Zavádění polytechnického
vyučování na základních devítiletých
školách se setkává s porozuměním
učitelů, národních výboru,
sdružení rodičů a závodů
i družstev. Polytechnické dílny jsou budovány
s velikou vynalézavostí i obětavostí,
byli získáni a vyškoleni učitelé
z praxe i ze škol. Ovšem přestavba škol
se týká nejen zavedení polytechnické
výchovy, ale i nové náplně vyučování
všem předmětům, kde teoretické
vědomosti je nutno spojovat s denní praxí
našeho života. Důležitými složkami
při výchově morálních vlastností
a kulturnosti socialistického člověka se
stanou, jak se již dnes ukazuje, i nové předměty
estetické, branná a občanská výchova.
K těsnějšímu spojení školy
se životem přispěje i zapojování
mladých učitelů do veřejného
života i to, že národní výbory
zajistí, aby učitelé bydleli v místě
školy, a hlavně zájem veřejnosti o školu,
dále i řízení škol školskými
komisemi NV.
Dalším velkým pomocníkem
zaměstnaných matek jsou školní družiny
a kluby, zahrnuté rovněž v návrhu zákona.
Ve zřizování družin školní
mládeže máme řadu dobrých dlouholetých
zkušeností, i když ještě nejsme spokojeni
s umístěním, hygienou i s vedením
družin. Nedostává se nám dosud kvalifikovaných
vychovatelek. Ve školních družinách budou
umístěny děti od 1. do 5. ročníku,
ve školních klubech od 6. do 9. ročníku.
Školních klubů bylo v loňském
roce zřízeno 15 a osvědčily se. Mládeži
zde bude dáváno více volnosti při
volbě zájmové činnosti, která
se bude provádět v kroužcích ve spolupráci
s ČSM a PO, jak po tom touží odrostlejší
mládež, která chce uplatňovat svou samostatnost.
Prodloužená školní
docházka je zaváděna dosud na základě
dobrovolnosti. Loni byl splněn plánovaný
počet žáků 9. roč. na 73 %, letos
již na 91 %. To dokazuje rostoucí chápání
prospěšnosti prodloužení školní
docházky ze strany rodičů. Větší
péči bude nutno věnovat i řízení
malotřídních škol, které budou
postupně nahrazovány školami s vyšší
organizovaností nebo školami s celodenní péčí,
popřípadě školami internátními.
Internátní školy a školy
s celodenní péčí poskytnou cílevědomou
organizovanou výchovu v kolektivu dětem zaměstnaných
rodičů. Jsou uskutečněním požadavku,
aby socialistická společnost ve stále větším
měřítku zvyšovala podíl na výchově
mládeže. Mládež bude přijímána
na žádost rodičů, kteří
se budou podílet i na hrazení výdajů
za stravné. V dalším vývoji společnosti
budou mít tyto školy stále větší
význam. Školy se školními družinami
a kluby jsou dobrou základnou pro postupné budování
škol s celodenní péčí. Školy
internátní budovy určeny pro děti
ze vzdálených míst a děti rodičů
pracujících na vzdálených pracovištích.
Další důležitou
změnu přináší návrh zákona
v organizaci vzdělání a výchovy po
15. roce věku, tj. na školách středních.
Střední vzdělání získá
mládež na základních třech typech
středních škol, specializovaných pro
jednotlivá různá povolání -
1. na odborných učilištích a učňovských
školách, 2. na odborných nebo středních
odborných školách, 3. na středních
všeobecně vzdělávacích školách.
Ve všech těchto školách je teoretické
vyučování spojeno s výrobní
praxí v závodech průmyslových nebo
zemědělských, mládež přicházející
ze všech těchto škol, která získala
úplné střední vzdělání,
může pokračovat ve studiu na vysoké
škole. To v minulosti nebylo umožněno dělnické
mládeži, která tvoří dvě
třetiny veškeré naší mládeže.
Dělnická mládež po vyučení
může získat na střední škole
pro pracující dvou až tříleté
úplné střední vzdělání,
které ji opravňuje ke studiu na vysoké škole.
