Předpoklady k zprůmyslnění stavebnictví
musí být konečně ve třetí
pětiletce vytvářeny i ve výrobě
stavebních hmot. Hlavním článkem v
rozvoji stavebních hmot zůstává i
nadále cement. Výroba stavebních hmot se
však kvalitativně změní tím,
že se podstatně rozšíří
výroba prefabrikovaných a montovatelných
prvků a naproti tomu výroba tradičních
stavebních materiálů, jako cihel, relativně
poklesne.
Avšak ani značný vzrůst výroby
stavebních materiálů nepřipouští
nehospodárnost v jejich spotřebě. Bude třeba
věnovat veliké úsilí úsporám
materiálu na všech úsecích, počínaje
projekcí a konče vytvořením takových
podmínek v organizaci stavební výroby, které
zajistí plné a nejhospodárnější
využití všech druhů materiálů.
Vážené soudružky a soudruzi! Již
z toho, co jsem řekl, je zřejmé, že
ve třetím pětiletém plánu je
položen zcela mimořádný důraz
na technický rozvoj.
Přitom charakter technické rekonstrukce národního
hospodářství, kterou ve třetí
pětiletce rozvineme již na široké frontě,
bude stále více odpovídat nástupu
do období technické revoluce naší doby.
To spoluurčuje dosah a význam kvalitativní
změny, kterou třetí pětiletka v technickém
rozvoji znamená.
Zákon o třetím pětiletém plánu
počítá v růstu produktivity práce
s tak náročným úkolem, jaký
jsme si dosud nekladli. Ukládá zvýšit
produktivitu práce bez promítnutí vlivu zkrácené
pracovní doby v průmyslu nejméně o
43%, ve stavebnictví téměř o 54% a
v zemědělství nejméně o 53%.
Dosažení těchto cílů vyžaduje
postupné vytlačení namáhavé
ruční práce ze všech národohospodářských
odvětví a zavedení strojů nejen v
hlavních, ale i v pomocných výrobních
procesech. Zkušenosti ukazují, že nestačí
vysoká úroveň mechanizace jednotlivých
článků výroby, neboť jakmile
jsou tyto články přerušovány
ručními operacemi, může produktivita
práce růst jen velmi zvolna. Komplexní mechanizace
nutně připraví půdu pro automatizaci,
pro výrobní proces, na kterém se člověk
bude podílet nikoliv již namáhavou fyzickou
prací, ale pouze řízením, kontrolou
a dalším zlepšováním výrobních
postupů.
Hovořil jsem o tom, že objem národního
důchodu se má ve třetí pětiletce
zvýšit o více než 42%. Na tomto přírůstku
se faktor zvýšení množství živé
práce podílí necelými 3%. Přitom,
i kdybychom chtěli, nemohli bychom zajistit ve výrobní
sféře vyšší počty nových
pracovníků. Bilance pracovních sil na třetí
pětiletý plán je totiž velmi napjatá.
Zatímco počet obyvatelstva v produktivním
věku vzroste do r. 1965 asi o 300 tisíc, počet
žáků starších 14 let na všech
druzích škol vzroste o 295 tisíc. To tedy znamená,
že celý přírůstek těch
věkových skupin obyvatelstva, které tvoří
hlavní složku pracovních zdrojů, bude
použit na zvýšení kvalifikace budoucí
generace pracovníků. Počítáme
sice s dalším zapojením zejména žen
z domácnosti do pracovního procesu. Takto získaného
přírůstku bude však nutno využít
k zvýšení zaměstnanosti především
na těch úsecích, kde vyšší
výkony nelze řešit cestou růstu produktivity
práce, tedy hlavně ve školství, zdravotnictví
a některých jiných službách.
Z toho vyplývá, že zajištění
plánovaného růstu produktivity práce
je pro nás objektivní nutností. Realizace
těchto vysoce náročných úkolů
je možná proto, že třetí pětiletý
plán vytváří k tomu cíli předpoklady
daleko příznivější, než
tomu bylo v dosavadním vývoji.
Rozsáhlou investiční výstavbou se
zvýší objem základních fondů,
zejména strojů, které mají rozhodující
význam pro vzestup produktivity práce. Zatímco
ve druhé pětiletce se stav strojních výrobních
základních fondů zvýšil o 77%,
má ve třetí pětiletce vzrůst
o 89%.
