Pracující naší
vlasti si uvědomují, že je nutno neustále
zvyšovat své znalosti, aby mohli tou největší
měrou přispět k potřebám společnosti.
Já například jsem sama absolventem večerní
odborné školy a proto vidím velmi dobře,
s jakým zájmem většina pracujících
ke studiu přistupuje. Velkým kladem naší
společnosti je, že nejen požaduje, ale dává
i předpoklady k uspokojování touhy našich
pracujících se vzdělávat. Jedním
z těchto předpokladů je i zkracováni
pracovní doby, které umožňuje, aby pracující
využili volného času ke studiu. Je radostné
sledovat pracující, kteří kupříkladu
v kolektivech brigád socialistické práce
si dávají náročné závazky
k dalšímu vzdělání. Učit
se, není pro ně ztráta času, ale stává
se jejich vnitřní potřebou.
Na adresu hospodářských
pracovníků je nutno říci, že
na rozdíl od kapitalistického zřízení,
kde dobrý vedoucí byl ten, kdo na úkor pracujících
zvyšoval zisky kapitalistům, v naší společnosti
platí: dobrým vedoucím hospodářským
pracovníkem je ten, který nejenom zajišťuje
plnění plánu, snižování
vlastních nákladů, ale který vytváří
předpoklady pro neustálý růst kvalifikace
svých podřízených, který vidí
nejenom současné, ale i budoucí úkoly.
Naše společnost hodnotí vedoucího hospodářského
pracovníka nejen z hlediska plnění ekonomických
ukazatelů, ale i dle toho, jakým způsobem
zajišťuje neustálý růst kvalifikace
pracujících. Dochází ovšem k
tomu, že naši vedoucí hospodářští
pracovníci nedoceňují význam neustálého
vzdělávání pracujících
při zaměstnání a dochází
dokonce k tomu, že ani nenalézají vždy
dobrý poměr k pracujícím, kteří
studují. Nevěnují dalšímu vzdělávání
pracujících takovou pozornost, jakou si tento důležitý
úkol zasluhuje. Výběr žáků
do různých forem studia se provádí
živelně, do školy je doporučován
ten, který se sám přihlásí,
ale již zde není vždy snaha získat ke
studiu ty, kteří kvalifikaci potřebují.
Je to snazší a odpadá zde přesvědčování
a opomíjí se nekvalifikovanost u některých
praktiků. Zkušenosti ukazují, že dobré
vedoucí pracovníky je nutno si vychovávat
a poskytnout jim potřebné vzdělání.
Znamená to poskytovat všem těm, kteří
již prošli úspěšnou praxí
a mají předpoklady dalšího růstu
k získávání dalších vědomostí
na úseku řízení ekonomiky a nové
techniky, aby byli schopni stále úspěšněji
řídit jim svěřené úseky.
Péče o neustálý růst kvalifikace
se proto musí stát součástí
řídící práce vedoucích
hospodářských pracovníků. Úkoly,
které před nás postavil třetí
pětiletý plán a který jsme jako zákon
schválili na posledním zasedání NS,
zajistíme hlavně technickým rozvojem a soustavným
zvyšováním kvalifikace pracujících.
Rozhodující význam
v mírové hospodářské soutěži
socialismu s kapitalismem má úroveň
produktivity práce. Socialismus si vytvořil všechny
předpoklady rychlejšího růstu produktivity
práce, než jaké jsou schopny dosáhnout
státy kapitalistické. Jednou z hlavních podmínek
růstu produktivity práce je technický rozvoj
založený zvláště na komplexní
mechanizaci, automatizaci a chemizaci. Jednou z podmínek
úspěšného zavádění
komplexní mechanizace a automatizace je otázka přípravy
a zvyšování kvalifikace pracujících.
Znamená to, že právě mechanizace a automatizace
vyžaduje podstatně vyšších odborných
znalostí. Získáním pracujících
ke studiu péče o studující nekončí.
Těmto je nutno věnovat po celou dobu péči
a sledovat jejich výsledky. Potom by nedocházelo
k tomu, že máme ještě poměrně
značný úbytek ze studia. Tak např.
na průmyslové škole pro pracující
v Sokolově do 9. listopadu t. r. z celkového počtu
718 posluchačů přerušilo studium 54
posluchačů. Věřím, že
řada vedoucích hospodářských
pracovníků ani o tomto dosud neví, že
jejich zaměstnanci studium přerušili. Největší
úbytek je v prvních ročnících.
