Která kapitalistická
vláda by mohla předložit tak úspěšnou
bilanci hospodaření minulého roku, jakou
nám dnes předkládá naše socialistická
vláda?
Žádná, neboť
kapitalismus nemůže úspěšně
soutěžit se socialismem a kromě toho kapitalistické
pijavice nedovolí, aby z výsledků hospodaření
měl prospěch pracující lid.
Na radostných výsledcích
našeho hospodaření má největší
podíl průmysl. Průmyslová výroba
se proti r. 1959 zvýšila o 11,7 %, což je nejvýraznější
růst dosažený v druhé pětiletce.
Mluvíme-li s oprávněnou
radostí a hrdostí o celkových výsledcích
naší průmyslové výroby, nijak
to neznamená, že přehlížíme
nedostatky, které zvláště na některých
podnicích jsou ještě velké. Proto právem
se ve výboru pro plán a rozpočet při
jednání o státním závěrečném
účtu ukazovalo na to, že v r. 1960 opět
bylo plnění plánu nerovnoměrné.
Koncem měsíce a koncem čtvrtletí se
často výrobní úkoly doháněly
na úkor kvality a nákladů. Některé
velmi důležité výrobní úkoly
se nesplnily, což se nepříznivě projevilo
u jejich odběratelů. Platí to zejména
o sortimentu hutních výrobků.
Nepříznivým
zjevem bylo, že úsilí o efektivnost se loni
snížilo, že se růst produktivity práce
proti r. 1959 zpomalil a že nebylo dosaženo plánovaného
snížení nákladů. Úkol
snížení vlastních nákladů
se neplní ani v letošním roce.
Je proto třeba, aby se plnění
těchto důležitých kvalitativních
ukazatelů věnovala v tomto roce zvýšená
pozornost jak řídícími orgány,
tak i pracujícími na závodech. Nikdo se nesmí
domnívat, že když jsme hospodářsky
silnou zemí, nemusíme již zvyšovat efektivnost,
růst výroby a produktivity práce a šetřit
s hmotnými a finančními zdroji.
Připravujeme postupné
zkracování pracovní doby za předpokladu,
že výroba a životní úroveň
lidu se bude dále zvyšovat. Jak bychom mohli zajistit
rychlé stoupání životní úrovně
obyvatelstva, kdyby se nevyrábělo více a
levněji než dosud!
Na besedě v Československých
automobilových opravnách v Jemnici, kterou jsem
měl se členy brigád soc. práce, mne
zvlášť zaujalo, jak soudruzi se snaží
i při opravách vozů ušetřit co
nejvíce materiálu. Naproti tomu v mnoha závodech
se s materiálem nešetří, vyměňují
se celé součástky i tam, kde by postačila
menší oprava.
Výbor pro plán a rozpočet
jednal o příčinách neplnění
úkolů na důležitých úsecích
našeho hospodářství, zejména
v těžbě uhlí v ostravsko-karvínském
revíru. Hrdina socialistické práce posl.
s. Miska ukázal, jak vážným problémem
pro Ostravsko je, že nábor pro doly se mnohdy provádí
neodpovědně, což téměř
znemožňuje stabilizaci pracovních sil, která
je jedním z důležitých předpokladů
rovnoměrného plnění plánu.
Posl. s. Bartoš právem
kritizoval, že drahé stroje a zařízení
jsou minimálně využívány. Jedna
šachta úspěšně mechanismy používá,
druhá nikoliv. Takových kritických připomínek
je více a byly by málo platné, kdyby se rychle
nezjednávala náprava. Nedostatky v průmyslové
výrobě nepříznivě ovlivnily
také plnění plánu centralizované
investiční výstavby. Jestliže z rozpočtových
prostředků na centralizovanou investiční
výstavbu se nevyčerpalo 1276 milionů Kčs,
pak vinu na tom mají kromě nedostatečné
péče investorů a projekční
přípravy zejména strojírenské
a stavební podniky. Lze očekávat, že
po zkušenostech z minulého roku učiní
resorty a národní výbory včas všechna
nutná opatření, aby plán centralizované
investiční výstavby byl letos splněn.
Jihomoravský kraj např. chce značným
omezením decentralizované výstavby a rozestavěností
a zejména mobilizací všech rezerv a plnou podporou
rozvíjení iniciativy pracujících dosáhnout
letos překročení plánu centralizované
výstavby o 12 %.
V zemědělství
jsme sice loni dosáhli nejlepších výsledků
z celé druhé pětiletky, ovšem plán
byl splněn pouze na 97 %. Přestože i v r. 1960
byly na potřeby zemědělství poskytnuty
vysoké finanční prostředky - 22 079
miliónů Kčs - výsledky neodpovídají
našim možnostem a potřebám. I mnohá
JZD, která se zavázala, že třetí
pětiletku splní za 4 roky, zatím neplní
ani plánované úkoly. Také skutečnost,
že náklady na zemědělskou výrobu
byly opět proti plánu překročeny,
a to u JZD i u státních statků, je velmi
závažná.
Ústřední výbor
KSČ věnuje rozvoji našeho zemědělství
mimořádnou pozornost. Minulý týden
schválil nesmírně významný
dokument - referát prvního tajemníka ÚV
KSČ a presidenta republiky soudruha A. Novotného
- jako směrnici pro práci stranických orgánů
a organizací, pro činnost vlády, ministerstev
a národních výborů. Lze očekávat,
že důležitá rozhodnutí a opatření
ÚV naší strany se projeví již letos
a zejména pak v příštích letech
v podstatném zvýšení úrovně
zemědělské výroby.
K rychlejšímu překonávání
nedostatků v průmyslu i zemědělství
nesporně přispějí též
připravovaná opatření ministerstva
financí o dalším zvyšování
úrovně rozborové práce finančních
orgánů a zlepšení její koordinace.
Soustava rozborové práce je jednou z hlavních
metód řízení národního
hospodářství. Při rozboru nejde o
mechanické dodatečné spočítání
výsledků, nýbrž o tvůrčí
hledání nejúčinnějšího
řešení problémů a úkolů.
Rozbory mají být prováděny pravidelně
během roku za účasti pracujících
a vrcholit ročními komplexními rozbory tak,
aby tvořily jednotný ucelený systém.
Důležité je, aby
rozbory hodnotily jak plnění plánovaných
ukazatelů, tak i kvalitu plánu, tempo rozvoje, dosaženou
úroveň a stupeň uspokojování
potřeb v národním hospodářství.
Rozborová činnost finančních orgánů
má pracujícím na závodech, v JZD a
národních výborech pomáhat, aby zvládli
všechny složité otázky, jako např.
hledání dalších zdrojů, zvyšování
produktivity práce, snižování nákladů,
zvyšování investiční výstavby,
problémy finančního hospodaření
apod.
Současně je třeba
vytvářet předpoklady pro to, aby se pracující
podniků i národních výborů
mohli v plné míře podílet na řízení
a kontrole hospodaření.
Je též důležité
využívat více než dosud dlouhodobých
normativů hmotné zainteresovanosti a ekonomických
podnětů, zaměřených na rychlý
rozvoj nové techniky a na efektivnost investiční
výstavby. Stále větší váhu
musíme klást na morální podněty.
Velký význam bude mít
rovněž prohloubení zavádění
normativů hmotné zainteresovanosti do vnitropodnikových
jednotek tak, aby každý pracující je
dovedl konkrétně využívat jako důležité
páky pro zvýšení efektivnosti v duchu
zásad chozrasčotu. Dnešní stav je ve
většině závodů v tomto směru
velmi neuspokojivý. S tím souvisí i lepší
využívání prémiových fondů
za účasti dělníků na řešení
všech problémů výroby, techniky a hospodárnosti
podniků.
Úroveň rozborové
činnosti finančních orgánů
byla v poslední době nesporně ovlivněna
novou metodikou řízení, plánování
a financování, zvýšenou pravomocí
podniků, národních výborů a
JZD, novou mzdovou soustavou, zkrácením pracovní
doby, soutěží na závodech a komplexními
rozbory.
Komplexní rozbory představují
nový, kvalitativně vyšší stupeň
rozborové činnosti a možno říci,
že se staly nezbytnou součástí nových
zásad řízení našeho národního
hospodářství. Během tří
let se úroveň komplexních rozborů
v převážné části podniků
podstatně zvýšila. Ve stále větším
počtu podniků se na komplexních rozborech
aktivně účastní pracující
a zaměřují se na otázky, které
jsou rozhodující pro rozvoj podniku a pro plnění
jeho úkolů při uspokojování
potřeb naší společnosti.
Vážnější
nedostatky v komplexních rozborech jsou v JZD a na státních
statcích. Zvláštní pozornost je třeba
věnovat stále komplexním rozborům
činnosti národních výborů.
Bude třeba, aby letos se již intenzívněji
zapojovaly do rozborové práce také komise
národních výborů a aby lépe
využívaly při rozborech poznatků a zkušeností,
které členové národního výboru
získají při styku s voliči.
Přestože komplexní
rozbory za r. 1960 můžeme hodnotit kladně,
je třeba konstatovat, že jejich výsledky nebyly
dosti důsledně využívány řídícími
orgány k zabezpečení úkolů
na rok 1961, což se na některých úsecích
našeho hospodářství projevilo nepříznivými
výsledky v 1. čtvrtletí t. r. V budoucnu
musíme proto orientovat komplexní rozbory perspektivně,
zejména na problémy, úkoly a další
možnosti příštího roku. Komplexní
rozbory se musí stát organickou součástí
prací na definitivním plánu podniku na příští
rok. Proto vláda v usnesení ke státnímu
závěrečnému účtu ukládá
všem ministerstvům a radám KNV, aby připravily
komplexní rozbory za r. 1961 tak, aby byly v mnohem větší
míře než dosud také prověrkou
zajištěnosti úkolů na r. 1962.