Například v průmyslových odvětvích
dojde na základě nové investiční
výstavby k významným změnám
ve struktuře strojního parku. Charakterizuje to
nejlépe skutečnost, že na konci roku 1965 bude
44% strojních základních fondů v průmyslu
mladších než 5 let a dalších zhruba
24% strojů a zařízení bude ve věku
5-10 let. To znamená, že více než dvě
třetiny strojního parku budou tvořit nové
moderní stroje, pořízené v letech
druhé a třetí pětiletky.
O splnění těchto úkolů se bude
ovšem rozhodovat již při projektování
nových objektů, při technickém řešení
konstrukcí nových strojů a zařízení
i při určování struktury investičních
výdajů v každém podniku. Posléze
uvedený faktor se týká zejména celé
oblasti decentralizované investiční výstavby,
kde jsme vybavili vedení závodů rozsáhlou
pravomocí a samostatností, pokud jde o směry
použití vlastních finančních
prostředků. Nelze připustit, aby v této
oblasti, která představuje spolu s výstavbou
národních výborů více než
50% veškeré státní výstavby,
byly vynakládány prostředky na vybavování
závodů například sice levnějšími,
ale mnohdy málo progresívními stroji. Bude
naopak, pokud jde o stroje, účelné soustředit
prostředky na menší počet strojů,
třeba i nákladnějších, avšak
technicky dokonalých a zajistit jejich vysoké využívání.
V souvislosti s vývojem nových strojů chtěl
bych upozornit na další nedostatek, který musíme
rychle odstranit. Na zdokonalování a projektování
nových strojů a zařízení se
sice věnuje velmi mnoho úsilí, aniž
se však současně na odpovídající
úrovni vyvíjí technologie výrobního
procesu, pro který je stroj určen. Přitom
kvalitativní zvrat - jehož důsledkem je několikanásobné
zvýšení společenské produktivity
práce - nastává právě v těch
případech, v nichž řešení
nového stroje je zapojeno se zásadní změnou
technologie.
Zajišťování těchto požadavků
vyžaduje oprostit se od úzkých osobních,
podnikových a resortních zájmů a přistoupit
k soustředěnému řešení
nových strojů v těsné spolupráci
strojařů s technology příslušných
odvětví a oborů.
Požadavek dosažení nejvyšší
světové úrovně výrobních
zařízení v celém národním
hospodářství nesmí a nemůže
zůstat jenom heslem. Svou podobu musí dostat konkrétní
prací konstruktérů, projektantů a
technologů, musí se projevit v parametrech dodávaných
strojů a zařízení. Kvalita a technická
úroveň se musí v příštích
obdobích také stát jedním ze základních
kritérií hodnocení výsledků
práce na úseku strojírenské výroby.
Významnou úlohu při zajišťování
úkolů v růstu produktivity práce musí
ve třetí pětiletce sehrát¨zvyšování
časového využití základních
fondů.
Dosavadní časové využití základních
fondů je neuspokojivé, a to jak uvnitř pracovních
směn, tak i zejména v důsledku malé
směnnosti. Z návrhů podniků vyplývá,
že směnnost dělníků v průmyslu
by se zvětšila z 1,45 v roce 1960 na 1,69 v roce 1965,
tj. o 17%. S přihlédnutím k růstu
vybavenosti dělníků základními
fondy bylo by však možno během třetí
pětiletky směnnost zvětšit daleko více
než navrhují podniky. To by přispělo
i k lepšímu využití všech základních
fondů.
Chtěl bych však připomenout, že efektivních
výsledků bude dosaženo jen tehdy, nebudeme-li
ve zvyšování směnnosti spatřovat
jen mechanické rozdělení pracovníků
do směn, ale dokážeme-li je spojit s urychlením
modernizace strojního parku. Nejde nám tedy o jakékoli
zvýšení směnnosti, ale o taková
opatření, jež by přinesla maximální
ekonomický efekt. Především je třeba
maximálně využívat technicky progresívních
strojů, ať již nově pořízených
nebo modernizovaných, anebo těch, které již
v našich závodech máme. Naproti tomu technicky
zastaralé stroje musíme urychleně vyřazovat
z výrobního procesu.
