V dnešní etapě našeho
hospodářského a společenského
rozvoje, kdy vstupujeme do nového období technické
revoluce, která podstatně změní nejen
podmínky materiální výroby, ale i
existenční podmínky celé společnosti,
má zvyšování kvalifikace pracujících
zcela mimořádný význam. Zkušenosti
z několika posledních let ukazují, že
naši pracující mají poměrně
velký zájem o zvyšování či
prohlubování své kvalifikace; na příklad
ve školním roce 1959/60 studovalo jen na průmyslových
a hospodářských školách přes
70 000 pracujících, což představuje
zvýšení asi o 18 % ve srovnání
s předchozím rokem. Také v podnikových
formách školení se projevil vzrůst zájmu
pracujících o studium; např. v roce 1959
navštěvovalo ve Spojených ocelárnách
v Kladně kursy v závodní škole práce
z 22 tisíc asi 11 tisíc, ve Sdružení
ostravsko-karvínských dolů z 86 tisíc
asi 35 tisíc zaměstnanců. Na vysokých
školách studovalo ve školním roce 1959-1960
ve všech formách studia pracujících
více než 26 tisíc studentů, z toho téměř
9 tisíc na pedagogických institutech.
Náročné úkoly
třetí pětiletky i úvahy o dlouhodobém
rozvoji naší společnosti však předpokládají,
že se v nejbližších letech počty
studujících při zaměstnání
ještě dále podstatně zvýší,
aby mohla být uspokojena vzrůstající
potřeba odborných kádrů pro rozvoj
našeho národního hospodářství.
Z toho vyplývá, že je třeba, věnovat
studiu pracujících maximální pozornost,
a to nejen ze strany školské správy a školských
pracovníků, ale i ze strany vedení závodů,
podniků, JZD a společenských organizací.
MŠK se snažilo v údobí uplynulém
od usnesení ÚV KSČ z dubna 1959 realizovat
ke zlepšení jeho úrovně řadu
pedagogicko-organizačních opatření.
S výsledky a průběhem studia při zaměstnání
však přesto nemůžeme být spokojeni.
Trpí stále řadou nedostatků, které
jsou i veřejností kritizovány. Nejobtížnějším
problémem z hlediska školské správy
je zajištění kvality a účinnosti
vlastního průběhu pedagogického procesu.
I když se péče škol o studium pracujících
od uveřejnění usnesení ÚV KSČ
zlepšila, přece nedosahuje ještě takové
intenzity jako péče o studium denní, jehož
úkoly si vynucují pozornost vedení škol
i rodičů bezprostředněji.
Zlepšení výsledků
studia pracujících a splnění všech
úkolů na tomto úseku podle potřeb
dalšího rozvoje naší společnosti
však nezávisí jen na organizaci a zajištění
pedagogického procesu ze strany školské správy
a učitelských kolektivů, ale i na péči,
kterou zvyšování kvalifikace pracujících
věnují podniky a závody i příslušné
odborové organizace, zejména pak na vytváření
vhodných podmínek ke studiu při zaměstnání.
Proto bude nyní nezbytné, abychom všude vzdělávání
pracujících věnovali zvýšenou
pozornost a na jedné straně vedli ředitele
podniků a závodů, aby pracujícím
studium umožňovali a na druhé straně,
abychom sledovali práci škol i studujících
a zajišťovali, aby byla úspěšná.
Zcela novým znakem jednotného
školského systému, obsaženého v předkládaném
zákoně, je spojení výuky základům
věd s fyzickou prací, přiměřenou
tělesnému a duševnímu vývoji
dětí a mládeže. Její formy jsou
diferencovány podle funkce a specifických úkolů
jednotlivých stupňů a druhů škol.
Důsledná realizace tohoto principu v celém
našem školském systému má velmi
důležitý význam v mnoha směrech.
Skutečně harmonického a všestranného
rozvoje každého člověka lze dosáhnout
jen stálým a systematickým spojováním
duševní a fyzické činnosti, duševní
a fyzické práce. Porušení této
jednoty jedním či druhým směrem vede
vždy k jednostrannosti. Spojování výuky
základům věd s fyzickou prací a naopak
spojování produktivní práce se studiem
věd je tedy důležitým prostředkem
všestranné výchovy.
V údobí posledních
dvou let věnovaly školy a školská správa,
stranické organizace i národní výbory
principu spojení vyučování s výrobní
prací velkou pozornost a bylo dosaženo řady
dobrých výsledků. Někdy však
při konkrétním zajišťování
došlo na všeobecně vzdělávacích
školách k situaci, že otázka pracovního
vyučování a výrobní práce
žáků a studentů byla chápána
izolovaně od celkové problematiky přestavby
školy ve smyslu těsnějšího sepětí
školy se životem. Nebylo dostatečně všude
pochopeno, že pracovní vyučování
a výrobní práce jsou jen jedním, byť
velmi důležitým prostředkem komunistické
výchovy a že fyzická práce nabývá
svého rozhodujícího významu jen tehdy,
je-li organicky spjata s veškerou výchovně
vzdělávací činností školní
i mimoškolní, s veškerou přípravou
mládeže pro socialistickou a komunistickou společnost.
V prvním údobí přestavby školy
bylo vysvětlitelné, že se úsilí
učitelů i školské správy zaměřovalo
mnohdy převážně na budování
dílen a zavádění výrobní
práce. Ovšem do budoucna se celý proces přestavby
nesmí zužovat jen na její jednu stránku;
přestavba školy se totiž týká celého
obsahu výchovy a vyučování ve všech
předmětech, týká se forem i metod
práce, celého výchovného systému.
Nová kvalita výchovy a výuky se musí
projevit jak v uvědomělejším osvojování
teoretických poznatků, tak ve vytvoření
pro život potřebných praktických pracovních
dovedností a návyků, musí se tedy
projevit v celkovém zlepšení výchovy
v duchu vědeckého světového názoru
a komunistické morálky.
Velmi citlivě je třeba uskutečňovat
přestavbu v odborných učilištích
a na učňovských školách, v nichž
bude vychovávána značná část
mládeže po 15. roce svého věku. Zde
je třeba důsledně dbát, aby se pozvedla
úroveň teoretického, zejména také
všeobecného vzdělání učňů.
Proto se v nových učebních plánech
zvyšuje podíl všeobecně vzdělávacích
předmětů v celkovém výchovném
a vyučovacím procesu. Tím se nikterak nenaruší
kvalita odborného výcviku učňů,
ale naopak, budou-li závody dbát o řádné
plnění osnov odborného výcviku i teoretického
vyučování, bude vyváženější
poměr mezi oběma složkami přípravě
budoucích dělníků jen na prospěch.
Také na vysokých školách
se první etapa jejich přestavby soustředila
především na zajišťování
výrobní práce studentů, zvláště
v prvních ročnících. V průběhu
školního roku 1959/60 však věnovaly všechny
vysoké školy intenzívní pozornost hluboké
přestavbě celého obsahu studia. Nejdále
pokročily vysoké školy technické, kde
se učitelské kolektivy ve spolupráci s pracovníky
resortů a závodů zabývaly nejen celkovou
koncepcí učebních plánů, ale
i náplní jednotlivých disciplín. Na
všech vysokých školách se při přestavbě
zdůrazňuje, aby kromě prohloubení
a zkvalitnění praktické přípravy
studentů bylo dosaženo i vysoké úrovně
jejich teoretické přípravy. Základním
úkolem vysokých škol na tomto úseku
jejich činnosti je důsledné hodnocení
zkušeností z jednotlivých ročníků,
v nichž se přestavba postupně zavádí,
a vyvozování závěrů pro konečnou
úpravu plánů a osnov, jakož i pro stanovení
metod práce v celém studijním cyklu.
V závěru této části
svého výkladu chtěl bych ještě
zdůraznit, že dialektické spojování
duševní a fyzické práce na všech
typech škol bude důležitým prostředkem
výchovy morálních vlastností žáků
a studentů a kritériem jejich estetického
cítění a politického uvědomění.
Fyzická práce se stane jejich potřebou a
nutnou podmínkou pro plodnou duševní práci.
Novým znakem naší jednotné
školské soustavy je, že zajišťuje i
rozvoj osobitých speciálních schopností,
nadání i sklonů, zájmů a potřeb
každého jednotlivce, nikoliv samozřejmě
jakýchkoliv - i negativních, ale takových,
které zaručují kladný a bohatý
rozvoj jeho osobnosti a vytvoření nových
hodnot pro společnost. Otázka specifičnosti
schopností u každého člena naší
společnosti má velký společenský
význam, stejně tak jako otázka výchovy
k správnému chápání a uspokojování
potřeb člověka. Vždyť již
v naší dnešní společnosti platí
zásada "Každý podle svých schopností,
každému podle jeho práce", ale při
promýšlení perspektiv komunistické společnosti
tane nám na mysli vyšší zásada:
"Každý podle svých schopností,
každému podle jeho potřeb".
Psychologickou podstatu specifických
lidských schopností vysvětluje ovšem
marxistická psychologie a pedagogika zcela jinak než
buržoazní věda a jiné je v naší
společnosti i společenské hodnocení
kvality jednotlivých schopností. My se opíráme
o věděcké závěry a zjištění,
že každý normální zdravý
člověk má určité cenné
osobité schopnosti, že je jen nutno je podchytit a
rozvinout výchovou a prováděním příslušných
činností. My považujeme za společensky
hodnotné nejen mimořádné schopnosti
k vědecké či umělecké činnosti,
my považujeme za společensky hodnotné i schopnosti
k různým druhům výrobní činnosti,
k organizační práci atd. Naše nová
školská soustava proto vytváří
dobré podmínky pro rozvoj obecných i specifických
schopností jednak v organizaci a metodách výchovného
a vzdělávacího procesu vůbec, jednak
systémem volitelných a nepovinných předmětů,
jednak vytvářením různých zájmových
kroužků ve škole i mimo školu a v mládežnických
organizacích. Ovšem i sama organizační
struktura a rozmanitost druhů středních škol
a škol vysokých vytváří možnosti
pro rozvoj individuálních schopností, to
ve studiu denním i v různých formách
studia pro pracující. Kromě toho zavádí
nový školský zákon i zvláštní
instituce pro podchycení hudebních a tanečních
schopností již od útlého věku
a vytváří široké předpoklady
pro rozvoj osobitých vlastností a zájmů
v umělecké oblasti vytvořením lidových
škol umění.
Velký význam pro obohacení
znalostí, rozvoj schopností a zájmů
mládeže a pracujících i pro praktickou
činnost v rámci mezinárodní spolupráce
v duchu proletářského internacionalismu budou
mít nově zřizované lidové školy
jazyků.
V duchu socialistického humanismu
a opírajíc se v tomto směru o dobré
a pokrokové tradice vytváří nová
školská soustava i optimální podmínky
pro výchovu a vzdělání tělesně
či duševně vadné mládeže,
i mládeže obtížně vychovatelné
a vytváří takové organizační
předpoklady, aby se jí zvláštními
metodami a prostředky dostalo co nejlepší přípravy
pro život a aby jí bylo v nejširší
míře zajištěno uplatnění
ve společenské práci.
Mimořádnou pozornost zasluhuje
ten nový charakter jednotného systému výchovy
a vzdělávání, který je rovněž
v předkládaném zákoně, tj.
těsnější sepětí výchovné
a vzdělávací práce školy s výchovnou
péčí mimoškolních zařízení
a postupné vytváření institucí
nového typu, škol s celodenní péčí
a škol internátních, v nichž nabývá
spojení dosavadní školní a dosavadní
mimoškolní výchovné péče
nových vyšších forem. Těsnější
sepětí práce družin mládeže
a školních klubů s prací základní
devítileté školy i těsnější
sepětí výchovné práce žákovských
a učňovských domovů s prací
středních škol je výrazem nejen vzrůstajícího
vlivu státu a společnosti na výchovu mládeže
a pomoci společnosti zaměstnaným rodičům,
ale i výrazem nového pojetí výchovného
a vzdělávacího procesu v průběhu
celého dne, pojetí, které má zabezpečit
dětem a mládeži po vyučování
kromě pomoci v přípravě na vyučování
i aktivní odpočinek a nutnou rekreaci, jež
má umožnit rozvoj jejich zájmů a speciálních
schopností a vést je k dobrovolné a jejich
věku přiměřené účasti
na hospodářském, politickém i kulturním
životě. Nově zřizované školy
s celodenní péčí a školy internátní
budou komplexní výchovné a vzdělávací
instituce, jejichž význam a poslání
bude postupně s dalším rozvojem naší
společnosti stoupat. Umožní novou, vědecky
promyšlenou organizaci celodenní, celotýdenní,
eventuálně i delší soustavné
výchovné a vzdělávací péče
o děti a mládež, vytvoří možnosti
upravit jejich život, studium, oddech, rekreaci, veřejně
prospěšnou práci a zájmovou činnost
tak, jak to vyžaduje jejich všestranný rozvoj
a jak to odpovídá zdravotnickým, psychologickým
zásadám a požadavkům.
Velké úkoly v mimoškolní
výchově vyplývají z nového
školského zákona nejen pro ČSM a jeho
Pionýrskou organizaci, ale i pro další společenské
organizace a kulturní, osvětová a tělovýchovná
zařízení. Vzrůst vlivu státních
a společenských institucí na výchovu
dětí a mládeže i v době mimo
vyučování však neznamená omezení
vlivu rodinné výchovy ani zmenšení povinnosti
rodičů k dětem. Rodina zůstane základní
jednotkou naší společnosti a její funkce
ani odpovědnost nebude oslabena. Změní se
ovšem vztah rodiny a školy a vytvoří se
nové formy spolupráce rodiny a výchovných
a vzdělávacích institucí. Škola
a výchovná zařízení budou mít
nepochybně silný vliv na kvalitu a zaměření
rodinné výchovy; budou pomáhat rodičům
více než dosud k pochopení, že výchova
dítěte v rodině je důležitou
součástí jeho přípravy pro
život v naší společnosti, že to není
otázka soukromá, ale společenská,
ukáží jim nutnost jednotného výchovného
působení školy a rodiny a nutnost směřování
k témuž cíli pro správný, zdravý
a nepokřivený rozvoj dětí a jejich
přípravu pro život; povedou je i více
než dosud k tomu, aby výchova v rodině pozbyla
živelnosti a mnohdy i prvků svévole a stala
se cílevědomým a uvědoměle
organizovaným výchovným působením.
Na druhé straně budou mít rodiče více
možností navázat těsnější
styky se školou a pomáhat její práci.
Budou mít prostřednictvím sdružení
rodičů a přátel školy i určitý
podíl na řízení a správě
školy a předškolního a mimoškolního
výchovného zařízení.
Výrazným znakem navrhovaného
nového školského systému je zvýšení
vlivu a podílu celé společnosti, tj. jejích
různých institucí na komunistické
výchově mládeže a pracujících.
Po této stránce je předpokládaný
školský zákon významným příspěvkem
k naplnění principů socialistické
demokracie. Formulace pravomoci a odpovědnosti národních
výborů zakotvují výsledky našeho
dosavadního společenského vývoje a
předpokládají další vzrůst
vlivu společnosti prostřednictvím volených
orgánů lidu na komunistickou výchovu mládeže
i dospělých. Národním výborům
jako nejmasovějším organizacím, v nichž
se pod vedením komunistické strany sdružuje
všechen pracující lid, přísluší
největší podíl odpovědnosti za
realizaci zásad i úkolů vyplývajících
ze schvalovaného zákona. Národní výbory
se musí stát i hlavními organizátory
úsilí podniků, jednotných zemědělských
družstev a společenských organizací,
aby se ve větší míře než
dosud podílely nejen na zřizování
škol a výchovných zařízení,
ale i přímo na výchovném procesu,
např. při zajišťování výrobní
práce žáků středních všeobecně
vzdělávacích, středních odborných
a vysokých škol, v zájmové činnosti
dětí a mládeže apod.
Rozvíjení principů
socialistické demokracie se projeví i v metodách
řízení výchovy a vzdělávání
tím, že se národní výbory budou
při kontrole a řešení problémů
opírat o široké aktivy odborníků
a zástupců pracujícího lidu. Vliv
společnosti na práci škol a výchovných
zařízení se uplatní i formou kolektivních
orgánů, které jsou nebo budou při
nich zřizovány, jako je např. sdružení
rodičů a přátel školy, poradní
sbor školy apod.
Uskutečnění zásad
nové školské soustavy si vyžádá
značných finančních a materiálních
prostředků a bude znamenat i velké nároky
z hlediska kvalitativního a kvantitativního
na kádrové zabezpečení. Strana a vláda
zajišťuje tyto potřeby v plánu třetí
pětiletky a počítá s jejich uspokojením
při úvahách o dlouhodobém rozvoji
naší společnosti. Přitom bude ovšem
třeba, aby byly potřebné materiální
a finanční zdroje vytvářeny též
širokou aktivní pomocí celé naši
veřejnosti.
Soudružky a soudruzi poslanci,
socialistické zřízení
se od všech předchozích společenských
řádů zásadně liší
tím, že spolu s panstvím vykořisťovatelských
tříd odstraňuje z dějinného
vývoje neuvědomělost a živelnost. Socialistické
zřízení je vytvářeno budovatelským
úsilím dělnické třídy
a ostatních vrstev obyvatelstva pod vedením jejich
uvědomělého předvoje, pod vedením
komunistické strany. Tato strana, která je nositelem
nejrevolučnějšího způsobu myšlení
a která se vyzbrojila znalostí společenských
zákonů, cílevědomě řídí
vývoj země. Odstraňuje z vývojové
cesty vše, co brzdí rozkvět společnosti
a brání v dalším výhledu.
Naše Komunistická strana Československa,
která je stranou právě tohoto typu, stanula
v čele revolučního dělnického
hnutí jako jeho uvědomělý předvoj
a řídila jeho boj proti hlavní překážce
v dějinném vývoji našich zemí,
proti buržoazii. Dříve, než mohla být
nastoupena v kterékoliv oblasti našeho života
cesta pokroku, bylo třeba překonat zásadní
odpor představitelů buržoazie, stavící
se proti nevyhnutelnému chodu dějin. Aby se dějinná
nutnost mohla prosadit, byla nakonec buržoazie přinucena
odejít ze scény. Tohoto vítězství
bylo dosaženo po osvobození našich zemí
slavnou Sovětskou armádou, a poté, když
se lid na vlastních zkušenostech přesvědčil,
že v buržoazii s jejími přisluhovači
má společenský pokrok nejhoršího
nepřítele. Teprve po tomto vítězství
byla přijata pokroková Ústava 9. května,
teprve potom mohlo Národní shromáždění
přijmout další pokrokové zákony,
mezi nimi i školský zákon z roku 1948.
Jak zásadně jiná je
naproti tomu situace dnes po dvanácti letech. V naší
již socialistické zemi vybudované pod vedením
Komunistické strany Československa, dnes neexistuje
společenská síla, která by byla s
to bránit společenskému pokroku. Naše
země kráčí vpřed bez společenských
otřesů a konfliktů, typických všude
tam, kde vládne kapitalistický řád.
Komunistická strana a její představitelé
stávají se sami prvními uskutečňovateli
zásadních změn, jež si vyžádal
vývoj a iniciátory těch přeměn,
které uvolňují cestu dalšímu
rozvoji. Byla to také komunistická strana v čele
se svým ústředním výborem,
která dala obdobně jako tomu bylo v Sovětském
svazu, jenž je nám svým velkolepým budováním
rozvité komunistické společnosti po všech
stránkách vzorem, podnět k revolučnímu
řešení otázek naší výchovy
v souladu s dosaženým stupněm vývoje.
Dovolte mi proto, abych poděkoval
naší Komunistické straně Československa,
která včas rozpoznala nové potřeby
společnosti na poli výchovy a vzdělání
a jako první přišla s iniciativou, jež
posléze vedla k nové úpravě celé
naší školské soustavy. (Potlesk.)
Předložený zákon
je výsledkem vážných úvah a zobecněním
zkušeností, kterých jsme nabyli v posledních
dvou letech, zejména po dubnovém zasedání
ÚV KSČ roku 1959. Na této rozsáhlé
práci se podíleli četní školští
pracovníci a především též
naši učitelé. Na jejich dobré práci
s mládeží ve škole i mimo školu,
na jejich plodné veřejné kulturně
politické činnosti mezi pracujícími
nám velmi záleží. V učiteli a
vychovateli spatřujeme stále, i dnes v období
výstavby vyspělé socialistické společnosti,
i do budoucna významného činitele výchovy.
Ve školském zákoně se uvádí,
že oni jsou rozhodujícím činitelem ve
výchově a vzdělávání
na školách a ve výchovných zařízeních.
Veliká společenská odpovědnost a závažnost
práce učitelů a vychovatelů vyžaduje,
praví se v návrhu zákona, aby byli spjati
s dělnickou třídou a s ostatními
pracujícími, aby vychovávali mládež
v souladu s budovatelským úsilím lidu a aby
se jim v této práci dostávalo všestranné
podpory a ocenění od všech státních
orgánů, závodů, společenských
organizací a občanů. Toto zákonné
ustanovení se nesporně setká s velikým
porozuměním nejenom u učitelů samých,
ale i u všech rodičů, u všech našich
občanů, jimž záleží na tom,
aby výchova našich dětí byla v dobrých
rukou.
Mám-li dnes, před celým
Národním shromážděním
v celku zhodnotit práci našeho učitelstva,
neváhám kladně ocenit jejich úsilí,
které vynaložilo k uskutečnění
zásad usnesení ÚV KSČ o přestavbě
našeho školství, a výsledky, kterých
dosáhlo. Chci proto také jim a všem spolupracovníkům
v oblasti školství a kultury upřímně
poděkovat za tuto záslužnou činnost
a soudružskou spolupráci. (Potlesk.)