Předseda Národního
shromáždění Fierlinger a místopředsedové
Valo, Fiala, dr. Kyselý, Pospíšil,
dr. Škoda.
Členové politického
byra ÚV KSČ místopředseda vlády
a ministr vnitra Barák, Hendrych, místopředseda
vlády Kopecký; tajemníci ÚV
KSČ Dubček, Köhler, Koucký,
Krutina; ministři dr. h. c. Plojhar, dr.
Neuman, Biľak, Václav David,
Krajčír, Krosnář, arm.
gen. Lomský, Majling, akad. Nejedlý,
Poláček, Uher, dr. Kahuda,
Reitmajer, inž. Púčik a Brabec.
273 poslanců podle prezenční
listiny.
Z Kanceláře NS: vedoucí
Kanceláře NS Kováčik.
Předseda Fierlinger (zvoní):
Zahajuji 5. schůzi Národního shromáždění.
Předsednictvo Národního
shromáždění se ve své schůzi
dne 9. prosince usneslo navrhnout Národnímu shromáždění
k projednání tento denní pořad, který
již byl poslancům Národního shromáždění
rozeslán:
1. Společná zpráva
výborů zdravotního, zemědělského,
průmyslového, kulturního a ústavně
právního k vládnímu návrhu
zákona o soustavě výchovy a vzdělání
(školský zákon).
2. Společná zpráva
výborů zahraničního a ústavně
právního k vládnímu návrhu,
kterým se předkládá Národnímu
shromáždění Československé
socialistické republiky k projevu souhlasu Konzulární
úmluva mezi Československou republikou a Polskou
lidovou republikou, podepsaná v Praze dne 17. května
1960.
3. Společná zpráva
výborů zahraničního a ústavně
právního k vládnímu návrhu,
kterým se předkládá Národnímu
shromáždění Československé
socialistické republiky k projevu souhlasu Dohoda o úpravě
některých otevřených finančních
a majetkových otázek mezi Československou
socialistickou republikou a Rumunskou lidovou republikou spolu
s dodatkovými protokoly k ní, které
byly podepsány v Bukurešti dne 3. srpna 1960.
4. Společná zpráva
výboru zahraničního a ústavně
právního k vládnímu návrhu,
kterým se předkládá Národnímu
shromáždění Československé
socialistické republiky k projevu souhlasu Úmluva
mezi Československou socialistickou republikou a Maďarskou
lidovou republikou o úpravě některých
otázek státního občanství,
podepsaná v Praze dne 4. listopadu 1960.
Má někdo nějaké
připomínky k tomuto návrhu denního
pořadu? (Nebyly.)
Nemá.
Můžeme přistoupit k hlasování.
Zjišťuji, že Národní
shromáždění je způsobilé
se usnášet.
Kdo souhlasí s navrženým
denním pořadem, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování?
(Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní
shromáždění jednomyslně schválilo
svůj denní pořad.
Hlavním předmětem diskuse
na dnešním plenárním zasedání
je podle vámi schváleného programu osnova
zákona o soustavě výchovy a vzdělávání.
