Bude velmi záležet na
tom, aby byla včas zabezpečována projektová
příprava všech investičních akcí,
aby se nezařazovaly do výstavby projekčně
nepřipravené stavby, což by vedlo k vyšší
rozestavěnosti, prodlužování výstavby
a k nehospodárné výstavbě.
Zvláště závažný
úkol mají národní výbory při
řešení bytového problému, kde
mimo zvyšování počtu stavebních
pracovníků se musí starat o snižování
vlastních nákladů bytové výstavby.
Národní výbory musí především
zaměřit plnou pozornost na družstevní
výstavbu a na bytovou výstavbu jednotných
zemědělských družstev, jíž
dosud národní výbory nevěnovaly dostatečnou
pozornost.
Předpokládaný
státní rozpočet zabezpečuje finanční
prostředky pro splnění úkolů
v zemědělství, lesnictví a vodním
hospodářství, včetně vlastních
zdrojů hospodářských organizací
a výdajů Československé akademie zemědělských
věd - ve výši 12 miliard 380 miliónů
Kčs. Z této částky budou obhospodařovat
národní výbory 73,9 % což jim dává
nesmírné možnosti, ale také vysokou
odpovědnost za tento národohospodářsky
tak významný úsek.
Zabezpečování
rozvoje zemědělské výroby má
rozhodující význam pro další
zvyšování životní úrovně
a je dnes prvořadým úkolem všech stupňů
národních výborů, hlavně pak
okresních a místních, které mají
rozhodující postavení z hlediska řízení
a plánování jejího komplexního
rozvoje, a to jak v družstevním, tak i státním
socialistickém sektoru.
Jedním z důležitých
úkolů, kterých je třeba v souvislosti
se zásadním obratem v zemědělské
výrobě rychle a plně vyřešit,
je důkladné vysvětlení nutnosti naprostého
souladu celostátních zájmů se zájmy
JZD.
l když už dnes se ve většině
případů hovoří o družstevním
jako o našem, mnohde se ještě staví do
protikladu zájem státu a zájem družstva.
Náš stát je státem
dělníků, rolníků a pracující
inteligence a o upevňování tohoto svazku
se stále usiluje. Žádný zákon,
žádné vládní usnesení,
ani žádné usnesení národního
výboru není namířeno proti družstevníkům.
Komunistická strana Československa
jako vedoucí síla naší společnosti
bedlivě střeží, aby nedocházelo
k narušování svazku dělníků
a družstevních rolníků. Ve všech
svých usneseních to zdůrazňuje a všechna
opatření tuto linii zabezpečují.
Jestliže ještě dnes
někde družstevníci hovoří o tom,
že jsou zájmy JZD v nesouladu se státním
plánem, pak je třeba se na problém blíže
podívat, rozebrat příčiny a říci
družstevníkům, v čem se mýlí.
Místní národní výbor musí
být strážcem státních zájmů,
citlivě reagovat na každé dění
v obci a jeho poslanci pak musí neúnavně
vysvětlovat, co je správné, osvětlovat
význam a podstatu a obsah souladu mezi státními
a místními zájmy.
K tomu, aby došlo k obratu v
myšlení družstevníků směrem
k socialistickému nazírání, s
čímž souvisí také rozhodný
obrat v zemědělské výrobě,
musí se především značně
zlepšit organizátorská práce MNV na
vesnici. K tomu musí směřovat i celá
činnost masových organizací Národní
fronty v obci, chceme-li, aby se rozvoj zemědělské
výroby stal všenárodním úkolem.
Chci upozornit na tu skutečnost,
že družstevníci kritizují přílišnou
centralizaci řízení zemědělské
výroby a soustředění všech pomocných
zemědělských orgánů do okresního
města, odkud je někdy příliš
daleko do JZD a nevede tento stav k přímé
pomoci JZD zemědělskými odborníky.
Je nám také známo,
jakou úlohu mají sehrát také státní
statky při sledování cíle dosáhnout
rozhodujícího obratu v rozvoji zemědělské
výroby. I když některé státní
statky dosáhly dobrých vývýrobních
úspěchů, přece jenom jako celek dosud
nedovedly dostatečně využívat poznatků
vědy a organizovat zemědělskou výrobu
na základě vysoké produktivity a intenzity
výroby. I pro letošní rok se u státních
statků počítá s neplánovanými
ztrátami.
Bude třeba, aby ONV, které
dnes přímo řídí s potřebnými
prostředky a plánem státní statky,
dbaly o lepší dosažení výsledků
v hospodaření jednotlivých farem a hospodářství.
Státní statky mohou
zabezpečit splnění úkolů třetí
pětiletky, budou-li za široké účasti
pracujících při zlepšené úrovni
řízení národními výbory
a při zvýšené pravomoci finančních
komisí a pomocí finančních odborů
národních výborů důsledněji
přistupovat k plnění přijatých
opatření, k zavádění pořádku
do organizace práce, odměňování,
uplatňování všech norem nové
technologie při dodržování zásad
hospodárnosti.
Připravovaný V. celostátní
sjezd JZD, jakož i předsjezdová diskuse jsou
příležitostí k tomu, aby využitím
stávajících rezerv došlo pod vedením
národních výborů k dalšímu
všestrannému rozvoji a upevnění hospodaření
jednotných zemědělských družstev
i státních statků.
Jednou ze složek národních
výborů, které přímo a velmi
významným způsobem ovlivňují
růst hmotné a kulturní úrovně
obyvatelstva, jsou služby, které naši občané
k uspokojení svých osobních potřeb
nezbytně potřebují. Naše vyspělá
socialistická společnost, tak jako na celé
řadě jiných úseků, tak i na
úseku místního hospodářství
vynakládá značné prostředky
na zajištění veřejně prospěšných
služeb, které posuzujeme jako součást
komplexní péče o obyvatelstvo. V rozvoji
takových služeb a v jejich dotaci ze státního
rozpočtu bude i v budoucnu pokračováno.
Zatímco při zajišťování
služeb bezúplatových jsme docílili u
nás v Československé socialistické
republice vysoké úrovně a zařadili
se tak na jedno z nejpřednějších míst
na světě, stále ještě dochází
ke značnému opožďování v
rozvoji placených služeb. S tímto stavem nemůžeme
být spokojeni, neboť občané podrobují
sebemenší nedostatek ostré kritice. Nemáme
ještě dost rozvinutou síť opraven televizorů,
ledniček a praček, jakož i rychlé služby
k odstraňování závad v bytech při
poškození vodovodních armatur apod. V tom je
neobyčejná politická citlivost a ekonomická
důležitost, na kterou musí rychleji reagovat
podniky, které zajišťují služby.
Velmi vážná situace
je v prádelnách, kde plán vypraného
prádla pro obyvatelstvo například v našem
Jihomoravském kraji splněn nebyl, i když celkové
výkony prádelen byly překročeny, ale
podíl činnosti pro obyvatelstvo činil pouze
43 %. K tomu je třeba dodat, že kapacita prádelen
v našem kraji, vezmeme-li dvousměnný provoz
za 100 %, byla využita pouze na 70 % a dodací lhůty
v prádelnách se pohybovaly v některých
případech 4 až 5 týdnů. Není
sporu o tom, že s takovými lhůtami náš
občan spokojen být nemůže a že
pro příště pravděpodobně
raději pere v domácnosti nebo ve zřízených
blokových prádelnách. A jaká je to
potom pomoc našim pracujícím ženám?
Jistě nikdo nepochybuje, že
při sedmi až desetidenních dodacích
lhůtách by se přísun prádla
pro obyvatelstvo podstatně zvýšil, zlepšilo
by se plnění plánu a služba prádelen
by se stala skutečnou službou.
V některých prádelnách
se nám projevují nesprávné tendence
v tom směru, že je využíváno naléhavých
požadavků občanů k tomu, že na
úkor normální služby je zaváděno
tak zvané expresní praní, přirozeně
s patřičně zvýšenou cenou, která
podnikům pomáhá k snadnějšímu
plnění plánu akumulace.
Na úseku čistíren
se plán pro obyvatelstvo plní, ale problémy
jsou v dlouhých dodacích lhůtách
a v mnoha případech i v kvalitě čištění.
Zde zase podniky, kromě expresní
služby za zvýšené ceny, s oblibou téměř
na každém čištěném předmětu
nacházejí různé skvrny, za které
účtují tzv. vícepráce. To je
nemorální a ve většině případů
naprosto neoprávněné.
Vždyť čistý
oblek si do čistírny nikdo nedává
a každý právem předpokládá,
že běžné skvrny jsou součástí
čištění a že ve stanoveném
ceníku je s tím také počítáno.
V podniku Prádelny a čistírny
města Brna, kde tato praxe byla prováděna
v minulosti zvláště úspěšně,
se dostali hospodářští pracovníci
až před soud a byli z funkcí odvoláni.
Nelze zastírat ani takové
jevy, že okresní a místní národní
výbory své podniky naprosto nedostatečně
usměrňují stanovením konkrétních
úkolů a cílů, které by zajistily,
že rozvoj služeb půjde žádoucím
směrem v potřebných oborech a profesích
i v potřebných částech města
a okresu.
Je to přímý
důsledek toho, že v praxi nebylo dosud zavedeno plánování
podle okresů, že nebylo přistoupeno ke stanovení
technickoekonomických a jiných ukazatelů
a že se také kontrola plnění těchto
zásad neuskutečňuje.
Přirozeným důsledkem
pak je, že o rozvoji a zaměření služeb
a zavádění nových druhů zpravidla
suverénně rozhoduje ředitel podniku, a to
obyčejně tak, aby docílil nejsnadnějšího
plnění uložených úkolů.
Hledisko a zájmy občanů, politickohospodářské
direktivy a politické cíle naší společnosti
jdou namnoze stranou.
Názorným příkladem
je postup družstva Vysočina ve Žďáře,
které, ačkoliv je kovovýrobním družstvem,
zajistilo splnění úkolů služeb
tím, že zřídilo prádelnu se samoobsluhou.
Ve Vyškově zase došlo
k případu, že družstvo Vkus zřídilo
v místě prádelnu se samoobsluhou, ačkoliv
ve Vyškově je nedostatečně využita
prádelna místního hospodářství
se sítí sběren. Zřízení
této nové prádelny nejenže nebylo s
místním národním výborem Vyškov
projednáno, ale došlo k paradoxní situaci
již v tom, že místní národní
výbor schválil podniku Služby města
zřízení další prádelny
v roce 1961.
Z obou namátkově vybraných
příkladů je zřejmé, že
se v mnoha případech zřizování
služeb provádí zcela nahodile a nejzávažnější
nedostatky v koordinaci se projevují mezi podniky místního
hospodářství a mezi výrobními
družstvy.
V jednom však jsou podniky obou
odvětví zajedno, a to v zájmu o zavádění
především efektivních služeb a
pokud možno v krajském nebo v okresních
městech. Nejsou známy případy rozporů,
jestliže se jedná o menší městečko
a vesnici, anebo o služby málo rentabilní nebo
ztrátové. Zde by měly národní
výbory využívat více pravomoci k tomu,
aby zejména v otázkách rozšiřování
služeb a sítě provozoven uplatnily své
připomínky a aby částky, které
dává náš státní rozpočet
na tyto úkoly, byly realizovány co nejúčelněji
a nejhospodárněji.
Velký národohospodářský
a politicko-výchovný význam má akce
Z. Toto socialistické svépomocné hnutí
se zvláště výrazně rozvinulo
k 15. výročí osvobození naší
vlasti, což se prokázalo již během prvního
pololetí minulého roku, kdy byla v naší
vlasti vytvořena organizátorskou prací místních
výborů hodnota 1 miliardy 200 milionů Kčs,
což je dvojnásobkem hodnoty díla I. pololetí
roku 1959.
I v našem Jihomoravském
kraji řada obcí využila aktivity a iniciativy
občanů. Například MNV Braniškov
organizoval svépomocí výstavbu místního
vodovodu v roce 1959-60 a jeho vybudováním byla
vytvořena hodnota díla 423 500 Kčs při
nákladu 213 000 Kčs. Na jednoho obyvatele bylo v
průměru odpracováno na této akci 40,5
hod. V Dyjích na Znojemsku byla rekonstruována stará
budova na kulturní dům za účasti všech
složek NF, čímž byla dosažena hodnota
díla 182 500 Kčs při finančním
nákladu MNV 94 000 Kčs.
Velmi dobrých výsledků
se však přes četná upozornění
a směrnice setkáváme s vysokou rozestavěností,
nesprávným využíváním
finančních prostředků a nedostatečným
zásobováním akce Z materiálními
zdroji. Okresní zvelebovací komise, odbory výstavby
a plánovací komise by měly těmto otázkám
věnovat více pozornosti než dosud.
Uvedená čísla
státního rozpočtu, s jehož obrovskými
částkami budou hospodařit národní
výbory, dokumentují na jedné straně
širokou pravomoc národních výborů,
se kterou je však spojena velká odpovědnost
za správné využití finančních
prostředků pro hospodářský
a kulturní rozvoj celé naší socialistické
společnosti. Národní výbory musí
lépe než dosud vést a vychovávat občany
k péči, ochraně a rozmnožování
národního majetku. Odpovědnost národních
výborů úzce souvisí s hospodárností,
což předpokládá účelné
a maximální využití základních
fondů, materiálových a finančních
zdrojů k plnění plánovaných
úkolů a jejich překračování
na žádoucích úsecích.
Úspory, vzniklé dobrým
hospodařením při splnění úkolu
plánu, jsou základem pro urychlení hospodářství
a kulturní vzestup celé společnosti. Nehospodárnost
se svěřenými prostředky je naopak
brzdou postupu vpřed a doplácejí na ni především
občané.
Podle platného rozpočtového
řádu mají národní výbory
při hospodaření se svěřenými
finančními prostředky velikou pravomoc, neboť
samy určují, kolik prostředků přidělí
jednotlivým odvětvím, například
školství, zdravotnictví a dalším,
ovšem při zachování základních
ukazatelů plánu rozvoje a dodržování
výše přídělu finančních
prostředků z vyššího rozpočtu
nebo odvodu do vyššího rozpočtu a konečně
musí zachovat vyrovnanost rozpočtu.
Proto národní výbory
musí soustavně zabezpečovat, aby finanční
zdroje jejich rozpočtů byly co nejvyšší
a také, aby byly mobilizovány včas a v souladu
se zájmy společnosti.
Zde mají velký úkol
hlavně finanční komise národních
výborů, které musí dbát, aby
výdaje rozpočtu byly vynakládány efektivně,
aby bylo odpovědně a hospodárně postupováno
při uskutečňování výdajů
na investice, mzdy a odměny, neplacené služby
a aby výdaje na správu byly účelně
a soustavně snižovány.
Řádnému hospodaření
se svěřenými finančními prostředky
napomáhá běžně a správně
vedená evidence, s jejíž pomocí mohou
národní výbory také úspěšně
provádět kontrolu.
Nesprávně vedená
evidence je přímo semeništěm nehospodárnosti.
Nesprávně evidované pohledávky po
uplynutí určité doby se těžko
vymáhají a pak zkracují přímo
příjmy národního výboru a tím
také možnost plnění plánovaných
úkolů.
Velkou pozornost je třeba
věnovat evidenci materiálových zásob,
neboť na tomto úseku pak dochází k jejich
zašantročování, zejména při
provádění akce Z nebo v podnicích
místního hospodářství, zdravotnických
zařízení a školních jídelnách
apod.