Tyto zkušenosti nám ukládají vynaložit
největší úsilí k zabránění
pokusů o vznik nového požáru, zejména
proto, že temné síly, které uvrhly již
dvakrát svět do pustošivé války
znovu zvedly hlavu v bezprostředním sousedství
v Německé spolkové republice. Západní
mocnosti, především Spojené státy
americké, v rozporu se životními zájmy
národů, pošlapaly Postupimskou dohodu a znovu
pod jejich patronací roste militaristický stát.
Kormidlo bundeswehru mají v rukou bývalí
hitlerovští generálové a admirálové,
z nichž mnozí byli na listině válečných
zločinců. Polovina ministrů západoněmecké
vlády byla exponenty fašistického režimu.
Není proto náhodou, že pod záštitou
západoněmecké vlády a za účasti
jejich ministrů se uskutečňují v západním
Německu revanšistická shromáždění,
na kterých jsou vykřikována výbojná
hesla proti sousedům. Prohlášení ministerstva
zahraničních věci Československé
socialistické republiky, vyjadřujíc vůli
našeho lidu, důrazně odsoudilo provokace Německé
spolkové republiky, kde revanšismus se stal oficiální
politikou bonnské vlády. Nechť si revanšisté
v západním Německu nedělají
nejmenších nadějí! Odsun Němců
byl aktem historické spravedlnosti a o žádných
nárocích revanšistů vůči
naší zemi nebudeme s nikým diskutovat. (Potlesk.)
Naše upozorňování na nebezpečný
vývoj v západním Německu nepramení
z nějaké nenávisti k německému
lidu. O tom svědčí přátelství
a těsná spolupráce s naším sousedem
Německou demokratickou republikou - německým
státem, který se stal pevnou tvrzí demokracie
a socialismu a jehož politiku důsledně podporujeme.
Úsilí naší zahraniční
politiky o vyřešení německé otázky
cestou reálných návrhů Sovětského
svazu nevyplývá ze strachu. Imperialisté
a revanšisté v západním Německu
se sice snaží rozdmýchat "studenou válku"
a zvyšovat napětí. Síla a autorita socialistického
tábora, jehož je naše země nedílnou
součástí, je však tak veliká,
že jim nemohou vyjít jejich plány. Politika
z pozice síly je historickým brakem. Minuly doby,
kdy hrstka imperialistů mohla svévolně měnit
mapu světa.
Náš lid říká: "Kdo jinému
jámu kopá, sám do ní padá."
A události posledních měsíců
v Turecku, v Jižní Koreji a vývoj v Japonsku
jsou dokladem toho, jak hluboký příkop spravedlivé
nenávisti a lidového odporu vytvořila ve
světě neudržitelná politika z pozice
síly, určovaná drzou představou vlastní
nadřazenosti vládnoucích kruhů Spojených
států amerických. Jsme si vědomi toho,
že vzhledem k piklům imperialistů musíme
být bdělí a upevňovat síly
naší socialistické vlasti cestou vyplývající
z usnesení celostátní konference KSČ
k třetímu 5 LP, které je rozpracováno
v programovém prohlášení, předneseném
předsedou vlády s. Širokým. Ve své
zahraniční politice budeme ještě usilovněji
bojovat o to, aby všem národům a státům
prospěšná politika mírového soužití
zvítězila. Proto máme prvořadý
zájem na tom, aby bylo uskutečněno všeobecné
a úplné odzbrojení.
Návrh vlády Sovětského svazu na všeobecné
a úplné odzbrojení stal se na XIV. zasedání
Valného shromáždění OSN ústřední
otázkou a vyvolal ve světě veliký
ohlas.
Jednomyslně přijatá rezoluce XIV. zasedáním
Valného shromáždění Organizace
spojených národů mimo jiné označuje
všeobecné a úplné odzbrojení
za nejdůležitější otázku
ve světě a vyzývá vlády, aby
učinily vše pro konstruktivní řešení
tohoto problému v nejkratší době.
V naprostém souladu s touto rezolucí postupovala
Československá vláda. Podle vůle svého
lidu plně podporuje návrhy Sovětského
svazu na všeobecné a úplné odzbrojení.