Tato zákonná předloha je novým důkazem,
že strana a vláda upírají soustavně
pozornost nejen k základním otázkám
naší materiální výroby, ale i
k neméně závažným problémům
rozvoje naší kultury a k výchově naší
mládeže. My všichni si uvědomujeme, jak
je pro naši novou socialistickou společnost důležité,
aby ruku v ruce s růstem naší výroby
a naší životní úrovně se
rozvíjela též naše nová socialistická
kultura a jak odpovědným úkolem pro nás
se jeví též výchova nových generací
a nových kádrů schopných řešit
úspěšně všechny problémy
naší socialistické společnosti. Příklad
Sovětského svazu v tom ohledu je pro nás
skvělým příkladem. Byl-li Sovětský
svaz schopen postavit se v čelo vědeckého
bádání celého světa, překvapuje-li
stále novými objevy v oblasti vědy a techniky,
je-li schopen vyzbrojit výrobu nejdokonalejší
technikou a připravovat tak éru blahobytu všech
pracujících, jeví-li se dnes sovětská
kultura nejlidštější a lidu nejbližší,
je to zajisté výsledek dlouholeté výchovy
mládeže a nových kádrů, prodchnutých
novým leninským humanismem, spjatým těsně
se skutečným životem a s lidem. V zemích
socialismu lid sám řídí osudy své
země a ne tak zvaná "elita" představitelů
velkého monopolistického kapitálu, která
v duchu svých úzce pochopených třídních
zájmů považuje pracující lid
pouze za trpnou masu, jíž sluší poslušně
přijímat rozkazy shora. Tato filosofie monopolitistického
kapitalismu, přikrývající se maskou
vědeckosti, živí úzkoprsý nacionalismus
a imperialismus a vede ke zbrojení a přípravám
nových válek. Oproti tomu v zemích socialismu
úzké sepětí všech pracujících
v duchu skutečné socialistické demokracie,
tento naprostý souzvuk činnosti i myšlení
každého jednotlivce s úsilím celého
národa nejenže nám zajišťuje perspektivu
dalšího bezkrizového rozvoje naší
ekonomiky i kultury, ale je též nezvratným
důkazem, že veškerá naše činnost
je a bude vždy zaměřena k tvůrčím
úkolům mírové výstavby a že
při všem našem počínání,
inspirujícím se velkým učením
marx-leninským, budeme mít vždy na zřeteli
vysoké ideály mírového soužití
a tvůrčího mírového soutěžení.
Neboť tam, kde lid se stal tvůrcem svého vlastního
osudu, tam nemůže být tomu ani jinak. Nechceme
zbrojení, pokud nám není vnuceno, nechceme
mezinárodní konflikty a nechceme nové války.
V této jednotě myslí
a srdcí spočívá záruka dalšího
růstu našeho národního hospodářství,
dalšího slibného rozvoje naší kultury,
která se stává vlastnictvím veškerého
lidu. Je současně i zárukou připravenosti
k obraně vlasti proti všem možným pokusům,
které by se mohly dotknout našeho bezpečí
a našich suverénních práv. Uvědomujeme
si, že žijeme v údobí rozkládající
se kapitalistické soustavy, jejíž proces zahnívání
pokračuje dnes přes některé přechodné
klamné znaky prosperity určitých vrstev občanů.
My víme, že imperialismu je vrozený jeho útočný
charakter, což nás nutí stále k bdělosti
a ostražitosti. Vždyť vidíme, jak po válce
v Koreji, Indočíně a na Blízkém
východě již šestý rok zuří
v Alžíru krutá válka, podněcovaná
malou menšinou obyvatel cizího původu proti
převážné většině
domorodého obyvatelstva, bojujícího o svá
základní lidská práva. A v jihovýchodní
Asii, v Laosu, intervence imperialistických kruhů
živí občanskou válku v zemi, jejíž
lid si přeje žít v míru se všemi
národy. Leč na druhé straně cítíme
ohromnou sílu oné pevné jednoty všech
zemí socialistického tábora, o níž
mluví "Prohlášení porady představitelů
komunistických a dělnických stran v Moskvě"
z prosince t. r. Spolu s tímto prohlášením
věříme, že "hlavní obsah,
hlavní směr a hlavní zvláštnosti
historického vývoje lidské společnosti
v současné epoše určuje světová
socialistická soustava, síly bojující
proti imperialismu a za socialistickou přestavbu společnosti.
Žádné pokusy imperialismu nemohou zastavit
postupující vývoj dějin. Byly vytvořeny
pevné předpoklady pro další rozhodující
vítězství socialismu. Úplné
vítězství socialismu je nevyhnutelné."
A měříce tuto velkou
sílu naší jednoty, hlásíme se
hrdě k současně vydané "Výzvě
k národům celého světa". Ano,
my všichni považujeme za svou svatou povinnost udělat
vše, co je v našich silách pro záchranu
lidstva před hrůzami soudobé války.
