K dosažení plánované produkce masa a
mléka bude třeba věnovat mimořádné
úsilí chovu skotu. Stavy skotu se mají zvyšovat
ročně o 86,5 tisíc kusů, stavy krav
o 39 tisíc kusů. Náročnost tohoto
úkolu je patrna z toho, že v uplynulých čtyřech
letech byl stav skotu zvyšován ročně
zhruba jen o poloviční počet a stavy krav
se v podstatě nezvýšily.
Do třetí pětiletky nastupujeme sice s dobrými
předpoklady ve stavech skotu a prasat, vážná
však je situace ve stavech krav. Do plánovaného
stavu koncem roku 1960 bude chybět 30-40 tisíc kusů,
takže stavy krav do konce roku 1961 bude třeba zvýšit
o 65 tisíc kusů. To vyžaduje skoncovat s nedostatečnou
péčí o odchov jalovic, zlepšit řádným
krmením jejich kondici a splněním plánovaného
převodu jalovic do krav zvyšovat a zkvalitňovat
jejich stavy.
Současně s úkoly pětiletky, které
mají uspokojit zvýšenou spotřebu základních
zemědělských výrobků, je nezbytné
řešit rozmanitost a pestrost stravy rozvojem ovocnářství
a zelinářství. Výroba ovoce v přepočtu
na jednoho obyvatele má v průběhu příštích
pěti let vzrůst téměř na dvojnásobek
a výroba zeleniny více než o pětinu.
K tomu bude třeba rozhodně změnit druhovou
skladbu ovocnářské a zelinářské
produkce.
Všechny plánované úkoly v zemědělské
výrobě jsou sice náročné, ale
jsme jistě dnes už všichni přesvědčeni,
že jsou plně splnitelné. To také dokazují
četné příklady ze současnosti.
Například zemědělské závody
státního socialistického sektoru, které
jsme zvlášť sledovali, vysoko překročily
na ploše téměř 8000 hektarů půdy
úroveň výroby plánovanou v roce 1965.
V roce 1959 dosáhly v průměru 31 q pšenice,
30 q ječmene, 375 q cukrovky z hektaru a přes 3000
litrů mléka průměrné dojivosti
krav. Této úrovně výroby bylo dosaženo
s takovým materiálovým zajištěním,
s kterým se v průměru počítá
pro všechny zemědělské závody
koncem třetí pětiletky. Přitom podobné
příklady o úrovni výroby by bylo možno
uvést i z mnoha jednotných zemědělských
družstev i státních statků.
Uvedené příklady dokazují, že
při mobilizaci rezerv v zemědělské
výrobě a zlepšení organizátorské
práce všech pracovníků na zemědělském
úseku bude možno splnit pětiletku v zemědělských
závodech v daleko kratší době. Základním
předpokladem je využití a rozvíjení
iniciativy družstevníků a pracovníků
ostatních socialistických zemědělských
závodů. Tuto iniciativu již dokumentují
stovky a tisíce závazků jednotných
zemědělských družstev a státních
statků z května letošního roku, jako
odpověď na dopis ústředního výboru
Komunistické strany Československa organizacím
strany na vesnicích, v jednotných zemědělských
družstvech, ve státních statcích a v
strojních traktorových stanicích. Je nezbytné,
aby národní výbory viděly v hnutí
splnit pětiletku za čtyři roky, k němuž
dal podnět ústřední výbor strany,
komunistickou metodu, jak dosáhnout rozhodujícího
obratu v naší zemědělské výrobě.
Investiční prostředky, které budou
v zemědělství v letech 1961-1965 vynaloženy,
převyšují téměř o polovinu
objemy v druhé pětiletce. Budou zaměřeny
především na dosažení rozhodného
obratu v rostlinné výrobě. Pro zvýšení
úrodnosti půdy se uskuteční rozsáhlé
odvodnění a zavlažování. Na rozdíl
od druhé pětiletky, v níž vodní
díla byla určena převážně
k energetickým účelům a k zajištění
vody pro průmysl a obyvatelstvo, zaměřujeme
ve třetí pětiletce velkou část
prostředků zejména na výstavbu vodohospodářských
děl sloužících zemědělské
výrobě.
V průběhu třetí pětiletky mají
být všechny základní práce v
zemědělství plně mechanizovány.
To vyžaduje, aby do zemědělství byly
dodány mechanismy nejen v plném rozsahu stanoveném
třetí pětiletkou, ale v potřebné
struktuře, ve vysoké kvalitě a vysoké
technické úrovně; tato kriteria se ve výrobě
strojů pro zemědělství, možno
říci, ještě zcela nevžila. V důsledku
toho některé práce při sklizni a nakládce
zemědělských výrobků, zejména
okopanin, se provádějí prakticky bez účinné
mechanizace.
Velký význam pro rozvoj zemědělské
výroby bude mít chemizace, neboť vedle mechanizace
a agrobiologie bude jednou z cest, jež nám dopomůže
k tomu, aby se zemědělská výroba tempy
svého rozvoje a svým charakterem přiblížila
naší průmyslové výrobě.
A nepůjde jen o umělá hnojiva. Chemie v zemědělství
nabývá na důležitosti i v řadě
dalších úseků. Například
při ručním ničení plevelu okopanin
je potřeba 150-200 hodin lidské práce na
jeden hektar. Při použití chemických
prostředků na ničení plevele stačí
ale několik málo hodin. Do budoucna je možno
očekávat, že mechanické předseťové
odplevelování půdy bude částečně
nahraženo chemickou cestou, což by mělo obrovský
národohospodářský význam, neboť
jde o statisíce hektarů obdělávané
půdy. Všichni zemědělci dovedou jistě
již dnes význam chemie pro svou práci náležitě
ocenit.
Náročné úkoly ve zvyšování
zemědělské výroby vyžadují
- jak bylo také zdůrazňováno při
projednávání vládního návrhu
zákona o třetí pětiletce - aby strojírenský,
chemický průmysl a ostatní dodavatelská
odvětví národního hospodářství
pokládaly včasné a technickou úrovní
odpovídající dodávky pro zemědělství
za jeden z významných úkolů svých
výrobních programů.
Velký rozsah materiálových prostředků
umožní družstvům zavést velkovýrobní
pokrokovou technologii a tím zvýšit produktivitu
práce. Tak bude možno zmenšit počty stálých
pracovníků a snížit do roku 1965 náklady
na zemědělskou produkci zhruba o 11%.
Prostředky, které ve třetím pětiletém
plánu vkládáme do zemědělství,
mohou již v poměrně značné míře
přispět našemu dlouhodobému cíli
- k odstranění rozdílu mezi městem
a vesnicí. Na vesnici se soustředí velké
množství výrobní techniky a práce
rolníků se svým charakterem přiblíží
práci v průmyslu.
Soudružky a soudruzi, rozvoj národního hospodářství
ve třetí pětiletce bude klást vysoké
požadavky na dopravu. Přeprava zboží ve
veřejné dopravě se do roku 1965 zvýší
proti roku 1960 o plných 50% a přeprava osob téměř
o 19%. Tyto vysoké přepravní nároky
budou zvládnuty technickým rozvojem dopravy, jemuž
se musí přizpůsobit i organizace práce
a řízení celé dopravní sítě.
Pro tuto technickou rekonstrukci přiděluje se dopravě
dostatek investičních prostředků v
průběhu třetího pětiletého
plánu.
Ke splnění úkolů ve třetí
pětiletce bude však v prvé řadě
nutno dosáhnout zásadního obratu v práci
celého aparátu dopravy na všech stupních
řízení a organizace proti dosavadnímu
stavu.
Nelze připustit například, aby investiční
výstavba nebyla plněna pro projekční
nepřipravenost, aby důležité investiční
celky nebyly realizovány komplexně a tak byl znehodnocován
výsledný dopravní i hospodářský
efekt.
Je třeba připravit a uvést co nejrychleji
do života organizaci a řízení práce
dopravy zejména železniční, aby byly
v souladu s novou technikou, kterou je toto odvětví
plánovitě vybavováno. Pro zvládnutí
úkolů v dopravě v souvislosti s novou technikou
a s jejím plným využitím je třeba
urychleně vyškolit dostatečný počet
kvalifikovaných kádrů, bezpečně
tuto techniku ovládajících a současně
zajistit stabilizaci kádrů v celé dopravní
síti.
Také organizace, které pro dopravu novou techniku
vyrábějí a dodávají, musí
své úkoly vůči dopravě plnit
přesně podle plánu jak v množství,
tak i v kvalitě. Nerovnoměrné dodávky
například elektrických lokomotiv a některé
jejich nedostatky způsobují zpomalování
plánovaného rozvoje využití elektrické
trakce a v neposlední řadě též
řadu dopravních potíží.
Hlavním směrem technického rozvoje dopravy
v třetím pětiletém plánu je
modernizace dopravních cest a prostředků
ve všech odvětvích dopravy.
V železniční dopravě, která zůstává
i nadále hlavním doprav. ním odvětvím,
je tato technická modernizace charakterizována dalším
rozšířením hospodárné
elektrické i dieselové trakce. V roce 1965 se elektrická
trakce bude podílet již 51% na celkovém výkonu
železniční dopravy. Počítáme
v prvé řadě s úplnou elektrifikací
hlavní železniční tepny ze severních
Čech do Čierné nad Tisou.
Přednosti elektrické trakce v rychlosti, tažné
síle a provozní pohotovosti je třeba plně
využívat novou organizací dopravní práce.
Jen tak bude možno zajistit, aby železniční
doprava plynule a hospodárně zabezpečovala
přepravní potřeby našeho národního
hospodářství.
Velké problémy do budoucna přinese rozsáhlý
rozvoj civilního automobilismu a motorismu, jakož
i vzestup nákladní a hromadné silniční
dopravy. Při dostatečném rozsahu naší
silniční sítě - přes 55 km
silnic na 100 km2 plochy - neuspokojují asi
dvě pětiny její délky požadavky
vyspělé silniční dopravy. V třetí
pětiletce proto přistoupíme k realizaci dlouhodobé
modernizace silniční sítě. Prostředky
a stavební kapacity budou soustředěny na
rekonstrukci nejzatíženějších silničních
úseků a mostů s malou únosností,
na výstavbu mimoúrovňových křižovatek
a na zvyšování bezprašnosti silnic v rozsahu
nejméně tři pětiny celkové
délky sítě. Budou zejména řešeny
nejzatíženější výpadové
silnice z Prahy, kde doprava ve dnech pracovního klidu
již dosáhla hranice propustnosti nynějších
silnic. Přistoupí se k výstavbě výkonné
silnice dálničního typu.
Musíme však mít na zřeteli, že
pro stav silnic je rozhodující nejen investiční
výstavba, ale v první řadě údržba
a generální opravy. Na jejich provádění,
soustavnosti a trvanlivosti závisí sjízdnost
a upravenost našich silnic. A v tomto směru čekají
skutečně velké úkoly na krajské
a zejména okresní národní výbory.
Předseda Fierlinger: Přerušuji
nyní naše zasedání na 15 minut.
(Schůze přerušena v 11 hod. 47 min. - opět
zahájena ve 12 hod. 06 min.)
Předseda Fierlinger (zvoní): Budeme
pokračovat v přerušené schůzi.
Místopředseda vlády a předseda SPK
inž. Šimůnek (pokračuje):
Soudruzi poslanci, plánovaný růst fondu akumulace
ve třetí pětiletce umožňuje rychlý
vzestup investiční výstavby. To, že
plánujeme provést ve třetí pětiletce
investice v rozsahu 322 mld Kčs, tedy více než
za posledních deset let, dále to, že zaměřujeme
tuto výstavbu na další přednostní
rozvoj základního průmyslu a chceme dosáhnout
kvalitativního obratu v ekonomické efektivnosti
investiční výstavby, to vše klade vysoké
požadavky na naše dělníky, techniky, ekonomy
a projektanty, pracující na přípravě
a provádění výstavby.
Změny v zaměření investiční
výstavby ukazuje ta skutečnost, že zatím
co objem investic v průmyslových ministerstvech
vzroste ve třetí pětiletce téměř
o 88%, zvýší se investice do chemie zhruba
o 145% a do průmyslu hutí a rudných dolů
zhruba o 115%.
