidjojo pranýřoval
koloniální manýry kapitalistických
států, v nichž zdůvodňoval nutnost
přijetí Čínské lidové
republiky do OSN, v nichž útočí na kapitalistické
uchvatitelské metody, ať už se jednalo o Koreu,
Quatemalu, Kongo, Laos či Kubu.
Nejen tyto projevy s více
než pádnými argumenty v OSN, ale řada
činů ve prospěch utiskovaných národů,
jejichž uvedení by si vyžádalo příliš
mnoho času, je dalším argumentem, proč
nejen je nutno smlouvu s Indonésií schválit,
ale být na tuto smlouvu hrdý.
A tento bojový charakter Indonéské
politiky ve prospěch všech velkých myšlenek
lidstva pokračuje neustále dál.
Z poslední doby je to postoj,
který zaujala Indonéská delegace na konferenci
neutrálních států v Bělehradě,
která skončila v noci z 5. na 6. září
t. r. Rovněž na této konferenci indonéská
delegace přinesla řadu podnětných
návrhů, které byly schváleny a vtěleny
do dvou dokumentů, které konference vypracovala.
Jedná se o dokument "Hrozba
války a výzva k míru" a o dokument "Deklarace
konference šéfů států a vlád
nezúčastněných zemí".
V prvém dokumentu se konstatuje,
že nynější neobyčejně napjatá
mezinárodní situace hrozící válkou
nutí zúčastněné strany na Bělehradské
konferenci, aby vyzvaly SSSR a USA, aby začaly při
závazném respektování zásad
OSN jednat o mírovém vyřešení
současné situace. V druhé deklaraci pak je
požadováno, aby byla poskytnuta nezávislost
koloniálním zemím podle usnesení XV.
zasedání Valného shromáždění
OSN, aby byly zrušeny vojenské základny na
půdě cizích států, aby byl
vydán zákaz výroby a zkoušek nukleárních
zbraní, a proto je nutno ihned začít jednat
o všeobecném odzbrojení. Dále pak požaduje
tato deklarace, aby hospodářská pomoc méně
vyvinutým zemím nebyla vázána na žádné
politické podmínky, aby byla rozšířena
bezpečnostní a hospodářská
rada OSN, aby v ní byly zastoupeny jak státy kapitalistické,
tak lidové demokracie a nezúčastněné
státy. Rovněž je v deklaraci obsažen požadavek
uznání Čínské lidové
republiky a aby při řešení německé
a berlínské otázky nebylo použito zbraní.
Proč znovu opakuji všechny
tyto nám známé požadavky? Jen proto,
abychom si ukázali, jak tyto pilíře mírového
soužití všech národů světa
znovu a znovu jsou prosazovány Indonéskou republikou.
Všechny tyto požadavky Indonésie nevyslovuje
poprvé.
Nemůžeme nevidět,
že všechny tyto požadavky jsou páteří
zahraniční politiky Indonéské republiky
a jejího velkého presidenta Sukarna. Každý
člověk dobré vůle musí s těmito
požadavky souhlasit. Každý člověk,
jemuž záleží na životě a blahobytu
širokých mas pracujících lidí,
musí tyto požadavky podporovat, a proto také
každý poslanec naší socialistické
republiky musí radostně souhlasit se smlouvou, která
je nám ke schválení předložena,
protože tato smlouva je nejen prospěšná,
ale je obrazem největších ideálů
všeho lidstva, toužícího po míru,
přátelství a plodné spolupráci
mezi národy. (Potlesk.)
Předseda Fierlinger: Hlásí
se ještě někdo do rozpravy? (Nikdo.)
Do rozpravy se již nikdo nehlásí,
je tedy skončena.
Dávám zpravodajkyni
posl. Míškové slovo k doslovu.
Zpravodajka posl. Míšková:
Nebyly připomínky,
proto navrhuji, aby Smlouva byla schválena.