Obdobně se díváme i na otázky zvýšení
úrovně organizace výroby a práce.
Ani zde nedosáhneme vytýčených cílů
samočinně. Bude třeba v každém
závodě soustavně provádět rozbory
časových ztrát, nedostatků v organizaci
výroby a práce i všech možností
ke zvýšení její úrovně,
k prohloubení specializace a kooperace závodů,
ke zvýšení opakovatelnosti, sériovosti
a plynulosti výroby. Současně s tím
bude třeba se věnovat zejména rozboru časových
ztrát a odstraňování nedostatků
ve vnitrozávodové dopravě, která ještě
dnes zbytečně váže velké množství
pracovních sil.
Rozhodujícím činitelem růstu národního
důchodu ve třetí pětiletce budou úspory
hmotných nákladů na výrobu, a to v
daleko větším rozsahu, než tomu bylo dříve.
Při vytyčování úkolů
v této oblasti jsme vycházeli z direktiv strany
o zvyšování efektivnosti rozvoje národního
hospodářství. Opírali jsme se o skutečnost,
že v plnění těchto direktiv bylo v posledních
letech v naší výrobě, zejména
průmyslové, dosahováno zřetelných
úspěchů. Bude ku prospěchu rozvoje
národního hospodářství, jestliže
kurs na vysokou hospodárnost ve spotřebě
materiálu, surovin, paliva a energie dále zintenzivníme.
Toto úsilí je v pětiletém plánu
zapracováno v podobě úspor hmotných
nákladů, které jsou součástí
celkového úkolu dosáhnout průměrného
ročního sníženi vlastních nákladů
v průmyslu o 2,63% a ve stavebnictví o 3,05%.
K úsporám musí také vést správná
a účelná specializace a kooperace výroby
a výkonů, vzájemná dělba práce
a spolupráce mezi výrobcem a spotřebitelem.
Zdrojem úspor se musí dále stát i
hospodárnější a dokonalejší
využívání materiálových
zásob pro potřeby výroby a lepší
organizace práce na úseku materiálně
technického zásobování, dále
snižování zmetkovitosti, technologicky nutného
odpadu, který je v našich podnicích stále
ještě vysoký. Zvláštní důraz
je třeba klást na snížení spotřeby
kovů, dřeva a zejména uhlí.
Dosáhnout plánovaného snížení
vlastních nákladů ve všech odvětvích
národního hospodářství vyžaduje
všestranný rozvoj socialistických forem organizace
práce a zejména rozšiřování
nových forem socialistického soutěžení,
ale také těsnou spolupráci pracovníků
technického a ekonomického zaměření.
Rychlé zavádění nové techniky
předpokládá včasné řešení
otázek souvisících se změnami v kvalifikaci
našich pracujících. Nedostatečné,
popřípadě opožděné řešení
všech těchto otázek by se mohlo stát
brzdou dalšího technického rozvoje a mohlo
by ohrozit dosažení předpokládaných
cílů. Zvýšení kvalifikace našich
pracujících bude tedy jedním ze základních
předpokladů dalšího růstu technické
úrovně.
Pro rok 1965 se počítá s tím, že
prakticky veškerá mládež končící
povinnou školní docházku získá
další kvalifikaci studiem na vyšších
typech škol nebo výukou v učebních oborech.
Do národního hospodářství bude
v letech 1961-1965 zapojeno na 45 500 absolventů vysokých
škol a více než 158 tisíc absolventů
vyšších odborných škol z řádného
studia.
Nástup nových absolventů vysokých
a vyšších odborných škol pomůže
do značné míry zvětšit počet
a zlepšit složení odborníků v hlavních
odvětvích. Zatímco v roce 1960 připadá
na 1000 pracovníků v národním hospodářství
130 odborníků, zvýší se tento
počet v roce 1965 na 163. Plán přijímání
počtu žáků do odborných a vysokých
škol ve třetí pětiletce vytváří
pak podmínky pro to, aby do roku 1970 se tento poměr
zlepšil tak, aby každý pátý pracovník
byl absolventem vysoké nebo vyšší odborné
školy. Chceme dosáhnout toho, aby podíl techniků
na celkovém počtu odborníků se zvýšil
z 32% v roce 1960 na 37,7% v roce 1965.
