Jejich jménem chci ÚV KSČ
i naše Národní shromáždění
ubezpečit, že u vědomí zvýšené
odpovědnosti za výchovu a vzdělání
mladé generace našeho socialistického státu,
u vědomí velkých úkolů výstavby
vyspělé socialistické společnosti,
bohaté hmotnými statky, kulturou i vzděláním,
budeme s novou silou a s novou energií plnit úkoly,
které nám ukládá naše strana
a vláda našeho pracujícího lidu.
Jejich jménem chci vás všechny
ubezpečit, že velký cíl našeho
lidu - vybudovat vyspělou socialistickou společnost
- budeme svědomitým plněním nového
školského zákona spoluuskutečňovat,
že znásobíme své úsilí
k urychlení procesu výchovy nového člověka,
člověka epochy rozvitého socialismu, člověka
epochy komunismu.
Ze všech těchto důvodů
z pověření ÚV KSČ a v zastoupení
vlády ČSSR doporučuji Národnímu
shromáždění, aby vládní
návrh zákona o soustavě výchovy a
vzdělání příznivě posoudilo
a schválilo. (Potlesk.)
Předseda Fierlinger: Děkuji
soudruhu ministrovi za jeho projev.
Přerušuji
nyní schůzi na 30 minut. Po přestávce
přistoupíme k rozpravě.
Místopředseda NS dr.
Škoda (zvoní): Zahajuji přerušenou
schůzi Národního shromáždění.
Do rozpravy k projednávanému
vládnímu návrhu zákona o soustavě
výchovy a vzděláváni se přihlásili
poslanci Zvára, Jahodníková, Vraniaková,
Gemrot, Dačkalová, Šafařík, Šmehlíková
a Biľak.
Dávám slovo prvému
přihlášenému řečníkovi
poslanci Zvárovi.
Posl. Zvára: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci!
Před necelými třemi
týdny jsem doprovázel parlamentní delegaci
jihoamerické republiky Chile, která byla hostem
našeho Národního shromáždění.
Delegace se skládala ze šesti členů,
z nichž jeden byl představitelem komunistické
strany. Ostatní reprezentovali buržoazii. Měli
za sebou již cestu po NDR, Polsku, Maďarsku a Sovětském
svazu. Hned druhý den byli sdílní a netajili
se překvapením, kterým na ně zapůsobil
socialistický svět, ani značným uznáním.
Poslanec dr. Reyes, představitel konzervativní strany,
byl nadšen Prahou, jejími historickými památkami
a krásnými kostely a již třetí
den ráno se pochlubil oslavnou básní, kterou
složil k její poctě. Poslanec Pantocha, farmář,
obdivoval pečlivé zpracování zemědělské
půdy v naší zemi. Velmi ho zajímal
způsob našeho družstevního hospodaření
při zachování soukromého vlastnictví
půdy. Všichni se vyslovovali pro navázání
diplomatických styků s Československem a
pro podstatné rozšíření obchodních
styků.
Naproti tomu pak poslanec Pisaro, představitel
liberální strany, majitel uhelných dolů
a průmyslník, který přijel se svou
ženou, mluvil jen na půl slova a hned první
den naznačil, že s námi nehodlá ve všem
souhlasit. Ve středu - třetí den - jsem s
ním jel v autu cestou do Plzně. Když jsme projížděli
městečkem Žebrák, vysvětlil jsem
manželům Pisarovým, jak se městečko
jmenuje. Dalo mi to příležitost vypravovat,
co slýchávám od našich učitelů:
velmi těžko dětem ve škole vysvětlují
pojem "žebrák", protože to je pro ně
pojem čistě abstraktní, neznají žebráka
ze skutečnosti. Zmizeli z naší země
se socialistickým zřízením a sociálním
zabezpečením všech pracujících.
Ještě jsme si řekli něco o našem
zdravotnictví a opět jsme byli ve škole. Zdálo
se, že toto téma manžele Pisarovy zajímá.
Pochlubili se, že mají jedenáct dětí.
Spustil jsem: učebnice a všechny školní
potřeby zdarma a to všechno bude navždycky zakotveno
v novém školském zákoně, o kterém
budeme jednat v Národním shromáždění
v polovině prosince. Na to všechno dal pan Pisaro
tuto obšírnou odpověď: "To všechno
je pozoruhodné."