A tomu odpovídal i postup naší delegace v komisi
deseti v Ženevě.
S naprostým souhlasem jsme přijali nové návrhy
Sovětského svazu, které byly předloženy
po událostech v Paříži jako nový
důkaz uplatňování zásad mírového
soužití a neochvějné vůle SSSR
dosáhnout dohody.
Všeobecné a úplné odzbrojení,
jak je navrhuje Sovětský svaz, by znamenalo zbavit
lidstvo nebezpečí válek, uvolnit nesmírné
hospodářské zdroje, které by prospěly
národům a zejména poskytly pomoc zemím
s méně vyvinutým hospodářstvím.
Všeobecné a úplné odzbrojení
by dalo také dalekosáhlé možnosti pro
další rozvoj vědy, techniky a kultury.
Průběh schůzí ve výboru deseti
v Ženevě však jasně potvrdil, že
delegace západních mocností přistoupily
k samotnému jednání jen velmi neochotně.
Západní delegace v práci ve výboru
deseti se pokoušely zostřovat atmosféru, uchylovaly
se k výpadům a provokačním argumentům.
Nesouhlasily s předloženými návrhy,
ale samy nepřinesly nic nového a pozitivního.
Žádaly kontrolu nad zbrojením a snažily
se jednání vážně komplikovat.
Delegát Spojených států amerických
návrhy Sovětského svazu prohlásil
zcela otevřeně za nepřijatelné a tím
odhalil před celým světem, že dnešní
vládnoucí kruhy Spojených států
amerických si nepřejí všeobecné
a úplné odzbrojení. Tak svými manévry,
za kterými skrývali skutečné své
cíle, zavedli jednání do slepé uličky.
Vyšlo jasně najevo, že západní
velmoci, zúčastněné na konferenci
v Ženevě, všeobecné a úplné
odzbrojení si nepřejí, ale planým
mluvením chtějí vytvořit kouřovou
clonu k maskování agresivní politiky a zejména
horečného zbrojení.
Bezvýhradně souhlasíme s postupem naší
delegace v Ženevě, která se zástupci
SSSR a zúčastněných socialistických
států, odešla ze zasedací síně
od stolů partnerů, pro které včerejší
závazek znamená již dnešní den
cár papíru.
Zástupce československé delegace v komisi
deseti v Ženevě prohlásil: "Československá
delegace znovu zdůrazňuje, že Československá
republika stejně jako ostatní socialistické
státy je odhodlána učinit vše, aby bylo
dosaženo pokroku v konstruktivním řešení
nejnaléhavější otázky naší
doby - všeobecného a úplného odzbrojení."
Toto stanovisko je vůlí všeho našeho lidu,
který učiní vše, aby meče byly
překovány na rádla.
Boj za velikou myšlenku odzbrojení však, soudružky
a soudruzi, zdaleka u nás neznamená odzbrojení
a smířlivost na ideologickém poli. Usilovat
o dohody na obapolně přijatelných základech,
aby se zabránilo mezinárodnímu napětí,
využívat každé možnosti odvrátit
novou válku, nelze ztotožňovat s ústupky,
týkajícími se samotných zásad
a podstaty našeho socialistického zřízení,
naší ideologie. V ideologické oblasti je to
boj o myšlení lidí. Proto soužití
mezi socialismem a kapitalismem na tomto poli neexistovalo a existovat
nemůže. Tato téze je podložena praxí
revolučního dělnického hnutí.
Ustoupit z pozic marxismu-leninismu by znamenalo zříci
se socialismu. Zásady mírového soužití
jsou revoluční proto, že pomáhají
dělnické třídě zabránit
válkám. Kdo to nechápe, ten přeceňuje
síly imperialismu a podceňuje nezdolnou obrovskou
sílu socialismu, podceňuje mohutné mírové
hnutí na celém světě.
Komunisté vycházejí ze své ideologie
marxismu-leninismu a jsou skálopevně přesvědčeni,
že kapitalismus bude vystřídán spravedlivým
řádem socialismem a komunismem, jehož vítězství
bude ve světě znamenat i trvalý mír.
