V minulém roce sloučilo
se v našem okrese 49 JZD do 21 celků. Nyní
v zimním období se slučuje 54 JZD do 22 sloučených
hospodářství. Družstevníci stále
zřetelněji vidí, že slučování
je cesta k zhospodárnění výroby, k
zavádění velkovýrobní technologie
a techniky dobré organizace práce. Půjde
zejména o to, aby do CVP byly zpracovány takové
výrobní úkoly, které umožní
specializaci jak ve výrobě rostlinné, tak
i živočišné podle místních
podmínek. Jsme povinni provádět slučování
na vědecké základně tak, aby přineslo
prospěch v tomto roce, ale také, aby nás
za to pochválila později naše mladá
generace. Malá JZD 100-150 ha pro mladé lidi jsou
již málo přitažlivá. Mladí
nevolají po záhumenkovém hospodářství,
ale chtějí stroje, zavádět novou technologii
ve vhodných stájích a provozech. Na učňovskou
zemědělskou školu v Telčicích
chodí často exkurze žáků ze základních
škol a žáci odcházejí nadšení
zařízením dílen, ohmatávají
soustruh, buchar, svářečku i zemědělské
stroje, které jsou zde na opravě. Na toto zemědělské
učňovské středisko hlásí
se víc mladých lidí, než je možno
přijmout. Ovšem do našich zemědělských
učňovských škol pěstitel-chovatel
máme málo žáků a celkový
nábor mládeže do zemědělství
těžko plníme. Je to proto, že si mládež
a rodiče nedovedou udělat představu, jak
v nových výrobních podmínkách
bude jiná práce v živočišné
i rostlinné výrobě, než tomu bylo v
podmínkách malovýrobních. Neumí
si představit, že práce ve stáji se
zvířaty může být často
radostnější a přitažlivější
než práce se stroji. Myslím, že by našemu
náboru mladých do zemědělství
nebylo na škodu, kdyby se školilo víc opravářů,
traktoristů, kovářů, zedníků,
pokrývačů, elektrikářů,
holičů nebo jiných řemesel, než
kolik jich je podle plánu potřeba. Když se
v obci v některém řemesle projeví
nadbytečný počet, myslím, že
mladí nebudou koukat z okna na náves, ale že
mnozí si oblíbí výrobu ve skupině
družstevníků právě na poli nebo
ve stáji, a své profesi, které se vyučili,
že se trochu zpronevěří. Hlavní
starostí národních výborů i
družstevníků musí být hodně
mladých na vesnici podle jejich zájmů a vytvoření
podmínek, aby se jim v obci zalíbilo. Mluvil jsem
se žákem, traktoristou opravářem, jak
se těší na práci v družstvu. "Těším,"
říkal, "ale do té staré, začouzené,
tmavé, a stroji nevybavené kovářské
dílny s hliněnou podlahou nepůjdu."
Ano, předseda bude muset vybrat nějakou uvolněnou
stáj nebo stodůlku, provést levnou adaptaci,
koupit potřebné stroje a upravit opravářům
prostředí, aby jim práce šla od ruky.
Z tohoto rozumu mladých lidí vyplývá,
že nás čeká ve sloučených
obcích mnoho starostí, abychom provedli výhled
na účelné využití stávajících
objektů, rozbourali staré, nepotřebné
a využili každého místečka v obci
pro výstavbu nového bytu, nového domu pro
kulturu, osvětu, zdravotní zařízení,
služby a tak podobně. Slučováním
se rodí nový život na vesnici, otevírá
se brána mladým do zemědělské
výroby, a proto nás všechny čekají
vážné starosti, abychom tento úkol zvládli
co nejúspěšněji. O těchto otázkách
bude jednat V. sjezd JZD a delegáti přijdou ještě
s řadou podnětů a návrhů na
řešení.
Závěrem, soudružky
a soudruzi, bych chtěl říci, že částky
peněz, přidělené zemědělství
prostřednictvím státního rozpočtu,
budou na základě zvýšené péče
poslanců národních výborů účelně
využity a že zemědělská výroba
úkoly plánem stanovené splní. Třetí
pětiletý plán je přijímán
jako soubor splnitelných úkolů, které
vytvoří účelné řízení
práce milionů lidí za dosažení
šťastného a spokojeného života našeho
lidu i mírového soužití na celém
světě. Náš rozpočet na rok 1961
je vyjádřením veliké péče
naší strany i vlády a účinně
podporuje veliké úsilí našeho lidu,
a proto pro něj budeme hlasovat. (Potlesk.)
Místopředseda NS Pospíšil:
Přerušuji nyní na 10 minut schůzi.
(Schůze přerušena
v 16 hod. - opět zahájena v 16 hod. 23 min.)
Místopředseda NS dr.
Škoda (zvoní): Zahajuji přerušenou
schůzi Národního shromáždění.
Budeme pokračovat v rozpravě
k vládnímu návrhu rozpočtového
zákona na rok 1961.
Dalším řečníkem
je poslanec Dobiáš. Dávám mu
slovo.
Posl. Dobiáš:
Soudružky a soudruzi poslanci!
Omlouvám se, že začnu
určitým přirovnáním. Když
jsem listoval v návrhu státního rozpočtu,
vybavoval se mi obraz hudební partitúry. I v ní
všecko se vším souvisí a všecko musí
klapat. V návrhu státního rozpočtu,
který zajišťuje první rok třetí
pětiletky, je všechno promyšleno do detailu a
tento návrh je také takovou velkou, opravdu krásnou
partitúrou. Doslova! Nám v hudbě se partitúra
rozepisuje podobně jako tady ty položky, rozdá
se na pulty a začne se hrát. Z této partitúry
našeho státního rozpočtu bude ovšem
hrát celá naše společnost. A tak jako
u nás v muzice, když se někdo opozdí
a vletí do pauzy, je z toho ostuda, tak také tady.
Ovšem tady je to těžší. Tady je z
toho víc než ostuda, protože celá tato
partitúra je přece jenom poněkud jiná
a složitější než ta naše partitúra
muzikantská. A dovolte, abych přímo řekl,
že se opravdu obdivuji všem těm, kteří
tuto partitúru připravili. Skutečně
už něco umíme, už jsme se něco
naučili na tomto poli. To je prokazatelné.
Nebudu se držet do detailů
všech jednotlivých instrumentů v kapitole o
kultuře, protože se přiznám, že
si netroufám mluvit o jednotlivých položkách
do detailu, a nemohu říci, že bych znal perfektně
věci tak, abych mohl říci, že tak a
tak by to mělo být. Ona ovšem i ta kultura,
ta kulturní položka je širší oblast.
Je to oblast, která se točí v miliardách,
protože kultura, to není jen hudba a literatura; to
je širší pojem.
V návrhu státního
rozpočtu pro rok 1961 je velká položka, téměř
38 % celého rozpočtu na další rozvoj
školství, kultury, zdravotnictví a sociálních
opatření. Za posledních šest let, od
roku 1955 rozrostla se tato položka zhruba z 27 miliard na
42 miliardy v roce 1961, to jest o plných 55 %. Z těchto
velkých cifer přímo vystupuje tvář
života, tvář socialistické společnosti.
Je to socialistický pohled na život a jeho úkoly,
pohled plný hluboké lidskosti, skutečné
humanity. To je naše skutečnost nejskutečnější
pravda nejpravdivější. To je magnet, jenž
silou těchto faktů dále více přitahuje
pracující celého světa. V tom je přímo
jedna ze záruk a jistot, že budoucností celého
světa je socialismus, komunismus.
V této rozpočtové
kapitole i položka na školství a kulturu proti
roku 1960 se zvyšuje o 14 %, ze 7 miliard 300 milionů
na 8 miliard 300 milionů. Přestavba školství,
prodloužení povinné školní docházky,
poskytování učebních a školních
pomůcek zdarma, snížení příspěvků
rodičů na stravování dětí
v mateřských školách a v jeslích,
především zvyšuje finanční
požadavky pro tuto důležitou oblast našeho
života. Investice na výchovu jsou dobře uloženými
penězi a ponesou dobré ovoce. Nejen bohatěji
ještě rozvineme tvůrčí síly
a kulturní potřeby lidí, ale i tím
účinněji rozvineme produktivitu práce
na všech úsecích. Zůstat pozadu se vzděláním
a výchovou našich lidí, znamenalo by zabrzdit
tempo, ten vzrušující elán, který
v historicky době nejkratší dovršuje již
výstavbu socialistické společnosti. Jsme
si dobře vědomi této poučky, kterou
nás učí marxismus-leninismus, jsme si jí
nejen dobře vědomi, jsme jejími uvědomělými
strážci - hospodáři.
Dovolte mi, vážení
soudruzi poslanci, abych se chvíli zdržel u pojmu
hospodář. V socialistické společnosti
je hospodářem pracující lid. Jsou
to lidé podobni lidem celého světa, a přece
jsou jiní. I lidé socialismu mají přirozeně
svou hmotnou zainteresovanost na své práci, ale
její podstata má jiný rozsah, jiné
hranice, jinou náplň. Právě v ní
už není dominantou já a moje,
ale stále víc a víc my a naše.
A proto i rozvoj tvůrčích sil jedince, jeho
životní úsilí jde jinou cestou: ne mamon
- ten spoutává talent, do jeho sobectví,
ale vědomí sounáležitosti k celé
společnosti, k celému pokrokovému lidstvu
vede člověka přirozenou cestou lidskou, plnou
úcty a respektu k práci každého. K radosti
z pracovních úspěchů svých
i druhých a k pevné velkorysosti, v tom je kvalitativní
rozdíl v hospodárnosti, velkorysost. Podívejme
se, kolik zlepšovacích návrhů bylo podáno
v posledních letech na všech našich pracovištích.
Proč vůbec takové znamenité myšlenky
uchraňovat pro sebe? Proč je nepředat! A
všude tam, kde tyto dobré návrhy zůstaly
nevyužity, všude tam žije v naší společnosti
člověk, který ještě zůstal
pozadu za ostatními. Není dobrým hospodářem,
kdyby se sebe víc oháněl znalostmi ekonomiky.
Dobrým hospodářem je všude a vždy
komunista. On je novým hospodářem, který
dal pravou náplň slovu - dobrý hospodář.
Tomu se nenaučí nikdo z lidí starého
světa, ale jedině v životě, jejž
vede a formuluje učení marxismu-leninismu a ve věrnosti
k tomuto učení. Jsou u nás tito hospodáři,
přibývá jich a je radost se s nimi setkat,
je radost s nimi rozmlouvat a řešit i složité
a mnohdy sporné otázky hospodářské.
Jejich výsledkem je předložený návrh
státního rozpočtu na rok 1961, jenž
nás přesvědčuje svou pevnou jistotou
a perspektivou.
Ve státním rozpočtu
na rok 1961 má své významné místo
kultura, umění, má svou komunistickou hospodárnost
a velkorysost. Uvedu z mnoha faktů znovu ten, který
je v návrhu státního rozpočtu. Máme,
ne-li nejlevnější vstupné do divadel,
tedy jedno z nejlevnějších na světě.
Neškodí si uvědomit, že na jednu korunu
nákladu na divadla hradí stát dvě
třetiny, návštěvník jednu třetinu,
to jest ke vstupence v ceně na příklad 10
Kčs připočte si jako doplatek dalších
20 Kčs ze státní pokladny. Není tomu
ani jinak i u vstupného na koncerty velkých symfonických
orchestrů, tak třeba Česká filharmonie.
To neznamená, že by byli naši umělci jen
špatnými, neodpovědnými hospodáři.
Chceme právem otevřít kulturní bohatství
všem pracujícím v divadlech, v koncertních
sálech, v galeriích, ale nejde jen o to, ale tím
více o požadavek vysoké kvality ve všech
uměleckých projevech a dnes tím naléhavěji,
aby tomu bylo nejen ve velkých městech, ale v každém
kulturním stánku v celé naší
vlasti. Finanční hodnoty, jež zde vynakládáme,
nejdou do miliónů, ale do set miliónů,
sečteme-li položky divadel, spravovaných MŠK,
u Národního divadla je to 40 miliónů,
u krajských divadel, tam je to 169 miliónů,
symfonických orchestrů, státních souborů,
galerií, umělecké svazy, kulturních
fondů, nakladatelství - tak budeme ve stovkách
miliónů Kčs. A připočteme-li
k tomu rozpočet Čs. státního
filmu, Čs. rozhlasu, Čs. televize, Gramofonových
závodů a všech kulturních zařízení,
dostaneme se do říše miliard. Nejsou to jen
výdaje, jsou zde i značné příjmy
(např. nakladatelství, Gramofonové závody)
vedle nevyčíslitelných hodnot kulturních.
Ale to nejsou jen položky ztrátové, výdaje
ze státní pokladny, kdy třeba nakladatelství
odvádí určité položky do státní
pokladny právě tak jako film. Vedle těchto
příjmů jsou tu nevyčíslené
hodnoty kulturní. V celém průmyslu jsou kulturní
hodnoty, které se tu nijak neobrážejí.
V textilu, ve skle, v nábytku, tam je to přímo
hmatatelné, pracovat bez pomoci umělců. Proto
jako na zavolanou přišlo nedávné opatření,
kde se žádá, aby podniky přímo
spolupracovaly s umělci. Vezměte si auto 603.
Je to maličkost vymyslet tak nový tvar v tomto obrovském
světovém soutěžení, skutečně
osobitý tvar? Je to od kumštýře profesora
Kováře. Bylo by dobře, aby se víc
umělců podílelo na práci na všech
pracovištích. Sám socialismus je něco
velikého, krásného. Je to fakt hřejivé
krásy, který plným právem od nás
všech, kteří žijeme a budujeme socialismus
vyžaduje krásu ve všech činech a úzkostlivostech.
Myslím, že je na čase, aby naše fantazie
šla cestou skutečnosti, skutečné krásy,
aby rozkvetla všude. To není jen móda, jen
společenský život. Nový řád
potřebuje novou krásu a novou přitažlivost
pro starý svět. Nebýt tak často v
některých věcech na chvostu!
Rozhodnutí podporovat kulturu
a výchovu v tomto směru je rozhodnutím správným.
A neméně je správný postoj ke kulturním
pracovníkům, umělcům, vědcům,
u všech těch, kteří si váží
jejich práce, setkávají se s nimi, zvou je
mezi sebe na své pracoviště ne jako výletníky,
ale jako spolutvůrce všech hodnot. Skoncujme s ještě
někde se objevující podezřívavostí,
jež bere mnohdy na sebe i příchuť závisti,
postavme se tváří v tvář
čestně, otevřeně, vzájemně
kriticky k sobě a s vědomou snahou podpořit
a pomoci člověku v jeho pracovním úsilí.
Mohu zde prohlásit, že
se nám v posledních letech podstatně zkvalitňuje
lidská tvář kulturních pracovníků.
Čím dál jasněji nás přesvědčuje
jejich oddanost k naší socialistické společnosti.
Kultura v historii československého
lidu nebyla nikdy pozlátkem ani okrasou, byla součástí
jeho života a tak často jeho bojovou pochodní,
zbraní. Naše kultura se nezpronevěřila
svatým zásadám: vidět člověka
v jeho staletém zápase, o lepší, spravedlivější
život, vidět, být s ním, povzbuzovat
a bránit. Nebylo a není v ní místa
pro falešné vlastenčení. Plody naší
kultury formoval zákon ušlechtilé humanity,
respektu k jiným národům a zanícené
obětavosti, v úsilí vykročit vpřed
v jednotě s pokrokovými silami lidstva. I v poslední
době můžeme snést pro to nemálo
příkladů. Dovolte, abych se zmínil
aspoň o jednom z nich ze svého oboru. V slavném
15. výročí osvobození naší
vlasti v minulém roce probíhal i XV. mezinárodní
hudební festival Pražské jaro. Jaký
rámec, jaký mravní princip byl vložen
v tento festival od jeho prvního ročníku
v roce 1946? Je slavnostně vždy zahajován korunovačním
klenotem naší kultury Smetanovou "Mou vlastí"
a slavnostně vždy zakončen Ódou na radost,
slavnou světovou IX. symfonií Ludwiga van Beethovena.
Průběhem těchto hudebních svátků
rozezní se vždy díla naší a světové
hudby našimi i zahraničními umělci.
Je to dobrá vizitka, jak zde žijeme a v jakou kulturu
věříme. Proto každým rokem roste
význam Pražského jara a jeho jméno jde
dnes se jménem Československé socialistické
republiky celým světem. Mluvíme-li dnes v
Národním shromáždění o
rozpočtu, jistě vás bude zajímat,
že na tak významnou kulturní událost
doplácíme jen 350 000 Kčs. Na vídeňský
festival, který nemá tu pověst, doposud to
není Salzburg, byla subvence 9 milionů šilinků.
Nechť mluví fakta, jestli umělci jsou vždycky
špatnými hospodáři.
Právě pro všechny
tyto hodnoty je už na čase nejen se zamýšlet,
ale přímo realizovat stavbu moderního koncertního
sálu v Praze. Ne, že bych zneužil tohoto místa
k tomu, chci jen vážně upozornit, že tento
nedostatek už není jen naším nedostatkem,
ale dnes už brzdou dalšího rozkvětu Pražského
jara a jeho mezinárodního významu. Moc se
o tom mluví a odkládá se to víc, než
je zdrávo. Uvedl jsem příklad Pražského
jara proto, že je možno hospodařit dobře
i v kultuře, že to mnohde umíme a že se
to naučíme, ne sami, všude za aktivní
podpory a účasti naší společnosti,
že budeme komunisticky hospodárně a velkoryse
hospodařit ve všech oblastech kultury, ve všech
kulturních zařízeních.
Otázky kultury jsou v poslední
době na pořadu jednání stranických,
státních orgánů, společenských
organizací a institucí XI. sjezd KSČ uvedl
široce do života tyto otázky. Je to přímo
historický čin. Kulturní otázky byly
od té doby mnohokrát diskutovány a řešeny.
V minulých dnech vláda naší republiky
je řešila na konferenci s představiteli národních
výborů. Byly již vypracovány výhledové
plány, jako např. v Praze. Kulturní otázky
jsou živě diskutovány brigádami socialistické
práce, jejich 350 000 členy. Kdo z nás mezi
ně přišel ví, že tyto otázky
jsou skutečně diskutovány, že to nejsou
prázdná slova, ale fakt. Sám jsem ve spojení
s jednou brigádou v ČKD. Návštěva
u nich je pro mne téměř svátkem. Jejich
zvídavost, touha po umění je veliká.
Ti lidé to berou nesmírně vážně.
Širokým řečištěm
proudí naším životem tyto otázky,
protože politika, ekonomika a kultura jedno jsou, člověka
vytvářejí a vedou. Proto je lidské
zřízení, kde to tak je, proto je ctí
a radostí být členem společnosti,
jež dovršuje výstavbu takového lidského
zřízení, výstavbu socialismu a otvírá
již obzory do komunismu. (Potlesk.)
Místopředseda NS dr.
Škoda: Dávám slovo poslanci Hollému.
Posl. Hollý: Vážené
súdružky, súdruhovia poslanci!
Naše krásne Slovensko
je prekvitajúcou súčasťou Československej
socialistickej republiky. Chcem sa venovať tej časti
rozvoja Slovenska, ktorá sa dotýka úseku
školstva, zdravotníctva a životnej úrovne
obyvateľstva. Uplynulo len pár rokov, čo zo
zaostalého a po dlhé desaťročia vykorisťovaného
slovenského národa sa stal bohatý a kultúrny
národ. Týchto úspechov bolo možné
dosiahnuť za pomoci bratskej českej robotníckej
triedy, pod vedením KSČ.
Náš rozpočet sa
významne líši od rozpočtu v kapitalistických
a imperialistických štátoch, ktoré prevážnu
väčšinu v štátnych nákladoch
venujú na zbrojenie. Také úseky ako školstvo,
zdravotníctvo, sociálne zabezpečenie, sú
v kapitalistických rozpočtoch zastúpené
len mizivým percentom. V našej Československej
socialistickej republike venujeme na tento úsek bezmála
38 % štátneho rozpočtu. Veď si len porovnajme,
aká bola za bývalej ČSR a tzv. slovenského
štátu u nás starostlivosť o školy,
zdravotníctvo a sociálne zabezpečenie.
Pred oslobodením nášho
štátu Sovietskou armádou stredoškolské
a najmä vysokoškolské vzdelanie získala
len malá čiastka vyvolených detí,
väčšinou z buržoáznych rodín.
My máme za cieľ v krátkom čase dať
všetkej mládeži úplné stredoškolské
vzdelanie. Osobitnú pozornosť venujeme odbornému
vzdelaniu mládeže a všetkých pracujúcich.
Naše učňovské, priemyslové, alebo
podnikové školy úmerne potrebám nášho
národného hospodárstva sú na dobrej
úrovni. Naši pracujúci si vážia
štúdia pri zamestnaní, doplňujú
si svoje odborné vzdelanie. Vo vývoji školstva
sme predstihli mnohé vyspelé kapitalistické
štáty. Vo Francúzsku na 100 000 obyvateľov
pripadá 348, v Anglii 184, v západnom Nemecku 245,
v susednom Rakúsku 150 ľudí s vysokoškolským
vzdelaním. U nás na 100 000 obyvateľov je 670
ľudí s vysokoškolským vzdelaním.
Ani s týmto stavom nie sme spokojní, chceme ďalej
rázne pokračovať. Právom očakávame
od našich škôl a učiteľov, že
budú neustále zlepšovať obsah výuky
žiakov a študentov, budúcich budovateľov
komunistickej spoločnosti. Uzákonením povinnej
deväťročnej školskej dochádzky vznikajú
nám viaceré problémy. Javí sa to tak
vo výstavbe nových školských budov,
zariadení, laboratórií a dielní pre
polytechnickú výchovu, ako aj v počte učiteľov
a vychovávateľov, ktorých je ešte stále
nedostatok. Pri tomto musia dôležitú úlohu
splniť NV, ktoré zabezpečujú štátnu
výstavbu školských priestorov. Ale aj ZV ROH
a patronátne závody musia pomôcť hlavne
pri polytechnickej výchove. Na úseku patronátnej
pomoci školám a výchove máme dobré
skúsenosti v závodoch P. Bystrica, Ružomberok,
Liptovský Mikuláš, Dubnica a Martin, ktoré
vysielajú svojich odborníkov do patronátnych
školských dielní. Pre zabezpečenie týchto
náročných úloh sa venuje zo štátneho
rozpočtu len pre Slovensko výše 730 miliónov
Kčs, čo je 9,8 % viac ako v roku 1960. Na úseku
všeobecno-vzdelávacích škôl sa odovzdá
do užívania 2323 učebníc, čo
je o 50 % viac ako v minulom roku. Rozsiahla výstavba škôl
si vyžaduje aj širokú účasť
občanov. Veď všetkým nám úprimne
záleží, aby naša školopovinná
mládež nemusela navštevovať školu druhej
alebo tretej smeny. V roku 1961 na Slovensku na 10 000 obyvateľov
pripadá 151 študentov v odborných školách
a 87 poslucháčov na vysokých školách.
Veľkým pomocníkom pri získavaní
vysokoškolského vzdelania je konzultačné
stredisko, napríklad zriadené pri našom závode
v Dubnici. Mnohí sme presvedčení, že
na Pováží, ktoré je vysoko spriemyselnené,
významne by prospelo zriadenie fakulty vysokej školy
strojníckej.
V našej vlasti staráme
sa o výchovu detí od ich narodenia. Zriaďujeme
detské jasle, materské školky, družiny
mládeže, ktoré pomáhajú vychovávať
deti od ich útlej mladosti. Veď v 3 5RP sa len v Stredoslovenskom
kraji rozmnoží v detských jasliach 2267 miest,
čo je o 68 % viac ako v rokoch druhého 5RP. Počet
tried v materských škôlkach sa zvýši
o 26,5 % a tým bude umožnené zabezpečiť
výchovu ďalších 6296 detí. V súlade
s rozširovaním ďalších školských
zariadení sa rozširuje i počet družín
mládeže o 54 %. V jestvujúcich a novopostavených
školách sa zväčší počet
školských jedální o 30 %. To zabezpečí
stravovanie najmä deťom z menších obcí,
ktoré navštevujú deväťročnú
strednú školu. Chceme, aby všetky matky mohli
vykonávať prácu bez obavy o svoje deti. Naše
socialistické zriadenie preberá významný
podiel na výchove našich najmenších. Zamestaní
rodičia s početnejšou rodinou s vďakou
oceňují uznesenie ÚV KSČ, podľa
ktorého sa znižuje príspevok v detských
jasliach a v školských jedálňach na
stravovanie.