Získání významných kapacit
rozhodujících o dalším rozvoji je zabezpečováno
centralizovanou výstavbou. Objem investic na centralizovaných
stavbách, který vzrostl již v letošním
roce proti roku 1958 více než o 60% se v letech třetí
pětiletky dále podstatně zvyšuje.
Je tedy jasné, že splnění velkých
úkolů ve výstavbě závisí
především na zvládnutí úkolů
v centralizované výstavbě.
Vývoj v letošním roce, kdy centralizovaná
výstavba není plněna a nedostatečná
je i příprava plánu centralizované
výstavby pro rok 1961, ukazují na vážné
nebezpečí, které by mohlo narušit záměry
třetí pětiletky. Zpožďování
realizace centralizované výstavby by mohlo způsobit
oddálení termínů uvedení důležitých
průmyslových kapacit do provozu.
Základní podmínkou pro sjednání
nápravy je podstatné zlepšení projektové
přípravy, jakož i přípravy hmotného
zabezpečení centralizované výstavby.
I když nelze podceňovat význam investic decentralizovaných,
je třeba podstatně zvýšit pozornost
investorů a dodavatelů k přednostnímu
zabezpečování centralizovaných investic.
Je třeba podstatně lépe a s větším
časovým předstihem zabezpečovat zpracování
investičních úkolů a zadávacích
projektů a nepřipouštět takový
stav, jaký se nám jeví zatím v přípravě
plánu na rok 1961, kdy téměř jedna
třetina nově zahajovaných centralizovaných
staveb nemá plně vyhovující projektovou
přípravu dávající záruku
ekonomického a plynulého provádění
staveb.
Dalším, neméně důležitým
úkolem je dosažení nejvyšší
ekonomické efektivnosti investiční výstavby.
Již v plánu samotném jsou založeny předpoklady
pro podstatné zvýšení efektivnosti výstavby.
Je však nutno říci, že jsou v tomto směru
ještě značné mobilizovatelné
rezervy. Zatím však značný počet
investorů nezajišťuje ani tu efektivnost, kterou
plán předpokládá.
Vezměme si například otázku podílu
stavebních a strojních investic. Plán předpokládá
podstatně rychlejší růst strojních
investic proti investicím stavebním. Avšak
cesty k dalšímu snižování v zásadě
neproduktivních stavebních investic nejsou důsledně
uplatňovány. Tak například máme
určité dobré zkušenosti s budováním
poloodkrytých a odkrytých provozů, zejména
při výstavbě chemického průmyslu
- konkrétně při výstavbě závodu
Kaučuk v Kralupech, Slovnaft v Bratislavě a dále
při výstavbě energetiky - konkrétně
při projektu elektrárny Tušimice, kde podíl
stavebních prací klesá na 22%, tj. prakticky
na polovinu proti nedávno vybudovaným elektrárnám
v Poříčí a Opatovicích. Provedené
šetření však ukazuje, že na centralizovaných
stavbách plánu třetí pětiletky
je podíl poloodkrytých a odkrytých provozů
velmi nízký, zejména pak v potravinářském
a spotřebním průmyslu, kde prakticky s tímto
způsobem řešení se nepočítá.
Při energickém a soustředěném
řešení tohoto problému je možno
dosáhnout podstatných úspor a investiční
prostředky tak účelněji využít.
Podstatné zvýšení efektivnosti investiční
výstavby je v plánu třetí pětiletky
zabezpečováno snížením rozestavěnosti
a výrazným zkrácením lhůt výstavby.
Plán předpokládá, že průměrná
doba výstavby se u centralizovaných staveb sníží
z letošních 7 let na 4 1/2 roku
v roce 1965. Předpokladem takového urychlení
výstavby a dodržení lhůt stanovených
pro uvádění kapacit do provozu je ovšem
maximální plnění a překračování
plánu centralizované výstavby, a to zejména
na rozestavěných a dokončovaných stavbách.
Přitom je nutno vidět, že pro předpokládané
urychlené dokončování velkého
počtu rozestavěných staveb se v současné
době stává rozhodujícím momentem
dokonalá a včasná projektová příprava,
soustřeďování prostředků
na rozhodující stavby, zlepšení organizace
práce na stavbách a zabezpečení dodávek
strojního zařízení v plánovaných
termínech a v od. povídající kvalitě
Podle plánu třetí pětiletky má
hodnota základních fondů v našem národním
hospodářství dosáhnout v roce 1965
téměř jednoho biliónu Kčs.
Jde o to, abychom tohoto ohromného bohatství dovedli
co nejlépe využít jak z hlediska času,
tak z hlediska intenzity a abychom zároveň pečovali
o důsledné provádění komplexní
modernizace základních fondů. V tomto směru
je nutné dále rozvíjet iniciativu našich
pracujících. Tak například zkušenosti
z prověrky investic v Severomoravském kraji ukázaly,
že jen na jednom úseku rozvoje Nové hutě
Klementa Gottwalda je možno dosáhnout 30 milionů
Kčs úspor použitím vysokovýkonných
závitořezných strojů, což umožní
umístit plánovanou výstavbu nové zušlechťovny
trub v existující hale válcovny.
Máme-li zlepšit situaci v naší výstavbě
a zabezpečit úkoly třetí pětiletky,
bude nutno, abychom se těmito otázkami na všech
stupních řízení soustavně zabývali.
Musíme docílit toho, aby zpracování
výhledových studií rozvoje jednotlivých
oborů výroby a příprava územních
plánů vytvořila předpoklad pro včasnou
plánovací a projekční přípravu
staveb. Současně musíme docílit, aby
investoři i dodavatelé účinněji
než dosud zajišťovali přednostní
přípravu i realizaci centralizovaných staveb.
Pro zajištění plánovaného rozvoje
investiční výstavby je třeba vedle
dodávek strojního zařízení
vytvořit dostatečné kapacity ve stavebnictví.
Tuto úlohu nemůže stavebnictví splnit
bez další industrializace a uplatnění
všech směrů technického rozvoje. Ve
zprůmyslnění jsme dosáhli již
vysoké úrovně v montážích
hrubé stavby bytů, avšak u ostatních
druhů objektů bylo zatím dosaženo jen
skromných výsledků. Druhým pětiletým
plánem byly položeny základy zprůmyslnění
stavebnictví a ve třetím pětiletém
plánu již půjde o jeho rozvinutí na
celé frontě výstavby. To předpokládá
maximální rozvíjení a uplatňování
typizace staveb, lepší využívání
stávajících i nově dodávaných
strojů a zařízení nejméně
ve dvou směnách.
Zvyšování směnnosti ve stavebnictví
vyžaduje především soustředění
na menší počet staveb, což se projeví
ve zkrácení doby výstavby a v celkové
efektivnosti stavební výroby. Tuto zásadu
dosud ne vždy správně pochopili jak provádějící
závody, tak investoři. Ve snaze zabezpečit
maximum akcí je rozptylována kapacita stavební
výroby, což nepřispívá k jejímu
efektivnímu využití, ani k urychlenému
uvádění kapacit do provozu.
Chtěl bych poukázat na novou skutečnost ve
stavebnictví, spočívající v
tom, že větší část stavební
výroby (60%) a zhruba polovina objemu výroby stavebních
hmot je od 1. července 1960 v přímém
řízení národních výborů.
Rozvoj stavebnictví bude záležet nyní
i na tom, jak zejména krajské národní
výbory pochopí tuto situaci. Jde o to, aby neviděly
v podřízených stavebních organizacích
jen prostředek k uskutečnění své
vlastní výstavby, ale jedno ze základních
odvětví celého národního hospodářství,
které vytváří podmínky pro
plnění plánu v celkových proporcích.
Národní výbory musí působit
nejen jako orgán řídící stavební
výrobu, ale též jako orgán řídící
a usměrňující investiční
činnost v kraji, a to z hlediska zajištění
plynulosti stavební výroby, maximálního
rozvíjení a uplatňování typizace
a vytváření předpokladů pro
zprůmyslnění stavebnictví.