Mládež studující
na odborných a středních všeobecně
vzdělávacích školách bude nyní
získávat základní znalosti výroby
v určitém oboru, takže bude moci urychleně
po absolvování školy získat dělnickou
kvalifikaci v určitém oboru.
Zvláště důležité
bylo i začlenění odborných učilišť
a učňovských škol mezi školy řízené
ministerstvem školství; odborná výuka
a výchova je prováděna závody. Odborná
učiliště a učňovské školy
je zapotřebí postavit do středu naší
pozornosti, protože svou dosavadní úrovní
jsou nejslabším článkem školské
soustavy. Je zapotřebí pozvednout zvláště
mimoškolní výchovu, výuku všeobecně
vzdělávacích předmětů
a zvláštní péči věnovat
učňovským školám místního
hospodářství.
Další důležitý
rys nového zákona je začlenění
studia pracujících do školské soustavy.
Studium pracujících je vlastně nejvyšší
formou spojení teoretické výuky s praktickou
činností. Dnes se stává již masovým
zjevem a jsme teprve na začátku vývoje tohoto
způsobu vzdělávání. Zkracování
pracovní doby umožní tuto formu studia, ROH
a vedení závodů mají za úkol
získávat pro studium pracující a poskytovat
jim všemožnou pomoc. Studium pracujících
se rozvíjí zvláště formou večerního
studia nebo dálkového studia na odborných
školách, všeobecně vzdělávacích
školách, podnikových technických školách
a institutech v závodních školách práce
a družstevních školách práce i
v různých kursech. U dospělých posluchačů
je zapotřebí jiných vyučovacích
metod, jiného přístupu než u mládeže.
To je nutno, aby si uvědomili i učitelé.
Je zapotřebí i zvláštních učebnic
a metodických pokynů pro studující.
V současné době se provádí
přestavba organizace tohoto studia na odborných
školách, kde je nejvíce posluchačů.
Odborné školy stěží stačí
vyhovět zájmu pracujících, není
dostatek učebnic. Bude zapotřebí péči
o vzdělání pracujících metodicky
řídit, jednotně plánovat a ústředně
koordinovat. V Sovětském svazu je tato forma studia
již běžná a úspěchy sovětské
vědy a techniky ve všech oborech, prvenství
Sovětského svazu např. v astronautice, jsou
jen dokladem toho, jak veliké možnosti růstu
úrovně techniky a věd péče
o studium pracujících otevírá. Proto
považujeme za velmi správné, že studium
pracujících ze zařazeno do soustavy vzdělávání.
V návrhu zákona je zajištěna
i zvýšená péče o talenty zahrnutím
zřizování hudebních, tanečních
škol pro zvláště talentovanou mládež
a lidových škol umění a lidových
škol jazyků do soustavy vzdělávání.
Tyto školy budou důležitým činitelem
při plnění úkolů dokončení
kulturní revoluce a při soustavném zvyšování
kulturní vyspělosti našich širokých
lidových mas. Na těchto školách se bude
učit naše mládež poznávat i tvořit
umělecké hodnoty, porostou zde aktivní účastníci
lidové umělecké tvořivosti, tyto školy
pomohou objevovat umělecké talenty.
Přestavba školství, zvláště
prodloužení školní docházky, si
vyžádá vyšších finančních
prostředků, zejména na osobní výdaje.
Se zajištěním těchto prostředků
je počítáno v letošním státním
rozpočtu i ve třetím pětiletém
plánu. Ve třetím pětiletém
plánu se zvyšují výdaje na školství
o 1 miliardu 645 miliónů 148 tisíc Kčs.
Ve třetím pětiletém
plánu se počítá s výstavbou
707 000 žákovských míst. Je však
zapotřebí, aby NV lépe zajišťovaly
výstavbu škol než v posledních letech.
Loňský investiční úkol byl
splněn pouze na 91 % a plnění letošního
plánu není o mnoho lepší. Národní
výbory by měly energičtěji zajišťovat
i adaptace bývalých administrativních budov
určených pro školské účely
při územní reorganizaci státní
správy. Zvláště naléhavá
je potřeba budov pro učňovské školy
a pro odstranění směnnosti na základních
devítiletých školách.
Větší péči
je nutno věnovat i organizaci všeobecně prospěšné
práce ze strany národních výborů.
Mládež ji vykonává ráda a s nadšením,
ať již jde o sběr, pomoc při sklizni chmele
nebo brambor. Je však nutno práci dobře organizačně
připravit, nezapomínat na její výchovný
význam, zvláště při práci
v zemědělství; ochoty škol není
možno však nadměrně využívat.
Je nutno dodržovat vymezenou dobu, nepřekračovat
ji a nezapomínat především na výchovný
cíl této práce.
Soudružky a soudruzi poslanci, zásady
navrhované přestavby školské soustavy
a vzdělávání vycházejí
z ustanovení naší nové ústavy
vést výchovu a vyučování v
duchu vědeckého světového názoru,
marxismu-leninismu, v těsném sepětí
se životem a prací lidu.
Zařazení studia pracujících
do soustavy výchovy a vzdělání je
významným krokem k realizaci požadavku ústavy
prohlubovat vzdělanost našich pracujících.
Veškeré naší mládeži
a všem dospělým pracujícím je
nyní otevřena cesta získat i nejvyšší
vzdělání vysokoškolské, neboť
je umožněn přestup z jednoho stupně
na druhý. Přitom společnost sama se bude
starat o to, aby každý mohl prohlubovat své
vědomosti a aby byl všem umožněn politický
růst.
Vyučování na našich
školách v souladu s požadavkem ústavy
se bude dít v mateřském jazyce českém
nebo slovenském, na školách zřízených
pro děti maďarské, ukrajinské a polské
národnosti v jejich jazyce mateřském.
Jen v socialistickém státě
je zaručeno vyučování, knihy a pomůcky
veškeré mládeži bezplatně.
Soudružky a soudruzi poslanci, nový
návrh zákona vychází z potřeb
naší společnosti v dnešní době
a zajišťuje výchovu mládeže a pracujících
pro vyspělou socialistickou a budoucí komunistickou
společnost.
Výbory Národního shromáždění,
tj. výbor kulturní, zdravotní, průmyslový,
zemědělský a ústavně právní,
projednaly návrh zákona, vyjádřily
s ním s malými připomínkami, které
jsou obsaženy v předložené písemné
zprávě, souhlas.
Kulturní výbor přijal
usnesení, že uvádění zákona
v život po uplynutí jednoho roku zkontroluje a výsledky
jeho působení projedná ve zvláštní
schůzi kulturního výboru.
Doporučuji proto návrh zákona
o soustavě výchovy a vzdělávání
ke schválení. (Potlesk.)
Předseda Fierlinger: K projevu
se přihlásil ministr školství a kultury
dr. František Kahuda. Prosím soudruha ministra,
aby se ujal slova.
Ministr školství a kultury dr.
Kahuda: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci!
Na nedávném přátelském
setkání představitelů Komunistické
strany Československa a vlády republiky s význačnými
pracovníky vědy a kultury na Pražském
hradě zhodnotil první tajemník ústředního
výboru KSČ a president republiky soudruh Antonín
Novotný význam 15. roku budování socialismu
v naší republice těmito význačnými
slovy: "Letošní šedesátý rok
bude mít v dějinách našich národů
provždy významné místo. Tento rok dovršil
období, v němž jsme splnili úkoly přechodu
od kapitalismu k socialismu, kdy v naší zemi socialismus
s konečnou platností zvítězil a kdy
jsme vytvořili předpoklady pro další
rozsáhlou hospodářskou a kulturní
výstavbu naší země. Vstoupíme
nyní do třetí pětiletky, která
vyjadřuje hlavní úkoly budování
vyspělé socialistické společnosti
a která se stane bezprostředním východiskem
pro náš postupný přechod k výstavbě
komunismu."
V závěru toho tak významného
roku v životě našich národů sešlo
se dnes Národní shromáždění
ČSSR, aby projednalo vládní návrh
zákona o soustavě výchovy a vzdělávání,
návrh školského zákona. Jeho schválení
a přijetí Národním shromážděním
bude historickou událostí obdobného politického
významu, jako bylo přijetí řady dokumentů,
jimiž KSČ a vláda republiky v tomto roce vyjádřily
a stvrdily výsledky dosažené za prvních
15 let budování socialismu v naší vlasti.
Z nich chci především uvést Ústavu
ČSSR, z níž také návrh školského
zákona vychází a její zásady
rozvádí v soustavu výchovy a vzdělání
v ČSSR, platnou pro období budování
vyspělé socialistické společnosti
a vytváření základů pro přechod
ke komunismu.
Jde tedy o zákon charakterizující
novou etapu ve vývoji našeho školství,
etapu, v níž mají být na dlouhou dobu
vytvářeny podmínky pro soustavnou výchovu
a vzdělávání mládeže i
pracujících v duchu komunismu, etapu stabilizace
naší školy, která svou skladbou i organizací
má plně odpovídat novému obsahu výchovy
a vzdělání a umožňovat jeho plné
uplatnění.
Zákon o nové soustavě
výchovy a vzdělávání v ČSSR
je nejen významnou právní normou, která
vytváří v oblasti výchovy lidu organizační
základ a předpoklady pro splnění úkolů
vytyčených směrnicemi XI. sjezdu a usnesením
ÚV KSČ "O těsném spojení
školy se životem a dalším rozvoji výchovy
a vzdělání v Československu"
z dubna 1959, ale je i důležitým ideovým
dokumentem, který odpovídá revolučním
přeměnám probíhajícím
v naší společnosti. Skutečnost,
že je tento zákon projednáván jako první
norma, provádějící příslušné
ustanovení naší socialistické ústavy,
je výrazem toho, jak velký důraz klade naše
komunistická strana a náš stát na otázky
výchovy a vzdělání.
Pro rozvoj vyspělé socialistické
společnosti a vytváření předpokladů
přechodu ke společnosti komunistické je nutný
nejen další rozvoj materiálně technické
základny, ale i vysoká uvědomělost
všech členů společnosti. Zůstaneme-li
pozadu s výchovou a vzděláváním
lidí, zpomalí se nevyhnutelně i další
vývoj naší společnosti na cestě
ke komunismu, připomněl i nám Nikita Sergejevič
Chruščov na Všeruském sjezdu sovětských
učitelů v červenci tohoto roku.
Ideologická práce naší
strany je dnes zaměřena především
na to, aby byly ve vědomí našich občanů
postupně překonány přežitky a
pozůstatky buržoazní ideologie a aby v celé
naší společnosti, ve vědomí všech
jejích členů zvítězila ideologie
marxismu-leninismu. Současně s tím usiluje
o výchovu nového člověka, člověka
komunistické budoucnosti, v němž se bude harmonicky
spojovat duševní bohatství, morální
čistota a fyzická dokonalost, který bude
připraven k práci duševní i fyzické,
který bude prost nedůstojných povahových
rysů, jež plodí vykořisťovatelské
zřízení - soukromovlastnické sobectví,
individualismus, snaha žít z cizí práce,
touha po zisku a osobním prospěchu, a v němž
budou rozvinuty nejlepší morální rysy
svobodného člověka, tj. aktivní účast
v práci ve prospěch společnosti, dobrovolné
zachovávání pravidel společenského
soužití, vzájemná soudružská
pomoc, čestnost a pravdivost, nesmiřitelnost k těm,
kdož narušují společenský pořádek
atd.
Ideologická práce naší
strany vychází z hluboké, bohatou životní
zkušeností prověřené pravdy vědeckého
komunismu, že ve změně myšlení
lidí hraje nejdůležitější
roli revoluční praxe a že výchova nového
člověka musí být spjata s řešením
úkolů dalšího rozvoje naší
společnosti na cestě ke komunismu. Knižní
znalosti, odtržené od praxe, nemají pro společnost
cenu. Proto naše strana vytyčila zásadní
směrnici, aby veškeré vzdělávání
a výchova byla těsně a organicky spjata se
životem naší společnosti, aby práce
škol všech stupňů a druhů i všech
výchovných institucí byla těsně
spojena s úkoly jejího dalšího
rozvoje, s jejími potřebami a požadavky. To
je základní princip přestavby našeho
školství a vytvoření nového výchovně
vzdělávacího systému, jehož hlavním
smyslem a podstatou je zajištění skutečně
harmonického a všestranného rozvoje mládeže
a pracujících, jejich lepší příprava
pro práci a život v budoucí společnosti.
Důsledné uplatnění
těchto hledisek se obráží a bude obrážet
nejen v novém pojetí a obsahu výchovné
a vzdělávací práce a v jejích
nových formách a metodách, ale obráží
se i v organizační struktuře našeho
školství, v soustavě výchovných
a vzdělávacích institucí a jejích
úkolech jako celku, i ve funkci a specifických úkolech
jednotlivých částí tohoto systému
a v jejich vzájemných souvislostech a spojitostech.
Charakteristickým znakem předkládaného
zákona o výchově a vzdělávání,
vyplývajícím ze současných
i perspektivních potřeb rozvoje naší
společnosti, je to, že vytváří
jednotnou soustavu všech institucí, které pečují
o výchovu a vzdělání člověka
socialistické společnosti od nejútlejšího
věku až do dospělosti a vlastně po celý
život. Na rozdíl od našich dřívějších
školských zákonů není okruh jeho
působnosti omezen jen na děti a mládež,
na výchovu nové generace, ale vztahuje se na všechen
náš pracující lid a vytváří
pro každého občana škálu možností,
aby si prohloubil své vzdělání nebo
získal vzdělání nové. Tím
odpovídá především na potřeby
dalšího ekonomického rozvoje naší
společnosti, na potřeby urychleného rozvoje
komplexní mechanizace, automatizace a chemizace výroby,
která může uvést v život jen všestranně
vzdělaný a uvědomělý člověk.
Současně však tím odpovídá
na potřebu nového člověka socialistické
společnosti, v němž je či bude vypěstována
touha neustále se vzdělávat, obohacovat své
vědomí o nové poznatky vědy, techniky
a umění, zažít je a promítnout
nejen do pracovní činnosti, ale do celého
svého života, obohatit jimi svůj život
ve společenském kolektivu, život v rodině
i svůj život osobní.
S tím, co jsem právě
uvedl, velmi těsně souvisí i další
důležitý nový znak předkládaného
školského zákona, upravuje nejen soustavu škol
a výchovných zařízení, zřizovaných
státem, ale že do jednotné školské
soustavy zahrnuje i výchovné a vzdělávací
instituce, zřizované závody, družstvy
a společenskými organizacemi a že vytváľí
bohaté možnosti pro jejich rozvoj. Odpovídá
tak na požadavky výrobních závodů
a společenských organizací, aby mohly při
respektování určitých obecných
principů zřizovat školy, svými výsledky
rovnoprávné s obdobnými institucemi státními,
a kursy prohlubující i rozšiřující
odbornou kvalifikaci a specializaci pracujících
podle potřeb a zaměření jednotlivých
závodů a společenských organizací.
Tato bohatost a mnohotvárnost však nesmí vést
k porušení zásad jednotné ideové
výchovy a vzdělání; proto zákon
svěřuje ministerstvu školství a kultury
jako vrcholnému orgánu státní školské
správy úkol v zásadách ideově
a pedagogicky řídit výchovu a vzdělávání
na všech školách a v mimoškolních
institucích. Ustanovení zákona o řízení
výchovy a vzdělávání jsou tedy
založena na zásadách demokratického
centralismu, to jest jak na upevnění jednotného
ideového řízení, tak na zvýšení
pravomoci a odpovědnosti místních orgánů.
Vyjadřují postavení a pravomoc národních
výborů jako hlavního článku
při zdokonalování socialistické demokracie
a jako organizátorů lidových mas při
uskutečňování hospodářské
a kulturní výstavby.