Úterý 27. června 1961

Kde hledat příčinu nedostatků?

Dosud jsme svědky toho, že vedoucí hospodářští pracovníci na různých úsecích a stupních odpovědnosti nejsou dost aktivní při zavádění zdravotních a bezpečnostních opatření na pracovišti. I orgány ROH nevyužívají dostatečně pravomoci a také samotní pracující nedodržují předpisy o bezpečnosti při práci.

Ve snaze za každou cenu co nejlépe plnit plán, odkládá se řešení nedostatků, zvláště je-li spojeno s finančními náklady. Přitom je zřejmé, že právě v závodech s velkou úrazovostí dochází ke ztrátám, které mnohdy několikanásobně převyšují náklady spojené s odstraněním příčin úrazu. Největší, nenahraditelná ztráta přitom ovšem je poškození zdraví nebo dokonce smrt člověka, jak tomu bylo před třemi týdny v závodě Gama, kde špatně uskladněné výbušniny, neznalost předpisů s jejich zacházením, smířlivý poměr vedení k těmto nedostatkům, zavinily hromadný úraz pracujících. Mezi postiženými byl i bezpečnostní technik, který špatné manipulaci s nitrocelulózou přihlížel.

Odpovědnost za bezpečné pracoviště, za dadržování zásad bezpečnosti při práci musíme požadovat na všech stupních řízení výroby.

Dosud málo využíváme rozboru příčin úrazů na pracovištích k tomu, aby se z nich jak vedoucí, tak pracující poučili. Vyskytuje se naopak ještě někde snaha u mistrů vylíčit úraz tak, jako by šlo o nikým a ničím nezaviněnou náhodu. Co říci případu, který se stal v pražském závodě, kde údržbář spolu s mistrem naplnili rukavici vodíkem a manipulovali s ní nad otevřeným ohněm. Rukavice se vznítila a popálila v obličeji soudružku, která pracovala u sklářského kahanu. Celý případ byl vylíčen mistrem v hlášení tak, jako by šlo o nedopatření a navíc dostal údržbář při rozdělování prémií přidáno. Vím, že jistě je to případ ojedinělý, ale myslím, že je velmi poučný.

Často dochází k úrazům také proto, že pracující nejsou dostatečně a soustavně seznamováni s bezpečnostními předpisy, se zacházením a používáním ochranných pomůcek.

Také orgány ROH zůstaly na úseku bezpečnosti práce mnoho dlužny. Ustupování před tzv. objektivními potížemi, nárazové řešení, neplnění často kolektivní smlouvy pochopitelně nepřispívá k plánovitému a systematickému odstraňování závad na pracovištích a k spokojenosti pracujících.

Nemůžeme být spokojeni se skutečností, že například v I. čtvrtletí r. 1961 přes zlepšení stavu úrazovosti došlo v závodech a podnicích na území hl. města Prahy k 7876 úrazům, z nichž 9 bylo smrtelných. Následkem úrazů bylo zameškáno 144 tisíce směn. Také úrazovost mladistvých svědčí o tom, že při teoretickém i výrobním výcviku není dostatečná pozornost věnována výuce a seznámení s bezpečnostními předpisy. Např. v ČKD Stalingrad v I. čtvrtletí 1961 každý třicátý učeň utrpěl úraz. I při výstavbě nových závodů je třeba věnovat zvýšenou pozornost komplexnímu budování bezpečnostních a zdravotních zařízení. Např. v Panelárně v Holešovicích pro různé nedostatky i v bezpečnostním provozu bylo třikrát odloženo zahájení zkušebního provozu. Na mnoha pracovištích zlepšila by se bezpečnost práce i důsledným využitím stávajících možností odstraňováním drobných nedostatků, které zaviňují časté menší úrazy. Vyžaduje to ovšem u vedoucích hospodářských pracovníků, aby považovali otázky bezpečnosti při práci za nedělitelnou součást plnění hospodářských úkolů a řízení výroby. Vždyť zdraví pracujících je pro nás nejcennějším vlastnictvím.

