Úterý 27. června 1961

Která kapitalistická vláda by mohla předložit tak úspěšnou bilanci hospodaření minulého roku, jakou nám dnes předkládá naše socialistická vláda?

Žádná, neboť kapitalismus nemůže úspěšně soutěžit se socialismem a kromě toho kapitalistické pijavice nedovolí, aby z výsledků hospodaření měl prospěch pracující lid.

Na radostných výsledcích našeho hospodaření má největší podíl průmysl. Průmyslová výroba se proti r. 1959 zvýšila o 11,7 %, což je nejvýraznější růst dosažený v druhé pětiletce.

Mluvíme-li s oprávněnou radostí a hrdostí o celkových výsledcích naší průmyslové výroby, nijak to neznamená, že přehlížíme nedostatky, které zvláště na některých podnicích jsou ještě velké. Proto právem se ve výboru pro plán a rozpočet při jednání o státním závěrečném účtu ukazovalo na to, že v r. 1960 opět bylo plnění plánu nerovnoměrné. Koncem měsíce a koncem čtvrtletí se často výrobní úkoly doháněly na úkor kvality a nákladů. Některé velmi důležité výrobní úkoly se nesplnily, což se nepříznivě projevilo u jejich odběratelů. Platí to zejména o sortimentu hutních výrobků.

Nepříznivým zjevem bylo, že úsilí o efektivnost se loni snížilo, že se růst produktivity práce proti r. 1959 zpomalil a že nebylo dosaženo plánovaného snížení nákladů. Úkol snížení vlastních nákladů se neplní ani v letošním roce.

Je proto třeba, aby se plnění těchto důležitých kvalitativních ukazatelů věnovala v tomto roce zvýšená pozornost jak řídícími orgány, tak i pracujícími na závodech. Nikdo se nesmí domnívat, že když jsme hospodářsky silnou zemí, nemusíme již zvyšovat efektivnost, růst výroby a produktivity práce a šetřit s hmotnými a finančními zdroji.

Připravujeme postupné zkracování pracovní doby za předpokladu, že výroba a životní úroveň lidu se bude dále zvyšovat. Jak bychom mohli zajistit rychlé stoupání životní úrovně obyvatelstva, kdyby se nevyrábělo více a levněji než dosud!

Na besedě v Československých automobilových opravnách v Jemnici, kterou jsem měl se členy brigád soc. práce, mne zvlášť zaujalo, jak soudruzi se snaží i při opravách vozů ušetřit co nejvíce materiálu. Naproti tomu v mnoha závodech se s materiálem nešetří, vyměňují se celé součástky i tam, kde by postačila menší oprava.

Výbor pro plán a rozpočet jednal o příčinách neplnění úkolů na důležitých úsecích našeho hospodářství, zejména v těžbě uhlí v ostravsko-karvínském revíru. Hrdina socialistické práce posl. s. Miska ukázal, jak vážným problémem pro Ostravsko je, že nábor pro doly se mnohdy provádí neodpovědně, což téměř znemožňuje stabilizaci pracovních sil, která je jedním z důležitých předpokladů rovnoměrného plnění plánu.

Posl. s. Bartoš právem kritizoval, že drahé stroje a zařízení jsou minimálně využívány. Jedna šachta úspěšně mechanismy používá, druhá nikoliv. Takových kritických připomínek je více a byly by málo platné, kdyby se rychle nezjednávala náprava. Nedostatky v průmyslové výrobě nepříznivě ovlivnily také plnění plánu centralizované investiční výstavby. Jestliže z rozpočtových prostředků na centralizovanou investiční výstavbu se nevyčerpalo 1276 milionů Kčs, pak vinu na tom mají kromě nedostatečné péče investorů a projekční přípravy zejména strojírenské a stavební podniky. Lze očekávat, že po zkušenostech z minulého roku učiní resorty a národní výbory včas všechna nutná opatření, aby plán centralizované investiční výstavby byl letos splněn. Jihomoravský kraj např. chce značným omezením decentralizované výstavby a rozestavěností a zejména mobilizací všech rezerv a plnou podporou rozvíjení iniciativy pracujících dosáhnout letos překročení plánu centralizované výstavby o 12 %.

V zemědělství jsme sice loni dosáhli nejlepších výsledků z celé druhé pětiletky, ovšem plán byl splněn pouze na 97 %. Přestože i v r. 1960 byly na potřeby zemědělství poskytnuty vysoké finanční prostředky - 22 079 miliónů Kčs - výsledky neodpovídají našim možnostem a potřebám. I mnohá JZD, která se zavázala, že třetí pětiletku splní za 4 roky, zatím neplní ani plánované úkoly. Také skutečnost, že náklady na zemědělskou výrobu byly opět proti plánu překročeny, a to u JZD i u státních statků, je velmi závažná.

Ústřední výbor KSČ věnuje rozvoji našeho zemědělství mimořádnou pozornost. Minulý týden schválil nesmírně významný dokument - referát prvního tajemníka ÚV KSČ a presidenta republiky soudruha A. Novotného - jako směrnici pro práci stranických orgánů a organizací, pro činnost vlády, ministerstev a národních výborů. Lze očekávat, že důležitá rozhodnutí a opatření ÚV naší strany se projeví již letos a zejména pak v příštích letech v podstatném zvýšení úrovně zemědělské výroby.

K rychlejšímu překonávání nedostatků v průmyslu i zemědělství nesporně přispějí též připravovaná opatření ministerstva financí o dalším zvyšování úrovně rozborové práce finančních orgánů a zlepšení její koordinace. Soustava rozborové práce je jednou z hlavních metód řízení národního hospodářství. Při rozboru nejde o mechanické dodatečné spočítání výsledků, nýbrž o tvůrčí hledání nejúčinnějšího řešení problémů a úkolů. Rozbory mají být prováděny pravidelně během roku za účasti pracujících a vrcholit ročními komplexními rozbory tak, aby tvořily jednotný ucelený systém.

Důležité je, aby rozbory hodnotily jak plnění plánovaných ukazatelů, tak i kvalitu plánu, tempo rozvoje, dosaženou úroveň a stupeň uspokojování potřeb v národním hospodářství. Rozborová činnost finančních orgánů má pracujícím na závodech, v JZD a národních výborech pomáhat, aby zvládli všechny složité otázky, jako např. hledání dalších zdrojů, zvyšování produktivity práce, snižování nákladů, zvyšování investiční výstavby, problémy finančního hospodaření apod.

Současně je třeba vytvářet předpoklady pro to, aby se pracující podniků i národních výborů mohli v plné míře podílet na řízení a kontrole hospodaření.

Je též důležité využívat více než dosud dlouhodobých normativů hmotné zainteresovanosti a ekonomických podnětů, zaměřených na rychlý rozvoj nové techniky a na efektivnost investiční výstavby. Stále větší váhu musíme klást na morální podněty.

Velký význam bude mít rovněž prohloubení zavádění normativů hmotné zainteresovanosti do vnitropodnikových jednotek tak, aby každý pracující je dovedl konkrétně využívat jako důležité páky pro zvýšení efektivnosti v duchu zásad chozrasčotu. Dnešní stav je ve většině závodů v tomto směru velmi neuspokojivý. S tím souvisí i lepší využívání prémiových fondů za účasti dělníků na řešení všech problémů výroby, techniky a hospodárnosti podniků.

Úroveň rozborové činnosti finančních orgánů byla v poslední době nesporně ovlivněna novou metodikou řízení, plánování a financování, zvýšenou pravomocí podniků, národních výborů a JZD, novou mzdovou soustavou, zkrácením pracovní doby, soutěží na závodech a komplexními rozbory.

Komplexní rozbory představují nový, kvalitativně vyšší stupeň rozborové činnosti a možno říci, že se staly nezbytnou součástí nových zásad řízení našeho národního hospodářství. Během tří let se úroveň komplexních rozborů v převážné části podniků podstatně zvýšila. Ve stále větším počtu podniků se na komplexních rozborech aktivně účastní pracující a zaměřují se na otázky, které jsou rozhodující pro rozvoj podniku a pro plnění jeho úkolů při uspokojování potřeb naší společnosti.

Vážnější nedostatky v komplexních rozborech jsou v JZD a na státních statcích. Zvláštní pozornost je třeba věnovat stále komplexním rozborům činnosti národních výborů. Bude třeba, aby letos se již intenzívněji zapojovaly do rozborové práce také komise národních výborů a aby lépe využívaly při rozborech poznatků a zkušeností, které členové národního výboru získají při styku s voliči.

Přestože komplexní rozbory za r. 1960 můžeme hodnotit kladně, je třeba konstatovat, že jejich výsledky nebyly dosti důsledně využívány řídícími orgány k zabezpečení úkolů na rok 1961, což se na některých úsecích našeho hospodářství projevilo nepříznivými výsledky v 1. čtvrtletí t. r. V budoucnu musíme proto orientovat komplexní rozbory perspektivně, zejména na problémy, úkoly a další možnosti příštího roku. Komplexní rozbory se musí stát organickou součástí prací na definitivním plánu podniku na příští rok. Proto vláda v usnesení ke státnímu závěrečnému účtu ukládá všem ministerstvům a radám KNV, aby připravily komplexní rozbory za r. 1961 tak, aby byly v mnohem větší míře než dosud také prověrkou zajištěnosti úkolů na r. 1962.

Úroveň práce podniku se musí hodnotit nejen podle procenta splnění plánu, nýbrž i podle kvalitativních ukazatelů a tempa růstu proti minulému období.

Péče našeho státu o stálé zvyšování životní úrovně obyvatelstva se projevuje v rostoucích výdajích na kulturní, zdravotní a sociální opatření. V roce 1960 jsme na tato opatření vydali 40 749 milionů Kčs, což je o 45 % více než v prvém roce naší druhé pětiletky. Jen na sociální zabezpečení jsme vydali 12 183 miliónů Kčs.

V péči o vzdělání, kulturu, zdravotnictví a sociální zabezpečení pracujících jsme na jednom z prvních míst na světě. Přitom se stále zvyšuje úloha národních výborů v hospodaření s těmito prostředky, které v místech mohou být vydávány se znalostí potřeby, tj. účelněji a hospodárněji. Národní výbory mají zvýšený podíl na rozpočtových výsledcích v r. 1960. Jejich rozpočtové výdaje dosáhly částky Kčs 36 727 mil., tj. 34,3 % celkových rozpočtových výdajů. Objem rozpočtů národních výborů se během druhé pětiletky zdvojnásobil, a to jednak v důsledku rozvoje hospodářství, zdravotnictví a kultury, jednak v důsledku převádění podniků a organizací z centrálních orgánů na národní výbory.

Výrazně se zvýšil podíl ONV a také MNV na celkovém objemu rozpočtu národních výborů. V r. 1959 činil podíl rozpočtů ONV na celkových výdajích rozpočtů národních výborů 46,2 %, loni již 71,9 %. Podíl MNV se zvýšil z 10,2 % na 14 %.

Zvýšené úkoly národních výborů po zavedení nové územní organizace k 1. 7. 1960 dávají předpoklady k řešení všech důležitých otázek v souladu s celostátními i místními potřebami. Na tento soulad se nesmí zapomínat. Zatím mnohé národní výbory se nedostatečně starají o potřeby obyvatelstva, zejména v placených službách obyvatelstvu máme mnoho nedostatků. Směrnice politbyra ÚV KSČ o rozšíření, zrychlení a zkvalitnění služeb se plní velmi neuspokojivě, zejména na venkově. Nejvíce stížností je na prádelny a čistírny šatů, kde u mnohých prádelen dodací lhůty jsou příliš dlouhé. Na drobné instalatérské práce a jiné údržbářské práce musí občané čekat až 2 měsíce i déle. Mnoho stížností je na nízkou kvalitu prováděných prací. Na mnoha nedostatcích ve službách mají vinu i centrální orgány, neboť strojové zařízení provozoven služeb je velmi zastaralé a rovněž zásobování materiálem a příděly strojů a výrobků jsou nedostatečné a nepravidelné. Národní výbory, jejich komise, odbory a aktivy musí soustředit více pozornosti na zvyšování hmotných a finančních zdrojů a na jejich efektivní rozdělování a tím zajištění spokojenosti občanstva, zejména pracujících žen.

Výdaje na správu státu mají klesající tendenci. Jestliže v r. 1956 činily 3,5 % z celkových výdajů státního rozpočtu, klesly v r. 1960 na 2,5 %. Také u národních výborů nastal po reorganizaci pokles systemizovaných pracovníků, a to o více než 20 %. Přitom je ještě v práci státního aparátu a národních výborů mnoho byrokratismu, jak o tom hovořil s. president Novotný na posledním zasedání ÚV KSČ. Bude třeba i nadále hledat cesty k zhospodárnění administrativy, a to nejen ve státní správě a národních výborech, ale také ve výrobě.

Soudružky a soudruzi, ukázal jsem stručně na klady i nedostatky v naší bilanci hospodaření za minulý rok. Byl to dobrý rok, rok 15. výročí osvobození naší vlasti slavnou Sovětskou armádou z nacistického otroctví, rok nezapomenutelných oslav a manifestací lásky a vděčnosti našeho lidu k Sovětskému svazu, historický rok socialistické ústavy, kdy naše republika byla vyhlášena za socialistickou republiku. Dík všem poctivým pracovníkům, kteří se zasloužili o tak dobrý a úspěšný rok. (Potlesk.)

To, že rozdíl v příjmech a vydáních, který činí 2782 mil. Kčs můžeme zčásti ponechat národním výborům a rozpočtovým organizacím na krytí nutných finančních potřeb, zejména na investice a konečný přebytek 1012 mil. Kčs použít na doplnění státních finančních rezerv, to je dobrý počátek do letošního roku. Překonáme-li rychle některé nepříznivé tendence, o nichž jsem hovořil, budou i letos výsledky práce našeho lidu dobré.

Máme pro to všechny předpoklady. Oslavy 40. výročí práce a bojů KSČ ukázaly celému světu, jak velká je důvěra, láska a vděčnost našeho pracujícího lidu k jeho osvědčené vůdkyni, KSČ, a pod vedením své strany naši pracující splní také vítězně velké a odpovědné úkoly jubilejního roku strany, r. 1961. (Potlesk.) Tím zajistíme další vzestup životní úrovně našeho lidu a významně přispějeme k dalšímu posílení socialistického tábora v mírovém soutěžení s kapitalismem a v jeho boji za mír.

Jménem výboru pro plán a rozpočet doporučuji Národnímu shromáždění ke schválení vládní návrh čís. 45 v tomto znění: "Národní shromáždění Československé socialistické republiky schvaluje státní závěrečný účet Československé socialistické republiky za rok 1960, který vykazuje rozdíl příjmů a výdajů hospodaření podle státního rozpočtu za rok 1960 v částce 2 781 523 tisíc Kčs.

Národní shromáždění souhlasí, aby tohoto rozdílu ve výši 2 781 523 tisíc Kčs bylo použito takto:

a) rozpočtové prostředky na decentralizovanou výstavbu, nevyčerpané u rozpočtových organizací do konce roku 1960, se ponechávají ústředním orgánům ve výši 299 662 tisíc Kčs;

b) na úhradu některých nekrytých potřeb roku 1960 a na další hospodářský a kulturní rozvoj se národním výborům ponechává 1 470 025 tisíc Kčs;

c) konečným přebytkem 1 011 836 tisíc Kčs se doplňují státní finanční rezervy. (Potlesk.)

Místopředseda NS Pospíšil: Děkuji zpravodaji posl. Tymešovi za přednesenou zprávu.

Hlásí se někdo do rozpravy? (Nikdo.)

Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme přistoupit ke hlasování.

Nebudou-li proti tomu námitky, dám hlasovat podle přednesené zpravodajské zprávy najednou.

Jsou nějaké námitky proti tomuto hlasování? (Nebyly.)

Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem usnesení, jímž Národní shromáždění schvaluje podle čl. 41 ústavy státní závěrečný účet Československé socialistické republiky za rok 1960, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo státní závěrečný účet Československé socialistické republiky za rok 1960.

Tím jsme projednali devátý bod pořadu schůze.

Posledním bodem dnešního pořadu, který ještě zbývá projednat, je

10. Doplňovací volba členů výborů Národního shromáždění a předsedy komise pro občanskou kontrolu nad výkonem trestu odnětí svobody (tisk bez čísla v příloze).

Předsednictvo Národního shromáždění se ve své schůzi dne 14. června 1961 usneslo na návrhu, aby podle § 8 zákona č. 107/1960 Sb. o jednacím a pracovním řádu Národního shromáždění byly provedeny doplňovací volby členů do výboru mandátového, ústavně právního, průmyslového, zemědělského a zdravotního. Dále aby byla provedena volba předsedy komise pro občanskou kontrolu nad výkonem trestu odnětí svobody.

Žádám místopředsedu NS s. Antonína Fialu, aby jménem předsednictva Národního shromáždění přednesl návrh.

Místopředseda NS Fiala: Soudružky a soudruzi poslanci. V článku 57 odst. 2 Československé socialistické ústavy se stanoví, že každý poslanec je zásadně povinen pracovat v některém výboru NS.

Předsednictvo NS se proto ve své schůzi dne 10. května 1961 usneslo, aby bylo prověřeno, jak tento článek ústavy je plněn. Po zjištění skutečnosti se na své další schůzi, konané dne 14. června t. r. usneslo, navrhnout plénu NS, aby poslanci: Holáň Emil, Kavalský Jaroslav, Vávra Jaroslav, Šarina Josef, Kubánek Vladimír, kteří zastávají funkci ověřovatelů, byli zvoleni do jednotlivých výborů NS. Stejně tak i posl. Josef Němec, který nedopatřením nebyl členem žádného výboru.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP