Podľa stavu k 30. 11. 1959 dochádza
do družín mládeže 170 523 detí.
Z toho je 81,5 % žiakov od 1-5 postupného ročníka,
16,9 % od 6-9 postupného ročníka a 1,4 %
vlastných škôl.
Zo žiakov dochádzajúcich
je 95 % detí zamestnaných matiek. Z celkového
počtu 1 046 490 detí zamestnaných matiek
je ich v družinách mládeže zapísaných
16,3 %. Z toho v českých krajoch 18,6 %, na Slovensku
5,5 %.
Práve skončila anketa pracujúcej
ženy, ktorú viedol Ústredný výbor
žien. Na závodoch bola celá rada pripomienok,
najmä k družinám mládeže a mimoškolskej
výchove vôbec. Naše pracujúce ženy
doporučujú, aby družiny mládeže
se stali druhým domovom detí, aby bolo útulné
prostredie, v ktorom by sa cítili dobre. K otázke
družín mládeže navrhujú venovať
im čo najväčšiu pozornosť, hľadať
všetky možnosti, ako získať ďalšie
miestnosti, objekty, záhrady a dielne, zainteresovať
patronátne závody, mobilizovať občanov,
pretože vieme, že nové objekty zatiaľ stavať
nemôžeme. Tu je potrebné počítať
s veľkou aktivitou občanov a závodov. Malo
by sa stať cťou každej školy, aby ani jedno
dieťa nebolo po skončení vyučovania
na ulici.
Väčšia spolupráca
by sa mala vyvinúť medzi pionierskou organizáciou,
ČSM a medzi patronátnym závodom. Bolo by
žiadúce, aby sa závodné výbory
ROH spoločne s NV zaoberali otázkou vybudovania
družín mládeže tam, kde ešte nie
sú. A najmä tam, kde sú veľmi potrebné,
kde sa ich pracujúce ženy dožadujú.
Nedostatkom vhodných vychovávateľov
trpí najmä práca v oddeleniach so staršími
žiakmi, kde forma družín mládeže
vyhovuje len vtedy, ak tu pracuje kvalitná a iniciatívna
vychovávateľka so širokým kultúrnym
rozhľadom a zameraním predovšetkým na
telovýchovu.
V mimoškolskej výchove mládeže
bude musieť zohrať hlavnú úlohu PO ČSM,
ktorá za svojho dvanásťročného
trvania nepopierateľne zaznamenala veľký postup,
čo možno posudzovať z jej popularity v širokých
radoch nášho ľudu, uskutočnila mnoho akcií,
čím sa stala známou v celoštátnom
merítku.
Súdruhovia poslanci!
Naše deti - školské deti
- sa zrodili už v novom, lepšom svete. Sú obklopené
láskou, starostlivosťou a pohodlím, čo
predtým deti pracujúcich nepoznali. Naša generácia
bojovala za odstránenie vykorisťovateľského
kapitalizmu a stala sa budovateľom novej socialistickej spoločnosti.
Chceme a urobíme všetko pre to, aby naša najmladšia
smena - naše školské deti - boli našimi
dôstojnými pokračovateľmi veľkého
diela výstavby komunistickej spoločnosti v našej
krásnej vlasti. (Potlesk.)
Místopředseda dr. Škoda:
Dalším řečníkem je poslanec Gemrot.
Dávám mu slovo.
Posl. Gemrot: Vážené
Národní shromáždění, soudruzi
a soudružky poslanci!
Vládní návrh zákona
o soustavě výchovy a vzdělaní (školský
zákon), který právě projednáváme,
pamatuje v § 8 na odborná učiliště
a učňovské školy, které poskytují
učňům odborný výcvik, střední
všeobecné a odborné vzdělání,
případně i mimoškolní a mimopracovní
výchovu. Navrhované ustanovení má
mimořádný význam pro výchovu
komunistického člověka, který by uměl
vše, co nová doba, věda a technika od člověka
vyžadují. Učňovské školství
je nejblíže výrobě a účinně
bude přispívat k plnění a účelnému
překračování nejen úkolů
třetího pětiletého plánu výchovou
kvalifikovaných pracovníků, nýbrž
i dalších 5 LP. Jejich potřeba se zvyšuje
technickým pokrokem výroby, zvláště
mechanizací a automatizací.