Návrh nového zákona byl pracujícím předložen k diskusi. Zájem pracujících a jejich aktivní účast potvrdily, že pracující cítí odpovědnost a uvědomují si své postavení nositelů veškeré moci v našem státě, že jsou hospodáři na svých pracovištích. Největším kladem diskuse v Praze bylo, že byla spojována s prověrkami pracovišť a jen k zlepšení stavu pracoviště bylo podáno 3987 připomínek a podnětů, z nichž mnohé, jako např. v Pražských jatkách, se již realizovaly. V průběhu diskuse bylo ustaveno na území Prahy na 600 hlídek bezpečnosti práce. Např. v Tesle přispěly k tomu, že se zlepšila údržba vakuových zkoušeček, které zaviňovaly menší úrazy, a bylo podle předpisu zajištěno uskladnění radioaktivního odpadu. Řada kolektivů BSP doplňovala svůj závazek závazkem o bezúrazový provoz. Aktivní účast pracujících v diskusi k zákonu, projednávání nedostatků na pracovištích, prověrky, přispěly k tomu, že počet úrazů se snížil v průběhu tří měsíců oproti IV. čtvrtletí o 200. Nejúspěšnější byl závod ČKD Sokolovo, kde se snížil počet úrazů o 89. Tady je třeba využívat dobrých zkušeností, propagovat je a přenášet i na ostatní závody. V Čs. gumárnách bylo podáno v průběhu diskuse 18 zlepšovacích návrhů na zvýšení bezpečnosti na pracovišti. Středočeské dřevařské závody vyvolaly soutěž o nejmenší úrazovost a dosáhly toho, že úrazovost v jejich podnicích je o třetinu menší než je celostátní ukazatel. Závod Kras měl v I. čtvrtletí 1 úraz na 1400 zaměstnanců. V mnoha závodech zdůrazňovali pracující nutnost provádět účinná preventivní bezpečnostní opatření nejen při běžném provozu, ale hlavně při projektování a výrobě nových strojů a zařízení. Uplatňovali požadavek, aby komplexní rozvoj bezpečnosti a ochrany zdraví při práci byl zajišťován již při sestavování návrhů, výhledových a ročních plánů rozvoje národního hospodářství a aby byla důkladně prováděna kontrola při jejich uskutečňování. To vše svědčí o tom, že pracující na závodech si uvědomují svoji odpovědnost a povinnost při uvádění zákona v život.

Svoji úlohu musí sehrát v těsné spolupráci všechny společenské organizace na závodech, mládež, SČSP, vzájemnou výměnou zkušeností a propagací dobrých výsledků v ochraně zdraví a bezpečnosti při práci. ROH dostává podle zákona na úseku bezpečnosti a ochraně zdraví při práci velkou pravomoc, ale také odpovědnost. Má právo ukládat odpovědným hospodářským pracovníkům kromě kontroly a dozoru i taková opatření, která povedou k odstranění závad a tím i k prevenci proti úrazům. Má však také povinnost vést pracující k dodržování bezpečnostních předpisů a umožnit jim získání znalosti na tomto úseku. Důležitým ustanovením zákona je právo ÚRO spolupůsobit s resorty a navrhovat jim vydávání bezpečnostně technických předpisů. To jistě přispěje k tomu, aby předpisy byly účinné, konkrétně zaměřeny a správně pracujícími chápány. Rozšíří se a zvýší také pravomoc národních výborů za stav bezpečnosti a zdraví pracujících.

Jak máme mnohde zkušenosti, dosud se péče NV omezovala na účast při prověrkách pracovišť a protipožárních opatřeních, na udělování povolení nebo zákazu provozu. Zaktivizování komisí NV, poslanců, aktivu kolem NV jistě přispěje k tomu, aby bezpečnost při práci a ochrana zdraví pracujících se soustavně zlepšovaly a staly se předmětem pozornosti a stálé péče národních výborů. Přispěje to jistě k tomu, aby se práce národních výborů zlepšila, aby se upevnil styk s pracujícími na obvodech, na území, které spravují a aby nahradily po této stránce administrativní styk, úřadování a byrokratismus.

Soudružky a soudruzi poslanci!

Zákon o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci je dalším dokladem všestranné pozornosti a péče strany a vlády o pracující. Všichni jsme přijali návrh zákona s plným souhlasem. Tisíce připomínek a podnětů k zákonu, ke zlepšení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, znovu dokazují, že náš lid je hospodářem ve své socialistické vlasti. Při správném usměrňování a vysvětlování nám to také dává záruku, že zákon bude uplatňován na všech úsecích, že dále posílí i širokou aktivní účast pracujících na řešení tak důležité otázky, jakou je péče o bezpečnost a kulturnost práce tak, aby výsledky odpovídaly vynakládaným prostředkům a požadavkům vyspělé socialistické společnosti, jejímž cílem je spokojenost pracujících. (Potlesk.)

Místopředseda NS dr. Škoda: Pořad přihlášených řečníků je vyčerpán. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Do rozpravy se hlásí posl. Manďák, dávám mu slovo.

Posl. Manďák: Soudružky a soudruzi poslanci!

