Ďalší prípad,
kde boli narušené bezpečnostné predpisy:
dvaja pracovníci na akumulačnom vozíku prechádzali
cez priestor, nad ktorým bol odstavený malý
ručný pohyblivý žeriav. Zo žeriavu
visela reťaz tak nízko, že sa idúci na
akumulačnom vozíku zachytili na túto reťaz
a strhli celý pohyblivý žeriav na seba. Výsledok:
jeden ťažko ranený a druhý, otec troch
detí, na mieste mŕtvy. Po týchto úrazoch
sami naši pracujúci si uvedomili, že je neodkladne
nutné zvyšovať kvalifikáciu tak po stránke
bezpečnostnej, ako aj prevádzkovej. V závode
sa uskutočnili viaceré školenia, v ktorých
sa pracujúcim dostalo podstatného poučenia
o bezpečnosti pri práci a ako ju uplatňovať.
Taktiež bola vyhlásená súťaž
na ochranu zdravia a bezpečnosti pri práci. O súťaži
boli pracujúci oboznámení v závodnom
časopise v letákových novinách.
Na obrázku bolo znázornené
čistenie olejovej nádrže. Zvýraznené
boli otázky zanedbania bezpečnostných predpisov
a nepoužitia potrebných ochranných pomôcok.
Účelom súťaže bolo, opísať
akých priestupkov sa dopúšťa pracovník
na spomenutom obrázku a aký správny postup
mal zachovať pri práci. Takýchto obrazov bolo
uvedených viac. Po ukončení bol zhodnotený
priebeh celej súťaže a pracovníci, ktorí
správne vystihli nedostatky a uviedli náležitý
postup, boli odmenení hodnotnými cenami. Chcem zdôrazniť,
že touto cestou sa vedeniu závodu podarilo nielen
zistiť na akej úrovni sú naši pracujúci,
ale najmä to, ako v praxi používajú poznatky
zo školenia a ochranné pracovné pomôcky
pre ochranu svojho zdravia a zdravia svojich súdruhov.
Ako naši pracujúci pochopili
obsah a význam nového zákona o ochrane zdravia
a bezpečnosti pri práci, vidieť na vzornom
príklade súdruha Turcela z Novák, ktorý
vypracoval pozoruhodný dobrý návrh na zníženie
prašnosti v našej kotolne, kde pracujúci boli
v priamom styku s arzénom, ktorý znečisťoval
vzduch. Podľa jeho návrhu boli zrekonštruované
triediče mlynov a práškové potrubia.
Zaviedlo sa umývanie kotlov a upravila sa plošina
tak, aby sa prášok splachoval i za prevádzky.
Realizoval sa aj jeho návrh na odsávanie uholného
prášku, na priesypok uhlia. Takto sa súdruh
Turcel, vzorný robotník, významne zaslúžil
o bezpečnosť a zdravie pri práci.
Ale aj iní pracovníci
v našom závode svojimi podnetmi a zlepšovacími
návrhmi prispeli, že sme mohli realizovať viaceré
ďalšie opatrenia. Tak sa nám podarilo znížiť
i prašnosť okolia našej elektrárne. Pravda,
treba podotknúť, že hoci pri výstavbe
elektrárne Nováky III. je odprašovacie zariadenie
zlepšené, nie je však také, aby sa v budúcnosti
mohli zachytávať kysličníky, síry
a arzény. Keď súdruhovia z vedenia podniku
na nedostatočnosť zariadenia poukazovali, bola im
daná odpoveď, že je to tak v projekte, že
by sa ináč musel projekt zmeniť a to by ohrozilo
termín výstavby elektrárne Nováky
III. Súdružky a súdruhovia, myslím,
že pri výstavbe takého závodu, ako je
spomenutá elektráreň, je bezpodmienečne
nutné namontovať také dôležité
a dôkladné zariadenia, ako som spomenula.
Naši pracujúci sú
úprimne vďační Ústrednej rade
odborov za dôkladne pripravený návrh zákona
o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci. Zákon
významne prispeje, aby vec zdravia bola záujmom
všetkých pracujúcich a celej našej socialistickej
spoločnosti. Budú vďační i Národnému
zhromaždeniu za dôkladné prerokovanie zákona
a jeho schválenie. (Potlesk.)