Úroveň práce
podniku se musí hodnotit nejen podle procenta splnění
plánu, nýbrž i podle kvalitativních
ukazatelů a tempa růstu proti minulému období.
Péče našeho státu
o stálé zvyšování životní
úrovně obyvatelstva se projevuje v rostoucích
výdajích na kulturní, zdravotní a
sociální opatření. V roce 1960 jsme
na tato opatření vydali 40 749 milionů Kčs,
což je o 45 % více než v prvém roce naší
druhé pětiletky. Jen na sociální zabezpečení
jsme vydali 12 183 miliónů Kčs.
V péči o vzdělání,
kulturu, zdravotnictví a sociální zabezpečení
pracujících jsme na jednom z prvních míst
na světě. Přitom se stále zvyšuje
úloha národních výborů v hospodaření
s těmito prostředky, které v místech
mohou být vydávány se znalostí potřeby,
tj. účelněji a hospodárněji.
Národní výbory mají zvýšený
podíl na rozpočtových výsledcích
v r. 1960. Jejich rozpočtové výdaje dosáhly
částky Kčs 36 727 mil., tj. 34,3 % celkových
rozpočtových výdajů. Objem rozpočtů
národních výborů se během druhé
pětiletky zdvojnásobil, a to jednak v důsledku
rozvoje hospodářství, zdravotnictví
a kultury, jednak v důsledku převádění
podniků a organizací z centrálních
orgánů na národní výbory.
Výrazně se zvýšil
podíl ONV a také MNV na celkovém objemu rozpočtu
národních výborů. V r. 1959 činil
podíl rozpočtů ONV na celkových výdajích
rozpočtů národních výborů
46,2 %, loni již 71,9 %. Podíl MNV se zvýšil
z 10,2 % na 14 %.
Zvýšené úkoly
národních výborů po zavedení
nové územní organizace k 1. 7. 1960 dávají
předpoklady k řešení všech důležitých
otázek v souladu s celostátními i místními
potřebami. Na tento soulad se nesmí zapomínat.
Zatím mnohé národní výbory
se nedostatečně starají o potřeby
obyvatelstva, zejména v placených službách
obyvatelstvu máme mnoho nedostatků. Směrnice
politbyra ÚV KSČ o rozšíření,
zrychlení a zkvalitnění služeb se plní
velmi neuspokojivě, zejména na venkově. Nejvíce
stížností je na prádelny a čistírny
šatů, kde u mnohých prádelen dodací
lhůty jsou příliš dlouhé. Na
drobné instalatérské práce a jiné
údržbářské práce musí
občané čekat až 2 měsíce
i déle. Mnoho stížností je na nízkou
kvalitu prováděných prací. Na mnoha
nedostatcích ve službách mají vinu i
centrální orgány, neboť strojové
zařízení provozoven služeb je velmi
zastaralé a rovněž zásobování
materiálem a příděly strojů
a výrobků jsou nedostatečné a nepravidelné.
Národní výbory, jejich komise, odbory a aktivy
musí soustředit více pozornosti na zvyšování
hmotných a finančních zdrojů a na
jejich efektivní rozdělování a tím
zajištění spokojenosti občanstva, zejména
pracujících žen.
Výdaje na správu státu
mají klesající tendenci. Jestliže v
r. 1956 činily 3,5 % z celkových výdajů
státního rozpočtu, klesly v r. 1960 na 2,5
%. Také u národních výborů
nastal po reorganizaci pokles systemizovaných pracovníků,
a to o více než 20 %. Přitom je ještě
v práci státního aparátu a národních
výborů mnoho byrokratismu, jak o tom hovořil
s. president Novotný na posledním zasedání
ÚV KSČ. Bude třeba i nadále hledat
cesty k zhospodárnění administrativy, a to
nejen ve státní správě a národních
výborech, ale také ve výrobě.
Soudružky a soudruzi, ukázal
jsem stručně na klady i nedostatky v naší
bilanci hospodaření za minulý rok. Byl to
dobrý rok, rok 15. výročí osvobození
naší vlasti slavnou Sovětskou armádou
z nacistického otroctví, rok nezapomenutelných
oslav a manifestací lásky a vděčnosti
našeho lidu k Sovětskému svazu, historický
rok socialistické ústavy, kdy naše republika
byla vyhlášena za socialistickou republiku. Dík
všem poctivým pracovníkům, kteří
se zasloužili o tak dobrý a úspěšný
rok. (Potlesk.)