Jsem toho názoru, že při projednávání návrhu zákona o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci je třeba z tohoto místa říci zvlášť závažné slovo a varování všem odpovědným pracovníkům v zemědělství, zejména v JZD, na státních statcích a samozřejmě také ve státní zemědělské správě. To proto, že se stále podceňuje jednak stav, jaký v tomto směru v zemědělství doposud vládne, jednak aby bylo opravdu plně pochopeno, co nás v nejbližší době v zemědělství očekává. Vidím věci tak, že mezi stavem v průmyslu a mezi stavem v zemědělství je přímo výrazný rozdíl, že v našem průmyslu jsou nahromaděny ohromné zkušenosti dělnické třídy samotné v boji za bezpečnost práce. V zemědělství nebyl a doposud není dostatek těchto spolehlivých zkušeností. Vždyť vývoj v zemědělství do nedávné doby tento problém téměř ignoroval. Je proto jistě správné, že nový zákon plně zahrnuje toto odvětví našeho národního hospodářství v tom, jak toto odvětví v celém svém vývoji vyrostlo, že vymezuje povinnosti JZD, jejich představenstev, státních statků a jejich vedení, poslání odborů, pomoc státu technicko-poradenskou službou strojních a traktorových stanic apod. Podle mého soudu však musíme vidět, že diskuse v našem zemědělství mezi zemědělskými pracovníky o otázkách bezpečnosti práce nešla do dostatečné šířky ani hloubky a myslím, že se najde po přijetí tohoto významného zákona dost pracovníků, kteří budou překvapeni, až budou stát před zvýšenou odpovědností.

Co je tu nyní zvlášť významné? Soudím, že takový fakt, jako bylo prodání strojů ze strojních a traktorových stanic JZD, že tyto stroje tam byly převedeny, hraje neobyčejně důležitou úlohu právě v souvislosti s bezpečností práce, protože život ukázal, že ne všichni lidé, kteří s těmito stroji předtím pracovali, šli s nimi do JZD, aby tam jednak uplatnili to, čemu se už naučili, a aby tam také byli nositeli boje za zvýšenou bezpečnost při práci s těmito stroji. Tento stav staví do popředí zejména takový problém, jako je doprava v zemědělství. Přechod ohromné masy traktorů a jiných strojů směrem do zemědělství staví do popředí takovou otázku, jako je práce na svahovitých pozemcích s těžkými závěsnými stroji atd. V poslední době máme co činit zvláště s novými technologickými způsoby, s novými způsoby sklizně, používání složitých strojů apod. Vezměme si takový úsek, jako je chemizace zemědělství, o které hovoří konference naší strany, jaká to bude složitá věc pro mnohá JZD právě z hlediska ochrany a bezpečnosti práce. Do zemědělství se dodávají např. těžké jedy k hubení polních škůdců. V tomto směru dojde určitě k obratu pokud jde o organizaci práce a vymezení pracovníků, kteří se budou problematikou hnojení strojenými hnojivy a používáním chemických prostředků zabývat. Vezměme otázku elektrifikace našich stájí, jak se tato věc podceňuje. Máme zde co činit pokud jde o elektromotory a vůbec pokud jde o různé mechanismy, které jsou složité. Vezměme si problém sklizně cukrovky, který jakoby začínal probíhat novým způsobem, jak si to představujeme. Je to v začátcích a vidíme, kolik prvků z hlediska bezpečnosti práce a ochrany zdraví pracujících se nám tu vyskytne, začneme-li sklizní kombajny přes ohromnou masovou dopravu milionů a miliónů tun a statisíců vagónů cukrovky do cukrovarů. To je nyní již velmi náročné pokud jde o bezpečnost při práci. A když se podíváme na to, jak nám vzrostlo množství náhradních dílů, tedy požadavky na náhradní díly, srovnáme-li normu, která byla předtím s normou, která je teď, není bez zajímavosti podívat se, jak tento vzrůst náhradních dílů je v určitém poměru i k úrazovosti v zemědělství.

To však není všechno. Chceme přece pozvednout úroveň zemědělství na úroveň průmyslu. Bylo zde řečeno, že každoročně desetitisíce a desetitisíce traktorů půjdou do zemědělství, do JZD a státních statků. Celá mechanizace našeho zemědělství se nepředstavitelným způsobem zvýší. To bude jistě vyžadovat, aby si všichni tento stav, ohromné převratné změny v našem zemědělství pokud jde o techniku plně uvědomili, abychom si představili rozsah výchovné práce s lidmi, kteří v zemědělství jsou, i se starými lidmi a někdy přestárlými lidmi. Je zde otázka výchovy dorostu, výchovy mladých kádrů ve směru ovládnutí zemědělské techniky, která musí jít ruku v ruce s bezpečností práce, protože jinak bychom se nedostali kupředu.