Vymožeností našeho socialistického
zřízení je, že plně zajišťuje
bezplatné odborné i všeobecné vzdělání
učňů. Takovou péči neposkytují
učňům kapitalisté. V kapitalistickém
společenském systému jsou učni předmětem
vykořisťování. Pamatujeme na období
první republiky, kdy platilo úsloví "učedník
- mučedník" Učňové z chudých
dělnických rodin byli služkou pro všechno.
Často byli nuceni obstarávat i domácí
práce v rodině zaměstnavatele. Velmi špatné
podmínky ubytování byly častou příčinou
nemocí i pozdější invalidity. Pro učně
téměř nikdy nebyla dodržována
zákonem stanovená pracovní doba. Pracovali
od nejrannějších hodin do pozdních hodin
večerních. Učňové nedostávali
od kapitalistů mzdu za práci, i když vykonávali
kvalifikované práce, zvláště
v posledním roce svého učení. Naopak
rodiče učňů museli platit zaměstnavateli,
jak se tehdy říkalo "učebnímu
pánu" za učně. Já sám,
když jsem byl v učebním poměru v továrně
a v druhém roce učení, konal jsem již
práce jako tovaryš. Nedostal jsem však za to
plat, poněvadž jsem byl učněm a neměl
jsem ještě tovaryšské zkoušky.
Kapitalisté z třídních
důvodů dovolovali dělníkům
jen minimum kvalifikace nezbytné k tomu, aby jim sloužili.
Tak zvané "pokračovací školy"
byly pravou popelkou. Vyučování bývalo
večer po práci a v neděli, tudíž
v době určené pro odpočinek.
Není divu, že učňové vyčerpaní
celodenní prací bez odpočinku a často
hladoví při vyučování usínali
únavou. Později byl vyhrazen pro vyučování
jeden pracovní den. Značný počet zaměstnavatelů
nedopřál však mladistvému ani toto minimum
možnosti k návštěvě pokračovací
školy a ke vzdělání. Vyučování
na pokračovacích školách, které
bylo pokládáno za vedlejší věc,
vesměs nebylo kvalitně prováděno a
se zřetelem k pracovnímu zaměření
učňů. Nebyly ani učební pomůcky,
ani vhodní a dobře připravení učitelé.
Po skončení učebního poměru
měl učeň malé vyhlídky. Neměl
možnost dalšího vzdělání.
Jeho vývoj končil v nejlepším případě
u stroje v továrně. Často nenašel po
vyučení zaměstnání a rozmnožil
jen armádu nezaměstnaných. Mnozí zaměstnavatelé
po skončení učňovského poměru
vyučeného dělníka totiž propustili,
aby uvolnil místo novým učňům,
které zaměstnavatel vykořisťoval jako
levnou pracovní sílu. Při té příležitosti
je nutno se ještě zmínit o jednom důležitém
úseku našeho národního hospodářství.
Je to těžba uhlí - proudící krev
v tepnách našeho průmyslu.
Naše hornictví za éry
kapitalismu bylo jedno z nejhůře situovaných
zaměstnání. Horník byl vždy a
všude stavěn na poslední místo. O hornických
učních se vůbec nehovořilo. Synek
po ukončení obecné školy odcházel
pracovat do dolů, kde musel projít dvěma
kategoriemi hornického zaměstnání,
než mohl být mladším havířem.
Napřed dělal tačníka, kde za těžkých
pracovních podmínek musel vyvážet na
kolečkách vyrubané uhlí, pak se stal
z něj vozač a když měl "dobré
oko" u pana štajgra, mohl se stát havířem.
Naše socialistická společnost postavila dnes
horníka na jedno z předních míst
našeho hospodářství. Dnes nejen po stránce
finanční a materiální je plně
postaráno o naše horníky, ale našim horníkům
se dnes dostává plného odborného vzdělání.
Horničtí učni jsou dnes vybíráni
jen ze žáků s dobrou kvalifikací a z
nich jsou vychováváni horničtí mistři,
kteří ovládají složitý
důlní mechanismus. Je jim umožněno,
aby se dále vzdělávali a mají možnost
dosáhnout i akademického titulu.
V našem socialistickém státě
je smyslem všeho dění péče o
člověka. Základní směrnicí
pro výchovu dělnického dorostu je, aby vyučování
bylo spojeno s produktivní prací mládeže,
jak to učil Karel Marx a Vladimír Iljič Lenin.
Socialistická společnost umožňuje
dělníkům nejvyšší kvalifikaci
ve shodě s rychlým rozvojem socialistické
vědy a techniky. Zákon, který dnes projednáváme,
počítá s tím, že v budoucnosti
téměř všechen dorost, který odchází
ze základních všeobecně vzdělávacích
škol, bude navštěvovat školy druhého
cyklu a z nich převážně odborná
učiliště. Zvlášť veliký
vzestup počtu žáků v učňovském
školství je nutno očekávat v roce 1962.
Hlavní cestou k plnění úkolů,
aby převážná část dorostu
měla úplné středoškolské
vzdělání, je učňovské
školství, na které navazují nově
zřizované střední školy pro pracující.
Učňovská učiliště otevírají
brány k nejvyššímu vzdělání,
takže zde není žádných překážek
pro kteréhokoliv učně, aby se stal inženýrem
nebo dosáhl svojí prací i dalších
stupňů, jestliže pro to bude mít předpoklady.
Stát věnuje výchově učňů
po všech stránkách velkou péči
nejen tím, že jim poskytuje bezplatné odborné
vzdělání, že jim přiznává
celou řadu výhod, jako zkrácenou pracovní
dobu 36 hodin týdně, třítýdenní
dovolenou a řadu jiných výhod. U některých
závodů těžkého průmyslu
jako v hornictví, v hutnictví a ve strojírenství,
v chemii a ve stavebnictví jsou vzorné a velmi dobře
vybavené internáty a učiliště,
kde se připravuje zdravá socialistická mládež
po všech stránkách, aby se z ní stali
všestranně vyspělí budovatelé
komunismu. Přes tuto velkou péči, kterou
stát poskytuje výchově učňů,
nejsme s ní ještě plně spokojeni.
Nová mzdová soustava prokázala,
jak vysoké procento mladých dělníků
na závodech postrádá potřebnou kvalifikaci.
Nesmíme si zakrývat, že zdaleka ne všichni
dělníci jsou dobře připraveni na úkoly,
jež mají plnit. V některých odvětvích,
kde je nedostatek pracovních sil, se přimhuřuje
oko nad potřebnou kvalifikací a dělníci
nejsou vedeni k tomu, aby doplňovali svou kvalifikaci.
Některé závody ani odborové organizace
si dosud plně neuvědomují obrovský
význam výchovy účňů.
Vždyť právě z nich vyrůstá
páteř nové dělnické třídy.
Mohu uvést slova jednoho mistra na závodě,
který řekl: "Učeň, to je významná
společenská investice. Vrátí nám
tím více, čím větším
množstvím hodnot morálních, odborných,
politických i lidských přispějeme
k jeho vývojovému růstu."
Proto povinností závodů
a odborových orgánů na závodech je,
aby ve spolupráci plnily úkoly uložené
usnesením předsednictva ÚRO ze dne 9. srpna
tohoto roku, které ukládá odborovým
organizacím na závodech poskytovat tu největší
péči pracujícímu dorostu v učebním
a pracovním poměru. Tento úkol není
ještě všude splněn.
Mimořádně významné
úkoly mají při výchově učňů
závody, jejichž povinností je vytvářet
věcné i kádrové podmínky pro
odborný výcvik učňů a nezatlačovat
potřeby této výchovy jinými výrobními
zřeteli. Je třeba velmi pečlivě vybírat
a školit jak učitele, tak i mistry odborného
výcviku, kteří spolu s učiteli
se účastní na ideové i odborné
přípravě nové dělnické
generace. Pedagogická kvalifikace učitelů
i mistrů odborného výcviku musí zaručit
kvalitní provádění této výchovy
jak po stránce ideové, tak i odborné. Pokud
jde o vychovatele v učňovských internátech,
musí jejich politická i mravní úroveň
zaručovat vypěstování nejlepších
vlastností kolektivního člověka komunistické
společnosti s uvědomělým poměrem
k práci a k lidem. Zvláště je nutné
se věnovat výchově učňů
v družstvech a v podnicích místního
hospodářství, kde musí být
zlepšováno kádrové obsazení.
Jeden z významných úkolů je výchova
dorostu socialistické zamědělské výroby,
která potřebuje všestranné podpory.
Na tomto úseku je třeba, aby v co nejkratší
době byla vyučena zemědělská
mládež. Zdaleka již nestačí, aby
naši družstevnici ovládali pluh, kosu a metody
drobných hospodářství, musí
z nich vyrůstat uvědomělí hospodáři
na scelených lánech, kteří mají
vysoké politické, ekonomické a odborné
znalosti a kteří plně ovládají
složité zemědělské stroje.
Významné úkoly při
výchově dělnického dorostu mají
též národní výbory. Pozornost
národních výborů byla doposud zaměřena
především k všeobecně vzdělávacím
školám, kdežto otázky a potřeby
učňovského školství opomíjely.
V rozpočtech národních výborů
vesměs není na učňovské školství
dostatečně pamatováno. Především
musí být pokud možno rychle odstraněn
tísnivý stav v umístění učňovských
škol, což je starostí národních
výborů, které provádějí
dislokaci. Proto je nutné, aby všechna zařízení,
která sloužila 1. dubna 1957 výchově
učňů v učilištích státních
pracovních záloh a učňů závodních
učňovských škol, byla zachována
svému účelu.
Výchova učňů
je dnes zájmem celé naší socialistické
společnosti, všech pracujících. Je třeba
vyvolat co největší zájem širokých
vrstev pracujícího lidu. Jejich pomoc by podstatně
přispěla k vyřešení značného
počtu otázek na tomto úseku. Problematika
výchovy dělnického dorostu musí být
dostatečně popularizována, proto je nutné,
aby se jí plně věnovaly rozhlas, televize,
náš denní i ostatní periodický
tisk, film, divadlo a literatura.
Úkoly a potřeby výchovy
učňů a tím i učňovských
škol jsou problémem dlouhodobým a jsou dnes
prvořadým úkolem celostátní
povahy. Nový školský zákon klade důraz
na polytechnickou výchovu, což bude velkým
přínosem nejen pro celou společnost, ale
v prvé řadě pro každého jednotlivce
bez rozdílu na jaké pracoviště bude
v budoucnosti postaven. Zde bych jen letmo chtěl podotknout:
Kolik jsme měli vzdělaných lidí, kteří
nedovedli vzít ani kleště nebo kladivo do ruky
a nedovedli zatlouci ani skobu do zdi, aby si mohli zavěsit
obraz! Nebyla to jejich vina, nýbrž vina společnosti,
která je takto vychovala. Tento nedostatek nový
školský zákon odstraňuje.
Vydání zákona o soustavě
výchovy a vzdělávání (školského
zákona) bude znamenat v celém našem školství
i ve výchově a vzdělání učňů
další podstatný krok ve výchově
uvědomělých a nadšených budovatelů
komunismu. To znamená vychovávat lidi, kteří
si osvojí nejen nejnovější poznatky
vědy a techniky, ale kteří dosáhnou
především vysoké politické kvalifikace
a dovedou na základě vědeckého světového
názoru tvůrčím způsobem používat
svých znalostí pro rozvoj celé společnosti,
lidi prodchnuté ideami socialistického vlastenectví
a internacionalismu.
Věříme, že ve
spolupráci národních výborů,
závodů, Revolučního odborového
hnutí, Svazu čs. mládeže a nejširších
vrstev lidu v plnění ustanovení tohoto zákona
se zdaří dosáhnout cílů, které
zákon sleduje, totiž výchovy nové směny
pracujícího lidu pro komunistickou společnost.
Proto pro tento zákon budeme radostně všichni
hlasovat. (Potlesk.)
Místopředseda NS dr. Škoda:
Soudružky a soudruzi poslanci! Přerušíme
nyní schůzi a k pokračování
se sejdeme tak, abychom mohli schůzi zahájit přesně
v 15 hodin.
Místopředseda NS Fiala:
Budeme pokračovat v rozpravě k vládnímu
návrhu zákona o soustavě výchovy a
vzdělávání. Do rozpravy je dále
přihlášena poslakyně Dočkalová.
Posl. Dočkalová: Vážené
Národní shromáždění, vážené
soudružky a soudruzi poslanci!
Návrh zákona, který
dnes projednáváme, vystihuje plně potřeby
socialistické společnosti. Dokumentuje, že
péče o vzdělání pracujících
v našem státě se stala věcí
celé společnosti. Návrh zákona se
opírá o velké dosavadní zkušenosti,
které jsme získali v otázkách vzdělávání
pracujících. Víme, že podnět
k práci je dán zájmem hmotným i duševním.
U nás již ustupuje do pozadí ráz hmotný
a vystupuje do popředí ráz duševní.
V tomto se projevuje nový typ člověka, člověka
socialistického. Většina pracujících
u nás chápe, že socialistický řád
musí se opírat o vysoké politické,
ekonomické a odborné znalosti našich pracujících.
Návrh zákona podtrhuje význam neustálého
růstu vzdělání v celé naší
socialistické společnosti. Znamená to, že
zdrojem vzdělání přestává
být jenom škola a vystupuje do popředí
péče socialistické společnosti o kulturně
technickou úroveň pracujících na závodech
a úřadech. Směry dalšího vzdělání
jasně ukazuje návrh zákona. Půjde
ale o to, aby zákon se stal věcí nejen školských,
ale i hospodářských pracovníků.
V našem státě studují
pracující ve značném rozsahu. Ku příkladu
na vysokých školách ročníku 1959-1960
studovalo 20 773 posluchačů, na odborných
průmyslových školách 71 321 posluchačů,
to je o celou pětinu více než v roce 1958-1959.
Ve večerních jedenáctiletých školách
v r. 1960-1961 zahájilo studium asi 4500 posluchačů.
Ve středních školách pro pracující
v roce 1959 až 1960 studovalo 800 posluchačů
ve 30 třídách. V plánu na rok 1960-1961
bylo otevřít 46 tříd, otevřeno
však bylo 150 tříd s 3000 posluchači.
Studium pracujících je nutno
posilovat nejen po stránce kvantitativní, ale i
kvalitativní. Studium pracujících při
zaměstnání vysoce vyzdvihuje i návrh
školského zákona a to tím, že je
zařazuje jako neoddělitelnou součást
celé naší školské soustavy. Toto
studium nebude považováno za mimořádné,
ale stává se rovnocenné s normálním
denním studiem - stává se jednou ze základních
a v některých oborech převládající
formou studia. To, že studium pracujících při
zaměstnání se stává součástí
zákona, vyplývá z toho, že člověk
vyspělé socialistické společnosti
se musí vzdělávat po celý život,
že si musí stále rozšiřovat své
znalosti a že studium se stává životní
potřebou stejně jako práce, jejíž
charakter se mění a roste stále s rozvojem
techniky. Žádná škola není s to
vybavit člověka takovými znalostmi, aby s
nimi vystačil po celý život. Proto vystupuje
do popředí úkol - vytvořit takové
podmínky, aby pracující naší
Československé socialistické republiky měli
ty nejlepší možnosti neustále se vzdělávat.
Otázka studia při zaměstnání
není a nemůže být věcí
jen jednotlivců, ale celé naší společnosti.
Nejde jen o studium na vysokých a odborných školách,
ale především o široké rozvinutí
dalších forem odborného a všeobecného
vzdělání, neboť sama podstata socialistické
společnosti vyžaduje neustálý růst
kulturně technické úrovně dělníků,
techniků a ostatních pracujících.
Proto jsou nejen návrhem zákona vytvořeny
nejlepší podmínky pro studium pracujících,
ale stává se nutností, aby k realizaci myšlenek
zákona se postavily především rozhodným
způsobem podniky, závody, národní
výbory.
Že zájem o všechny formy
dalšího studia stále vzrůstá,
je třeba vidět napříkad v našem
sokolovském revíru, kde akcí výchovy
druhé pětiletky zúčastnilo se průměrně
ročně více než 6000 pracujících.
Jsou to celkem pěkné výsledky, ale nespokojujeme
se s nimi. I zde znovu zdůrazňuji, že není
rozhodující kvantita, ale kvalita. Kvalitativní
prvky vidíme především ve vytvoření
zařízení, které bude schopno dávat
naším pracujícím znalosti odpovídající
rozvoji vědy a techniky. Proto v roce 1964 dobudujeme polytechnický
institut, který svým materiálním i
kádrovým vybavením bude schopen zajišťovat
přípravu pracujících pro náročné,
ale i krásné úkoly rozvinuté výstavby
socialistické společnosti a k přechodu ke
komunismu.