Úterý 27. června 1961

Ďalší prípad, kde boli narušené bezpečnostné predpisy: dvaja pracovníci na akumulačnom vozíku prechádzali cez priestor, nad ktorým bol odstavený malý ručný pohyblivý žeriav. Zo žeriavu visela reťaz tak nízko, že sa idúci na akumulačnom vozíku zachytili na túto reťaz a strhli celý pohyblivý žeriav na seba. Výsledok: jeden ťažko ranený a druhý, otec troch detí, na mieste mŕtvy. Po týchto úrazoch sami naši pracujúci si uvedomili, že je neodkladne nutné zvyšovať kvalifikáciu tak po stránke bezpečnostnej, ako aj prevádzkovej. V závode sa uskutočnili viaceré školenia, v ktorých sa pracujúcim dostalo podstatného poučenia o bezpečnosti pri práci a ako ju uplatňovať. Taktiež bola vyhlásená súťaž na ochranu zdravia a bezpečnosti pri práci. O súťaži boli pracujúci oboznámení v závodnom časopise v letákových novinách.

Na obrázku bolo znázornené čistenie olejovej nádrže. Zvýraznené boli otázky zanedbania bezpečnostných predpisov a nepoužitia potrebných ochranných pomôcok. Účelom súťaže bolo, opísať akých priestupkov sa dopúšťa pracovník na spomenutom obrázku a aký správny postup mal zachovať pri práci. Takýchto obrazov bolo uvedených viac. Po ukončení bol zhodnotený priebeh celej súťaže a pracovníci, ktorí správne vystihli nedostatky a uviedli náležitý postup, boli odmenení hodnotnými cenami. Chcem zdôrazniť, že touto cestou sa vedeniu závodu podarilo nielen zistiť na akej úrovni sú naši pracujúci, ale najmä to, ako v praxi používajú poznatky zo školenia a ochranné pracovné pomôcky pre ochranu svojho zdravia a zdravia svojich súdruhov.

Ako naši pracujúci pochopili obsah a význam nového zákona o ochrane zdravia a bezpečnosti pri práci, vidieť na vzornom príklade súdruha Turcela z Novák, ktorý vypracoval pozoruhodný dobrý návrh na zníženie prašnosti v našej kotolne, kde pracujúci boli v priamom styku s arzénom, ktorý znečisťoval vzduch. Podľa jeho návrhu boli zrekonštruované triediče mlynov a práškové potrubia. Zaviedlo sa umývanie kotlov a upravila sa plošina tak, aby sa prášok splachoval i za prevádzky. Realizoval sa aj jeho návrh na odsávanie uholného prášku, na priesypok uhlia. Takto sa súdruh Turcel, vzorný robotník, významne zaslúžil o bezpečnosť a zdravie pri práci.

Ale aj iní pracovníci v našom závode svojimi podnetmi a zlepšovacími návrhmi prispeli, že sme mohli realizovať viaceré ďalšie opatrenia. Tak sa nám podarilo znížiť i prašnosť okolia našej elektrárne. Pravda, treba podotknúť, že hoci pri výstavbe elektrárne Nováky III. je odprašovacie zariadenie zlepšené, nie je však také, aby sa v budúcnosti mohli zachytávať kysličníky, síry a arzény. Keď súdruhovia z vedenia podniku na nedostatočnosť zariadenia poukazovali, bola im daná odpoveď, že je to tak v projekte, že by sa ináč musel projekt zmeniť a to by ohrozilo termín výstavby elektrárne Nováky III. Súdružky a súdruhovia, myslím, že pri výstavbe takého závodu, ako je spomenutá elektráreň, je bezpodmienečne nutné namontovať také dôležité a dôkladné zariadenia, ako som spomenula.

Naši pracujúci sú úprimne vďační Ústrednej rade odborov za dôkladne pripravený návrh zákona o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci. Zákon významne prispeje, aby vec zdravia bola záujmom všetkých pracujúcich a celej našej socialistickej spoločnosti. Budú vďační i Národnému zhromaždeniu za dôkladné prerokovanie zákona a jeho schválenie. (Potlesk.)

Místopředseda NS dr. Škoda: Ke slovu je dále přihlášen posl. Mandovec. Dávám mu slovo.

Posl. Mandovec: Soudružky a soudruzi poslanci! K projednávanému návrhu zákona o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci chtěl bych říci několik slov ze zemědělského úseku. Dosavadní zkušenosti ukázaly, že v našich JZD nebyla dosud bezpečnost při práci zajišťována takovým způsobem, který by odpovídal potřebám k snížení úrazovosti v zemědělství vůbec. Představenstva JZD odsunovala otázky zajišťování bezpečné práce - pokud se jimi vůbec zabývala - do pozadí. Avšak také členové družstva a traktoristé, kteří se stroji pracují, často svojí pohodlností a neopatrností zaviňují mnoho zbytečných úrazů. Vždyť jen na našem příbramském okrese jsme měli v minulém roce přes 500 úrazů v zemědělství, které zapříčinily pracovní neschopnost, z nichž přes 200 bylo zaviněno právě z neopatrnosti a kolem 50 případů bylo zaviněno nepořádkem na pracovištích. Dva případy smrti, 3 utržené nohy kloubem náhonu u traktoru a řada dalších vážných úrazů. Je to výsledek nedostatečné péče funkcionářů i samých pracovníků při práci jen v jediném okrese. Uvedu konkrétní případ, který se stal při nakládání chvoje v lese, kdy traktorista, aniž by upozornil spolupracovníka, který chvoj na valníku rovnal, popojížděl, ten spadl z vozu tak nešťastně, že si zlomil vaz a na místě zůstal mrtvý. Stačilo zavolat a nemusel být utracen lidský život.

Hovořím o tom proto, že již v roce 1954 byl schválen zákon o bezpečnosti při práci v JZD a u soukromě hospodařících rolníků. Bylo k němu vydáno několik vyhlášek, ve kterých se jasně říká, jaká ochranná opatření je třeba dělat, aby nedocházelo k tak velkému počtu úrazů v zemědělství. S jakou odpovědností přistupovali vedoucí funkcionáři, bezpečnostní technici a ostatní pracovníci v JZD Láz, Krámy a Hořetice a dalších družstvech v okrese k vydanému zákonu, kde došlo k tak těžkým úrazům a ve velké části zbytečně? Tato úrazovost, se kterou nemůžeme být spokojeni, je tím horší, že jde převážně o mladé lidi, kterých máme v našem zemědělství stále nedostatek.

Uvážíme-li, jak podstatně se má zvyšovat mechanizace v zemědělství během každého roku ve třetí pětiletce, tím více opatrnosti a péče bude potřeba věnovat tomu, abychom předcházeli zejména preventivními opatřeními ke snižování úrazů hlavně u strojů proto, že tam je úrazů nejvíce. Bude nutné, aby při družstevních školách práce jsme se zabývali otázkou bezpečnosti daleko více než dosud a poukazovali na to, z jakých na pohled nepatrných příčin často dochází k velkým úrazům. Je pozdě dělat potom opatření v nemocnici nebo u prokurátora, když už je noha nebo ruka pryč. Dále mám za to - a v diskusi na to družstevníci poukázali - že i náš výzkum a výroba strojů pro zemědělství by měly více pamatovat na bezpečnost již při výrobě. Různé ochranné kryty jsou na strojích často jen zavěšeny aneb připevněny jedním nebo dvěma šroubky. Traktorista nebo ten, kdo stroj obsluhuje, kryt sundá a pak už jej nikdo více nenajde. Proč by nemohly být alespoň ty, které je možno, aby byly pevné, přidělat na pevno. Vím, že to není možné u všech, ale jistě by se nechalo hodně zlepšit, tak jako je to u některých strojů dovážených například z NDR, a i tak pomáhat odstraňovat úrazovost v zemědělství. Odstranění těch závad, které nám úrazovost v zemědělství zaviňují, vyžádá si mnohde i značných finančních nákladů; bude proto třeba při vypracovávání celoročních výrobních a finančních plánů s určitou finanční částkou v plánu počítat právě na odstranění těchto nedostatků. Jen se podívejme, v jakém pořádku nebo lépe nepořádku máme na družstvech třeba elektrické vedení, vozy a jiné zařízení.

Soudružky a soudruzi poslanci! Právě projednávaný zákon stanoví, že za bezpečnost a ochranu zdraví při práci v JZD a za provedení příslušných bezpečnostních opatření odpovídají představenstva JZD a osoby pověřené organizováním, řízením a kontrolou práce. Dalším družstevním orgánem, který se bude soustavně zabývat otázkami bezpečnosti při práci, bude komise volená členskou schůzí z řad členů JZD a také bezpečnostní technici, kteří podle stanov schválených na V. celostátním sjezdu JZD pečují o bezpečnost a hygienu při práci. Ve velkých sloučených družstvech, kde je bezpečnostní technik, je správné, jestliže je uvolněn jen pro výkon této funkce.

Bude nyní povinností nás, pracovníků JZD, abychom zajistili takovou organizaci péče o bezpečnost a hygienu práce, která bude odpovídat požadavkům vyspělé socialistické zemědělské velkovýroby.

I místní národní výbory a jejich zemědělské komise budou zde mít významnou úlohu jako orgány, které mají k jednotlivým JZD nejblíže, které znají jejich konkrétní problémy a které také mohou nejsnáze odhalit nedostatky v zajišťování bezpečnosti při práci a nejpohotověji prosazovat jejich odstranění. Otázkami bezpečnosti zdraví při práci v JZD se musí zabývat jako nedílnou součástí plnění zemědělské výroby. ONV budou jmenovat odborné referenty pro tyto věci.

Také spolupráce s orgány ROH, která je v projednávaném zákoně zakotvena, bude cenným přínosem, využije se zde odborných znalostí ve věcech bezpečnosti při práci a jejich zkušeností, které mají z výkonu dozoru na jiných úsecích.

Strojní a traktorové stanice budou muset ještě ve větší míře provádět poradenskou službu pro JZD a pravidelně kontrolovat jejich podstatně rozšířený mechanizační a strojový park a pak se také přesvědčí, že ne všechny stroje, které jdou od nich z opravy, jsou vždy opraveny tak, jak by měly být. Mechanizační technik STS by měl být skutečně poradcem našich JZD a ne jen sběratelem suchých čísel pro různá statistická hlášení, tak jako se to doposud děje. Jaká asi je práce takového technika strojní traktorové stanice, který ujede za den na motorce 200 až 300 km, jak dlouho se může zdržet v jednom družstvu?

Soudružky a soudruzi poslanci!

Není pochyby o tom, že hlavní tíha odpovědnosti té části projednávaného zákona, kde se jedná o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, bude spočívat přímo na družstevnících samých, ať funkcionářích či pracovnících na kterémkoliv úseku výroby. Ostatní složky budou nám nápomocny svoji kontrolou a upozorňováním na nedostatky k tomu, abychom i v zemědělství měli úrazů co nejméně.

Bylo jistě správné, že ÚRO předložilo návrh tohoto zákona k diskusi široké veřejnosti, že se s ním lidé seznámili a mnoho cenných připomínek podali. Jistě je hodně i funkcionářů a hlavně na vesnici, kteří často ani nevědí, jaké úkoly a povinnosti z různých zákonů a vyhlášek pro ně vyplývají. Ani tento zákon sám o sobě nám úrazovost neodstraní, kdyby družstevníci nepochopili jeho význam, že jde především o to, abychom v naší socialistické vlasti měli lidi zdravé a ne jako tomu bylo za kapitalistické republiky, kdy pánům statkářům a velkostatkářům na tom málo záleželo, nedělali si starosti co bude s takovým chudákem, který následkem úrazu byl vyřazen z práce. Ten byl prostě z ratejny vystěhován do obecní pastoušky, na jeho místo nastoupil jiný zdravý a tím snad také podle nějakého jejich zákona končila povinnost statkářů a velkostatkářů vůči pracujícím. Smutné bývaly konce takto postižených lidí, s flašinetem na zádech neb na různých vozíčkách anebo žebrotou o berlích jsme je vídali, jak se ploužili ode vsi ke vsi. Jak veliký a radostný rozdíl je proti tomu dnes, kdy každý je sociálně zabezpečen, kdy naše společnost při všech hospodářských a politických opatřeních staví do popředí našeho zájmu péči o blaho člověka. A právě projednávaný zákon svým významem nám ještě více pomůže uplatňovat v praxi péči o člověka, jeho zdraví, jeho bezpečnost při práci. Čím méně budeme míti úrazů, tím lépe se nám bude plnit náš hlavní úkol, to je splnění pětiletky v zemědělství za 4 roky.

Proto rád budu pro přijetí tohoto zákona hlasovat. (Potlesk.)

Místopředseda NS dr. Škoda: Dávám slovo posl. Dudačovi.

Posl. Dudač: Vážené Národní shromáždění! Soudruzi a soudružky!

Naše Komunistická strana věnuje soustavnou péči a pozornost dopravě, její bezpečnosti a ochraně při práci.

V naší socialistické republice se velmi rychle rozvíjí všechny druhy dopravy.

V jednotném dopravním systému naší Československé socialistické republiky je však jedno odvětví základní. Tím je a zůstane železniční doprava.

Ústřední výbor naší KSČ byl vážně znepokojen současným stavem a podmínkami, sloužícími pro ochranu zdraví, jak železničářů samých, tak i cestující veřejnosti. Je třeba říci, že sebemenší narušení kázně a pracovní disciplíny, může krajně nepříznivě ovlivnit bezpečnost práce a má též nepříznivý vliv na pravidelnost v dopravě.

Proto také, když se na pracovišti železnic projednával návrh zákona o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, přijali jej zaměstnanci s hlubokým uspokojením a namnoze čestnými socialistickými závazky, zaměřenými na akce, jimiž zaměstnanci železnic zlepšují stav pracovního prostředí, pracovních podmínek a vytváří okolnosti pro zvýšení bezpečnosti při práci.

Stav ve vývoji pracovní úrazovosti v železniční dopravě není uspokojivý a má v některých směrech zhoršující se tendenci. Příčin je několik:

Jedna z hlavních příčin spočívá v tom, že hospodářští pracovníci všech stupňů a jejich orgány se jednostranně zaměřovaly ve svém úsilí na splnění dopravních úkolů, ale již méně se staraly o provádění účinných a preventivních opatření k zajištění bezpečnosti a ochrany při práci spočívající v každodenním poučování při změně technologie práce apod.

Ani odborová organizace v tomto směru nemá čistý štít a bude třeba, aby spolu s hospodářskými pracovníky na železnici daleko účinněji zajistila zákonná ustanovení návrhu předkládaného zákona.

Krajně znepokojeni musíme býti již tím, že v minulém roce došlo ke 110 případům smrtelných úrazů v řadách železničních zaměstnanců. Mimo to bylo 7333 dalších úrazů. Jen v důsledku úrazovosti bylo na železnici za minulý rok promeškáno celkem 139 291 pracovních dnů.

V některých důležitých profesích chybí železnici řada pracovníků. Uvažme, o kolik více železničářů mohlo užít více dovolené na zotavenou, kdyby procento úrazovosti bylo jen o 50 % nižší. Vysoká úrazovost a nehodovost na železnici je mnohdy chápána zaměstnanci samými, jen jako věc náhody tak, jako by ji nebylo možno ovlivnit.

Stejné názory mají někdy i hospodářští pracovníci, včetně vedoucích posunů, četařů, ale i náčelníci stanic, lokomotivních dep a traťových distancí.

Pracující na naší železnici nejednou dokázali svoji politickou vyspělost a oddanost. Je třeba je vést, dostatečně poučit o důležitosti nově navrhovaného zákona.

Základní organizace ROH musí účinněji bojovat a zajišťovat bezpečnost práce novými formami a účinnějšími metodami. Vedení úspěšného boje proti pracovním úrazům a nehodám je možné jen tehdy, když se tato záležitost stane cílem všech pracujících a proto bude nutné, aby všichni náčelníci výkonných jednotek vedli především k odpovědnosti za bezpečnost a ochranu zdraví při práci vedoucí pracovišť, vedoucí směn, mistry a četaře, aby tito důslednou výchovou a soustavným dozorem vedli svěřené jim zaměstnance k dodržování pracovní kázně.

Při projednávání návrhu zákona o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, je v § 1 kladen zvláště důraz na nejširší účast pracujících a jejich iniciativu, na účast ROH a všech masových organizací. Zkušenosti nám ukazují, že je-li této iniciativy pracujících využito a podpořeno ROH a hospodářskými pracovníky, je v tomto směru možno vykonat veliký kus úspěšné práce. Příkladem bych chtěl uvést železniční uzel Vršovice, kde na základě této iniciativy a za brigádní pomoci zaměstnanců dojde v letošním roce k uskutečnění 44 drobných a středně velkých sociálních akcí, které pomohou zlepšit pracovní prostředí a podpoří bezpečnost a ochranu zdraví při práci.

Podobných případů bych mohl uvést desítky. Tyto případy svědčí o tom, že je třeba maximálně využít připomínek pracujících, na druhé straně hledat cestu a formy, aby pracující sami se na uskutečnění tohoto zlepšení podíleli, tak aby celá záležitost byla též i jejich záležitostí.

Pokládám za správné, využití postihů vůči hospodářským pracovníkům tak, jak má na mysli § 3. Stejný důraz, jaký je kladen při zajišťování hospodářských úkolů, musí být i pro zajišťování bezpečnosti práce a ochrany zdraví.

Při provádění polytechnické výuky, pokud je prováděna ve výkonných jednotkách na železnici, je nutno důsledně uplatnit poučování naší mládeže jak pracovat bez úrazů a o využívání ochranných pomůcek k bezpečné práci. Podmínky a pracovní prostředí nevyhovují vždy základním směrnicím o ochraně bezpečnosti při práci. V tomto směru bude třeba mnohé zlepšit, často jen malými sociálními investicemi tak, aby pracoviště a různá zařízení plně odpovídala bezpečnostním předpisům. To ovšem by nebylo samo o sobě dostačující, pokud nebude tohoto zařízení zaměstnanci samými plně využíváno. Železnice například poskytuje miliónové částky ročně na ochranné pomůcky, které mají umožnit práci zaměstnanců i za nepříznivých podmínek. Jaká je skutečnost:

Zaměstnanci mnohdy užívají těchto ochranných pomůcek jako součást civilního oděvu na cestě do zaměstnání nebo ze zaměstnání, zatímco na pracovišti pracují bez těchto prostředků a vystavují se možnostem nachlazení, onemocnění chřipkou, revmatismem a dalšími nemocemi. Zlepšení tohoto stavu nastane právě uplatněním, obsaženým v § 6 navrhovaného zákona.

Všechny druhy doprav mají zvyšující se tendenci. Přeprava cestujících rok od roku stoupá. Nebývalým tempem roste cestovní ruch. Tam, kde jsme se nikdy nesetkali za první republiky s autobusovou dopravou, jezdí denně několik autobusových linek, a to za tím účelem, aby dopravily školáky do škol za vyšším vzděláním, pracujícím je umožněno urychleně se dostat do zaměstnání a ze zaměstnání a využít volného času pro vlastní odpočinek a sebevzdělání. Tyto okolnosti jsou přínosem našeho socialistického zřízení ve zvyšování kulturní vyspělosti člověka. Zmínil jsem se jen o autobusové dopravě. Totéž platí o městské dopravě, železniční a letecké dopravě.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP