Posl. Josef Němec:
Soudružky a soudruzi poslanci!
V péči o trvalé
a soustavné zvyšování životní
úrovně našich pracujících patří
důležité místo rozvoji bytové
výstavby.
Komunistická strana Československa
a vláda Československé socialistické
republiky věnuje bytové výstavbě významnou
pozornost.
Na třetí a čtvrtou
pětiletku vytyčil ústřední
výbor Komunistické strany Československa
na svém zasedání v březnu 1959 úkol
postavit 1 200 000 bytů do konce roku 1970. To znamená
v ročním průměru více než
100 000 bytů. Tak smělý cíl ve zvyšování
životní úrovně a dovršení
kulturní revoluce mohla naše strana a vláda
vytyčit proto, že na všech úsecích
rozvoje našeho národního hospodářství
a kultury jsou po řadu let soustavně dosahována
vysoká, dříve nikdy nedocílená
tempa rozvoje výrobních sil.
Je již vžitou tradicí,
že při řešení důležitých
otázek týkajících se životní
úrovně našich pracujících se
Komunistická strana Československa obrací
k pracujícím a radí se s nimi a využívá
jejich bohatých zkušeností. Proto i k řešení
bytového problému probíhala koncem minulého
roku široká celostátní diskuse o bydlení.
Jaké byly hlavní připomínky
občanů u nás ve Středočeském
kraji?
Stávající typy
obytných domů většině diskutujících
a hlavně pak družstevníkům nevyhovují,
jednak počtem místností, vnitřním
uspořádáním, odvětráním.
Převážně byl žádán
v bytové jednotce větší počet
malých místností. Bylo poukazováno
na malé rozměry koupelen, na nezbytnost odkládacích
komor v bytě, větší počet vestavěných
skříní. Převážná
část občanů souhlasila s rozměry
kuchyní ve stávajících bytech. Ostře
však byly kritizovány nedostatky ve zvukovém
odizolování jednotlivých místností.
Mnozí občané požadovali umístění
společenských místností hlavně
ve větších obytných domech. Požadovali
dále, aby výroba nábytku byla přizpůsobována
rozměrům moderních bytů. Mnozí
občané, hlavně naše ženy, požadovali
zlepšení služeb v nově budovaných
sídlištích. Všeobecně bylo kritizováno
pomalé dokončování sídlišť,
hlavně nedodělky v terénních a sadových
úpravách, opožděné provádění
inženýrských sítí a komunikací.
Byla kritizována nedostatečná
kvalita dokončujících prací a hlavně
pak pomalé odstraňování kolaudačních
závad.
To jsou jen některé
připomínky, které naši pracující
přednesli v diskusi a žádali jejich nápravu.
Národní výbory, stavební i ostatní
organizace a naši projektanti si musí vzít
ponaučení z této bohaté diskuse a
urychleně odstraňovat všechny kritizované
nedostatky. Část diskuse, která se dotýkala
připravovaných nových typů obytných
domů, je třeba plně uplatnit a urychleně
zařadit při novém projekčním
zpracování.
V porovnání s první
předmnichovskou republikou stavíme dnes téměř
dvojnásobek bytů. Nejde však jen o počet
bytů, nýbrž jde i o to, jak výdaje na
bydlení zatěžují rodinný rozpočet.
Za prvé republiky činila činže podle
údajů Státního úřadu
statistického v průměru asi 15-19 % z celkových
příjmů rodiny. Vývojová tendence
činží vykazovala tehdy trvalý růst.
Od roku 1927 do roku 1936 došlo k více než zdvojnásobení
výše činží, přičemž
reálné mzdy pracujících všude
prudce klesaly.
Buržoazie si pro sebe i pro
své přisluhovače stavěla komfortní
byty. Pro pracující však byly stavěny
činžáky, které se svou úrovní
rovnaly hromadným noclehárnám, sloužily
jen k dalšímu vydírání zbídačovaného
lidu a k docilování vysokých bezpracných
důchodů pánů domácích.
Proto také bytový fond,
který jsme zdědili po kapitalistech, byl vybaven
elektřinou jen z 83 %, plynem 4,5 % vodou z 21 %, kanalizací
z 12,5 % a ústřední topení bylo dokonce
jen u 1,5 % bytů.
Dělnická třída,
která se od května 1945 stala pánem ve svém
vlastním domě, si také svůj domov
vybavuje zcela jinak. V nově postaveném bytovém
fondu nemáme byty bez koupelen nebo sprch, 95 % bytů
má vestavěný nábytek, 70 % bytů
má ústřední topení a teplou
vodu, 65 % bytů je napojeno na plynovod. Vybavení
většiny činžovních domů
prádelnami, sušárnami atd. je dnes již
samozřejmostí.
Přes toto radikální
zlepšení ve vybavenosti bytů nezvyšujeme
činže, jak tomu bylo a dnes ještě je v
kapitalistických státech Podíl nájemného
z příjmu rodiny se dnes pohybuje mezi 3-5 %.
Řešení bytového
problému tempem, které vytyčilo zasedání
ústředního výboru v březnu
1959 klade však vysoké nároky na státní
rozpočet. Jak ze zprávy ministerstva financí
je zřejmo, počítá se v roce 1961 s celkovými
náklady na bytovou výstavbu v částce
3 miliardy 756 miliónů 700 tisíc Kčs.
K těmto nákladům
na bytovou výstavbu ze státních prostředků
se počítá v částce 308 milionů
Kčs se soukromou výstavbou.
Při tak vysokých částkách
věnovaných na bytovou výstavbu je z hlediska
hospodárnosti rozhodující cena bytu. S radostí
můžeme konstatovat, že se v této otázce
podařilo docílit téměř kvalitativního
zlepšení.
Jestliže v roce 1957 činila
skutečná cena jednoho postaveného bytu v průměru
95 721 Kčs, pak v roce 1959 již klesla na 70 136 Kčs.
V plánu na rok 1961 počítá se s tím,
že průměrná cena bytu bude činit
61 000 Kčs, to znamená, že proti skutečnosti
z roku 1957 dojde ke snížení ceny bytu o 34
721 Kčs, což je více než 50 % plánované
ceny na rok 1961.
To vše se daří
především dík iniciativě pracujících
a zkvalitňování jejich pracovních
metod. Nemalé zásluhy má i zlepšení
forem řízení výstavby.
Docílené výsledky
by mohly být ještě výraznější,
kdyby nesprávné cenové relace mezi tradičními
a progresívními materiály nebrzdily používání
progresívních materiálů ve větším
měřítku.
Disproporce v ceně mezi cihlami
a prefabrikáty působí nepříznivě
na rozvoj nové techniky ve stavebnictví. Zatímco
cena cihly je stanovena tak, že odpovídá zhruba
výrobním nákladům, je cena prefabrikátů
stanovena výše o značné procento akumulace
(10-15 %). Potom samozřejmě byty stavěné
z těchto prefabrikátů musí být
dražší.
Vítáme proto rozhodnutí,
že od 1. ledna 1962 budou podstatně sníženy
ceny prefabrikátů a tak odstraněna brzda,
která dosud bránila jejich masovému používání.
K zabezpečení dalšího
plánovaného poklesu ceny za byt, která do
konce pětiletky nemá přesáhnout při
dodržení vybavenosti bytu částku 58
000 Kčs, bude třeba mobilizovat ještě
dále rezervy, které jsou skryty v dalším
rozšíření progresívních
forem a technologií výstavby v územní
i projektové přípravě bytové
výstavby.
Doposud není věnována
dostatečná pozornost zajištění
předstihu jednotlivých fází výstavby,
v územních plánech není dbáno
správného výběru staveniště,
nevyužívá se účelně terénních
podmínek atd. Objekty občanského vybavení
jsou rozdrobovány, nejsou z nich vytvářeny
víceúčelové celky a nevyužívá
se dostatečně již vybudovaných veřejných
investic.
Zejména ve využívání
zástavby a zajišťování sídlišť
teplem není vždy dbáno všech rad a pokynů
a vznikají pak vážné nedostatky. Na
příkladě sídliště v Březových
Horách u Příbrami chci ukázat, k čemu
vede nedostatečný projekční předstih.
Pro vytápění tohoto sídliště
bylo postaveno celkem 26 kotelen, v nichž je zaměstnáno
přes 100 pracovníků. K topení se používá
černého uhlí. A kvality za 15,30 Kčs
q, zatímco při promyšlené koncepci by
sídliště stačila vytopit jedna teplárna,
přibližně s třetinou pracovníků,
v níž by se jako paliva mohlo používat
mouru, jehož cena za 1 q činí 5-6 Kčs,
tj. zhruba rovněž o jednu třetinu.
Na tomto příkladě
je vidět, co nás stojí projekční
nepřipravenost a roztříštěnost
investorské funkce, která dříve existovala.
Je nutné, aby zejména nově zřízené
okresní investorské útvary dbaly, aby k podobným
případům již nedocházelo.
V územních plánech
se dosud nepodařilo prosadit v dostatečném
rozsahu vysokou zástavbu, přestože ekonomické
výhody 4-5 podlažní zástavby jsou již
jasně prokázány. Brání tomu
konzervatismus projekce a urbanistiky, který vede k tomu,
že nová zástavba nesmí podstatně
převyšovat dosavadní výši staré
zástavby. Ta nás stojí nejen značné
investiční prostředky, ale navíc zcizujeme
cennou ornou půdu.
Je nutné, aby okresní
národní výbory těmto otázkám
věnovaly svou pozornost a všude přísně
dbaly na to, abychom půdou, které je nedostatek,
při bytové výstavbě šetřili
a ponechali ji k zemědělským účelům.
Ve Středočeském
kraji je řada příkladů, které
ukazují možnost docilovat zvýšení
zástavby i během prováděné
výstavby. Prověřili jsme výši
zástavby uvedenou v dokumentu o bytové výstavbě
pro Středočeský kraj z roku 1959. Výsledek
prověrky vede k doplnění dokumentu, neboť
docházíme k závěru, že je možno
zvýšit původní výši zástavby
pro třetí pětiletku z průměrných
4 podlaží na průměrně 4,5 podlaží.
Zkušenost ukazuje, že cena
bytu v nízké zástavbě je proti 4-5
podlažím v zástavbě dražší
o 1800 až 3300 Kčs. A přihlédneme-li
k tomu, že při této příležitosti
můžeme prověřit i správnost volby
umístění bytové výstavby a
její soustředěnost, vyloučit další
vícenáklady na zákládání
bytů na nevhodném terénu, což zdražuje
byt o dalších 1000-1800 Kčs, můžeme
docílit úspory na jeden byt až 5000 Kčs.
Soudružky a soudruzi,
Středočeský
kraj již po tři roky úspěšně
plní plán bytové výstavby a za poslední
dva roky svůj závazek odevzdat roční
kvótu splnil k 30. listopadu.
Těchto výsledků
dosahujeme soustavnou kontrolou harmonogramů odevzdávání
bytů, rozestavěnosti a zvyšováním
podílu progresívních technologií celomontovaných
panelových domů, přestože - jak jsem
uvedl - není dosud tato cesta ekonomicky lákavá.
Na pětiletku počítáme
například s tím, že typy stavěné
z cihel a tvárnic klesnou na cca 20 %, zatímco byty
v celomontovaných domech a v montovaném skeletu
stoupnou sedm a půlkrát.
Takovýto radikální
zvrat v technologii bytové výstavby se nutně
promítne do materiálně technické základny.
Vyvolá další rozmach proudové výstavby
v kraji s příznivými důsledky na náklady
a produktivitu. Vždyť již v roce 1960 ve Středočeském
kraji činily náklady na byt T nula B tradiční
metodou 64 000 Kčs, zatímco u proudové metody
činily jen 61 320 Kčs.
K zajištění širokého
rozvoje progresívních metod stavění
budujeme v našem kraji materiálně technickou
základnu, což nám umožní přechod
od tradičních materiálů na panely
ze struskové pemzy, plynosilikáty a pokud budeme
ještě používat tradiční
materiály, počítáme s přechodem
na progresívní prvky i v cihlářské
výrobě, jakými jsou cihly příčně
děrované.
Nechci zakrývat, že se
při budování těchto zařízení
setkáváme se značnými potížemi,
neboť jsou realizovány jako decentralizované
investice. Narážíme na dlouhé dodací
lhůty strojírenských dodavatelů, což
ohrožuje včasnost uvádění kapacit
do provozu.
Jsme však přesvědčeni,
že společným úsilím pracovníků
všech resortů, kteří se podílejí
na zajišťování bytové výstavby
nebo na zařízení pro bytovou výstavbu,
jak to má na mysli usnesení ústředního
výboru KSČ z března 1959, se nám
podaří ještě dále zlepšit
podmínky pro rovnoměrné odevzdávání
bytů do užívání a další
zvýšení jejich kvality.
Podle plánu na rok 1961 máme
postavit v kraji 4556, z toho chceme odevzdat v I. čtvrtletí
20 %, do pololetí 48 % bytů z roční
kvóty a rozestavovat odpovídající
počet bytů podle zpracovaného harmonogramu
bytové výstavby.
Současně v kraji roste
rychle úkol v družstevní bytové výstavbě.
Důraz na družstevní formu bytové výstavby
klademe zejména proto, že v kapacitě stavební
výroby nestačíme zajišťovat všechny
naléhavé potřeby v kraji.
Značný podíl
má centralizovaná výstavba, decentralizovaná
průmyslová výstavba a občanská
výstavba a zemědělská výstavba,
která činí v r. 1961 v našem kraji přes
2,5 miliardy Kčs. Tyto úkoly jsou vysoce náročné
na specializaci a odbornost stavebních dělníků.
Vítáme proto široké možnosti svépomoci
v bytové výstavbě, které zvyšují
kapacitu stavební výroby a vytvářejí
podmínky pro provedení většího
objemu stavebních prací.
Doposud však svépomoc
v družstevní výstavbě není rozvíjena
v tom měřítku, jak předpokládá
dokument o řešení bytového problémů.
Je to proto, že družstevníci narážejí
na řadu problémů, pokud jde o uplatnění
jejich pomoci při výstavbě. Poměrně
nejlépe se uplatňuje svépomoc tam, kde družstevníci
vlastními silami provádějí ucelenou
část stavby, například výkopy,
hrubou stavbu, některou řemeslnou práci apod.
Potíže jsou v těch případech,
kdy se družstevníci jednotlivě snaží
zapojit do pracovních čet podniku provádějícího
výstavbu. Předně často nedosáhnou
takového výkonu jako stavební dělníci
a někdy se i těžko uplatní, protože
nemají příslušnou odbornou kvalifikaci.
Jde o to, aby i takovýmto pracovníkům bez
odborné stavební kvalifikace umožnily stavební
podniky účast při výstavbě,
aby si mohli předně odpracovat část
svého podílu a aby svou prací pomohli rozšířit
stavební kapacitu.
Jsou podniky, které dovedou
využít příslušné odbornosti
družstevníka tím, že ho zařadí
na jiné pracoviště. Například
strojaře do dílen, šoféra k dopravě,
anebo vytvoří z družstevníků
samostatné čety, zásobovací čety,
které provádějí předzásobení
pracovišť materiálem apod. Družstevníci
v mnoha případech si těží
například kámen do základů
a pomáhají tím šetřit cement.
Je však třeba, aby stavební
podniky vycházely družstevníkům vstříc
a pomáhaly svépomoc co nejvíce uplatnit,
aby družstevníci prováděli sami i takové
práce, které by stavební podnik raději
chtěl sám provádět.
Družstevní formu výstavby
budeme rozvíjet i proto, že jsou to další
cesty, jak zabezpečovat snižování ceny
bytu a zvyšování jeho kvality. Stavebním
organizacím je někdy až nepříjemné
s jakou pečlivostí a důkladností přebírají
družstevníci své byty. Od stavebních
organizací budeme nekompromisně požadovat plnění
jejich povinností tak, aby družstevník za své
peníze a pomoc v bytové výstavbě dostal
kvalitní byt.
Veřejné kolaudace,
které se v družstevní výstavbě
osvědčily, budeme používat i při
kolaudaci bytů prováděných ve státní
výstavbě.
Z uvedeného je zřejmo,
že naše strana a vláda v bytové otázce
sleduje linii rychlého uspokojování potřeb
obyvatelstva v této základní složce
zvyšování životní úrovně.
Nebylo by však správné uspokojovat tuto potřebu
jen novou výstavbou a zanedbávat modernizaci a údržbu
existujícího bytového fondu. Tento bytový
fond, který bude sloužit ještě i po roce
1970, nesmíme nechat zchátrat a rozpadat.
V rozpočtu se proto předpokládá,
že náklady na údržbu a modernizaci dnešního
bytového fondu se dále proti roku 1960 zvýší.
Proto je třeba, aby naše okresní podniky stavební
organizovaly proudové opravy starého bytového
fondu a zabezpečovaly plánovitě jeho modernizaci.
Vynaložené prostředky budou sloužit ke
zvýšení spokojenosti našich pracujících,
kteří ve starých domech bydlí. Průběh
plnění dokumentu strany a vlády o bytové
výstavbě ve Středočeském kraji
nás opravňuje k prohlášení, že
tento dokument v plném rozsahu a včas splníme.
Svoje tvrzení opíráme o velké úsilí
našich pracujících, kteří jsou
rozhodnuti splnit usnesení ústředního
výboru a vlády.
Dotvrzuje to široký rozvoj
socialistické soutěže, ve které je zapojeno
více než 70 % pracujících ve stavebnictví,
kterým v čele stojí 56 kolektivů soutěžících
o titul brigády socialistické práce ve stavebnictví,
potvrzují to výsledky kolektivů soudruha
Landy v Kladně, soudruha Hoznauera v Mělníku,
soudruha Janouda v Kralupech, soudruha Tomka v Boleslavi, čety
opravářů s. Wisa a celé řady
dalších pracujících - stavbařů
Středočeského kraje, kteří
dávají záruku úspěšného
plnění úkolů v letošním
i v příštích letech.
Socialistické závazky
jsou uzavírány na předčasné
splnění plánu bytové výstavby
ve vzorné kvalitě. Zkušenosti z průběhu
socialistické soutěže v minulých letech,
kdy jsme v roce 1959 splnili plán v bytové výstavbě
30. listopadu a navíc bylo odevzdáno 67 bytů,
v roce 1960 splněním plánu ke 14. prosinci
a navíc bylo odevzdáno 126 bytů, dávají
všechny předpoklady, že i letos bude dosaženo
předčasné splnění plánu
bytové výstavby ve Středočeském
kraji. (Potlesk.)
Místopředseda NS Pospíšil:
Dávám slovo poslanci Krížovi.
Posl. Jozef Kríž:
Vážené Národné zhromaždenie,
súdružky a súdruhovia poslanci!