V Plzni jsme navštívili Závody
V. I. Lenina, pivovar a odpoledne nové sídliště
Slovany. Je to velké a krásné sídliště,
které bude ještě dál rozšiřováno.
Dětí tam je jako much. A jakých dětí!
Zdravých, pěkně a čistě oblečených.
A co maminek s vyšňořenými kočárky!
Nakonec jsme zašli do krásné moderní
školy. Bylo se nač dívat...
Na zpáteční cestě
udělal pan poslanec Pisaro další pozoruhodně
dlouhou poznámku: "Povšiml jsem si již v
Sovětském svazu, jaká péče
je ve vašich zemích věnována dětem."
V sobotu jsme se s delegací rozloučili.
Překvapivě srdečně se loučili
manželé Pisarovi. Osobně se domnívám,
že jim zahýbalo srdcem to veselé dětské
mraveniště v sídlišti Slovany v Plzni,
ta krásná škola a to se rozumí, také
mnoho jiných věcí.
Jen škoda, že jsem panu Pisarovi
nemohl již přečíst, co jsem po návratu
domů našel na poslední stránce 48. čísla
časopisu Vlasta. Perem Madeleine Riffaudové je tam
vylíčen a několika dokumentárními
fotografiemi doložen krutý osud padesáti tisíc
dětí uprchlých z Alžíru. Je to
otřesné čtení. Dovolte mi, abych citoval
jen jeden z několika vylíčených případů.
Madeleine Riffaudová píše:
Jednomu doktor sundal obvaz na ruce. Viděla
jsem ručku upálenou až na kost, dlaň
znetvořenou. A pod košilí, na břiše,
veliká jizva po pálení železem. Říkají
mu Ben Aid. Sám se tak nazval, protože ztratil všechno,
i své jméno. "Kde jsi bydlel? V které
vesnici?" - "Bydlel jsem v Alžíru, nevím,
v které vesnici. Byl jsem příliš malý,
než abych to věděl." - "Jak jsi sem
přišel?" - "Jednoho dne mluvil můj
otec s bojovníky. A pak přišla Francie. Můj
otec právě klečel na koberečku a modlil
se. Zastřelili ho. Všichni utíkali." -
"A maminka?" - "Nevím. Já jsem utíkal
s bratrem. Francie mě chytila, protože jsem neutíkal
dost rychle. Odvedli mne: Kde jsou bojovníci? Nevěděl
jsem nic, říkám ti, opravdu jsem nic nevěděl.
Byl jsem tehdy ještě malý." Viděla
jsem na vlastní oči ty jizvy, dotkla jsem se jich
svýma rukama. Na ruce a na břiše. A v Aidově
paměti je petrolejový vařič ustavičně
hořící. Mluví o něm s hrůzou
a dívá se na svou zmrzačenou, spálenou
ruku.
Potud Madeleine Riffaudová. Vedle
je fotografie hezkého, asi desetiletého chlapce
se zmrzačenou ručkou a s odhaleným bříškem,
na kterém je dobře vidět hluboké jizvy.
Tohle jsou imperialisté. Takhle zacházejí
s nevinnými kuřátky - dětmi. Ti němečtí
jich popravili na milión v Osvětimi vedle lidických,
ležáckých, polských a sovětských.
Francouzi je mučí a vraždí v Alžíru.
Britští a jiní je mučili a dodnes mučí
hladem, bídou a dřinou v koloniích -
američtí zakazují černým dětem
chodit do školy s bílými, plijí na ně
a bijí je. Není snad většího
důkazu o zločinnosti a prohnilosti imperialismu,
nežli jeho nelidský vztah k samotným dětem!
Odpusťte, soudružky a soudruzi
poslanci! Chtěl jsem mluvit o dětské radosti
a štěstí, které jsou opravdové
jen v zemích socialismu, to jest také v Československu.
Chci mluvit o spojení školské
výchovy se životem u nás. Avšak to se
neobejde ještě bez jednoho odbočení.
Spojení se životem? To dávno
znám, ještě ze svého dětství.