Předseda Fierlinger: Dovolte
mi poznámku. Jak již akademik s. Klečka se
zmínil, je našemu jednání přítomen
pan Saerul Saleh, ministr a předseda Prozatímního
národního shromáždění
Indonéské republiky. Srdečně ho vítám
mezi námi. (Dlouhotrvající potlesk.)
Smlouva, kterou nyní budeme
schvalovat, přispěje ještě více
k dalšímu rozvoji vzájemných přátelských,
politických, hospodářských a kulturních
styků mezi našimi zeměmi. Přejeme ze
srdce indonéskému lidu další úspěšný
hospodářsky rozvoj, plné osvobození
země od zbytků okupačního režimu
imperialistů a šťastnou budoucnost sjednocené
Indonésie. (Potlesk.)
Přistoupíme ke hlasování.
Nebudou-li proti tomu námitky, dám hlasovat podle
přednesené zpravodajské zprávy.
Jsou nějaké námitky
proti tomuto způsobu hlasování? (Nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí, aby Národní
shromáždění Československé
socialistické republiky vyslovilo podle čl. 42 ústavy
souhlas se Smlouvou a přátelství a spolupráci
mezi Československou socialistickou republikou a Indonéskou
republikou, podepsanou v Praze dne 29. května 1961, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování?
(Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní
shromáždění jednomyslně vyslovilo
souhlas se Smlouvou o přátelství a spolupráci
mezi Československou socialistickou republikou a Indonéskou
republikou, podepsanou v Praze dne 29. května 1961.
Tím jsme projednali druhý
bod pořadu. (Potlesk. Předsednictví převzal
místopředseda NS Pospíšil.)
Místopředseda NS Pospíšil:
Přistoupíme k projednávání
třetího bodu pořadu, kterým je
3. Zpráva generálního
prokurátora podle čl. 46 odst. 3 ústavy o
stavu socialistické zákonnosti.
Uděluji slovo generálnímu
prokurátorovi dr. Bartuškovi.
Generální prokurátor
posl. dr. Bartuška: Soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci!
Vycházeje z úkolu uloženého
článkem 46 odstavec 3 ústavy Československé
socialistické republiky, předkládám
k projednání Národnímu shromáždění
zprávu o stavu socialistické zákonnosti.
Cílem zprávy je informovat Národní
shromáždění o vývoji a současném
stavu socialistické zákonnosti, o dosažených
úspěších i vyskytujících
se nedostatcích, poukázat na jejich příčiny
a upozornit na základní úkoly v oblasti upevňování
socialistické zákonnosti, k nimž se musí
soustředit pozornost všech státních
orgánů, společenských organizací
a všeho lidu.
Socialistická zákonnost
je nedílnou součástí činnosti
naší socialistické společnosti. Jako
jeden z významných a nezbytných nástrojů
budování vyspělé socialistické
společnosti je těsně svázána
s růstem morálně politického uvědomění
lidu, s rozvíjením demokratických prvků
v činnosti všech státních orgánů
a společenských organizací, se zvyšováním
dobrovolné disciplíny a odpovědnosti každého
občana ke státu a společnosti.
Pro další upevňování
socialistické zákonnosti v naší zemi
je rozhodující, že hlavním úkolem
rozvíjení naší socialistické
státnosti je všestranný rozvoj socialistické
demokracie, zapojování všech občanů
do správy země a její hospodářské
a kulturní výstavby. Tento vývoj probíhá
v podmínkách všestranné organizátorské
a výchovné práce a je charakterizován
zvláště zvyšováním kontroly
společnosti nad činností funkcionářů
a pracovníků státního a hospodářského
aparátu a zesílením jejich odpovědnosti
před společností. Socialistická zákonnost
je a vždy bude jedním z nejvýznamnějších
prostředků rozvoje, upevňování
a zdokonalování socialistické demokracie.
Na druhé straně socialistická demokracie
zabezpečuje skutečně lidový charakter
našeho zákonodárství, vzbuzuje aktivní
zájem pracujících o jeho uskutečňování
a tak je i podmínkou upevnění socialistické
zákonnosti.
