V zásade odpadli majetkové
spory o pozemky, krádeže z nedostatku hmotného
zabezpečenia pracujúceho človeka a iné
priestupky, ktoré krivili charakter človeka v období
kapitalizmu.
Ako pozostatok minulosti v myslení
a konaní ľudí dochádza ešte k páchaniu
drobných neprístojností pracujúcimi,
ktorí si neuvedomujú škodlivosť svojho
počínania pre našu socialistickú spoločnosť.
K páchaniu týchto priestupkov
v súčasnej dobe dochádza v mnohých
prípadoch z nedostatočnej vedomosti, alebo v snahe
dosiahnúť niektoré materiálne výhody
pre seba, alebo pre svojich blízkych.
Ďalej sme svedkami, že
ešte dochádza k drobnému rozkrádaniu
majetku v socialistickom vlastníctve v závodoch,
obchodoch, samoobsluhách, dochádza tiež k porušovaniu
pravidiel občianskeho spolunažívania. I používanie
nadmerného množstva alkoholu pôsobí na
vzrast priestupkovej činnosti.
Všetky tieto drobné priestupky
zavinené občanmi či už na pracovisku,
alebo mimo neho neznamenajú pre spoločnosť
také veľké nebezpečie, aby mohlo dojsť
k potrestaniu previnilého občana. V mnohých
prípadoch bude postačovať uloženie výchovného
trestu.
Celá osnova predloženého
zákona stavia ako hlavnú úlohu výchovné
pôsobenie orgánov NV a spoločenských
organizácií. V tomto smere pripadne veľmi dôležitá
výchovná funkcia orgánom ROH, ktoré
musia venovať výchove pracujúcich ďaleko
väčšiu starostlivosť, ako je tomu doteraz.
Osvetová práca medzi
pracujúcimi musí sa dostať na takú úroveň,
aby nahradila to, o čo ich v minulosti okradlo kapitalistické
zriadenie, ktoré im neumožnilo nadobudnúť
niekedy ani základné školské vzdelanie,
nehovoriac o spoločenských zvyklostiach a iných
správnych zásadách spoločného
nažívania.
I keď návrh zákona
stanoví niektoré administratívne opatrenie
v zhode so zákonom o HĽS voči previnilcom,
v prvom rade však i pri zabezpečovaní tejto
úlohy zvýrazňuje predovšetkým
organizátorskú, výchovnú a preventívnu
činnosť, represie sa majú použiť
iba tam, kde akékoľvek preventívne opatrenia
neviedli k úspechu.
Za tým cieľom sa národným
výborom pri výkone tohto zákona priamo ukladá
spolupracovať s dobrovoľnými spoločenskými
organizáciami a to hlavne s ROH a ČSM.
V celom návrhu je zdôrazňovaná
pružnosť, jednoduchosť a bezformálnosť,
takže budú môcť v jeho intenciách
postupovať všetky komisie národných výborov
i miestne národné výbory.
Navrhovaný zákon rešpektuje
široké humánne zásady, prehlbuje ďalej
socialistický demokratizmus, má všetky predpoklady
splniť hlavný a to výchovný cieľ
v našej socialistickej spoločnosti a tým svojim
podielom prispieť ku kladeniu základov komunistickej
spoločnosti.
Bude ďalším dôležitým
nástrojom pri spoločensko-výchovnom pôsobení
občanov.
Pôjde o to, aby bol všetkými
orgánmi a hlavne národnými výbormi,
ktoré ho majú v podstate realizovať pri zabezpečovaní
socialistického poriadku správne pochopený
a prísne dodržiavaný.
Pri jeho správnom uplatňovaní
a dodržiavaní bude národným výborom
a ostatným orgánom ďalším nástrojom
pri zabezpečovaní všetkých úloh,
ktoré majú plniť a zabezpečovať
na úseku hospodárskom, kultúrnom, výchovnom,
v ochrane zdravia apod.
V dôsledku toho navrhujem Národnému
zhromaždeniu návrh zákona "O úlohách
národných výborov pri zabezpečovaní
socialistického poriadku" prijať v plnom rozsahu.
(Potlesk.)
Předseda Fierlinger:
Hlásí se ještě
někdo do rozpravy? (Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí,
je tedy skončena.
Dávám zpravodaji posl.
Červinkovi slovo k doslovu. (Vzdává
se slova.)
Můžeme přistoupit
ke hlasování.
Protože nebyly podány
žádné pozměňovací návrhy,
dám hlasovat o celém vládním návrhu
zákona najednou podle zprávy výboru ústavně
právního.
Jsou nějaké námitky
proti tomuto způsobu hlasování? (Nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s celým
vládním návrhem zákona o úkolech
národních výborů při zajišťování
socialistického pořádku ve znění
písemné zprávy ústavně právního
výboru, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování?
(Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní
shromáždění jednomyslně schválilo
vládní návrh zákona o úkolech
národních výborů při zajišťování
socialistického pořádku.
Tím jsme projednali třetí
bod pořadu.
Dříve než přeruším
naše zasedání na 20 minut, dovolte, abych přivítal
zde přítomné poslance a senátory Ecuadorské
republiky.
Je nám velkým potěšením
a ctí, že můžeme mezi námi přivítat
J. E. vicepresidenta Ecuadorské republiky a předsedu
Národního kongresu Dr. Julia Arosemena Monroy spolu
s pány senátory a poslanci Národního
kongresu. (Shromáždění stojíc
čelem ke galérii zdraví potleskem hosty.)
Ecuador obývaný hrdým a pracovitým
lidem, je jednou z nejvzdálenějších
pro nás latinsko-amerických zemí, je vzdálená
od nás na mnoho tisíc kilometrů, vždyť
její pobřeží je omýváno
vodami velkého Tichého oceánu. Leč
soudobá technika a moderní dopravní prostředky
stále více přibližují nám
i nejvzdálenější země na světě.
Kromě toho však uplatňuje se snaha všech
národů cestou lepšího vzájemného
poznání a těsnější hospodářské
i kulturní spolupráce, řešit společně
v míru a bez válek velké problémy
mezinárodního života. A tato snaha přivedla
též J. E. vicepresidenta Ecuadorské republiky
a pány senátory a poslance do Evropy, kde navštíví
celou řadu zemí a, jak vidíte, jejich návštěva
platí též Československu. My je vřele
vítáme a rádi bychom jim ukázali vše,
co je může zajímat, nebýt jejich příliš
krátkého pobytu u nás. Vítáme,
že vicepresident Ecuadorské republiky Dr. Arosemena
věnoval řadu dní naší republice
a prosíme jej a ostatní členy ecuadorského
Národního kongresu zde přítomné,
aby tlumočili i veškerému ecuadorskému
lidu naše upřímné přání
dalšího plného rozkvětu jejich země.
(Potlesk.)
Přerušuji nyní
schůzi na 20 minut.
(Schůze přerušena
v 11 hodin 11 min. a opět zahájena v 11 hod. 35
min.)
Podpredseda NZ Valo (zvoní):
Otváram prerušenú schôdzu.
Pristúpime k prejednávaniu
štvrtého bodu poriadku, ktorým je
4. Zpráva výboru
ústavno právneho k vládnemu návrhu
zákona (tlač 43) o organizácii súdov.
Zpravodajcom je posl. inž. Flieger,
dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. inž. Flieger:
Soudružky a soudruzi poslanci!
Vládní návrh
zákona o organizaci soudů vychází
z principů, které jsou vlastní pouze socialistické
společnosti - je to především další
upevňování socialistické zákonnosti
cestou prohlubování demokracie našeho soudnictví
a jeho dalším zlidověním. Rozšíření
těchto principů na úseku justice zákonitě
vyplývá ze současného stavu vývoje
naší společnosti, ve které během
uplynulých let došlo k hlubokým změnám.
V historicky krátké době jsme dosáhli
úplného a definitivního vítězství
socialismu v naší zemi. Byly rozšířeny
a upevněny socialistické výrobní vztahy
a zaznamenán další růst materiální
a technické základny socialismu. Bylo dosaženo
zvýšení životní úrovně
a provedeny hluboké přeměny ve všech
oblastech našeho života. To jsou skutečnosti,
které prohloubily a nadále prohlubují a upevňují
morálně politickou jednotu našeho lidu a působí
k vytváření a rozvoji nových socialistických
vztahů.
S dalším budováním
vyspělé socialistické společnosti
a při shromažďování materiálních
a duchovních sil pro přechod ke komunismu vystupuje
do popředí otázka dalšího rozvoje
socialistické demokracie, jehož měřítkem
je aktivní účast občanů na
správě a řízení státu
a rozvoji celé společnosti. Prohlubující
se demokratismus není pouze důsledkem vývoje
socialistické společnosti, ale jeho nevyhnutelným
předpokladem, bez kterého není možné
zabezpečit rozvoj výrobních sil ani úkoly
vývoje v socialistické společnosti. Proto
XI. sjezd KSČ vyzvedl jako základní politický
úkol zvýšení účasti pracujících
na řízení národního hospodářství
a na správě státu a v této souvislosti
formuloval také úkoly na úseku justice, které
byly dále rozpracovány usnesením ústředního
výboru Komunistické strany Československa
o dalším upevňování socialistické
zákonnosti a zlidovění soudnictví
z 8. prosince minulého roku. Předložený
vládní návrh zákona o organizaci soudů
je dalším významným zákonem,
který vychází z tohoto usnesení a
který na úseku justice uskutečňuje
naši novou socialistickou ústavu. Prvním takovým
zákonem na úseku organizace soudnictví byl
zákon o místních lidových soudech,
který jsme projednávali v Národním
shromáždění v dubnu letošního
roku. Již tehdy bylo zdůrazněno, že místní
lidové soudy jsou dalším krokem k prohloubení
socialistické demokracie v našem soudnictví.
K tomuto prohloubení značnou měrou přispívá
i předkládaná osnova zákona o organizaci
soudů.
Zásada prohlubování
soc. demokracie jakož i další zásady důležité
pro činnost a organizaci soudů jsou obsaženy
v hlavě první osnovy zákona. Hlavním
úkolem soudů je chránit všechny vymoženosti
pracujícího lidu, kterých jsme dosáhli
při plnění generální linie
Komunistické strany Československa. Proto osnova
zdůrazňuje jako úkol soudů chránit
společenské zřízení, politická,
osobní a další práva a zájmy
občanů, zájmy a práva státních
a ostatních organizaci a bojeschopnost ozbrojených
sil. Tuto ochranu soudy provádějí nejenom
svým rozhodováním, ale také i masově
politickou a výchovnou prací. Soudy tedy nejen donucují
k plnění povinností vůči státu
a společnosti, ale také vychovávají
občany k tomuto plnění. Z těchto stručně
uvedených úkolů vyplývá i důležitost
další zásady našeho soudnictví,
totiž účast lidu na výkonu soudnictví
a rozhodování ve sborech. Naše soudy všechny
věci rozhodují vždy nejméně ve
tříčlenných senátech. Jedním
z rozhodujících důsledků socialistické
demokracie našeho soudnictví je účast
soudců z lidu na soudním řízení.
Naše nová socialistická ústava tuto
zásadu zakotvila v článku 100, ve kterém
navíc zdůrazňuje, že nynější
soudce z lidu stavíme na roveň soudcům z
povolání, a oběma proto dává
stejný název soudce. Obojí jsou si při
rozhodování rovni. Tato zásada vyplývá
z marxistického pojetí rozvoje socialistické
státnosti a bude v průběhu budování
vyspělé socialistické společnosti
neustále rozšiřována.
Z ustanovení o rozhodování
soudů ve sborech a o lidovosti soudců našich
soudů vyplývá základní rozdíl
proti buržoasní justici. V kapitalistických
státech v mnoha případech rozhodují
prakticky samosoudci. Např. v USA nižší
soudy projednávají 85-95 % všech věcí
a u těchto soudů projednávají věci
samosoudci. Jak je vidět, buržoasie se zde vší
silou vyhýbá účasti lidových
soudců a rozhodování ve sborech. Uvážíme-li
současně, že takový samosoudce celou
svou výchovou i svými vztahy k vládnoucí
třídě je služebníkem této
vládnoucí třídy, vidíme, že
nemůže takové soudnictví být
lidové, nýbrž je vždy zaměřeno
proti zájmům lidu.
Jedním z nových významných
prvků navrhovaného zákona je prohloubení
prevenční činnosti soudů. K dosavadním
povinnostem soudů upozorňovat orgány a organizace
na nedostatky, které zjistily při vykonávání
své funkce, přistupuje nové ustanovení,
které ukládá těmto orgánům
a organizacím odpovídat a sdělovat soudům,
co učinily k odstranění zjištěných
nedostatků. Tím se ještě více
zdůrazní a urychlí odstraňování
všech příčin, které v řadě
případů vedou k trestné činnosti.
V souvislosti se základními
zásadami výstavby našeho soudnictví,
jak jsou uvedeny v § 4 a § 13 osnovy zákona,
bych chtěl ještě zdůraznit jednoduchost
a srozumitelnost organizace našeho soudnictví. V podstatě
okresní soud jako článek našeho soudnictví
rozhoduje prakticky o všech občansko právních
sporech a téměř o všech trestních
věcech. Každý pracující se může
tedy snadno orientovat v organizaci našeho soudnictví
a ví, na který soud se má obrátit,
chce-li se dovolat pomoci našich soudů. I toto je
přednost socialistické justice. Naproti tomu v kapitalistických
státech je soudní soustava daleko složitější.
I když tedy již nepřihlížíme
k tomu, co jsem uvedl, že soudci sami jsou v těchto
státech zaměřeni protilidově, sama
soustava soudů a různá další
opatření stěžují přístup
pracujících k těmto soudům. Tak např.
v některých státech kapitalistických
celá řada věcí v prvé instanci
je projednávána až u krajských nebo
zemských soudů. V některých státech
je soudní organizace tak složitá a nepřehledná,
že obyčejný pracující člověk
se v ní nevyzná a musí se vždycky poradit
s advokátem, aby se vůbec dozvěděl,
který soud mu má dopomoci k jeho právu. V
USA například působí vedle soustavy
federálních soudů zvláštní
soustava soudních orgánů jednotlivých
států. Soudy členských států
se skládají ze soudů smírčích
a policejních, ze soudů hrabských, z odvolacích
soudů, z nejvyšších soudů atd.
I federální soustava soudů v USA se skládá
z celé řady soudů. Již z tohoto výpočtu
je patrno, jak je pro nemajetného pracujícího
člověka, který si nemůže opatřit
drahé, vysoko kvalifikované právní
poradce, obtížné, aby se domohl ochrany svých
zájmů.
Z návrhu zákona o organizaci
soudů vyplývá zcela jasně jednoduchost
naší soudní soustavy a jasné rozhraničení
kompetence mezi jednotlivými soudy, přičemž
základními články naší
soudní soustavy se stávají místní
lidové soudy a okresní soudy. Stávající
soustava soudů je v souhlase s ústavou rozšířena
o nový článek - místní lidové
soudy, které jsou velmi výmluvným důkazem
dalšího zlidovění našeho soudnictví.
Místní lidové soudy jako orgány pracujících,
budou na jednotlivých pracovištích či
obcích projednávat méně závažné
případy porušování právního
řádu a drobné spory mezi občany. Činnost
těchto soudů bude mít velmi vysoký
výchovný efekt a povede k uvědomělému
dodržování pravidel občanského
soužití a našeho právního řádu.
Hlubším rozvinutím
zásady účasti lidu na výkonu soudnictví
a sborového rozhodování soudu, jsou také
ustanovení, která vytvářejí
předpoklady pro rozvíjení úplně
nových forem zapojování pracujících
do výkonu soudnictví. V tomto směru jde především
o úzkou spolupráci soudů se společenskými
organizacemi a účast společenských
žalobců a společenských obhájců
v soudním řízení.
Významnou částí
návrhu zákona, ve které jsou dále
prohloubeny a rozšířeny principy socialistické
demokracie na úseku soudnictví, je hlava III. osnovy,
která pojednává o volbách soudců.
Rozšíření socialistické demokracie
vyplývá z ustanovení o tom, že soudci
všech soudů budou voleni a že tedy na výběr
těchto soudců budou mít pracující
vliv přímo nebo prostřednictvím svých
poslanců v zastupitelských sborech. Na rozdíl
od dosavadní úpravy budou tedy voleni nejen soudci
okresních a krajských soudů, ale také
i soudci Nejvyššího soudu a všech vojenských
soudů. Soudci Nejvyššího soudu v souhlase
s článkem 46 ústavy budou voleni naším
nejvyšším zastupitelským sborem Národním
shromážděním, čímž
je podstatně vyzdvihnuta funkce Nejvyššího
soudu. V článku 46 ústavy je doslova uvedeno,
že Národní shromáždění
volí Nejvyšší soud a může
odvolávat jeho členy a jedná o zprávách
Nejvyššího soudu a o stavu socialistické
zákonnosti. Tím je jasně vyjádřen
veliký význam a váha, kterou dává
naše socialistická společnost Nejvyššímu
soudu, který podle znění čl. 99 ústavy
je nejvyšším soudním orgánem a
dozírá na soudní činnost všech
ostatních soudů. Navržená osnova zákona
odpovídá svými ustanoveními uvedeným
článkům ústavy. Současně
upravuje také volby soudců vojenských soudů,
a to s přihlédnutím ke specifickým
otázkám, vyplývajícím z organizace
vojenského soudnictví.
Podstatnou změnu zavedla nová
ústava při volbách soudců okresních
soudů. U těchto soudů zde poprvé v
historii našeho soudnictví zavádíme
přímé volby soudců dle obecného,
přímého a rovného volebního
práva s tajným hlasováním. Po organizační
stránce budou volby vycházet ze zásad pro
volby do zastupitelských sborů, a to zejména
do okresních národních výborů.
Podrobnosti voleb budou upraveny ve volebním řádu,
který vydá vláda a podle něhož
se při volbách soudců okresních soudů
bude vycházet z volebních obvodů poslanců
okresních národních výborů.
Tato zásada nemá význam pouze v tom, že
bude provedení voleb zjednodušeno po stránce
organizační. Toto řešení má
veliký význam politický, poněvadž
v obvodu každého poslance okresního národního
výboru bude zvoleno několik soudců okresních
soudů. Tím bude zvýšena i politicko
výchovná činnost poslanců okresních
národních výborů, poněvadž
tito se budou moci zejména v otázkách socialistické
zákonnosti opírat o zvolené sudce. Soudci
budou ve svých volebních obvodech informovat voliče
o činnosti soudů, poukazovat na nedostatky, vyskytující
se ve volebním obvodu, popřípadě v
celém okresu a spolu s poslancem okresního národního
výboru a s poslanci místních národních
výborů hledat cesty k odstranění příčin
porušování socialistické zákonnosti.
Dojde tedy zde k úzké spolupráci mezi poslanci
národních výborů a soudci. Tím
se dále zvýší organizátorsko
výchovná funkce národních výborů
i výchovná funkce samotných soudů.
Při provádění
voleb bude třeba se zaměřit na správný
výběr soudců. Návrh zákona
k § 36 uvádí obecné předpoklady
pro volbu soudců. Přitom je třeba zdůraznit,
že soudce musí mít morální oprávnění
rozhodovat o svých spoluobčanech. Proto uvedené
ustanovení zdůrazňuje i občanskou
bezúhonnost, která vedle oddanosti k socialistickému
zřízení je jedním z nejdůležitějších
předpokladů. Od soudců je třeba vyžadovat,
aby byli vzorem pro ostatní občany jak svým
veřejným vystupováním, tak i svým
osobním životem. Jen takový soudce totiž
může spravedlivě rozhodovat a rozhodnutí
jen takového soudce působí přesvědčivě
na ostatní občany.