Jestliže má růst kvalifikace pracujících
postupovat v souladu s plánovaným zvyšováním
technické úrovně výroby, musí
závody a jednotná zemědělská
družstva s pomocí Revolučního odborového
hnutí, dalších společenských
organizací a národních výborů
rozvíjet široce založené hnutí
za správné zvyšování odborné
kvalifikace pracujících a vybudovat rozsáhlou
síť různých kursů, přednáškových.
cyklů lidových universit a tak dále, zaměřených
k poznání a zvládnutí nejnovější
techniky.
Soudružky a soudruzi! Ze všeho, co jsem řekl
o technickém rozvoji a o zvyšování kvalifikace
pracujících, vyplývá, že ve třetí
pětiletce učiníme důležitý
krok v odstraňování podstatných rozdílů
mezi fyzickou a duševní prací. S rozvojem komplexní
mechanizace a automatizace bude v dělníkově
práci přibývat stále více prvků
duševní činnosti. Naši dělníci,
jejichž dovednost a odborné znalosti byly vždy
vysoce oceněny, budou moci ještě více
uplatnit své tvůrčí schopnosti.
Náročnost všech úkolů, spjatých
s technickou revolucí, bude v perspektivě stále
více vzrůstat. Proto budou ve třetí
pětiletce vytvářeny vzorové a pokusné
provozy s vyspělou organizací a kulturou práce,
vybavené nejpokrokovější technikou,
která umožní získat potřebné
poznatky pro další rozvoj automatizace a komplexní
mechanizace a ověřovat progresívní
technologie.
Je samozřejmé, že každý další
rozvoj výrobních sil si bude vyžadovat vždy
nejtěsnější a aktivnější
účasti vědy. Proto ve třetím
pětiletém plánu klademe veliký. důraz
na rozvoj vědy tak, aby vytvářel předpoklady
pro podstatné zefektivnění národního
hospodářství a současně, aby
připravoval podmínky pro postupné vytváření
materiálně technické základny komunismu.
Soudružky a soudruzi! Splnění úkolů
v rozvoji výrobních sil naší země
umožní dosáhnout ve třetí pětiletce
podstatného růstu životní úrovně.
Přitom si nadále zachovává největší
význam vzestup osobní spotřeby, která
se zvýší nejméně o 30%. Kvalitativně
novým rysem třetí pětiletky je však
to, že vedle růstu osobní spotřeby a
služeb bude dosaženo významného pokroku
i na řadě dalších úseků
rozvoje socialistického života - v řešení
bytového problému, ve zkracování délky
pracovní doby, v zlepšování životního
prostředí, ve vytváření podmínek
pro další rozvoj kulturní revoluce; v podstatném
rozšíření a prohloubení péče
socialistického státu o budoucí generaci
a rovněž o hmotné zajištění
osob, které se nemohou podílet na normálním
pracovním procesu pro nemoc, tělesnou vadu nebo
pro stáří.
Hlavními nástroji, kterými bude zabezpečován
vzestup osobní spotřeby, bude i nadále růst
nominálních příjmů, další
rozvíjení přímé pomoci státu
rodinám s více dětmi v souladu s direktivami
XI. sjezdu Komunistické strany Československa a
konečně i snižování maloobchodních
cen.
Vzestupem nominálních důchodů budeme
dále posilovat funkci mzdy jako odměny za množství,
kvalitu a společenský význam práce.
Ve třetí pětiletce se počítá
s vyšším růstem podílů průměrných
mezd na růstu produktivity práce oproti druhému
pětiletému plánu. To povede k dalšímu
posílení přímé zainteresovanosti
dělníků na růstu produktivity práce,
takže i na tomto úseku vytváříme
nástroje, jimiž zajišťujeme reálnost
úkolů v oblasti růstu produktivity práce
a společenské výroby.
Veliké cíle klade si třetí pětiletý
plán na úseku zásobování obyvatelstva.
Plánovaný růst potravinářské
výroby do roku 1965 umožní dále zvýšit
spotřebu základních druhů potravin.
Současně se plně uplatní i hlediska
kvalitativní, a to jak zlepšováním skladby
potravin, tak rozšířeným zásobováním
obyvatelstva dodávkami čerstvých a biologicky
hodnotných potravin. Vhodným spotřebitelským
balením umožní potravinářský
průmysl další rozšíření
samoobsluh a tím i zvýšení kultury prodeje.