Místopředseda NS dr.
Škoda: Ke slovu je dále přihlášen
posl. Mandovec. Dávám mu slovo.
Posl. Mandovec: Soudružky
a soudruzi poslanci! K projednávanému návrhu
zákona o bezpečnosti a ochraně zdraví
při práci chtěl bych říci několik
slov ze zemědělského úseku. Dosavadní
zkušenosti ukázaly, že v našich JZD nebyla
dosud bezpečnost při práci zajišťována
takovým způsobem, který by odpovídal
potřebám k snížení úrazovosti
v zemědělství vůbec. Představenstva
JZD odsunovala otázky zajišťování
bezpečné práce - pokud se jimi vůbec
zabývala - do pozadí. Avšak také členové
družstva a traktoristé, kteří se stroji
pracují, často svojí pohodlností a
neopatrností zaviňují mnoho zbytečných
úrazů. Vždyť jen na našem příbramském
okrese jsme měli v minulém roce přes 500
úrazů v zemědělství, které
zapříčinily pracovní neschopnost,
z nichž přes 200 bylo zaviněno právě
z neopatrnosti a kolem 50 případů bylo zaviněno
nepořádkem na pracovištích. Dva případy
smrti, 3 utržené nohy kloubem náhonu u traktoru
a řada dalších vážných úrazů.
Je to výsledek nedostatečné péče
funkcionářů i samých pracovníků
při práci jen v jediném okrese. Uvedu konkrétní
případ, který se stal při nakládání
chvoje v lese, kdy traktorista, aniž by upozornil spolupracovníka,
který chvoj na valníku rovnal, popojížděl,
ten spadl z vozu tak nešťastně, že si zlomil
vaz a na místě zůstal mrtvý. Stačilo
zavolat a nemusel být utracen lidský život.
Hovořím o tom proto,
že již v roce 1954 byl schválen zákon
o bezpečnosti při práci v JZD a u soukromě
hospodařících rolníků. Bylo
k němu vydáno několik vyhlášek,
ve kterých se jasně říká, jaká
ochranná opatření je třeba dělat,
aby nedocházelo k tak velkému počtu úrazů
v zemědělství. S jakou odpovědností
přistupovali vedoucí funkcionáři,
bezpečnostní technici a ostatní pracovníci
v JZD Láz, Krámy a Hořetice a dalších
družstvech v okrese k vydanému zákonu, kde
došlo k tak těžkým úrazům
a ve velké části zbytečně?
Tato úrazovost, se kterou nemůžeme být
spokojeni, je tím horší, že jde převážně
o mladé lidi, kterých máme v našem zemědělství
stále nedostatek.
Uvážíme-li, jak
podstatně se má zvyšovat mechanizace v zemědělství
během každého roku ve třetí pětiletce,
tím více opatrnosti a péče bude potřeba
věnovat tomu, abychom předcházeli zejména
preventivními opatřeními ke snižování
úrazů hlavně u strojů proto, že
tam je úrazů nejvíce. Bude nutné,
aby při družstevních školách práce
jsme se zabývali otázkou bezpečnosti daleko
více než dosud a poukazovali na to, z jakých
na pohled nepatrných příčin často
dochází k velkým úrazům. Je
pozdě dělat potom opatření v nemocnici
nebo u prokurátora, když už je noha nebo ruka
pryč. Dále mám za to - a v diskusi na to
družstevníci poukázali - že i náš
výzkum a výroba strojů pro zemědělství
by měly více pamatovat na bezpečnost již
při výrobě. Různé ochranné
kryty jsou na strojích často jen zavěšeny
aneb připevněny jedním nebo dvěma
šroubky. Traktorista nebo ten, kdo stroj obsluhuje, kryt
sundá a pak už jej nikdo více nenajde. Proč
by nemohly být alespoň ty, které je možno,
aby byly pevné, přidělat na pevno. Vím,
že to není možné u všech, ale jistě
by se nechalo hodně zlepšit, tak jako je to u některých
strojů dovážených například
z NDR, a i tak pomáhat odstraňovat úrazovost
v zemědělství. Odstranění těch
závad, které nám úrazovost v zemědělství
zaviňují, vyžádá si mnohde i
značných finančních nákladů;
bude proto třeba při vypracovávání
celoročních výrobních a finančních
plánů s určitou finanční částkou
v plánu počítat právě na odstranění
těchto nedostatků. Jen se podívejme, v jakém
pořádku nebo lépe nepořádku
máme na družstvech třeba elektrické
vedení, vozy a jiné zařízení.