To, že rozdíl v příjmech
a vydáních, který činí 2782
mil. Kčs můžeme zčásti ponechat
národním výborům a rozpočtovým
organizacím na krytí nutných finančních
potřeb, zejména na investice a konečný
přebytek 1012 mil. Kčs použít na doplnění
státních finančních rezerv, to je
dobrý počátek do letošního roku.
Překonáme-li rychle některé nepříznivé
tendence, o nichž jsem hovořil, budou i letos výsledky
práce našeho lidu dobré.
Máme pro to všechny předpoklady.
Oslavy 40. výročí práce a bojů
KSČ ukázaly celému světu, jak velká
je důvěra, láska a vděčnost
našeho pracujícího lidu k jeho osvědčené
vůdkyni, KSČ, a pod vedením své strany
naši pracující splní také vítězně
velké a odpovědné úkoly jubilejního
roku strany, r. 1961. (Potlesk.) Tím zajistíme
další vzestup životní úrovně
našeho lidu a významně přispějeme
k dalšímu posílení socialistického
tábora v mírovém soutěžení
s kapitalismem a v jeho boji za mír.
Jménem výboru pro plán
a rozpočet doporučuji Národnímu shromáždění
ke schválení vládní návrh čís.
45 v tomto znění: "Národní shromáždění
Československé socialistické republiky schvaluje
státní závěrečný účet
Československé socialistické republiky za
rok 1960, který vykazuje rozdíl příjmů
a výdajů hospodaření podle státního
rozpočtu za rok 1960 v částce 2 781 523 tisíc
Kčs.
Národní shromáždění
souhlasí, aby tohoto rozdílu ve výši
2 781 523 tisíc Kčs bylo použito takto:
a) rozpočtové prostředky
na decentralizovanou výstavbu, nevyčerpané
u rozpočtových organizací do konce roku 1960,
se ponechávají ústředním orgánům
ve výši 299 662 tisíc Kčs;
b) na úhradu některých
nekrytých potřeb roku 1960 a na další
hospodářský a kulturní rozvoj se národním
výborům ponechává 1 470 025 tisíc
Kčs;
c) konečným přebytkem
1 011 836 tisíc Kčs se doplňují státní
finanční rezervy. (Potlesk.)
Místopředseda NS Pospíšil:
Děkuji zpravodaji posl. Tymešovi za přednesenou
zprávu.
Hlásí se někdo
do rozpravy? (Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí,
můžeme přistoupit ke hlasování.
Nebudou-li proti tomu námitky,
dám hlasovat podle přednesené zpravodajské
zprávy najednou.
Jsou nějaké námitky
proti tomuto hlasování? (Nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s vládním
návrhem usnesení, jímž Národní
shromáždění schvaluje podle čl.
41 ústavy státní závěrečný
účet Československé socialistické
republiky za rok 1960, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování?
(Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní
shromáždění jednomyslně schválilo
státní závěrečný účet
Československé socialistické republiky za
rok 1960.
Tím jsme projednali devátý
bod pořadu schůze.
Posledním bodem dnešního
pořadu, který ještě zbývá
projednat, je
10. Doplňovací volba
členů výborů Národního
shromáždění a předsedy komise
pro občanskou kontrolu nad výkonem trestu odnětí
svobody (tisk bez čísla v příloze).
Předsednictvo Národního
shromáždění se ve své schůzi
dne 14. června 1961 usneslo na návrhu, aby podle
§ 8 zákona č. 107/1960 Sb. o jednacím
a pracovním řádu Národního
shromáždění byly provedeny doplňovací
volby členů do výboru mandátového,
ústavně právního, průmyslového,
zemědělského a zdravotního. Dále
aby byla provedena volba předsedy komise pro občanskou
kontrolu nad výkonem trestu odnětí svobody.
Žádám místopředsedu
NS s. Antonína Fialu, aby jménem předsednictva
Národního shromáždění
přednesl návrh.
Místopředseda NS Fiala:
Soudružky a soudruzi poslanci. V článku 57
odst. 2 Československé socialistické ústavy
se stanoví, že každý poslanec je zásadně
povinen pracovat v některém výboru NS.
Předsednictvo NS se proto
ve své schůzi dne 10. května 1961 usneslo,
aby bylo prověřeno, jak tento článek
ústavy je plněn. Po zjištění
skutečnosti se na své další schůzi,
konané dne 14. června t. r. usneslo, navrhnout plénu
NS, aby poslanci: Holáň Emil, Kavalský Jaroslav,
Vávra Jaroslav, Šarina Josef, Kubánek Vladimír,
kteří zastávají funkci ověřovatelů,
byli zvoleni do jednotlivých výborů NS. Stejně
tak i posl. Josef Němec, který nedopatřením
nebyl členem žádného výboru.