Stojíme pevně za návrhy na všeobecné,
úplné a kontrolované odzbrojení předložené
Sovětským svazem a vřele podporované
všemi socialistickými zeměmi. Poskytneme vždy
všechnu pomoc, která je v našich silách,
národům Asie, Afriky a Latinské Ameriky,
které si vybojovaly svobodu a politickou nezávislost,
jakož i národům bojujícím dosud
za svou národní svobodu. Všechny tyto národy
se stávají stále aktivnějšími
bojovníky za mír a přirozenými spojenci
mírumilovné politiky socialistických zemí.
Boj národů za svobodu a nezávislost oslabuje
síly války a znásobuje síly míru.
Věříme pevně, že spojeným
úsilím všech lidí dobré vůle
na celém světě dojdeme k svému cíli
a mír zachráníme. Válka není
nevyhnutelná, válka může být
odvrácena, mír může být uhájen
a upevněn!
Soudružky a soudruzi, nepochybuji o
tom, že vyjadřuji těmito stručnými
slovy pocity všech členů našeho Národního
shromáždění, které jsme všichni
měli při studiu obou dokumentů, jež
si vždy zachovají pro celý svět svůj
historický význam. (Potlesk.)
Prvním bodem schváleného
pořadu je
1. Společná zpráva
výborů zdravotního, zemědělského,
průmyslového, kulturního a ústavně
právního k vládnímu návrhu
zákona (tisk 22) o soustavě výchovy a vzdělání
(školský zákon) (tisk 29)
Zpravodajkou je poslankyně Kernerová,
dávám jí slovo.
Zpravodajka posl. Svatoslava Kernerová:
Soudružky a soudruzi poslanci,
dosáhli jsme velikých úspěchů
na poli hospodářském a kulturním.
Naše země je živým příkladem
toho, jak velké zdroje hospodářského
a kulturního růstu uvolňuje socialismus.
Základ hospodářského úspěchu
naší země tkví v našem socialistickém
zřízení, politickém růstu našich
pracujících, vedených Komunistickou ranou
Československa. V nové ústavě Československé
socialistické republiky, předložené
Komunistickou stranou Československa Národnímu
shromáždění po volbách letošního
roku, po právní stránce vyjádřili
nejen dosavadní stav, ale i směr dalšího
rozvoje a budovat vyspělou socialistickou společnost
a vytvářet předpoklady pro postupný
přechod ke komunismu.
Abychom dosáhli vytyčeného
cíle, je zapotřebí zvyšovat a zdokonalovat
výrobu. To je podmíněno jednak zvládnutím
nových vědeckých poznatků a zvyšováním
produktivity práce zaváděním efektivnějších
metod výroby a organizace práce, jednak dalším
růstem dostává se politického uvědomění
všech našich pracujících čele s
dělnickou třídou, se stále hlubším
pronikáním vědeckého světového
názoru a komunistické morálky do vědomí
všech našich pracujících i mládeže.
Přitom poroste účast našich pracujících
a společenských organizací na správě
státu a řízení národního
hospodářství a kultury. Prohlubování
socialistické demokracie je nevyhnutelnou cestou k přechodu
ke komunistické společnosti.
Smělé budovatelské
úkoly kladou vysoké nároky na vzdělanost
a odbornou připravenost pro zaměstnání,
na politickou vyspělost a morální vlastnosti
všech lidí. Přitom potřebujeme, aby
všichni občané našeho státu byli
i tělesně zdatní, aby byli schopni řešit
i obtížné budovatelské úkoly.
Výchova v duchu marxismu-leninismu jedině může
zaručit získání těch vlastností,
kterých bude potřebovat člověk žijící
v socialistické a komunistické společnosti
- člověk vysoce vzdělaný, odborně
kvalifikovaný, nalézající uspokojení
v tvořivé práci pro celou společnost,
člověk s kladným vztahem ke kolektivu, schopný
podřizovat své osobní zájmy zájmům
celku. Člověk prodchnutý ideami socialistického
vlastenectví a internacionalismu. Abychom se přiblížili
tomuto vzoru, budeme se muset zbavit všech měšťáckých
přežitků a pověr, které zbyly
jako pozůstatky buržoazní ideologie ve vědomí
některých našich lidí a někdy
jsou přenášeny i na nové rostoucí
pokolení.
Perspektivami dalšího vývoje
v naší vlasti se zabýval XI. sjezd KSČ.