Znamená to, že posluchači byli ke studiu špatně
připraveni a v důsledku toho nestačili zvládnout
učební látku. Je ještě mnoho
nedostatků, které bude nutno odstranit. Je nedostatek
učebnic, chybí vybavení studoven, není
věnována pomoc slabším žákům
formou konzultací, doplňujícími přednáškami
apod. V některých místech vyučování
je prováděno v nevyhovujících třídách.
Také chybí dostatečné vybavení
dílen, laboratoří, kabinetů a knihovny.
Tento problém nepociťujeme jen na závodech,
kde jsou mnohdy jen provizorní místnosti pro účely
ŠP, ale projevuje se i u večerních odborných
škol, které jsou většinou umisťovány
při základních devítiletých
školách. Vyučování v těchto
školách se děje v zařízeních
pro malé děti, tak např. já sama sedím
ve třídě třetí třídy.
Potíže vznikají zejména při technickém
kreslení a laboratorních cvičeních.
Vybavení kabinetů odpovídá jen devítiletkám,
ale v žádném případě nestačí
pro potřeby odborné školy. Studující
si zaslouží, aby po své práci se nemuseli
tísnit v lavičkách, aby měli
vhodně vybavené učebny i kabinety, aby měli
zajištěny učebnice, bez nichž studium
je velmi obtížné. Bude třeba se zamyslet
i nad výchovnými způsoby při studiu
pracujících, aby i na tomto úseku šla
ruku v ruce výchova i výuka a bylo tak dosaženo
těch nejlepších výsledků.
Všechny tyto nedostatky však neodrazují
pracující od studia. Sami pociťují,
že mají ovládat základní prostředky,
které mají miliónové hodnoty, že
musí znát to, aby tyto stroje se staly jejich pomocníky
a oni pány těchto strojů. Tak kupříkladu
v sokolovském revíru ve třetím pětiletém
plánu připravujeme studium dělníků
zařazených do 7. a 8. tříd tarifně
kvalifikačního katalogu na odborné školy.
Vyplývá to z jejich požadavku. Nastává
zde přechod k postupnému odstraňování
rozdílu mezi prací fyzickou a duševní.
Dosud velkým problémem zůstává
zvyšování kvalifikace u zaměstnaných
žen. Naše ženy se chtějí vzdělávat,
potvrzuje se to na různých besedách na závodech,
ale zůstává otevřenou otázkou,
jaké podmínky jim připravit, aby i ony mohly
se do studia zapojit. Při průzkumu péče
o ženu v průmyslu a zemědělství
bylo zjištěno, že ty ženy, které
si zvyšovaly své znalosti a doplňovaly své
vzdělání, byly zpravidla ty šťastné,
které mají doma babičky. Zase z vlastní
praxe mohu potvrdit, že studium při zaměstnání
potřebuje čas, který právě
pracujícím ženám chybí. A o tento
čas je připravuje starost o rodinu a děti.
Proto je třeba ženám připravit podmínky
pro vzdělání a jsem toho názoru, že
největším pomocníkem by měly
být především závody, které
spolu s národními výbory by vybudovaly zařízení
pro děti s dostatečnou kapacitou a s vhodnou provozní
dobou těchto zařízení. Ženy těžce
nesou, že ostatní povinnosti jim nedovolují
si vzdělání doplňovat a cítí
se doslovně odstrčené od možností
uplatnit se v rozhodující činnosti naší
společnosti. Jsme jim povinni tyto úkoly ulehčit
takovými opatřeními, která by účinně
pomohla a zajistila jim právo účasti na všech
vymoženostech zaručených jim naší
socialistickou ústavou.
Než uzavřu svůj příspěvek
k rozpravě o návrhu zákona, chtěla
bych ukázat ještě na jednu důležitou
otázku, a to je nedoceněný význam
ekonomické výchovy pracujících, která
svou účinností by se měla stát
hlavním podílem na dalším zvyšování
účasti pracujících na řízení
našeho hospodářství, protože nelze
oddělovat techniku od ekonomiky a politiky. Vyplývá
z toho, že ekonomickou výchovu pracujících
je nutno řídit tak, aby tito dostali takové
ekonomické znalosti, které jim umožní
chápat hlavní otázky spojené se vztahem
výroby a spotřeby. V ekonomické výchově
pracujících je nutno dát znalosti o ekonomice
úseku, závodu, to je znalosti z organizace
plánování, mzdové politiky, odbytu,
rentability apod.