Je třeba dát odpověď
na otázku, čím je dáno základní
zaměření celého procesu upevňování
socialistické zákonnosti v naší zemi.
Hlavní funkce našeho socialistického státu
v současné etapě spočívá
v hospodářskoorganizátorské a kulturně
výchovné práci, v kontrole práce a
spotřeby, v ochraně socialistického vlastnictví
a socialistického právního řádu.
Stejně jako dosud zůstává zachována
funkce obrany státu před vojenským napadením
ze strany imperialistických mocností. Jde o zabezpečení
nejvyšší obranyschopnosti země a zvyšování
bojové pohotovosti našich ozbrojených sil.
Konečně postoj a nepřátelská
činnost zbytků vykořisťovatelských
tříd, agentur vysílaných imperialistickými
státy a protispolečenských živlů
vyžaduje i nadále soustavnou bdělost a ostražitost
lidu a důslednou rozhodnost všech státních
orgánů. Tím vším je vymezeno
základní zaměření celého
procesu upevňování socialistické zákonnosti
v naší zemi.
S rozvojem socialistické demokracie
ve všech oblastech života naší společnosti
se mění i metody práce státních
orgánů. Stále širšího významu
nabývá organizování a přesvědčování
lidí. Donucování nikdy nebylo rozhodující
a jedinou metodou v činnosti našeho socialistického
státu. Ani v současných podmínkách
však nelze vůbec upustit od používání
opatření státního donucení.
Jeho ostří je a musí být namířeno
proti agentuře vysílané imperialistickými
státy, proti zločinným, nebezpečným
pachatelům a proti recidivistům. Rozšiřování
sféry společenského přinucení
nesmí vést k podceňování opatření
státního donucení. Tyto skutečnosti
výrazně ovlivňují formy, metody i
politickou účinnost dozoru nad dodržováním
socialistické zákonnosti v naší zemi.
Přísné zachovávání
socialistické zákonnosti vždy bylo předmětem
soustavné péče Komunistické strany
Československa a jejího ústředního
výboru. O tom svědčí zejména
usnesení celostátní konference KSČ
z roku 1956 a usnesení ústředního
výboru KSČ z 8. 12. 1960 k dalšímu upevňování
socialistické zákonnosti a zlidovění
soudnictví. Také řada opatření
strany a vlády na úseku řízení
a kontroly našeho hospodářství umožnila,
aby se zkvalitnila péče a pomoc řídících
orgánů při vytváření
podmínek pro dodržování právních
předpisů, kterými jsou upraveny základní
úseky činnosti jednotlivých orgánů.
Byl vydán nový zákon o národních
výborech a vytvořeny podmínky pro kvalitativně
vyšší stupeň řízení
národních výborů všech stupňů,
zejména v poslední době ustanovením
Vládní komise pro řízení národních
výborů. Byly vydány zákony o místních
lidových soudech a úkolech národních
výborů při zajišťování
socialistického pořádku, které přispějí
především k dalšímu prohlubování
přímé účasti pracujících
na řešení problémů při
výchově nového, socialistického člověka.
Stále prohlubující se sepětí
státních orgánů s pracujícími
a zkvalitňování jejich činnosti spolu
se zvyšováním výchovného působení
nesporně napomáhá uvědomělému
dodržování právních předpisů.
Pracující a jejich organizace se stále v
širší míře bezprostředně
účastní na výkonu činnosti,
která dříve spadala do kompetence státních
orgánů, ať už jde o otázky nemocenského
pojištění a důchodového zabezpečení,
bezpečnost práce, pracovně právní
spory a řešení jiných negativních
projevů na pracovištích. Aktivní výkon
a podíl pracujících na řešení
konkrétních věcí vede k prohloubení
a upevnění socialistické zákonnosti.
Skutečný život v naší zemi potvrzuje,
že roste právní cítění
našich pracujících a dodržování
právních norem se stává v mnoha směrech
samozřejmostí.
Komunistická strana Československa
vychovává pracující, aby směle
a rozhodně reagovali na všechna porušování
socialistické zákonnosti a socialistického
soužití, aby nestrpěli jejich porušování,
a tak napomáhá k vytváření
atmosféry rozhodného odsouzení všech
porušovatelů socialistického právního
řádu. Stranické, státní i společenské
orgány vykonaly velkou práci při plnění
úkolů upevňování socialistické
zákonnosti a dodržování státní
disciplíny. Nepochybně i pracovníci bezpečnosti,
soudů a prokuratury přispěli svým
přínosem k upevnění socialistické
zákonnosti v naší vlasti. O vysoké úrovni
uvědomělosti našeho lidu svědčí,
že v současné době obrovská většina
obyvatelstva se aktivně účastní boje
proti porušovatelům socialistického právního
řádu, za snížení a vymýcení
kriminality.
Další rozvíjení
a upevnění socialistické zákonnosti
je nyní nerozlučně spojeno s rozšiřováním
socialistické demokracie a vzrůstáním
úlohy lidu a jeho organizací. Široké
masy pracujících čím dále tím
více se budou účastnit bezprostředního
výkonu socialistické zákonnosti ve sféře
správy hospodářského života a
organizace společenské práce. Společenské
organizace musí vedle státních orgánů
plnit funkce ochrany společenského pořádku,
práv občanů a každodenní prevence.
Rozhodující význam má cílevědomá
politická, organizátorská a výchovná
činnost, zaměřená k růstu socialistického
uvědomění, k aktivní účasti
pracujících na upevňování uvědomělé
disciplíny a socialistické zákonnosti. Avšak
vzrůstání role společenských
organizací nevede a nesmí vést ke snižování
role státních orgánů a neznamená
oslabení úlohy socialistického státu
ve výstavbě socialismu a komunismu. Naopak vykonávání
řady státních úkolů společenskými
organizacemi rozšiřuje a dále upevňuje
politickou základnu socialistické společnosti.
Náš socialistický stát bude s to věnovat
ještě větší pozornost rozvoji ekonomiky,
která tvoří materiální základnu
našeho socialistického zřízení.
Dokladem blahodárného
působení těchto socialistických přeměn
v naší společnosti a účinnosti
kulturně výchovné práce pod vedením
naší strany je i vývoj stavu zákonnosti
v naší republice. Ve své zprávě
o vývoji a současném stavu socialistické
zákonnosti zaměřím se především
na ty oblasti, které jsou v současné etapě
budování vyspělé socialistické
společnosti nejdůležitější
a na ty oblasti, v nichž je třeba rozhodnějším
způsobem využívat příznivých
podmínek socialistického řádu k neustálému
upevňování socialistické zákonnosti
a pravidel socialistického soužití.
Soudružky a soudruzi,
náš stát se upevnil
jako socialistický řád pracujících
v čele s dělnickou třídou. Pracující
a jejich organizace se stále aktivněji a iniciativněji
účastní správy státu a rozhodování
všech otázek života naší společnosti.
To vše vede k tomu, že se zákonitě zmenšuje
rozsah protispolečenských jevů, že normy
života socialistické společnosti jsou stále
více dobrovolně a uvědoměle nejen
dodržovány, ale i aktivně prosazovány
velkou většinou občanů.
Působení socialistických
přeměn v naší společnosti mělo
proto podstatný vliv i na celkový pokles trestné
činnosti. Její sociální kořeny
jsou v naší zemi již úplně odstraněny.
Jde většinou o vlivy staré společnosti,
přežitky kapitalismu v myšlení, způsobu
života a vědomí lidí, proti nimž
je naše společnost s to účinně
bojovat.