Ústřední výbor Komunistické
strany Československa na svém zasedání
v dubnu 1959 přijal důležité usnesení
o přestavbě našeho školství v souladu
se změněnými podmínkami vývoje
a s ohledem na naše současné a budoucí
potřeby ve školství a vzdělávání.
Základní myšlenkou přestavby je snaha
o těsné spojení školy s výrobou
a se životem společnosti. Po celonárodní
diskusi a po vyzkoušení zásadních změn
v praxi je nyní návrh zákona o soustavě
výchovy a vzdělávání po projednání
ve vládě předkládám Národnímu
shromáždění.
Navrhovaná přestavba školství
navazuje na předešlé úpravy. Zákon
z r. 1948 o základní úpravě jednotného
školství a zákon z roku 1953 o školské
soustavě a vzdělání učitelů
sledovaly rovněž cíl postihnout společenské
potřeby na úseku výchovy a vzdělání
mládeže - totiž stále šíře
a hlouběji demokratizovat naše školství,
zpřístupnit vzdělání co největšímu
počtu pracujících, naplnit školu duchem
společnosti budující socialismus.
Oběma úpravami bylo školství
postaveno na nové, socialistické základy.
Pracujícímu lidu bylo zajištěno nejen
právo na vzdělání, ale bylo umožněno
i toho práva využít. Podstatně se zvýšil
počet žáků střední školy.
Vzrostl počet dětí z dělnických
rodin na výběrových, středních
a vysokých školách. Vzdělávání
bylo umožněno i dětem na venkově.
Ale projevily se i některé
nedostatky. Výuka podržela zděděný
převážně verbální charakter.
Některé učebnice nebraly zřetel na
teprve se rozvíjející schopnost dětí
abstraktně myslit. Ze snahy snížit počet
stránek vynechávali autoři konkrétní
příklady a fakta a omezovali výklad na zhuštěné
teoretické závěry. Rozsah učiva se
zvětšoval a jeho obsah nebyl často přiměřený
věku žáků. Rodiče a lékaři
naříkali na přetěžování
žáků. Vyučování podrželo
teoretický ráz, teorie byla podávána
odtrženě od hospodářského, politického
a kulturního života. Škola i nadále zůstávala
izolována od výroby a veřejného i
kulturního života, o výrobě se žáci
sice učili, ale často ani v rodině nebyli
vedeni k aktivní tvořivé práci, nenaučili
se zacházet s nejzákladnějšími
výrobními nástroji. Část mládeže
po příkladu některých dospělých
stále pohrdala fyzickou prací, ideál viděla
stále v práci v kanceláři. Reformy
školství z roku 1948 a 1953 nepostihly dosud problematiku
výchovy a vzdělávání komplexně,
omezovaly se jen na péči o vzdělávání
mládeže, nikoliv pracujících.
Potřeba dalšího vzdělávání
pracujících v období dovršování
socialismu a přechodu ke komunismu stále roste,
protože materiální výrobu budeme zvyšovat
zaváděním automatizace, nové techniky
a k tomu je zapotřebí vysoce kvalifikovaných
odborníků. Tam, kde dříve stačila
dělníkova síla a zručnost a základní
znalosti, bude při obsluze vysoce výkonných
strojů - automatů zapotřebí pracovníků
se středním technickým vzděláním,
po případě se vzděláním
vysokoškolským. Nevystačíme tedy s dosavadní
úrovní výchovy a vzdělání
ani u mládeže, ani u dospělých pracujících.
Jaké jsou tedy základní
charakteristické rysy navrhovaného zákona?
První základní charakteristický
rys navrhované změny vychází z potřeby
vychovat člověka všestranně vzdělaného
a dokonale připraveného k produktivní práci,
vyzbrojeného nejen vědomostmi a dovednostmi, ale
i morálními vlastnostmi potřebnými
pro uplatnění v socialistické společnosti.
Takový člověk může být
vychován jen při těsném sepětí
vzdělání intelektuálního a
výrobní prací. Výchova spojená
s výrobní prací bude uskutečňována
jak na základní devítileté střední
škole ve formě polytechnické výchovy,
tak na střední a odborné škole i při
výchově v odborných učilištích
a na učňovských školách zavedením
výrobní praxe na závodech nebo jednotných
zemědělských družstvech. Současně
se zúčastní naše mládež
i všeobecně prospěšné práce,
přiměřené svému věku,
těsně spjaté s životem společnosti.
Vyučování všem předmětům
bude spjato s veřejným a kulturním životem
socialistické společnosti. Vyučování
všem předmětům bude spjato s veřejným
a kulturním životem socialistické společnosti
a dostane tak novou náplň. Proto je zapotřebí,
aby zvláště učitelé byli v těsném
spojení s dělnickou třídou, účastnili
se veřejného a kulturního života, aby
mohli vychovávat mládež pro život v socialistické
a komunistické společnosti v duchu marxismu-leninismu.
Škole budou ve výchovné práci pomáhat
společenské organizace, zvláště
sdružení rodičů a přátel
školy, závody i jednotná zemědělská
družstva a odbory. Zvláště jednotné
musí být výchovné působení
školy a rodiny, neboť dvojakost ve výchově
by byla příčinou nezdaru. Škola prostřednictvím
rodičovského sdružení musí učit
rodiče plnit výchovné úkoly v souladu
s potřebami socialistické společnosti.
Výchovné působení na mládež
se stává záležitostí nejen školy
a rodiny, ale celé veřejnosti.
Veliký význam má prodloužení
povinné školní docházky do 15 let. Umožňuje
lepší rozdělení a procvičení
učební látky, zajišťuje skutečnost,
že tělesně a duševně vyspělejší
mládež bude přistupovat k volbě povolání
a bude nastupovat již vyspělejší na pracovní
místa.
Nově je do soustavy základního
vzdělání zařazena péče
o děti v jeslích, kde vedle péče
lékařské je podtržen výchovný
úkol. Výchova mládeže v předškolním
věku v jeslích a mateřských školách
je důležitá proto, že zajišťuje
harmonický duševní a tělesný
vývoj mládeže pod dozorem odborně pedagogicky
školených vychovatelek a učitelek v souladu
s perspektivami života v socialistické společnosti.
Mládež je vychovávána v kolektivu,
učí se hygienickým návykům
od nejútlejšího věku, učí
se podřizovat se pravidelnému programu a řádu,
život v dětském kolektivu nedovoluje, aby bylo
dítě sobecké - a to je důležité
zvláště dnes, kdy rodiče mohou dětem
dopřát všeho, nač si děti vzpomenou,
zvláště když při systému
1 až 2 dětí se děti stávají
středem přehnané péče rodičů
a celé rodiny. Při stále rostoucí
zaměstnanosti žen mají zařízení
předškolní výchovy stále větší
důležitost, bez existence těchto zařízení
bychom se dnes neobešli. Zaměstnaným matkám
umožňují nejen zapojit se do práce,
ale věnovat se i veřejnému a kulturnímu
životu. Jak známo, zaměstnanost žen ve
třetí pětiletce bude stoupat. Je zapotřebí,
aby úměrně stoupal i počet míst
v zařízeních předškolní
výchovy. Počítáme s růstem
o 48 %. Vládní usnesení ze dne 7. 12. 1959
umožňuje a ukládá zřizování
těchto zařízení závodům
a jednotným zemědělským družstvům.
Bylo by zapotřebí, aby toto usnesení závody
a družstva plnily lépe než dosud, protože
zvláště ve městech je stávající
kapacita těchto zařízení již
nedostačující. Rovněž je zapotřebí
upravit pracovní dobu v těchto zařízeních
tak, jak to vyžadují ženy, zavádět
totiž celodenní nebo nepřetržitý
provoz. A také otázka zařizování
oddělení pro děti onemocnělé
běžnou dětskou nemocí si zasluhuje vyřešení,
neboť nemoc dítěte zaviňuje absenci
zaměstnaných žen. S touto otázkou se
dnes již nemůžeme vyrovnat především
v závodních jeslích a mateřských
školách, prostředky na závodech jsou
a je tedy nutno považovat vyřešení této
věci za prvořadé.