Domnívám se tedy, že právě na základě tohoto zákona bude třeba rozpracovat celý systém opatření v našem zemědělství s tím, abychom viděli nové směry a nové cesty našeho zemědělství a abychom nebyli překvapeni, až by nastala jednou doba, a tyto věci se nám nahromadily a museli jsme je pak řešit s většími obtížemi.

Návrh zákona je dobrý, bude to zákon správný a znamenitý. Je to zákon, který bude třeba schválit, ale hlavně plně tento zákon dostat do života, do praxe, aby vývoj našeho zemědělství ve směru bezpečnosti práce, ve směru hygieny byl co nejlepší a sloužil k rozkvětu našeho zemědělství a tím také k rozkvětu naší země. (Potlesk.)

Místopředseda NS dr. Škoda: Přeje si ještě někdo slovo k návrhu zákona? (Nikdo.)

Končím rozpravu a dávám zpravodaji posl. Zupkovi slovo k doslovu. (Vzdává se slova.)

Můžeme přistoupit ke hlasování.

Protože nebyly podány žádné pozměňovací návrhy, dám hlasovat o celém návrhu poslanců Zupky, Kozelky, Paška, Závěty a Mátla najednou podle předložené společné zprávy výborů zdravotního a ústavně právního.

Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? (Nebyly.)

Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s celým návrhem zákona o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, a to ve znění společné zprávy výborů zdravotního a ústavně právního, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo návrh zákona o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci. (Potlesk.)

Soudružky a soudruzi, schválili jsme mimořádně důležitý zákon. Je třeba, aby všichni poslanci Národního shromáždění pomáhali ve svých volebních obvodech zajišťovat tento zákon, aby dnešní projednání zákona a jeho schválení znamenalo další stupeň boje proti úrazovosti na našich závodech a v našem zemědělství v zájmu ochrany zdraví našich pracujících.

Tím jsme projednali osmý bod pořadu schůze.

Místopředseda NS Pospíšil: Přistoupíme k projednání devátého bodu pořadu, kterým je

9. Zpráva výboru pro plán a rozpočet o vládním návrhu usnesení (tisk 45), jímž Národní shromáždění schvaluje podle čl. 41 ústavy státní závěrečný účet československé socialistické republiky za rok 1960.

Zpravodajem je posl. Tymeš, dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Tymeš: Soudružky a soudruzi!

Státní závěrečný účet za r. 1960, který vláda předkládá Národnímu shromáždění k projednání a schválení, je radostnou a úspěšnou bilancí práce našeho lidu za uplynulý rok. Poněvadž r. 1960 byl posledním rokem druhé pětiletky, je tento závěrečný účet současně přehledem výsledků druhého pětiletého plánu.

U nás jsme si již zvykli na to, že příjmy stanovené rozpočtovým zákonem se překračují tím, že se překračuje plnění plánu a zvyšuje hospodárnost.

Něco podobného nebylo možné za kapitalismu a proto také mnohé kapitalistické státy i dnes vždy končí roční bilanci svého hospodaření schodkem a stále více se zadlužují. Ministr financí USA očekává letos roční schodek o 3 miliardy dolarů vyšší než se plánovalo a bude činit více než 6 miliard dolarů. V Anglii, kde výdaje na zbrojení dosahují 36 % daní státního rozpočtu, připravují zvýšení nepřímých daní až o 100 %, aby aspoň z části kryli rozpočtový schodek.

Výsledky našeho hospodaření mluví výmluvně o tom, kdo lépe hospodaří, zda socialistické nebo kapitalistické země. Naše socialistická republika dosáhla v loňském jubilejním roce nejvyššího tempa rozvoje za celou druhou pětiletku. Rovněž národní důchod vzrostl o 8,5 %, tedy rychleji, než se plánovalo. Za celou druhou pětiletku vzrostl národní důchod zhruba o 41 %.

Rychlý růst národního důchodu umožnil, že se zvýšily investice o 11,3 % a současně rychle stoupala životní úroveň obyvatelstva. Zatímco v r. 1959 vzrostla osobní spotřeba o 5,1 %, loni to bylo již o 9 %. Bylo to umožněno vyššími příjmy dělníků a ostatních pracovníků i rolníků. Kromě toho, jak známo, jsme poskytli zdarma učebnice a školní pomůcky dětem, snížili poplatky v jeslích a mateřských školách a provedli i další opatření na zvýšení životní úrovně lidu.

Zvýšené pracovní úsilí a smysl pro hospodárnost se tedy projevily na stole každé rodiny.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP