Dosavadní zákon z roku
1950 "O zdokonalení živočišné
výroby" se zaměřoval převážně
na otázky ochrany zdraví a léčení
jednotlivých zvířat, a to v podmínkách
zemědělské malovýroby. Neřešil
komplexní ochranu velkochovů, vymezoval pouze léčebné
a preventivní povinnosti veterinární služby.
Potřebám rozvoje socialistického zemědělství,
zavádění velkovýrobních forem
a nových metod práce v živočišné
výrobě již nevyhovuje.
Předpokládaný
nový zákon vychází z potřeb
komplexního řešení zdravotních
otázek přímo v zemědělských
závodech a zaměřuje se na hlavní problém
socialistické živočišné velkovýroby,
to je na zajišťování plánovaných
stavů, užitkovosti a ozdravení dojnic i ostatních
hospodářských zvířat. V souvislosti
s tím řeší i úsek zdravotní
nezávadnosti a biologické hodnoty potravin a surovin
živočišného původu, a to především
v prvovýrobě.
Zlepšení zdravotního
stavu zvířat bude tedy nejen významným
předpokladem dalšího rozvoje živočišné
výroby, ale bude i dalším krokem ochrany zdraví
našich pracujících.
Zásady veterinární
péče musí být uplatňovány
tak, aby byl zabezpečen plán rozvoje socialistické
zemědělské velkovýroby i potravinářského
průmyslu. Musí se proto stát neoddělitelnou
součástí plnění výrobních
a ostatních pracovních úkolů v zemědělských
závodech i podnicích, zpracovávajících
suroviny živočišného původu.
Navrhovaný zákon proto
zajišťuje aktivnější zapojení
pracovníků veterinární služby
do výrobního procesu v živočišné
velkovýrobě. Současně ukládá
všem družstevníkům a pracovníkům
státních statků vytvářet předpoklady
k ochraně zdraví hospodářských
zvířat.
Nutnost vydání nového
zákona o veterinární péči podtrhuje
naprosto neuspokojivý zdravotní stav v chovech skotu,
zejména krav. Proto provádění navrhovaného
zákona má především zabezpečit
usnesení strany a vlády o likvidaci tuberkulózy
do roku 1968, brucelózy do roku 1965. K tomu cíli
soustřeďuje všechny prostředky, včetně
pomoci JZD, na kterou ze státního rozpočtu
uvolnila vláda např. v letošním roce
132 miliónů Kčs.
O jak závažný
problém jde a jak veliké zde máme rezervy,
ukazují tato fakta:
Zamoření krav Tbc snižuje
dojivost krav o 1/2 litru denně,
což činí 16 %. V současné době
v celostátním měřítku znamená
to ročně snížení výroby
o 200 miliónů litrů mléka. Celkové
ztráty, způsobené nemocemi zvířat
jsou značné. Ztráty Tbc představují
750 miliónů Kčs za rok, úhyny a konfiskace
35 miliónů a parazitózy 700 mil. korun.
Rychlým ozdravěním
skotu, především krav, budeme tedy současně
i řešit jednu z nejdůležitějších
otázek živočišné výroby,
a to podstatné zvýšení produkce mléka.
Vždyť z bílkovitých
zdrojů je mléko a mléčné výrobky
nejhodnotnější a nejdostupnější
součástí výživy lidí.
I z hlediska ekonomického je výhodnější
krýt potřebu bílkovin z přímých
dostupných zdrojů než dovozem masa a jiných
potravin živočišného původu ze
zahraničí. Velkého významu nabývá
i mlékárensky ošetřené mléko
pro výživu mláďat, zejména pro
odchov zdravých telat. Je proto nutné, aby výroba
mléka a mléčných výrobků
byla co nejdokonaleji zabezpečena jak co do množství,
tak i kvality.
Další výrobní
rezervy máme v možnostech odstranění
nízké plodnosti, vysokého uhynutí
zvířat, zejména mláďat a infekčních
a parazitárních nemocí. Tak například
v roce 1960 jsme ztratili následkem úhynu zvířat
a konfiskací celých kusů jatečných
zvířat 26 323 tun masa. K tomu ještě
přistupuje 13 261 tun masa podmíněně
poživatelného nebo méně hodnotného.
Pro neplodnost bylo léčeno v minulém roce
celkem 273 874 krav a jalovic. Na 100 krav se narodilo 81 telat,
bylo odchováno 76 a z narozených uhynulo 5,1 %.
Na 1 prasnici se narodilo 11,5 selat, bylo odchováno 10
selat a z narozených uhynulo plných 8 %.
Že máme možnosti
snižovat a omezovat ztráty v důsledku nemocí,
a to správně zaměřenou prevencí,
vidíme z následujících příkladů:
V letech 1951-1953 zachvátila
naše území slintavka a kulhavka. Onemocnělo
tehdy 316 977 zvířat a přímé
ztráty nutnými porážkami a úhyny
jen v roce 1952 byly 23 112 kusů. Koncem roku 1960 vyskytlo
se nepředvídaně několik desítek
ohnisek slintavky během několika dní roztroušeně
po celém území našeho státu.
Ochrannými opatřeními, proočkováním
ochranných okruhů, dobrou prací národních
výborů a usilovnou prací veterinářů
se podařilo nákazu utlumit.
Onemocnělo pouze 4302 zvířat
a ztráty nutnými porážkami, a to většinou
u prasat, ve srovnání s rokem 1952 dosáhly
pouhých 704 kusů.
V roce 1952 onemocnělo červenkou
prasat 39 842 kusů a ztráty dosáhly 31 493
kusů. Po komplexním proočkování
socialistických závodů v roce 1960 onemocnělo
jen 10 886 kusů a ztráty klesly na 3094 kusů.
Největšího úspěchu
se docílilo při obrně prasat. Zatímco
v roce 1952 onemocnělo 137 396 kusů, z toho 8486
uhynulo a 115 931 kusů muselo být nutně odporaženo,
v roce 1960 onemocnělo pouhých 6446, z toho uhynulo
928 a nutně bylo odporaženo 4903 kusů. Podíl
nákaz v celkovém objemu ztrát klesl ze 37,5
% v roce 1953 na 7,2 % v roce 1960.
V těchto úspěších
je třeba dále pokračovat a docílit
stejných úspěchů i v boji proti TBC,
což by přineslo ještě větší
výsledky.
Soudruzi, důsledné
uskutečňování nového zákona
předpokládá úzkou spolupráci
s lékaři, se zootechniky a s pracovníky živočišné
výroby přímo v zemědělských
závodech, se zootechniky národních výborů,
s plemenářskou službou, s nákupními
organizacemi, s mísírnami a výrobnami krmiv
apod. Tak bude možno zabezpečit, že se bude urychleně
přecházet od individuální péče
o jednotlivá zvířata ke kolektivní
veterinární péči. To bude zvyšovat
náročnost na odbornost všech pracovníků
veterinární služby a ostatních pracovníků
v živočišné výrobě. Veterinární
služba bude muset rozhodněji ovlivňovat proces
ozdravování našich hospodářských
zvířat a aktivněji pracovat i v takových
otázkách jako je nová velkovýrobní
technologie, zavádění pokrokové krmné
techniky, plánování v živočišné
výrobě, zvyšování kvalifikace
dojičů, ošetřovatelů a tak vytvářet
včas předpoklady pro zvyšování
produktivity práce. I když nezbytnou náplní
veterinární péče zůstane i
nadále léčení hospodářských
zvířat, stane se její hlavní metodou
široce rozvinutá a plánovitě prováděná
prevence při maximální hospodárnosti.
Půjde tedy o kvalitativní přeměnu
forem práce. Za účelem zainteresování
odborných pracovníků veterinárních
zařízení na docílení co nejlepších
výsledků na úseku živočišné
výroby, zavádíme od 1. 7. 1961 nový
platový a prémiový řád, kterým
se ruší paušální odměňování
pracovníků veterinární služby
podle služebních let.
Nový platový řád
vychází z hmotné zainteresovanosti tak, aby
ten, který má největší podíl
na zvyšování produkce, plnění
plánu ve výrobě a stavech a na zajišťování
zdravotní nezávadnosti výrobků živočišného
původu, byl lépe odměňován
než ten, který má podíl nesrovnatelně
menší.
Nová platová úprava
řeší:
Zvýšení zájmu
veterinářů a veterinárních
techniků na včasné, cílevědomé
a plánovitě prováděné prevenci
v jejich obvodech, a to formou prémií za zdravě
odchovaná telata, selata a převod jalovic do stavu
krav.
Pro uplatnění zásad
navrhovaného zákona o veterinární
péči jsou vytvořeny předpoklady i
novou organizací veterinární služby,
která byla provedena při novém územním
uspořádání státu v minulém
roce.
Základem veterinární
činnosti se staly stálé prevenční
obvody, v nichž hlavní pracovní náplň
spočívá v komplexní ochraně
zdraví zvířat. Tomuto úkolu dobře
napomáhají nové očkovací látky
k ochraně před nebezpečnými nákazami.
Zásadním obratem v metodě očkování
je nová vakcína proti moru drůbeže,
která se již nevstřikuje jednotlivě
injekční stříkačkou, ale podává
se hromadně do pitné vody.
K správnému zaměření
veterinární prevence jsou vybudovány veterinární
vyšetřovací stanice, které byly převedeny
v rámci zvýšené pravomoci národních
výborů do krajských veterinárních
zařízení. K tomu je ještě nutno
poznamenat, že na základě usnesení naší
strany a vlády poskytuje se veškerá veterinární
péče bezplatně. Návrh nového
zákona odpovídá zvýšené
pravomoci národních výborů. Základní
opatření k zajišťování zásad
veterinární péče se bude řešit
v orgánech národních výborů
všech stupňů. Zejména zemědělské
komise národních výborů budou muset
v úzké spolupráci s ostatními složkami
sehrát rozhodující úlohu při
celkovém vzestupu živočišné výroby,
zvláště pak na úseku rychlého
ozdravování chovů hospodářských
zvířat. Při schvalování a hodnocení
základních úkolů veterinární
péče budou muset kromě organizačních
opatření vyvozovat i důsledky z jejich neplnění
a stanovit konkrétní úkoly.
K navrhovanému zákonu
o veterinární péči se připravuje
po široké diskusi s národními výbory
a terénními pracovníky komplexní a
instruktivní prováděcí předpis,
který nahradí stávající velké
množství roztříštěných
a navzájem si odporujících předpisů
a vyhlášek. Připravuje se tak, aby byl srozumitelný
široké zemědělské veřejnosti.
Uplatňování
požadavků vyplývajících ze zákona
o veterinární péči se svěří
národním výborům a veterinární
službě jako jejich výkonnému orgánu.
Za správné provádění zásad
veterinární péče, za dodržování
všech zákonných ustanovení i jednotlivých
rozhodnutí s tím souvisících budou
zodpovědni nejen pracovníci veterinárních
zařízení, ale i ředitelé státních
statků, vedoucí ostatních zemědělských
závodů, v JZD jejich představenstva, ředitelé
podniků vyrábějících potraviny
a suroviny živočišného původu a
krmiva, vedoucí dopravních podniků a skladů,
vedoucí podniků zahraničního obchodu
apod.
Jsem přesvědčen,
že nový zákon o veterinární péči
pomůže zlepšit situaci ve zdravotním stavu
hospodářských zvířat a že
naše nově organizovaná veterinární
zařízení v úzké spolupráci
s pracovníky v zemědělských závodech
pomohou dosáhnout podstatného růstu živočišné
výroby. (Potlesk.)
Místopředseda NS Fiala:
Děkuji s. ministru za jeho projev.
Do rozpravy se přihlásili
poslanci Pešák a Hejlová. Dávám
slovo prvému přihlášenému řečníkovi
posl. Pešákovi.
Posl. Pešák: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci!
Třetí pětiletý
plán stanovil pro naše zemědělství
velké a odpovědné úkoly, zvláště
v rozvíjení živočišné výroby.
Mimo jiné jde o to, zabezpečit hojnost kvalitních
a zdravotně nezávadných potravin a surovin
živočišného původu a to opatřeními
již v samé prvovýrobě. V zajištění
tohoto úkolu připadá velmi významná
úloha naší veterinární péči.
Je proto velmi významné, že je nyní
projednáván vládní návrh nového
zákona o veterinární péči,
který vhodným způsobem pozměňuje
a zejména doplňuje stávající
zákonné předpisy.
Nová zákonná
úprava se nespokojuje jen vytýčením
zásad pro činnost veterinární služby
a dozoru ze strany státu, ale zavazuje i ostatní
složky, které se starají o chovy zvířat,
výrobu a distribuci potravin atd. Daleko větší
měrou než dříve je kladen důraz
na komplexní péči o zdraví zvířat,
prevencí nákaz a hygienu potravin. Nový zákon
také velmi účelně odstraňuje
některé nedostatky, plynoucí z roztříštěnosti
veterinární služby. V navrhovaném zákoně
i v přiložené důvodové zprávě
máme zmínku o souvislosti zdraví lidí
a zvířat a spolupráci veterinární
a hygienicko protiepidemické služby. Dovolte mně
proto, abych se stručně zabýval významem
zlepšené veterinární péče
a tím i tohoto zákona pro zdraví obyvatelstva.
Dík neustálému
zvyšování životní úrovně
v našem státě prudce stoupá spotřeba
masa, mléka, vajec a jiných potravin živočišného
původu. Je přirozené, že zabezpečení
dostatku hodnotných a nezávadných potravin
má dalekosáhlý význam pro zdravotní
stav našeho obyvatelstva. Ovšem živočišná
výroba může mít i obrovský vliv
na zdraví obyvatelstva tím, že zvířata
mohou být zdrojem mnoha nakažlivých onemocnění,
ohrožujících i zdraví i životy
lidí. Dnes už máme více než 100
různých nákaz bakteriálních,
virových i plísňových či parasitárních
zvířecích, které současně
ohrožují zdraví člověka. Jsou
to jednak nákazy, přenášené na
člověka ve styku s nemocným zvířetem
nebo nákazy či otravy způsobené požitím
potravin, choroboplodnými zárodky. To znamená,
že nakažlivá onemocnění zvířat
působí nejen vážné hospodářské
ztráty uhynutím, snížením produktivity
apod., ale ohrožuje i zdraví pracujících
v živočišné výrobě, po případě
i ostatního obyvatelstva.
U každého druhu domácích
zvířat mohli bychom vyjmenovat desítky různých
nákaz, které mohou více nebo méně
ohrožovat zdraví člověka.
Z nich na prvém místě
nutno jmenovat tuberkulózu skotu, která se často
přenáší na člověka. Podle
zkušeností tuberkulózního oddělení
Okresního ústavu národního zdraví
v Jihlavě je výskyt tuberkulózy u pracovníků
v zemědělství častější
než u ostatních skupin obyvatelstva.
Leží tedy na naší
veterinární péči úkol s dalekosáhlými
důsledky nejen ekonomickými, ale i zdravotními
vzhledem ke zdravotnímu stavu člověka.
Dne 23. února 1960 byla vydána
ve Sb. z. vyhl. č. 25 Min. zdravotnictví a Min.
zemědělství o ochranných opatřeních
v bangovních stájích a isolátech a
27. června 1960 v hygienických předpisech
min. zdravotnictví směrnice pro ochranu pracovníků,
zaměstnaných při ošetřování
zvířat, stižených tuberkulózou
s přílohou "Řád pro isoláty
a provozovny zamořené tuberkulózou skotu".
Tyto směrnice byly vydány s platností od
1. října 1960. Za provádění
směrnic odpovídají vedoucí zemědělských
závodů, ředitelé statků, hygienická
služba a veterinární služba má
kontrolovat jejich dodržování.
Směrnice pro ochranu pracovníků,
zaměstnaných při ošetřování
zvířat tuberkulózních, byly projednány
s okresními veterinárními lékaři
na celokrajských poradách 31. 10. 1960 s tím,
aby s nimi byly seznámeny zemědělské
závody a aby plnění předepsaných
ustanovení bylo veterinárními lékaři
soustavně kontrolováno. Dodržování
předepsaných opatření naráží
na časté provozní potíže přes
všechny dosavadní kontroly. Za izoláty a izolační
stáje slouží většinou podřadné
starší objekty, které nevyhovují jak
hygienickým tak ekonomickým požadavkům
velkovýroby. Sociální zařízení
jako umývárna, převlékárna
apod. nejsou všude realizována, rovněž
ani u některých novostaveb. Při prosazování
těchto opatření narážíme
často na potíže a námitky odpovědných
vedoucích z hlediska potíží provozních,
investičních a pracovních, zejména
v těchto starých objektech, které po konečné
likvidaci uvedených nákaz budou sloužit jiným
účelům. Všechny podmínky stanovené
směrnicemi k zlepšení pracovního prostředí
a ochranných opatření, nejsou tedy stoprocentně
plněny. Dále nejsou vybudovaná nikde krytá
hnojiště, jak je předepsáno. Udržování
desinfekčních zařízení při
vstupech do izolátu apod. Toto vyžaduje soustavnou
kontrolu a jeví se potřeba zainteresování
dalších orgánů, jako komisí národních
výborů, veřejné bezpečnosti
apod. Značnou překážkou pro dohled na
zdraví pracujících v těchto izolačních
zařízeních je to, že v některých
jednotných zemědělských družstvech
i státních statcích, zejména v těch,
které nejsou na výši, dochází
k časté fluktuaci pracovníků střídáním
jich na různých úsecích provozu.
Při kontrolách bylo
zjišťováno i to, že ženy - matky, nemají-li
nikoho, kdo by jim pohlídal malé děti, berou
je sebou, i nemluvňata v kočárku do blízkosti
izolátu a za nepříznivého počasí
dokonce až do stájí. Hlavní závadou
je to, že dětské útulky nejsou na vesnicích,
případně v rámci státních
statků v dostatečném počtu budovány.
Při projednávání
těchto závad se naráží na potíže
hospodářského rázu, jako jsou investice
a odborné síly.
Převařování
mléka od zvířat stižených TBC
a burcelózou, pokud se vydává jako naturálie
pracovníkům, je těžko kontrolovatelné
a proto se jeví daleko odpovědnějším
zavést ve všech těchto závodech, zamořených
nákazami, výkup veškerého mléka
a jako naturálie pracovníkům vydávat
jen mléko pasteurované. V tomto smyslu byla v dohodě
s předsedou krajského národního výboru
Jihomoravského kraje navržena vyhláška,
která však dosud nebyla schválena pro námitky
některých činitelů.
V Jihomoravském kraji všechna
okresní veterinární zařízení
seznámila zemědělské závody
s uvedenými vyhláškami jednak přímo
přípisy, rozesláním řádu
pro provoz v izolátech, jednak osvětou veterinární
v družstevních školách práce a
zvláště pohovory a agitací přímo
s pracovníky na pracovištích. Mnohá
opatření jsou postupně realizována,
i když, jak jsem shora uvedl, jejich prosazování
musí se v daleko větší míře
prosazovat masově politickou prací. Na základě
kontrol možno říci, že úplné
dodržování stanovených ochranných
opatření není prováděno nikde.
Toho dokladem je, že na farmách státního
statku Drnholec, Hrušovany, Miroslav, Prosiměřice,
Židlochovice jsou opatření dodržována
asi ze 70 % a u některých JZD jako Mutěnice,
Vrbátky a celá řada dalších jen
asi na 50 %. Proto na všech okresních veterinárních
zařízeních v Jihomoravském kraji byla
znovu svolána porada 6. června 1961 a zdůrazněna
povinnost kontroly a dodržování předpisů
s tím, že tento velmi vážný úkol
nutno bezpodmínečně do konce června
projednat v jednotlivých zemědělských
závodech a stanovit konečný termín
k odstranění dosud se vyskytujících
závad. V případě, že přesto
nebude termín splněn, projednají tuto záležitost
zemědělské komise ONV a předají
v opise státní prokuratuře, neboť dodržování
těchto opatření k ochraně zdraví
člověka nelze nadále neplnit nebo obcházet.