Zvýšením výroby a změnami v její
skladbě, rozšířením sortimentu
a zlepšováním funkčních i vzhledových
kvalit výrobků spotřebního, ale také
strojírenského průmyslu bude dále
zlepšeno zásobování vnitřního
trhu, zejména pokud jde o výrobky, zvyšující
úroveň odívání a bydlení,
usnadňující práci v domácnosti
a vytvářející podmínky pro
kulturní život socialistického člověka.
Uvažovaný podstatný vzestup prodeje zboží
bude klást i zvýšené nároky na
činnost našich obchodních organizací.
Jde především o to, aby obchodní podniky
nejen zajišťovaly větší objem dodávek
spotřebního zboží, ale aby daleko pružněji
a lépe než dosud uspokojovaly rostoucí požadavky
spotřebitelů i co do šíře sortimentu,
kvality výrobků a jejich vzhledu.
Je proto třeba, aby obchodní organizace dále
prohloubily průzkum vývoje spotřebitelské
poptávky a v těsné spolupráci s výrobními
podniky dovedly operativně reagovat na vývoj situace.
To se pochopitelně týká nejen průmyslového
zboží, ale také potravin, například
ovoce a zeleniny, kde je třeba dosíci podstatného
zlepšení, jak prokázaly letošní
zkušenosti.
Závažné jsou i úkoly v rozvoji veřejného
stravování a v podstatném rozšíření
a zkvalitnění služeb poskytovaných obyvatelstvu.
Splnění většiny těchto úkolů
a opatření v rozvoji péče o děti
mají přispět k dalšímu ulehčení
práce zaměstnaných žen. Splnění
těchto úkolů bude záviset především
na řádné funkci národních výborů
a družstevních organizací. Prostředky,
které dáváme k uskutečnění
těchto cílů, jsou značné. Například
v podnicích místního hospodářství
a ve výrobních družstvech již dnes pracuje
více než 359 tisíc pracovníků;
třetí pětiletý plán předpokládá,
že jejich počet vzroste nejméně o dalších
35 tisíc osob.
Životní úroveň ve třetím
pětiletém plánu bude výrazným
způsobem ovlivněna zkrácením pracovní
doby na 42 hodin týdně a v hlubinných dolech
u prací v podzemí na 40 hodin týdně.
Přitom ve většině odvětví
bude zaveden pětidenní pracovní týden
všude tam, kde je to z hospodářských
nebo provozních důvodů účelné.
Zkrácení pracovní doby uskutečňujeme
nejen bez zkrácení výdělků,
ale při dalším růstu reálných
mezd do roku 1965 o jednu pětinu. To vyžaduje i při
zkrácení pracovní doby dodržet plánovaný
růst výroby a odpadlou pracovní dobu v podstatě
uhradit zvýšením produktivity práce.
V současné době probíhá zkušební
zkrácení pracovní doby asi již na 100
závodech. Je možno říci, že dosavadní
zkoušky potvrzují, že požadavek nahradit
odpadlou pracovní dobu převážně
z vnitřních zdrojů, zvýšením
produktivity práce, je zcela reálný. Počet
závodů, na kterých bude do konce tohoto roku
zavedeno zkušební zkrácení pracovní
doby, se bude dále zvyšovat. Jde o úkoly mimořádně
náročné, a proto je třeba, aby nejen
podniky, ale i národní výbory jim věnovaly
náležitou pozornost. Zkrácení pracovní
doby bude do značné míry znamenat přestavbu
provozního a pracovního režimu v celém
národním hospodářství a změnu
vzájemných vztahů jednotlivých odvětví,
která jsou spjata svým výrobním rytmem.
Národní výbory by se měly zabývat
na. příklad otázkami zajišťování
plynulého provozu v podmínkách zkrácení
pracovní doby, úpravami prodejní doby v obchodní
síti, vytvořením vhodných podmínek
pro využívání získaného
volna k rozšíření kulturního
života, rekreaci pracujících a podobně
a konečně - tam, kde je toho třeba - i vytvořením
příhodných podmínek plněním
náborových úkolů pro některé
ze závodů, kde dochází ke zkušebnímu
zkracování pracovní doby.