Tehdy o tom nikdo nemluvil. Nebylo to ovšem spojení
školy se životem, avšak spojení školních
dětí se životem. Jak se projevovalo?
Mohli jste jít kdykoliv za první
republiky chudými vesničkami mého rodného
Hlinecka na Českomoravské vysočině
a byli byste viděli vždy stejný obraz! Pobledlé,
v zimě promodralé, záplatované a i
ve velkém chladnu bosé děti utíkají
ze školy ke svým starým dřevěným
chalupám. Vbíhají a vrhají se k plotně.
V nejlepším případě tam leží
křesná placka. A pak hned do života! Větší
děti k jednomu konci tkalcovského stavu, kde do
této chvíle stála máma. Ta však
musí opatřit domácnost, nasoukat do zásoby
cívek. Školáček má postaráno
o zaměstnání až do chvíle, kdy
mu dovolí odtrhnout se od protivného a zaprášeného
tkalcovského stavu, chudě se najíst a jít
spát. Ti menší si sedají k oknu, berou
do rukou polštářek s nedodělanou síťkou
na vlasy a "necují" také až do spánku.
Hrbí se a kazí si oči. Musí to být,
je zapotřebí i těch několik hříšně
bídných haléřů do nuzné
domácnosti. A opět jiné děti vyvádějí
chudou kravku či kozu na pastvu a jiné se ujímají
menších sourozenců, aby se s nimi trápily
také až do spánku. A tak to šlo den ze
dne, celá léta, celé dětství.
Spojení se životem - ale s jakým životem!
To, na co myslíme dnes - spojení
školské výchovy s dnešním životem
v socialistické zemi - to je samá radost, to je
výhled k větší a větší
radosti, k šťastnějšímu a šťastnějšímu
dětství.
A tak raději o tom!
Před několika dny jsem stál
před osmou hodinou ráno před hlavním
vchodem devítileté střední školy
v Ohrazenicích. Postavili ji před několika
málo léty. Navštěvuje ji přes
700 dětí dělníků Východočeských
chemických závodů, družstevníků
z okolních vesnic a dětí z rodin pracující
inteligence. Snažil jsem se rozpoznat nějaký
rozdíl mezi těmito dětmi. Nepodařilo
se mi to! Všechny byly teple a vkusně oblečeny,
dítě z dělnické rodiny zrovna tak
jako dítě z rodiny inženýra. Nepoznal
jsem to ani o přestávce mezi vyučováním,
když jsem se mezi nimi procházel po chodbě.
Každé drželo pořádně namazaný
krajíc a ty, které měly ještě
chuť, zaběhly si do přízemí na
mléko a housku.
V přízemí budovy je
prostranná a bohatě vybavená školní
dílna zřízená péčí
patronátního závodu VCHZ, n. p. Synthesia
Semtín a péčí sdružení
rodičů a přátel školy. Zřídili
ji již před pěti lety a postupně vybavovali.
Ohrazenická škola má
štěstí nejen na své patrony - závody
(vedle VCHZ je to také JZD Trnová a JZD Doubravice),
avšak také na sdružení rodičů
a přátel školy.
K ohrazenické škole přiškolenou
obec Trnovou znají svazáci na celém pardubickém
okrese a ještě dál. Je tam již po několik
let příkladně pracující místní
skupina ČSM. Vedl ji nadšený a obětavý
mládežník soudruh František Sluka. Skupina
se zabývala s velkým úspěchem pěstováním
léčivých bylin. Mohla si pak dovolit o každých
prázdninách zájezdy po vlasti i do ciziny.
Soudruh František Sluka má již
dvě dcerky v ohrazenické škole. Rodiče
ho zvolili předsedou svého sdružení.
A již to začalo! MNV přidělil škole
asi jeden hektar půdy; byl zřízen sad, pokusná
políčka jednotlivých tříd a
na zbytku byl zaset heřmánek. Za pomoci a rady zkušeného
soudruha Sluky byl heřmánek ošetřován
tak, že hned první rok (v roce 1958) dal výnos
23 000 Kčs. Za tento obnos pořídilo SRPŠ
pásovou pilu, tři nové hoblice, půdní
motorobot, sportovní drezy, pionýrské fanfárky
a ještě zbylo na vybavení celého zubního
ambulatoria, na 4 šicí stroje pro učební
předmět "práce v domácnosti"
dívek z deváté třídy a na řadu
drobností.
Dnes má ohrazenická škola
tzv. "pionýrské hospodářství"
s tak dobrými výsledky, že se s nimi v letošním
roce dostala na ústřední přehlídku
v Ostravě. Pionýrské hospodářství
má nejen rostlinnou výrobu, ale i živočišnou.
Děti pěstují včely a králíky
a chystají se založit slepičí "farmu"
s dvaceti slepicemi. Celé toto hospodářství
je organizováno v rozumných mezích, takže
vůbec nejde o nějaké přetěžování
dětí prací a starostmi. Naopak, děti
se o své hospodářství starají
s neutuchajícím zájmem a nadšením.
Výborný agronom JZD Trnová inženýr
Hynek jim s velkou ochotou poskytuje všechny odborné
rady a JZD samo zpracovává jejich ornou půdu,
dodává potřebné chlévské
hnojivo. Škola se za to odměňuje JZD pomocí
ve špičkových pracích. Letos to bylo
15 717 brigádnických hodin pro JZD Trnová
a tři další. A nebyl to vyplýtvaný
čas! Ředitel školy soudruh Novák se
předem poradil na společné schůzce
s předsedy JZD, nářadí i práce
byla připravena, ke každé skupině sedmi
dětí byl přidělen jeden družstevník
a výsledkem bylo prohlášení družstevníků,
že děti vykonaly více práce než
některé brigády dospělých.
Dobře se najedly a díky dobré organizaci
práce nebyly přetíženy prací
ani časem.
Na slučovací schůzi
JZD Trnová a JZD Doubravice hodlají malí
ohrazeničtí hospodáři vystoupit se
závazkem, že na dalším hektaru půdy
ošetří a vypěstují kukuřici,
která musí přetrumfnout kukuřici vypěstovanou
v JZD. Patronátní závod VCHZ se chystá
vyrábět nový lék z náprsníku
vlnitého, který dovážíme z Jugoslávie.
Rozhodl se dodat ohrazenickým pionýrům sazenice
této rostliný, potřebná umělá
hnojiva a odborné rady a pověřit je pokusem,
za jakých okolností a za jaké kombinace vyroste
tato rostlina co nejúspěšněji u nás.
Pak bude její pěstování ve velkém
svěřeno některému JZD.
Byl jsem i ve školní dílně.
Právě se tam u pracovních stolů tužili
chlapci z šesté třídy. Všichni
v modrých pracovních zástěrách.
Jiné mají pro práci na školním
pozemku, jiné pro práci ve školní laboratoři.
Zhotovovali dřevěné krabičky na křídu
pro všechny třídy. Děti zhotovují
jen užitečné potřeby, užitečné
pro školu anebo pro domácnost. Pro maminku to byl
naviják na prádelní šňůru,
který byste od kupovaného nerozeznali. Jen pro mateřskou
školku dělají hračky. Školní
laboratoř je bohatě vybavena patronátním
závodem a je plně využívána.
Ve škole je dále 18 zájmových kroužků
s technickým a estetickým zaměřením.
Téměř všechny vedou rodiče žáků,
odborníci. Radiokroužek zhotovil 5 tranzistorových
přijímačů. Mladé švadleny
z deváté třídy uspořádaly
módní přehlídku z toho, co si ušily.
Závodní klub VCHZ pořádá
pro školu pětkrát do roka výchovné
koncerty na podkladě učebních osnov a jednou
týdně promítá zdarma filmy. Ohrazenická
škola má opravdové spojení se životem,
srůstá s průmyslovým i zemědělským
závodem a ty zase považují školu opravdu
za svou.
Učitelský sbor správně
vidí spojení školy se životem i v účinné
pedagogické propagandě. Ta je promyšlena a
přesně plánována. Je uskutečňována
na plenárních schůzích SRPŠ,
na třídních aktivech SRPŠ, na aktivech
rodičů v přiškolených obcích,
v patronátních závodech. Časopis místní
osvětové besedy jí věnuje pravidelně
stránku, závodní časopis VCHZ rubriku.
Ohrazenický příklad,
jen stručně a náznakově vylíčený,
je dobrým příkladem toho, co dobrého
ve prospěch našich dětí a pro spojení
školy se životem může vzniknout z harmonické
a iniciativní spolupráce MNV, SRPŠ, patronátních
závodů průmyslových i zemědělských
se školou.
Pohovořil jsem si také se
studenty 11. třídy dvanáctileté střední
školy v Pardubicích, kteří chodí
na výrobní praxi do dílen učňovské
školy Závodu potravinářských
a chladicích strojů v Pardubicích.
Chlapci mají o práci zájem.
Projevili nezkrotnou touhu umět co nejvíce v zámečnickém
řemesle, ke kterému jsou přiděleni.
Stýskali si na to, že se již druhým rokem
učí pilovat, zatímco ke kování
se dostali jen jednou a ke svařování vůbec
ne, ačkoliv teorii svařování probírali
již loni. Vůbec po teorii nenásleduje příslušná
praxe. Avšak ani to by je tak nemrzelo jako to, že pracují
jen s cvičným materiálem, který je
vybírán z odpadu a to, co udělají,
je opět do odpadu vhazováno. Chtěli by dělat
užitečnou práci. Tohle je znechucuje a nedělají
pak dost svědomitě. Ne exkurzi v závodě
byli jen jednou. Mají obavy, že až v příštím
roce přejdou na práci přímo do závodu
nebudou umět tolik, kolik by mohli. Chtěli by dříve
ke strojům a dříve do závodu.
Mistry si chválili. Jsou stále
u nich, radí jim. A mistři zase chválí
své svěřence. Kázeň prý
mají nadprůměrnou, rychle chápou.
Jiní žáci a žákyně
III. stupně pracují v JZD Pardubice III. Pracují
v rostlinné i živočišné výrobě.
Mají ztíženou situaci v tom, že JZD jim
nemůže přidělovat odborného instruktora
a pro teorii zemědělské výroby nemá
vůbec nikoho. Tu obstarává učitel-biolog
z dvanáctiletky.
Výrobní vyučování
v 10.-12. ročníku středních všeobecně
vzdělávacích škol je nejvyšší
a nejvýznamnější formou spojení
naší školy se životem. Přes krátkost
své existence vykazuje na závodech pozoruhodné
výsledky. Ochabla vlna nedůvěry a pochybných
kritik nově zavedeného předmětu nejen
u rodičů, ale i mnohých učitelů
a pracovníků závodů. Zkušenosti
a výsledky objektivních výzkumů na
četných školách bezpečně
ukazují, že žáci navštěvují
hodiny základů výroby rádi a že
jsou na závodech od soudruhů přátelsky
přijímáni. Výkony žáků
dosahují již nyní pozoruhodných výsledků.
To platí na příklad o žácích
dvanáctileté střední školy v
Přelouči, Litomyšli a Poličce, kde jsou
již přímo zapojeni do výrobního
procesu a pomáhají i plnit výrobní
plán závodu. Soudruzi ze závodu se vedle
rodičů a učitelů stávají
významným výchovným činitelem
při výchově naší dorůstající
generace.
K opravdovému spojení školy
se životem nestačí však jen polytechnická
výchova a výrobní praxe. Život je mnohotvárný,
přebohatý.
Do smrti budu s vděčností
vzpomínat na pana učitele Jana Svobodu, který
mě v letech 1918-1921 učil na měšťanské
škole v Hlinsku přírodopisu. Nebyl to marxista,
avšak na tu dobu velmi pokrokový člověk
a skvělý učitel. On to byl, který
si našel mnoho příležitostí, aby
s námi pohovořil o žhavých aktualitách
tehdejšího vzrušeného života. Vysvětlil
nám, jak je spravedlivý zápas dělnické
třídy za osmihodinový pracovní den.
Sám vzrušený a plný hněvu nám
vypravoval, jak se za války zprofanovala římsko-katolická
církev službou militaristům na obou stranách.
Způsobil, že jsem ke konci třetího ročníku
měšťanské školy byl připraven
vystoupit z církve. On vlastně mi usnadnil v pozdějších
letech najít uprostřed džungle buržoazních
lží pravdu o Sovětském svazu.