Vydání nového lesního zákona
je v našem novém společenském zřízení
nejen zcela samozřejmé, ale absolutně nutné.
Naše lesní hospodářství prošlo
během svého vývoje v kapitalismu, kdy většina
lesního majetku náležela velkostatkářům,
obdobím systematického pustošení vlivem
nadměrných těžeb úmyslných
i rozsáhlých těžeb kalamitních,
jak jsem již o tom hovořil. Dnes, kdy prakticky celý
lesní majetek je ve státním socialistickém
vlastnictví, musí tento úsek národního
hospodářství vyvinout po všech stránkách
největší intenzitu, aby byly plně zajištěny
všechny funkce, jež lesy v našem životě
mají.
Návrh nového lesního zákona zajišťuje
produkční základnu lesů tím,
že zajišťuje ochranu lesního fondu a zajišťuje
i všechny předpoklady pro intenzívní
hospodaření na tomto fondu. Vzhledem k celostátnímu
významu lesů rozšiřuje se i vliv národních
výborů na lesní hospodářství
a péče o lesy.
Nový návrh zákona stanoví zásady
pro vytváření lesních hospodářských
celků jako jednotek, pro které se sestavují
lesní hospodářské plány. Lesní
hospodářské celky jako jednotky pro lesní
hospodářské plány jsou ve smyslu návrhu
zákona určovány jen na podkladě produkčních
a ekonomických hledisek bez ohledu, zda jde o lesy v operativní
či odborné správě. Dle svého
hlavního poslání jsou lesy v rámci
lesních hospodářských celků
členěny do dvou skupin:
1. Lesy hospodářské - jejichž hlavním
účelem je produkce dřevní hmoty. Pochopitelně,
že i u těchto lesů, i když jejich hlavní
poslání je produkce dřevní hmoty,
máme zájem na tom, aby plnily ostatní funkce,
jako je funkce vodohospodářská apod.
2. Lesy, účelové, u nichž převažují
ostatní funkce mimo vlastní produkci dřevní
hmoty. Jsou to již vzpomenuté lesy vodohospodářského
významu, lesy ochranné a na prudkých stráních,
lesy lázeňské atd. Pochopitelně, že
i od této skupiny lesů je nutno v rámci možností
žádat těžbu dřevní hmoty,
ale jen potud, pokud to hlavní účel a poslání
těchto lesů dovolí.
Návrh nového zákona o lesích a lesním
hospodářství vytyčuje jako základní
hospodářský tvar, v němž má
těžiště hospodářské
činnosti les vysokokmenný, pochopitelně s
přiměřeně stanovenou dobou obmýtní
a s vhodnou hospodářskou úpravou přizpůsobenou
poslání lesů. Lesy výmladkové
- nízké - stejně tak jako lesy sdružené
mají být postupně převáděny
na lesy vysokokmenné. Že tato zásada je správná,
je jistě samozřejmou věcí, když
uvážíme, že lesů výmladkových
máme u nás na 300 tisíc hektarů a
přitom produkce dřevní nekvalitní
hmoty je oproti produkci v lesích vysokokmenných
velmi nízká, nehledě k tomu, že tyto
výmladkové - nízké - lesy neplní
také ostatní funkce, jež lesy v národním
hospodářství mají.
Návrh zákona upravuje i v zásadách
základní hospodářskou činnost
v lesním hospodářství, to znamená
otázku zalesňování, ošetřování
a výchovy lesních porostů, přeměny
a převody hospodářských tvarů,
těžbu a dopravu dřeva. Řeší
dále otázku lesnickotechnických meliorací
a konečně i velmi důležitou otázku
týkající se pracovníků v lesnictví.
Předpokládá se právem, že nový
lesní zákon jako norma upravující
v zásadách hospodaření v lesích
spolu s příslušným prováděcím
nařízením zajistí zvyšování
produkce dřevní hmoty a splnění všech
ostatních užitečných funkcí,
jež lesy mají.
Vytyčená odborná správa bude vykonávána
v lesích, jež nebudou spravovány organizacemi
lesního hospodářství v oboru působnosti
ministerstva zemědělství, lesního
a vodního hospodářství a ministerstva
národní obrany. Příspěvky za
tuto odbornou správu nebudou vybírány od
organizací státního socialistického
sektoru a budou nižší pro jednotná zemědělská
družstva.
V části prvé návrhu zákona
se pojednává o lesním fondu jakožto
základního výrobního prostředku
lesního hospodářství. Vymezují
se pozemky, jež musí být součástí
lesního fondu, rámcově řeší
se otázka možnosti rozšiřování
lesního fondu, dále velmi důležitá
otázka vedení přehledu o lesním fondu,
ochrana lesního fondu před jeho odnímáním,
ochrana lesního fondu při provozu průmyslovém,
zejména báňském a při budování
komunikací a vodohospodářských děl,
při průzkumech, při budování
nadzemních a podzemních vedení. Všechny
tyto problémy přicházejí dnes velmi
často v úvahu zejména při řešení
vzájemných vztahů lesního hospodářství
a průmyslu a je zapotřebí se jimi zabývat.
Návrh zákona řeší nejzávažnější
problematiku, která se stává stále
složitější: lesní hospodářství
v oblasti kouřových škod - Ústecko -
Ostravsko atd.
Návrh zákona vychází z toho, že
určité pozemky jsou již součástí
lesního fondu a jiné dle okolností mohou
být prohlášeny za součást lesního
fondu. Do této skupiny patří pozemky, které
je účelné zalesnit a jejichž zalesnění
je v obecném zájmu. Vedle zalesněných
a k zalesnění určených pozemků
potřebuje lesní hospodářství
pozemky, jež slouží bezprostředně
jeho provozu a jež tedy musí být rovněž
součástí lesního fondu.
V druhé části návrhu zákona
se pojednává o užívání
lesního fondu, o pracech a povinnostech vlastníka
lesního fondu. Všeobecná zásada o nutnosti
hospodaření v lesích tak - aby produkce dřevní
hmoty byla nejen trvale zachována, ale postupně
zvyšována je již v usnesení XI. sjezdu
strany o zvyšování hektarových přírůstků
lesních porostů. I když jsou pochopitelně
lesy majetkem celého národa a musí být
umožněno všem pracujícím, aby mohli
využívat rekreačních a zdravotních
účinků lesa, bylo nutno provést v
zájmu zajištění produkce některé
nutné výhrady, které spočívají
v omezení přístupu do určitých
vymezených částí lesa, v nichž
je tento přístup omezen v zájmu bezpečnosti
osob. majetku a bezpečnosti provozu lesního hospodářství.
V zájmu úspěšného hospodaření
v lesích je, aby byly vytvořeny ucelené hospodářské
celky. Proto zákon dává možnost vytvoření
takových celků na podkladě projednání
s uživateli lesních pozemků, které rušivě
zasahují do lesů obhospodařovaných
organizacemi lesního hospodářství.
Velmi důležitá část lesního
zákona, část třetí, směřuje
k zabezpečení státní péče
o lesy, orgány státní péče
o lesy, které jsou objektivní složkou opírající
se o nejširší účast pracujících
a přebírají spoluzodpovědnost, že
lesy budou obhospodařovány tak, aby produkce dřevní
hmoty i plnění ostatních užitečných
funkcí bylo maximálně dosaženo.
Státní péče o lesy je ústředně
vykonávána ministerstvem zemědělství,
lesního a vodního hospodářství
- dále pak krajskými a okresními národními
výbory.
Návrh zákona řeší též
úkoly odborné správy a přitom jsou
zde i ustanovení základních povinností
uživatele lesů.
V části čtvrté návrhu zákona
se pojednává o hospodářské
úpravě lesů, jež má zabezpečit
dlouhodobé a krátkodobé plánování
v lesním hospodářství a jež má
vytvářet základní předpoklady
pro postupné zvyšování dřevní
produkce a k zajišťování ostatních
funkcí lesa. Uživatelé lesů jsou bezvýhradně
povinni hospodařit podle schválených hospodářských
lesních plánů a vést také evidenci
o hospodaření dle těchto plánů.
V páté části návrhu zákona
je vedle dříve uvedeného rozdělení
lesů na hospodářské výnosové
a účelové zabezpečeno pěstování
lesů v nejširším pojetí a to počínaje
lesním semenářstvím a školkařstvím
přes obnovu lesních porostů, ošetřování
a výchovu lesních porostů až po účelné
hospodářsky odůvodněné přeměny
monokultur a převody pařezin na vysokokmenné.
V šesté části návrhu zákona
se pojednává o ochraně lesů. Je nutno,
aby již preventivně bylo zabráněno vzniku
škod na lesním fondu. Vzniklé škody je
nutno neprodleně likvidovat tak, aby bylo zabráněno
dalším škodám a provozním obtížím
v lesním hospodářství.
V části sedmé se zásadně řeší
otázka těžby a dopravy dřeva se zřetelem
na bezpečnost osob i ochranu lesních porostů.
Dříví bude druhováno tak, aby dřevní
surovina byla co nejhospodárněji využita. Vládní
návrh dále ukládá vybudování
dopravní sítě tam, kde jsou těžitelné
dřevní zásoby dosud nepřípustné.
Zvláštní část (osmá) je
pak věnována v zákoně pracovníkům
v lesnictví. Význam odborných a politicky
spolehlivých kádrů v lesním hospodářství
nebyl vždy náležitě hodnocen. Dlouhodobý
charakter lesního hospodářství, v
němž výsledky práce pracovníků
se projevují zejména pokud jde o pěstební
činnost velmi dlouho, přímo ukládá,
aby kvalifikace kádrů v lesním hospodářství
byla co nejvyšší. Jde tu nejen o nabyté
praktické zkušenosti, ale největší
teoretický základ, který umožní
pracovníkům v lesnictví řešit
složité problémy lesního hospodářství
po stránce produkční, ekonomické i
technické.
Soudružky a soudruzi poslanci!
Zemědělský výbor a ústavně
právní výbor na svých zasedáních
podrobně projednaly návrh nového zákona
o lesích a lesním hospodářství
a doporučuje ho plénu Národního shromáždění
ke schválení. (Potlesk.)
Předseda Fierlinger: Do rozpravy se přihlásili
poslanci inž. Lohr a Huml.
Dávám slovo poslanci inž. Lohrovi.
Posl. inž. Lohr: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci!
Usnesení vlády naší republiky č.
448/56 ukládá zvýšit produkční
schopnost lesů a snížit těžbu tak,
aby nadále nedocházelo k vytváření
disproporcí mezi přírůstkem a těžbou.
Tento hlavní cíl spolu s dalšími kvalitativními
ukazateli v lesním hospodářství podtrhují
i direktivy XI sjezdu naší strany a Směrnice
třetího pětiletého plánu.
Proč, vážené soudružky a soudruzi,
je našim lesům věnována vážná
pozornost a co vede k tomu, že byly vypracovány tak
závažné dokumenty? Proč jsme se dnes
sešli - abychom projednali a schválili návrh
lesního zákona.
Hlavním cílem veškerého snažení
a úsilí naší strany a vlády je
stále zvyšování životní
úrovně a zabezpečování rostoucích
hmotných i kulturních potřeb pracujících.
Z tohoto pohledu a při rostoucích nárocích
ve vzájemných vztazích všech odvětví
národního hospodářství nelze
si nevšímat tak velkých možností
a zdrojů bohatství, které nám dávají
lesy, zvlášť proto ne, že zaujímají
4 226 000 ha, tj. 33,1% z celkové rozlohy ČSSR.
Význam lesů pro lidskou společnost nebyl
vždy stejný a jejich poslání a postavení
ve výrobní soustavě je určováno
charakterem výrobních sil a výrobních
vztahů. S rozvojem výrobních sil se měnila
funkce a rostl význam lesů pro lidskou společnost
a s vývojem a změnami výrobních vztahů
se měnily také formy a intenzita užívání
a zvláště využívání
lesního bohatství.
Kapitalistická společnost, jak víme, je založena
na soukromém vlastnictví výrobních
prostředků a na soukromém podnikání,
kde veškerá činnost je zaměřena
na dosažení nejvyššího zisku. Když
kapitalistický způsob podnikání vnikl
do lesního hospodaření, ukázalo se
v důsledku značného rozdílu mezi pracovním
a výrobním obdobím, že není v
tomto oboru dosahováno takové míry zisku
jako v jiných odvětvích - průmyslových
nebo obchodních. Pro porovnání uvádím,
že zatím co zisk v lesním soukromém
hospodaření činil z vloženého
kapitálu 2 až 4,5%, v jiných odvětvích,
např. v průmyslu a obchodě se pohyboval kolem
15, 20 a více procent. Z uvedeného vyplývá,
že v honbě za ziskem muselo nutně, zákonitě
docházet k přetěžbám a drancování
lesa za současně nejmenšího vynakládání
kapitálu.
Nebyly proto investovány ani nejnutnější
prostředky, potřebné při znovuzalesnění
vytěžených ploch a nutné pro udržování
lesní podstaty v neztenčeném stavu, protože
vložený kapitál se mohl vrátit příliš
dlouho, za 80 až 100 let. A o takovýto "kšeft"
kapitalistický podnikatel, kterému jde o rychlý
návrat vloženého kapitálu s maximálním
ziskem, příliš zájmu nemá.
Tak vede kapitalistické podnikání v lesnictví
k tomu, že se lesy nejen nezlepšují, ale naopak
ochuzují, zhoršují a drancují. bez ohledu
na širší zájmy celé společnosti.
Proto také i péče o lesy je jedním
z neřešitelných vnitřních rozporů
kapitalistického společenského řádu.
Důsledek toho byl ten, že i v našich zemích,
na území naší ČSSR, bylo před
válkou a za války přetěženo,
tj. vzato z kmenového jmění lesa 120 milionů
plm, což odpovídá ročnímu přetěžku
4 milióny plm dřeva. Tím byla pochopitelně
snížena průměrná hmotná
zásoba na 1 ha lesem porostlé plochy asi na 120
plm, to je asi o 25% proti pravidelné a žádoucí
zásobě, která by odpovídala našim
vzrůstovým poměrům.
Neměli bychom proto nyní těžit ani tolik,
kolik v lesích přirůstá, ale měli
bychom část přírůstku ponechávat
v zájmu budoucího zvyšování přirůstavosti,
podle zásady, že dřevo roste zase jenom na
dřevě.
Z uvedeného vyplývá: byla-li výše
a druh těžby v minulosti určována individuálními
soukromokapitalistickými zájmy a spotřebou,
musí se nyní spotřeba dříví
podřídit možné těžbě.
A takový pohled na lesy a hospodaření v lesích
má naše socialistické zřízení,
o čemž svědčí i uvedené
dokumenty naší strany a vlády.
V socialistické společnosti stávají
se lesy předmětem celonárodního zájmu
a rozvoj hospodářství je plánovitě
řízen v souladu s potřebami společnosti.
Všimněme si, vážené soudružky
a soudruzi, alespoň krátce, proč! Lesy poskytují
surovinu - dříví, jež je základní
a klíčovou surovinou pro celou řadu dalších
výrobních odvětví, ale především
základem druhotné výroby cestou chemickou.
Vývoj zde není ukončen a lze bezpečně
předvídat, že nároky na spotřebu
dříví v tomto oboru se budou ještě
stupňovat. Jestliže staletí učinila
dřevo viditelným průvodcem člověka,
žijeme v době, kdy dříví se stává
více průvodcem neviditelným, poněvadž
cestou chemickou je přeměňováno v
řadu výrobků, o nichž si mnohdy ani
neuvědomujeme, že základem jejich výroby
je dříví.
Proto není jen veřejným zájmem, aby
bylo sledováno toliko vlastní hospodaření,
výroba, doprava dříví, nýbrž
i jeho zpracování v lesním průmyslu,
ale především také další
hospodaření dřívím ve všech
oborech lidské činnosti. Není jistě
také lhostejné, zda budeme vyvážet jenom
dříví jako surovinu, anebo výrobky
ze dřeva a v nich zaplacenou práci našich pracujících.
Lesy dále svým vlivem klimatickým a zdravotním
i vytvářením podmínek života
přírody a lidí tvoří další
hodnoty, jež se těžko vyjadřují
čísly. Zejména vliv lesa na podnebí
a útvar krajiny po stránce flóry a fauny
je tak pronikavý, že jej nelze přehlížet.
Velkou roli v období pokročilé techniky i
chemizace hrají lesy v ochraně lidského zdraví
a přispívají k rekreaci našich pracujících
a vytvářejí důstojný rámec
přírodním krásám naší
vlasti, tolik obdivované cizinci, kteří k
nám přicházejí ze všech končin
světa.
Ještě jedna v řadě důležitých
otázek vlivu lesa na život, o které se musím
krátce zmínit:
President republiky soudruh Antonín Novotný ve svém
referátě na celostátní konferenci
KSČ ve dnech 5.-7. července t. r. doslovně
říká: "... je nejvýš naléhavé
- znovu to zdůrazňuji - řešit u nás
problém vody, který se týká celého
našeho národního hospodářství
i života společnosti. S touto otázkou se musíme
zabývat v celé šíři, protože
kdybychom neřešili zabezpečení dostatku
vody, pak v nějakých deseti - patnácti letech
bychom mohli mít celkový nedostatek vody."
A jsou to právě lesy, které řeší
a jejich trvalé zlepšování může
podstatně vyřešit tento úkol - dostatek
vody - na němž závisí i rozvoj našeho
důležitého výrobního odvětví,
zemědělství. Obyčejně si myslíme,
že les kromě hub, plodin, bylin, přírodních
krás, ukájení loveckých vášní
- poskytuje hlavní užitek jen ve svém dřevu.
Sovětští vědci, např. s. Voronin,
dokazují, že těžba dřeva je pouze
pětinou hodnot, které les společnosti může
dát.
Mnohem vydatnějším zdrojem hodnot je les nepřímo
tím, že zmnožuje deště, dešťovou
vodu zachytí a postupně ji odevzdává
vodním tokům. Les je především
tedy vodní nádrží, přehradou
a teprve v druhé řadě zásobárnou
dřeva vůbec.
Jak si les ve funkci vodní nádrže počíná,
poznal každý, kdo se v lese schoval před deštěm.
Ověřil si pravdivost přísloví,
že v lese prší dvakrát. Z počátku
se déšť zachycuje v korunách stromů,
zatímco pod korunou je sucho. Později krápe
mohutně se stromů a krápe ještě
tehdy, když už venku svítí slunce. To
je proto, že dešťová kapka musí stékat
přes listy a jehličí, od větévky
k větévce, než se dostane na zem, která
má až desetkrát větší nasávací
schopnost než ostatní nelesní půda.