V loňském roce byla
situace již taková, že počet odsouzených
na 100 000 obyvatel se snížil o plných
66% počtu odsouzených na stejný počet
obyvatel v buržoazní republice v roce 1934. Vezmeme-li
za základ rok 1956 a vyjádříme-li
jej indexem 100, počet zjištěných trestných
jednání klesal takto: v roce 1957 na 99,4, v roce
1958 na 97,3, v roce 1959 na 81,2 a v roce 1960 na 76,8%. V tomto
roce máme k dispozici jen statistickou evidenci za prvé
pololetí. Čísla z tohoto pololetí
o něco převyšují čísla
prvého pololetí 1960. Souvisí to s tím,
že v důsledku územní reorganizace v
roce 1960, v I. pololetí především,
byla snížena přechodně vyhledávací
činnost orgánů bezpečnosti a že
v důsledku určitého podceňování
nebezpečnosti byly nesprávně některé
trestné činy v tomto období vyřizovány
jinak než před soudem a tak unikaly statistické
evidenci. Skutečnost však je taková, že
rok od roku u nás kriminalita klesá, i když
vývoj neprobíhá rovnoměrně
ani u všech jejích druhů ani ve všech
okresech.
Tato tendence k snižování
kriminality u nás je v diametrálním rozporu
k neustále rok od roku rostoucí kriminalitě
v kapitalistických zemích. Vezmeme-li v úvahu
údaje z kapitalistických zemí z roku 1958,
srovnání ukáže, že počet
odsouzených osob na 100 000 obyvatel na příklad
v Německé spolkové republice činí
téměř čtyřnásobek, ve
Švýcarsku je vyšší téměř
o jednu třetinu. Obdobně je tomu ve většině
kapitalistických zemí. Skutečnou tragédií
v kapitalistických zemích je stále stoupající
zločinnost mládeže. To dokumentuje naprosto
neutěšené postavení mladých lidí
v kapitalistických zemích. Není třeba
rozvádět, že nepochybně na to má
vliv i záměrná ideologická příprava
mladých lidí, která se z nich snaží
vychovat poslušný nástroj zvůle agresívních
válečných kruhů imperialistických
zemí.
Naprosto rozdílné postavení
mladé generace v naší socialistické
společnosti, plné právo účastnit
se aktivně socialistické výstavby, správně
orientovaná výchova a příprava mladých
lidí k uskutečňování velkolepých
perspektiv komunismu, obráží se i ve skutečně
nepatrném počtu trestnosti naší mládeže.
Je skutečností, že více než 99%
mladých lidí ve věku do 18 let žije
spořádaným životem, účastní
se bohatého života naší společnosti.
Můžeme být právem hrdi nejen na pracovní
elán, ale i na vysoké morální kvality
naší mládeže. Tím ovšem větší
důraz klademe na odstranění všech příčin
kriminality té nepatrné části mládeže,
neboť naše socialistická společnost má
všechny předpoklady, aby se vypořádala
s tímto úkolem v nejkratší době.
V některých krajích, zejména Západočeském,
Severočeském, Jihomoravském, Západoslovenském
i v hlavním městě Praze musíme prohloubit
boj s příčinami kriminality mládeže.
Je třeba klást ještě větší
náročnost na výchovu v rodině, která
přestává být soukromou záležitostí
rodičů, ale je věcí odpovědnosti
vůči státu a společnosti. Zesílit
a zkoordinovat je třeba i výchovnou práci
závodů, škol, národních výborů
a všech společenských organizací. Velkou
pozornost musí národní výbory a jejich
aktiv věnovat mimoškolní činnosti mládeže.
Stále je třeba prohlubovat práci Sdružení
rodičů a přátel školy, orgánů
péče o mládež a účinně
koordinovat činnost státních orgánů
a společenských organizací, zejména
Československého svazu mládeže. Také
výchovu mládeže v dětských domovech
a domovech výchovy mládeže - a to je především
povinností ministerstva školství a kultury
- musíme zkvalitnit cestou správné diferenciace
a zvýšení úrovně pedagogické
práce.