Soudružky a soudruzi poslanci!
Právě projednávaný zákon stanoví,
že za bezpečnost a ochranu zdraví při
práci v JZD a za provedení příslušných
bezpečnostních opatření odpovídají
představenstva JZD a osoby pověřené
organizováním, řízením a kontrolou
práce. Dalším družstevním orgánem,
který se bude soustavně zabývat otázkami
bezpečnosti při práci, bude komise volená
členskou schůzí z řad členů
JZD a také bezpečnostní technici, kteří
podle stanov schválených na V. celostátním
sjezdu JZD pečují o bezpečnost a hygienu
při práci. Ve velkých sloučených
družstvech, kde je bezpečnostní technik, je
správné, jestliže je uvolněn jen pro
výkon této funkce.
Bude nyní povinností
nás, pracovníků JZD, abychom zajistili takovou
organizaci péče o bezpečnost a hygienu práce,
která bude odpovídat požadavkům vyspělé
socialistické zemědělské velkovýroby.
I místní národní
výbory a jejich zemědělské komise
budou zde mít významnou úlohu jako orgány,
které mají k jednotlivým JZD nejblíže,
které znají jejich konkrétní problémy
a které také mohou nejsnáze odhalit nedostatky
v zajišťování bezpečnosti při
práci a nejpohotověji prosazovat jejich odstranění.
Otázkami bezpečnosti zdraví při práci
v JZD se musí zabývat jako nedílnou součástí
plnění zemědělské výroby.
ONV budou jmenovat odborné referenty pro tyto věci.
Také spolupráce s orgány
ROH, která je v projednávaném zákoně
zakotvena, bude cenným přínosem, využije
se zde odborných znalostí ve věcech bezpečnosti
při práci a jejich zkušeností, které
mají z výkonu dozoru na jiných úsecích.
Strojní a traktorové
stanice budou muset ještě ve větší
míře provádět poradenskou službu
pro JZD a pravidelně kontrolovat jejich podstatně
rozšířený mechanizační
a strojový park a pak se také přesvědčí,
že ne všechny stroje, které jdou od nich z opravy,
jsou vždy opraveny tak, jak by měly být. Mechanizační
technik STS by měl být skutečně poradcem
našich JZD a ne jen sběratelem suchých čísel
pro různá statistická hlášení,
tak jako se to doposud děje. Jaká asi je práce
takového technika strojní traktorové stanice,
který ujede za den na motorce 200 až 300 km, jak dlouho
se může zdržet v jednom družstvu?
Soudružky a soudruzi poslanci!
Není pochyby o tom, že
hlavní tíha odpovědnosti té části
projednávaného zákona, kde se jedná
o bezpečnosti a ochraně zdraví při
práci, bude spočívat přímo
na družstevnících samých, ať funkcionářích
či pracovnících na kterémkoliv úseku
výroby. Ostatní složky budou nám nápomocny
svoji kontrolou a upozorňováním na nedostatky
k tomu, abychom i v zemědělství měli
úrazů co nejméně.
Bylo jistě správné,
že ÚRO předložilo návrh tohoto
zákona k diskusi široké veřejnosti,
že se s ním lidé seznámili a mnoho cenných
připomínek podali. Jistě je hodně
i funkcionářů a hlavně na vesnici,
kteří často ani nevědí, jaké
úkoly a povinnosti z různých zákonů
a vyhlášek pro ně vyplývají.
Ani tento zákon sám o sobě nám úrazovost
neodstraní, kdyby družstevníci nepochopili
jeho význam, že jde především o
to, abychom v naší socialistické vlasti měli
lidi zdravé a ne jako tomu bylo za kapitalistické
republiky, kdy pánům statkářům
a velkostatkářům na tom málo záleželo,
nedělali si starosti co bude s takovým chudákem,
který následkem úrazu byl vyřazen
z práce. Ten byl prostě z ratejny vystěhován
do obecní pastoušky, na jeho místo nastoupil
jiný zdravý a tím snad také podle
nějakého jejich zákona končila povinnost
statkářů a velkostatkářů
vůči pracujícím. Smutné bývaly
konce takto postižených lidí, s flašinetem
na zádech neb na různých vozíčkách
anebo žebrotou o berlích jsme je vídali, jak
se ploužili ode vsi ke vsi. Jak veliký a radostný
rozdíl je proti tomu dnes, kdy každý je sociálně
zabezpečen, kdy naše společnost při
všech hospodářských a politických
opatřeních staví do popředí
našeho zájmu péči o blaho člověka.
A právě projednávaný zákon
svým významem nám ještě více
pomůže uplatňovat v praxi péči
o člověka, jeho zdraví, jeho bezpečnost
při práci. Čím méně
budeme míti úrazů, tím lépe
se nám bude plnit náš hlavní úkol,
to je splnění pětiletky v zemědělství
za 4 roky.
Proto rád budu pro přijetí
tohoto zákona hlasovat. (Potlesk.)
Místopředseda NS dr.
Škoda: Dávám slovo posl. Dudačovi.
Posl. Dudač: Vážené
Národní shromáždění! Soudruzi
a soudružky!
Naše Komunistická strana
věnuje soustavnou péči a pozornost dopravě,
její bezpečnosti a ochraně při práci.
V naší socialistické
republice se velmi rychle rozvíjí všechny druhy
dopravy.
V jednotném dopravním
systému naší Československé socialistické
republiky je však jedno odvětví základní.
Tím je a zůstane železniční doprava.
Ústřední výbor
naší KSČ byl vážně znepokojen
současným stavem a podmínkami, sloužícími
pro ochranu zdraví, jak železničářů
samých, tak i cestující veřejnosti.
Je třeba říci, že sebemenší
narušení kázně a pracovní disciplíny,
může krajně nepříznivě
ovlivnit bezpečnost práce a má též
nepříznivý vliv na pravidelnost v dopravě.
Proto také, když se na
pracovišti železnic projednával návrh
zákona o bezpečnosti a ochraně zdraví
při práci, přijali jej zaměstnanci
s hlubokým uspokojením a namnoze čestnými
socialistickými závazky, zaměřenými
na akce, jimiž zaměstnanci železnic zlepšují
stav pracovního prostředí, pracovních
podmínek a vytváří okolnosti pro zvýšení
bezpečnosti při práci.
Stav ve vývoji pracovní
úrazovosti v železniční dopravě
není uspokojivý a má v některých
směrech zhoršující se tendenci. Příčin
je několik:
Jedna z hlavních příčin
spočívá v tom, že hospodářští
pracovníci všech stupňů a jejich orgány
se jednostranně zaměřovaly ve svém
úsilí na splnění dopravních
úkolů, ale již méně se staraly
o provádění účinných
a preventivních opatření k zajištění
bezpečnosti a ochrany při práci spočívající
v každodenním poučování při
změně technologie práce apod.
Ani odborová organizace v
tomto směru nemá čistý štít
a bude třeba, aby spolu s hospodářskými
pracovníky na železnici daleko účinněji
zajistila zákonná ustanovení návrhu
předkládaného zákona.
Krajně znepokojeni musíme
býti již tím, že v minulém roce
došlo ke 110 případům smrtelných
úrazů v řadách železničních
zaměstnanců. Mimo to bylo 7333 dalších
úrazů. Jen v důsledku úrazovosti bylo
na železnici za minulý rok promeškáno
celkem 139 291 pracovních dnů.
V některých důležitých
profesích chybí železnici řada pracovníků.
Uvažme, o kolik více železničářů
mohlo užít více dovolené na zotavenou,
kdyby procento úrazovosti bylo jen o 50 % nižší.
Vysoká úrazovost a nehodovost na železnici
je mnohdy chápána zaměstnanci samými,
jen jako věc náhody tak, jako by ji nebylo možno
ovlivnit.
Stejné názory mají
někdy i hospodářští pracovníci,
včetně vedoucích posunů, četařů,
ale i náčelníci stanic, lokomotivních
dep a traťových distancí.
Pracující na naší
železnici nejednou dokázali svoji politickou vyspělost
a oddanost. Je třeba je vést, dostatečně
poučit o důležitosti nově navrhovaného
zákona.
Základní organizace
ROH musí účinněji bojovat a zajišťovat
bezpečnost práce novými formami a účinnějšími
metodami. Vedení úspěšného boje
proti pracovním úrazům a nehodám je
možné jen tehdy, když se tato záležitost
stane cílem všech pracujících a proto
bude nutné, aby všichni náčelníci
výkonných jednotek vedli především
k odpovědnosti za bezpečnost a ochranu zdraví
při práci vedoucí pracovišť, vedoucí
směn, mistry a četaře, aby tito důslednou
výchovou a soustavným dozorem vedli svěřené
jim zaměstnance k dodržování pracovní
kázně.
Při projednávání
návrhu zákona o bezpečnosti a ochraně
zdraví při práci, je v § 1 kladen zvláště
důraz na nejširší účast
pracujících a jejich iniciativu, na účast
ROH a všech masových organizací. Zkušenosti
nám ukazují, že je-li této iniciativy
pracujících využito a podpořeno ROH
a hospodářskými pracovníky, je v tomto
směru možno vykonat veliký kus úspěšné
práce. Příkladem bych chtěl uvést
železniční uzel Vršovice, kde na základě
této iniciativy a za brigádní pomoci zaměstnanců
dojde v letošním roce k uskutečnění
44 drobných a středně velkých sociálních
akcí, které pomohou zlepšit pracovní
prostředí a podpoří bezpečnost
a ochranu zdraví při práci.
Podobných případů
bych mohl uvést desítky. Tyto případy
svědčí o tom, že je třeba maximálně
využít připomínek pracujících,
na druhé straně hledat cestu a formy, aby pracující
sami se na uskutečnění tohoto zlepšení
podíleli, tak aby celá záležitost byla
též i jejich záležitostí.
Pokládám za správné,
využití postihů vůči hospodářským
pracovníkům tak, jak má na mysli § 3.
Stejný důraz, jaký je kladen při zajišťování
hospodářských úkolů, musí
být i pro zajišťování bezpečnosti
práce a ochrany zdraví.
Při provádění
polytechnické výuky, pokud je prováděna
ve výkonných jednotkách na železnici,
je nutno důsledně uplatnit poučování
naší mládeže jak pracovat bez úrazů
a o využívání ochranných pomůcek
k bezpečné práci. Podmínky a pracovní
prostředí nevyhovují vždy základním
směrnicím o ochraně bezpečnosti při
práci. V tomto směru bude třeba mnohé
zlepšit, často jen malými sociálními
investicemi tak, aby pracoviště a různá
zařízení plně odpovídala bezpečnostním
předpisům. To ovšem by nebylo samo o sobě
dostačující, pokud nebude tohoto zařízení
zaměstnanci samými plně využíváno.
Železnice například poskytuje miliónové
částky ročně na ochranné pomůcky,
které mají umožnit práci zaměstnanců
i za nepříznivých podmínek. Jaká
je skutečnost:
Zaměstnanci mnohdy užívají
těchto ochranných pomůcek jako součást
civilního oděvu na cestě do zaměstnání
nebo ze zaměstnání, zatímco na pracovišti
pracují bez těchto prostředků a vystavují
se možnostem nachlazení, onemocnění
chřipkou, revmatismem a dalšími nemocemi. Zlepšení
tohoto stavu nastane právě uplatněním,
obsaženým v § 6 navrhovaného zákona.
Všechny druhy doprav mají
zvyšující se tendenci. Přeprava cestujících
rok od roku stoupá. Nebývalým tempem roste
cestovní ruch. Tam, kde jsme se nikdy nesetkali za první
republiky s autobusovou dopravou, jezdí denně několik
autobusových linek, a to za tím účelem,
aby dopravily školáky do škol za vyšším
vzděláním, pracujícím je umožněno
urychleně se dostat do zaměstnání
a ze zaměstnání a využít volného
času pro vlastní odpočinek a sebevzdělání.
Tyto okolnosti jsou přínosem našeho socialistického
zřízení ve zvyšování kulturní
vyspělosti člověka. Zmínil jsem se
jen o autobusové dopravě. Totéž platí
o městské dopravě, železniční
a letecké dopravě.