Naše ideologie vyjadřuje mírové tužby
lidu. Zahraniční politika naší Československé
socialistické republiky, věrna zásadám
marxismu-leninismu usiluje o to, aby další vývoj
mezinárodních vztahů šel cestou rozvoje
mírové spolupráce a přátelství
mezi národy, aby už nikdy nebylo lidstvo vystaveno
novým válečným útrapám.
Náš lid v období dvou světových
válek našeho pokolení neváhal přinést
nejvyšší oběti. Zejména v době
II. světové války ztratil nejlepší
syny a dcery svých národů. Osud vyhlazení
obce Lidic nezůstal ojedinělý ani v naší
zemi, kterou fašismus drancoval a ničil. Proto náš
lid neúnavně usiluje o to, aby osudy lidu a celých
národů za druhé světové války
se již nikdy neopakovaly. A dnes jsou k tomu reálné
předpoklady, které znovu zdůraznil s. Chruščov
v Bukurešti, když prohlásil, že za nynějších
podmínek není válka nevyhnutelná.
I když podstata kapitalismu a imperialismu zůstává
neměnná, nelze přehlížet, že
rozhodující je změna v poměru sil
ve světě, kde síly socialismu stále
více mohutní a rostou.
Idea socialismu a komunismu je ideou hlubokého lidství
a míru, proto získává stále
více stoupenců a razí si směle cestu
k vítězstvím na celém světě.
(Potlesk.)
Předseda Fierlinger: Soudružky a soudruzi,
pořadí přihlášených řečníků
je vyčerpáno. Hlásí se ještě
někdo do rozpravy? (Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, je tedy skončena.
Přistoupíme proto k hlasování o programovém
prohlášení vlády, které v dnešní
schůzi předseda vlády přednesl.
Kdo souhlasí s programovým prohlášením
vlády, jak je předseda vlády v dnešní
schůzi přednesl, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
vyslovilo podle čl. 71 ústavy s programovým
prohlášením vlády svůj jednomyslný
souhlas. (Dlouhotrvající potlesk.)
Přistoupíme k projednávání
dalšího pořadu schůze. Dalším
bodem schváleného pořadu je
6. Zpráva dočasného výboru o projednání
iniciativního návrhu zákona o jednacím
a pracovním řádu Národního
shromáždění (tisk 3) (tisk 8).
Zpravodajem je poslanec Šebík, dávám
mu slovo.
Zpravodajca posl. Šebík: Vážený
súdruh prezident, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci!
Prejednávaný návrh zákona o jednacom
a pracovnom poriadku Národného zhromaždenia,
ktorý predložila Národnému zhromaždeniu
skupina poslancov, úzko súvisí s novou ústavou.
V novej ústave - dôležitom politickom a právnom
dokumente - sú novo upravené povinnosti a oprávnenia
najvyšších orgánov v štáte,
t. j. Národného zhromaždenia, prezidenta a
vlády.
Národné zhromaždenie je charakterizované
v článku 39 ako najvyšší orgán
štátnej moci Československej socialistickej
republiky a je jediným celoštátnym zákonodárnym
sborom.
Ústava prináša v ustanoveniach o Národnom
zhromaždení proti doterajšiemu stavu niektoré
dôležité zmeny, ktoré sa týkajú
nielen počtu poslancov a dĺžky funkčného
obdobia Národného zhromaždenia, ale v prvom
rade je v návrhu výraznejšie než doteraz
zdôraznený pracovný ráz Národného
zhromaždenia. Pracovná povaha Národného
zhromaždenia sa prejavuje nielen v činnosti schôdzí
Národného zhromaždenia, jeho predsedníctva
a výborov, ale i v činnosti jednotlivých
poslancov pri ich aktívnej účasti a pomoci
pri plnení štátnych úloh. Tieto kvalitatívne
vyššie nároky na činnosť poslancov
Národného zhromaždenia sú okrem iného
vyjadrené už v zákone o voľbách
do Národného zhromaždenia.
Článok 40 i ďalšie články
návrhu vymedzujú pôsobnosť Národného
zhromaždenia a stanovujú, že Národné
zhromaždenie jedná a uznáša sa o základných
otázkach vnútornej a zahraničnej politiky
štátu. Z toho vidieť, že zasahuje svojou
činnosťou do všetkých závažných
otázok a do všetkých oblastí štátneho
a verejného diania, pričom však nie je len
uznášacím orgánom, ale spolupôsobí
tiež pri uplatňovaní týchto zákonov.
Pracovný charakter Národného zhromaždenia
sa prejavuje zvlášť v prehĺbenej činnosti
výborov Národného zhromaždenia. Ich
prostredníctvom uplatňuje Národné
zhromaždenie tiež svoju kontrolnú právomoc
a to nielen nad ministerstvami, ale i nad ostatnými článkami
štátneho a hospodárskeho aparátu podriadených
vláde. Práve na tomto úseku činnosti
bude treba, aby výbory Národného zhromaždenia
prehĺbili svoju činnosť a aby sa riadili podľa
jednotlivých uznesení Ústredného výboru
Komunistickej strany Československa pri prejednávaní
dôležitých otázok hospodárskeho
a kultúrneho života v našej zemi. Ďalej
je treba, aby sa výbory NZ opierali o skúsenosti
národných výborov a rozvíjali a organizovali
spoluprácu so spoločenskými organizáciami
a aktívmi odborníkov, vedcov a najlepších
pracovníkov.
Dôležitý a doterajšej ústave neznámy
je tiež článok 48 návrhu, ktorý
jedná o vzťahu Národného zhromaždenia
k národným výborom. Stanoví, že
Národné zhromaždenie sleduje činnosť
národných výborov, zapodieva sa ich podnetmi,
zobecňuje ich skúsenosti a uznáša sa
na opatreniach pre zlepšenie ich organizačnej výstavby
a práce. S týmto ustanovením úzko
súvisí článok 57, ktorý ukladá
poslancom Národného zhromaždenia povinnosť
pracovať vo svojom volebnom obvode. Nevykonávajú
teda poslanci len svoj mandát v niektorom orgáne
Národného zhromaždenia, ale je im uložené
udržovať stály a sústavný styk
so svojimi voličmi, pravidelne ich informovať o svojej
činnosti a o činnosti Národného zhromaždenia.
Poslanec je ďalej povinný vo svojom volebnom obvode
spolupracovať s národnými výbormi a
pomáhať im pri plnení ich úloh. Tým
je zaistené, aby sa problémy a skúsenosti
z činnosti národných výborov dostávali
do Národného zhromaždenia a tak prispievali
k jeho práci. Národné zhromaždenie týmto
spôsobom bude tiež môcť lepšie než
doteraz prispieť k riešeniu problémov národných
výborov, k zlepšeniu ich metód organizácie
a metód práce. Dôležité pre prácu
celého Národného zhromaždenia je to,
že ústava rozširuje v článku 52
právo zákonodarnej iniciatívy, t. j. právo
podávať Národnému zhromaždeniu
návrh zákonov.
Dobrá práca Národného zhromaždenia
a jeho orgánov nie je však mysliteľná
bez aktívnej tvorčej a organizátorskej činnosti
poslancov Národného zhromaždenia. Od poslancov
Národného zhromaždenia sa preto vyžaduje
povinnosť pracovať v niektorom orgáne Národného
zhromaždenia, a to predovšetkým vo výboroch.
Ak má poslanec účinne pracovať, musí
byť dobre oboznámený s problémami a
miestom kde pracuje, i s prostredím svojich voličov,
a s plánmi budovateľských úloh vo svojom
volebnom obvode a tieto si stále overovať ako sú
plnené v súvislosti s plnením uznesení
našej strany a vlády.
Iniciatívny návrh zákona o jednacom a pracovnom
poriadku Národného zhromaždenia, ktorý
bol prikázaný nášmu dočasnému
výboru k prejednaniu, stanovuje základné
zásady a pravidlá jednania Národného
zhromaždenia, ako i práva a povinnosti poslancov.
Nový jednací a pracovný poriadok Národného
zhromaždenia ako najvyššieho orgánu štátnej
moci a jediného celoštátneho zákonodarneho
sboru Československej socialistickej republiky, bude prispievať
k tomu, aby Národné zhromaždenie svojou činnosťou
a prácou svojich orgánov a poslancov aktívne
pôsobilo k plneniu úloh socialistického štátu.
Návrh jednacieho a pracovného poriadku najmä
podtrhuje v súlade s ústavou charakter Národného
zhromaždenia ako pracujúcej inštitúcie
a rozvíja zásady, že činnosť Národného
zhromaždenia a jeho orgánov má zvýrazňovať
vôľu pracujúceho ľudu v našej vlasti.
V porovnaní s doterajším jednacím poriadkom
prejavuje sa v novom návrhu rozšírená
zákonodarná iniciatíva, ktorú majú
poslanci Národného zhromaždenia, výbory
Národného zhromaždenia, jeho predsedníctvo,
prezident republiky, vláda a Slovenská národná
rada. Národné zhromaždenie v rámci svojej
všeobecnej pôsobnosti bude v budúcnosti prejednávať
zprávy vlády o činnosti národných
výborov, zprávy generálneho prokurátora
o stave socialistickej zákonnosti a zprávy Najvyššieho
súdu, ktorého členov volí Národné
zhromaždenie.
Proti doterajšiemu stavu rozširuje sa podľa novej
ústavy predsedníctvo Národného zhromaždenia
z doterajších 24 členov na 30. Predsedníctvo
Národného zhromaždenia sa skladá z predsedu
Národného zhromaždenia, z podpredsedov, predsedov
výborov a ďalších členov, zatiaľ
čo podľa doterajšieho stavu neboli predsedovia
výborov z titulu svojej funkcie členmi predsedníctva
Národného zhromaždenia. Nové je tiež
to, že predsedov výborov teraz volí Národné
zhromaždenie priamo a nie ako doteraz, že si volil každý
výbor svojho predsedu sám. Predsedníctvo
Národného zhromaždenia je podľa návrhu
kolektívnym orgánom, ktorý plánuje
a riadi prácu Národného zhromaždenia.
Novému predsedníctvu pribúda tiež i
ďalšia právomoc, ako je vyhlasovanie zákonov,
vyhlasovanie volieb do Národného zhromaždenia
a všeobecných volieb do zastupiteľských
sborov.
Pretože predsedníctvo Národného zhromaždenia
bude riadiť prácu Národného zhromaždenia
a jeho orgánov priamo, nie je v návrhu iniciatívneho
zákona zakotvené užšie predsedníctvo
Národného zhromaždenia, ktoré dosiaľ
toto operatívne riadenie prevádzalo. Preto nové
predsedníctvo sa bude za tým účelom
schádzať najmenej raz mesačne.
Národné zhromaždenie môže svoje
predsedníctvo alebo jednotlivých členov predsedníctva
kedykoľvek odvolať. V návrhu je ďalej zdôraznené
úzke spojenie Národného zhromaždenia
s ľudom prostredníctvom aktívov pracujúcich,
ktorí budú priberaní k riešeniu rôznych
závažných otázok. Výborom Národného
zhromaždenia sa dáva právo pozývať
ku svojim jednaniam okrem predstaviteľov štátnych
orgánov tiež zástupcov spoločenských
organizácií, odborníkov a pracujúcich
z výroby, ktorí môžu svojimi poznatkami
a informáciami k jednaniu prispieť. Výbory
tiež môžu k riadnemu a podrobnému posudzovaniu
prejednávaných otázok prevádzať
prieskumy, požadovať informácie, zprávy
a posudky od ostatných orgánov, či od občanov,
a požiadaní sú povinní tieto informácie,
zprávy a posudky výborom Národného
zhromaždenie podať. Národné zhromaždenie
malo v minulom období celkom 7 výborov a to 4 výbory
podľa zákona o jednacom poriadku - mandátový,
ústavnoprávny, rozpočtový a hospodársky
a výbor zahraničný. A ďalšie 3
výbory, ktoré vytvorilo svojim uznesením.
Zdravotný, kultúrny a poľnohospodársky.