Soudružky a soudruzi, pracující
naší vlasti s radostí vítají
nový školský zákon, který je
velikým projevem péče socialistické
společnosti o každého jejího člena.
Věřím, že nový školský
zákon bude naplňován konkrétní
realizací všech forem studia a stane se podnětem
k péči o další vzdělávání
pracujícího lidu v naši socialistické
republice. Máme velký vzor, Sovětský
svaz, který dosahuje nejvyšší průměrné
úrovně vzdělání na celém
světě. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala:
Dávám slovo poslanci Šafaříkovi.
Posl. Šafařík:
Soudružky a soudruzi poslanci,
dnešní naše jednání
a debata, myslím, že důstojná protějšku
tak významnému stranickému a vládnímu
dokumentu - zákonu o soustavě výchovy a vzdělávání,
znamenající zásadní revoluční
přestavbu celého našeho školství
- probíhá v době, kdy se celý svět
znovu přesvědčuje o tom, jak komunistickým
a dělnickým stranám záleží
na tom, aby pracující lidé na celém
světě měli jednou provždy před
sebou perspektivy radostného života.
Prohlášení představitelů
těchto stran, jakož i Výzva k národům
vnesly i do našich dnů a na jejich pořad takové
otázky a odkrývají takové konkrétní
výhledy, že se nám nad nimi radostně
zdvihá srdce. V ovzduší naplněném
velikou jistotou, pevností a vnitřní jednotou
našeho lidu přijali jsme na minulém zasedání
pléna NS zákon o třetí pětiletce,
zajišťující tak široký rozvoj
výrobních sil, aby materiální statky
vytvářely reálný předpoklad
pro uskutečňování komunistické
zásady - každý podle svých schopností,
každému podle jeho potřeb.
Tento proces bude mít rozhodující
význam i pro nový školský zákon
o soustavě výchovy a vzdělávání
mládeže i našich pracujících k
vytváření nového komunistického,
všestranně harmonicky vyspělého člověka.
Radostně vzrušující je předpoklad,
že země socialismu při úspěšném
využívání možností spočívajících
v našem socialistickém zřízení
budou postupně po vzoru Sovětského svazu
přecházet do komunismu.
Taková perspektiva nás nejen
rozradostňuje, ale také zavazuje. Především
zavazuje naší budoucí komunistickou směnu
- naši mládež - od které naše země
vyžaduje široké a hluboké znalosti, dovedné
i pracovité ruce a zanícená srdce. Jsme si
přitom vědomi - jak řekl president republiky
s. Antonín Novotný - že vše, čeho
jsme dosáhli, je současně plodem vítězného
pochodu celého socialistického tábora v čele
se Sovětským svazem.
I náš nový školský
zákon se opírá o přestavbu sovětského
školství a komunistické výchovy. S dychtivostí
a vášnivým zápalem byly při nejrůznějších
příležitostech diskutovány připomínky
a vřelá slova N. S. Chruščova na XIII.
sjezdu Komsomolu, které se zabývaly nejen otázkou
sepětí školy se životem, ale i otázkami
rozvoje soustavy lidového vzdělání
v Sovětském svazu.
Proto jsou otázky rozvoje i přeměny
našeho školství u nás neobyčejně
živé a jsou nadšeně sledovány pracující
veřejností. Víme, že máme optimistickou
a pracovitou mládež. Víme, že máme
pilnou a obětavou školní mládež.
Společně obětavě pracují a
společně obětavě zachraňují
dílo socialistické výstavby své vlasti.
Na probíhajících mládežnických
okresních konferencích jsme se přesvědčili,
jak naše mládež je mravně čistší,
než se mnozí, většinou nepřátelští
lidé domnívají, jak široký je
obzor jejich zájmů a jak jasně si představují
ideály, cíle a smysl života.
Nám ovšem nemůže
jít jen o naši mládež, ale o všechnu
mládež na světě. Ještě na
sklonku našeho století jsou četné země,
kde jen část mládeže může
navštěvovat školu.
Sečteme-li ve světě
všechny děti, které by měly být
podle svého věku ve školních lavicích,
ale nejsou, protože tam pro bídu a hlad ani být
nemohou, je jich ohromný počet - 135 miliónů.
Jsou nejen v koloniálních a hospodářsky
zaostalých zemích Asie a Afriky, kde školství
těžce zápasí s hanbou naší
civilizace - dědictvím kolonialismu - ale i v některých
vyspělých kapitalistických státech,
nevyjímaje ani Spojené státy severoamerické.
Sám nově zvolený president
John Kennedy v jednom ze svých předvolebních
projevů řekl, že denně 17 miliónů
Američanů uléhá ke spánku s
hladovým žaludkem. Patřili k nim nepochybně
pětiletý Michael, čtyřletá
Marie a jejich matka. Dne 23. listopadu 1960 - jak píše
buržoazní list New York Journal American v předvečer
Dne díkůvzdání - byly obě plačící
děti nalezeny v jednom z velkých newyorských
obchodních domů. Matka jim řekla, že
jim půjde koupit hračku, a už se nevrátila.
V kapsičce malého Michaela byl nalezen lístek
se slovy:
Jsou to mé děti Michael a
Marie. Jsou katolíci. Jsou očkováni proti
neštovicím. Mám je ráda, ale nemáme
peníze, nemáme byt, nemáme co jíst.
Prosím Vás, ujměte se jich a buďte k
nim hodní. Doufám, že budou šťastni.
Možná, že si jednou pro ně budu moci přijít,
ale teď se mi daří velmi, velmi zle. Děkuji
za pomoc...
To není pro nás nic překvapujícího,
že v zemi tzv. svobodného světa - ve Spojených
státech - děti tisíců rodin nezaměstnaných
a z místa na místo stále beznadějně
kočujících zemědělských
dělníků nenavštěvují školu,
protože nemají co jíst a co na sebe obléci.
To je všude, kde vládne kapitalismus.
Tak tomu bylo i u nás za masarykovské
buržoazní republiky, kdy život nejednu matku
přinutil k tomu, že místo do školy, musela
nás poslat k statkářovi pást
krávy či nechat doma z toho - v uvozovkách
- prostého důvodu, že v zimě nebylo
co obout nebo obléci.
Besedovali jsme o těchto otázkách
v souvislosti se školským zákonem s pionýry
v dětské léčebně v Haškově
Lipnici nad Sázavou. Nad otřesnými doklady
z naši buržoazní republiky zesmutněli.
Když však slyšeli, jak např. velkou pomocí
naší mládeži ve školách, v
ČSM, v pionýrských organizacích, v
souborech umělecké tvořivosti atd. budou
nově zřizované lidové školy umění
a školy jazyků, rozpovídali se.
I oni, když nastupovali do dětské
léčebny, měli z domova zkreslený názor
na život v tomto prostředí. Ale přišlo
brzy překvapení. Začal školní
rok, vyučování, pionýrské schůzky,
besedy a další poučné i zábavné
akce. Uvítali zde zasloužilou mistryni sportu Evu
Bosákovou a kameramana K. Nováka. Před několika
dny zde bylo kvarteto z Havlíčkova Brodu a soudruzi
je seznámili s naší a světovou hudbou.
Hovořili o všem, co je krásné a co je
citově vzrušuje. A tak tu teď prý stále
jedou na zelenou, jak tomu všude má být.
Zamýšlíme-li se tedy
hlouběji nad novým školským zákonem,
vidíme, že se nejen v našem školství
naplňují sny slavných pedagogů, jakým
byl především vynikající zjev
17. století Jan Ámos Komenský, o tom, že
všem dětem bez rozdílu se má dostat
stejného vzdělání, ale že Komenského
zásadám dáváme dokonce novým
zákonem novou náplň a obsah. Měníme
i celý obsah všech typů škol a současně
v této souvislosti se řeší všechny
dosavadní nesrovnalosti, pokud se tu a tam vyskytly, a
právě proto má nový zákon takový
ohlas v učitelské i v celé naší
veřejnosti.
Velmi kladně naši pracující
přijímají postupné zřizování
internátních hudebních a tanečních
škol, lidových škol umění a jazyků.
Těmito školami se odstraní výlučné
postavení umělce. Každý se bude moci
bezplatně vzdělávat v tom uměleckém
oboru, pro který bude mít nadání.
Nebude musit platit vysoké částky za soukromé
hodiny u umělců, aby se jednou mohl stát
vynikajícím klavíristou nebo baletkou.
Je pravda, že již máme
základní hudební školy, kde se děti
učí hrát na housle, na klavír, na
harmoniku, učí se zpívat a tančit.
Máme i jazykové školy, ovšem nový
zákon dává těmto institucím
mnohem pevnější základ, než jaký
až dosud měly. Dá jim i pevné jednotné
pedagogické vedení a posílí jejich
vnitřní postavení. Rozšíří
síť lidových škol umění
a škol jazyků do všech okresů, aby i po
této stránce nebylo rozdílů mezi městem
a vesnicí.
Na uměleckou výchovu dorůstajícího
pokolení pamatuje naše společnost již
v předškolních zařízeních.
V mateřských školách se od tří
let děti učí kreslit, modelovat, zpívat
a recitovat a pokoušejí se též i o dramatizaci
pohádek. V třetí pětiletce mají
- jak jsme již slyšeli - mateřskou školu
navštěvovat všechny pětileté děti.
Z toho je patrno, že ještě než si zasednou
do školních lavic budou vedeny k estetickému
cítění a tvoření.
Školy umění a jazyků
vyrůstají z potřeb naší rozvíjející
se socialistické společnosti a z potřeby
využít v daleko větší míře
a systematičtěji než dosud veliké tvůrčí
síly umění ke komunistické výchově.
Tyto tvůrčí síly mají napomáhat
rozhodujícím způsobem k tomu, aby spolu s
rozvojem vědeckého a rozumového poznání
rozvíjel se i lidský cit a aby hlas rozumu a srdce
byl v plném souladu.
O tom nám podává sovětské
umění bezpočet příkladů,
jak se projevuje nová socialistická a komunistická
humanita v poměru jedince ke kolektivu, jak roste odpovědnost
jedince vůči celku a ke společnému
majetku, jak mizí staré sobectví a jak vítězí
lidská socialistická soudržnost. Ve všech
těchto skvělých vlastnostech sovětského
umění je zároveň veliká výchovná
a mravní síla, jakou nikdy nemělo a nemohlo
mít staré buržoazní umění.
Proto strhuje svým radostným optimismem a pevnou
vírou v budoucnost, protože se opírá
o pravdu života a že jeho nejvyšším
cílem je člověk.
Co z toho všeho vyplývá?
Že i my bychom se zde měli lecčemu
přiučit, zejména spojení masové
základny lidové umělecké tvořivosti
s potřebami kulturního života naší
československé vlasti. Jen touto cestou je možno
zbavit objevování uměleckých talentů
nahodilosti a živelnosti a přetvořit je v zákonitý
proces. Výběr musí být co nejširší,
proto se neobejde bez pevné organizace a nezbytným
každoročním cyklem soutěží.
Druhou stránkou je péče o talenty. Nikdy
nemůže být dosti zdůrazněna její
mnohotvárnost a důslednost.
Lidové školy umění
vystupují do našeho společenského života
jako zralý plod socialismu a mají plnit své
socialistické poslání při sbližování
lidu a realistického, duchem socialismu a komunismu prodchnutého
umění. Zde musí učitelé pracovat
tvořivě, mají-li výsledky výchovně
vzdělávací práce školy vést
skutečně k výchově socialistického
a komunistického pokolení. Jen přesvědčený
může přesvědčovat. Učitel
je první a strhující vzor pro své
žáky. Proto má sám sebe vkládat
do své práce.
Je však, soudružky a soudruzi
poslanci, ještě jedno nadání, pro jehož
plný rozvoj dává předpoklady nový
školský zákon. Je to jazykové nadání.
Náš socialistický stát klade na vyučování
cizím jazykům velký důraz. Rozvoj
našeho hospodářství - zejména
průmyslové výroby - vyžaduje, aby mládež
a pracující lidé nabyli schopnosti prohlubovat
své odborné znalosti studiem cizojazyčné
literatury, ne všelijaké literatury, nýbrž
literatury pokrokové a socialistické. Nepřeberným
zdrojem poznatků a zkušeností v tomto směru
je pro nás sovětský tisk, beletrie i odborná
literatura.